CHRISTELIJK LADY ISABELLA Calvinisme géén verwekker van a-culturele ziekte Diakonaat en pastoraat niet te scheiden Nieuwe bedrijfschappen dienen zich aan East Lynne Een woord voor vandaag j Verzwegen lof op onze pastorieën T)E REDE. die de r.k. hoogleraar Rogier onlangs te Nijmegen heeft gehouden, houdt nog steeds de aandacht van de ker- ert gannde. In het Ge- ref. Weekblad schrijft prof. dr. Herman Ridderbos. dat de woorden van prof. Rogier zeker de aandacht van de Protestan ten waard zijn, mede omdat deze de a-culturele instelling van de katholieken gedeeltelijk toeschrijft aan de omgang met de Nederlandse Calvinisten. Prof. dr. Af. A. Beek gaat in het Weekblad v. d. Prot. Bond tn op Rogier* opmerking, dat het ontbreken van afstamme lingen bij de priesters betreu renswaardig is. H{j ziet er een verzwegen lof in ten opzichte ran de Nederlandse pastorieën. Prof. Ridderbos schrijft dat hij een prikkeling in het bloed krijgt als het Calvinisme wordt beschouwd als een verwekker van een by het Rooms-Katho- licisme geconstateerde ziekte. H\j vervolgt „het min of meer gezellig onder ons van uitverkorenen", zou het èn staatkundig èn maatschappe lijk èn cultureel de strijd nooit hebben kunnen aanbinden tegen de verkerkelijkte en daardoor van de geestelijke vrijheid ge speende katholieke wereld in de zestiend en zeventiende eeuw. Dan zou het in Nederland geen refugium hebben kunnen zijn voor het vervolgde protestantisme in België en Frankrijk. Stellig heeft het Calvinisme van zonde en genade altijd een diepe re persoonlijke opvatting gehad dan die welke de katholieke kerk haar aanhangers in de weg van biecht en sacrament heeft kun nen geven. Dit heeft in bepaalde streken en onder bepaalde invloe den óók geleid tot een negatieve houding t.o.v. de cultuur. Toch moet een christelijk cultuur-histo- It voor; 11 Éi - j M de spot 1 adagium „vermeng u niet 1 dezulken". Dit „schijnt" ook niet slechts „geschreven te staan", zoals prof. Rogier, als had hij als katholiek de Bijbel nooit van de binnenkant gezien, dit uitdrukt, maar het staat metterdaad ge schreven. Slechts niet in het ver band met de Filistijnen, maar in het hart van het N T., waar de apostel Pauluj de gemeente be veelt zich te distantiëren van degenen, die van het echte apos tolische vermaan niet willen we ten. maar in eigenwilligheid hun weg gaan. Het valt met te ont kennen, dat de Calvinisten, „al thans vroeger" zich deze aposto lische vermaning hebben aange trokken en er een zekere kerke lijke tucht op na gehouden heb ben. Ook niet, dat zij steeds het on derscheid tussen gelovigen en halfgelovlgen hebben gehandhaafd en een rekere zuiverheid van de kerk hebben nagestreefd, zij het ook met andere middelen en me thoden dan het R.-Katholicisme dit, „althans vroeger" heeft ge daan en zij het ook dat zij eigen kerkelijke autoriteit niet met die van Christus Zelf hebben gelijk gesteld. Dst dit alles hen echter van ouda, als een min of meer gezellig onderons van uitverkore nen, wereldschuw heeft gemaskt en hen de omgang met anderen heeft doen mijden, ls een voor ons calvinistische levensbesef onbegrijpelijke voorstelling. Misschien mogen wij de Nij meegse hoogleraar, om het Cal vinistische levensideaal ook uit de latere Ujd van binnen uit te toet sen, eens de lezing aanbevelen van de Stonelezingen van de Ne derlandse Calvinist Abraham Kuyper. Misschien zal hij dan op het historische Calvinisme een wat bredere blik ontvangen. Het isolement heeft ook toen het Calvinisme niet verleid ach ter de vaten te blijven zitten, tn het knusse onderons der uitverko renen. noch het verhinderd zijn cultuurtaak te zien en aan te vatten. Het waren nog niet de da gen. waarin zoals in onze huidi ge samenleving, de eerste daad van iedere zichzelf respecterende culturele onderneming bestaat in het zich bij de overheid aan melden voor subsidie, toen moest nog voor iedere leerkracht en iedere school uit eigen zak (en wat voor zakken! betaald worden. Wilde