CHRISTELIJK
LADY ISABELLA
Zingen voor de dienst is
soms teken van malaise
Broederschappen wijzen
atoombewapening af
Boechout moet christelijke
kleuterschool bouwen
East Lynne
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Rapport atoombewapening
opnieuw in bewerking
Verschil tussen kerk- en
geestelijk lied
in de Gereformeerde
Kerken wel iet» aan het ver-
anderen, schrijft de Kamper
predikant W H. Me lies in het
Geref. Weekblad, want het zin
gen „voor de dienst" i» bezip
mode te worden Twintig jaar
geleden zou een dergelijk voor
stel ongetwijfeld zijn afgewezen.
Men rinpt nu wel roor het
uotum en dat t'indt de schrijver
in dit weekblad een vooruit
gang, een bewijs, dat men vlot
ter en meer open is geworden.
Hij vervolgt dan:
'POCH is dat zingen voor de
A dienst niet alleen een teken
van vooruitgang, doch m bepaal
de gevallen ook een bewijs van
een schrikbarende malaise. Niet
het feit dat men vooraf zingt,
maar wel de Lederen, die men
veelal zingt, wekken de indruk,
dat het kerkvolk niet meer zui
ver gereformeerd, wil men, re
formatorisch denkt en aanvoelt.
Wat zingt men dan al zo voor
de dienst. Er zijn tal van kerken
waar men liederen zingt als:
Heer ik hoor van rijken zegen. De
Heer is mijn herder. Ga niet al
leen door t leven. Daar ruist
langs de wolken. Ik wens te zijn
als Jezus, Ik zie een poort wijd
open staan. O laat mii u vertel
len. en zó voort! Voor het meren
deel liederen uit bundels als Jo
hannes de Heer en Stemmen des
hells, of dergelijke.
In het ene geval zingt de ge
meente deze liederen op initiatief
van een volijverig organist die
lied na lied inzet, en deswege
zeer gewaardeerd wordt, in een
ander geval berust het initiatief
bij de kerkeraad die uitdrukke
lijk een bepaalde bundel, of een
bepaalde bloemlezing van derge
lijke liederen aan de orde stelt.
Laten we. om misverstand te
voorkomen, beginnen met iets
bovengenoemd
We hebben ze allen op school
geleerd en in de gezinnen b:j har
monium of piano gezongen. De
inhoud er van is meestal heel
vroom, en gevoelig, 't eenvoudig
en kinderlijk gemoed aanspre
kend.
"at men van deze versjes houdt
en ze graag zingt, valt te begrij
pen en te waarderen.
Wanneer echter de gemeente,
in haar samenkomst als gemeen
te deze liederen gaat zingen, is
er dan niet iets mis? Iets mis
met ons gevoel voor wat gerefor
meerd in de ruimste zin van het
woord, voor wat reformatorisch,
ja voor wat kerkelijk is en wat
niet in een reformatorische Ere-
dien.. thuis hoort!
Er sljn kerkeraden en gemeen
ten die het onderscheid niet meer
kennen lussen een kerklied en een
geestelijk lied.
Versjes als bovengenoemd iljn
op zijn gunstigst geestelijke lie
deren. Kerkliederen ilJn: de psal
men, en gezangen als Een vaste
Burcht. Te Deum, Den hogen God
alleen slj d'eer.
Wat is een kerklied, en wan
neer is een hed hoogstens een
stichtelijk vers?
Van der Leeuw zegt ln zijn Be
knopte Geschiedenis van het kerk
lied:
1. het kerkked zij volkseigen, het
leve uit de geschiedenis en de
vroomheid van het kerkvolk. Het
kan dus geen kunstlied zijn.
2. Het kerklied zij gedragen door
d-> Heilige Geest. d w z. noch ly
rische bespiegeling noch dogma
tisch referaat, doch pneuma
tisch. niet individueel, doch pro
fetisch.
3. Het kerklied zij eenvoudig, die
nend gezongen in Gods tegenwoor
digheid. geen muziekbeoefening,
nog minder geestelijke of aestbe-
tische wedstrijd (concert), doch
belijdenis.
4. Het kerklied zij ambtelijk,
d wz het hebbe de mens slechts
ambtelijk als auteuri. als lid van
de kerk. als priester voor God
Het zij zakelijk en priesterlijk.
We kunnen deze vier punten al
dus samenvatten: het kerklied zij
een hymnus, waarin de kerk haa:
ontmoeting met God viert; het zij
priesterlijk gedragen. Een kerk
lied moet zijn: gedragen door de
Heilige Geest, een hymnus. waar
in niet het individu, doch de ge
meente haar ontmoeting met God
viert.
