GEESTELIJK
LEVEN
i fundamentalisme
Interne tegenstellingen in de
Reformed Churches van Cevlon
Presbyteriaans predikant
wordt gereformeerd
2y ldr\(AJC\-r
Dc zegen van het niet verhoorde gebed
Een eeuw geleden schreef een soldaat op een velletje papier
de volgende woorden:
,,Ik vroeg God om kraoht, opdat ik iets zou bereiken Ik
werd zwak, opdat ik zou leren gehoorzamen. Ik vroeg om
hulp om iets groots te verrichten Ik werd ziek om iets be
ters te leren kennen. Ik vroeg om rijkdom," opdat ik geluk
kig zou zijn Armoede ontving ik die mij wijs maakte. Ik
vroeg om allerlei dingen om van het leven te kunnen genie
ten Ik ontving leven om van de dingen te genieten. Ik
ontving niet waarom ik vroeg maar alles wat ik zo graag
wilde hebben. Mijn gebeden werden verhoord in weerwil van
mijzelf."
God verhoort soms onze gebeden niet, om ze te verhoren. In on
ze gebeden schrijven we God soms de weg voor. Maar Hij
die weet waarheen de wegen leiden, zet dan een bord „inrit
verboden" en leidt ons langs een weg, die wij nooit zouden
zijn gegaan om ons te brengen waar wij willen zijn.
Het valt ons niet altijd gemakkelijk Gods wegverleggingen te
volgen. We mopperen op de afgesloten wegen; we schelden op
de gaten in Gods weg. En als we het doel bereiken staan we
beschaamd over onze onwilligheid, en moeten we bidden
„God, ik ben geen erg vrolijke reisgezel geweest". Dan tem
pert het verdriet over onze houding onderweg de blijdschap
van de aankomst. Leren we dan nooit?
De zegen van het verhoorde gebed
God verhoort soms de wonderlijkste gebeden. Ds. Budding, één
van de eerste afgescheiden predikanten (1834) te Goes werd
geïrriteerd door een man, die in zijn overvolle kerk een plaats
had gevonden in een hoge vensterbank. De aandacht van de
kerkgangers werd kennelijk afgeleid en ds. Budding vroeg de
man zijn plaats te verlaten. Hij bleef echter zitten in de ver
onderstelling dat niemand de dienst zou verstoren door hem
met geweld van zijn plaats te halen. Toen ds. Budding zag,
dat de main geen gehoor gaf aan zijn wenk, vouwde hij
zijn handen en bad: „Heer, als hij dan niet weg wil gaan
stuur hem dan weg". Binnen een minuut stond de man op de
begane grand: het begon zo vreselijk te tochten, dat hij het
niet meer kon hebben.
We denken soms, dat we God alleen maar om de grote, be
langrijke dingen, de geestelijke dingen mogen bidden. We ver
geten vaak dat God zich interesseei
dag, voor een verloren huissleutel, een algebraproefwerk, een
moeilijke baas, die we het nooit naar de zin kunnen «naken.
God wil huisschilder Jansen evenveel kraoht geven om zijn werk
goed te doen als dominee Kareisen.
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1958
„THE FUNDAMENTALS" OPNIEUW UITGEGEVEN
Bij de wieg van het—n
dat erenaam en scheldwoord werd
Terwijl in Nederland de gereformeerde gelovigen hun
strijd streden over de vervangingsformule, bond een her
leefde orthodoxie in de Verenigde Staten de strijd aan tegen
de vrijzinnigheid. In de eerste tien jaren van de twintigste
eeuw verscheen een serie brochures in een oplaag van meer
dan drie miljoen, die het geloof „overgeleverd van de
vaderen" trachtte te verdedigen. „The fundamentais", de
grondslagen van het geloof, heette de serie en de mensen
die vast wilden houden aan hun orthodoxe geloofsbelijdenis
kregen al spoedig de naam: fundamentalisten. Nu, vijftig
jaar later, zijn de brochures gebundeld en opnieuw uitge
geven. De bewerkers menen dat deze artikelen nog altijd
actueel zijn, en de nieuwe generatie lezers kan voor zichzelf
constateren of zij gelijk hebben.
