CHRISTFLIJK LADY ISABELLA Geestelijke barometer en sociologie Moderne mens heeft de zin van de arbeid verloren Landelijk J. en E. opende nieuwe werkseizoen Een woord voor vandaag Kanttekening East Lynne Optimistisch geluid van vrijzinnige zijde tfOG alt\jd komtn er reacties op de rede. die prof. dr. W. Banning een paar maanden geleden heeft gehouden voor de jaarvergadering van de Ver- eniging van Vrijzinnige Her vormden te Assen over wat men zou kunnen aanduiden als de grenzen der kerk. voorol naar aanleiding uan de laatste synodale verklaring over de belijdenis. In Kerk en Wereld, het orgaan der vereniging, maakt ds. A. Faber bezwaar tegen bepaalde stellingen van prof. Banning, die z.i. veel te veel een sociologisch uitgangs punt koot. UANAf zijn eerste woorden liep er een duidelijke rechte lijn naar het einde toe. Wij zijn met deze wijze van denken in onze kerk steeds meer vertrouwd gemaakt. Predikanten en kerkelijke leiding In het algemeen hanteren ijverig sociologisch materiaal en ontlenen daarbij ook, als het te pas komt. voorbeelden uit hedendaagse litera tuur. om aan te tonen, dat onze we reld ontstellend ontgeestelljkt is en het nihilisme aan de deur staat binnen te stappen. Met een haast kinderlijke een voud worden in dit verband de cij fers van statistieken, zo b.v. de volkstellingen, gehanteerd. Zelden in de geschiedenis is het de geleer den en de predikanten zo gemak kelijk gemaakt om de geestelijke barometer af te lezen. En zeer vér- reikende conclusies worden er ge trokken ten aanzien van de toe komst van de kerk. Europa en christendom. Men kan in onze kerk gerust spreken van een ongeestelijk pessimisme, dat steeds verder om zich heen grijpt. Op grondslag t lijke Nederlanders te lijf te gaan. de kerkorde dient ertoe om de interne problematiek der kerk te zuiveren Als wij dit nu eens nuchter be kijken. dan moeten we er toch wel degelijk op bedacht zijn of de Her vormde Kerk nu langzamerhand niet een loopje doet. Het zit feite lijk zo glad in elkaar, de oorzaken en de gevolgen zitten zo mooi aan elkaar vast. dat wij feitelijk niet de moeite meer behoeven te ne men om de zaak nu eens zelfstandig en minder emotioneel te over wegen Zijn wfl niet hard op weg om slachtoffer te worden van onze sociologische statistieken en tabel len, rn wat erger Is: Hebben w(j ons door een gemakzuchtige wl)ze van denken en preken niet afgeslo ten voor het grote werk, dat Goda Geeat In onze wereld doet? da w J laadt dra het verwijt op hij een oppervlakkige geest is, die het allemaal zo nauw niet neemt. Het tegendeel kon echter wel eens het geval zijn. Wanneer onze kerk zó door zou gaan zal zij zeker In een geestelijk isolement geraken, omdat haar al te vlotte beoordeling van de situa tie pijnlijk zal worden doorzien. De zwakke stee in de kerkelijke rede nering is, dat het gelijk aan haar kant is en zolang de kerken niet bereid zijn hun eigen zekerheden steeds discutabel te stellen zal zich daar een historische nemesis over voltrekken. Tegenover de sociologische cij fers. die als een machtig wapen gehanteerd worden, moet men een geestelijke taxatie van deze gege vens durven stellen. Men zal eer lijk moeten accepteren, dat daar zoveel in verscholen ligt aan straf oefening over da kerk zelf, dat feitelijk gesproken het allemaal nogal meevalt. Kort en goed komt het erop neer, dat nu eenmaal op het vlak van cijfers en tabellen heel weinig waardervols aan gees telijke steekhoudende conclusies valt op te bouwen. Als we dat wel deden moesten we bijv. juichen over de politieke stemverliezen het krachtenveld van de politieke verschuivingen. En meer zeggen we er niet van. kerkelijkheid gezien te wor den. In een bepaald levend krach tenveld. Men kan ze o.m. slen als een opleving van geestelijke be wustwording. Banning mag met recht van ons predikers vragen om toch vooral sociaal bewogen te prediken, maar ellleve: WU* mU de tild aan In het verleden waarin so bewogen sociaal en zo conacien- tieus maatschappelijk geordend, gedacht en geleefd werd alt de on- Men kan deze uitspraak bestrij den, uiteraard; maar men zal toch open moeten staan voor het feit, dat er een