ISMETEN naar de normen die
vT hier zichtbaar worden moet
men het overgrote deel uit bun-
als die van Johannes de Heer
en Stemmen des heils beslist af
keuren als kerklied!
Men begrljpe goed. dat dat niet
betekent dat aan dergelijke liede
ren elke waarde en functie worden
ontaegd. Integendeel! Maar wel
hun waarde en functie als kèrk-
lied.
Waarom? Omdat over 't alge
meen deze liederen daarvóór te
individualistisch. te subjectief
zijn. en al te veel tokkelen op Je
éne snaa- V3n "t gevoel. In vele
liederen wordt het eigen geeste
lijk leven, de eigen ervaring vol
komen op zich zelf gezien los
van het werk van de geest aan
anderen en dat vaak met een
zeker pathos, enigszins gezwollen
en week.
Zeker ook in de psalmen komt
menigmaal het woordje ..ik"
voor. De dichter geeft dan uiting
aan zijn ervaring, zijn benauwd
heid, .ijn strijd en gebed en Gods
uitkomst, hèm geschonken. Maar
toch is het in de psalmen alle
maal zo anders ze ademen
zo n heel andere sfeer.
Zeker, de ..ik" van de psalm
is individu. En hij heeft zijn per
soonlijke moeite, zijn persoonlijke
verhoudingen met God, ervaart
persoonlijk Gods gemeenschap èn
verlossing.
Maar de psalmdichter is óók
lid van een gemeenschap. Van
het Verbondsvolk. Israël. Daar
door is hij in zijn ervaring me
nigmaal een vertegenwoordiger
van die gemeenschap. Zijn moei
te en benauwenis is dezelfde die
alle echte vormen ervaren. En
wat God gedaan heeft aan zijn
ziel doet God aan allen cie Hem
aanroepen in de nood.
TE meer omdat uiteindelijk door
de dichter met zijn „ik" heen
de Heilige Geest spreekt. ..Dat
én Israël én de kerk van dc
nieuwe dag deze individuele psal
men menigmaal heeft toegepast
op haar eigen leven, niet slechts
in persoonlijke, maar ook in col
lectieve zin heeft zijn goede re
den. Van David
Godswege gesproken. En hier
ligt de diepste grond voor het
feit dat zij bewust of onbewust
hebben gezongen m gemeenschap
met en als vertegenwoordiger
van de kerk aller eeuwen en haar
leden Aldus prof. er. J. Ridder
bos in zijn commentaar op de
Psalmen.
TNAAROM herkent iedere gelo-
•L' vige in de aanvechting en
moeite van de Psalmist zijn be
nauwenis. En de ervaringen en
bevindingen van de Psalmdichter
vertonen volkomen de kenmerken
van het werk van de Heilige
Geest aan iedere gelovige.
In de genoemde geesteLjke lie
deren wemelt het van de woor
den ..ik", ,,mijn ziel", enz.
Maar men onderkent in de
strijd, de ervaring, de verlos
sing. ja in heel de gevoels-scala
van die „ik" veel minder of nau
welijks het werk van de Heilige
Geest aan iedere gelovige.
Het zijn daar veel meer de ge
voelens. beschouwingen, ontroerin
gen en ervaringen van die reli
gieuze méns. en dat alles dan zo
vreselijk gebonden aan een be
paalde tijdgeest, milieu én per-
soonlijke geaardheid.
Het „ik" van menig versje kan
niet. als bij de Psalmen, tot tolk
der gemeente worden. Omdat gro
te delen van de kerk het niet zó.
maar geheel anders ervaren.
In dat genre versje» is ook
meermalen geen spreken van de
mens tot God. maar een spreken
van mens tot mens over eigen er
varingen of eigen visie op geeste
lijke grootheden.
Comité 1618/1619 en
de Geref. Bond
Naar aanleiding van het bijeenkomen
van de Geref. Bond (in de Ned. Herv.
Kerk) vandaag te Utrecht ter bespre
king van de ontwikkelingen in de Ned.