de inspiratie van de bijbel enkele zeer waardevolle artlke-
het geloof, betreffende God de len. die nog niets van hun glans
de Heilige verloren hebben. Op sommige
plaatsen is het boek zelfs minder
fundamentalistisch dan we zouden
verwachten. De zeven scheppings
dagen b.v. worden niet eens
zoals de fundamentalisten wordt
letterlijke dagen
Vader, de Zoon
Geest. Onder de schrijvers bevin
den zich dr R. A. Torrey, de
Schotse professor James Orr. re
dacteur van de International
Standard Bible Encyclopedia; de
Canadees W. H. Griffeth
prof. Benjamin B. War- gezien. Prof. James Orr schrijft:
field; prof. Joseph D. Wilson
de Duitser dr. F. Bettex, wiens
boeken door Kok in Kampen ook
in het Nederlands werden uitge
geven.
In de artikelen wordt
toond" dat de Pentateuch
hand van Mozes is. en n
tntal prii
Koning Josia. De leantie
..Het (bijbel)verhaal wordt geen
schade toegebracht als we de
..dagen" zien als perioden in
plaats van dagen van 24 uur".
Dit boek brengt ons weer
ge- dichter bij de strijd die de ortho-
de doxen hebben moeten strijden te
en gen de vrijzinnigheid. Ook wij
hebben die strijd gekend. De do-
De uitgave
professoren van het Bijbel Insti
tuut van Los Angeles ter gelegen- die
heid van het vijftigjarig bestaan
van deze school, die predikanten.
zendelingen en evangelisten op- kerkgenootschappen niet al
leidt. De school werd gesticht
door de bekende evangelist dr. R
A. Torrey. die ook de predikan
tenopleiding aan het Moody Bible
Institute in Chicago begon en sa-
zijn zangleider Alexan-
d verzorgd door het bovendien vaak gebruikt om
w.i groep mensen aan te duiden
vasthouden aan een aantal
In discrediet
saja zelf zijn,
bekende ..Deutero-Jesaja'
ordt
billende artike
len worden gewijd aan de lnspi-
bijbelkritiek. Het boek wil
echter niet slechts de geschiede
nis ophalen. De bewerkers willen
dat het opnieuw geschiedenis zal
maken. Daartoe is ieder hoofd-
de bijbel, het bestaan stuk zorgvuldig bewerkt i
der het bekendste evangelisaticduo jarenlang gold als eretitel ook
vormde na Moody en Sankey. 4JV~
Torrey was een van de leiders
van de beweging
de opwerpen tegen de groeiende
bijbelkritiek die van Gods Woord
niet veel meer overliet dan een
verzameling van mythen en le
genden.
die
Amerika in discrediet gekomen.
Billy Graham stelde een aantal
het begin jaren geleden al vast dat hij
-i dam wil- Keen ..fundamentalist" was. Het
blad. dat hij hielp stichten met
een gift van 38.000 gulden,
..Christianity Today" heeft een
groep jonge theologen bijeenge
bracht, die zich de „evangeli-
schen" zijn gaan noemen. Deze
Noe niet eestreden Jongeren wUlen wel orthodox
zijn; ze houden vast aan de tra
ditionele geloofsbelijdenissen van
hun kerken, maar ze distanciëren
zich van een ..enghartig funda
mentalisme" dat met een aantal
kreten het geloof meent te kun
nen verdedigen.
Het gevolg is dat dc heden-
dan daagse orthodoxie middendoor
geen Invloed.
