Vier wereldpremières
op één opera-avond
Liefde en geduld genezen
angst in liet kinderleven
Studio van jonge zangers een
voorbeeld voor ons land
Gedenkraam Samsom in
Alphen overgedragen
Vakbe wegingswerk moeilij ker.
maar nog steeds hard nodig
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
ZATERDAG 11 OKTOBER 1953
Berliner Festwochen (6)
BERLIJN, oktober 1958
~\TIER wereldpremières op één opera-avond. Het klinkt erg or.waarschijn-
lijk, maar hebben de Berliner Festwochen dit gepresteerd. Op één
avond werden vier opera's ten doop gehouden, vier werken die in opdracht
van de leiding dezer Festwochen geschreven werden. En die uitgevoerd
werden door de Nachwuchs van de Berlijnse zangkunsienaar's. De Stad-
tische Oper Berlin heeft nl. een opera-studio, waar jonge zangeressen en
zangers geschoold worden. Niet alleen vocaal maar ook dramatisch. Na
tuurlijk moeten die jongeren al ëen afgesloten opleiding aan een muziek
school hebben. De opera-studie dient slechts ter voltooiing en omval der
halve ook ballet en moderne dans, alles behorend tot de volledige training
van een operazanger(es). Die opera-studio brengt ook regelmatig opvoerin
gen, zodat de jongeren zich volledig vertrouwd kunnen maken met het
vak. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje jaloers op zo'n studio. Onze con
servatoria hebben wel een opera-klasse, maar die is slechts zeer betrek
kelijk. Een echt optreden op het toneel met volledig orkest en onder dege
lijke regie blijft meestal uit. De opera-studio in Berlijn mag als voorbeeld
gelden voor wat ook in ons land mogelijk moet zijn. En het peil van de
jongeren in Berlijn is zodanig, dat men er beslist mee voor de dag kan
komen. Bij de vier wereldpremières zijn prestaties geleverd, die niet on
derdoen voor onze „grote" opera.
Dat het die jonge opera-zangers nie'
gemakkelijk wordt gemaakt werd wel be
wezen door de uitvoering der vier nieuwe
opera's. Werken dus in het muzikale
idioom van deze tijd geschreven en
vocaal en muzikaal hoge eisen stellend
aan het openingsvermogen van de uil
renden. Bovendien vocaal ook meestal
minder dankbaar, dan zo'n sappige bel
canto-aria uit een opera van Puccini of
Mascagni. De componist van deze tijd
schrijft niet meer in die vloeiende, wel
vende beweging van 100 of 50 jaar ge
leden. Hij heeft melodisch een andere ex
pressie gevonden, die zowel in de ii
val-sprongen als in de vaak meer decla
matorische zegging andere eisen stelt.
Niet meer het pure bel-canto staat op
de voorgrond, maar de directe expr
van het wezen der betrokken opera
figuur of van de bepaalde opera-situatie.
Alles wat overbodig is in deze expressie
wat slechts een ornament kan worden ge
noemd, wordt net als ih de moderne
beelden kunst geabstraheerd.
Moderne expressie
eigenlijke begrip opera heden ten dage
nog wel bestaanbaar is. Men doet er
echter verkeerd aan dat tjegrip opera
alleen maar te koppelen aan het bel
canto der Italianen. De opera Wil niet
alleen maar ontspanning zijn, wil ook
niet op min of meer rhetorische wijze een
bepaald meestal melodramatisch
probleem uitzingen, maar een opera kan
ook in muzikale vorm een stukje werke
lijkheid, een stukje leven bieden. Dat
zich daarbij allerlei psychloglsche pro
blemen voordoen, ligt voor de ha,nd. In
dit verband behoef ik alleen maar te
wijzen op de opera's van Mozart, waarin
alle figuren met een waarlijk meesterlijk
psychlogisch begrip zijn getekend.
Het is echter niet zo, dat Mozart alleen
de situatie of de figuur voor ogen had
Hij schreef ook wel degelijk aria's ten
gunste van bepaalde zangeressen, óf 'om
ze te plagen óf om haar prestaties op het
best te laten demonstreren. Dat hij deze
uiterlijke vormen zo wist te combineren
met de wezenlijke inhoud, met het inner
lijk dus, is alleen aan een genie als Mo
zart beschoren.