Herv. Kerk zegt het zgn. „Comité 1618/
19" in een verklaring het te betreuren,
dat bij de oproep der kerkeraden en
ambtsdragers niet alle legitieme groepen
begrepen zijn. waardoor naar het co
mité meent de kerk als zodanig slechts
ten cjele vertegenwoordigd is. Het comité
is van mening, dat reorganisatie, refor
matie en kerkherstel slechts betrekking
moeten hebben op het besturende deel
der kerk en haar vergaderingen, op de
kerk als instituut in haar presbyteriaal
willen zien in ..Bond tot herstel Dordtsc
kerkorde". Voor „terugkeer tot Dordt"
beveelt het comité, bestaande uit de heren
J Heeres. S. Moen. A. W van Woerkens.
allen te Den Haag en J Somer te Assen,
het volgen van de .juridische weg" aan.
„Neutraliteit is zonde
Scherpe reactie
van Lutherse
zijde
DE kwestie van de atoombe
wapening, die in West-
Duitsland al zoveel stof tot dis
cussie heeft opgeleverd, is dezer
dagen opnieuw breedvoerig be
sproken op een congres van de
z.g. kerkelijke broederschappen in
Frankfort aan de Main Ongeveer
180 afgevaardigden van de onder
scheidene Evangelische gemeenten,
alsmede 31 gasten uit de Sowjet-
zone en diverse buitenlandse be
zoekers namen aan dit congres
deel.
Na breedvoerige besprekingen heeft
men een aantal conclusies opgesteld
waarin de volstrekte afwijzing van het
gebruik van atoomwapenen wordt ge
motiveerd.
Allereerst wordt gezegd, dat de chris
telijke gemeente Jezus Christus verkon
digt als de enige openbaarmaker van d(
wil Gods. Hij is de Heer der wereld. Alle
gebieden des levens staan onder zijn
regiment. Dit beginsel moge voor de we
reld verborgen zijn, de kerk gelooft
daarin.
Het nieuwe leven, zoals het Evangel
van Christus dat tekent, sluit in zich de
voortdurende mede-verantwoordelijkheid
zowel van de gemeenschap als van de
enkeling. Deze mede-verantwoordelijk
heid betekent voor de christen, dat hij
het Woord Gods verkondigt en de dra
gers van het overheidsgezag steeds her
innert aan hun opdracht voor het mense
lijke leven, hen daarbij helpt en hen voor
misbruik van macht behoedt.
Het christelijk geloof erkent de staat
als een door God in Zijn genade gegeven
middel tot instandhouding van het le
ven van de mens, wie tot het eind van de
wereld het Evangelie zal worden ver
kondigd.
Niet te verdedigen
In het vaststellen van deze mede
verantwoordelijkheid moeten wij belij
den, dat het gebruik van massa-vernie-
tigingsmiddelen binnen het kader van de
politieke macbtsbedrelging en machtsuit
oefening slechts mogelijk is, Indien men
de wil van God ontkent. Een dergelijk
handelen is christelijk gezien niet te ver
dedigen. Het standpunt van de neutrali
teit In deze zaak. welke als ronde dient
te worden gezien, is onverenigbaar met
de belijdenis van Jezus Christus. Ais men
beide theologi^h wil rechtvaardigen,
raakt men verstrikt in dwalingen en ont
trekt men zich aan de wi! van de drie-
enige God.
Wie deze waarschuwing tegen het ge-
>ruik van massa-vernietigingsmiddelen op-
va'. als een uitnodiging tot geloof in de
belofte van het Evangelie, heeft het goed
begrepen. Terwijl wij. staande in het
nieuwe leven, geloven in de kracht van
Gods Woord, kunnen wij van Zijn be
loften zeker zijn. Dan worden wij ook
bevrijd van de angst, dat de machten
der duisternis, kerk en wereld beide te
gronde kunnen richten.
De broederschappen willen voortzet
ting van het gesprek, dat door de beslui
ten van de jongste synode van de Evan
gelische Kerk van Duitsland nodig is
geworden. Zij hopen, dat de Evangelische
Kerk in deze kwestie opnieuw terugkeert
Lindenheuvel staakt
zijn werk
Het bestuur van de stichting „Linden-
heuvel" een protestants-christelijk
pastoraal centrum voor hen die geeste
lijk of lichamelijk rust behoeven zal
het werk. dat ruim zeven jaar geleden
op een buiten te Overveen werd begon
nen, moeten beëindigen. Hoewel in de
loop der jaren vele honderden gasten op
„Lindenheuvel" verzorgd zijn, is de be
zetting toch niet zodanig geweest als
verwacht werd. De directe aanleiding tot
beëindiging van het werk is echter dat
het bezit in andere handen is overge
gaan en dientengevolge de huur niet ver
lengd kon worden Het bestuur overweegt
of de arbeid elders opnieuw opgezet kan
worden.
tot de eensgezindheid van het getuigen,
die zij vroeger ook heeft getoond te be-
Reactie
Van Lutherse kant is een scherpe re
actie op deze verklaring gekomen. Men is
vooral scherp gekant tegen de veronder
stelling. dat theologisch andersdenkenden
het vertrouwen op kernwapens in de
plaats van het geloof stellen. De theolo
gische en politieke situatie Is te inge
wikkeld om het twistpunt zodanig te
vereenvoudigen.