De inspiratie
Heilige Geest. Die een persoon ls het werkelijk nog eens de bittere
strijd tussen orthodox en vrijzin
nig zal doen ontbranden is de
vraag. Deze brochures wilden in
1903 de noodklok luiden. Ze luid-
Als we ons afvragen hoe deze den echter een oorlog in. die de
verdedigers van een bijbel-ge- oorzaak is van de grote gesple-
trouw geloof de inspiratie zagen tenheid van het Amerikaanse
r'K—iter
de kloof worden nu handen
tastend naar elkaar uitgestrekt,
iedere Op het podi
spronkelijke manuscripten
iedere zin. ieder woord, -
ieder letterteken. iedere Graham hebben oude vijanden
De bewerkers zijn
dat deze strijd nog lang niet ge
streden is. Wel is de oude vrijzin
nigheid een gevoelige klap toege
bracht, maar de opkomst van
het barthianisme of de neo-ortho-
doxie. zien zij als een even groot
gevaar. Daarom schrijven ze dar
ook in een voorwoord: De toe
standen van onze tijd lopen
gespleten
iaiiuui JJ I cit schèn" en ..fundamentalisten"
reemd parallel met de tijden wat bleek uit een grote rel
het
verschillende scholen
wegingen. Twee maanden gele
den wilde de fundamentalistische
Soms zijn wij
„Gij hebt niets, omdat gij Iniet bidt" (4 2). In Gods
uitgaf, is blij dat ze ter gelegen-
heid van deze hernieuwde publi- vrijzinnigheid,
catie van de serie kan zeggen w
dat ze nog dezelfde dogmatische
positie inneemt als
eeuw geleden. Dat de
nood voorzag
advertentie publiceren waarin de
vrijzinnigheid. midden-ortho-
doxie en het evangelicalisme op
ll0°P werden gegooid als vijan-
halve ,de"
nog onder Moody Monthly
omdat we niet bidden. Jacobus schrijft waardevol "is"blijkt wél" uit het Moody Bible
feit dat de „Fundamentals" inA v"
het
hebben, als we Hem er maar
de kleine dingen van uw leven
zult vaker de zegen van het verhoorde gebed beleven. Als
djati grote vragen komen zult u ze gemakkelijker aan God
overlaten.
gevraagd hadden. Overleg Het woord „fundamentalisme"
s wat meer met God en u geworden. "Set ™ordt 'ge-
bruikt als een synoniem voor or
thodoxie en als een verzamel
naam voor verstarde geesten. Op
het vasteland van Europa wordt
fundamentalistische bladen haar
onder het oDschrift: „De adver
tentie die Moody en Youth for
Christ weigerden".
Heftig
Congres Wereldraad openbaart spanningen
Ceylon zal worden belegd, heeft pennen
nu al spanningen opgeroepen geesten
binnen de sterk rechtzinnige
Dutch Reformed Church, de
gereformeerde Kerk van het
eiland. Het congres wordt voor-
Rev. John VanEns vraagt zich
nu in een hoofdartikel in „The
Herald" (het maandblad van de
Dutch Reformed Church' af of
kan hij echter niet aanvaarden.
„Er is geen weg naar de een
heid, tenzij men het onderling
eens is over de vraag wat de
bijbel is en wat de bijbel leert".
bereid door de Nationale Raad dit het begin
van Kerken, waarbij de Reform- ding van de 1
ed Church is aangesloten, en wijst er d
Hoewel de kerk binnen deze Reformed Church
raad loyaal medewerkt bestaan haar belijdenis volkomen
er grote bezworen tegen de .z,Jd*
Wereldraad. De kerk is ge
vraagd om gastvrijheid te ver
lenen aan de deelnemers aan
het congres en de algemene
betreft
de
Moderne pelgrims
„Waarom zouden wjj e
ka^Ik ben "eboren^in'
kenluiis groot gebracht
kostschool, ik leerde mj.
kennen in een auto en trouwde op dat _de algemene kerkeraad
het kantoor van een politii
de ICCC staat, doch
i het artikel uitkomen dat
er in deze kerk tweeërlei opvat
ting is ten aanzien van de We
reldraad van Kerken en de ICCC.
„Sommigen zullen met de
ICCC volhouden dat de weg des
Kruises afscheiding betekent;
terwijl anderen met even grote
beslistheid zullen volhouden „la
ten wij midden in de zaken
gaan staan en het Woord van
God spreken zoveel als in ons
vermogen is in overeenstemming
met de beste Calvinistische tra
ditie".
