GEDACHTENWERELDEN BOTSEN
WELKE INTERPRETATIE GEEFT
HET CHRISTENDOM VAN
SYRIË'S „ARABISCHE ERFENIS"?
De „weerman maakt zijn
eigen programma's
Ontwapening in fasen
Rapacki doet concessies
aan westelijke landen
Kolonel Aref
gearresteerd
in Irak
Fijn, woensdag
Week doorzagen... en melkfles omspoelen!
Pciuski
oning
Bommenwerper
met kernwapen
neergestort
WOENSDAG S NOVEMBER 1958
Doqr
T. KNECHT
ONDERWIJS zal erop gericht zijn een generatie te t_
die physiek en mentaal sterk is, die gelooft in God, zedelijkheid
en deugd, die trots is op de Arabische erfenis, die toegerust is met
kennis, bewust is van zijn plichten, die arbeidt in het algemeen
belang en vervuld is van de geest van broederschap en solidariteit
die onder alle burgers behoort te heersen". Aldus artikel 28 van de
Syrische grondwet. In het handvest, in 1956 opgesteld door de
gezamenlijke politiekepartijen, komen we ook de volgende op
merkelijke zinsneden tegen, die slaan op onderwijs en opvoeding.
„Aan de manschappen van het leger moet geestelijke leiding worden
gegeven ter versterking van hun geloof in God, en een militaire en
nationale opvoeding door middel van radio-uitzendingen, tijdschrif
ten en publikaties en door het houden van verschillende bijeen
komsten. Het atheïsme, slapheid en morele degeneratie zullen wor
den bestreden".
Moet men de Syrische regeringsstatds-
tsieken geloven, dan is er op onderwijs
gebied in 'luttele jaren van zelfstandig
heid ongehoord veel tot stand gekomen.
Ik schrijf dit wat sceptisch omdat zowel
het opstellen van fraaie plannen als het
vervaardigen van geflatteerde statistie
ken alle staten rond de Middellandse Zee
min of meer eigen schijnt te zijn. Toch.
volgens waarnemers die het weten kun
nen, is er in Syrië op onderwijsgebied
de laatste twaalf jaar buitengewoon veel
gepresteerd. De statistiek dan geeft
1945 een aantal van 738 lagere scholen
met 99.703 leerlingen; in 1956 warer
er 2717 met 345.367 leerlingen. Middelbare
scholen bezat Syrië in 1945 slechts 17 met
60^9 leerlingenIn 1956 wa4 het getal
der leerlingen meer dan vertienvoudigd
nl. 63.435 en het aantal scholen 267. Het
universitair onderwijs had in 1934 500,
in 1955 ruim 5000 deelnemers waarvan
25 pet meisjes. De private lagere scholen
en middelbare scholen waaronder die
van verschillende "kerkelijke gemeen
schappen werden in 1955 door resp.
59.376 en 24.205 leerlingen bezocht.
Uit deze korte opsomming blijkt wel
hoezeer het ontwikkelingsproces vai
voor kort nog „sluimerende" volk wordt
gestuwd door denkbeelden die in hun
oorsprong typisch westers zijn. De be
langrijke plaats, die de lichamelijke op
voeding krijgt (ook de meisjes doen
sport), de grote vlucht die het onderricht
aan meisjes krijgt in 't algemeen (sinds de
leerplicht werd ingevoerd enkele jaren
geleden vormen zij 50 pet van de leer
lingen der lagere scholen), dit alleen al
zijn veranderingen in het oude levens
schema waar men een generatie geleden
nog niet van droomde. Om nog mat
zwijgen van de emancipatie van de vr
die over de hele linie voortgang maakt.
Het poneren van de kennis als machts
factor, de verschuiving van de betekenis
van de religie vroeger de het gehele
leven doordringende kracht bij uitstek,
nu steeds meer functie van het natio
nalisme dat nationalisme zelf, de s
dariteitsidee ten slotte zoals die in
geciteerde art 28 van de grondwet
uiting komt, het zijn alle concepties die
ontsproten zijn aan het westerse denken.
Of men wil of niet om zich te emanci
peren moet ook dit volk zich een wes
terse civilisatie aanmeten die in menig
opzicht botst met de .Arabische erfenis",
waar Syrië's jeugd nog steeds volgens
art. 28 trots op behoort te zijn.
