CHRISTELIJK Leidse studenten stellen vragen aan kerkeraden LADY ISABELLA Ook de catechisatie onder Gods gezag Kernwapens geen oorlogs maar defensiemiddel Zaterdag! 't Zit er op A Alleen nog de melkfles omspoelen! East Lynne Een woord voor vandaag Kanttekening LUYGKS Gevaar van de stroomlijn is niet denkbeeldig 1 f^EEDS eerder besteedden wij op deze plaats aandacht aan de zeer instructieve artikelen, welke proW. Kremer in De Wekker. het orgaan van de Christelijke Gereformeerde Ker ken, over doel, nut en wezen van de catechisatie schrijft. Vandaag plaatsen wij zijn derde artikel. gezochte gelegenheden behoort om daar zijn belangstelling te to nen. BIJ vele Jongeren, vooral zo In de puberteitsjaren. Is er een it;l verzet. Soms krUgt men de indruk dat de Jongeren door een uitgesproken onverschillige hou ding hun afkericheld willen tonen. Een houding, die niet zelden be smettend werkt op anderen, die van huisuit nog wat meer inter esse meebrachten. Ik zal niet be weren. dat er achter deze bravour- houding toch soms niet een open akker ligt, die vatbaar ls voor het zaad Gods. Moeilijk blijft het echter voor menig catecheet om deze jonge aanplant der kerk te benaderen. Hier nu dreigt het gevaar van de stroomlijn. Om ingang te vinden en belang stelling te wekken gaat men soms vragen; wat willen de jongelui self het liefst? Men tracht dan de catechese te maken naar de ca techisant. Waar echter het eind ia van de Inwilliging van dese wensen. Is niet te zien. Hier wor den de rollen omgekeerd. Prof. v. Niftrik heeft er eens op Sewezen. dat wie op deze wiize e stroomlijn zoekt eigenlijk be zig is de ergernis van de open baring Gods weg te nemen. Ook op de catechisatie, zo zei hij moet doorklinken: Alzo spreekt de Hee- re! rustige robbedoezen van Jongens, die hun streken vol houden tot onder het oog van de dominee en de ondoorgrondelijke bakvissen, die stil of luid altijd stof tot la chen hebben, zullen toch eens een moment dat „Aleo spreekt da Heere" moeten horen en daar naar luisteren. Er moet altijd iets van Gods gezag tn dit werk van de kerk op de catechisatie blijven doorstra len. Profeten werken nu eenmaal niet met begeerde en toegejuich te schema's. Zij begeren echter met in de woestijn te spreken; zij willen gehoord worden. Viermaal per zondag preken, zei onlangs een catecheet, is soms niet zo zwaar als een uur vijfentwintig jongens catechiseren. Begrijpelijk. Wie deze twee elementen begeert vast te houden nl. te vertolken wat de Heere zegt en daarvoor open harten te vinden, heeft het van daag niet makkelijk. En wie hier 5aat etroomlijren loopt de kans. at niet hij de stroom leidt maar de stroom hem meeneemt. de dominee niet, maar Die toch de God van de dominee en van Piet en Annie wil zijn omdat Hij ie. zoals Hij zegt dat Hij is. Er wordt op de catechisatie niet met de blokkendoos van de formu le* gebouwd, waarbij wij alles precies in elkaar passen. De le vende God gast hier sprekon want Hij heeft ons wat te zeggen. Vanzelf komen wij hier op de vraag; en de catechismus dan? Spreekt die dan niet de taal van de lfle eeuw? Inderdaad doet zij dat evenals de belUdenis. Laat er juist om te laten zien welk een rUkdom en welk een geloofs lied er in deze stoere woorden verborgen ligt. Er ls geen enkel bezwaar om daarvoor een om- schrUvende toelichting te gebrui ken. die deze stoere taal van de kerk openbreekt en de verborgen weelde der gedachten uitstalt. Zeker, er moet op de catechisa tie geleerd worden maar wat ge leerd wordt wil verstaan rijk —i de kerk dat voor tUd eeuwigheid onultputteUJke dommen in zich draagt. WEE de dominee die bang is voor een gesprek. De herder van de lammeren schrikke niet als er eens een met een scherpe opmerking of een grove ketterij voor de dag komt. Laat hij veel liever dolblij zijn dat er