STERREN van het witte
iverken
in Gods Koninkrijk
doek
GEESTELIJK
LEVEN
Geestelijke en materiële hulp aan
vluchtelingen en noodlijdenden
VROLUK ORTHODOX
MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD
2^ icisttA/Vl*
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 4 OKTOBER 1938
Catechismus 'en psalm I
Als het ..Waarom in felle neonletters opvlamt in het leven van
een christen, valt er meestal teven» een helder licht op het boek
der psalmen. Waai2 de nood het hoogste i«. worden de liederen
van David het beste begrepen. Zij vormen dan samen een spie
gel, waarin ons gevoelsleven zichzelf weerkaatst ziet. Maar zij
zijn meer dan een spiegel; de psalmen voeren onze door stormen
gebeukte emoties mee naar de rust van een veilige haven.
De p*-timen geven geen levensfilosofie, geen dogmatische verkla
ringen: ze geven een ervaring, een belevenis weer van de gelovige.
Geen enkel volk bezitf een bundel berijmde psalmen, die zo'n grote
plaats inneemt in het kerkelijk leven als het Nederlandse. Als
men zich afvraagt waarom deze psalmen zo diep hebben wortel
geschoten, kunnen we waarschijnlijk antwoorden omdat in ons ker
kelijk leven de Heidelbergse catechismus zo'n belangrijke plaats
inneemt.
Het catechisatiesysteem van de Nederlandse kerk is even typisch
Nederlands als de berijmde psalmen. De catechismus geeft ver
standelijk de inhoud van ons geloof weer. en daarom hebben we
de psalmen nodig om ons gevoelsleven ook een kans te geven
zich te uiten. In kerken waar deze catechismus ontbreekt, ontbre- Angeles, California, lazen wij. „Carmeil Avenue", zei de
Christus woont ook in Hollywood
ogeren
<zDale ^oanó
naaót en booan kun
werk ótaan zij ook In dienM
oan <§cd
BIJ DE hotelportier keken we in het gastenregister. «U" ®r die in de avonduren bij-
„Dat ie die heer, midden in de hal, met dat grijze A' froep va"
Hollywood heeft zijn «imenkom-
pak duidde de portier aan. Zijn vinger stokte by de naam ,n de m vertelde
van een Amerikaan. Rev. R. Halverson, Carmen Avenue, Los ds. Haiverson ons.
Ons verstand belijdt
Catechismus en psalm 11
portier, „die loopt tot in Hollywood. Ik ben er eens geweest,
jaren geleden, toen ik in de States werkte. Pracht land,
California. Ik zou
Roy Rogers
Onze naoorlogse tijd, die verstandelijk in de problemen ls vastgelopen,
is geneigd om het hart weer meer te laten spreken. Daarom krij
gen de psalmen weer een nieuwe plaats in onze kerkdiensten.
We hebben eerst de vernieuwing gezocht in het lang niet altijd komen. Juist toen hij ons
misschien wel alle heerlik-
W' AT DIE portier zou, zijn
we nooit te weten ge-
Tot die groep behoren velen, die
men in Nederland wel van het wit
te doek kent. De vice-president is
thans de cowboy-held Roy Ro-
Een predikant uit het film- gors, de man van de Republic
gelukkige rythmische zingen
om tot een nieuwe berijming te komen, opdat we opnieuw kunnen
zeggen: ..Komt, hoort, en ik wil vertellen wat hij gedaan heeft aan
mijn ziel." (Ps. 66: 16). Hoe we ook over de nieuwe berijming zul
len denken, waarvan een eerste proef binnenkort zal worden uitf
geven, zij is het bewijs van het feit dat de gelovigen weer x
spreken vanuit het eigen geestelijk leven. De zoveel gesmade ..be
vinding" klopt weer op de deur van de kerk. omdat in onze tijd
jongeren en ouderen weer ervaren dat wie Christus gelooft, Chris
tus ervaart!
Een belijdenis zonder bevinding wordt nimmer een belijden. Als uw
christelijk leven in de belijdenis is blijven steken en u niet kunt eens.
zingen: ..Komt. hoort!" bent u Christus misschien wel op papier
maar niet in werkelijkheid tegengekomen. Een ontmoeting met en
overgave aan de levende Christus maakt van de catechismus een
psalm en doet uit de psalm de catechismus opbloeien. Zij behoren
bij elkaar.