fantastische verbetering ln de sociale verhoudingen is op getreden; zo. dat naar iemand mij zei, het nu de aangelegen taak der kerken is geworden te wijzen op andere dan de sociale factoren, bij voorbeeld op de devotie, de mys tiek. In de hartstocht van de vele levensmogelijkheden zijn inder daad devotie en mystiek lelijk in het nauw geraakt. Maar dat is niet het punt, waar het up dit ogenblik om gaat. Het gaat er nu om. dat wij durven los te komen van een zeer exclusivis- tisch bepaald patroon van kerke lijk denken, dat lang niet zonder gevaren van geestelijke gebor neerdheid is. Afval van de kerk is in deze zienswijze een historisch loute ringsproces, waarover wij geen tra nen met tuiten moeten huilen. Wie daartegenover durft stellen hoeveel méér gewicht aan beslist kerkelijk en gemeentelijk leven wij hebben hoeveel intense theolo- 5 los gekomen, hoeveel offervaar digheid en persoonlijke stellingna- me in de gemeente nu wordt aan getroffen, welnu: zulk een onaf hankelijk beoordelaar van de si tuatie kan zich oprecht verheugen over het vele grote en nieuwe, dat in onze tijd tot stand is geko- Herv. Kerk is uitgetreden uit een eeuw van vanzelfsprekendhe den, die wij gelukkig hebben los gelaten. Wij zijn de vrijheid inge worpen. met alle risico's van dien. En men kan met blijde verwonde ring uitroepen: Hoe is het moge lijk, dat temidden van zovele nieu we moeilijkheden en mogelijkheden ons land en onze kerk zich zo sterk hebben kunnen handhaven en ver nieuwen! Dit is een optimistisch geluid, voorwaar, en helaas enigs zins ongewoon. Maar het mag ge hoord worden temidden van een reeks van slogans, die nu in al te grote mate het kerkelijk beeld be palen. Het is juist deze onderwaar dering van de situatie door de ker ken. die vele jongeren doet vrezen, dat de kerken onze moderne we reld met kramp en onmacht tege moet treden. De kerk klaagt ach en wee over een percentje meer le denverlies. De kerkelijke gemeen- teberichten staan vol met jammer klachten en zijn veelal zonder con structieve aanpak. Men moet slcta wel terdege bewust sUn. dat op deze wijze men door eigen schuld de jeugd vervreemdt, omdat deze zelfkritiek niet constructief en niet positief Is: ze Is alleen maar agres sief en negatief. Ze treedt niet vreesloos naar binnen ln de werke lijke menselijke verhoudingen, maar distantieert de kerk als een beilskring apart. Ds. Hilbers voor A.R. jongeren Studieconferentie te Driebergen (Van een onzer verslaggevers) „Samenrleven", zo luidde het onderwerp van de landelijke stu die-conferentie van de ARJOS, die vorige week vrijdag en zaterdag in het conferentieoord „Ons Cen trum" te Driebergen werd gehou den. Een viertal referenten, t.w. ds. A. Hilbers, dr. G. J. Stapel kamp, A. Borstlap en mej. J. van Leeuwen, hadden verschillende as pecten van het samen-leven be licht in referaten, die tevoren in brochure-vorm aan de conferentie gangers waren toegezonden. De voorzitter van de a.r. Tweede-Ka merfractie. dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, heeft tijdens de openingszitting de ongeveer hoiderd a.r. jongeren toege sproken. De heer Bruins Slot herinnerde eraan, dat prof. Oud vorige week in de Twee de Kamer heeft betoogd, dat de A.R. de jeugd niet meer vermag te pakken. moest daar het mijne van hebben daarom ben ik hier naar Driebergen gekomen. Het verheugt mij bijzonder, dat ik hier een groot gezelschap a.r. jongeren aantreft, die in ieder geval springlevend zijn en als zodanig de be wering van prof. Oud logenstraffen", aldus de a.r. fractieleider. Hij legde uit, hoe hij vorige week in de Kamer naar twee kanten had proberen te houwen. Gezien de felle reactie van prof. Oud in tweede instantie was het blijkbaar raak geweest. Dr. Bruins Slot verweet de V.V.D.