men op het gebied van school en universiteit iets berei ken. dan moest men daarin om de woorden van prof. Rogier te gebruiken „echt schik hebben, er al zijn zinnen op zetten en al zijn krachten eraan geven, er desnoods krom voor liggen". Dat irpgaan. hebben de toenmalige calvinisten met vreugde gedaan. Maar wat men ook van deze calvinisten weer niet kan zeggen is. dat zij zich in wereldmljding hebben teruggetrokken en dat zij niet krom wilden liggen voor wat zij als hun bijdrage tot de cul tuur van het Nederlandse volk zagen Misschien hebben zij al thans dèèrin anderen in hun cul tuurtaak nog wel ten voorbeeld ge strekt. Wat de Rooms-Katholle- ken op het gebied van weten schap en cultuur hebben gepres teerd en nog presteren. wordt voor een niet gering aandeel ge stuwd door de eigen katholieke Universiteit ln Nijmegen. Het zou te aanmatigend voor ons zijn te zeggen, dat ze de idee van deze Vrije Universiteit hebben afgeke ken van de enige tientallen Ja ren eerder gestichte Calvinistische vrije universiteit. Maar dat ze het er zo lang zónder gedaan hebben en pas zo laat tot de stichting ervan zijn dat is toch in ieder geval lijk te wijten aan het feit. dat hun calvinistische buren hun daarbij in de weg zouden hebben ge- Er is boven de Moerdijk in vroeger Jaren wel gesproken van het „donkere Zuiden". Maar wie ooit Ln de Carnavalsdagen in eni ge Brabantse of Limburgse stad vertoefde, heeft zich nooit zorgen gemaakt, dat de Nederlandse Ka tholieken wegkwijnden onder In vloed van het puritanisme van hun Calvinistische buren. Er zijn andere gevaren in Nederland die èn het Calvinisme èn het Katholi cisme bedreigen. Een kruistocht kan misschien geen kwaad. Maar of zij nodig is om het puritanis me het land uit te jagen, dat waag ik. ondanks de inzichten van prof. Rogier, toch wel ernstig te betwijfelen. Deze andere gevaren liggen, met name in een materialistische levenshouding. Als bijv. de drang tot studeren en de beroepskeuze hoofdzakelijk bepaald wordt door financiële vooruitzichten, dan moet men zich van de culturele bijdrage van deze studerenden geen grote voorstelling maken. Het is helaas niet zo, dat deze ontwikkeling alleen in R.-Kath. kringen zou zijn op te merken. Men kan haar overal waarnemen, ook onder de calvinisten. De remedie ertegen zal wel moeien bestaan ln een verdieping van het besef waar de eigenlijke waarden en de eigenlijke roeping van het leven liggen. Democratisch T\IT IS geen toeval, want de verklaring ligt voor de hand. In de eerste plaats heeft de kerk van de hervorming af een demo cratisch karakter gehad. Toen er nog geen rijksbeurzen voor alle mogelijke studierichtingen beston den, deelde de kerk reeds stipen dia uit aan begaafde jongens. Daardoor is de kerk een kanaal geworden, waardoor fris bloed aan de culturele elite werd toe gevoegd. Een Jongen, die goed le ren kon. maar wiens ouders de studie niet konden betalen, kreeg een kans op een universitaire op leiding door middel van de theo logie. Zijn kinderen gingen soms een andere richting uit maar zij hadden doorgaans van hun va der de zin voor studie en de lief de tot het boek geërfd. We vinden hun namen terug als die van pro fessoren van alle faculteiten en dikwijls ook zoals in het geval van Vincent van Gogh in de kunstenaarswereld. Maar behalve de aanleg heeft ook het milieu een grote rol ge speeld. De ouderwetse pastorie was sober en degelijk. Van jongs af aan leerden domineeskinderen met weinig geld toch stijlvol te le\en en veel van dat leven te maken. Hun ouders gingen hun voor in discipline en goede ge woonten. Zij behoorden, zoals pro fessor Rogier het van de pries ters zeide, cultureel, religieus en ethisch tot het beste deel der na tie. Het is door hun nazaten met de stukken bewezen met hun pres taties tot in het derde en vierde Ïeslacht. Wat de Oorten en de iuenens, de Cannegieters en de Heldrings, de Pii i ja, op. vaderlandse cultuur betekend hebben, is niet te overschatten. Daar kunnen