STERREN van het witte iverken in Gods Koninkrijk doek GEESTELIJK LEVEN Geestelijke en materiële hulp aan vluchtelingen en noodlijdenden VROLUK ORTHODOX MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD 2^ icisttA/Vl* ZONDAGSBLAD ZATERDAG 4 OKTOBER 1938 Catechismus 'en psalm I Als het ..Waarom in felle neonletters opvlamt in het leven van een christen, valt er meestal teven» een helder licht op het boek der psalmen. Waai2 de nood het hoogste i«. worden de liederen van David het beste begrepen. Zij vormen dan samen een spie gel, waarin ons gevoelsleven zichzelf weerkaatst ziet. Maar zij zijn meer dan een spiegel; de psalmen voeren onze door stormen gebeukte emoties mee naar de rust van een veilige haven. De p*-timen geven geen levensfilosofie, geen dogmatische verkla ringen: ze geven een ervaring, een belevenis weer van de gelovige. Geen enkel volk bezitf een bundel berijmde psalmen, die zo'n grote plaats inneemt in het kerkelijk leven als het Nederlandse. Als men zich afvraagt waarom deze psalmen zo diep hebben wortel geschoten, kunnen we waarschijnlijk antwoorden omdat in ons ker kelijk leven de Heidelbergse catechismus zo'n belangrijke plaats inneemt. Het catechisatiesysteem van de Nederlandse kerk is even typisch Nederlands als de berijmde psalmen. De catechismus geeft ver standelijk de inhoud van ons geloof weer. en daarom hebben we de psalmen nodig om ons gevoelsleven ook een kans te geven zich te uiten. In kerken waar deze catechismus ontbreekt, ontbre- Angeles, California, lazen wij. „Carmeil Avenue", zei de Christus woont ook in Hollywood ogeren <zDale ^oanó naaót en booan kun werk ótaan zij ook In dienM oan <§cd BIJ DE hotelportier keken we in het gastenregister. «U" ®r die in de avonduren bij- „Dat ie die heer, midden in de hal, met dat grijze A' froep va" Hollywood heeft zijn «imenkom- pak duidde de portier aan. Zijn vinger stokte by de naam ,n de m vertelde van een Amerikaan. Rev. R. Halverson, Carmen Avenue, Los ds. Haiverson ons. Ons verstand belijdt Catechismus en psalm 11 portier, „die loopt tot in Hollywood. Ik ben er eens geweest, jaren geleden, toen ik in de States werkte. Pracht land, California. Ik zou Roy Rogers Onze naoorlogse tijd, die verstandelijk in de problemen ls vastgelopen, is geneigd om het hart weer meer te laten spreken. Daarom krij gen de psalmen weer een nieuwe plaats in onze kerkdiensten. We hebben eerst de vernieuwing gezocht in het lang niet altijd komen. Juist toen hij ons misschien wel alle heerlik- W' AT DIE portier zou, zijn we nooit te weten ge- Tot die groep behoren velen, die men in Nederland wel van het wit te doek kent. De vice-president is thans de cowboy-held Roy Ro- Een predikant uit het film- gors, de man van de Republic gelukkige rythmische zingen om tot een nieuwe berijming te komen, opdat we opnieuw kunnen zeggen: ..Komt, hoort, en ik wil vertellen wat hij gedaan heeft aan mijn ziel." (Ps. 66: 16). Hoe we ook over de nieuwe berijming zul len denken, waarvan een eerste proef binnenkort zal worden uitf geven, zij is het bewijs van het feit dat de gelovigen weer x spreken vanuit het eigen geestelijk leven. De zoveel gesmade ..be vinding" klopt weer op de deur van de kerk. omdat in onze tijd jongeren en ouderen weer ervaren dat wie Christus gelooft, Chris tus ervaart! Een belijdenis zonder bevinding wordt nimmer een belijden. Als uw christelijk leven in de belijdenis is blijven steken en u niet kunt eens. zingen: ..Komt. hoort!" bent u Christus misschien wel op papier maar niet in werkelijkheid tegengekomen. Een ontmoeting met en overgave aan de levende Christus maakt van de catechismus een psalm en doet uit de psalm de catechismus opbloeien. Zij behoren bij elkaar. E:n