Deze nieuwe stap van de broederschap
pen betreuren de Luthersen dan ook
sterk. Zij verscherpt onnodig de tegen
stellingen en van het luisteren naar de
argumenten van anderen komt aldus
weinig terecht.
Op deze manier zou men het gesprek
in de Evangelische Kerk, dat zo hard
nodig is, niet kunnen voeren. Als de
tegenwoordige verscherping van de ker
kelijke tegenstellingen gehandhaafd zou
blijven, dan biedt een hernieuwde be
handeling van atoomvraagstukken op een
synode perspectief.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Randwijk (toez) B
I Zaal te Houten Utr.
Beroepen te Rijssen J L Schuurman
j Bleskensgraaf
Aangenomen de benoeming tot voi
langer van de Herv Evangelisatie te
tuurlo: J. F Röth te Hoog Made (N.Br.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bant (NOP.) W P H P
Pouwels te Wommels
Aangenomen naar Bussum (vac J L
d Wolf) L. Ringnalda te Borne (Ov.).
CHRISTELIJKE GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Zwolle M. J. Middel
koop te Schiedam.
CHRISTELIJK GEREF. KERKEN
Bedankt voor 's-Gravenhage-West I. de
Bruyne te Rotterdam-C.
Honderdduizend gidden nodig
Beroep op christelijk
Nederland
HET gaat goed met de School
met de Bijbel in de Bel
gische plaats Boechout. Na twee
maanden kinderen uit allerlei ge
zinnen in de speeltuin een goede
vakantieontspanning te hebben
geboden, hebben vele ouders hun
kinderen per 1 september j.l. als
leerling laten inschrijven, als ge
volg waarvan het leerlingental tot
boven de 210 is gestegen. Daarmee
is de school de veruit grootste
protestants-christelijke school in
België geworden.
Die school het behoeft eigenlijk
niet meer te worden onderstreept
van bijzonder grote betekenis voor
verbreiding van het Evangelie in Bel
gië. Niet alleen, doordat dagelijks daar-
i.n lessen kunnen worden gegeven, maar
ook doordat er elke veertien dagen
(drukbezochte) evangelisatiesamenkom
sten in worden belegd. Bovendien wor
den elke zondag in het gebouw kerk
diensten gehouden, welke door gemiddeld
driehonderd mensen worden bezocht.
Daarbij biedt de school elke zondag
ruimte aan de circa vijfenzeventig kin
aeren. die de zondagsschool bezoeken.
Via de kinderen en de evangelisati,esa-
menkomsten worden honderden Bijbels
en kinderbijbels verspreid.
Met vreze en beven had het school
bestuur in augustus jl. een zesde leer
kracht aangesteld, een meisje uit Leu
ven. Men dacht niet anders dan dat men
zelf de kosten zou moeten betalen. Maar
door de grote toeloop van leerlingen
steeg in gelijke mate het recht om ge
subsidieerde leerkrachten in dienst te
Zodoende kon niet alleen deze zesde
leerkracht op rijkskosten worden
aangenomen, maar was er bovendien
plaats voor een zevende leerkracht.
De inspectie drong er zelfs, op aan
deze zevende ook aan te stellen. Dit
is inmiddels geschied de drie leer
krachten van vier jaar geleden zijn
er zeven geworden.
Bouwen
Deze groei brengt echter ook proble
men mee: de school is nu plotseling
te klein geworden. Wel heeft de inspec
tie toegestaan om als noodoplossing tij
delijk de grote zaal als klaslokaal in ti
Advertentie
Recht of gebogen?... met SNELFIX Ceta-Bever
ZONDER PERSEN
OF KLEMMEN 1
33.
Ulf 1
liet
De huisknecht bracht
ze in de kamer
„Dank u zeiden ze. toeo hij mee naar binnen
wilde gaan. ,.u behoeft niet op ons te wachten als
u het druk hebt." Ze sloten de deur achter hem
en stelden zich toen op. ieder aan een kant van de
dode als een paar onheilspellende doodbidders cc
hadden beslag gelegd op het lichaam; het was van
hen totdat hun vordering was voldaan. Ze pasten
er op Prettige bezigheid!