we dankbaar voor Sociale werksters horen in het ambt te staan (Van een onzer verslaggevers) „Eén der grondfouten in ons reli gieus denken is de mening, dat het de Here God om onze zielen gaat en dat het aardse lichaam er niet toe doet. De bijbelse openbaring leert ons God echter kennen als Degene, Die het vlees liefheeft, en die zich bezighoudt met deze stoffelijke we reld, welke Hij schiep en waarvan Hij zei, dat ze zeer goed is. God heeft het vlees lief. Hij werd zelf vlees. De opstanding van Christus is de overwinning van de lichamelijk heid. God wil verheerlijkt worden door onze daden in het vlees." Aldus sprak prof. dr. A. J. Rasker in de jaarvergadering van de Fe deratie van Diakonieën in de Ned. Herv. Kerk dinsdag te Utrecht ge houden. Prof. Rasker sprak over „diakonaat en pastoraat" en in dit betoog verde digde hij doorlopend zijn opvatting, dat er geen wezenlijk verschil tussen die twee bestaat. De herders mogen niet alleen regeer ders zijn; ze moeten ook verzorgers we zen. Ja daarin ligt de eigenlijke bete kenis van het herderschap. Zoals de op perherder in Psalm 23 niet enkel wordt getekend als de Pastor, die leiding geeft, maar tevens als de Verzorger, die de dis aanricht. Men mag deze verzorgende arbeid nimmer vergeestelijken; wij zouden dan geestelijker zijn dan God. Er kan geen leiding worden gegeven zonder reddend dienstbetoon. Vandaar dat het evangelie in strijd is met hetgeen de mens zou willen. De mens wil immers niet dienen Het is^ook een misverstand, aldu< prof. Rasker. dat in Handelingen scheiding tussen de ambten zou zijr ontstaan. Van de diakenen lezen we al leen maar. dat ze het evangelie verkon digden (Stephanus. Filippus) en var Paulus, die in het pastoraat stond, we ten we dat hij zich met diakonale za ken bezighield (collecte voor de ge meente te Jeruzalem). God is de grote Diaken, zo goed als H\j de grote Herder is. Daarom zyn de wonderen er tekenen van, God zich wezenlijk bij zijn Heilands beweging op de mensen richt. Film van schilderijen over leven van Jezus Dat predikanten soms geen contact hebben met het diakonaat achtte prof. Rasker beslist verkeerd. Even erg is het als de sociale werk ster buiten het diakonale werk wordt gehouden, terwijl zij het metterdaad verricht. Vele diakenen beschouwen haar nog als „maar een vrouw". Zij zien niet in. dat de sociale werkster de enige full-time „diaken" is, zoals men de dominee kan zien als de enige full time „ouderling". Sinds de vrouw toegelaten kan wor *n tot de ambten, behoren sociale werksters niet langer in de positie van een „bediening" te staan, maar ambts draagsters te zijn, vond prof. Rasker. Op deze vergadering, die geleid werd door de vice-voorzitter, notaris J. Nijen- hui? te Amsterdam, heeft de voorzitter de heer A. J. Rotteveel te 's-Gra- venhage zijn herbenoeming tot voor zitter aanvaard. Nog niet lang hersteld van ernstige ziekte, kon hij de verga dering niet leiden, maar hij sprak haar wel toe. De heer B. Diesbergen te Utrecht, al gemeen-secretaris van de Federatie, schetste de verhouding van de Federa- tie tot de Algemene Diakonale Raad. Mr. A. de Jong te Mijnsheerenland, die uit naam van dé Ver. van Kerk voogdijen een kort woord sprak, toonde aan hoeveel verwantschap er tussen Fe deratie en Vereniging bestaan. Zo stemt de verhouding Federatie-Diakonale Raad precies overeen met de verhouding Ver. van Kerkvoogdijen tot Algemene Kerk- voogdijraad. Zowel de Federatie als de Vereniging hebben nog alle aanleiding om haar zelfstandig bestaan voort te zetten. Ds. W. Wilman te Oudeschoot, voor de lezers van het maandblad Diakonia bekend als de geestige schrijver „Neef Jan de diaken", sprak het slot woord in deze vergadering. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Lobith: kand. P. J. Mul ders te Amsterdam. Bedankt: voor Oude-Tonge: D. v. d. Berg te Oud-Alblas; voor Sliedrecht: P. de Jong te Kootwijkerbroek. ds. H. Rijksen. Vlaardingen en ds. J. B. Bel te Krabbendijke: ds. J. B. Bel te Krabbendijke. Kerkgang zonder dominee In het centrum van de Finse hoofd stad Helsinki kan men naar de kerk gaan zonder zeil de predikant in leven de lijve te zien. De dominee verschijnt voor de gemeente op het witte scherm van een televisie-toestel, waar men de dienst ontvangt uit een centrale kerk. Deze is onlangs in gebruik genomen. Het gebouw is bestemd voor de grootste wijkgemeente van de Finse hoofdstad. In enige wijklokalen en kapellen heeft men daarom televisie-apparaten ge plaatst, waar dan de diensten uit het nieuwe kerkgebouw kan volgen. Advertentie Voor Uw ;erre" bloemengroet... FLEUROP Voor eerste maal instelling bij wet (Van het leven van Christus In Nairobi is het eerste Bijbelhuis hand van een aantal schilderijen van voor Oost-Afrika geopend. In meer dan Italiaanse meesters als Fra Angelico, 50 Afrikaanse talen en dialecten zijnlLuca Signorelli, Giovanni Bellini, Leo- bijbels, bijbelgedeelten en verklarende nardo da Vinei, Raphaël en Michelan- lectuur verkrijgbaar. gelo. Wereldwijd Prof. Rasker achtte het in strijd met de bijbelse gegevens, wanneer het dia konaat zich beperkt tot de huisgenoten des geloofs. Ook mag het diakonaat geen voorwaarden stelli een gezin hulp zal ontvangen als de kinderen naar de christelijke school gaan. Propagandistische bijbedoelingen ontsieren het diakonaat. Zijn financiële steur, is geen aalmoes maar betoning in helpende gerechtigheid. De hulp door diakenen gegeven is te- ;n en zegel van het heil des Heren. Als zodanig mag voortzetting van het liefdemaal der ge meente. Zo kan het diakonaat nooit tot maatschappelijk hulpbetoon vervallen. min als de prediking kan verlaagd worden tot een stukje volksopvoeding. het gereformeerd protestantisme heeft het diakonaat nooit zijn vol-amb- telijke ontplooiing gekregen. Er is ech ter in deze tijd een herleving van ambtsbesef. Dat brengt diakonaat pastoraat dichter naar elkander vooral nu de financiële zorg niet meer vooropgaat In het diakonale wi Dit verwijdt ook het blikveld diakonaat. De omvang van het diaken^! ambt is wereldwijd. Dat heeft de ding begrepen, die niet alleen met maar ook met de d-aad (ziekenhui tot de heidenen kwam. In deze tijd behoort het vluchtelingenwerk een name plaats ln het diakonaat in I 'kunnen worden ingesteld De kleinhandel aardappelen, groenten en fruit is dan sinds mei 1952 bezig ge weest om tot een be drijfschap te komen. In 1955 wees de S.E.R. het verzoek tot instel- Een Italiaanse filmmaatschappij heeft1 ling bij algemene he: plan opgevat een film te maken maatregel van bestuur 1 af. De regering heeft er vervolgens drie jaar voor nodig gehad tot een wetsont werp te komen en nu heeft de behan- Nadat geruime tijd de berichten over het instellen van nieuwe publiek rechtelijke bedrijfsorganen wel bijzon der schaars geweest zijn komt er thans weer iets meer 'teven in de p.bko.- brouwerij. Vorige week dinsdag is de eerste zitting gehouden van het bedrijfschap voor het maatkleding- bedrijf en op korte termijn kan de instelling verwacht worden van be drijfschappen voor de sector aardap pelen, groenten en fruit en voor de sector alcoholhoudende dranken. De beide laatstgenoemde detailhandels bedrijfschappen, zullen een bijzonder karakter dragen omdat dit de eerste bedrijfschappen zijn, die by wet zullen worden ingesteld. Normaal geschiedt de instelling bij algemene maatregel van bestuur. De Sociaal-Economische Raad achtte deze mogelijkheid hier echter niet aanwe zig. daar de werknemersorganisaties, die het verzoek tot instelling mede steunden, voor beide bedrijfschappen niet representatief werden geacht. De betrokken bedrijfstakken hebben zich daarna tot de minister, belast met de p.b o.