zingende kerk zonder catechismus staat open centrum Hollywood, conclu deerden we. Daar zat een verhaal in heden van deze Amerikaanse e streek wilde gaan opsommen, fen arriveerde een nieuwe hotel gast en hield de portier voor ons geen tijd meer over. Mis schien vertelt hij het ons nog Een uurtje later zaten we te genover dr. Richard C. Halver son. Van hem. de volkomen insi der in Hollywood hoorden we din gen over deze filmstad, die zo volkomen anders waren c berichten die men meestal de wereld onder ogen krijgt. Dr. Halverson vertelde ons en daarbij glimlachte hij breed, van het Christendom in Holly- wood. Van sterren van het witte *- band gelegd tussen de doek. die in woord en daad Chris- drie letters voor de naam tu§ als hun enige Verlosser NTUSSEN hadden wij ver- i sta catechiserende kerk, die niet meer kan ringen vervalt in dogmatisme. Maar wat voor de kerk geldt, geldt ook voi van ons. Hoevelen van ons kunnen wel de eerste zondag cathechismus uit het hoofd opzeggen, maar uit het hart w Psalm 27:7 (berijmd) op, omdat Christus niet het verbindingste ken is geworden tussen belijdenis en bevinding. En toch wil Hij dat ook voor u worden. en de opmerking van de por- cciMC iujiuug ut cmneie jaren oez uit het hart welt niet Rev. betekent dominee en middelbare school Carmen Avenue zou volgens de portier in Hollywood zijn. HET WERK VAN INTER-CHURCH AID Op alle brandpunten is I.-C.A. actief ligmaker belijden Dr. Richard Halverson ..zeg maar Dick" werd in Noord Da kota geboren en groeide er op. Enkele jaren bezocht hij er de middelbare school en op het zgn. ..College" studeerde hij twee jaar handelswetenschappen In 1935 ontdekte Dick dat hij in Holly wood in korte tijd schatrijk kon worden en dus ging hij naar Hol lywood. Het viel de 19-jar:ge filmspeler in-spé echter hard tegen. Studio's die met zijn bekende paard Trigger, en zijn vrouw Da- Ie Rogers-Evans tientallen films heeft gemaakt. Roy staat nog steeds in de belangstelling, voor al van het Jeugdige publiek en heeft dan ook een enorme fan mail. Iedere dag stromen brieven bij hem binnen.Per jaar ontvangt hij er ongeveer een miljoen. ,,Roy is een fijne kerel. On- danks zijn drukke werk in de dlt film-business verzuimt hij heus 'pn niet een enkele keer de ontbijt- bijeenkomsten. En in zijn werk is hij een opgewekt en daadwerke lijk Christen. Ik heb hem eens gevraagd een getuigenis op schrift te stellen, zo dat ik die aan iedereen kon laten zien. en dit schreef hij op", zo vertelde ds. Halverson. en hij toonde ons: De ICL-groep Hollywood la voor ona tot een grote zegen Jcomt geworden. Door deze groep heb- ontmoet Christer ik dlenatbaar sooniijk zien worden aan Jezua Chrla- schamen de Christenen zich het evangelie van Christus niet. Zij tus. We hebben mogen ervaren kwvnen de kracht van het evan- Zijn goede job Zoals zovele anderen leurde Hal verson langs heel wat filmbu reaus om een goede succes bleef uit. Waar mensen in nood verkeren, verleent de Inter-Church Aid hulp. Deze mte,kerkem.ee huipver.ening staah zoals ^^Swere&Tè men weet, onder auspiciën van de Wereldraad van Kerken n£mw samen met de Luther. en tijdens de recente bijeenkomst van deze Raad in Nyborg se Wereldfederatie (Denemarken) werd het jaarrapport bekend gemaakt, Lutherse Wereldhulpdienst, waarin de activiteiten van Inter-Church Aid werden belicht. aanraking En dit eerste contact is een band voor altijd geworden. Dick aanvaardde Christus en besloot zijn leven geheel voor Zijn dienst in te zetten. Jaren van studie volg den, tot in 1942 Richard C. Halver- son als hulppredikant van de Op alle fronten werkt de Presbyteriaanse kerk kon worden bevostigd. Enkele jaren stond hij satie van de Wereldraad zeer jïa^fJ^n^etamSt1 ^"califor" nvaardde. Sinds 1956 heeft als predikant zijn dat we de genade hebben gekre gen mee te werken anderen voor Gods Koninkrijk te win nen. Moge God het werk In de Het harten van de leden van deze groep voortzetten. Want deze mensen beïnvoeden bewust of onbewust de levens van zeer velen, door het medium van de massacommunicatie (de film), door Jezus Christus, de Heer. DALE EN ROY ROGERS. de Maar er behoren meer filmster ren tot deze groep, die een leden telt. Tientallen namen r de Interna- de ds. Halverson op, maar Nederlanders klonken der wereld en het zout der aarde. Men moei er aandacht aan schenken dat het Gods methode is om Zijn naam groot te maken door mensen. God kiest er Zijn mensen voor uit. Laat ieder die het evangelie kent. dit dus door vertellen aan anderen en zo mee werken aan de uitbreiding van het Koninkrijk Gods. Laat ieder dus weten dat hij een element is in de metbode v voerend soldaat gle." Boodscl dlt In uw krant schrlj- ïg ds. Richard Halver- We beloofden het hem. we hadden hem aangr im een verhaal te krlj- we ontvingen er een ■hap bij. De 170 kerkelijke genootschap pen, die bij de Wereldraad zijn aangesloten, staan vooral vluch telingen en slachtoffers van ram- materieel, financieel en gees- ES organisatie voor Vluchtelingenhulp en andere bemiddelingsorganen. De Inter-Church Aid heeft ook veel bemoeienis gehad bij het doen emigreren van de vluchtelin- ijk bij. De gelden, waarover gen naar landen als Canada. Inter-Church Aid de beschikking heeft, zijn echter nog altijd niet toereikend om de nood geheel te lenigen en daarom richt de hulp HONGAREN De hulp aan Hongaarse vluch telingen (al twee jaar lang de belangrijkste zorg van I.-C.A.) sal sterk ingekrompen moeten worden, omdat de speciale fond sen, die daarvoor werden ge sticht, bijna uitgeput zijn en bo vendien heeft de communistische regering enkele invoerfacillteiten opgezegd. Ondanks financiële en andere moeilijkheden, konden door In ter-Church Aid 28.146 vluchtelin gen aan een nieuwe vaste woon plaats worden geholpen in 1957 en in dc eerste maanden van dit jaar werden nog eens 6000 op de- i Hollywood ls nog IN TIEN JAREN „.i tijdsverloop dus zolang de Wereldraad bestaat en in samenwerking met de V.N.- „Filmgids" - het eigen blad van de CEFA Het eerste nummer van „Film- gids" het eigen blad van de CEFA (Chr. Film Actie) is verschenen. Het is de bedoeling, dat er tien nummers per jaar zullen uitkomen. De abonne mentsprijs is vastgesteld op 3,- per jaargang. Adres: Hooigracht 35 Leiden. Donateurs van de CEFA (minimum 2.50 p-j.) ont vangen het blad gratis. Dit eerste nummer onder streept nog eens even het doel van de CEFA: ..het dienstbaar maken van de film aan de gees telijke. zedelijke en culturele ontwikkeling en aan de ontspan ning van ons volk''. Zij tracht dit te doen en de films te be oordelen volgens normen „ge steld in gehoorzaamheid aan dR Heilige Schrift". Voorts bevat het blad nieuws ovjr de 15 nieuwe spzelfl'.ms van de CEFA en ander rteuws op het gebied van de film. Filmgids ziet er aantrekkelijk «it en biedt veel interessants. Niet alleen de Hongaren heb ben de Inter-Church Aid een gro te hoeveelheid werk gebracht, ook de meer dan een miljoen Ara bische vluchtelingen in het Mid den-Oosten, 700.000 Chinese ver strooiden in Hongkong en ook de 500 „Russische oude gelovigen" in die stad, die konden emigreren naar een nieuwe kolonie in Brazi lië. vormen een voortdurende zorg voor de bestuurders van I.