eens wat gezegd wordt; het zal hem gele- Senheld geven te laten merken at hij het jonge hart verstaat en dat de vragen die daarin op komen gewone mensenvragen zijn. En welk een prachtgelegenheid iets de grootheid Gods te laten zien. die ver uitrijst boven ons kleine den ken. Misschien dat de dominee en zijn jongens dan belden eens stil worden voor Hem. Mogelijk dat zo de dominee van de preekstoel wat dichter bij de robbedoezen van de catechisatie komt te staan omdat ze samen voor Gods aangezicht staan. Een theorie hiervan geven niet mogelijk. Om deze overwin ning Gods op de catechisatie kan wel gebeden en geworsteld worden. Later zegt dan misschien zo'n roerige Jongen of zo'n giechelaar: Ja. Heere, dat was ook al Uw werk aan mij. En de soms moe deloze dominee mocht daarvoor toch het ..middel" zijn. En hij weet het niet. Dat behoeft ook niet. HIJ Is maar knech» en knech ten weten niet alles. zeggen dat op de catechisatie de Jeugd moet botsen op de starre, conservatie ve. autoritaire dominee? Verre van dat. Ook is zeker niet de do minee op de catechisatie de man. die allee weet en Immer een slui tend antwoord bij de hand heeft. Nog minder is hij de galmstem uit de holle kerk, die waarheden formules zijn op zijn tijd goed In de theologie, maar de catechisa tie ls er niet om het Jonge kerk lid te leren de waarheid in for mules mee te geven. De dominee zal zelf eerst grondig moeten stu deren en in de wonderen van Gods rijke openbaring zich Inleven om de catechisanten deze schatten Gods in kleingeld mee te geven en te laten zien wat zij vandaag daarvoor kunnen kopen. Geen stroomlijn maar ook geen onbeweeglijk rotsblok slj de ka rakteristiek van dit moeizaam bedrijf. Het sal nodig zijn in ei gentijdse taal en met Illustraties uil het huidige leven Oods waar heid levendig te maken. Schrift en belijdenis leveren geen regels als het rekenboekje van de Zwol se schoolmeester Bartjens. bovem gaat; wij raken daar aan het mysterie van de levende God. van Wie wij nooit alles weten, ook V' JÉft W V W Om cle eenheid der kerken Uiting van verontrusting over de verscheurdheid "TEN AANTAL STUDENTEN aan de rijksuniversiteit te Leiden heeft aan de Kerkeraden van de Ned. Herv. Gemeente, de Geref. Kerk, de Geref. Kerk (vrijgemaakt) en de Chr. Geref. Kerk, alle te Leiden, brieven gezonden, waarin een aantal concrete vragen wordt gesteld over de eenheid der kerken. De studenten hebben aan hun schrijven het karakter van open brieven ge geven. Zij menen, dat zij de gevoelens van vele christenen vertolken. De briefschrijvers zijn acht Ned. Herv., twaalf Geref., vijf vrijgemaakt Geref. en drie Chr. Geref. studenten. In de aanhef der brieven wordt ge-B Acht u het voor de handhaving van zegd, dat de studenten telkens in eni de waarheid en eenheid der kerk nood- buiten hun kring het ernstige verlangen zakelijk, dat dienaren des Woords ge- ontdekken naar de openbaarwording van bonden worden aan de vervanging*- de eenheid der belijders van Christus. formule? Door de vele discussies is hun gebleken, Acht u het zedelijk verantwoord zeker concrete punten zijn, die de gemeenschappelijke verkondiging van de dood des Heren verhinderen. Daarover willen zij als christen-studenten gaarne klaarheid. Uitspraak Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: t« Bergum J. D. Spaling te Workum, te Warfum J. van Dufiemen te Oudega (Fr.). Aangenomen: naar Boxem c.a. J. de Bruin te Leeuwarden, die bedankte Midsland (Terschelling); naar Usselmui. dan (2e pred.pl.) G. Biesbroek te Kam- er veen; aangenomen het beroep van het read moderamen der classis Nijmegen tot pred. voor buitengewone werkzaam heden NeerboschstichtingS, dc Boer. vlc. te Neerbosch. Bedankt: voor toer. v. beroep naar Benschop: G. Bitrbroek te Kamperveen. Beroepen te Vroomshoop (toes.): J. v. Winterswijk