-aangelegenheden, gewend met het resultaat, dat thans de wetsontwer pen tot instelling van beide bedrijfs- schappen door de Tweede Kamer reeds zijn goedgekeurd en de Eerste Kamer waarschijnlijk volgende maand haar goedkeuring aan de ontwerpen zal hech ten. Vermoedelijk in het begin van het volgend Jaar zullen de bedrijfsschappen deling in de beide Kamers al weer bijna een jaar gevergd. Staatssecretaris Schmelzer heeft nog enige tijd overwo- Advertentie Gelakte meabels opknappen? NEDO-MEX klourlak Ceta-Bever 46. Barbara iat aan het raam ln de zitkamer, zoals gewoonlijk. Juffrouw Corny kon een grimmige grijns niet weerhouden ais ze er aan dacht welk een siag het nieuws voor Barbara zou betekenen. Ze wist heel goed hoezeer Barbara van Archibald hield en dat ze hoopte zijn vrouw te worden. „Wat komt Cornelia hier doen? dacht ze. Ze zag er allerliefst uit in haar zomerjurk, die ze had aan getrokken vanwege de warmte. Het raam stond open en ze leunde naar bulten. „Goeden morgen. Je zou het niet geloven: moeder is uit. Vader is met haar naar Lynneborough. Kom binnen, de deur staat Juffrouw Carlyle ging naar binnen zonder iets te zeggen. Ze ging in een stoel zitten en kreunde, als teken van wat er komen ging Barbara keek haar aan „Ben je ziek? Heeft Ie mand je kwaad gemaakt-" "lat mag je wei iom ik doe. Wat rei je? Een glas larvan! Er is iets heel ergs gebeurd. Barbara Archibald „Wat is er met Archibald? viel Barbara haar •nèl in de rede. „Een ongeluk met de trein zeker! Hij heeft toch zijn been niet gebroken?" „Ik wilde al mijn leven dat het waar waa". her vatte juffrouw Corny vurig „Nee. met hem en met zijn benen is er nletj aan de hand Hij is tenminste heel. Het l« veel erger Barbara!" Barbara ging na wat er elzo kon gebeurd zijn. dat erger was Toen dacht ze dat het een geldelijk ver lies betrof „Misschien is er iets met East Lynne". giste ze „De Csrewi komen niet." „Inderdaad, ze komen alat zei juffrouw Corny snijdend „Er komt iemand anders in: miln wijze broeder Arrh bald is var. lotje getikt en als hij thuis komt gaat hij er meteen naar toe." van door ANN LUDLOW Hoewel het allemaal erg onbegrijpelijk was voor Barbars, kon ze niet verhinderen dat het bloed haar naar de wangen steeg, vanwege een dankbaar ge voel dat Archibald bleef. „Ja. meisje, je zult nog heel .wat moeten incasseren", dacht juffrouw Car lyle. „Het overviel mij als een donderslag bij heldere hemel", ging ze verder, nu luid. „De oude Dill ver telde het me en*ik heb hem door elkaar geschud, dat hij niet op zijn voeten kon staan." „Mijnheer Dill door elkaar geectuid!" herhaalde Barbara. „Ja. hij kon niet meer op zijn benen staan. Hij zal er nog lang aan denken. Hij heeft Archibald hele maal op het verkeerde spoor gebracht, inplaats dat hij het mij vertelde wat er aan de hand was. Ik weet het nog niet, maar misschien kan ik ze laten aanklagen wegens medeplichtigheid." Barbara was een en al verbazing en had er geen flauw idee van wat Cornelia wilde en wat er aan de hand kon zijn. „Je weet wel van die dochter van Mount Severn. Een langere verkorting va klaard op eer dat kind Ik zie haar nog binnen komen daar in de concertzaal, in haar witte japon, met haar juwelen en haar golvend haar, het leek net een sprookjes prinses. Ze moet het per slot van rekening zelf weten, maar op mij maakt ze geen indruk." „Wat is er dan met haar?" „Archibald is met haar getrouwd." Hoewel Barbara wist dat ze tegenover Cornelia zat. wie niets ontging van wat er in het diepst van se CJM'V haar hart leefde, werd ze toch doodsbleek. Zij deed haar uiterste best om niets te laten merken, en vond een uitweg in een snelle reactie. „Het is niet waar. Cornelia." „Het is volkomen waar. Ze zijn gisteren getrouwd op Castle Marling, door de kapelaan van Lord Mount Severn. Als ik het geweten had en ik had er tijdig kunnen komen, dan zou ik geprobeerd hebben ze te scheiden, al was het huwelijk ook ingezegend. Ik zou het geprobeerd hebben... maar gisteren is gisteren en vandaag is vandaag. Nu U er niets maar aan te „Neem me niet kwalijk", hijgde Barbara, „ik moest het personeel nog een paar dingen zeggen." Ze snelde naar boven, naar haar eigen kamer en viel neer op de vloer. Alles werd haar nu duidelijk. Ze wist nu. dat al haar