-leider, da hij altijd tracht de anti-revolutionairen voor te schrij ven, hoe de a.r. politiek behoort te zijn. ,,Oud", aldus spreker, „loopt maar met de mantel van Colljn om en Ik heb getracht hem die van de schouders te trekken. Ik heb hem duidelijk gemaakt, dat de a.r. noch met he liberale, noch met het socialistische beginsel ook maar iets te maken willen hebben. Met de a.r. valt in principieel opzicht alleen te praten wanneer men met hen gaat staan op het beginsel van de Christus der Schriften. Alle andere be ginselen zijn aan dit beginsel onderge schikt". Mijn iverh In zijn (veel discussie uitlokkende) re feraat over het onderwerp „Mijn werk" belichtte ds. A. Hilbers. Chr. Geref. predikant te Leeuwarden, de betekenis deze tijd hiertoe goede mogelijkheden. De beslis singen blijven de bevoegdheid van de ondernemer. De medezeggenschap niet beperkt tot alleen sociale aangele genheden, maar tot alles wat de bloei van de onderneming en het welzijn van alle ondernemingsgenoten raakt. „Wat de menselijke betrekkingen be treft. laten wij er voor waken de ware bedoelingen van het onderlinge verkeer in het bedrijfsleven te versluieren ach ter de gespeelde gemoedelijkheid: klopje op de schouder. Iedere arbeider kijkt daar doorheen". Over de mense lijke betrekkingen zou alleen zinvol ge sproken moeten worden vanuit de bij belse visie op de aarde en de bestem ming van de mens en op het doel alle menselijke samen-leven en samen werken. Mijn loon Dr. G. J. Stapelkamp, secretaris de Chr. Bouwvakpatroonsbond, sprak over „Mijn loon". Hij veroordeelde sterk centralistische loonpolitiek in land. Aan de organisaties van werkge vers en werknemers in de afzonderlij ke bedrijfstakken wordt vrijwel elke zeggenschap op het punt van de lonen ontnomen. Op bepaalde punten is mis schien een grotere coördinatie in de loonvorming nodig dan voor de oorlog, maar loonpolitiek van het ogenblik is al- ierminst noodzakelijk, aldus dr. Stapel- :amp. Het zwaartepunt bij de loonvorming moet liggen bij de bedrijfstak. Voor de noodzakelijke coördinatie in de loonvor ming tussen de bedrijfstakken onder ling lijkt een permanent, daartoe spe ciaal in het leven te roepen centraal adviesorgaan van het bedrijfsleven zelf bijv. een „looncommissie" uit de S.E.R. voldoende. Aan de overheid slechts de taak blijven, onder be paalde omstandigheden van de bevoegd heid tot het vaststellen van algemene loonminima gebruik te maken. Verder zou ze bevoegd zijn de door een grote meerderheid van bedrijfsgenoten reeds vrijwillig aanvaarde lonen en andere arbeidsvoorwaarden algemeen verbin dend te verklaren. Ook zou de over heid, bij klaarblijkelijke strijdigheid van c.a.o. of loonverordening met de wet of algemeen belang, een vernietigingsrecht mogen hanteren. De vierde referent, mejuffrouw J. i Leeuwen, maatschappelijk werkster Rijswijk, behandelde de verhouding mens tot mens in de maatschappij i vandaag. De redding uit de gemassifi- ceerde en vertechniseerde wereld Onderwijzers naar het C.N.V.? De Protestants-Christelijke Onderwij zersvereniging is zaterdag in buitenge wone ledenvergadering te Utrecht bij eengeweest om zich te bezinnen op d« betekenis van een eventuele aansluiting van de vereniging bij het C.N.V. De definitieve beslissing over de aanslui ting valt op 2 april van het volgend jaar Voor het eerst zal dan op een huishou delijke vergadering de aansluiting n mens het bestuur worden voorgesteld. De vergadering was zaterdag bezocht door leden uit alle delen van het land. Zowel voor- als tegenstanders van de aansluiting hebben hun standpunt uit eengezet. De organisatie telt op het ogen blik 80 afdelingen met te zamen bijna 15.000 leden. De komende maanden zal het bestuur nog een aantal regionale vergaderingen uitschrijven ter voonlich- ting van de leden. Ook op de afdelings vergaderingen zal het bestuur zich. in dien gewenst, laten vertegenwoordigen. De kwestie van de aansluiting is bijna zo oud als het CNV zelf. In het verleden zijn al enkele malen rapporten samen gesteld en proefstemmingen gehouden, maar nog nooit eerder werd een officieel voorstel tot aansluiting gedaan. Ds. W. J. Meister De cla»U Dordrecht der Geref. Kerken zid Meister t te Overschie er uit zijn ambt lijke aard. 1de visie, die de Bij bel op de arbeid heeft. De antieke bur- was arbeidsschuw, liet het werk slaven over en wijdde zich aan het beschouwende leven. Het middeleeuws katholicisme beschouwde het werk als ascetisch middel tegen de zonden jaf voor het overige ook de voor keur aan het bespiegelende