Zowat een uur later opende Isabella geluidloos de
deur Ze was er de vorige dag verschillende ma
len geweest, eerst met de huishoudjuffrouw. later,
toen haar aanvankelijke schrik voorbij was. alleen.
Maar ze voelde zich deze morgen weer heel zenuw
achtig en ze was al bij het b»d eer ze haar ogen
durfde opslaan Ze schrok, er zaten twee vreemd
uitziende mannen, afstotelijke mannen
Het schoot haar te binnen dat het mensen uit de
buurt moesten zijn. die toegaven aan een Odele en
onvergefelijke nieuwsgierigheid. Haar eerste opwel
ling was. de hulsknecht te waarschuwen, maar di
rect daarop besloot ze ze zelf aan te spreken.
„Wenst u tets. heren?" vroeg ze zacht
„Dank u. Juffrouw, maar we hebben niets nodig.
De woorden en de manier waarop ze gezegd
werden, troffen haar onaangenaam. En de mannen
bleven zitten alsof ze daar het recht toe hadden.
„Waarom bent u hier»" herhaalde ze. ..wat doet
U ^Wcl Juffrouw, ik heb er niks op tegen om bet
u maar te vertellen, want u zult rijn dochter wel
zijn (bij deze woorden wees hij met zijn duim over
rijn schouder naar de graaf) Er is andere
familie hoorden we. Wij hebben opdracht. Juffrouw,
tot de onaangename taak. dat we hem moeten be-
Het was *ls Spaans voor haar en de mannen za
gen dat.
van
door ANN LUDLOW
opdrachtgc
Daarom hebben zc ons
hierheen gestuurd om beslag te leggen op het li
chaam en dat hebben we gedaan."
Verbazing, schrik en vrees tekende zich af op het
Ïezicht van het meiaje. Beslag loggen op een dode!
e had nog nooit gehoord dat zoiets kon! Zc zou
het nooit geloofd hebben als Iemand er een toespe
ling op had gemaakt tegen haar. En waarom deden
ze het? Om het te schenden? Om het te verkopen?
Met krijtwitte lippen ging ze de kamer uit.
Toevallig kwam juffrouw Mason voorbij. Isabella
snelde naar haar toe en greep haar met beide han
den vast
..Die mannen, daarbinnen hijgde ze.
..Wat voor mannen, mylady?" vroeg juffrouw Ma
son verbaasd
„Ik w»et het niet. ik weet het niet Ik denk dat
ze er wel mee zullen ophouden. Ze zeggen dat ze
papa meenemen."
De huishoudjuffrouw bleef een paar tellen verwon
derd staan, ze begreep er niets van. Zonder een
woord te zeggen liep ze de dodenkamer binnen.
Isabella leunde tegen de balustrade, deels omdat
ze bang was daar vandaan te gaan. deels om ei
tegen te leunen. Want van beneden kwam het ge
roezemoes van stemmen. Er werd geklaagd en ge
protesteerd. Toen hoorde ze:
„Wat geeft het. dat u de jonge lady wilt spre
ker.!" Ze weet niets van de zaken van de graaf, ze
heeft al verdriet genoeg op het ogenblik."
„Ik wil haar zien" klonk het koppig. „Als ze te ze
nuwachtig is of zich te hoog voelt om naar bene
den te komen en antwoord te geven op een paar
vragen, dan zal ik wel naar haar toegaan. Hier
staan we. berooide mensen, ons geld is verbrast, en
cr is niemand die we kunnen spreken. Ze moet zich
maar niet voor ons schamen, ze heeft zich ook
niet geschaamd om ons geld op te maken. Ze heeft
geen eergevoel als ze niet naar ons toe wil ko-
Isabella onderdrukte haar opstandig gemoed er
Jing halverwege de trap af en riep zachtjes naa:
e huisknecht: „Wat betekent dat allemaal?"
„O my lady. ga niet naar die ruwe kerels toe!
U kunt er toch niets aan doen. Kom. ga terug
voor dat ze u zien. Ik heb een boodschap gestuurd
naar mijnheer Carlyle en hij kan ieder ogenblik
hier zijn."
„Was papa hen allemaal geld schuldig?" vroeg
nieuw antwoord
IN de zaterdag in de „Ernst Sil-
lemhoeve" te Lage Vuursche
voortgezette vergadering van de
generale synode der Ned. Herv.