te Wieringermear. GEREF. KERKEN Beroepen te Newmarket (Ont.). Cana da. Chr. Ref. Church: D. N. Haber- mehl te Wormer. Bedankt voor Vroomshoop: (vac. J. v. d. Staal), W. P. Ph. Pouwels te Wom- mels. CHRISTELIJKE OEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: G. Bilkea te Amsterdam-Zuid. Bedankt voor Steenwijk: T. Brienen te Mussel. EVANG. LUTH. KERK Drietal te Enkhuizen-Hoorn-Medem- bltk: dr. H. J Jaanus te Rotterdam, G Fafie te Amsterdam en C. Schroder te Aan alle kerkeraden wordt als eerste de volgende vraag gesteld: Stemt u ir met de volgende algemene uitspraak: „Wat wij zeggen, dat de zuivere bediening des Woords en het zuive re gebruik in de bediening der sacra menten een pand en kenteken is, dat wij die gemeenschap, waarin beide aanwezig zijn, veilig als een ware kerk kunnen aanvaarden, daarvan gaat de betekenis zover, dat di< kerk nooit verworpen mag worden, zolang ze daarbij blijft, ook al ls ze overigens vol van fouten. Ja zelfs zal er in de bediening van de leer of der sacramenten enige fout kunnen in sluipen. zonder dat die ons van haar gemeenschap behoort te vervreem den. Want de hoofdstukken der ware leer zijn niet alle van één ge stalte. Sommige zijn zo noodzakelijk om te weten, dat ze bij allen ontwij felbaar vast moeten staan, als leer stukken die de godsdienst eigen zijn. Als daar zijn, dat er één God is. dat Christus God is. en de Zoon Gods. dat onze zaligheld gelegen is in Gods barmhartigheid en dergelijke. Er zijn andere, waarover tussen kerken ge schil is, maar die toch de eenheid des geloof niet verscheuren." „Het Is ln de eerste plaats wel zaak. dat wij in alles eensgezind zijn; maar aangezien er niemand is, die niet door enige nevel van onwetendheid om huld ls. moeten wij óf geen kerk overlaten, óf het misverstand ver geven in die zaken, in welke men. zonder de hoofdsom der religie te schenden en zonder verlies der zaligheid, onwetend mag zijn." Herv. Gemeente verduidelijkingen vonnissen te hand- dan de reden streep te halen door al de uit spraken en vonnissen, die met het conflict 1944 te maken hebben? Zo niet, mogen weten? Bent u bereid de ambten te erkennen van die Baptistenkerken, die de belij denis van de Christus der Schriften ten volle onderschrijven, en bent u bereid de avondsmaalgemeenschap met die kerken te zoeken? ip deze vraag: „_..rheld en eenheid der kerk nood zakelijk, dat de predikanten verplicht worden de leer van de veronderstelling van wedergeboorte bh doop niet te leren (art. 52 D.K.O., synode bepaling 3 (1893). Lustrum Kamper studenten Debat tussen Dr. Bruins Slot en Fedde Schurer (Van een onzer verslaggevers) Fides quaerit intellectum", het studentencorps van de theolo gische hogeschool van de Gere formeerde Kerken t? Kampen, heeft van woensdag tot en met vrijdag haar negentiende lus trum gevierd. Een culturele avond en een diner besloten gis teravond de festiviteiten, die woensdag waren begonnen met een officiële ontvangst van de se naat van het corps op het stad huis. Aan deze ontvangst ging een specta culaire tocht door het centrum van Kampen vooraf. De leden van de senaat hadden namelijk plaats genomen in twee boerenwagens, die, getrokken door tractoren en omringd door groe nen met fakkels, onder grote belang stelling fan de Kampener burgerij bij hel raadhuis arriveerden. Daar werd men welkom geheten door burge meester dr. W. P. Berghuis en de wethouders H. J. Broek en D. van Dijk In een korte toespraak herinnerde dr. Berghuis eraan, hoe onlangs in de pers is gediscussieerd over de vraag, of het niet beter, zou zijn, de theolo gische hogeschool naar Rotterdam over te brengen. Alleen het feit reeds, dat dit jaar zestien nieuwe studenten kon den worden ingeschreven, bewijst het bestaansrecht van de theologische hogeschool in Kampen", zo meende