Vocaal kan men het dus in zekere zin
betreuren, dat de opera-componist van
vandaag niet meer zulke lyrische succes-
aria's schrijft, men kan hem ook niet
kwalijk nemen dat hfl als kind van zijn
tijd niet meer het geduld van de breed-
uitgesponnen melodie kan opbrengen. HU
wil met minder noten veelal meer uit
drukken. hU wil op andere wijze dan zijn
componerende voorouders muzikale span
ningen oproepen (harmonisch zowel als
melodisch) en bovendien stam hem zui
ver muzikaal meer mogelUkheden ten
dienste (o.m. veranderde tonalitcitsbesef).
En dan spreek ik nog niet eens van de
elektronische muziek, die zeker ook op
het terrein var de opera illustratief en
suggererend kan worden aangewend.
Met de middelen van onze snellevende
tijd wordt het echter steeds moeilijker
een avondvullende opera te schrijven, een
werk dat enkele uren lang de aandacht
gevangen houdt en de muzikale spanning
weet vast te houden. In een half uur kan
vandaag meer gezegd worden, dan
Richard Wagner wel eens Ln vier uren
zei. Vergeef me als ik de Wagner-vereer-
ders daarmee teleurstel, maar lk behoor
nu eenmaal niet tot deze vereerders. En
dan is Wagner natuurlijk altijd een dank
baar voorbeeld.
Slechts 20 minuten
TTE LEIDING VAN de Berliner Fest
wochen heeft het tempo van onze
tijd begrepen en aan vier componisten
opdrachten gegeven opera's te schrijven
van ongeveer 20 minuten en met een
orkestbezetting van 15 man. Ook dit laat
ste is bepalend voor de huidige muziek
Het monster-ensemble waarbij alleen een
ondoorzichtige totaalklank hoorbaar Is.
heeft voor een groot deel afgedaan. Men
streeft weer naar doorzichtigheid en naar
een direct effectief gebruik van de in
strumenten.
Deze vier opera's zijn dus echte „Kurz-
opern" geworden, kameropera's in tele
gramstijl, maar elk werk bleef een waar-
lijke „comédie humaine". De 50-Jarige
Duitser Wolfgang Fortner, dóe vie Rcgcr
naar de dodekakofonle is gekomen, schreef
een licht blijspel op tekst van de Franse
romanticus Gerard de Nerval, getiteld
„Corinna". De Engelse 12 tooncomponiet
Humphrey Searle, uit de school van Anton
Webern komend, zocht zijn stof bij Gogol
en schreef „Tagebuch eines Irren" (Dag
boek van een waanzinnige). De Berlijnse
componist Werner ThSrichen (paukenlst
het Terlljne Phtlh. Orkest) schreef
stelregels de kattengeschiedenis „Anaxi-
manders Ende" op tekst van Wolfdietrich
Schnurre. En de befaamde Fransman
Darius Milhaud bracht in een haast volkse
klankkleur het veristische drama ..Fiesta'
op tekst van Boris Vian.
Het korte stuk van Fortner, „Corinna"
is een vrolijk spel om de liefde van eei
prima-donna van de opera Twee man
nen beminnen haar. maar bij de één ont
dekt ze dat het hem 3lleen maar gaat
de zangeres en bij de ander vindt
slechts egoisme. Het enige contact is
ten slotte een diner met z'n drieën.
Fortner heeft zich hier inderdaad
een kort-schrift bediend. De instrumen
tatie geeft als het ware slechts bepaalde
punten aan. zet alleen maar enkele
pen zoals Mondriaan ze in zijn schilder
kunst gebruikt. De expressie heeft Fort
ner uitsluitend in de zangpartij gelegd,
waarbij vooral die van Corinna (fantas
tisch gebracht door de jonge* sopraan
Herta Schmidt) van een verrukkelijke
lichtheid en rake typering is. Het geheel
is een heerlijke liefdescapriccio gewor
den, waarbij de betrekkelijkheid van de
liefde heel duidelijk tot uiting komt.
