CHRISTELIJK LADY ISABELLA eer vaste toegewezen plaatsen in de kerk? GRATIS De waardering van het aardse leven Een woord voor vandaag Kanttekening Jongeren uit prot.-chr. partijen zoeken elkaar East Lynne Prof. dr. J. ff aterink geeft zijn visie fïf Centraal Weekblad geeft prof. dr J. Waterink zv* vine op het probleem oan de zitplaatsen in de kerk. Een probleemSoms wei Prof. Waterink verduidelijkt dat. 'TOEN IK dominee werd in Ap- 1 pelscha. trot ik daar de litua- tie aan. dat er „plaatsen-verhu ring" was Tweemaal in het Jaar. op de middag van Hemelvaarts dag en op de middag van Dank dag. werden de plaatsen in de kerk bij opbod ..verhuurd". Dat was een gebeurtenis met allerlei pleziertjes en ook met allerlei ge- ntepigheidjes. Een rijk man. die zijn vaste plaats in de kerk wilde hebben, werd hevig opgejaagd; soms aanvaardde hij dat met een glimlach; maar het kon ook ge beuren. dat hij ineens nijdig werd en stopte met bieden en dan zat een ander aan deze plaats vast. Ik heb het meegemaakt, dat iemand een half jaar niet in de kerk kwam. omdat zij hem ,,van zijn plaats hadden geboden" Ik heb ook een ander systeem meegemaakt, het verdelen van de plaatsen door een commissie, na dat ieder zijn voorkeur had te kennen gegeven. Dat was in Zut- phen. Dat systeem beviel vrij goed. maar je kunt er ook herrie mee krijgen Het geval wilde, dat dezelfde plaats was aangevraagd door een inspecteur van politie en door een opperwachtmeester van de marechaussee Aangezien de eerste ouder was. kreeg hij de plaats, maar toen was Leiden in In het algemeen hebben wij te genwoordig de gedachte, dat vrije plaatsen sowat het Ideaal ls. WIJ hebben In Amsterdam In de Kel- sersgrachtkerk nu ook vrije plaat sen. behalve dan dat wat oudere mensen hun vaste plaatsen kun nen hebben. Na al de narigheden, die Je van alle andere systemen slet. lijkt dit systeeip aanvankelijk wel het beste. En toch geloof Ik. dat. vooral In ome grote steden, dit systeem niet deugt. theoretische reden. Uiteindelijk is in een geordende samenleving de regel aer geor dendheid op zichzelf dwingend De mensen moeten ordelijk de kerk kunnen binnengaan en ordelijk in de kerk gaan zitten. Nu gebeurt het. dat ik een vader en moeder mot vier of vijf kinderen, goed op tijd. zeg zes k zeven minuten voor het begin, de kerk binnen zie ko men en dat zij dan joeken ten naar plaatsen, naast elkaar zijn •teem van de vaste toegewezen plaatsen voor hen. die geregeld In de kerk komen. Natuurlijk moe ten er ook banken vrij blijven voor niet geregelde bezoekers. Dat mogen niet de ..slechtste" banken zijn. En dat ik dit systeem voorsta is werkelijk niet alleen op prak tische gronden, maar ook op. wat ik zou willen noemen, gronden van theoretische visie. Het is niet al leen een kwestie van psychologie, maar ook van orde in de kerk. Het is voor mij een principiële kwestie, dat vader en moeder met de kinderen in één bank kunnen zitten. Ik vind het een zaak van beginsel, dat het gezin opgaat naar Gods huis en dat de gezins eenheid in Gods huis kan be waard blijven. Nu kan men zeggen, dat in klei nere kerken dit geen moeilijkhe den geeft, omdat zo langzamer hand iedereen wel weet waar ieder gewoonlijk zit. Ik stem dat toe. Maar als dat zo is. dan kan er ook geen enkel bezwaar be staan om die toestand in die klei ne kerken te legaliseren. Daar in de grotere kerken, waar meer dan één kerkgebouw is en meer dan één predikant, is het wel degelijk zo. dat zonder een regeling, waar bij vaste plaatsen worden aange- Ik heb het gevoel, dat wij met het systeem van volledige vrije plaatsen, zodat leder kan gaan zitten waar hij wil. net even te ver gegaan zijn. Te ver met het oog op het wezen van de eredienst zelf en ook en vooral te ver met het oog op hen. die van buiten ko- Zcs plaatsen die hem da hela dienst door ver went met pepermuntjes. twee