-C.A. LIBANON De noodtoestand in de Libanon deed Protestanten en Roomska- tholieken de handen ineenslaan om hulp te bieden en in Valencia en Qucyras werden kleine groe- pen Spaanse en Franse Protes tanten geholpen, die door de re cente overstromingen al hun be zittingen waren kwijtgeraakt. iz-trtrirtrtrtrin Ook achter het IJzeren Gor- dijndoet t Blondje en Zwartje XXXI Of vicaris Ronald later in „Bi zijn eigen gemeente werkelijk grapjes over de „kraai ■k voor heter vuren zal komen maken grapjes hun koers riode te bepalen. Het zijn van allerlei slag. van allerlei le vensbeschouwingen. onderling met grote verschillen. Echter vrijwel allen hebben zij een functie in de maatschappij, waardoor zij met veel mensen in aanraking ko men, iedere dag weer. Voordat de beweging tionaal werd georganiseerd bestond de verscheidene keren in Califor- de beweging uit een aantal in nië te zijn geweest en in Holly- Amerika verspreide ..ontbijtgroe- wood vaak de ontbijtgroep daar pen". In de vroege ochtend kwa- bezocht te hebben. Het is een van men mensen bijeen om samen met de meest God de dag te beginnet groepen zijn er thans nog. die door dr. Vereide vertellen. En Geen schaamte i- Abraham Vereide. Hij vertel- worden gespecialiseerd. DR. RICHARD C. HALVERSON, predikant in een filmcentrum. gelie en de kracht van hot gebed. Lang hebben we met ds, Hal verson nog gesproken. De predi kant uit Hollywood gaf in dit ge sprek o.m. zijn visie op het bij belse begrip „het zout der aar de". ..Het is namelijk de strategie van God. als we het zo mogen noemen", zo zei hij, ..dat Hij uitkiest, die in Zijn dienst Voorrecht het beter kunnen weten dan hij. Immers, hij was de stichter schonken i van de eerste ontbijtgroep ln hun gehoor komt, Amerika. Destijds, in 1935 in om hem tot i oorspronkelijke groep. Even Seattle En hij zag dit voorbeeld ge Gods DR. ABRAHAM VEREIDE: ,Jn Hollywood schamen velen sich voor het evangelie eat Christus niet!" na 1945 werd de eerste groep in het district Los Angeles gesticht. Thans sljn er twaalf. Er zijn er die rond lunchtijd vergaderen, er op vele plaatsen nagevolgd, was het ook, die na de laatste oor log, de groepen in Amerika en ver daarbuiten bundelde in de 1CL. ledereen die daar ln Hollywood ?n gaan dan weer uit en moeten hun invloed overal in hun leven laten merken. In hun werk. In hun liefhebberij. Zij zijn als getuigen van Christus het licht ben dat ik dit ronduit neer- van de ondernemer. De laatste wel werk. In Hongarije ontvingen de kerken reeds grote flnancië- Dit gebeurde allemaal binnen le bijstand, maar nu is ook Po- schrijf e len in de hulp betrokken, samenwerking met de Luther se Wereldfederatie zal Polen voedseloverschotten uit de Verenigde Staten ontvangen en ook medicamenten en kleren. De oude Oosterse kerken, die thans oog in oog staan met nieu we en moeilijke problemen zullen in de naaste toekomst op hulp mogon rekenen, bijv. in Libanon. Jordanië, Egypte, Turkije, Grie kenland en Joegoslavië. WINST Soms kan dc geboden assistentie ook nog financiële winat afwer pen. Naar Hongarije werd een grote voorraad papier gezonden om 200.000 gezangenbocken en 100.000 bijbels te kunnen drukken. Nu dlt gebeurd Is, brengt de ver koop van bijbels en bundels zo veel op, dat er een fonds kon worden gesticht om Hongaarse emerBus predikanten een klein pensioen te geven. Voor het komend Kerstfeest hoopt men nog voorraden voedsel en kicrer. naar Hongarije te kun- zertden, maar daarna zal het belde hem gans naar behoren later laatdunkende op en samen spraken ze het dersteld. Nou ja. dat is alle- te noodzakelijke programma door. maal heel redelijk, maar tege- e- Zó zou het gaan. De familie lijk hagelden de dienovereen- i het komstige wijzigingen ook op Om ons neer. De familie bleek te groot om in het kleine kwart na tien zou de daar binnenschrijden e korte rouwdienst houde len en onverschillig vanuit kwart voor elf zouden de be- men. Maar een deel van de welke