Gogols drama
LTUMPHREY §EARLE, de Engelsman,
heeft met zijp„Tagebuch eines Irren"
naar hét1 dramatisth relaas van Gogol wel
het hoogtepunt van de avond bereikt
Het is het relaas van de ambtenaar Pop
christin. die zich juist door zijn onbe-
Wolf Völker, de geniale regis
seur van de vier nieuwe kamer
opera's, die tijdens de Berliner
Festwochen werden uitgevoerd
door jonge zangeressen en zan
gers van de Opernstudio der
Stadtische Oper.
langrijkheid tot een waanzin-illusie van
eer en liefde brengt, liefdesgesprekken
van honden meent te kunnen afluisteren
cn zelfs denkt Koning van Spanje te zijn.
De zielsontleding die Gogol hier met
woorden heeft gegeven, werd door
Humphrey Searle in zijn twaalftoonmu-
ziek zo sterk, zo suggestief en zo direct
in klank vertaald, dat men hier inder
daad van een kort meesterwerk kan spre
ken. En juist deze kameropera heeft me
ervan overtuigd, dat da opera in deze tijd
zeker nog levensvatbaarheid heeft.
In zUn instrumentatie heeft Searle min
der in telegramstijl gewerkt dan Fortner.
Weliswaar legde ook hU heel begrUpe-
1Uk het hoofdaccent in de vocah partU
de tenor Theo Altmeyer verdient alle
hulde voor dc vertolking), maar toch
wist hij een grotere eenheid tussen orkest
en toneel te bereiken, waarbij hU de
dramatische situaties ook instrumentaal
geniaal onderstreepte. Deic muziek is
van een uitzonderlijk sterke uitdrukkings
kracht, waarbU niet naar uitgesponnen
thema's is gezocht, doch naar een In
kleurvlekken en korte spanningsklanken
gesuggereerde sfeertekening. De partU
van dc waanzinnige (tenor) loopt als een
rode draad door het werk heen.
rVE STOF die de Berlijner Werner
ThSrichen uitzocht voor zijn „Anaxi-
manders Ende" is wat biïar en surrealis
tisch. Een andere vrouw is verliefd op
zonder bepaalde doctrinaire muzikale haar kater Anaximander, die ech'er op
zijn beurt weer vol liefde op de daken
ronddwaalt om zijn katten-vriemdinnetjes
het hof te maken. De jalouzie van de
vrouw gaat zover, dat ze het dier ten
slotte doodsteekt met een breinaald. Een
schoorsteenveger is een soort zwarte
geest in dit wonderlijke geval.
Af en toe deed dit stuk aan een pop
penkast donken, waarbij zelfs dode mui
zen en katten voor zolderramen niet ont
breken. Anaximander zelf Is helemaal tot
kater gemetamorfoseerd, knap gezongen
door Frido Meijer-Wolf. De oudere vrouw
vond in Ursula Mehnert een uitstekende
vertolkster. Erg overtuigen deed deze
opera niet. Werner Tharichen mist wel
licht daartoe het juiste dramatische ta
lent. Het is alles tamelijk vriendelijke
muziek gebleven maar zonder expressie,
zonder de noddge climaxen en antl-cld-
maxen. Hoe veel sterker had ThSrichen
hier muzlkaal-psychologisch het onder
scheid tussen mens en dder kunnen teke
nen. Het bleef alles slechts bij een
schetsmatig aanduiden. Ook zonder een
persoonlijke taal.
Fiesta
gekomen. Het is het korte Spaanse
haal over een schipbreukeling die ui|H
gered wordt. Ter ere van die redding
richt de vissersbevolking een feestmaal
aan. Maar als de schipbreukeling dan
verliefd wordt op een van de dorpsmeis
jes wordt hij tijdens een omhelzing door
een jaloerse jongen vermoord. Zijn li
chaam, dat eerst uit zee gered was, wordt
nu weer aan de zee toevertrouwd.
Men zou dit korte relaas natuurlijk heel
dramatisch kunnen opvatten. Maar in dat
Spaanse dorp is het helemaal geen drama
De luie mannen vinden hun wijn veel be
langrijker en het leven gaat gewoon door
De moord wordt zo „en passant" meege
maakt. Men is te lui om er zich druk om
te maken en de moordenaar verdwijnt
ook doodbedaard met zijn fiets van het
In die sfeer van locale onverschillig
heid cn lauwheid heeft Milhaud zijn mu
ziek ook geschreven, nergens zoekend
naar verhevigde dramatische accenten of
effecten. En hij heeft de locale kleur ook
gehandhaafd door het hanteren van
volksmuziek en volksdans, rechtstreeks
ontleend aan de landstreek rond de Mid
dellandse Zee. Het is zo zelfs een opera
met lied en dans geworden, zonder pro
blemen, zonder experimenten ook, maar
niettemin geniaal in muzikale polytonale
tekening en constructie. Gesine Meisner
was hierin wel het best ais zangeres en
danseres Mercedes.