Christelijk onderwijs
Het is duidelijk dat ook voor het chris
telijk onderwijs meestal^ van de ver
schillende kerken uitgaand hier eer
jk een heel mooie opdracht
ligt.
Hoe de psychische en sociale aspecten
die kenmerkend waren voor de „Ara
bische erfenis" in het omvormingsprocet
dat gaande is, op werkelijk christelijke
wijze een inhoud te verlenen die de
van het Evangelie kan doorstaan? Ziedaar
het probleem waarover Ik met de in haar
dienst aan de Arabische jeugd vergrijsde
directrice uan een protestants lyceum een
gesprek mocht hebben. Ik laat haar nu
even aan het woord:
„Wat bij deze jeugd zo opvallend is?
In de eerste plaats het gebrek aan indi
viduele gewetens- en persoonlijkheids
vorming. Ik heb de kinderen vaak ge
vraagd naar en ze opstellen laten maken
over hun eerste herinnering aan goed en
kwaad. Meestal kreeg/ik ten antwoord:
„Waarom zou men eigenlijk zich het
verleden moeten herinneren?" Men leeft
nog in een zo sterke verbondenheid met
het patriarchale gezin, waar de vader in
overeenstemming met de traditie bepaalt
wat goed is en slecht, waar hij ook de
toekomst van het oudere kind In handen
houdt. De individuele verantwoordelijk
heid. die veronderstelt dat men aan de
hand van de lessen van het eigen verleden
zich oriënteert in de toekomst, is afwezig.
Als tweede karakteristieke trek van deze
jeugd zou ik willen noemen: haar geloof
aan en opvatting van het wonder. Men
zou kunnen zeggen dat zij leeft In één
grote wonderwereld, waarin alles op zich
zelf staat en waarin de wet van oorzaak
en gevolg geen gelding heeft. Ik zal u
een voorbeeld geven: een paar weken ge
leden was er 1 'er in de buurt een grote
ontploffing. Ik heb toen de grootste
moeite gehad mijn toch heus niet onintel
ligente leerlingen enig begrip van dit
verschijnsel bij te brengen. Ze dachten
dat het geluid de oorzaak was! Dan is
er het fatalisme waarin het Arabische
kind dus de mens! zich wel zeer
van het westerse type onderscheidt. Hij
neigt er toe alles wat hem overkomt als
Gods beschikking over hem passief te
aanvaarden. Hij voelt zich onmachtig en
is niet in staat iedere situatie te zien
als een nieuwe opdracht voor hem om
zijn menszijn te verwerkelijken. Ten
6lotte moet ik nog noemen de grote volg
zaamheid van de leerlingen. Ze zijn veel
gemakkelijker dan Europese kinderen;
sterk gevoelsmatig ingesteld als ze zijn,
hechten ze zich zeer aan de personen die
hen onderwijzen. Ze willen on6 altijd
graag zeggen wat ons plezier doet. Het
is dan ook niet moeilijk onder hen „be
keerlingen" te maken".
Tot zover het exposé van de directrice.
Ik merkte op hoe reëel de gevaren van
dictatuur en collectivisme z(jn bij eei
mentaliteit zoals tjj die beschreef. Op>
merkelijk is in dit verband ook, dat van
politieke part(jen in westerse zin in geen
van de Arabische landen sprake is of
Dc politieke strijd speelt zich af
enkele leidende figuren of families. Ik
kan niet alles weergeven uit het gesprek
met de directrice, maar moet vols
met te vermelden dat z\j de door haar
beschreven karaktertrekken vrijwel ge
heel negatief waardeerde. Een afwijzing
dus van wat onmiskenbaar behoort tot de
„Arabische erfenis", een erfenis wel tc
verstaan van Arabische christenen
moslims belden. Wat mijn gesprekspartner
daar tegenover wilde plaatsen was. om
kort te gaan, een geest van rede en rede
lijkheid. het streven naar de ontwikke
ling van een verantwoordelijk Individu
en een sfeer van christelijke Hefde.