Aan de Herv. Gemeente worden ver volgens de volgende vragen gesteld: Wilt u zich terwllle van de eenheid der christenheid binden aan de belijde nis. dat Jezus Christus geboren is uit de maagd Maria, in die zin. dat ieder die dit niet belijdt in uw formatie van het Heilig Avondmaal geweerd wordt? Bent u bereid om plaatselijk als Her vormde Gemeente een dergelijke be- «llsslng te nemen, en zo niet, mogen wij de reden weten? I Acht u het mogelijk de godheid van onze Heer Jezus Christus te belijden, in de zin van de profetisch en aposto lische boodschap, zonder de erkenning van de maagdelijke geboorte? i Als u dit niet mogelijk acht. bent Kampens burgemeeser, u dan niet van oordeel, dat een plaatse lijke kerk dan tegenover de Heer der kerk hot recht mist, maar te wachten op de een of andere synodale uitapraak of beslissing, aangezien zo'n kerk dan toch geen Kerk meer ls, maar een podium of wel een lichaam, dat twee- die betrekking hebben op het verleden •lachtig ls. in een zaBk. die funda- van de gereformeerde kerken en hun menteel is voor onze zaligheid1 theologische hogeschool. Zo is er o.m. de Bent u niet van oordeel, dat boven-: acte van afscheiding van ds. J. H. de genoemde tweeslachtigheden voor God Cock te zien. Op de tentoonstelling ia ook Mn plekje ingeruimd voor het he den. Men kan daar de fiets bewonderen, waarop prof. dr. G. Brillenburg Wurth zich nog dagelijks naar de collagezaal begeeft. Verder zijn er de „tentamen schoenen" van prof. dr. G. M. de Har- togh en de pijp van prof. dr. A. D. R. Polman te bezichtigen. Donderdagavond Donderdag werd o.m. een corpsverga dering gehouden en was er een samen komst met reünisten.-Ook werd er in de Koornmarktspoort een tentoonstelling ge- Andere kerken Advertentie Maar gekheid nu Urzij....: een schone melkfles hóórt erbijl 32. Toen hij haar uitlegde dat haar vader er werke lijk heel slecht aan toe waa. stond ze tenslotte op. HU fluisterde haastig Mn paar woorden tot mevrouw Ducie en leidde haar naar de deur. Barbara flulaterde „Waar gaat hU met haar Carlyle ging met haar me# naar huia. Bij het rUtuig stond een andere lakei, die nog maar pas in dienst was. Op een vraag van Isabella z«i hij. dat haar vader erg geschreeuwd had en dat hij waarschUnlljk wel tot de volgende ochtend zou leven. Ze gef een gil #n greep Cerlyle'a arm. Deze stelde haar enigszins gerust. Toen ze wegreden zat hij naast de koetsier. „Is het werkelUk zo erg?" vroeg hij- ..Je moet in ieder geval maar zo hard mogelUk rijden. Hoe langer het duurt, hoe meer lady Isabella in span ning ai t." „Ze aal er morgen nog veel #rger aan to# zijn. het arm# kind", was het antwoord. ..Ik ben nu vijf tien Jaar in deze dienstbetrekking en ik hob haar nog als klein kind gekend." Hij voegde dat er aan toe als verontschuldiging voor lijn familiariteit. „Is het werkelijk ernstig?" „J#. mljnhe#r. IV heb in mijn leven tw#e geval len van licht meegemaakt, en in een paar uur was hrt afgelopen Ik hoorde toevallig van dokter Wain- wright. dat hij dacht dat het naar het hart zou trekken" Carlyle trachtte «Ich nog vast »e houden aan een strohalm. „De graaf heeft eerder verschrikkelijke pijn ge had." „Je. mUnheer. dat weet ik. Maer deze keer ia het Iets anders De vleermuizen kwamen niet tever geefs Dat laatste iel de man op flulaterande van door ANN LUDLOW ..Dat is een teken dat altijd opgaat, mijnheer, als er vleermuizen om het huis zijn. dsn betekent dat de dood." „Vleermuizen vliegen gewoonlijk 's avonds. Dat is zo hun natuur", merkte Carlyle op. Hij keek de oude koetsier aan en vroeg zich af of de man toch minder rustig en zelfverzekerd was, dan WJ leek maar ook zij konden geen enkele hoop meer geven. Ten slotte gelukte het Carlyle, Lady Isabella uit het vertrek te krijgen. De doodsstrijd duurde de gehele nacht. Isabella