leven. De Hervorming eerst keerde terug nar" J~ bijbelse waardering van de arbeid goddelijke scheppingsorde. De arbeid behoort tot ons mens-zijn, omdat zij »n dienst aan de medemens is. De geloofsvisie van de Reformatie op ons werk zijn wij in onze moderne tijd kwijtgeraakt. Er is een vacuüm ont staan: de zin van onze arbeid ontgaat door de vertechnisering van ons leven. De enige oplossing ligt in de terugkeer tot de arbeidsethos J" Bijbel. Tijdens de discussies verzette ds. Hil bers zich met kracht tegen elke twijfel aan de noodzaak van zondagsrust. „Wanneer de zondag geheel wordt op geofferd aan de arbeid, dan is die ar beid vervloekt", aldus ds. Hilbers. Mijn baas De secretaris van het Christelijk Na tionaal Vakverbond, de heer A. Borst lap. sprak over „Baas en knecht". Li beralisme en socialisme, zo constateer de spreker, hebben de juiste verhouding tussen baas en knecht vertroebeld. Het liberalisme sneed de band tussen de mens en zijn werk door en degradeerde de werkende mens tot een stuk machi ne. Het marxisme maakte ten onrechte van de belangentegenstelling tussen baas en knecht een principiële tegenstelling en stempelde de ondernemer tot de on vermijdelijke vijand van de arbeider. Hoe kunnen wij nu de wonden helen, die liberalisme en marxisme hebben in geslagen? De wet op de ondernemings raden biedt, aldus de heer Borstlap, Beroepingswerk I NEDERLANDSE HERVORMDE KERK I Beroepen te 's Heer Hendrikskinderen: kand. G. J. T. van Dijk te Meppel. Benoemd tot hulppred. te Utrecht (wijkgem. Mariena'aal)J. A. van Nie, pred. te 's-Graveland; tot voorgan- van de Herv. Evang. te Ruurlo: J. Th. Roth, em. pred. en hulppredikant Hoogmade. Aangenomen naar Kreekstone Canada: van Nie te Koudum; naar Muiderberg (toez kand. N. J. M. Hoogendijk te Zoeterwoude. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Oegstgeest: J. P. de Boer te Rotterdam; te Maasdijk: K. Snoeij te Dinteloord. Beroepen te Groningen/West: L. Blij- dorp te Aalten; te Steenwijk: C. Mak Azn. te Roden. Aangenomen naar De Glind: P. B. Suurmond, laatstelijk pred. te Sorong op Nieuw Guinea, die bedankte voor Ga rijp en Gorredijk. Bedankt voor Bleiswijk en Culemborg: D. Bouwknegt te Wolfaartsdijk. Examens: Aan de, b Examens: Aan de Theologische Hoo- geschool te Kampen zijn geslaagd het kand. examen de heren Th. P. Belzen te Arnemuiden, W. F. Bolt te Groningen, J. H. Nawijn te Harderwijk. J. Niemansverdriet te Barendrecht en G. de Vries te Kampen. Aan de V.U. te Amsterdam: de heren C. H. van der Berg te Hilversum en P. Wamelink te Apeldoorn (cum laude). GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Moercapelle: K. de Gier te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN OND. ART. 31 Aangenomen naar Deventer: J. van der Haagen te Stadskanaal. Bedankt voor Sliedrecht: J. Keizer te Brouwershaven. Examens Geslaagd voor het kand. examen aan de theol. hogeschool te Kam pen: K. H. de Groot te Leeuwarden. vandaag, is alleen te verwachten het Christendom, dat de mens in de eerste plaats ziet als mens, los vai lerlei prestaties. De christenen moeten zich o.m. gaan inzetten voor het soci aal opvoedkundig werk. dat gericht moet worden op de onderneming als de plaats waar de strijd om de verantwoordelijk heid van de mens en dus om zijn ziel wordt gestreden, en ook op het gezin. Gemeenschapsvorming, vormingswerk voor volwassenen en gezinszorg enz. zullen dan ook meer en meer de aan dacht moeten hebben. Om te komen tot een verantwoorde vrije-tijdsbesteding zal een netwerk van christelijke orga nisaties op allerlei gebied (film, toneel, muziek, sport) moeten worden opge trokken. De bestaande verenigingen zul len hun werkwijze aan de veranderde omstandigheden moeten aanpassen. Aan het begin van de conferentie v den ARJOS-leden enkele zg. rollenspelen over de in de referaten behandelde onderwerpen op. Beweging blijft voornamer dan organisatie D IT is een ietwat zakelijke ver gadering, en dat brengt na tuurlijk het gevaar met zich mee, dat wij ons in organisatorische be- lange ngaan verliezen. Laten wij ons daarom nu en straks in het kringwerk blijven realiseren, dat de organen er slechts zijn