De schrijver merkt verder op
Bezorgdheid
WÊÊI— Zwit
serland hebben gezamenlijk hun
bezorgdheid uitgesproken over de
toenemende stroom van pornogra
fische en soortgelijke verderfelij
ke lectuur. Een groot deel van de
ze soorten „leesvoer" wordt ille
gaal in Zwitserland ingevoerd.
Het heftigst vallen de funda
mentalisten de evangelischen aan
omdat de laatsten contact zoeken
met predikanten uit de Wereld
raad van Kerken, en de „strijd
voor het geloof" verwaarlozen.
Het feit dat Graham zich een
aantal jaren geleden naar New
Yory liet uitnodigen door de oe
cumenische raad, vond geen ge
nade in hun ogen. De evangeli
schen antwoordden hun felle kri
tiek met een boekje ..Cooperative
Evangelism", waarin zij aan
toonden dat alle evangelisten, zo
als Moody. Torrey. Finney en
Wesley samengewerkt hadden
met predikanten die niet hele
maal orthodox waren volgens de
heersende normen. Van funda
mentalistische zijde werd het
boekje een „vervalsing van de
Kerkgeschiedenis" genoemd.
In deze gespletenheid worden
nu de oude artikelen weer op
nieuw uitgegeven. Zowel de evan
gelischen als de fundamentalis
ten voelen zich nauw verbonden
aan deze serie. Iedereen kan nu
punt. iedere pennestreep. jota
tittel afkomstig van God. Er is
geen sprake van andere, oudere
manuscripten." Dr. James M.
Gray schrijft over de opmerking
van Petrus, dat de profeten ge
dreven werden door de Heilige
Geest en zij zelf hun eigen ge
schriften bestudeerden (1 Petr.
1 10. 11) „Hier bestuderen ge-
inspireerde schrijvers zelf de be
tekenis van hun geschriften. Hoe
wel wij erkennen dat zij hun eigen
karakter op hun geschriften leg-
den. moeten zij toch verslaggc- de j,eest
vers geweest zijn van wat zij
hoorden, in plaats van dat zij
formuleerden (in eigen woorden)
wat zij begrepen hadden."
Deze citaten rieken sterk naar
een mechanische inspiratieleer
en het is dus geen wonder dat de
hedendaagse Amerikaanse funda
mentalisten op grond van deze
uitspraken geloven dat God de
bijbel dicteerde. In evangelische
kringen wordt deze mechanische
visie echter afgewezen. Ook on
der de orthodoxen in Europa zijn
er maar weinigen die deze me
chanische inspiratieleer aanvaar
den. De schrijvers komen er zelf
echter wat op terug als ze met
instemming citeren: „God spreekt
door de persoonlijkheid zowel als
via de lippen van de boodschap-
Wie deze 50 jaar oude uitspra
ken over de inspiratie leest be
seft dat hier mensen vasthouden
aan de bijbel als het „Woord van
God", dat zij scherp de leer af
wijzen als zou de bijbel het
Woord van God bevatten. Maar
toch voldoet het ons niet helemaal
als er gesproken wordt over het
„hoe" van de inspiratie. Meer en
meer zijn we gaan beseffen dat
de bijbel niet alleen een goddelijk
maar ook een menselijk geschrift
is. Wel moeten we erkennen dat
sedert de verschijning van deze
brochures de kerk slechts weinig
gepubliceerd heeft over een wer
kelijk orthodoxe visie op de in
spiratie van de Schrift. Op dit
punt zijn de „Fundamentals" ac
tueler dan ooit alleen onder
streept deze hernieuwde uitgave
toch wel heel sterk het falen van
de kerk in het verder doordenken
van dit onderwerp. Wie de mid
den-orthodoxe
meent te moeten
elkaar reeds als christenen
groet. Uit deze ontmoeting kan ook
een nieuwe orthodoxe theologie
geboren worden, die het oude ge
loof van de kerk in nieuwe woor
den leert belijden.