Kerk over het atoombewapenings
vraagstuk lagen ter tafel de richt
lijnen, die een vrijdag gevormde
commissie had opgesteld als hoofd
je "hal door de eetkamer "binnem "waarpunten van het besprokene ter
vergadering over het uitgebrachte
werd plotsel;ng stil; de verontwaardiging luwde, ten- rapport. In die richtlijnen werd de
°°g' er zo in hA?r wens geuit het vraagstuk van de
morgenjapon, zo onschuldig en zo weinig geschikt P 6
om hen te woord te staan of iets van hun zaken i atoombewapening meer van het
te begrijpen. Er werd ,.sst" geroepen. i theologische denken uit te bena-
Wordt vervolgd) 'deren.
huiverend.
..Ik vrees van wel. my lady."
Ze zing vlug naar beneden en stapte tussen de
richten, maar die toestemming werd
alleen gegeven, nadat het schoolbestuur
de bouw van een afzonderlijke kleuter
school in het uitzicht had gesteld om
op deze wijze alle klassen in eigen lo
kalen te kunnen onderbrengen. Afge-
daarvan: de grote zaal kan niet ge
worden voor de evangelisatiesa
menkomsten en de kerkdiensten. Er móet
dus wel worden gebouwd.
Ofschoon er zeker gesproken kan wor-
?n van een kentering ten goede in
de houding van de gemeente ten opzich
te van de school (o m. blijkend uit het
beschikbaar stellen van een aantal ban
ken) is er nog geen sprake van. dat de
gemeente de bouw der kleuterschool ge
heel of gedeeltelijk voor haar rekening
neemt. Het schoolbestuur denkt aan een
gebouw met drie klaslokalen voor de
kleuters en een bovenzaal voor de
jeugdclubs. Dit kan op de beschikbare
grond zodanig worden neergezet, dat het
aansluit aan het bestaande speelplein
van de school en toch het terrein voor
de toekomstige kerk niet aantast. De
kosten worden begroot op 100.000 gulden.
Wie dit geld moet opbrengen? Ook
christelijk Nederland! Boechout doi
„voor de zoveelste maal", zoals het
schoolbestuur zelf zegt, op de broeders
en zusters in Nederland een dringend
beroep. Het gironummer is 382955 ten
name van de Vereniging zonder Winst
gevend Doel Een School met de Bijbel
te Boechout (België).
Kerkeraad vraagt
terugzending van
verstekelingen
De kerkeraad van de Gereformeerde
Kerk te Rotterdam-HilLegersberg heeft
zich in een telegram gewend tot de
minister van justitie in verband met de
terugzending naar Indonesië van de 37
verstekelingen.
Het telegram heeft de volgende inhoud:
„Met duizenden Nederlanders ver
ontrust over het lot van de 37 personen,
illegaal uit Indonesië naar ons land
gekomen en weer uitgewezen en mo
menteel met de .Johan van Olden-
barneveldt" op weg naar Indonesië,
smeekt de kerkeraad u met aandrang:
red deze mensen uit angst en vertwij
feling en schenk hun alsnog asylrecht
in ons vaderland. Laat onder uw
wind Nederland gedachtig aan
grote verleden zijn en bl
herberg der vrijheid voor
opgejaagden en bedreigden. Moge God
door Zijn Geest u leiden en die beslis
sing doen nemen waarnaar het Neder
landse volk uit kracht van zijn roem
rijk vrijheidsverleden in overweldigen
de meerderheid met spanning uitziet".
Het telegram is ondertekend door dr.
N. J. Hommes als praeses en de heer
M. ^v. d. Lier als scriba van de kerke-
Wij vernemen nader, dat de kerkeraad
zich over deze kwestie ook zal wenden
tot deputaten voor correspondentie met
de hoge overheid.
Er staan teksten in de Bijhei, die we in de praktijk van on
leven nauwelijks geloven. Als Petrus in zijn eerste brief nuch
ter en eenvoudig schrijft: „Het einde aller dingen is nahi
gekomen", dan weten we daarmee eigenlijk niet goed raad. E
als wij iefs dergelijks zeggenbijvoorbeeld wanneer we nt
denken over de atoombom, dan is het éen verzuchting, di
voortkomt uit angst. Maar bij Petrus is het een woord va\
troost. Hij beseft dat er na Goede Vrijdag, Pasen en Pinksti
ren nog maar één heilsfeit kan komen: het einde, dat is d>
voleinding, de voltooiing.