meisjes vinden een plaatsje in de zijbank, waar nog ruimte is. om dat je daar achter een pilaar zit. en vader en moeder scharrelen met de Jongsten naar voren, waar nog Juist ruimte is voor hén. Juist het als familie naar de kerk gaan door het i ernstige schad In het geordende gezin heeft leder In de kamer en aan tafel /IJn vaste plaats. In de kerk hoort dat ook zo te zijn. Het gezin moet ala eenheid naar de kerk kunnen gaan en weten: ..onze plaaU wacht" en men moet er zeker van stjn. dat niet wanneer er een dominee Is, die „trekt", er misachten alleen nog maar een plaatsje boven achter op een gaan derij voor de geregelde kerkgan gera la te vinden. bonden is aan de situatie, waarin, hij gewoonlijk verkeert. Je luis tert In een kerk veel makkelijker, wanneer je de dominee vanuit een Jou bekende gezichtshoek ziet. dan wanneer je zit op een plaats, die Je helemaal vreemd is. Bovendien Je aan de omgeving in de rondom Je Je bekenden, dan ben heb Je hoort i zoals uit de kerk komt. Dat vooral in de stad van buiten- ewone betekenis. En zeer bijzonder is dit van betekenis voor mensen, die van buiten komen ZIJ klagen erover, dat zij in hun kerk nooit thuis ra ken. overal daar waar de plaat sen helemaal vrij zijn. Zij hebben het gevoel, dat zij altijd tussen vreemden zitten, iets wat bij vas te plaatsen, zoals Ik zei. veel min der het geval Is. De kerk heeft al veel moeite om deze mensen grijpen en vast te houden. En dan komt dit er nog bij. lyATUl RLIJK bedoel Ik niet te zeggen, dat w|J weer aan het plaataen verhuren moeten. Maar wij moeten wel terug naar het sy- twee prachtige boeken Wij rusten niet voor leder, die de eenheid de. Gereformeerde belijders begeert EENIGHEID DES GELOOFS -daag* blad voor de gek izlndte Onder redactie Chr. gehele Geref. edi- ref.. PRIJS f 5.— per Jaar. Daarom doen wt) thans deze BUITENGEWONE AANBIEDING Wanneer U zich nu opgeeft als abonné en b!) vooruitbetaling 5,80 «tort op Srorek. 334S00 ten name van Ultg. uldo de Bre». Den Haag S,— bonn. geld voor het Jaar 193» - 0.30 portokosten) ontvangt U de nummers tot 1 Jan. 1939 gratis en U kunt uit de volgende vier boeken er geheel gratis twee kiezen 1. Dr J O. Woelde rink: fit de Prac- tijk der Godzaligheid 314 pag Winkelprijs f 4.80. fijn hoekje'. Prof da burg 2. Dr D. Jacobs: 173 pag Winkelprijs 4 Dr D. Jacot pag. Winkelprijs ƒ6.90 Moet verschijnen. Een Schrifstudle r het belangrijkste onderwerp maalt 330 ook de t ingen Die zende dus 11 mlge boeken la be- 'a-GRAVENHAGE Lustrumviering economische studenten V.U. (Van onze speciale verslaggever) De viering van het tweede lus trum van de Economische Facul teitsvereniging aan de V.U werd gistermiddag met een lus trumvergadering in het Amster damse American hotel besloten, waarin prof. dr. A. A. van Ruler als referent optrad. De hoog leraar, die aan de universiteit van Utrecht speciaal met het do ceren van dogmatiek en kerk recht is belast, had tot onder werp de waardering van het aardse leven gekozen. Na afloop van de vergadering recipieerde het bestuur van de Economische Faculteitsvereniging ter plaatse In zijn betoog merkte prof. Van Ruler op, dat het aardse leven door een oever loze veelheid van facetten gekenmerkt het werk wordt Hij noemde hiervan de stoffelijk-1 de wereld Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Polsbroek en Vlist; J. Spelt te Dinteloord; te Veenendaal (toez. 5e pred. pl.): D, v. d. Berg te Oud-Alblas te Schiedam (7e pred. pl.D. J. Spaling Dzn te Workum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Moordrecht: kand. J. H. Nawijn te Katwijk aan Zee. Tweetal te Rijswijk Z.H.: W. Griffioen Nijkerk en P Heinen te Noordwijk- CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-West: i den Hertog te IJmuiden. Srof. Van Ruler de beslissende factor in et vraagstuk van de christelijke waar dering van het aardse leven. Het christelijke geloof leert ons met een oneindige positiviteit te leven, in aanvaarding van de wereld en beaming Voor zover er ook negativiteit in steekt, richt deze zich alleen op het secundaire: de zonde. Het aardse leven ontspringt niet aan de zonde. Het ware geestelijke, bevindelijke leven is dan ook Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. n'®t,e?n ,ander leven dan het aardse, u.L.O.