hoop en verlangen voor niets waren geweest. Hij had nooit iets om haar gegeven. Zelfs de vorige avond had ze een hele tijd wakker gelegen en zich ingedacht hoe het zou zijn met hem en toen was nlj al getrouwd. Ze uitte een kreet en sloeg de handen voor haar ogen. Ze wist, dat vanaf dat ogenblik alle zonneschijn uit haar leven geweken was. Toen ze weer beneden kwam, lag er zelfs een glimlach op haar gezicht Juffrouw Carlyle uitte met hernieuwde felheid haar grieven, alsof ze zich wilde verontschuldigen over het feit dat ze zolang onder broken was. (Wordt vervolgd) gen een wetswijziging zodat bedrijfschappen, S.E.R. de werknemersorganisaties niet mene maatregel van bestuur worden ingesteld. Tenminste alle betrokken groeperingen van het be drijfsleven, zoals hier het geval was, er achter'staan. Tot deze wetswijziging van de wet op de bedrijfsorganisatie is het echter niet gekomen. De schappen zullen nu bij de wet ingesteld worden. Regering talmde Het i6 enigermate begrijpelijk, dat het bedrijfsleven zich er over verwondert, dat de regering zoveel jaren nodig heeft om te beslissen over de instelling van een bedrijfschap, wanneer het bedrijfs leven er zelf om vraagt, terwijl van re geringszijde tevens er over geklaagd wordt, dat de p.b.o. zo weinig voortgang maakt. In de sector aardappelen, groenten en fruit is men het eens geworden over een bedrijfschap met veertien zetels: acht voor de werkgevers en zes voor de werk nemers. De drie werknemersorganisaties werden door de S.E.R. niet representa tief geacht, omdat sl) gezamenlijk slechts 200 werknemers georganiseerd hebben van de ruim 4000. In totaal zijn er 17000 ondernemers, die voor de helft georga niseerd zijn. Dat de werknemers zo slecht georga niseerd zUn hangt samen met het feit, dat het veelal nog gaat om zeer jeug dige werknemers, familieleden, loopjon gens of werknemers, die denken de zaak later over te nemen en ondernemer te worden. Tot de taak van dit bedrijfschap zal het o.m. behoren het cadeaustelsel en het verstrekken van kortingen ln de sector aardappelen, groenten en fruit te regelen. Synode Spakenburg deed benoemingen De generale synode van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) heeft de- putaten benoemd voor de corresponden-1 tie met de hoge overheid, voor de! radio-kerkdienst, voor de psalmberij ming, voor de herziening van de tekst voor de formulieren, alsmede deputa- ten voor de Theologische Hogeschool te Kampen uit de provincie Utrecht. Voorts werden de deputaten financieel benoemd. Het moderamen van de synode, ds. J. van Bruggen, ds. H. Veltman, ds. J. A. Vink en de heer C. C. de Vries, werd aangewezen om de volgende synode in 1961 te Assen voor te bereiden. Er zijn twee commissies in de zaak-Goossens benoemd. De synode is uiteengegaan tot volgende week dinsdag. C.J.M. V.-conferentie Meer v akantie beter dan korter werken „Gods alwetendheid der vromen troost", staat er - psalm 139 laten we onszelf bekennen dat we met d wetehdheid Gods dikwijls heel raar omspringen. En de troost daarvan dikwijls heel anders ervaren dt dichter van deze psalm heeft bedoeld „Here, Gij doorgrondt en kent mij", zo begint deze j Let welGij doorgrondt en kent mij als wij over alwetendheid spreken dan hebben we het meestal ov zonden van een ander En als we inderdaad de woordei deze psalm op onszelf toepassen, dan zijn we geneid het beangstigende van Gods alwetendheid weg te u* met Gods zondaarsliefde. Gelukkig zijt ge als ge dat laatste echt gelooft en er, Maar dan kent ge ook de laatste regels van deze psalj woorden die volgen op die felle, in deze psalm haast c wachte aanval op de goddelozen. Opnieuw leest ge laatste regels„Doorgrond mij o God en ken mijn hart, mij en ken mijn gedachten." En dan „Zie of bij m| heilloze weg is, en leid mij op de eeuwige weg. Begrijpt ge het Gods genade in uw leven aanvaarden Gods leiding aanvaarden ONZE RAAD VAN STATE van State heeft ons deugd gedaan, instelling van een Raad van Sf