De Zwitserse dirigent Hermann Scher-
chen heeft de muzikale leiding (orkest
van de Stadtische Oper) uitstekend uit
gevoerd en Wolf Völker heeft de regie
werkelijk meesterlijk gerealiseerd. Wal
hij met deze jonge mensen heeft weten
te bereiken is werkelijk ongelooflijk. Dal
H. U. Thormann met een uiterst sugges
tief en modern BÜhnenbild de voor dit
doel eigenlijk onbruikbare ruimte van het
overigens zeer fraaie Ernst Reutérhans
tot een goed geheel heeft weten te bren
gen, verdient zeker afzonderlijke ver
melding.
Maar hoe men ook over deze opera's
mag denken men mag vooral niet ver
gelen dat er met deze vier opdrachten in
Bcrljjn een daad is gesteld, die tot heden
voor een Europees festival uniek genoemd
kan worden. BerlUn heeft het aangedurfd
de traditie te doorbreken en op een in
ternationaal festival vier volledig nieuwe
werken door jonge krachten te doen uit
voeren. Alleen reeds hierom is een be
zoek aan de Berliner Festwoche zinvol
gebleken. En tevens hebben de Berliner
Festwochen zich hiermee uitgeheven bo
ven de sleur van het gewone muziekleven.
Corn. Basoski.
Ontwerp voor het toneelbeeld,
dat H. U. Thormann in Berlijn
maakte voor de Kameropera
„Fiesta" van Darius Milhaud.
Blindeninstituut te
Huizen „koninklijk"
Gistermiddag heeft Koningin Juliana
een bezoek gebracht aan het Instituut
tot onderwijs van blinden in Huizen
dat heden in een herdenkingsbijeen
komst het 150-jarig bestaan vierde Ter
gelegenheid van dit jubileum heeft
Hare Majesteit het instituut het predi
kaat „koninklijke" verleend. In een her
denkingsrede zei dr. M J. Prinsen, com
missaris der Koningin in Noordholland,
dat het predikaat is verleend wegens de
bijzondere plaats, die het instituut op
het terrein van de blindenzorg inneemt
„Hier is gedurende honderdvijftig jaar
menslievende arbeid verricht van het
zuiverste gehalte in dienst van de lij
dende mensheid." aldus dr. Prinsen
Ter bijeenkomst zong een koor van
blinde leerlingen een gedeelte uit een
cantate van Bach en bracht een blaas-
kwartet een compositie van Tielman
Susato „Oudhollandse dansen" ten ge-
ALKEMADE
Zondagsdienst
De zondagsdienst wordt waargenomen
door dokter Van der Bijl, tel. 01713—217
en dokter Van der Werf, tel. 01712202.
KOUDEKERK A. D. RIJN
Benoeming
Tot hoofd van de Hervormde school is
benoemd de heer P. Boom, thans waar
nemend hoofd van een Hervormde op
leidingsschool te Katwijk.
Zondagsdienst
De zondagsdienst wordt waargenomen
door dokter H. A. Blaauwendraad. Hoge-
waard 4. tel. 208; de dienst der wijk\fer-
pleegsters door zuster Hoogvliet. Kom
van AaiwQg 7 ,tel. 01710—24909.
NIEVWVEEN
Zondagsdienst
De zondagsdienst wordt waargenomen
door dokter A. M. van Dongen, tel. 101.
HILLEGOM
Zondagsdienst
De zondagsdienst wordt waargenomen
door dokter A. van der Kaaden, Hoofd
straat 14. tel. 5114.