om de beweging zo goed mogelijk te doen functioneren. Dat neemt niet weg, dat dit „hulpwerk" ernstige aan dacht verdient. Onze opdracht blijft echter in de eerste plaats een zoutend zout te zijn en niet een perfecte organisatie te schep pen." Dit was de strekking van het wel komstwoord. waarmee mej. J. P Koen, de landelijke presidente van Jeugd en Evingelie. j.l. zaterdagavond in Laren Iukkls is h«* districtenconvent der vereniging van Kernraad opende, waar de afgevaardigden der districten samen met het landelijk be stuur de plannen en mogelijkheden voor het komend seizoen bespraken. Het kampwerk van J. en E-, dat steeds een belangrijk deel van het werk uitmaakte, aizsi aan het begin van een nieuwe fase Hoewel er nog steeds grote belangstelling voor de vele zomer kampen bestaat, blijkt in de praktijk, dat de laatste jaren het aantal nlet- kerkelijke deelnemers verhoudingsgewijs vermindert. Diverse moeilijkheden staan landelijke propaganda in de weg. daar om zal nu het systeem worden toege- Dat christenen onder elkaar waardering behoren te hebben voor elkanders werk in dienst van de ene Heer, is een simpele waarheid, maar in de praktyk schort het daar nog wel eens aan. Enerzijds zijn er, die mismoedig denken: als ik maar eens was als A., of als ïk maar eens zulke gaven had als B., dan was ïk pas een goede christen. Anderzijds staan wij allemaal wei eens aan de verleiding bloot te menen, dat we het wel zelf kunnen opknappen en daarbij een ander niet nodig hebben. Maar zo kan het niet. De Bijbel is op dat punt heel duidelijk. Over .,het lichaam van Christus", zoals Paulus de kerk noemt zegt hij, dat de voet ook tot het lichaam behoort al is hij de hand niet, en dat omgekeerd het oog niet tot de hand kan zeggen: „Ik heb u niet nodig". Dat is maar niet een kwestie van menselijke verdraagzaamheid, maar de erkenning, dat het in ons werk om Christus gaat, en dat Hij zowel hand, als voet en oog en oor gebruiken wil wij mogen zelfs zeggen: nodig heeft. Dat maakt ons bescheiden èn vrijmoedig. STAGE EN STUGGE WERKER GING HEEN TAE natuurlijke gesteldheid van ons doen. land brengt het met zich, dat Dat er nochtans zo bijzonder veel is wellicht meer dan elders ter wereld bereikt, dat wegen werden aange- ten onzent de problemen van ver- legd en verbreed, dat bruggen in ge- keer en van waterstaat zwaar zijn bruik konden worden genomen in en de Inzet vergen van de volle per- groten getale, en dat er buitendien soon. zo heel veel meer gebeurde het Minister Algera heeft zulks ervaren, was zeker vooral ook te danken aan Hij heeft zich, nu zes jaar geleden, de stage en stugge werker, daar aan als bewindsman aan deze problemen het hoofd van het departement, gezet, en hij is ermee doende ge- Alsof dit alles niet al meer dan ge bleven zoals hij eraan was begon- noeg was voor de krachten van één nen: als een stage en stugge wer- man, is daarbij gekomen, wel zeer ker, wikkend en wegend, maar door- acuut geworden door de verschrik- zettend als hij een besluit genomen kelijke watersnood, nog slechts en- had, en in dit alles consciëntieus, kele maanden na het optreden van ook in de schijnbaar feitelijke zaken de bewindsman, de dringende nood- volop principieel en met een groot zaak van het Deltaplan. Minister Al- besef van verantwoordelijkheid. gera is de man geweest, die het Del- Reeds onder meer normale omstan- taplan beslissend op gang heeft ge- digheden moet dit departement van bracht, het Deltaplan dat ingrijpt tot wie het beheren vrijwel het onmoge- in schier alle sectoren van het le lijke verlangen. In de jaren van het ven. ministerschap van Algera moest bo- Het is nu wel voor ieder duidelijk vendien de nasleep van de oorlog zich geworden, dat deze stage en stugge nog in volle omvang doen gevoelen, werker teveel heeft gevergd van De oorlog had èn de toeneming van zichzelf. Hij is genoopt geworden het verkeer èn de uitbreiding van het terug te treden. Hij moge er zich van wegennet ingrijpend afgeremd. Na overtuigd houden, dat er onder heel de oorlog kon het verkeer zich met ons volk een klaar bewustzijn ls van ongekende snelheid intensiveren, eerbied voor zijn gave