E:n zingende kerk zonder catechismus staat open
centrum Hollywood, conclu
deerden we. Daar zat een
verhaal in
heden van deze Amerikaanse
e streek wilde gaan opsommen,
fen arriveerde een nieuwe hotel
gast en hield de portier voor
ons geen tijd meer over. Mis
schien vertelt hij het ons nog
Een uurtje later zaten we te
genover dr. Richard C. Halver
son. Van hem. de volkomen insi
der in Hollywood hoorden we din
gen over deze filmstad, die zo
volkomen anders waren c
berichten die men meestal
de wereld onder ogen
krijgt. Dr. Halverson vertelde ons
en daarbij glimlachte hij breed,
van het Christendom in Holly-
wood. Van sterren van het witte
*- band gelegd tussen de doek. die in woord en daad Chris-
drie letters voor de naam tu§ als hun enige Verlosser
NTUSSEN hadden wij ver-
i sta
catechiserende kerk, die niet meer kan ringen vervalt in
dogmatisme. Maar wat voor de kerk geldt, geldt ook voi
van ons. Hoevelen van ons kunnen wel de eerste zondag
cathechismus uit het hoofd opzeggen, maar uit het hart w
Psalm 27:7 (berijmd) op, omdat Christus niet het verbindingste
ken is geworden tussen belijdenis en bevinding. En toch wil Hij
dat ook voor u worden.
en de opmerking van de por-
cciMC iujiuug ut cmneie jaren oez
uit het hart welt niet Rev. betekent dominee en middelbare school
Carmen Avenue zou volgens
de portier in Hollywood zijn.
HET WERK VAN INTER-CHURCH AID
Op alle brandpunten is I.-C.A. actief
ligmaker belijden
Dr. Richard Halverson ..zeg
maar Dick" werd in Noord Da
kota geboren en groeide er op.
Enkele jaren bezocht hij er de
middelbare school en op het zgn.
..College" studeerde hij twee jaar
handelswetenschappen In 1935
ontdekte Dick dat hij in Holly
wood in korte tijd schatrijk kon
worden en dus ging hij naar Hol
lywood. Het viel de 19-jar:ge
filmspeler in-spé echter hard tegen.
Studio's die met zijn bekende
paard Trigger, en zijn vrouw Da-
Ie Rogers-Evans tientallen films
heeft gemaakt. Roy staat nog
steeds in de belangstelling, voor
al van het Jeugdige publiek en
heeft dan ook een enorme fan
mail. Iedere dag stromen brieven
bij hem binnen.Per jaar ontvangt
hij er ongeveer een miljoen.
,,Roy is een fijne kerel. On-
danks zijn drukke werk in de
dlt film-business verzuimt hij heus
'pn niet een enkele keer de ontbijt-
bijeenkomsten. En in zijn werk is
hij een opgewekt en daadwerke
lijk Christen.
Ik heb hem eens gevraagd een
getuigenis op schrift te stellen, zo
dat ik die aan iedereen kon laten
zien. en dit schreef hij op", zo
vertelde ds. Halverson. en hij
toonde ons:
De ICL-groep Hollywood la
voor ona tot een grote zegen Jcomt
geworden. Door deze groep heb- ontmoet
Christer
ik dlenatbaar sooniijk
zien worden aan Jezua Chrla- schamen de Christenen zich het
evangelie van Christus niet. Zij
tus. We hebben mogen ervaren kwvnen de kracht van het evan-
Zijn goede job
Zoals zovele anderen leurde Hal
verson langs heel wat filmbu
reaus om een goede
succes bleef uit.
Waar mensen in nood verkeren, verleent de Inter-Church
Aid hulp. Deze mte,kerkem.ee huipver.ening staah zoals ^^Swere&Tè
men weet, onder auspiciën van de Wereldraad van Kerken n£mw samen met de Luther.
en tijdens de recente bijeenkomst van deze Raad in Nyborg se Wereldfederatie
(Denemarken) werd het jaarrapport bekend gemaakt, Lutherse Wereldhulpdienst,
waarin de activiteiten van Inter-Church Aid werden belicht.
aanraking
En dit eerste contact is een
band voor altijd geworden. Dick
aanvaardde Christus en besloot
zijn leven geheel voor Zijn dienst
in te zetten. Jaren van studie volg
den, tot in 1942 Richard C. Halver-
son als hulppredikant van de
Op alle fronten werkt de Presbyteriaanse kerk kon worden
bevostigd. Enkele jaren stond hij
satie van de Wereldraad zeer jïa^fJ^n^etamSt1 ^"califor"
nvaardde. Sinds 1956 heeft
als predikant zijn
dat we de genade hebben gekre
gen mee te werken anderen
voor Gods Koninkrijk te win
nen. Moge God het werk In de
Het harten van de leden van deze
groep voortzetten. Want deze
mensen beïnvoeden bewust of
onbewust de levens van zeer
velen, door het medium van de
massacommunicatie (de film),
door Jezus Christus, de Heer.
DALE EN ROY ROGERS.
de
Maar er behoren meer filmster
ren tot deze groep, die een
leden telt. Tientallen namen r
de Interna- de ds. Halverson op, maar
Nederlanders klonken
der wereld en het zout der aarde.