Nu het sinds maart 1957 volgens de
richtlijnen van het toen gesloten verdrag
van Arabische culturele eenheid, niet
meer mogelijk is moslim-kinderen op
christelijke scholen aan de bij bellessen
en het gebed te laten deelnemen, wordt
het zo mogelijk van nog meer belang dat
men ze in de „gewone" lessen iets van
de geest van het Evangelie kan meegeven.
Hoe, is een moeilijke vraag.
Welke krachten in Syrië en in de Ara
bische wereld in 't algemeen zullen
triomferen? Wat er van de Arabische er
fenis, van de oude trant van gevoelen,
denken en samenleven zal overblijven?
Of het rationalisme in zijn westers huma
nistische vorm of in zijn historisch-mate-
riaJistische verschijning de harten in be
zit zal nemen, of dat misschien toch het
christelijk geloof zijn hervormende kracht
zal doen gelden, wie zal het zeggen? De
laatste mogelijkheid zal door de waar
nemer, die ziet was voor ogen is, naet
hoog worden aangeslagen. Slechts een
wonder kan de grotendeels verstarde ker
ken tot nieuw leven brengen.
Dit brengt mij1 toch nog even terug op
het gesprek met de directrice.
Tegenover het wondergeloof dat zc
onmiskenbaar deel uitmaakt van de Ara
bische geestelijke erfenis, wilde zij stellen
het exacte denken volgens de wet va
oorzaak en gevolg.* Nu, wie met deze we
te werk gaat komt in zijn prognose va:
de ontwikkeling in het Midden-Ooste:
zeker niet uit b(J dd kerstening van d
volken daar. Waar ter wereld wel? Zo:
het niet goed zijn toch wat meer waar
dering te hebben voor dat ene aspect va\
het Arabische erfgoed, het geloof, hoe
verminkt misschien ook, maar toch het
geloof dat God hgel concreet alle schij
baar noodzakelijke verbonden en onaf
wendbare ontwikkelingen kan en wil
doorbreken?
De vraag dient zich hier aan welk
Evangelie de christelijke zending het
Midden-Oosten eigenlijk denkt te bren
gen; de vraag ook in hoeverre er waar
den zijn in het Arabisch erfgoed, die wor
den miskend en dreigen verloren te gaan.
enagde Amerikaanse en Britse Bijbelge
nootschap) moeilijke jaren achter de rug,
en wij-moeten vrezen dat nog zwaardere
zullen volgen. Vaak is het moeilijk het
depot te Damascus van Bed roet uit t>
voorraden. Tot nu toe is de winkel echter
steeds open gebleven, hoewel de beheer
der, een protestant geworden moslim,
soms angstige momenten heeft meege
maakt. Op een morgen zag hij voor de
etalage drie jonge mannen die niet veel
goeds in het schild schenen te voeren.
Eén hoorde hij zeggen: „Zulke Anglo-
Amerikaanse leugenaars!" Een boek in
duizend talenl Hoe denken ze nu dat wij
zoiets zullen slikken? Dé heer Youssef
Sayes ging toen naar de deur en vroeg
hun binnen te komen om zelf zijn boeken-
voorraad te komen bekijken. Ze kwamen
binnen,en toen toonde hij hun het boek
„Een boek van duizend talen" (A book of
a thousand tongues) dat geschreven is
door dr. Eric North van het Amerikaanse
Bijbelgenootschap. Ze keken nieuwsgierig
naar de tekstgedeelten uit allerlei bijbel
vertalingen die in het boek zijn weerge
geven en stonden perplex toen
gedeelte dn hun eigen taal vonden. Toen
ze de zaak verlieten hadden ze alle drie
een exemplaar van de vier evangeliën
Het Bijbelgenootschap werkt ook
colporteurs in Syrië, hoewel dit door de
„anti-imperialistische" stemming die
heerst de laatste jaren steeds moeilijker
wondt Het is bijzonder zwaar werk dit
colporteren, vermoeiend door de grote
afstanden en het reizen onder allerlei
weersgesteldheden. Maar ook gevaarlijk
in een soms vijandige omgeving. Als il
lustratie het relaas van een colporteur die
in 57 dagen niet minder dan 25 steden
dorpen afreisdp. Hij begon bij de Euphraat
in Noord-Syrië. De Assyriërs voi
bevolkingsgroep die grotendeels christe
lijk is; ze hebben hun eigen kerk
spreken een eigen taal. De voorziening
Bijbels in hun taal laat echter nogal
t te
blij
colporteur te horen dat hij Bij
bels en schriftgedeelten in niet minder
dan 16 talen en dialecten, waaronder ook
de hunne, bij zich had. Na de Assyriërs
kwam een bedoelnenstam aan de beurt.