Wel is het zeker dat dit boek
niet door de moderne fnndamen-
talisten gebruikt kan worden te- Hl
gen de nieuwe evangellache or-
thodoxie. Het zal de spleet in de r
orthodoxie niet vergroten, omdat J
de artikelen toch
wel ruimer is dan het fundamen
talisme dat in Amerika nu zo
hoog van de toren blaast. Al i
al blijft het een boek dat v
de orthodoxe lezer zeker t
waarde behouden heeft.
Irt Australiët
Ds. T. Wilkinson van de Pres
byteriaanse Kerk in Managatang,
Australië, heeft zijn ambt. in de
ze 'kerk neergelegd. Ds. Wilkin-
Film
niet altijd thuis voelen. Zij zijn
kennelijk teveel
geschreven.
bezwaren geuit tégen het ontbre
ken van de kerkelijke tucht in
zijn kerk. Hij diende een offi
cieel bezwaarschrift in in ver
had reeds meermalen zijn band met de door de kerk geto
lereerde vrijmetselarij. Het resul
taat was dat de Synode van de
Presbyteriaanse Kerk aan de
voorzitter, die zelf vrijmetselaar
is, op wilde dragen een pastora
le brief aan de kerken te schrij
ven waarin gewaarschuwd werd
tegen „mogelijke gevaren in de
vrijmetselarij".
Ds. Wilkinson achtte zich hier-
film
In Londen
toond over het werk van Jezus
Christus. Twee Engelse geestelij
ken werkten mee aan de vervaar-
intnirotioiMr diging van de film, die door een
afwijzen ul En*5lse maatschappij in Holly-
zich bij deze artikelen nog lang v®rvaardigd. De Ame- hPvredicH en
niot altiirt thMic vnaiar* 7* ,ün nkaaMe acteur Robert Wilson do°r niet bevredigd en
reactie heeft getracht de figuur
Christus uit te beelden.
Het boek bevat 29 artikelen
van de hand van 23 schrijvers.
Deze uitgave vormt, een eerste
deel, dat hoofdzakelijk gewijd is
Glans behouden
Het boek bevat daarentegen
motie in: „De Synode ver-
erpe de vrijmetselarij als anti-
D.e vertoning van deze film christelijk". Na een fel debat.
beweerd werd dat
heeft in kerkelijke kringen nogal
wat stof doen opwaaien.
probleejTi van de uitbeelding
i Christus en de Heilige Geest bare discussie gebracht.
Ik e
op kamers. 's morgens ga
spelen, 's middags bridge.
avonds dansen. Als ik ziek
ik naar een ziekenhuis,
sterf wordt ik begraven vai
heb.
Alles
de Dutch Reformed Church be-
reid moet zijn om dit vraagstuk
ik golf- onder ogen te zien en besluit
Pn met op te merken dat kerkelij-
l ke eenheid door de Dutch Reform-
ed Church zeker wel aanvaard
Ik zal worden indien de juiste wij-
mit een ze om tot eenheid te komen ge-
nodig volgd wordt. De manier waarop
de Wereldraad hierbij tewerk gaat
kriegel: „Als Ronald afkon
digingen wil verspreiden, be
hoort hij dat eerst in de staf-
vergadering door te praten.
QF dr mcum ernstig heelt He, !ou wol m0„„ wmdr„
Blondje en zwartje
XXXVI
nagedacht over mijn kan'
tekeningen betreffende Ha n
kies en consorten, die plotse
ling een hevige begeerte
als we langs een omwegje te
horen krijgen wat hij van plan
is. Weet jij ergens van, Joke?"