-School te Leeuwarden-Huizum: tijdelijke leven, maar de rechte beleving j j v d Meuien te Dokkum. er van. Ten aanzien van de zonde staat Benoemd tot onderwijzeres aan School het christendom ook niet alleen kritisch met de Bijbel te Leersum: mej. W. v negatief De liefde aanvaardt, draagt jVliet te Ajphen aan de Rijn; aan d( bedekt ook alle kwaad en zo verzoent Rehoboth School te Rotterdam-Zuid: mej. E. Oudkerk te Rotterdam; ONDERWIJSBENOEMINGEN "ook de christelijke toekomstverwach- BUderdUkschoól" ^Rotterdam'' mêl.' H. A' - Poort te Hoek van Holland ting, aldus de hoogleraar, kan deze positiviteit niet storen. Zij romantiek en idealisme, maar doet is met zijn wereld, moeten wij niet op zijn daden vooruitlopen. Trouwens, alleen wanneer wij deze. gegeven wereld posi tief beamen, beseffen wij de noodzake lijkheid van een realistische eschatologie. Het aardse leven moet volgens prof. an Ruler beleefd worden als last, doch alleen In de zin van het „mes- lied". De last ligt niet daarin, ieta is. maar hierin, dat Gods heer lijkheid zo verduisterd wordt. Het aardse leven moet ook beleefd orden als taak. De mens is geroepen God te doen. Handelend •atten. drukt meer zijn be- Bijbel te Vianen aan de Lek: mej. B. van Noppen te Heemstede. Benoemd tot onderwijzer aan de School met de Bijbel te Brouwershaven: M. P F. Haak te Terneuzen; aan de Chris telijke School te Joure: W Tolman te Vriezenveen; aan de School met de Bijbel te Medemblik: D. Wolters te Middenmeer; aan de Chr. School te Staveren Fr.: F Zwaan te Koudum; aan de Chr. School te Zuidwolde Dr J. Roorijs te Culemborg. In de Tweede Kamer discussieert men in deze dagen over de verdeling van het marktrisico voor melkveehouders in de kerken dankt men in deze dagen God voor Zijn zegen op gewas en arbeid. Is het een tegenstelling Zit er iets scheefs in dat de mens ja, ook de mens die weet en gelooft dat aan Gods zegen alles gelegen is dekking zoekt tegen de wis selvalligheden van natuur en handel Is het in feite niet 20 dat het maar beter is God buiten al die menselijke bereke ningen te laten, om de politiek maar als een harde, koude realiteit te bezien en daarbij Gods zegen maar als een pro memorie-post op te zetten? In de dagen van Gideon ging het de Israëlieten economisch niet best. Jsraël verarmde zeer door toedoen van de Midia- nietenzo staat er in Richteren 6. Tot God eigenhandig ingrijpt en een politieke leider roept die Israël vereent tot de strijd tegen en de overwinning op de Midianieten. Maar die politiek van Gideon is niet gebaseerd op koele bereke ningen zijn hele geestelijke instelling staat er achter. Hij voert een politiek-met-God. Praten over marktrisico en God bidden en danken zijn geen tegenstellingen ze móeten samengaan NA DE LANDBOUWBEGROTING 1 de regering zijn in teger. dit onderdeel van zijn beleid ditmaal te groot. Gezien tegen de achtergrond van de sediend hebben ultdrukkms gegeven houdin def ,wee de gevoelens van verontrusting he( voor de hand de moUe. die bij onze veehouders bestaan over de plannen van minister Vondeling tot het delen van het marktrisico. Over dit voorstel van de minister was in de Kamer niemand enthou siast, ook de partijgenoten de vertegenwoordigers der protes tants-christelijke fracties verworpen zouden worden. Reeds het feit dat in de motie-De Ruiter met geen woord gerept werd over het marktrisico, was voor de Kamermeerderheid vol- Advertentie