Wat de colporteur vreesde werd bewaar
heid. Hij ging van tent tot tent maar
overal gaven de bedoeïnen hem beleefd
te verstaan dat ze niets aan zijn boeken
hadden: ze konden nu eehmaal niet lezen
(naar schatting is 50 pet. van dc Syrische
bevolking nog analfabeet). Eindelijk kreeg
de colporteur het hoofd van de s
spreken en deze bleek als enige
lukkig de leeskunst machtig. Hij kocht
het boek Genesis en de vier Evangel!
Toen ging het weer. verder naar
Het zou te vér voeren hier verder op in
te gaan. Het ging er slechts om te illus
treren voor welke vragen christen-opvoe
ders komen te staan temidden van Oos
terse culturen-in-crisie-situatie. Het blij
ken vragen te zijn die ook voor ona in
het westen van centraal belang zijn.
Helaas zijn er ook In een land als Syrië
:n menigte christelijke kerken en is de
kleine protestantse minderheid in vele
groepen en groepjes opgesplitst die ook
lemen als die ik aanduidde, weer
ieder op min of meer verschillende wjjzc
benaderen. Men zou soms wensen dat het
mogelijk zou zijn een ieder, christen en
iiet-christen, eenvoudigweg een Bijbel in
de hand te geven om dan samen heel
naïef opnieuw te beginnen. En daarom
doet juist overal het werk van de Bijbel
genootschappen zo sympathiek aan.
In Syrië heeft het Bijbelgenootschap
(hier zoals in alle „bijbel-landen" het ver-
Het gebouw vdn de „morgen
zending" te Aleppo wordt nu
„Eglise de Christ" genoemd om
dat de zending officieel ver
boden is.
andere grote rivier, de Tigris; toen de
reis ten einde was na 8 weken waren
1400 bijbelgedeelten verkocht. Gelukkig
hebben de wanordelijkheden, die soms
door fanatieke moslims voor de winkel in
Damaskus worden gesticht, nog nooit erge
vormen aangenomen. Wel gaat men met
de uiterste voorzichtigheid tc werk: wan
neer de menigten weer eens de straten
bevolken naar aanleiding van een of an
dere politieke gebeurtenis, om daar met
hartstocht van hun vreugde of woede blijk
te geven, dan doen de colporteurs maar
beter in huls te blijven.
Maar op rustige dagen kan het bijv.
voorkomen wat één der colporteurs ver
telde: „Ik liep in de beroemde straat
„genaamd de Rechte" toen toen ik bij
fontein een troepje soldaten zag die bezig
waren zich te verfrissen. Ik naderde hen
en vertelde ze dat in de boekeidie
verkoop het „levende water" te vinden
Toen ze vroegen wat ik bedoelde, las ik
ze het betreffende gedeelte uit het e
ge lie voor. Ze vonden het wel erg mooi
maar weigerden toch te kopen omdat
als moslims vreesden daarmee kwaad
doen. „Als onze profeet boos op mij wordt
omdat ik het boek van Christus koop, wilt
u dan in de dag van het laatste oordeel
de schuld op u nemen?" vroeg er een. Ik
zei hun dat ik dat graag zou doen, maar
op één voorwaarde, n.l. dat ze elke dag
tenminste vijf regelen uit het boek van
Heiland zouden lezen. Daarmee gingen
akkoord, de koop werd gesloten en vt
schillende Arabische evangelieën v<
huisden naar de zakken van de soldati
De Druzen
Een aparte tak van het werk vormt de
colportage onder de Druzen. Zij vormen
een religieuze gemeenschap die een sterk
besloten karakter draagt en grotendeels
zelfs geheime riten heeft. Hun religie die
gebaseerd is op christelijke zowel als
Mohammedaanse geschriften, werd in de
elfde eeuw gesticht en sindsdien hebben
zij in het Midden-Oosten een onafhanke
lijke rol gespeeld die ook menigmaal in
politiek opzichit van groot belang was.
