Jte Over samenspraak tussen God en mens Hij doceert aan het seminarium der Remonstranten te LEIDEN Leger des Heils Leiden ontvangt de nieuwe commandant Nederland Uit Leidse doos kwam dit romantische plaatje van Katwijks strand van het draaiboek Agenda voor Leiden '^p^ECHT! NIEUWE LEIDSCHE COURANT a Prof. Hoenderdaol inaugureerde /~\NDER grote belangstelling, o.m. van de zijde van de curatoren der universiteit en van het seminarium der Remonstranten, van de kring der hoogleraren, in het bijzonder van de theologische predikanten en stu denten, heeft gistermiddag prof. dr. J. Hoenderdaal het ambt aanvaard van hoogleraar in de godgeleerdheid aan het seminarium der Remonstran ten te Leiden. Het onderwerp van zijn oratie luidde: „Dialogia entis". Prof. Hoenderdaal begon zijn rede met erop te wijzen, dat de natuurlijke theologie een grote invloed heeft gehad en nog heeft op het theologisch denken. Een theologie, geworteld in de anthropologic, brengt vele ge varen met zich, o.a. de mythevormende kracht in de mensengeest. De mythe van de twintigste eeuw bracht huiveringwekkende projecties vanuit de afgronden der menselijke ziel, waardoor bloed, bodem en ras als godde lijke gegevens werden verheerlijkt. De verschrikkelijke consequenties die dit gaf in rassenhaat en concentratiekampensysteem liggen nog vers in het geheugen en prof. Hoenderdaal achtte het een verkwikkende gedachte, dat de Leidse universiteit deze gevaren spoedig onderkend en krachtig be streden heeft. Ook in de Remonstrantse Broederschap zag men spoedig welke heilloze conse quenties de nieuwe mythe had. Terecht heeft het convent van Remonstrantse predikanten een geloofsbelijdenis opge steld, waarin de bijbelse waarheden om trent God en Christus zo centraal wer den gesteld, dat afglijden naar een nieu we germaanse theologie onmogelijk werd. Doch met de ondergang der mach ten die deze leer van bloed en bo dem steunden, is het gevaar van aan passing van de christelijke theologie aan de mythen die -de twintigste- eeuwse mens vormde, niet geweken. Men kan spreken van wetenschap pelijke, technische en politieke my then, waarin bijvoorbeeld het rijk van gerechtigheid en vrede niet wordt verwacht van Gods liefde en genade, maar van menselijk organi satievermogen en natuurwetenschap pelijke vervolmaking. Huxley's „Brave new world" is meer dan een gruwelijke en fantastische satire; het weerspiegelt de wensdromen van talloze mensen dezer eeuw, die de verwachting van Gods koninkrijk, zoals deze binnen het christendom wordt verkondigd, hebben vervangen door verlangen naar sociaal even wicht, gepaard aan onbeperkt uitle ven van lustgevoelens. Hierna gaf spr. een beschouwing om trent Barths verhouding tot de natuur lijke theologie, die hij scherp afwijst, waarmee hij gebroken heeft met een tra ditie van vele eeuwen theologisch den ken. Immers, in de gehele theologie vóór hem wordt in meerdere of mindere ma te aan de ingeschapen vermogens der mensen tot het verstaan van Gods Woord waarde toegekend. Kennis Gods Het duidelijkst wordt dit geformu leerd in de leer van de „analogia entis", d.w.z. de leer die een zekere evenredig heid aanneemt tussen het zijn Gods en het zijn der mensen. Ook bij Thomas van Aquino staat de ongelijkheid van de Schepper en schepping voorop. De ken nis Gods kan alleen geschieden doordat Gods genade en liefde de mens daartoe in staat stellen. Het woord van psalm 36 vers 10: „In uw licht zien wij het licht", dient hem daarbij tot uitgangspunt. Niet door enige gelijkheid kan door ons Gods wezen worden gezien. Er moet een bo vennatuurlijke gesteldheid aan ons we zen worden toegevoegd. Volkomen ken- mogelijk. De natuurlijke kennis is ech ter wel in staat aan te wijzen óf er een God is. Prof. Hoenderdaal stond hierna stil bij het rationalistische denken. De om wenteling die het Cartesiaanse „Cogito" in het westeuropese denken zou bren gen, had zich in de periode yan theolo gisch en wijsgerig denken, die vóór het rationalisme ligt, nog niet voltrokken. Juist door dit cogito echter krijgt het Prof. Lam, de rector-magnificus, wenst hier prof. Hoenderdaal (rechts) geluk met zijn intrede in de Leidse universiteit. Foto N. van der Horst. agstuk van de analogia entis een ai der gelaat. Het „zijn" immers wordt n e eerste plaats een „gedacht zijn' de werkelijkheid benaderd vanuit de rede. Het bezwaar dat spr. tegen de analogia entis heeft, is, dat het formeel beginsel is. alleen te han teren in filosofische zin. waardoor de bijbelse persoonlijkheidsgedachte er geen plaats in kan hebben In te genstelling met Barth gebruikt spr. niet het woord „analogia" doch „dia logia", dat zowel duidt op scheiding als verbinding. Het duidt aan: „met iemand discussiëren", niet: „met iemand samenspreken". In de dia loog is het element tegenspraak altijd aanwezig. Het gaat hier om twee polen van zeer verschillende geaard heid: God en mens. Die kunnen tot elkaar staan in dialogische verhou ding. Daad Van der Luit HAAGWEG 31 - LEIDEN ^egraleniióeH Een dokter nodig? De zondagsdienst van de huisartsen wordt waargenomen door de dokters Hartman, Pleiter, Verbrugge, De Bruy %n Den Haan. Welke apotheek De avond-, nacht- en zondagsdienst v Ie apotheken te Leiden wordt waarge nomen door de Zuider-apotheek. Lam- menschansweg 4. telefoon 23553; boven dien is geopend tot vanavond zes uur apotheek Van Dnesum, Mare 110, telef. 20406. Aan het eind van zijn or ei prof. Hoenderdaal da' ntis niet alleen voert tot tie gekomen, de dialogia de opdracht van de heiliging der wereld, maar ook tot het centrale samenzijn in de gemeen schap der gelovigen. Naast het woord staa\ hier de daad in tweeërlei opzicht als medium dezer dialoog: de praktische daad. waarmee de mens antwoordt op Gods stem. de sacramentele daad. waarmee hij God aanbidt en Zijn tegenwoordigheid aan vaardt. Er is nog een derde daadgebied dat in deze dialogia entis kan functio-' neren: het esthetisch scheppen dat ons mensen vergund is en waardoor even zeer ons roepen uit de diepte als de za ligheid van het ontvangen antwoord Blijft dit dialogisch verhouden van God en mens steeds dialogisch, is er geen einde aan dit gesprek? Spr. ge looft, dat het niet anders mogelijk is dan de dialogia entis onder het aspect van de eindvoltooiing te zien, waarin wij ge leven. Als eenmaal volgens het woord van de apostel Paulus God zal zijn „alles in allen", houdt deze dialoog op; of zij wellicht in een oneindig zaligzijn wordt voortgezet binnen het wezen Gods, daar-, over is niets geopenbaard. Hier stuiten wij op datgene, wat men wel het escha- ton der theologie heeft genoemd, v toe alle waarachtige godgeleerdheid tel kens weer moet leiden. Maar in het bestel, waarin wij thans leven, blijft dit samenspreken van God en mens het wezenlijke en voert het tot de diepten van „zijn", daar waar het door Gods geest, die het geloof in Jezus Christus schenkt, wordt geactualiseerd en verheven tot de volheid van de eigenlijke dialoog. Daarin blijven de momenten van spanning, ja. van godverlatenheid, bestaan, maar daar zijn ook de mo menten van begenadiging, van voor afschaduwing van verlossing van we ten dat niets ons scheiden kan van de liefde Gods, die is in Christus Jezus, onze Heer. V.I.R.O. verdiepte zich in vluchtelingenprobleem De afdeling Leiden-Oegstgeest van de Vereniging voor Internationale Rechtsorde opende gisteravond het seizoen met een bijeenkomst in het gebouw van de N.V. Nationale Le vensverzekeringsbank. Mevrouw G. Kramers—de Vlaming Pleijsier sprak over vluchtelingenproblemen in het Nabije Oosten en Hongkong. Uitgangs punt waren haar eigen ervaringen, opgedaan gedurende een bezoek aan deze gebieden. Mevr. Kramers legde in