meenschappelykheid en de historiciteit. In het wijsgerig en religieus denken wordt het aardse leven op schillende wyze gewaardeerd Het aardse leven ten slotte moet het beleefd worden als lust. De mens - prijst de Schepper door van ZRn werken te genieten. De wereld en zichzelf ge- piano's orgels K vraagt brochure BODEGRAVEN derde als straf of als loutering, de vierde als oefening en de vijfde weer als het eigenlijke en enige. Vanuit het christelijk geloof gelden volgens prof. Van Ruler als overwegin gen. dat de wereld op geen enkele wijze noodzakelijk la. maar dat zij, ondanks dit. goed ls. In het heidendom ep in de filosofie pleegt dit Juist andersom ge dacht te worden. In het christendom echter rust het bestaan van de wereld in hel welbehagen en de goedheid van God. "Ie ons het plezier gunde er te z(Jn. De wereld is, aldus de hoogleraar, et duivels, omdat dit een oerdualis- e zou veronderstellen. Zij is ev in goddelijk, omdat dit zou ai. tonen, dat schepping uitstroming uit het wezen van God is. Zij is door God gewilde en gestelde schepping uit niets. W\j zijn dan ook niet wan elders, doch behoren op de aarde thuis. Prof. Van Ruler stelde, dat het van godswege gaat om het wereldhistorisch proces, dat zich op aarde afspeelt, te midden van het onmetelijk heelal en de woekerende natuur De Bijbel heeft ons historisch doen leven en de Kerk moet in het heden tegenover het communisme, dat de „gevaarlijkste christelijke ketterij van het ogenblik is", opkomen voor de ware wijsbegeerte van de geschiedenis. De Psalmberijming Naar aanleiding van ons bericht om trent de oprichting van de Interkerke lijke Stichting voor de Psalmberijming in ons nummer van dinsdag J 1 wordt ons verzocht mede te delen, dat kerk genootschappen. die nog niet tot deel neming hebben besloten, alsnog door het bestuur kunnen worden toegelaten Waarnemers Geref. zending Dr. J. C. Gilhuis eii ds. J. A. C. Riillmaniigaan naar Zuid-Amerika Aansluitend op eerdere publicaties over het aanvaarden door de Gerefor meerde zending van taken buiten Indo nesië kan worden medegedeeld, dat ge nerale zendingsdeputaten aangewezen nebben aLs waarnemers dr. J. C Gilhuis en ds. J. A. C. Rullmann. Dr Gilhuis is nctuarius van de generale zendingsdepu taten en voert als zodanig de ouiten- landse correspondentie van dit deputaat- ■chap Hij promoveerde op een zen- dingsondei werp en schreef ook enkele zenduigsboeken Ds. Rullmann was lange tijd werk zaam als missionair predikant in Indo nesië. terwijl hij zijn zendingsloopbaan afsloot me een docentschap aan de theo logische academie in Jogjakarta. De kerkeraden van de Geref. kerken van Amsterdam-Oost en van Soest hebben beide predikanten toestemming gegeven het werk in de gemeente tijdelijk te onderbreken. Het is de bedoeling dat zij op 2 janu- arl a vertrekken en begin mei in het vaderland terugkeren Afifx MIDDELBARE AKTEN Frans. Duits. Engels en Ned. M. O. A. De kortste en voordeligste opleiding: RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Ook hier: Europese samenwerking Conferentie in Boldern (Van een speciale verslaggever) MET de jaren neemt de samen werking tussen de jonge renorganisaties van de Europese protestantse politieke partijen vas tere vormen aan. Werd twee jaar geleden in Worms het fundament gelegd, vorig jaar, tijdens een in Kampen gehouden conferentie, werkte men het in Worms bereikte nader uit. En deze week, gedu rende een bijeenkomst in het Zwit serse ontmoetingscentrum Bol dern bij Zürich, werd van Neder landse zijde het plan naar voren gebracht om een permanente werk groep op te richten teneinde het werk ook in andere dan de drie thans deelnemende landen aan te vatten. Het is namelijk wel duidelijk, dat verder moet gaan. Momenteel wordt het werk gedragen door de Arjos uit Ne derland. protestantse jongeren uit de Duitse