Zo heeft een gedeelte van de Druzen zich
in 1948 in de strijd om Palestina bij de
Israëliërs aangesloten. In Syrië leven
rond 100.000 hoog in het bergland bij de
Jordaanse grens. Om hun dorpen te
reiken moeten soms lange voetreizen
worden gemaakt. De Druzen bleken steeds
een zeer aandachtig en eerbiedig gehoor
te zijn als de colporteurs uit de Bijbel
vertelden. Vaak vroegen ze uitvoerig ovei
de eerste en de tweede komst van Chris
tus, en velen van hen die de leeskunst
machtig zijn, koohten in de afgelopen
jaren een of meer bijbelboeken.
Zo is er in dit werk veel dat tot blijd
schap stemt. Soms ontvangt het Bijbel
genootschap van de meest onverwachte
zijden aanvragen. Om te besluiten het
verhaal van een van die verrassende be
stellingen dat de heer Youssef Sayes met
veel genoegen vertelde. „Op een avond
stond ik juist op het punt naar bed te
gaan toen een militaire wagen voor onze
deur stilhield. Er stapten een sergeant,
een korporaal en drie soldaten uit. Mijn
vrouw was hevig geschrokken en ook ik
wist niet wat ervan te denken. Ik hield
me echter kalm in het vertrouwen dat
God met ons zou zijn. En bovendien, we
hadden toch niets gedaan waarvoor men
ons zou kunnen arresteren. Ondertussen
begonnen de soldaten op onze deur te
trommelen en ik haastte mij open te doen
„Kom mee naar uw winkel, dadelijk!"
luidde het bevel dat ik kreeg. „Zijne
Excellentie de president heeft een Bijbel
nodig!" In de winkel kozen ze twt
leer gebonden Bijbels uit, een in
Arabisch en een in het Erans. Ze betaal
den en namen heel vriendelijk afscheid.'
YV7ANNEER het op televisie-avonden zo tegen achten loopt, stopt voor
de Vitusstudio in Bussum een wagen van het K.N.M.I. Meestal is
het, alle goede voornemens ten spijt, toch weer op het nippertje en dus
wipt de „weerman" haastig naar buiten en zoekt zijn weg naar de presen
tatiestudio, waar ook de omroepster van de avond haar werk doet. De
„weerman" kan rekenen op een van de vijf omroepsters, maar de omroep
ster op haar beurt kan een van de drie K.N.M.I.-medewerkers die voor
het televisieweerbericht zorgen, verwachten.
Gladde vogels onder u kennen
schien de drie „mouwen" waaruit de
tekenende hand steekt, wel uit elkaar,
misschien ook herkent u de stemmen,
maar de meeste kijkers moeten het heb
ben van het toevallig-verschijnend nous-
puntje, willen zij weten, wie van de
drie „weermannen" het nieuws brengt.
Gewoonlijk brengt de weerman zijn
drie bruingele weerkaarten mee, plus
de donkerrode lippenstift (en eentje in
reserve!) waarmee hij tekent.
In de kleine studio, die nog nieuw is
en verder wordt gebruikt voor de pro
gramma-aankondigingen, de dagsluitin
gen en een enkel klein interviewtje,
staat de draaibare driepoot met de drie
vlakken gereed. Tijdens het tekenen
vertellen kan de weerman met zijn voet
een pedaal bedienen, waardoor de drie
poot draait.
Maar een enkele keer brengt hij ook
een landschaptekening mee, waarop hij
dan wolkenformaties of andere weer-
bijzonderheden tekent.
En over dat punt willen wij het nu
eens hebben: de omroepverenigingen (en
ook wij!) krijgen nog wel eens vragen
hierover. Het publiek vindt het leuk,
die landschaptekeningen. „Laat u die
toch eens vaker komen", zo is dan de
vraag aan Hilversum en „waarom zien
we die zo zelden?'1 luidt die
Wel, de waarheid is, dat geen omroep
organisatie daaraan iets kan veranderen,
ook de NTS niet: het weerbericht is
een programma van het KNMI en de
weerman heeft carte blanche om er
van te maken wat hij wil.