het begin van haar causerie er de nadruk op, dat een groot verschil bestaat tussen het vluch telingenprobleem in het Midden-Oosten en dat in Hongkong, waar het voorna melijk om politieke vluchtelingen gaat. die het niet konden uithouden in com munistisch China en daarom de wijk namen. Deze vluchtelingen hebben het echter bijzonder moeilijk, daar ze op geen enkele wijze worden ondersteund In het Midden-Oosten daarentegen treft men in hoofdzaak „passieve" vluchtelin gen aan, die door de stichting van de staat Israël vahk werden gedwongen om huis en haard te verlaten. Zij zijn niet geheel op zichzelf aangewezen dank zij de U.N.R.A.-hulp. Mevr. Kramers ging uitvoerig in op de voorgeschiedenis van de stichting van Israël en ten slotte toonde zij met getal len de omvang aan van het vluchtelingen probleem. waarover veel misverstand be staat in ons land Na de pauze vertoonde zij een aantal lichtbeelden. eew cAZ-ci ..C44* Er zijn van die ogenblikken waarop u niet over een bontmantel praat, maar erom vraagt. Vraag het gerust, 't is wèlverdiend! En er zijn vijf gegronde redenen om uw bontmantel bij Lampe te kopen: ervaring speelt bij bont de hoofdrol. Lampe heeft een 100-jarige bontervaring! er is bont en bont. Deskundige voorlichting is bij Lampe gegarandeerd. Lampe brengt uitsluitend nieuw ^>ont (vers materiaal!) de grootste keuze in nieuwe modellen en alle maten en... j de prijs zal u erg meevallen. ga maar kijken bij DE KOMENDE WEKEN zullen enkele hoogtepunten brengen in het leven van het Leger des Heils te Leiden. Meestal blijven vele van de activi teiten, die dit Leger ontwikkelt, voor de buitenstaander verborgen. Men ziet kleine groepjes op hoeken van straten onder een schemerende avond hemel zingen en jaarlijks omstreeks Kerstmis de bekende colleotepotten aan hun driepoot hangen. Deze uiterlijkheden vertegenwoordigen echter slechts een zeer klein deel van het werkschema, dat het Leger des Heils zich heeft opgelegd. Om ook het meer verborgen werk in de belangstelling te brengen, is een film vervaardigd, die geheel gewijd is aan het werk bin nen de muren van de Leger-gebouwen. In Nederland, een van de 85 landen, aar het Leger werkzaam is, bevinden zich zeven kindertehuizen, drie jongens huizen, een moederhuis, twee meisjes huizen, twee tehuizen voor vrouwen, een modelboerderij als reclasseringscentrum nog enkele tientallen gebouwen in dienst van het maatschappelijk werk. Over deze inrichtingen wordt in de film „In Opmars" verteld en deze film zal op donderdag 30 oktober in Leiden worden vertoond. In de middaguren wordt in restaurant Het Gulden Vlies een „salon-meeting" genodigden gehouden; 's avonds "T^E TIJD van de bomschuiten mag dan niet zo romantisch zijn geweest als achteraf lijkt, de Katwijkse en Noordwijkse kinderen hebben toen vaak en veel plezier gehad. Om te beginnen was het al een evenement als een bom van de werf kwam. Door de nauwe straatjes ging het naar het strand, voorzichtig een beetje bakboord en een beetje stuurboord, om de huizen niet te raken. In het duinzand gekomen werd de zweep over de paarden ge legd en de jongens mochten helpen duwen. De jeugd was er ook dikwijls bij als de bommen binnenkwamen. Dat was voor elke kustbewoner een aantrekkelijk ge zicht. De bommen stuitten op de banken en waggelden in de branding. Gewoonlijk stak er iemand met een paard zee in, dik in het oliegoed, om een lijntje naar de wal te halen. En een enkele keer mocht een van de belhamels achter op het paard mee. Het in zee brengen van de bommen ging niet altijd even gemakkelijk. Als water niet hoog genoeg opkwam, moesten de mannen pallen, aan een draaien, om het schip los te krijgen het zand. En zo was er dus altijd wel wat te doen voor de jongens en meisjes, die maar al te dikwijls zoals op de oude prentbriefkaart op het strand vinden waren. Vooral