wilde telkens naar haar vader toe, maar Carlyle mocht het niet toestaan. Toen Wj ten slotte zelf ging kijken, was het al afgelopen. HOOFDSTUK X Beslag gelegd op het lichaam van de graaf De gebeurtenissen volgden elkaar snel op. De graaf stierf des vrijdags toen het dag begon te worden. Het nleuws verspreidde zich vlug. Dat is meestal het geval wanneer er iemand van hoge adel sterft. Voordat de dag ten einde was, wisten de mensen in Londen het. De volgende zaterdag was het huis omringd door schuldeiser*. Sommigen van hen waren luidruchtig, anderen zwegen, som migen hadden grote sommen uitstaan, anderen klei ne. Ten slotte besloten ze beslag te laten leggen op het lichaam van de graaf tot zolang het geld be taald Ze hadden slaagde. Tw« „Ja. GS „Vleermuizen?" «el Carlyle verbaasd. Juffrouw Mason stond in de bibliotheek voor het open raam. Ik kwam bij haar staan, toen ze me riep en ik heb no« nooit zoveel vleermuizen bij alkaar gezien. Even Tater waren ze opeens al lemaal weg. Geen vleermuis mMr te *len.r' Toen ze ln het huis kwamen, vroeg Carlyle direct hoe het stond Isabella atond naast hem. „Is hij beter? Mag ik naar zijn kamer gaan?" Indardaad was het iet# beter, dat wil zeggen, de graaf was rustig an bewusteloos. Ze liep er haaetig naar toe. Carlyle hoorde Intussen, dat er niet de minste hoop was In de ziekenkamer begon de laatst* worsteling van de grief. Er waren nog drie artsen gekomen, weloverlegd plan. dat ook inderdaad lanncn. beiden met een grote krom me neus. traden naar voren uit de menigte voor het huis. Ze keken scherp om zich heen en liepen toen naar de achteringang, waar een bordje stond „Voor boodschappen hier". Ze trokken bescheiden aan de bel. Een keukenmeisje deed open. „Is de kist al gekomen?" vroegen ze. „De kist? Nee", antwoordde het meisje. ,,De bin- nenkist is «r nog niet. Jones zei. dat hU zo tegen negen uur zou komen, en het is nog geen echt." „O, dan duurt het niet lang maer, want z« zijn onderweg. Wij wilden naar de kamer van My- lord gaan en alles in orde maken." Het meisje riep de huisknecht. „Twee van Jones, de begrafenisondernemer, mijnheel kondigde ze aan ,,De binnenkist ig onderweg en willen naar boven om allee klaar te maken." was er voor de Kampense burgerij een filmavond, tijdens welke de film ,„De goede aarde" werd vertoond. Oorlogsvraagstu k Een hoogtepunt bereikte de lustrum viering gistermiddag in de aula van de hogeschool, waar twee tweede-kamer leden, de a-r. fractieleider dr. J. A. II. J. S. Bruins Slot en de socialist Fedde Schurer, twee uur lang voor een aan dachtig gehoor (waaronder burgerlijke en militaire autoriteiten, vertegenwoordigers van studentenorganisaties enz.) hebben gedebatteerd over een vraagstuk, dat de laatste tijd seer in de belangstelling van de Kampense studenten heeft gestaan, nl. ti oorlogsvraagstuk. Het debat, dat ingeleid werd door de praeses van het studentencorps, de heer A. Dekker, en geleid werd door de presi dent-curator van de theologische hoge school da. J, H. Kuiper, stond op zeer hoog niveau. Uiteraard werd voorname lijk de vraag onder ogen gezien, of oor logvoering met waterstof- en atoomwa pen» nog wel geoorloofd I». Dr. Bruins Slot. die het eerst aan het woord kwam, stelde, dat atoombewape ning ln deze tijd van koude oorlog, essen tieel ls voor zelfhandhaving en zelfver dediging van het westen tegen de Rus sen, die zo'n enorme conventionele be wapening hebben, dat slechts atoomwa pens ze ervan kunnen weerhouden, dooi te stoten naar de Atlantische Oceaan. Wie als westerse mogendheid geen a- en h-bom aanvaardt, onderwerpt zich ui feite aan de Russen Naar de mening van dr. Bruins Slot dient men de kwestie van de atoombe wapening te zien vanuit de kernvraag: Wat is het uitgangspunt voor de over heidstaak? De Overheid is door God op