De landschap- of andere tekeningen
moet u dus beschouwen als een extraatje
van de weerman zelf. Iets anders is, dat
een heleboel kijkers teleurgesteld zijn
omdat het aardige inleidinkje op Het
weerbericht, het weerhuisje met het
grappige muziekje, ineens is verdwi
Dit was n.l. iets van de NTS: een klein
stukje film, dat dagelijks aan het' journaal
werd geplakt en er na dikwijls afdrhaii
De POOLSE MINISTER van bui
tenlandse zaken, Rapacki, heeft
gisteren, na zijn terugkeer uit Oslo,
een wijziging voorgesteld van zijn
reeds eerder ingediend plan voor
atoomvrije zone in midden-Europa.
Zijn vorige voorstel kwam in feite
neer op een onmiddellijke demili
tarisering van centraal-Europa, met
name van de landen Tsjechoslowa-
kije, Polen en Oost- en West-Duits-
land. De westelijke landen hadden
dit voorstel verworpen omdat het de
NAVO zou ontdoen van zijn kern-
schild en de Amerikaanse troepen
uit Europa zou verdrijven.
Rapacki noemt zijn nieuwe plan „een
tegemoetkoming aan het Westerse blok"
Het komt hierop neer dat het maken
kernwapens in de vier genoemde
Radio-Bagdad heeft gisteravond
bekendmaking van de Iraakse legerleiding
omgeroepen, waarin werd gezegd
kolonel Abdel Salem Aref is gearresteerd.
Aref was vice-premier en onderminister
van binnenlandse zaken in dc eerste, na
de revolutie in Irak gevormde regering.
Kortgeleden werd de kolonel, die als
een groot bewonderaar van Nasser be
kend staat, van deze functies ontheven
volgens berichten udt Bagdad zou hij
worden benoemd tot ambassadeur van
Irak bij de Weetduitse Bondsrepubliek.
Hij verliet het land en werd gisteren ge
arresteerd toen hij zonder toestemming
an de regering terugkeerde.
Blijkens de bekendmaking van de radio
zal Aref terechtstaan wegens het in g<
brengen van de veiligheid der repu
bliek. Het snelle dalen van Arefs ster
begon, toen hij aandrong op volledige
eenheid met Nassers Verenigde Arabische
republiek.
Maar gekheid nu terzij....: een schone melkfles hóórt erbijI
landen moet worden verboden, terwijl
legers in het betrokken gebied de aan
wezige kernwapens niet mogen kopen.
Voor dit plan zou een geschikte con
troleregeling moeten worden ingesteld.
Nadat een dergelijk akkoord zou zijn
pndertekend, moeten er besprekingen
worden gehouden tussen Oost en West
over de afschaffing van atoomwapens
door Amerika en Rusland, de enige twee
mogendheden, die dan nog over dit soort,
wapens in Midden-Europa beschikken.
Deze afschaffing zou gepaard moeten
gaan met een geleidelijke vermindering
van de conventionele bewapening en
strijdkrachten.
Rapacki verklaarde, dat deze wijzi
ging in zijn plan 'het maximum was
waartoe men kon gaan, ofschoon hij het
mogelijk achtte, dat het voor „hen, die
Westduitsland met kernwapens uitrus
ten," niet voldoende zou zijn.
Echt smullenI
„Brandpuntje" op het
televisiescherm
Een ongeruste lezer heeft dikwijls laat
dat na het afzetten van zijn (onlangs
aangeschafte) televisietoestel een felle
lichte stip achterblijft, die hij „een brand
puntje" noemt. Een goede, maar niet-
technische kennis heeft hem nu gewaan-
schuwd dat dit verschijnsel de beeldbuis
kan laten „doorbranden".
Wij haasten ons, u gerust te stellen
brandt niets en er brandt ook niets door.
Wanneer de beeldbuis goed warmgelopen
Is en u het beeld sterk zwart-wit had
ingesteld, wil er na het afzetten var
toestel wel eens zon lichtpuntje blijven
U kunt dat heel gemakkelijk wegkrij
gen; u schakelt het toestel met de knop
weer even in en meteen weer uit. Daar
mee verdwijnt het lichtje gewoonlijk ter
stond. Ziet u nóg iets, dan herhaalt u d«
handeling even
Daar komt de voethal!