MET NAME de toespraak van wethouder A. J. Dekker maakte de aan
bieding van het gebrandschilderde raam, gistermiddag in Alphens
raadhuis, tot een stijlvolle gebeurtenis. En het zal met ieders instemming
zijn geweest, dat mr. R. H. Samsom hem dank bracht voor het reliëf, dat
hij aan deze bijeenkomst wilde geven. In de stemmige trouwzaal sprak
namens de directie van Samsom N.V. eerst de heer N. Samsom, ge
delegeerd commissaris. Hij voerde zijn gehoor in gedachten terug naar
de Hervormde kerk, waarin op 1 november 1957 de herdenking van het
75-jarig bestaan van N. Samsom N.V. plaats had en waar het geschenk
symbolisch werd aangeboden. Nu prijkt het kunstwerk van Max Nauta
in het gemeentehuis. De ontwerper is in december 1957 overleden. Mevr.
Nauta maakte zijn werk af.
De heer Samsom zei, dat in deze trouw
zaal vele jongeren zich een gouden toe
komst aromen, maar die is er alleen als
de Heiland meegaat. Aan deze gedachte
geeft het raam uitdrukking. Vervolgens
werd het gordijn voor het raam wegge-
Eigen stijl
Burgemeester Z Bruins Slot aan
vaardde het geschenk. Hij beaamde de
verbondenheid van de gemeente met
Samsom. Tot mevrouw Nauta, die de over
dracht bijwoonde, zei de burgemeester:
Uw man zal voortleven in zijn werk. Spr.
merkte op, dat Max Nauta niet heeft
meegedaan aan de tijdgeest, maar zijn
werk een eigen stijl deed behouden.
Een bredere beantwoording liet de
burgemeester over aan wethouder
Dekker.
ln een bewogen toespraak bracht
deze de N.V. Samsom dank voor de
bijzondere daad van gemeenschaps
zin. Hij releveerde het prettigè con
tact, speciaal met de heer W. Sam
som. De eerste onderzoekingen wa
ren niet moedgevend, tot het oog
viel op het prachtige gedenkraam
voor Jan de Bakker in de kerk te
Woerden.
Nauta zelf heeft het onderwerp
WOIBRVGGE
Zondagsdienst
De zondagsdienst wordt waargenomen
door dokter A. M. van Dongen te Nieuw-
veen. tel. 01723—101.
Z wam m erdam-ISieu tvkoo p
Zondagsdienst
De zondagsdienst wordt waargenomen!
door dokter G. J. Bremer te Nieuwkoop, j
tel. 01725—103.
uit de Schrift gekozen: Jezus op de
bruiloft te Kana; Jezus Die het hu
welijk wijding geeft.
De wethouder gaf een toelichting op
hetgeen ia uitgebeeld en hij besloot zijn
woorden met een, wa't hll noemde, kleine
daad van piëteit tegenover mevrouw
Nauta. Met muziek op de achtergrond
declameerde hij een eigen gedicht ter na
gedachtenis van de kunstenaar Max
Nauta, dat diepe Indruk maakte.
Zilveren „juf in
Alphen gehuldigd
ln de Christelijke kleuterschool
Gouwsluis is mejuffrouw G. Burg
graaf gisteravond hartelijk gehul
digd in verband met haar zilveren
jubileum. Voorzitter B. Lemkes
prees de jubilaresse als een voor
treffelijke kracht voor de school. Zij
wordt dan ook op de handen ge
dragen, zowel door de ouders als
door de kinderen.
Ook secretaris N. Samsom prees
de kwaliteiten van mejuffrouw Burg
graaf. Zij bezit de gave de kleuters
prettig te kunnen bezighouden. Door
middel van haar bijbelvertellingen
Dv. Hofer tot onderwijzers in Alphen:
Milieuverandering niet nodig
TN DE BOVENZAAL van Avifauna werd gisteren de traditionele ver-
gadering gehouden van onderwijzers in de inspectie Alphen aan den
Rijn, onder leiding van inspecteur L. Schipper. Dr. J. Hofer sprak over:
Angst in het kinderleven. De angst is een geleider van de mens van de
wieg tot het graf. Angst is een vernauwing, een verwarring van de ziel,
waardoor deze van haar kracht wordt beroofd. Hiervoor zyn allerlei
oorzaken aan te wijzen. Angst heeft geen bepaalde inhoud, maar hij is
wel vaak ergens op geprojecteerd. Angst geeft heel andere reacties dan
vrees en is er geen verdediging mogelijk. In de grond van de zaak is angst
altijd angst voor de dood.