Chr. Democr. Unie en door de Evangelische Volkspartij uit Zwitser land, de partij die de conferentie in Boldern heeft georganiseerd. Er zijn evenwel in Europa nog meer protestant se jongeren. Thans zal moeite worden gedaan ook hen te bereiken, zodat het mogelijk wordt zich gezamenlijk. in 5root-Europees verband, te bezinnen op e politieke vragen, die in de wereld van nu om een antwoord vragen. Niet alleen aan dit organisatorisch aspect hebben de conferentiegangers de aandacht geschonken. Het programma bood ook gelegenheid voor een diep gaande gedachtenwisseling over de pro blemen rond neutraliteit en atoombe wapening Neutraliteit Het ligt voor de hand. dat de Zwit sers van de Duitsers en de Nederlan ders veel te horen kregen over neutraliteitspolitiek. Waarom houdt serlan'J zich zo afzijdig en sluit het zich niet aan bij de Ver. Naties, dc Raad van Europa en andere internati onale organen? Het was de eminente staatsrechtsgeleerde prof. dr. Wt 55. Carlyle lachte goedmoedig, hkj liet ilch niet gauw uit het veld slaan en hij had zijn zuster al zoveel jaren meegemaakt Maar Isabella kon alecht tegen zulke dingen, ze begon steeds meer en meer van haar man te houden, :n deze dagen Het wit al tien uur. de klok sloeg Uen galmende slagen, toen stond Barbara verschrikt op uit haar <toel ..Ik had niet gedacht dat het al zo laat was. Er moet al iemand gekomen zijn om me te halen „Dc zal eens vragen", zei Lady Isabella, en Carl yle belde Er was niemand gekomen „Dan zal Peter mij wel moeten brengen riep Barbara „Mama is vast al naar bed en papa heeft me vergeten. Dat komt niet voor elkaar met mij als ze me buitensluiten „Zoals dat al eens een nacht gebeurd is voeg de Carlyle er veelbetekenend aan toe Hij zinspeelde op de nacht toen Barbara met haar broer sprak en haar vader haar wilde buitensluiten. Ze had het hele geval aan Carlyle verteld, maar nu deed het haar pijn. er weer aan te denken „O nee. Archibald", ze zei het voordat ze er erg IS had. ..praat daar nu niet over". Isabella verwon derde z:ch erover ..Kén Peter me wegbrengen'" herhaalde Barba- van door ANN LUOLOW staken. Zo kwamen *e btj een hekje, masr het pad door het land begon Barbara bleef staan .Zouden we het pad wel nemen. Barbara? Het gras zal nat xijn en het ls een omweg' -- -'of ..Barbara, Ik vroeg je. je vader begint t ..Maar 1 1 lopen niet zo tol het stof van de grote .'.Ik kan het beter «elf doen. het la al laat" C*Ba*bara's hart boosda, het bonsde nog toei haar mantel aantrok, an toen ze afscheid nam mevrouw Carlyle de nog zei Juffrouw Carlyle. en het bons- h met hem naar buiten ging en haar da «Une legde Allemaal zoals het geweest wa« maar nu was hi) van iemand anders Het was een warme Juni-avond. het was geen vol le maan. maar het was toch niet donker. Ze gin gen bet park door naar de grote weg. die xe ©ver- het ia mij wel goed. Het scheelt ook maar drie minuten" HIJ wil graag weer gauw bij haar zijn. dacht Bar bara. Maar ik móét mijn hart luchten tegenover hem. Ik moet! Carlyle hielp Barbara over het hekje en bood haar toen zijn arm weer aan. Hij had haar parasol geno men, die kleine, die hij haar had gegeven in ruil voor die andere, die hij stuk had geslagen. Hij sloeg er nu de heg met mee. En Barbgra dacht weer aan die avond. Wanneet segint Je vader met het hooi. Barba- Weer geen antwoord. Barbara kon geen woord uit brengen. Ze slikte en het trok om haar mond. toen kwam er een snik. ..Barbara, wat is er? Ben je ziek?" Het was niet meer te stuiten. Carlyle bracht haar. half dragend, half slepend naar het volgende hek en liet haar ertegen leunen, zijn arm om haar heen. Een koe en twee kalveren kwamen nieuwsgierig dichterbij en keken hen aan met hun domme ogen. Barbara voerde een dapper gevecht met haar emotie, en het snikken hield op. Maar haar staat van opwinding bleef. Ze duwde zijn