En hij verbindt daaraan niet de conclusie: ..Wat zouden we ott
nog druk maken", maar: Hebt elkaar dus lief, weest gastvrij
dient elkaar, weest goede rentmeesters over Gods gaven, dot,
het goede. Christelijk leven is leven in de zekerheid, dat ht'
einde nabij is: Christus wederkomst, de eindelijke zuivering
een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. „Wat wond're zegeh[
dat ik uw stad ontwaar nu zijn geen wegen ooit mij te ver, h
zwaar".
WINST VOOR DE C.V.P.
TAE Christelijke volkspartij in Eyskens, die slechts over een gi
België heeft reden, zich te ver- ringe meerderheid in het parlemen
zijn gehouden. Deze toonden name- uitslag van de jongste verkiezing»
lijk aan. dat de winst, die de C.V.P. wellicht zien als een motie van vet
enkele maanden geleden bij de trouwen in het beleid van zijl
algemene verkiezingen behaalde, homogeen-rooms-katholleke kabinel
niet het resultaat is geweest van een
gril van het kiezersvolk. Om de positie van dit kabinet I
Evenals toen heeft men ook thans kunnen verstevigen zal hij mogellji
een duidelijke voorkeur voor de binnenkort koning Boudewijn
C.V.P. aan de dag gelegd en leden
de socialisten en liberalen opnieuw
verliezen. De teruggang in de socia
listische gelederen wordt nog ge
camoufleerd door het grote aantal houden van nieuwe verkiezing»,
communistische stemmen, dat de rullen voelen, zich bereid tonen, i
socialisten toeviel. Hierdoor vond het kabinet van Eyskens zitting li
een verschuiving naar links plaats, nemen.
Het is opvallend, dat de voorkeur
voor de C.V.P. ook bij de plaatse- De kans, dat het zover zal kome
lijke verkiezingen is gebleken. Want is echter niet groot, omdat de libi
het is bekend, dat in dergelijke ge- ralen het zich niet langer kunne
vallen persoonlijke factoren een veroorloven, eisen te stellen,
groter rol spelen, dan bij algemene Zij zullen zich voor een belangrijl
verkiezingen het geval is .Mocht er deel moeten voegen naar de wense
van de C.V.P.-leiding, willen zi
voorkomen, dat zij bij nieuwe alp
premier Gaston Eyskens, die tot de mene verkiezingen nog meer va
de C.V.P. be
zoeken, het parlement te ontbind»
het uitschrijven van nieuwe vei
kiezingen mogelijk te maken. Tenij
de liberalen, die weinig voor he
OPMARS DER WETENSCHAP
QOK de tweede maanraket heeft jn Wezep reconstrueerde men eei
1 K""sw ongeluk waarbij vier doden moeste
worden betreurd en een dronke
bromfietser veroorzaakte een onge
haar doel niet bereikt, maar an
ders dan de eerste keer kan
spreken van een bijzonder succesvol-
Ie proefneming. Men kan het wel- luk met dodelijke allciop^
haast met zekerheid stellen: eens
Rotterdammer machine 13
komt de dag dat de proef wèl slaagt, Opmars der wetenschap, vervolma
dat de raket de voor haar berekende king van de techniek maar d'
baan om de maan draait en terug- mens kan het niet bijhouden. Mei
keert naar de aarde. En evenzo kan ban discussiëren over het al dai
men welhaast met zekerheid ver- n'et geoorloofd zijn van het verove
wachten dat de dag komt waarop ren van het luchtruim en men kaï
een mens zijn voeten zal zetten op «ch afvragen of de mens hiernw
het maanoppervlak. De wetenschap n'et zUn „bevoegdheid" te buitei
is in onmars en de techniek schenkt &aat de discussie is zo zinloo<
haar die hulpmiddelen die nodig zijn a's men haar beziet tegen de ach
om de uitgestippelde plannen te vol- tergrond van het gewoon-menselijki
voeren. handelen. Eén dronken bromfietse
Denkend aan en sprekend over die d'e speelt met het leven van ande
maanraket zullen zich gisteren bij ren zet een ^e'e redenering op los
velen „de gedachten vermenigvul- se schroeven!
dlgd" hebben. Hoog door het hemel- D,e maanraket „as gister,.n
ruim zweefde een door mensenhan- al,een he, ,uchtrulm ziJ
den vervaardigd projectiel, zich een r,.ikta ee„ formiaabele hoogte
weg zoekend door nooit bereikte maar h daarbovenuit opklim
hoogten, afgaande op een doel dat mend v00r Gods Uoon> alegel
tot dusverre onschendbaar was voor op (|E gebEd,,n va„ het lotgeIanE ïa
mensenhanden. Christus' gemeente op aarde. El
Hoog door het hemelruim-hoog dns menig meebiddend en meezis
boven het mensengekrioel op dezo d m„,.t het op dat ogenblik g.