de jongens raakten zodoende al vroeg met de visserij vertrouwd was wel nodig ook. Want waren jaar of elf, twaalf, dan de Breeveertien op. Dan begon ook hen het avontuurlijke leven, men de oudere vissers nog wel hoort ver halen. reizen met de bomschuit droegen buitengewoon sterk het karakter van het wisse, van het volkomen afhankelijk- zijn. Het bestaan aan boord was hard, enig comfort was geen sprake. En al leiden de vissers-van-nu ook niet be paald een herenleventje, wat dat betreft s er in de visserij heel wat ten goede veranderd. Vandaag hebben wij in onze serie oud-Leiden eens een strandplaatje uit die schilderachtige tijd opgeno men. We vonden het wel een prettige afwisseling om onze rubriek daar mee voort te zetten. De foto w trou wens afkomstig uit Leiden; zij w toe gezonden door mej. G. van Dijk, Morsweg 108a. Het opschrift luidt: „Katwijk aan Zee - Aan het strand", avond voor leden. vindt in Prediker eenzelfde bijeenkomst plaats, die een openbaar karakter zal hebben. De middagbijeenkomst staat onder leiding van kolonel W. F. Palstra en 's avonds zal brigadier P. Deurloo de leiding op zich nemen. Muzikale medewerking zal worden ver leend door de kapelmeester van het nationale muziekkorps, Bernard Verkaaik. die piano zal spelen, en kapiteine Le Roy- Vos, die zal zingen. Ontvangst Zondag 26 oktober hoopt de nieuwe commandant van het Leger des Heils in Nederland, de Fin R. A hl berg, voor het eerst een bezoek aan Leiden te brengen. Hoewel een tolk commissioner Ahlberg zal vergezellen, heeft deze zich reeds zo goed in Nederland ingewerkt, dat hij be hoorlijk onze taal spreekt Deze kennismakingsbijeenkomst, die half acht in het Legergebouw aan de Hooigracht begint, zal muzikaal worden omlijst door het muziekkorps en de zang brigade. Tussen de bladzijden Film Gebroeders Karamazov een compromis TRIANON (2.30, 7 en 9.15 uur). De Russische literatuur van de tweede helft der vorige eeuw bereikte bij verscheidene schrijvers een hoogte, die haar bij de klassieken rangschikte en onder deze auteurs nam Dostojewski een eerste plaats in. Het lezen en waarderen van zijn verken vereist echter een zeker geduld, want volgens de moderne begrippen is hij ietwat langdradig. Niet alleen was men driekwart eeuw geleden uit gebreider van stof dan tegenwoordig, doch tevens was Dostojewski feuilletonschrijver, die per aflevering werd betaald. Dit deed hem zijn gegevens vaak breed uitspinnen, een euvel, waaraan ook Dickens, die onder dezelfde voorwaarden werkte, heeft geleden. De grootste verdien ste van het verfilmen van dergelijke werken achten wij, dat deze litera tuur, die door velen als onleesbaar wordt beschouwd, via een vlot scenario bij het grote publiek komt en daar wellicht zoveel nieuwsgierig heid weet op te wekken, dat men de boekep gaat lezen. Belinda Lee uitstekend spel tonen. De film De Gebroeders Ka geeft slechts zeer oppervlakkig het boek weer. dat Dostojewski eind vorige eeuw schreef. Uit het dikke boek is het blote verhaaltje gelicht en dit heeft men mei veel vaart en sfeer geprojecteerd. Het voor deze tijd zo onwerkelijke leven in het Czaristische Rusland met zijn top en zijn in het slijk levende on derlaag, zonaer enig verbindend element is knap weergegeven en beroemde film sterren hebben de zware romanfiguren van Dostojewski gestalte gegeven. Het verhaal zelf is geraffineerd van opzet en toont de wonderlijk kronkelen de geest, die Dostojewski scheen te be zitten. Men heeft wel eens beweerd, dat al zijn boeken sporen van autobiogriafe bevatten en in De Gebroeders Kara- jewski zich gecorpoi onschuldig van vade officier, of diens geest wijfelei of Dof heeft in de rmoord verdachte elijk labiele broer, zijn leven al zijn denkbeelden moet herzien. Doch zoals we reeds schreven, de film geeft slechts het verhaal weer, de geschiedenis. Men plaatst