arm weg en leunde tegen het hek. Carlyle dacht erover, naar de vijver te gaan om water, maar hij had alleen maar zijn hoed om water te scheppen. ..Ben Je al weer wat beter. Barbars? Hoe kwam dat zo opeens?" ..Hoe kwam dat opeens'" Het kwam er harts tochtelijk uit, zo kon het niet meer inhouden. „Moet jij mc dat vragen'" Carlyle was sprakeloos. Op de een of andere wij ze begon hij te voelen wat er aai f heel onprettigs 1 de hand v Kagi uit Zürich, die op deze vragen antwoord gaf. De neutraliteit van Zwitserland gaat terug tot de veertiende eeuw. zo ver telde de hoogleraar. In 1648 is zij nog maals bekrachtigd en anderhalve eeuw later, tijdens het congres van Wenen in 1815. is deze neutraliteit internationaal erkend. Wordt de Zwitserse neutraliteit gehandhaafd alleen om redenen van zelfbehoud? Dit aspect werpt inderdaad veel gewicht in de schaal. Maar ook spelen ideële motieven een rol. met r me de wens zich te onthouden v machtspolitiek, een wens. die niet vanzelfsprekend was in een tijd. waai tal van nationale staten hun macht trachtten te vergroten. Men kan niet ontkennen, dat de gelijkheden voor een neutraliteitspolitiek de laatste jaren kleiner zijn geworden. Niet alleen nam de oorlogvoering een meer totalitair karakter aan. ook de ei sen. die niet-neutrale staten tijdens oorlog aan de neutralen stellen, werden groter. Men kan zich dap ook afvra gen. of neutraliteit thans nog heeft, niet alleen militair gezic ook uit een oogpunt van solidariteit met de overige landen der wereld. Prof. Kigl antwoordde echter, dat de grote mogendheden de neutrale landen nodig hebben, nl. als bemiddelaar en alg zetel van organisaties zoals het 'Ro de Kruis. Maar. zo vervolgde de hoog leraar. de neutraliteit ls nooit doel toi zichzelf. Het doel Is een vrije wereld met vrije mensen. Wanneer Zwitserland dan ook voor de keus gesteld zot den tussen het prijsgeven van de geleverde Europese waarden (b.' pogingen om een communistische heer schappij te vestigen) of het handhaven van de neutraliteit, dan zou het onge twijfeld zijn neutraliteit opgeven Neutralisme De heer Siegfried Dübel, referent bij het ministerie voor vraagstukken betref fende geheel Duitsland te Bonn. behan delde een uitwas van de neutraliteit, nl. het neutralisme. Hij bracht dit neutra lisme in verband met de totalitaire staat, die zijn burgers geen vrijheid van meningsuiting toestaat. De Sowjet- unie propageert het neutralisme, zei hij. Weliswaar heeft het in de Sowjetunie geen plaats, maar wel kan het dienen tot verhaasting van de komst der com munistische revolutie in niet-communis- tische landen. Wanneer nl. in die lan den een groep mensen het neutralisme aanhangt (bijv. groepen rond Niemöller) dan betekent dit een verzwakking bin nen die landen en dus winst voor de Sowjetunie. Hoe de ontwikkeling in de toekomst zal zijn, is onzeker, aldus de Duitse re ferent; er valt echter een vergelijking te maken met Luther, die zich op d« Wartburg In een hulpeloze situatie be vond. maar desondanks zei: Getroost zijn. ook als men de weg niet ziet. dat la het belangrijkste. Waarom niet één Kerstnummer Geen antwoord. Barbara deed alle noeite om zich zelf in bedwang te houden. Carlyl* »robeerde het Barbara, nog eens: r evangelisatiecommissies van Deventer, n.l. van de Herv. Kerk. de Geref. Kerk. de Baptisten Gemeente en het Leger des Heils. hebben een brief gezonden aan de redacties van de vol- ende evangelisatiebladen: De Open )eur, Elisabethbode. De Zaaier. De d.I? i^l?.p"mt'mVdb'.ra0pr«mU!- DC ..Oprecht zei je toch' Wat geef Je per slot van rekening om mij? Als ik vandaag of morgen onder de zoden ga. dan heb jij J« vrouw Altijd nog!" Ze stampte met haar voet op de grond. ..wat kan het Jou schelen?" ..Ssst!" zei hij. om zich heen kijkend. ,,Ss»t! ja! Wat begrijp jij er eigenlijk van? Ik wou liever dat Ik dood was, dan dit leven zoals h( nu Is Ik weet niet meer hoe ik het moet dragen ..Ik moet wel begrijpen waar je op zinapeelt. lle.