De Ned. televlaie-sbichtihg haast zich,
de teleurgestelde voetbal-enthousiasten te
troosten door twee wedstrijden uit te
zenden. Op woensdag 12 november kunt
u tussen 7.50 en 9.50 uur kijken naar d<
wedstrijd tussen het Bondselftal en Zuid-
Afrika op het PSV-terrein te Eindhoven
en op woensdag 19 november in de
middag naar de ontmoeting Duitsland—
Oostenrijk in Berlijn.
Aangezien de uitzending op woensdag
12 november een groot deel van de avond
in beslag neemt, zal de toneelavond
de KRO, op die datum bepaald, verscho-
worden naar vrijdag 14 november,
zelfde tijd.
De wedstrijd DuitslandOostenrijk
wordt in Eurovisie uitgezonden, i
schaadt het avondprogramma niet.
Commentaar
ECHTE GELDERSE
Bij Abllanc in de Amerikaanse staat
Kansas is gisteren een straalbommenwer-
per van het type B-47 verongelukt. Het
toestel had een kernwapen aan boord, dat
niet is ontploft. De vier bemanningsleden
van het vliegtuig konden zich, op de
piloot na, met parachutes in veiligheid
brengen.
IN EEN VAN DE LANGSTE Eurovisie
uitzendingen heeft Nederland gisteren
gedeeld in een unicum op televisiegebied.
de weergave van een pauskroning in
Rome. Twintig jaar geleden zagi
de fotografen geen kans het plechtige
moment van de kroning vast te leggen
er werden slechts twee onvoldoende op
namen gemaakt. En nu taaren miljoenen
televisiekijkers in de gelegenheid dc vooi
velen onbekende hoogtepunten van de ge
beurtenissen vlak voor zich te zien
De Italiaanse televisie is er in geslaagd
technisch goede camerabeelden te
en bij het doorgeven naar vele
trad geen noemenswaardige storing op
en dat in een uitzending van bijna vier
Het Nederlandse commentaar
nauwelijks voldoende, maar werd met
opzet bescheiden oehouden. Rijkei
de voorlichting, die vla de KRO-radio
werd gegeven. De drie reporters hadden
het niet gemakkelijk om het gebeuren
voor de luisteraarduidelijk te maken De
verbinding met Rome, die om half negen
zou doorkomen, liet een half uur op zich
wachten.
Gisteravond nog is de volledige
televisie-uitzending op telerecording in
de Amerikaanse staten uitgezonden. De
techniek is toch wel verbluffend.
beter op werd, zoals u zelf hebt
kunnen constateren.
„We hebben het nu weer eens achter
wege gelaten", is alles, wat de NTS
daarvan zegt. Misschien komt zij binnen
kort weer eens met een ander aardig
heidje, maar daarvan is. nog niets be
kend.
We kunnen meteen nog een andere
vraag beantwoorden: het weerbord heeft
geen gedrukte of geschilderde landkaar
ten*: het is een blanco bord, waarop de
weerman iedere avond zijn drie kaarten
hecht. Voor de uitzending tekent hij dan
vast een ander, zodat de uitzending vlot
kan verlopen.
De weerman is een merkwaardige fi
guur, nfet alleen bestaat hij uit drie pert
sonen, maar ook krijgen de kijkers hem
vrijwel nooit verder dan mouW en neua
te zien. Toch..... is hij een van de meest
populaire en drukst-beluisterde televisie-
medewerkers. En niemand zou hem graag
missen op het scherm, ook al komt hij
gewoonlijk met een zak vol depressies,
een arm vol storingen en een enkele op
klaring in z'n vestzakje.
vanavond
Ds. D. Henatra gaat voor in de dank
dienst voor gewas en arbeid in de Chr.
Geref. kerk te Oud-Beijerland. die de
NCRV tussen 8 en 9 uur uitzendt. Aan
sluitend de rubriek geestelijke liederen,
o.l.v. Kees Deenik en om 9.30 een ge
sprek met Rotterdams burgemeester in
de serie „Dit grote kleine land". Om 9.50
begint dan een concert door de Kon. Mil.
Kapel, o.l.v. Rocua van Yperen.