De heer Algera, vriendelijk begrij- overgegaan. pand als hij I. «al on, tan eoede Efh Mk „f jui,t col]egeS wtllen houden, dat onza voldoen,ne yan htdaagdhtidi val ut het bijzonder betrekkin,: heeft op een sleraad ,e aij, de heer De Pons. De benoeming van e ïernleuwlng ïan node h) de heer Algera, hoe eervol ook, lag En „|t haddcn w|J hf, min ol meer in de l.jn der verwach- u|tdrukklng g.W tingen. De benoeming van de heer J De Pous betekent een vreugdevolle verrassing. Zouden wij wellicht mogen zeggen, dat met deze benoeming de Raad van ow,ie ,ri5 State als het ware een nieuwe periode vermoeden dat de benoem nog zo jeugdige leeftijd van De Pous tot lid van de Raaq het in\ een nieuwe periode. In zijn "reeds zo langdurig bestaan Die P*riode zou xich dan dooir ingaat? Wij menen van wel. '-1 De Raad van State kan bogen op t historie van meer dan vier eeuwen. dat de Raad van State ons ln onderscheidene vormen en met misch bestel mogelijk meer dr onderscheidene taken vinden wij dit dusver in zijn gezichtsveld ga/ hoge college telkens weer ln onze trekken. De heer De Pous imn^ ondanks zijn nog betrekkelijk t State het dlge leeftijd reeds een econooq. naam en van gezag. landsgeschiedenis terug. Thans is de Raad adviescollege bij uitstek van de rege ring en nader van de Kroon. De Over beide benoemingen verh* adviezen hebben niet in de laatste wij ons oprecht. De Raad van1 plaats betrekking op de wetgeving zag twee mannen uit zijn mf naar vorm zowel als naar inhoud van beengaan met een eervolle staa" de wetten maar de werkzaamheden dienst jegens land en volk; dOk Raad van State als regering en Kroon Een bescheiden verlangen hebba adviserend college niet. Naast de naar nog. Wanneer het werkelijk, zoa^ hun aard wisselende ministeries schijnt, in de bedoeling ligt dei vormt hij een des te stabieler element, van State meer te betrekken fa Niet voor niets vinden we in de ge- algemene problematiek van hetj schiedenis van vele volkeren de dige regeerbeleid, ook in econof figuur van een „raad van ouden", opzicht, dan hopen wij dat er w Lezen we in 1 Koningen 12 6 niet, gevonden kunnen worden onl dat ook koning Salomo, wie het toch werkzaamheden van dit college,! niet aan wijsheid ontbrak, de be- dan tot dusver het geval wtf hoefte bleek te hebben aan zulk een plaatsen in het licht van de C raad? Zijn zoon Rehabeam won hun baarheid. Wij zijn er zeker vam advies in, om dit echter, zeker tot het college daardoor nog meer bP zyn nadeel, in de wind te slaan. NA DE PAUSKEUZE volk in aanzien zou winnen. J)E nieuwgekozen paus wordt ook aanvankelijk toch niet meer daj' ln r.k. kringen beschouwd als vice-president, zich als presl een man van het compromis en als verworven! i een dusgenaamde overgangspaus. De Waarbij komt. dat de nieuwe fc mogelijkheid van zulk een keuze lag wel in een ingrijpend tijdsgewil in de lijn der verwachtingen. Bij de ook voor zijn kerk, gekozen is.e voorafgaande mislukte stemmingen voor de r.k. kerk toch zijn erJ hebben verscheidene kardinalen scheidene ontzagwekkende kennelijk de voorkeur gegeven aan men. Daar is de dreigende aff een geprononceerder figuur; in de ding van de r.k. kerk in China.P thans gekozen paus heeft men el- zijn de zorgen rondom de r.k. kt' kaar tenslotte weten te vinden. achter het ijzeren gordijn. Daat Als een overgangspaus beschouwt kwesties rondom de dusgenar men een zodanige die als het ware Priester-arbeiders in Frankrijk? de weg bereidt voor een langduriger beleid van zijn voorganger in l, en krachtiger bewind van zijn op- heeft ook bij vele r.k. twijfeL volger. geroepen aan de juistheid daa£ De vorige paus w„ een bljronder V"" ?'e men. door rijn medegelovigen relf, ""óout^n o*"" ,vol",l!,*en gerten ri, een gente. ZU. opvrijende t^'-™ M bekwaamheden brachten echter met wacht. „Van hem", zo schrijft"; rich, dot hij tol v,„ taken aan rich J*- '""d" m,er' I had getrokken. Delegatie van he- eI° han,:t het *<«leh«il van voegdheden behoorde niet tot rijn