persoon en van maar aan de bouw van het wegennet dank voor al hetgeen hij in de jaren werden daarmede eisen gesteld waar- van zijn ministerschap heeft ver- aan in redelijkheid niet viel te vol- ripht. DE PIJ BIJ DE PAAI Advertentie Lak 't «el! met NEDO-MEX Transparante klenrlak Frodmt na CeU-Bever ,_.i de Judakerk. een man legemaakt in zijn leven. Toen hij de wam. w-as Lady Isabella Juist aan bleef bij hem staan om te zien hoe hij hét deed. Ze was heel vriendelijk voor hem. zo als altijd trouwens, en de arme muziekleraar kreeg de moed om over zijn particuliere zaken te spreken. Hij wilde de lady graag een klein verzoek doen. Zou Lord Mount Severn de rol van beschermheer op zich willen nemen van het concert dat .hij volgende week wilde geven? Hij bloeide voegde slaagde. hij het gezegd had .dat hij het erg arm had. Als het hij doorgaan Maar zo met. dan zou hij uit het huis worden gezet. Ze zouden zijn meu belen verkopen en hij had zeven kinderen...... Isabella was helemaal vertederd en ze zocht de graaf op ..O papa. ik heb Je Wil Je naar tjg „Wel kindje. ..Je r Lynne groot verzoek luis'teren?" dat gebeurt niet West zijn te horen fiedelen? Maar beate Ijabella Ze vertelde hem alles wat ze zo Juist gehoord had. „Zeven kinderen, papa' en als zijn concert niet slaagt, dan moei hij zijn huis kwijt en op straat zwenren. Het ls een kwestie van leven en dood voor hem' Hij U heel erg trm!" „Tk hen zelf ook arm", zei de graaf Ik had ro'n medelijden met hem. toen hij het me vertelde. Hij bloosde telkens en ik voelde, dat hu er liever niet over sprak. Ik ben er zeker van dat hij een eerlijk man ls." ..Wel neem maar kaartjes van hem voor een Pond. er. geef ze aan het hogere personeel. Een d°,I]o Cp»p*d«ac gaat hat niet om; begrijpt u dat van door ANN LUDLOW niet? Als u en ik toezeggen, dat we komen, dan komt heel West Lynne. dan loopt de zaal vol. Ze Sa an dan omdat wij gaan. Dat zei hij. Als ze zou- en denken, dat onze bedienden alleen maar gingen, dan bleven ze vast weg. Denk u eens in. papa. dat ze uw meubelen weghaalden! En één enkel concert kan dat voorkomen. Doe het, voor één keer. Ik zal het al mooi vinden al is er maar één viool en eén tamboerijn." .Je bent een bedelaarster en ik laat me er ook nog door overhalen. Vooruit, zeg tegen de man. dat u.l# Vnm.n t,,V»n 'r „Vertel hel iedereen", iel re met tuur iedereen die u ontmoet, als u denkt dat het zal helpen. Ik zal al mijn vrienden vragen te komen." Tn.n rnrlyle die avond kwam. was de graaf e kamer uit. Isabella begon over het niets in West Lynne onder bescherming „mn)l|li.,.rH hrnhheen al zoveel eehoord van kr.,"fe" «ord?n gemobiliseerd. Uit de waterschouw waar convent besloten werd, bleek dat door ogenblik de Ce.r,Het is een waagstuk voor Kane", meende Carly- le. „ik vrees, dat hij er alleen maar geld bij ver liest en zichzelf nog meer in verlegenheid brengt. ..Waarom denkt u dat?" vroeg ..Omdat er niets in West Lynne staat en de mensen hebben al zoveel gehoord de moeilijkheden van mijnheer Kane, dat ze metj veel verwachting meer van hem hebben. Als er maar een vreemde kunstenaar kwam, met een naam die ze niet kunnen uitspreken, dan vliegt heel West Lynne er naar toe." ..Is hij zo heel erg arm?" ..Heel erg. ja. Hij verhongert bijna. ..Verhongert?" herhaalde Isabella, terwijl ze Car- lyle met grote ogen aankeek, want ze dacht dat ze het niet goed had verstaan. „Bedoelt u. dat hij niet genoeg te eten krijgt?" ju» ..Brood krijgt hij misschien wel. maar verder met ten veraeeia, ter veel bijzonders. Als organist bee" hij een salaris *dre8*en in het past, dat bepaalde districten zich con centreren op propaganda een hun toege wezen aantal kampen, zoals het afge lopen seizoen reeds gebeurde in Zuid- Holland-Zuid, waar een reeks zeilkam pen in Den Briel werd belegd. Verder doet zich de mogelijkheid voor om trainde kampstaven „uit te lenen" vakantiecentra en jeugdhuizen, u mee in principe reeds het afgelopen jaar begonnen werd. Voorlichting Een heel ander facet van het prakti sche werk vormt de functie van de Kernraad in het grote J. en E.