Freud onderscheidt twee soorten ai
lichamelijke angst die ontstaat bij dc ge
boorte en psychische angst, die onts
door de scheiding van het moederlicht
Hij ziet de angst als een waarschuwings
signaal. Adler en Künkel beschrijven de
angst als een niet-aangepast zijn aan
omgeving en Jung gaat terug tot het
C.N.V.-kader Alphen
TN CONCORDIA kwam gisteravond het kader van de Christelijke vak
beweging uit Alphen en omgeving bijeen, om o.l.v. de heer C van der
Wal te spreken over de gang van zaken in het Christelijk Nationaal Vak
verbond. Hoewel het weer omstreeks die tijd niet gunstig was, liep Con
cordia toch aardig vol. De voorzitter van de Chr. Besturenbond Alphen,
de heer W. Geerlof, wees op drie punten, waardoor het karakter van deze
avonden wordt bepaald: de onderlinge binding, aandacht voor urgente
zaken en elkaar voor de taak bekwamen. Voordat men discussieerde over
de door het C.N.V. aangegeven punten, hield de heer Van der Wal, lid
van het hoofdbestuur, een causerie. Deze stelde in het algemeen; Er is
een klacht over lusteloosheid en gebrek aan medewerking aan de arbeid
van de Christelijke vakbeweging. Men idealiseert dan het verleden en
doet het voorkomen, alsof toén alle leden actief waren. Dat is niet waar.
In feite is het altijd de kern geweest, die het werk heeft gedragen en
gestuwd.
Men had «let aller medewerking, maar
er was wel meer binding met de organi
satie .Met heimwee denken de ouderen
daaraan terug. Waarom? Het was de be
ginperiode. Het werk lag overzichtelijk
voor ieder. Men had een baak in het be
drijf, waar men werkte. Het was niet de
tijd waarin men meesprak; het ging over
de vraag of de vakbeweging mocht mee
spreken. Daarom had men er ook meer
belangstelling voor.
Voorbij
Die periode i6 voorbij. Het werk is
verbreed en ligt schijnbaar verder van
ons af. En zo komt dan de klacht: we
worden er biet bij betrokken. Het gaat
allemaal over onze hoofden heen.
Ia dat wel waar? Inderdaad, het kost
meer inspanning, men kan niet aan de
buitenkant blijven, men moet er midden
in staan.
Nog een overweging: de vraagstuk
ken lagen vroeger neer ln het prin
cipiële vlak. Men heeft tegen de libe
ralen moeten vechten, die bet recht
betwistten op werkloosheidsuitke
ring. Wie trekt dat heden nog in twy-
fel en wie veraet slch ertegen als het
C.N.V. vandaag zegt, dat er een bete
re invalldlteltsuitkerlng moet komen
en een weduwenvoorzlcnlng?
Al deze argumenten doen hun invloed
gelden op de innerlijke kracht van de
vakbeweging .Toch leven we ln een ont
wikkeling, die beoHssingen vraagt. In tal
van landen is er geen vrijheid voor de
vakbeweging, zelf6 niet in Canada, waar
het kleine groepje christenen een felle
strijd voort om het bestaan van de eigen
actie. Laat men de zegen waarderen van
de vrijheid, vooral in deze tijd. nu het
Christelijk Nationaal Vakverbond zich
opmaakt het gouden Jubileum te vieren
De richtlijnen voor de discussiegroepen
waren: waarom gaat het eigenlijk :n de
christelijke vakbeweging?; welke moge
lijkheden ziet u voor plaatselijke actie
van onze beweging?; hoe probeert u de
belangstelling van de leden te winnen:
wat vindt u van onze voorlichting m hei
bondsblad De Gids en in Evangelie en
Maatschappij?
persoonlijke onbewuste, was
elk
Emoties
Sommigen brengen de angst onder bij
de emoties en zij zeggen, hoe groter de
angst, hoe heftiger ook de reacties. De
angst kenmerkt zich dan door lichame
lijke reacties. Het zieleleven wordt niet
gestoord. Instinct, gewoonte en intelli
gentie worden in de angst geremd. Le
vensangst is niet fie angst voor wat het
leven brengt, maar de angst, dat men het
leven niet zal kunnen grijpen.