aarde gesteld om de vrijheid en de recht vaardige samenleving van de burgers mogelijk te maken. Daartoe draagt ze het zwaard en dit zwaard moet adequaat zijn aan de omstandigheden. Wanneer men in het westen als overheid niet be schikt over een adequate zwaardmacht in deze tijd betekent dat: atoombewa pening dan kan men geen overheid zijn. Wij moeten, aldus de heer Bruins Slot, het probleem van de atoombom niet [eïsoleerd benaderen, d.w.z.: we moeten iet niet loszien van de bedreiging van de totalitaire staat. Laat men als overheid deze anti-chris- telijke staat over zich komen, stelt men zich er niet tegen teweer met alle mid delen (zelfs de ergste) waarover men be schikt. dan verzaakt men de overheids taak. Dan laat men een anti-christelijke infectie toe. Het gevolg is, dat men zijn kinderen niet meer in christelijke geest kan opvoeden, dat men in feite dus niet z'n doopbelofte kan nakomen. „Een over heid, die dit toelaat door het bijltje er bij neer te leggen, ls principieel fout", aldus dr. Bruins Slot. Zelfmoord De heer Fedde Schurer, die zichzelf niet als een gedegen pacifist wenste te zien. betoogde dat het doel van de Over heid is: het behoud van het grondgebied, de vrijheid en het leven van de burgers. Wie echter als Overheid dit doel tracht e bereiken door middel van atoomwa- iens, schiet er over heen, want het ge- iruik van die wapens betekent zelfmoord n zelfmoord is niet doeltreffend. In conventionele oorlogen is zelden of nooit tot de laatste druppel bloed gestre den. Wanneer men zag, dat de verde diging niet meer doeltreffend was, maar uitliep op zelfmoord, dan stopte men ermee (zoals in 1940 na het bombarde ment van Rotterdam). De heer Schurer vroeg in dit verband zich af of de atoombewapening nu wer kelijk wel het verlengde is van de over- hedstaak van Romeinen 13. Hij distancieerde zich van de leuze: ever dood dan slaaf, wanneer deze ten minste gebruikt wordt in verband metl de atoombewapening. Wie zo'n kreet aanheft, eigent zich het recht toe om zelf te beoordelen wanneer het leven de moeite waard is. Het: liever dood dan slaaf, krijgt al leen waarde tijdens een bezetting, bijv. ten aanzien van de dienstneming in de legers van de communistische staat. In dat geval wordt van ons gevraagd om persoonlijk sterk te staan. Er zijn waarden, die wij niet met de A-bom. maar alleen met onze eigen persoonlijk heid kunnen verdedigen. Weerloosheid wilde de heer Schurer bepaald niet prediken en de ellende van een communistische overheersing onderschatte h\j niet. Maar hij vroeg zich wel af, of de christenen niet dee moedig moeten geloven, dat ook het leven dat onder communistische leiding staat in Gods hand is, geen macht ter wereld is immers in staat zelfs de poorten der hel kunnen dat niet de gemeente van Christus te over Gods geboden zijn zwaar voor wie ze niet doen wilmaar wie God liefheeft, aanvaardt ze gaarne, omdat ze ons helpen de goede weg te gaan. We behoeven niet al maar gebukt te gaan onder de zware last van de wet, doch ons leven mag een over winningsleven zijn. „Zijn geboden zijn niet zwaar", schrijft Johannes in zijn eerste brief, „want al wat uit God geboren is, overwint de wereld." Dat lijkt wel boud gesproken, maar het is een wondere werkelijkheid. Wie Gods gebod om in Christus te geloven, opvolgt, staat wel midden in de str\jd, maar geen macht ter wereld, geen mens of boze geest, kan hem dat geloof ontnemen kan verhinde ren dat over heel de wereld de naam van Christus wordt be leden kan de voortgang uan het Rijk tegenhouden. Daar staat Christus borg voor. Zijn opstanding, z\jn overwinning, mogen we morgen, zondag, weer vieren. Laten we er toch eens echt blij om gijn. HERENIGING geschonken aan de demonstra- wereld de verdeling van Duitslanft tieve zitting, die de Westduitse wordt aanvaard. Terecht