-gehecl. Een Kernraad, die opnieuw zijn plaats moet gaan vinden, zowel ln het vormings werk als in het gesprek met andere jeugdorganisaties. Daarnaast ligt het feit, dat binnen Vle kerkmuren, zelfs on der gerenommeerde predikanten, vaak de vreemdste misverstanden heersen,om trent opzet en werkwijze der bestaande jeugdevangelisatles. Een Juiste voorllch- llchting daaromtrent is uiterst urgent, welke echter veel tijd en geld kost. Ge- mogelijkheid het werk landelijke propaganda raad sterker te coördineren, waarvloor ook op dit punt efficiënter werken moge lijk wordt. Ook het maandblad, dat vorig Jaar volledig werd vernieuwd, kwam ter sprake. De redactie zal ernaar streven het blad meer aan te passen eisen die het kringwerk stelt, dan tot nu toe het geval is. Zo zullen er in de loop van het jaar verschillende extra nummers verschijnen, gewijd aan be paalde onderwerpen, die telkens een actueel probleem objectief van verschil lende zjjden belichten. Daarnaast zal het ook een beeld gaan geven er op het moment in de vereniging leeft. De grote abonnementenactie, die dit jaar gehouden werd,, leverde duizend nieuwe abonnees op. Champagne Het is echter jammer, dat hoewel reeds aan zeer veel aanvragen vooi graties abonnementen voldaan werd, eer nog groter aantal (waaronder die var een 5-tal sanatoria voor 150 stuks) on geldelijke redenen voorlopig moet blij ven liggen. Een oplossing voor dit probleem lijkt gevonden te zjjn in het organiseren van een grote landelijke abonnementencam pagne tijdens de „Week van het Maand blad", van 16 tot en met 22 november rerkgroepen TJET protestants-christelijk onder- schil, wanneer men deze opzet ver wijs ls ten onsent steeds geba- gelijkt met de protestantse, seerd geweest op de gedachte, dat Bij de protestanten komt de rege- aan de ouders een seer belangrijke ling typisch „van onderen op"; invloed op het onderwijs moet wor- ook bij de nieuwe r.k. Schoolraad den toegestaan. Deze opvatting ligt echter zullen, naar uitdrukkelijk in de woorden „de school aan de wordt medegedeeld, de leden wor- ouders". den benoemd door het episcopaat; Het mag tot voldoening strekken, dit laatste ge(clt niet slechts de dat deze opvatting ook bij het niet- vertegenwoordigers van de kerk, protestants-christelijk onderwijs het geldt evengoed die van het on- meer en meer als juist wordt er- derwijs en van de ouders, kend. Bij het openbaar onderwijs Een ander punt van onderscheid wordt het ontbreken van die invloed hangt hiermee samen. In de r.k. als een gemis gevoeld; naast de schoolinspecties sullen dus voor protestants-christelijke scholen ko- taan eveneens de leken worden in- men er steeds meer bijzondere geschakeld. Maar die inspecties scholen. En wie kennis neemt van zelf krijgen een belangrijker taak. de r.k. pers weet, hoe ook daar het Wij vermoeden zo, dat dit laatste streven is om meer dan tot dusver de zelfstandigheid van de afzonder de ouders bij het onderwijs te be- Hjke scholen en dus ook de in trekken. vloed der ouders op die afzonderlij- Bij het r.k. onderwijs is men nu, scholen ten goede zal komen, met goedkeuring van de geestelijk- Het heeft er zo nog veel van, dat heid, gekomen tot een opzet, waarin met de ene hand wordt genomen men aan deze gedachte van meer wat met de andere wordt gegeven. Invloed door de ouders op het onder- En belde zijn het de handen van half i r komen kijken.' vloog weer naar mijnheer Kane, haar ogen straalden. Ze sprak zach'., als altijd, maar haar stem was warm van voldoening. ..Ik kar. u vertellen, dat papa heeft toegestemd. Hij neemt vier kaartje* en wij komen allebei." De tranen kwamen mijnheer Kane in de ogen. Isa bella was er niet helemaal zeker van. dat de hare helemaal droog waren. Hij was lang en mager, roet smalle vingers en een nek als var, een vogel. Hij stamelde woorden van dank en vroeg nog of hij bet opei.baar mocht maken, dat zij kwamen. het gehele land de activiteiten steeds uitbreiden en dat naast he: spronkelljke kringwerk allerhande nieuwe werkmogelijkheden worden ge zocht; dit uit zich zowel in gezamenlijk optreden met andere organisaties in de grote steden als in plaatselijke acties in kleinere gemeenten. Het land is thans in veertien distric ten