Te strenge ouders maken angstige
kinderen. Maar ook kinderen hebben
als ieder ander afweermiddelen
tegen de angst. Soms verbergen zij
hun angst achter grootsprekerij,
soms achter prestaties en ook wel
achter pronkzucht
Hoe kan men hier helpen? Alleen door
liefde en geduld. Het kind wil niet
iemand die met hem in de angst onder
duikt. maar iemand die er boven staat
Als het gelukt een angstpatiënt zich tc
laten uitspreken, is deze reeds voor drie-
teams deel aan de junloren-compe-
Inleven
Dc overgang van de ene levensperiode
aar He andere kan ook angstgevoelens
ekken. Bij jongens neemt de angst toe
an hun vierde tot hun vijftiende jaar
hij meisjes Van hun vierde tot hun acht-
-nde. Voor angstige kinderen is milieu-
randering niet noodzakelijk, wel een
leven in de omstandigheden
s Middags vertolkte voordrachtkunste-
ar Albert Vogel „Ik cn mijn speelmi
n Aart van der Leeuw
Ook dit jaar was er een leer-
iddelententoonstelling. De klasse
lokalen worden steeds meer gezel
lige kamers, waarin het een lust is
te werken, zowel voor leerling als
leerkracht.
Onder de aanwezigen bevonden zich d^
hoofdinspecteur van het lager onderwijs,
tal van burgemeesters uit de inspectie,
enkele schoolartsen, de consulent licha
melijke opvoeding en de inspectrice van
het kleuteronderwijs, mejuffrouw G. M
C. Geieauff.
ATTC start dit jaar
met acht ploegen
J^ON DE ALPHENSE tafeltei
ilselub
nauwelijks vier teama
Ie been hrrnaen. dit selinen la het
il verdubbeld Voor hel eerst sinds
bestaan van ATTC neemt zU met
Evenals vorig Jaar komt ATTC slechte
met één damesteam uit.
Het eerste herenteam heeft vorig Jaar
zijn plaats In de landelijke overgangs
klasse behouden. De ploeg bestaat uit de
zelfde spelers als vorig seizoen. Zoals ge
woonlijk speelt men op zaterdag; de eer
ste wedstrijd wordt een uitwedstrijd a.s
zaterdag tegen het sterke Wlfra.
Het tweede team is erg verzwakt er
komt dit Jaar met twee nieuwe srpelers
uit; A. Jongelcen en J. Verwcerdt; de
derde man blijft C. Vertiem. De grote
vraag is, of dit team zich in de
weten te handhaven.
Het derde team, dat al enige
geefs probeert in de 3e klas .e komen,
komt dit jaar voor de dag met A Leijnse.
P Vis, en J. Verheul. Het vierde
staat geheel uit nieuwe spelers die voor
verrassingen kunnen zorgen. Het vijfde
herenteam wordt gevormd door drie zee-
tienjarige spelers, die net te oud zijn voot
de Junioren-competitie.
Eerste schoolconcert
Gistermiddag hebben leerlingen van dt
Christelijke technische schooi, de ge
meentelijke nijverheidsschool voor meis
jes en de landbomvhuishoudschool Ko
ningin Juliana in de Nutszaal het eerste
schoolconcert van dit «eizoen beluisterd
Het werd gegeven door Wim Stenz (viool)
en Herman Kruyt (piano).
De musici, die de lichte muziek
vroeger en nu tot hun onderwzrp hadden
gekozen, gaven bij elk van de te spelen
werken uitleg
Geslaagd
Na een examen is het jeugdige lid
Arti J. L. v. d. Vate, toegelaten tot het
rijksconservatorium te Den Haag. Het is
de bedoeling, dat hij tot klarinettist wordt
opgeleid. Bij-instrument: piano-
Siraatprcdiklng
Hedenavond acht uur wordt strast-
prediking gehouden ln de Nieuwstraa-t.
Zondagsdienst
De zondagsdienst der huisartsen wordt
waargenomen door dokter J. H. Veener
daal, Oudshoomscweg 86, telef. 2072.