de feiten ach ter elkaar en men heeft tijd noch ge legenheid de psychologische achtergrond van toestanden cn mensen te analvseren Dit nu is juist, wat tic romans van Dostojewski beroemd hebben gemaakt zijn liefde voor het detail en voor de mens in al zijn levensuitingen. Ook de „ideeën", waaraan Rusland eind vorige eeuw zo rijk was en waarin het verzet spreekt tegen de nog mid deleeuwse ordening van dat land. wor den in de film nauwelijks aangeroerd Dit kan ook niet, want een film kan niet gemakkelijk een filosofisch werk stuk worden .daar de filmkunst zuiver visueel is. Een gevolg daarvan Is, dat ook andere dialogen onvindbaar zijn Wij denken bijvoorbeeld aan de in de roman uitgesponnen gesprekken met de staret (Russische monnik, die uitblonk in deugd), die in de film met een enkel zinnetje worden afgedaan. Zo de film dus niet het boek kan benadereh, hij is wel een goede projec tor van de sfeer, die het draagt. Strak spel en beheerste hoogtepunten vormen een gaaf geheel cn waar compromissen zijn gezocht, zijn deze aanvaardbaar gevonden. Wij geloven niet, dat al te jeugdige ogen de juiste betekenis van het werk zullen kunnen vatten. (Geslaagde projectie van klassiek werk). In dienst des honing» CASINO (2.30, 7 en 9.15 uur). Over het lot van de in 1785 geDoren Fi koning Lodewijk XVII, tweede zoon le in de revolutie geguillotineerde Lode- vijk XVI en Marie Antoinette, is :ekerheid verkregen en deze onzekerheid heeft de Britse Rankmaatschappij min o vrij spel gegeven bij het makei »n kleurrijke film over de jeugdige koning. Wil men het filmverhaal gelo- i, dan is de tienjarige Lodewijk XVII de dood van zijn ouders op ingenieuze _ze door Franse royalisten naar Enge land overgebracht met de bedoeling hem :ns weer in volle glorie over het land doen heersen. Het is een aanvankelijk wat ver aar in grote lijnen keurig schematisch 1 vrij doorzichtig verhaal gewo: beslist geen opfrissing van historische kennis. Een dreigend guillotinemes, pen gekletter en sadistische verhoren de jeugdige Lodewijk zorgen voor regelmatig terugkerende spanning in film, waarin onder anderen Louis Jour- Rijksmuseum voor Volkenkunde, 8 u dr. G. D. van Wengen spreekt over „l ralbisohe muziek en haar herkomst". Zondag Luxor, 10.30 uur: bijzonder Kerkewerk Hervormde Gemeente, vraaggesprek over gebedsgenezing onder leiding van dr. P, L. Sohoonheim. Hervormde school Boshuizerkade, 11 uur: dienst voor gorepatrieerden, voor. da. C. Keers te Den Haag. Maandag Stadhuis, 2 Steenschuur De Doelen, 8 uur: Leddse amateur-foto- Geref. jeugdhuis. 7.30 uur: Helmut Riethe uit Duitsland zing. Central, 8 uur: Chr. Hist, groep. F. Goudswaard R'dam over „Sc ciaal en niet-socialistisch". Dinsdag Antonius-clubhuis, 8 uur: K. en O filmvoorstelling. LEIDERDORP, Hervormde kerk, 8 uui Open-Deur-bijeenkomst. Woensdag Kerkzaal academisch ziekenhuis, 12.3 Geref. jeugdhuis, 8 uur: evangelisatie bijeenkomst. Stadsgehoorzaal, 8 uur: „Con Amore" met „Die Jahreszeiten". De Harmonie. 8 uur: afdeling Ledden Expogé, dr. J. F. P. Hers over „Het ver- Hooglandse Kerkgracht 11a, broederschap oud-padvinders, „Inleiding tot fotografie". Antonius-clubhuis, 8 uur: Chr. toneel groep „Imperium" met „Tien kleine ne gertjes". OEGSTGEEST: Irene, 8 uur: Rijngees- ter wijkgemeente, lezing over „Techniek en schepping". Donderdag Turk, 12.30 uur: „Nijverheid en Handel' mr. G. B. J. H<1 lierman over „Een wereld vol spanning". e Stadsgehoorzaal, 8 uur: Rott. Phdilh. Orkest, K. en O. Oude Rijn 3, 7 Baptisten kerk. De Doelen, 8 uur: „Ncdei land", mr. H. Paget over „Een ln Venetië". OEGSTGEEST: Irene, 8 uur ter wijkgemeente, wljkavond. Vrijdag Snouck Hurgronjehuis, 8 uu: prof. dr. K. van 't Revo, cun reel leven in Rusland". Groot-Auditorium dr. A. Schaberg. „Rehoboth". 