„Ach die onzin", zei Joke,
jongens. Het leek me dat Tim
en Ronald ook mijlen op Joke
en mij achterlagen. Dat de een dat
zoiets verzinnen kon en dat de jongens
ander er pret over had
Ondertussen stelde de zaal
me voor een moeilijke beslis
sing, want Ronald zelf was it
geen velden of wegen te z">r
en hij verwachtte ongetwijfeld standelijke ontwikkeling, maar
dat zijn afkondiging ter alge- op andere punten zijn ze weer
rtrtrtrtrtrtrirtT
om dat tegen de wildemannen J
te zeggen?" De wildemannen
een groep gestoorde
in die leeftijd. Beste
jongens. Lieve jongens. Maar g
er is er niet één bij, die nor-
maal is. Ze zijn ongeremd, of
ze zijn veel te erg geremd: ze
zijn jaren achter
voor haar doen onbeschrijfe-
Deze foto laat het interieur zien van de Evangelische kerk
in de Zwitserse stad Zürich, die werd gebouwd door de
architecten Steinbreuchel en Kraegel. Achter het altaar
geven de hoge ramen een merkwaardig lichteffect. Het
gebouw is deze week ingewijd en kreeg de naam „Martin
Luther-kirche".
wel, soms geloof ik
niet. Als hij het niet gedaan lijk lang. „Ja, ik heb
had. zou hij mogelijk nog kladje gekre-
raarder dingen hebben uit- gen Qf we
gehaald dan hij nu deed. tegen dé jon-
Ofschoon zijn uiteindelijke gens en de
aanpak toch geen blijk aflegde meisjes van
van veel diepgaande over- vijftien en zes-
peinzingen. ticn jaar ujii-
„Wat moeten we daar nu :n len zeggen dat
vredesnaam mee beginnener een ge-
vroeg Tim aan Joke en
mij. Hij had een papiertje in
zijn h and, en grinnikte op
een beetje vervelende manier.
Onze jeugdleider wil graag de dan nog hier
leukste zijn in onze staf. maar
het lukt hem niet altijd.
„Waarmee?" vroeg ik
terug, want ik had er geen dere.
mene kennis zou worden ge
bracht. De eerste catechisatie
zou zelfs nog aan het eind van
deze week beginnen. Je hoort
nooit fout met
fout te vergeI
Uit de
VOLKSWIJK
legenheid
te volgen
„Is het niet krankjorum?"
roddelde Tim opgewekt. „En
ÉMB" de stafkamer
catechisatie doorkruisen. Dus koos
veel te wijs.
Ronald zei: bij alle groepen
afkondigenverdedigde
Tim zich. „En het lijkt me
een reuze sensatie te zullen
worden Hij begon weer te
Hij had lachen met een gezicht, dat
het van te ons inviteerde om in een ge-
voren moeten zamenlijke schaterbui uit te
bepraten, maar barsten. Ik kon overigens wel
ik kon niet huilen: de wildemannen zou-
eigenmachtig den zeker komen opdagen, als
plannen ze het tenminste hadden be-
ik maar grepen en het konden ont-
middenweg: ,Zeg het dan houden. En het zou een
alleen tegen de meisjes" onbeschrijfelijke pan worden
Ronald, Hankie en de wilde
mannen
reuze pan
flauw benul
dat papiertje
noch van wie
op lachwekkende
Hij grijnsde
oor tot het an-
Hij scheen alleen het
stelde ik voor.
„Ik heb het de jongens
ders al meegedeeld", kondigde
Tim
maar
-lij. jij", hakkelde Jnkr
„Ik heb het overigens ellendelingZe was vuur-
vertellengenoemd, rood geworden. „AU jij
het geval
zien.
Ik zag meer dan dat. Je
moet nooit jongens en meisjes
dan geen van die leeftijd samen op een
club nemen. De jongens zijn
Het woord catechisatie leek zorgt dat de wildemannen
beetje te ingewikkeld daar weg blijven, dan, dan
„Heeft ie jullie
gegeven?" zei Tim verwon
derd, en toen verklarend: „Die dan nog lastige pubei
afkondiging van RonaldHet meisjes zijn volkomen
werd me geen zier duidelijker wasst
en het maakte me een beetje maal
voor hen
„Op welke groep heb je
dat gedaan?" vroeg Joke
opeens. Ze zei het zo agressief
dat me meteen een bang hen vertellen1"
voorgevoel bekroop. Ik snapte „Dan ben ik vrij
uiaar ze heen wou en ik vulde Tim, op zijn beurt nijdig.