Burgerlijke stand
GF.ROREN Klaas, z v K Verboom e
P. Schreuders; Jhn Dirk, z v J. D Bou
hoorn en J. Rijlaarsdam; Marius, z v I
van Vliet en C. van der Wel; Maria, d
G. M van Ommeren en M. J Snel; Len;
d v H. Schonewille en L. Ruaidy; Ingrid
Maria, d v J. van den End en E M
Klerks; Marius, z v M Blonk en N
Wijfje; Karin Ilnna, d v E Schaverus en
R. F. Mellëzer; Margot Jcanette, d v W
Ros en A. Dekker; Jacobus Jan Rutger.
z v J. Kalkman en E v. d. Hoofdakker
ONDERTROUWD: Dirk Smith, 26 jaar.
en Maart je Koetsier, 19 jaar; Lein op 't
Hof, 39 jaar en Jansje van Rijn, 39 jaar,
Hendrik van Leeuwen. 24 jaar, cn Willy
Vierbergen. 22 jaar; Jacobus van Noort,
jaar, en Grietje van Oosterom, 61 jaar
GEHUWD: Gijsbertus H. van Wijk, 31
Jaar en Anna M. Hogenes, 27 jaar; Adri-
P. J. Doornik, 24 jaar, cn Selma I
Verhoef, 18 Jaar; Adrlaan L W Jonge-
neelen, 31 Jaar, en Emerentlana A. M
Zwartjes, 26 Jaar; Hermanu*. van Bem-
iel, 23 jaar, en Margaretha M Bogaard.
OVERLEDEN Anne M l'. Ancher, 69
jaar, echtgenote van B. J. Roelof»; Cor
nelia G. Hoogduijn, 82 jaar.
probeert zij de kinderen tot de Hei
land te brengen. Als bewijs van er
kentelijkheid bood de heer Samsom
een kleinbeeldcamera aan.
Mejuffrouw Pothuis, het hoofd van
de school, sprak in dezelfde geest,
waarna mevrouw Van Eek namens
de ouders een filmprojector overhan
digde.
Mejuffrouw Burggraaf toonde zich
in haar dankwoord zeer getroffen
door het haar toegesprokene en de
mooie cadeaus.
TER AAR
Meisje verdronken
Het 6-jang dochtertje van de femUit
H. van Leeuwen ia vrijdagmiddag ver
dronken in de Ringsloot achter de ouder
lijke woning aan de Kortenaameweg.
Dokter Quartel verleende eerate hulp,
maar deze mocht niet meer baten.
Burgerlijke stand
Geboren: Johannes M J, z v M J Fran
sen en Ci van Tol; Cornel.a C M. d v P
J v d Hoorn en S J Zethof; Geertruida
E M, d v C J Lek en E J C van der Laan;
Charlotte A P en Nloolette M A. dochtera
van N A J Robertz en M Kwik.
Ondertrouwd: J H Blom. 24 J en A A
M Lek. 23 J
Getrouwd: J van den Bosch, 23 J en J
de Bruljn, 19 j; N J Pieter**, 20 j en F
C A Egberts. 26 j; N M Bunnik. 25 j en
C J C Kroft, 25 J; Th C Borst. 28 j en E
P van der Meer, 35 J; C v»n Eijk. 59 j
en C M Radetnaker. 28 J
Collect*
De collecte voor het Koningin Wiihel-
minafonds voor kankerbestrijding heeft
238.97 opgebracht.
Collecte
In de komepde week zal de Unie-col
lecte worden gehouden
Zondagsdienst
De zondagsdienst voor LangeraBr wordt
waargenomen door dokter A. M. van
Dongen te Nieuwveen, tel. 01723101.
Generaal verdwenen
in Miinchen
Een voormalig generaal van het Sow-
Jetrueeiache leger, Nlkofor Horbenjuk,
die sinds het einde van de Tweede We-
oorlog 1. Weet-DuiUland woonde, Is
spoorloos verdwenen, aldus een medede
ling van dc politie
Op 25 september heeft de 67 jaar oude
generaal zijn kantoor verlaten om naar
huis te gaan. doch hij Is baar nimmer
aangekomen. Er wordt een onderzoek
ingesteld.
De generaal was in 1923 uit de Oefcraf-
ne gevlucht en had ln Praag asiel ge
zocht Zijn vrouw woont daar nog steeda.
In 1945 kwam hij naar München Beken
de generaal menen dat hU zich
bezig hield met anfc-Ruseuche activitei-