woonwijk en op welk dienaars aanbellen en hun familie bleek principiële be- V" rd. He- werk verrichten. Te half zwaren tegen de aanwezigheid hem in petto laas, Ronald kreeg te maken twaalf mocht men de stoet op van een geestelijke te hebben. Maar een ander deel van de niet zoveel nesten en heden per jaar bereiden, als die ene, enkele dag in onze kerkhof gedisciplineerd bleek te hebben, toen hij Han- met die sporadische uitzonde- vader ter aarde bestelde. In ieder geval is het ondenk- mhet kerkhof verwachten waa ring, die moet blijven bestaan alleen de vicaris by het graf familie begon dat te eisen, nu i de regel te nog iets zeg- sommigen zich daartegen kant baar dat daar een begrafenis bevestigen.' gen zou. Zt zulke sensationele wendingen Het begon al hij op zich rö 0in0 hei de e: genomen had om de plech- zal oplever Ik heb bij mijn nooit over een begrafenis ge schreven. Men doet dat eenmaal niet. Men respecteert tigheid te wat moet nu schrijven: te leiden begeleiden, bij te wo- te vergezellen- ten. De zesde keer zou het alle- dernemer kreunend dat hij er maal paan. En wat van kreeg. En toen daag zó aina hel de er een organisatie op, waar- allemaal van de overledene lid geweest was, en die wenste (n ieder Dat het zó geval op het graf te spreken, allemaal niet gn ^at er daarna een tweede Bins, mirktcn w, allen bülon- „rJanlMtlf blijk.,, te btilaan de smart der rouwdragende h of men eerbiedigt de eenzaam- v hetd van de overledene om tvie niemand een traan laat. Er komt iets bij: de mannen. BHI a die zich belasten met de zorg Ronalds reportage, voor de laatste dienst welke het feit. dat Joke 6 men de medemens kan bewij- eigenlijke ter aardi J zen, zyn uitermate vakkundig ook in de rygn der belangstel- gen. Letterlijk alles werd in het voorkomen van iedere lenden bijwoonden. Ik ben er daarbij ondersteboven gegooid: ben?! Jullie zegt altijd dat je storing. Zij bthoren waar- trouwens van overtuigd dat de de aanvang van de plechtig- geen geiegenhcid krijgt om lot me nog niet duidelijk, ondanks ochtend van voorbereiding zes^ - ondanks maal heeft opgebeld om Ro- oók het woord wilde voeren, e- i ik de nald van bepaalde kleine wij- Tegen die tijd kreunde Ronald genlijke ter aarde bestelling zigingen op de hoogte te bren- ook. Maar Joke zei: „Och «chynïyk tot de grootste psy- Hankie-clan zelf niet de flauw chologen, die er in ons landje ste notie had waarom je fei- maal versteld. Om rondlopen. Zij weten zich te gelijk ondanks hun nadrukke lijke zwart geheel op de ach- ongetwijfeld toe bü om van te houden, en toch deze droevige handeling een zoon waarvan we nop zaken op beslis- soort comedy of errors te ma- gehoord hadden. Oma üf!?. ""AW"™'1'"'? f.T. d, mrtuf n t. tvrtkm. Nou krijg je die gelegenheid wel gelegenheid 'te*stellen'"over te *n hei U weer niet goedIk komen een ons onbekende blij zyn ,Ja, jij hebt gemakkelijk ten aan particulieren zullen door de communisten nog worden door- gela'en De le^itnj van Inter- ChurcV Aid doet al het mogelijke <x sende wijze te beïnvloeden. Ik ken. Ronalds fout het soon by nader inzien niet sou nard. vind dat ze er recht op heb- overigens niet en evenmin die komen. Omdat hij toch weer In zyn rubriek „Terzijde" in het blad ,Jn de Waagschaal" schreef dr. J. J. Buskes: ds. Hoekendijk van de Vrije Evangelische Gemeente zat eens in een vergadering van theologen, die het probleem der richtingen met elkaar bespra ken. Het ging er nog al heftig toe. Het onderwerp lag as. Hoe kendijk niet en hij zei dan ook geen woord. Toen men hem vroeg tot welke richting hij eigenlijk be hoorde, gaf h\j ten antwoord: „Ik? Ik ben vrolijk orthodox". Er zyn in kerkelijk Nederland vele christenen die, hoewel or thodox, de vrolijkheid