-minst op zijn gemak. ..Maar (Wordt vervolgd' kreet. De brief luidt: ..Al is het mis schien te laat voor het Kerstnummer van dit jaar. toch willen wij u met aan drang vragen of het mogelijk is tot één algemeen christelijke uitgave te komen bewindsman niet. Daar staat tesen- dMnd, om VMrs,el verwer. dat de grote meerderheid van pen 2ejfs de Kamer dit marktrisico toch heeft aanvaard, zij het voor één jaar. Dat was het resultaat van de motie-Vre- deling, die door de samenwerking van socialisten aangenomen. poging, ondernomen door de heer Biesheuvel, tot uitstel van het debat over deze kwestie, kon geen genade vinden. KV',P,-crs 'werd J0'* sen be- langrijk element, waarover in de De houding van de K.V.P. in dit de- ,Tweede Kuamer nauwelijks gespro- bat is tamelijk raadselachtig ge- k<"V„,Dc, Biesheuvel wilde na wees!. Maar al sou dese tractie haar leb?' 0Ver he' m'Mri standpunt duidelijk hebben geformu leerd, dan was er toch aan het re sultaat niets veranderd. Dan zou waarschijnlijk niet de motie-Vrede- slco in de Staten-Generaal voeren, terwijl de heren Vredeling en En- gelbertink de minister voor de uit voering van hun moties ling, maar het voorstel-Engelber- landbouwschap verwijsei tink zijn aangenomen. Het marktrisico zou dan, voor één jaar, zijn aanvaard; alleen zou de minister dan overleg moeten plegen met het Landbouwschap over het leggen van een bodem in dit marktrisico. Naar ons oordeel had de heer Bies heuvel het gelijk aan zijn zijde. Een debat met het Landbouwschap kan alleen gevoerd worden binnen de financiële grenzen die de minister aangeeft. Een debat ln de Kamer over het garantiebeleld kan zich ook De minister mag op dit debat met uitstrekken over de vraag ot de be. een zekere voldoening terugzien. Hij windsman de financiële koorden niet heeft de motie-slag doorstaan. We al te !trak ""trekt, geloven intussen niet, dat de be- Ook al is in het algemeen overleg windsman volgend jaar opnieuw zal met het Landbouwschap zeer aan te men. Daarvoor was de tegenstand neraal. MIDDENSTAND IN DE S.E.R. Van de groei van het N.V.M. zal het in de toekomst afhangen, of deze Raad in openbare vergadering bijeen organisatie nog eens tot een vol- komt, zullen ook de drie midden- waardige zetel in de S.E.R. zal ko- standszetels bezet zijn. Dit is moge- men. Voor de drie klassieke midden- lijk geworden, dankzij de bemidde- standsorganisaties zal dit ongetwij- lende activiteiten van de staatssec- feld een reden te i zijn de uit- retaris voor binnenlandse zaken, pu- bouw van hun bond zoveel moge lijk te stimuleren om het verlies van de S.E.R.-zetel te voorkomen. Voor de christelijke middenstand geldt in het bijzonder, dat iedere christenmiddenstander zich organi- denstandszetels in de S.E.R. vacant seert via de christelijke midden zijn geweest, talrijke pogingen ge- standsorganisaties, want zo alleen daan om de vier centrale midden standsorganisaties, die de drie tels moesten verdelen, tot een c promis te bewegen. zal het mogelijk blijven, de stem van de christelijke middenstand in het toporgaan van het Nederlandse bedrijfsleven ook ln de toekomst te In eerste instantie heeft hij bij de laten horen, bonden een onderzoek laten instel- Het zal nooit mogen gebeuren, dat len naar de organisatorische omvang de christelijke middenstand uit de en de financiële sterkte. Met het fei- S.E.R. wordt verdrongen door het telijk resultaat van dit onderzoek Nederlands Verbond van Midden- heeft de staatssécretaris daarna de staildsverenigingen, een organisatie, vier bonden geconfronteerd en zon- die vooral in de laatste jaren nogal der dat een dwingende regeling van is opgekomen en van zichzelf be- bovenaf of een gewijzigde aanwij- weert, dat zij