wordt men bondsdag dezer dagen in Berlijn ontmoedigd door het feit, dat de heeft gehouden om de aandacht van Duitse kwestie telkens door het ont- de wereld te vestigen op het feit, dat staan van nieuwe crises aan de aan- Duitsland ruim dertien jaar na de dacht van de grote mogendheden capitulatie nog steeds verdeeld is. wordt onttrokken. En terecht wijst Eenstemmig eisten de vijfhonderd af- men op de geestelijke nood van de gevaardigden van de Grote Vier zelf- Duitsers, die achter het üzeren gor- beschikkingsrecht voor Duitsland en dijn onder een voortdurend schrlk- het herstel van de eenheid door een bewind leven. En misschien opnieuw vrUe beslissing van zijn bevolking, met de moed der wanhoop ln op- En bondskanselier Adenauer deed stand zullen komen, een dramatisch beroep op de wereld, Alles wijst er op, dat de hereniging niet te denken, dat het Westduitse in West-Duitsland spoedig weer het volk van plan is. de scheiding als gesprek van de dag zal zijn. De bij een voldongen feit te accepteren. eenkomst van de Bondsdag in Ber- Dit alles is niet nieuw, maar het lijn en het beroep op de Grote Vier krijgt meer betekenis tegen de poli- hebben velen in de Bondsrepubliek tieke achtergrond van alles wat zich wakker geschud, in West-Duitsland rondom de her- De gevolgen daarvan voor de inter- eniging afspeelt. nationale politiek kunnen niet uit- Zowel ln de C.D.U. van bondskan- blijven. Van nu af aan zal de West- selier Adenauer als in de socialistl- duitse regering er meer dan ooit bij sche partij zijn achter de^chermen de grote mogenheden op aandrin- krachten aan het werk, dffe zoeken gen, mede te werken aan een oplos- naar een weg om het Duitse vraag- sing van het Duitse probleem, ook stuk opnieuw tot onderwerp van een al weet zij, dat de houding van de internationaal gesprek te maken. Op Sowjetunie in dit opzicht niet erg hun voorstel kwam de Bondsdag de- bemoedigend is. zer dagen in Berlijn bijeen en zond De bondgenoten van West-Duits- Adenauer nieuwe boodschappen aan land zullen er goed aan doen, posi- de Grote Vier. tieve stappen te ondernemen om het Terecht maakt men zich ln West- gecompliceerde Duitse probleem op Duitsland zorgen over de vanzelf- te lossen. VERDEELDHEID UR ZIJN REEDS tekenen, die er op Ilelnemann heeft altijd het openen wijzen, dat de Westduitse socia- van besprekingen met de Oostduitse listen politieke munt willen slaan uit communisten gepropageerd. Aanvan- de in Berlijn gedemonstreerde eens- kelijk werd aangenomen, dat de so- gezindheid. Zij hebben nl. een voor- cialisten er in zouden slagen, hem te stel in petto om een speciale instantie matigen, maar het tegendeel blijkt voor de betrekkingen met het com munistische regiem in Oost-Duits- land in het leven te roepen. Deze zou slechts gedeeltelijk aan het gezag van de Westduitse regering onder worpen moeten zijn. Al vele jaren zijn de Westduitse so cialisten uit partij-politieke thans het geval te zijn. En zo dreigt de verdeeldheid groter te worden dan ooit geweest is. Het ligt voor de hand, dat zowel de Russen als de Oostduitsers van deze verdeeldheid gebruik zullen maken om de positie van bondskanselier Adenauer te ondermijnen en de sa- - .vuenauer ie uiiucs ingum «ju ut pinten bereid teweest, hun politiek men„„kln Wes,.Dllitsland met ten aanzien van de hereniging van de >nderf Eo ,an!len ,e be- Duitsland zoveel mogelijk at moeilijken. Dit gevaar wordt zelts men op do mogelijkheden, die de der socialistische bladen In rdiin7he.rivÏr".ri.U,óg,r'Chl''e - <- Ook thans tonen «ij «ich geneigd, te ue jjver van dr. Heinemann valt te voldoen aan de Russische els, dat verklaren, als men weet, dat de be- eerst de Duitsers aan beide «ijden volking van Oost-Duitsland groten- van het ijzeren gordijn het met el- deels uit protestanten bestaat. Het