De VARA presenteert tussen 8.15 en 9
uur weer een gevarieerd Weens muziek
programma en zendt daarna het hoor
spel „Alarm" van Nick Funke udt. Om
10.05 uur recital door de cellist Leonard
Rose en de pianist Jean Antoinette
vanavond
Met „Luiaard op echoot" begint om
balf 9, na het NTS-Joumaal, de AVRO-
uitzendang. Daarna het televisiespel „On
der het melkwoud" van Dylan Tbomaa,
vertaald door Hugo Claus en geregis
seerd door Ton Lensiak. Ntet voor kin
derogen en -orenl
Tips uit het buitenland
Tussen 9 en 10 uur treedt het BBC-
Symfonle Orkest op, gedirigeerd door
Ian Why te, in het Home Service-pro
gramma van de BBC, op 434 m. U hoort
een ouverture van Dvorak en de 2de
syfonie van Sibelius.
Houdt u van Gerahwin? Zijn pianocon
cert dn F kunt u om 8.40 beluieteren in
het Duitse programma op 309 m. 971 kHz.
Uitvoerenden zijn de pianist Willy Stech
en het Keulse Omroep Symfonie Orkest,
dirigent Franz Marazalsk.
Hsndig
rroTamma voor morgen
DONDERDAG NOVEMBER 1958
Hilversum I. *m m. 746 kc/s. KRO 7 00
Nws 7 15 Gram 7.30 V d kind 7 40 Gram
7.45 Morgengebed on lit kul 8 00 Nwa 8 15
Gram 8.50 V d huisvrouw 9.35 Wsterst 9 40
Schoolradio NCRV: 10 00 Gram 10 30 Mor
gendienst KRO: 11.00 V d zieken 11 45 Gram
12.00 Middagklpk-noodklok 12 03 Sopraan en
orgel 12 25 V d boeren 12 35 Land- en tuin-
bnuwmeded 12 38 Gram 12.50 Act 13.00 Nws
13.15 ZonnewtJzer 13 20 Lichte muz 13 40
Idem. NCRV: 14 00 Strijkork en koor 14 45
Gram 15 05 Meisjeskoor 15 25 Radio Phll-
hnrm ork 16 00 Bijbeloverdenking 16 30 So
praan. bos en klavecimbel 17 00 V d jeugd
17 30 Gram 17 40 Beursber 17 45 Lichte muz.
18 15 Friese .ultz 18 30 Gram 18 50 Sorlaal
perspectief, caus 19 00 Nws en weerbcr 19 10
..Op de man af. caus 1915 Kamerkoor
19 30 Radiokrant 19 50 Pol raus 20 00 Gevar
progr 22 00 Periodieken Parade 22 10 Orgel-
roncert 22 40 Gram 22 4 5 Avondoverdenklng
23 00 Nws 23 15 Zaalsportultsl 23 20—24 00
Radio Phllharm ork en solist
Hilversum II. 298 m. 1007 kc/s. AVRO:
7 70 Gram VPRO 7 50
8^5 Gram
[opening AVRO 800 Nw
9 00 Gyi
Gram 9 40 Morgenwijding 10 00 Gram
V d kleuters 1100 TuMrn de wal ei
schip, caus 11.15 Gram 1145 Wat mo
ipvoeder get11st
00 Lichte muz 12 30 Land-
"j-33 Orgelspel 12 50 Uit het
1JJ5 M<(Jpd
bouwmeded
bedrijfsleven, caus 13 00
>f gram 13 20 Mctropolc ork 13 55 Beurs-
lorecltal 14 30 Logboek 1943
d Jeugd 17 45 Lichte n
16 30 Gram 1
18 00 Nws 18.11 nPHim
Sportpriiaije 18 55 Gesproken brief uit Lnn-
ton V d kind 19 05 Gevar prngr 20 00
20 05 Kamerork 21 25 Het huls aan de
i. hoorspel 22 30 Gram 22 40 Act 22 50
Sportact 23 00 Nws 23 15 Koersen van New
23 16 Act of gram 23 25-24 00 Gram.
levlsleprogr. NTS 20 00 Journ en wcor-
z KRO: 20 20 Gastenboek 2100 Pro gr
Jonge mensen 21 25 Van paarden en
m 21 45 Herdenk! ngeprogr Glacomo