aarde. Want de mens ging zijn ge- voe|d bebbetl. ïeel belanErijker da
wone gang, al dan met profiterend welk(, ïerbindi„E ook met de mas
van alles wat de opmars der weten- |s OMe ïerblnding met OMe Vadt
schap al tot zt,n beschikking heeft in de beme|en. Veel belangrijk,
gesteld. Ce kunt het resultaat van da„ de s der wetenschap I
zijn doen en laten ook vandaag in de Je npmars van Gods komend Rij,
krant lezen en als men dat zo op
een rijtje zet is er reden tot blijd- Velen van ons zullen er misschiei
schap en is er reden tot droefheid, getuige van zijn dat de mens voo
Dank zij wie weet welke overwegin- de eerste maal het maanoppervla!
gen blijven voorlopig de bewoners der betreedt maar wij allen zullen
omstreden Chinese eilanden voor be- eenmaal getuigen van zijn dat Chrii
schieting gespaard en dank zij inge- tus wederkomt om te oordelen d
wikkelde berekeningen kon in een levenden en de doden. Dan zal nlt
smal vaarwater een groot schip te gevraagd worden wat ge gedaa
water gelaten worden. In het „Oran- hebt ter bevordering van de weten
jehotel" in Scheveningen herdacht schap dit zal u gevraagd worden
men de doden van een wereldoorlog, „Wat hebt gij voor Mij gedaan"!
De heer E. C. Nevater, voorganger 3
de afd. WoudenbergScherpenzeel i
de Ver. v. Vrijzinnig Hervormden,
door de afd. Zeist van de N.P.B. benoemd
tot godsdienstonderwijzer óp de open
bare lagere scholen aldaar.
Hervormde synode besloot:
Situatie eist
In het rapport zou. aldus de richt
lijnen, meer naar voren dienen te ko-
totaal gewijzigde situatie.
voortgeschreden technische ontwikkeling
eist ook een discontinuïteit in het ant,
woord. Daardoor kan alle verstarring dié
reeds dreigt, doorbroken worden. Boven
dien zal een klaarder theologische inzet
de keuze tussen de standpunten als een
vraag van schuld en boete, van onrecht
doen en onrecht lijden, tot haar recht
doen komen.
Met verkorte werkweek
Meer vrije tijd voor
kerkelijk werk
Zal de invoering van de vijfdaags
werkweek meer vrije tijd laten aan d
kerkmensen, zodat zij gemakkelijk!
zich aan kerkelijk werk zullen geven
Dit gezichtspunt werd in de gedachtei
wisselingen over de voor- en nadele
van de vijfdaagse werkweek naar v(
ren gebracht door een vertegenwoord
ger van de Evangelische Kerk in h<
Rijnland.
Tegenwoordig zijn mensen in leidei
de functies zo overstelpt met werk. ds
men ze met moeite voor dergelijk vri;
willigerswerk kan aantrekken. Dat wa
vroeger anders, toen vele notabele
niet al hun tijd en werkkracht voor b(
roepsdoeleinden gebruikten. „Wij hope
dat met de vijfdaagse werkwee
we krachten vrij komen, die socii
sn politieke verantwoordelijkhede
durven dragen."
80 Uniecollecte
aarcollecte voor de scholen met de Bljb(
LUst 1. Resp, 1958 en 1957: Nuls-Nieber
80 80, Wlnsum I 571.95 539.Ü8. En»
rlerum 121.40 117,25, Heeg
236.86, Jourr
622.80 653.
2e Exloërmonc
1806,1-
De synode is nader Ingegaan op deze
richtlijnen. ZIJ besloot de commissie van
rapport met twee leden uit de synode Lage Vuurs
aan te vullen en aan haar op te dragen Duurstede
het ontwerp-rapport over de atoombe- 240 1
wapening. In het licht van de richtlijnen m" a,ï Tr,
en het ter vergadering besprokene, op- j S0sdü,k i, ^0 Vaald«
"i lir bewerk®n- H,erna volgde de im2.2S, Almkerk i 227.09 f
sluiting der vergadering. 1 -
MHnsheere-
Jk t 1452J
242.40. Total!
12 547,35 12.193,30.