8 uur: afd. Leiden Chris ten-vrouwenbond, lezing over kinder politie. Schouwburg, 8 uur: Hoofdstad-Operette met „Zwei Herzen lm Drei viertel takt". Den Burcht, 7.30 uur: jubileumvergade ring CJ.T.B, spr.: C. v. d. Heuvel. Tentoonstellingen De Lakenhal, tot 27 oktober: tentoon stelling van werken van Gerretsen en Hlerck. Academiegebouwtentoonstellingen var moderne Nederlandse grafiek, gedurende oktober op dinsdag van 11 tot 13 uur. vrij dag ven 11 tot 13 uur en zaterdag van 14 tot 16 uur. Ingebruikneming inauguratie Lange hete zomer LUXOR (2.30, 7 cn 9.15 uur). - Sinds de dagen van Oom Toms Negerhut is de State of Mississippi een geliefd oord voor romanschrijvers, toneeldichters cn filmmakers. De mensen zijn er naar onze Nederlandse begrippen enigszins vreemd, maar niettemin boeiend, daar kunnen William Faulkner. Tennessee Williams en Eliza Kazan u alles van vertellen. Ditmaal is het William Faulkners ro man The long hot summer, die het materiaal aandroeg voor de Martin Ritt- film, waarin Orson Welles de uitermate vitale big boss Varner uithangt. Hij tiran niseert een hele streek, zijn kinderen incluis. Tijdens een lange hete zomer dient zich een jongeman aan m.t een slechte reputatie, een brandstichter. Hij wordt de schoonzoon en daarmee de toekom stige ongekroonde koning van dit merk waardige wereldje. Al zijn concurrenten overwint hij grandioos. Hier, diep down south, heerst alleen wie vitaal is. De sfeer van deze woeste maatschappij is bijzonder goed getrof fen. Het gaat daar nu eenmaal raar toe. (Broeieripj Terreur in New York REX (2.30, 7.15 en 9.15 uur). Terreur in New York is een sensatiefilm, waarin een dokwerker door een bende wordt vermoord. Een jongeman, pas bij de politie werkzaam, krijgt opdracht de zaak uit te zoeken cn daarbij zijn de gevaren en moeilijkheden natuurlijk niet van de lucht. (Opgewonden gedoe). Liane LIDO (2.30, 7 en 9.15 uur). De pro longatie van de film Liane pleit niet voor de smaak van het bioscooppubliek. Het is een onkies verhaal over een soort vrouwelijke Tarzan, die door een oer woudexpeditie gevangen wordt genomen. Smakeloos) '&i WITTE KRUIS HELPT vfr Een maand gaat vlug! Stop dat opzien naar nare dagen met WITTE KRUIS. Hoofdstad-Operetle komt naar Leiden „Zwei Henen lm Dreivierteltakt" is de populairste van de vele melodieën In het werk van Robert Stolz. dat de Hoofdstad- Operette, de voortzetting van de Fritz- Illrsch-Operette. op vrijdagavond 17 ok tober te Leiden in de schouwburg ten tonele zal brengen. De hoofdrollen worden, onder regie van Otto Aurich, gespeeld door Fritz Stelncr, Otto Aurich, Llzzi Sohöffmann die dus voor het tweede jaar bij het gezelschap heeft gecontracteerd Rosy Parrish. Jan Handerson en dalre Clairy. Voorts wer ken mede Herman Valsner, Walter Fein. Ad Heerings, Karl Frey en vele anderen. De muzikale leiding berust bij Wilhelm Rettich, die, tezamen met Alfred Salten, ook de muzikale arrangementen verzorg de. Meyer Hamel heeft do zakelijke leiding. Dc costuum.s zijn ook dit jaar ontworpen en uitgevoerd door de beroemde Wccnso costumier Lambert Hofer. Dc decors zijn van Karei Bruckman cn zijn uitgevoerd door de firma J. H. van Doesburg. Dit zal dc enige openbare voorstelling zijn, die de Hoofdstad-Operette te Leiden van dit werk geeft. Zilveren jubileum als d ru m bandinstructeu r Maandag hoopt de heer Th. de Jeu zijn 25-jarig jubileum te vieren als drumband- instructeur. In deze periode heeft hij ve len opgeleid tot tamboer en bazuinblazer. Met tal van drumbands, die onder zijn leiding stonden, heeft hij op concoursen vele prijzen weten te behalen. Nu is hij nog instructeur bij de Harmo nie van de N.Z.H.VJU „De Echo der Duinen" te Noordwijk en het Eerste Leid se Jeugdorkest met Drumband „De Burcht". Het adres van de heer De Jeu is Utrechtse Jaagpad 64 Lelden. Zie vervolg stadsnieuws op pagina 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 3