nen j£ Angstwekkend ls de latj eerste werkmethoden, en bovendien »lin fh»ud"s dru";.,>v»"< had hl) een achterstand 1st» ont- dfnk,5 dle macht b,«" staan In de aanwijllog vsn kardi- P'^vervanger temand die nalen. De keuse van de nieuwe paus r""nsch"P «Heggen vaal is door dit .He, niet vergemakke- r"tm"ster"haP lijkt. Daarom een overgangspaus. Even- De eerste belangstelling gaat de aanvulling van het kardinalen, welke op :ijnF vakantie is beter dan een de werktijden, werd ver conferentie van het Duit- Bielefeld, waar speciaal problemen voor jonge arbeiders wer den besproken. Een langere vakantie is heel wat beter voor de gezondheid dan drie of vijf uit gespaarde werkuren per week. Boven dien komen de jongelui door het langere weekeinde vaak in verleiding hun vrije tijd op een verkeerde manier te beste den. Zij zijn daardoor vaak op maan dag niet in staat om behoorlijk te wer ken en lopen daardoor sneller gevaar een bedrijfsongeluk te krijgen. Lutherse hulp aan Quemoy Quemoy grote hoeveelheden voedsel gebruikte kleding gezonden om de eilandbewoners te helpen. De Lutherse organisatie had in decem ber 1957 al een aantal kleine hulpdepota op het eiland ingericht, maar deze wa ren alle volledig uitgeput. wel, er zijn voorbeelden dat iemand ligt. „Of paus Johannes daarbL wie men een tijdelijke en betrekke- internationale beleid van zijn i Hjke taak had toegedacht zich ont- ganger zal voortzetten dan wel wikkelde tot een persoonlijkheid Italiaanse accent gaat versterker van formaat. Ook in het staatkun- aldus hetzelfde r.k, blad, „vanl dige kent men dit verschijnsel. Welk grootste belang voor de 'keuze f een faam heeft een man als Truman, zijn opvolger" HET IS NU ZO VER HET optreden van generaal De de Verenigde Staten en Eng( Gaulle heeft zich tot dusver be- heeft De Gaulle laten weten, di perkt tot de binnenlandse aange- nu wel een9 over de nieuwe legenheden van Frankrijk. Van tijd houdingen wil praten, die doo tot tijd heeft de generaal zich ook veranderingen in Frankrijk mo( bemoeid met internationale kwesties, zijn geworden. Hierbij moetei waarbij zijn land rechtstreeks be- terstond constateren, dat de trokken was, maar over het alge- raai gelukkig voorsta meen heeft hij een afwachtende blijkt te zijn van nauwe samen houding aangenomen, omdat andere king met de Amerikanen en Bri en belangrijker zaken zijn aandacht Nog niet helemaal duidelijk b opeisten. De Gaulle inderdaad heeft voi Aan deze overgangsperiode schijnt steld, een soort raad van bestui nu een einde te zijn gekomen. De de Navo te vormen, die zou me Franse binnenlandse situatie heeft bestaan uit vertegenwoord zich gestabiliseerd, er behoeven nog de Ver. Staten, Engeland c„ slechts algemene verkiezingen te rijk. Behalve Frankrijk zullen worden gehouden en het normale weinig Navolanden gevonden leven kan in Frankrijk zijn gang den, die aan een dergelijke regf hernemen. De vijfde republiek is willen medewerken. Dit geldt een realiteit, waarmede in de rest voor de kleinere partners, de B van de wereld rekening zal moeten luxlanden. worden gehouden. De bondgenoten van Frankrijk kon den vóór de dramatische gebeurte- Er is dan ook reden om aan te men, dat de generaal een derg< nissen in mei van dit jaar, die in concreet voorstel niet heeft ged dat land een omwenteling teweeg -- brachten, de Fransen als vertegen Hij zou slechts hebben aangedroo op nauwere politieke samenwerl woordigers van een tweede of tussen bedoelde drie landen en derde-rangs mogendheid behandelen samenbundeling van kracht dooi Zij wezen dan op de gezagscrisis landen die „wereldverantwoordel die Frankrijk tot een zwakke bond heid" c'.ragen. En dit is Iets wat genoot maakte, en suggereerden dat Verenigde Staten en Engeland i alles heel anders zou zijn, als in dat kunnen negeren, onk al voelen land een krachtig regeringsbeleid weinig mogelijk zou worden. laten sp Het Is nu zo ver. En in brieven aan opeist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2