missen. Er zyn zelfs tientallen ortho doxe predikanten, die menen God het meest te verheerlijken door in hun preken zoveel mo gelijk medemensen verloren te laten gaan en zo tveinig moge lijk medemensen behouden te laten worden. Met als resultaat, dat hun prediktng alles behalve vrolijk orthodox is. Jaren geleden zat ik in een zomervacantie ergens op de Velutve. Met z'n drieën gingen we naar de kerk: mijn vrouw, ik en mijn kleine jongen. De kerk zat stokvol. Behalve de vaste kerkgangers waren er heel wat pensiongasten. We za ten zeker met een vijf honderd in de kerk. De preek was heel lang en de dominee preekte heel langzaam. Op het hoogtepunt van zijn preek zei hij: „Als er van de schare, die hier voor m(j in de kerk zit. één zalig wordt, twee behouden worden, zal het veel zijn". Mijn kleine jongen, die al een half uur op een zuurtje zat te sabbelen en permanent naar de hoed van de juffrouw voor hem zat te kijken een wat won derlijke hoed hoorde deze uit spraak. trok aan mijn jasje en fluisterde: „Die is niet royaal, vader". Nee, die prediker was niet royaal, bepaald niet. De volgende zondag kwamen we niet terug. In een kerk, waar we met z'n drieën een mini mum-gezin niet zalig kunnen worden, zet ik geen voet meer We fietsten naar Ermelo, waar een prediker getuigde„Als u het mij vraagt, ik geloof, dat we er allemaal komen". Die was uit reactie op de Velutve te royaal. Hij vergat bovendien dat tve het hem niei vroegen, maar eenvou dig het evangelie van Jezus Christus tvilden horen, vrolijk orthodox, ja. inderdaad vrolijk maar niet vrolijk zonder meer, toch wel waarlijk vrolijk-ortho dox, de bijbelse boodschap. Misschien heeft Da Costa het juiste getroffen, toen hij in een bybellezinp in Amsterdam tot z(jn hoorders zei. „Indien ik wist dat u aller op één na behouden zoudt worden, zou ik tot u zeg gen: laat ieder van u rekenen met de mogeli-cheUi. dat hij die éne ie. En indien ik wist, dat u allen op één na verloren zoudt gaan, zou ik tot u zeggen: laat ieder van u zich opmaken en getui gen: door Gods genade zal ik die éne zyn". VBLK WKGKN (Herv.) Geref. Weekblad: Sommige sen genieten wel God» liefde, dat z\j denken, dat zfj zo wel kunnen .terven. Maar dan komen zfj er later achter, dat de toorn God» nog op hen ligt en dan wordt dc Herre een verlerend vuur voor hen. Er zyti vele wegen, waar. langs God de zondaar lot Chris- tus brengt, maar liet einde van deze wegen is altgd, dat de men» daar niet komt al» een bekom merde of als een «rliuld-brdckle of als een men» r(jk aan bevin dingen, doch als ren goddeloze, radeloze, onwillige en machte- lose. VOOR ZIEKEN Ds. A. S. Timmer in de Geref. Kerkbode, orgaan van de Geref. Kerk van Rotter dam: Laten alle zieken zondag* tij den» de kerkdienst denken aan het gebed, dat daar voor hen wordt opgezonden. Ook al wordt hun naam niet genoemd, zijn allen in dat gebed betrokken, ledera zieke, die Hit bedenkt, zal hier kracht uit putten Maar nok ile gemeente al» zjl niet maar luistert naar het gehtd, doch mrt haar voorganger mee bidt! zal door de voorbede geestelijk ge- .terkt worden. PREEK MAKEN er liet visi. leden, die of staat ten: Moet di< taken? En opt rbeliappen doen, clic bloemen in dc vensterbank begieten, die in ccn auto pnsse- ren, die uit hun kantoorraain kij ken en zich allemaal afvragen: Mort die man geen preek maken? Ik kryg het er benauwd van en rijd met een vaartje m'n gemeen te uit. HAAKT L' Ds. A. Vergunst in de Kerk bode. van de Geref. Gemeen ten te Rotterdam: De bladeren vallen. Zij roe- pen ons toe: sterven. Van het menselijk leven worden wjj aan- •lond» afge-neden al» een val- lend blad. Kent g(j lat» van dit .J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 21