Ze hijgde van woede: „Jy
vangt hen vrijdagmiddag op,
en zegt dat het niet voor hen
Of je gaat zelf maar voor
-Crli trtolrCilrirti
itirirtririt-Ciirirü-üü-ü-üirtra
mohammedanen en buddhisten
net zo goed zalig konden worden
als christenen, werd deze motie
met een overweldigende meer
derheid verworpen.
Ds. Wilkinson heeft zich daarop
onttrokken aan de Presbyteriaan
se Kerk vanwege haar tuchte
loosheid en toelating verzocht tot
de Reformed Churches of Aus
tralia.
o
„The Reformation
Review" begon
zesde jaargang
„The Reformation Review" Is
aan zijn zesde jaragng begon
nen. Het oktobernummer van dit
theologisch tijdschrift van de or
thodoxe Internationale Raad van
Christelijke Kerken (I.C.C.C.) is
helemaal gewijd aan het vierde
algemene congres van deze oecu
menische raad. dat deze zomer
in Brazilië werd gehouden. Het
blad bevat naast een aantal per
soonlijke indrukken ook de toe
spraken van de Braziliaanse pre
dikanten ds. Armando Pinto de
Oliveira en ds. Baudilio Saave-
dra. Voor wie zich interesseert
voor dit congres zijn vooral de
uitspraken en resoluties van be
lang In enkele beknopte kranten
verslagen hebben we reeds aan
dacht gewijd aan dit congres,
maar hier vinden we de volledi
ge tekst van de resoluties over
het gesprek tussen de Wereldraad
en de Russische Kerk. over de
waterstofbom, evangelisatie, de
Internationale Zendingsraad, de
oecumenische beweging, jeugd
criminaliteit. de Rooms Katholie
ke Kerk. de Bijbelgenootschap
pen. de zondag en nog een aan
tal andere onderwerpen.
Het blad is verkrijgbaar bij het
bureau van de I.C.C.CSingel
388 te Amsterdam C.
I W KROON
«ennei, orgaa
Geref. Kerken:
Er wordt vandaag geklaagd over
verschraling in de kerken der
Reformatie. Hier kan de bedie
ning des Woords of beter de niet-
bediening des Woords mede sehul.
dig staan. Daarom geldt juist op
dit Reformatiegetjj ten opzirhte
van dit rfjke gesrhrnk, dat God
de Heere zelf gaf: Houdt wat gü
hebt, opdat niemand uw kroon
NAVOLGING
werpt Hy
ichten wel in de arho«
irhtzi
reforr
dendom eng en rerhtlgnig
kwaad te worden op de tirannen
over Gods volk. Arh, morht die
monnik uit 1517 veel navolging
vinden onder ons. Morht h(j nóg
gehoor vinden bjj de christenen,
die nog immer onder de tirannie
van Rome zuchten én bft de ge
reformeerden, die als er ZAKEN
aan de orde zyn de oude les nog
immer moeten leren: „Wie niet
polemiseert, is niet bekeerd".
VASTHEID
en om de vastheid en de ze-
heid van het Woord Gods.
het sola scriptura uit de da-
IN' DE KERN
In ile kern ging het Luther, ook
in de formuleringen van ryn
rechts aardigheid»leer, enkel en
alleen om hó| ene rentn.m san
de Schrift, het ene woord Gods:
Jezus Christus. Het Woord is
een ring zonder naad: Christus.
Om Hem. om het Woord, eirke-
len de woorden van heel de By-
bel. Het tweede is. dal hy juist
de
door deze
prediking haar moraliserend
vryblyvrnd karakter kon ontr
men. Als woord, dat Christus I
inhoud heeft, dat door Hem
sproken wordt, moet hel in fl
senile twee-eenheid van Wet
Evangelie wel het zwaard d
Geestrs zyn.