noch socialistisch, zing van middenstandsorganisaties, noch liberaal ls, maar onafhankelijk, die ln de S.E.R. vertegenwoordigd Mocht in de toekomst echter blijken, behoren te zijn, nodig was, zijn de dat het N.V.M. een bepaalde geeste partijen onderling tot overeenstem- lijk-maatschappclijke stroming in ons ming gekomen. volk vertegenwoordigt en mocht de- Het verheugt ons uiteraard, dat de ze bond tevens een voldoende om- Christelijke Middenstandsbond met vang krijgen om voor een zetel in de een volwaardige zetel ln de S.E.R. S.E.R. In aanmerking te komen, dan is teruggekeerd. Een zetel, waarvan menen wij dat het zeteltal Verbond van Middenstandsvereni- vier zetels. Het zou in strijd met de gingen, dat bij het onderzoek als wet zijn een bepaalde middenstands- de kleinste organisatie uit de bus bond, welke dan ook, die een be kwam, heeft voor deze zittingspe- paalde geestelijk-maatschappelijke riode genoegen genomen met de stroming vertegenwoordigt en repre- plaatsvervangende zetel van de r.k. sentatief geacht kan worden, uit de middenstandsbond. S.E.R. te weren. „Geval-Niemöller" in Lagerhuis N.Z.V.-conferentie voor Zuid-Holland Het liberale lid van het Britse Lager- huia Wade beeft de minister nenlandsc zaken Butli de moeilijkheden ds. Niemöller. president In Rotterdam zal op 29 november ln Congreszaal van het „Leger des ïnÏÏchtlngen "ge-I Heils". William Boothlaan, de regionale welke conferentie worden gehouu... van de i.| Ned. Zondagsschool Vereniging, de Evi gellschc Kerk In Hessen, in de weg zijn toe alle zondagsschoolleiders(sters)# nkomst in Engeland op I Zuid-Holland worden uitgenodigd. I De heer A. Kroese, directeur der ver eniging. die met ds. J. ter Schegget. vice- de grote conferentie over het Japan heeft bij- hetgeen daar ge- Gevraagd wordt naar de reden HL.JMPm. het langdurige oponthoud bij de pas- zondagsschoolwerk sencontrole op het Londense vliegveld gewoond, zal en de ondervraging van Btf" dikant. die zoals bekend MVIflfll 1Uuen u :end^ vliegtuig naar Frankfort terug-1 lisch bezig zijn met beuro't spreken. Bovendien zullen de aanwezigen prak- hulpmiddel in het district Huddersfield, waar ds. Nie möller het woord zou voeren. Dezer da gen zal minister Butler antwoorden. Intussen heeft, aldus een bericht in de Daily Mail, de minister de zaak al on derzocht en opdracht gegeven de con trolevoorschriften bij aankomst van bui tenlanders op Britse vliegvelden en in betrokken ambtenaar zich Britse havens te vereenvoudigen, opdat kwestie als zich In de avondvergadering zal worden opgevoerd ,.1'Eternel retour" of „Vader, ik ga reizen'" poppenspel in zes tafere len a'oor Guido van Deth. verbinding stellen met het ministerie van WÊfÊMi ds. Niemöller binnenlandse zaken. Minister Butler op de algemeen christelijke feestdagen 1 heeft voorgedaan niet meer kan voor- schijnt enigszins geschrokken te zijn van dezelfde algemeen christelijke bood- komen. Waarschijnlijk zullen de dienst- de reactie, die de affaire in talrijke doende controleambtenaren meer be- Westduitse bladen heeft uitgelokt. Men voegdheden krijgen, zodat zij de papie- neemt aan, dat hij in het Lagerhuis belangrijke buitenlandse gasten ds. Niemöller zijn verontschuldigingen len behandelen. zal aanbieden. Maar zeer waarschijn- Volgens mededelingen in Britse bla- lijk zal hij er ook op wijzen, dat het - - ook voor de drukkers niet eens nadelig, dan dit leven zoals het terwijl het voor de verspreiding effl- PQMHI tv h.t -(«<«" C|jnter is wij zouden het ten zeerste zelf kunnen behandelen, op prijs stellen, dat u dit officiële ernstig in overweging neemt." evangelisatiecommis- den zijn de moeilijkheden in het geval oponthoud volgens zijn inlichtingen niet ♦an ds. Niemöller ontstaan, doordat de langer dan tien minuten heeft geduurd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2