verdeeld, terwijl het aantal contact- adressen in het buitenland zich uit- daar wat: breidt. irrnnw en.l Tijdens het convent werden enkele Ik nieuwe bestuursleden gekozen, zodat het :t." landelijk bestuur er momenteel als De'volgt uitziet, mej. J. P. Koen, Eindho- In haar ven. presidente; C. v. d. Veere. Den onwetendheid, of hoe moest Haag, alg. adjunct; mej J Melles, Gar- helemaal niet aan ge-denierslaan 8. Apeldoorn, secr.esse; H. or te zetten, terwijl ze I Schelhaas. Den Haag, penningmeester; West Lynne komen lo- C L. Ridder, Rotterdam, kernblad; mej. de pia- A. C Zegers. Rotterdam, alg.propaganda- tag die I raad; mej. H. Kingma. Sncek. kernraad; in.g ge-I T v. d. Does. Utrecht, kampzaken: B had het niet1 Broeren, Den Haag, maandblad. Het 1 adres van het centraal bureau blijft (Worut vervolgd; Beekstraat 5, Apeldoorn. dertig Pond en dan geeft hij hier lessen. Maar hij moet zorgen voor zijn vrouv kinderen en dan komt hij zelf vaak te kort. weet, dat hij niet eens weet hoe vlees sma; Niet genoeg te eten' Nooit vlees geproefd' woorden maakten In Isabella iete T- zorgdoosheid. dacht, hem"1een maaltijd voor_te zetten, terwijl genoeg hadden. Hij was pen en terug, had een uur nodig gehad v< no. en moest toen weer terug, met een rammelde van de honger. Het was zo eenvouo.g ge weest om één woord te zeggen en gedaan. „Wat is wijs tegemoet wil komen. Als toporgaan voor het r.k. onder wijs In Nederland met uitzon dering voorlopig van het r.k. hoger onderwijs komt er een nieuwe r.k. Schoolraad. Hierin zullen kerk, het episcopaat. De r-k. pers schrijft nu: het episco paat draagt taken over. Kennis neming van de nieuwe opzet biedt echter ook deze indruk: het episco paat houdt de touwtjes in handen. onderwijs en ouders gelijkelijk ver- De geestelijkheid houdt beslissend tegenwoordigd zijn. Deze school- de vinger in de pap; om hij het raad krijgt als adviescollege een beeld te blijven zouden we kunnen Contactraad naast zich. Bovendien zeggen: de geestelijkheid houdt de zullen er léken ingeschakeld wor- PU bij de paal. den in de schoolinspecties. En daarom menen we te mogen Een waardevol element in deze op- stellen: voor een regeling van het zet vergeleken ook bij de tot dus- onderwijs, waarbij de ouders wezen- ver bestaande situatie onder onze lijk betrokken zijn, is bij het pro- r.k. medeburgers is de ruimere testants-christelijke niet maar het inschakeling van de ouders. Er beste Initiatief geweest, doch ls tot blijft niettemin een belangrijk ver- op heden ook de beste uitwerking. EEN ZET VAN PEKING T TIT het feit dat de Chinese commu- beurt beweren, dat de stap van Pe- nisten hebben laten weten, een king het gevolg is van de krachtige week lang het artilleriebombarde- houding, die de Amerikanen tot dus- ment in de Straat van Formosa te ver hebben aangenomen. zullen staken blijkt opnieuw, dat zij niet van plan zijn met militaire mid delen een beslissing te forceren. Eer- noch het ander ls juist. De Chinese communisten, die de hui dige situatie zeer bewust in het leven aan zijn kant heeft. zijn de twee voornaamste partijen de De nict-officiële wapenstilstand in de Verenigde Staten en nationalistisch Formosa stelt de elkaa» China geworden. Boven de bespre- vuren hebben gestaakt, zonder met dreirinc de Amerikanen een wapenstilstand te zal sluiten. De Verenigde Staten tionalistisch China kunnen op hun kans. n Peking, dat de strild hervat als geen gebruik wordt gemaakt van de thans geboden Bisschop George Bell Dr. George Kennedy Bell. de Angli caanse bisschop, die grote bekendheid verwierf in zijn strijd tegen het fascisme en de atoom oom, is vrijdag in de leef tijd van 75 jaar overleden. Hij is zes maanden ziek geweest en vervulde zijn ambt tot vorig jaar. Voor en tijdens de tweede wereldoor log verzette hij zich krachtig tegen het uitte ate» In 1937 werd hij door wijlen Julius Streicher fel aangevallen. Het jaar daar op kwam het antwoord van dr. Bell: zeventig Duitse geestelijken en hun familieleden werden door hem naar Engeland gehaald. Hij was voorts een verwoed voorvechter van een verbod voor atoomwapens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2