kaar eens moeten worden, voordat er vajt evenwel niet te ontkennen, dat sprake kan zijn van een viermogend- hedenakkoord over de hereniging. De geestelijke vader van het socia listische plan is dr. Gustav Heine mann, een vooraanstaande figuur uit de Evangelische Klrche, die Inder- ook de leiders van de C.D.U. zich het lot van de Oostduitse bevolking aan trekken. Maar zij hebben tevens oog voor de werkelijkheid. En die is, dat de Sow- iWordt vervolgd) weldigen. Daarom i tijd de C.D.U. van Adenauer vaarwel jetunie slechts met hereniging zal heeft gezegd en thans in de socialls- instemmen, als zij zekerheid heieft, tische partij een politiek onderdak heeft gevonden. dat het verlies yan Oost-Duitsland ruimschoots wordt gecompenseerd. KOST EN BAAT DE Raad van Bestuur Bouwbedrijf produkten gtan maken die men ln ls mei een groots plan op tafol het buitenlend graag wil hebben:" gekomen betreffende de research: Ook hier dus: research, jaarlijks zullen enkele miljoenenHet is geen geheim dat Nederlandlep worden uitgegeven om de bouwnij- research van onder, verheid tot de hoogst mogelijke graad zoek naar nieuwe methoden nieuwe van produktivit.lt en efficiency op markten, nieuwe mogelijkheden, wel te voeren eens wat ,aks is' Dat w Een soortgelijk besluit komt dezer «e veel denken in de geest van: „Het dagen in het Vissertjschap In he- goed, du, waarom gouden handeling: men wil een bedrag van htl «oen? d" bijna een miljoen bijeen brengen ,be1e"kel^, ""f" voor een produktiviteitscentrum voor dlc »l" lu,den: "Het a"1)d deze wijze goed gegaan waarom zouden we het dan nu gaan veran deren, nu we een beetje tegenslag het visserijbedrijf, Enigszins in hetzelfde vlak liggen de woorden die de minister van land- bouw gisteren sprak ln Groningen nebben, naar aanleiding van de moeilijkheden „De kost gaat voor de baat uit", la in de zuivel: „We moeten niet alleen een wijsheid waarbij onze voorouders proberen die produkten in het bui- geleefd hebben. Het ls verblijdend tenland te verkopen die we zelf dat wij die wijsheid opnieuw in graag maken, maar we moeten die practijk gaan brengen. Advertentie PICC ALILL SINDS\60/JAAR ONMISKENBAAR AAN Dg TOP veel op paarden en wagens vertrou wen. De wissel moet om: wij moeten van het spoor af. dat kan leiden naar de totale vernietiging van het mense lijk geslacht. Er is een andere weg dan die der atoombewapening: nl. het wachten van het schepsel op de open baring van de kinderen Gods. Eenzijdig In tweede Instantie betoogde de heer Schurer, dat tot eenzijdige afschaffing van kernwapens moet worden overge gaan, wanneer internationaal overleg over wederzijdse afschaffing niet mocht slagen. De afschaffing zou z.l. ln drie etappen kunnen geschieden: stopzetten van de kernproeven, geen nieuwe voor raden kernwapens meer aanleggen, ver nietiging van de aanwezige voorraden Het leger zou naar de mening van de i wij niet te heer Schurer gereduceerd moeten den tot een politieleger ter bedwinging van binnenlandse onlusten en voor grensbewaking. Nucleaire wapens en raketbases moeten z.i. voor Nederland taboe zijn. Dr. Bruins Slot was van oordeel, dat een eenzijdige ontwapenng, zoals de heer Schurer die voorstaat, een Russi sche bezetting tot gevolg zal hebben. En dit betekent het einde van de wes terse samenleving. De heer Schurer daarentegen geloofde niet in een on middellijke bezetting. De Sovjetunie heeft, zo meende hij, geen belang bij een oorlog. Ds. Kuiper gaf aan het slot van het debat een korte samenvatting. HU noem de het zedelijk onverantwoord ook maar één atoombom in voorraad te hebben, wanneer niet tegelUk alle krachten wor den Ingespannen voor de vrede. Een nucleair wapen mag nooit een oorloge middel, hoogstens een uiterst verdedi gingsmiddel sUn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2