Men moei er aandacht aan
schenken dat het Gods methode is
om Zijn naam groot te maken
door mensen. God kiest er Zijn
mensen voor uit. Laat ieder die
het evangelie kent. dit dus door
vertellen aan anderen en zo mee
werken aan de uitbreiding van
het Koninkrijk Gods. Laat ieder
dus weten dat hij een element is
in de metbode v
voerend soldaat
gle."
Boodscl
dlt In uw krant schrlj-
ïg ds. Richard Halver-
We beloofden het hem.
we hadden hem aangr
im een verhaal te krlj-
we ontvingen er een
■hap bij.
De 170 kerkelijke genootschap
pen, die bij de Wereldraad zijn
aangesloten, staan vooral vluch
telingen en slachtoffers van ram-
materieel, financieel en gees-
ES
organisatie voor Vluchtelingenhulp
en andere bemiddelingsorganen.
De Inter-Church Aid heeft ook
veel bemoeienis gehad bij het
doen emigreren van de vluchtelin-
ijk bij. De gelden, waarover gen naar landen als Canada.
Inter-Church Aid de beschikking
heeft, zijn echter nog altijd niet
toereikend om de nood geheel te
lenigen en daarom richt de hulp
HONGAREN
De hulp aan Hongaarse vluch
telingen (al twee jaar lang de
belangrijkste zorg van I.-C.A.)
sal sterk ingekrompen moeten
worden, omdat de speciale fond
sen, die daarvoor werden ge
sticht, bijna uitgeput zijn en bo
vendien heeft de communistische
regering enkele invoerfacillteiten
opgezegd.
Ondanks financiële en andere
moeilijkheden, konden door In
ter-Church Aid 28.146 vluchtelin
gen aan een nieuwe vaste woon
plaats worden geholpen in 1957 en
in dc eerste maanden van dit
jaar werden nog eens 6000 op de-
i Hollywood ls nog
IN TIEN JAREN
„.i tijdsverloop
dus zolang de Wereldraad bestaat
en in samenwerking met de V.N.-
„Filmgids" -
het eigen blad
van de CEFA
Het eerste nummer van „Film-
gids" het eigen blad van de
CEFA (Chr. Film Actie) is
verschenen. Het is de bedoeling,
dat er tien nummers per jaar
zullen uitkomen. De abonne
mentsprijs is vastgesteld op 3,-
per jaargang. Adres: Hooigracht
35 Leiden. Donateurs van de
CEFA (minimum 2.50 p-j.) ont
vangen het blad gratis.
Dit eerste nummer onder
streept nog eens even het doel
van de CEFA: ..het dienstbaar
maken van de film aan de gees
telijke. zedelijke en culturele
ontwikkeling en aan de ontspan
ning van ons volk''. Zij tracht
dit te doen en de films te be
oordelen volgens normen „ge
steld in gehoorzaamheid aan dR
Heilige Schrift".
Voorts bevat het blad nieuws
ovjr de 15 nieuwe spzelfl'.ms
van de CEFA en ander rteuws
op het gebied van de film.
Filmgids ziet er aantrekkelijk
«it en biedt veel interessants.
Niet alleen de Hongaren heb
ben de Inter-Church Aid een gro
te hoeveelheid werk gebracht,
ook de meer dan een miljoen Ara
bische vluchtelingen in het Mid
den-Oosten, 700.000 Chinese ver
strooiden in Hongkong en ook de
500 „Russische oude gelovigen"
in die stad, die konden emigreren
naar een nieuwe kolonie in Brazi
lië. vormen een voortdurende
zorg voor de bestuurders van
I.-C.A.
LIBANON
De noodtoestand in de Libanon
deed Protestanten en Roomska-
tholieken de handen ineenslaan
om hulp te bieden en in Valencia
en Qucyras werden kleine groe-
pen Spaanse en Franse Protes
tanten geholpen, die door de re
cente overstromingen al hun be
zittingen waren kwijtgeraakt. iz-trtrirtrtrtrin
Ook achter het IJzeren Gor-
dijndoet t Blondje en Zwartje XXXI
Of vicaris Ronald later in „Bi
zijn eigen gemeente werkelijk grapjes over de „kraai
■k voor heter vuren zal komen maken grapjes
hun koers
riode te bepalen. Het zijn
van allerlei slag. van allerlei le
vensbeschouwingen. onderling met
grote verschillen. Echter vrijwel
allen hebben zij een functie in de
maatschappij, waardoor zij met
veel mensen in aanraking ko
men, iedere dag weer.
Voordat de beweging
tionaal werd georganiseerd bestond de verscheidene keren in Califor-
de beweging uit een aantal in nië te zijn geweest en in Holly-
Amerika verspreide ..ontbijtgroe- wood vaak de ontbijtgroep daar
pen". In de vroege ochtend kwa- bezocht te hebben. Het is een van
men mensen bijeen om samen met de meest
God de dag te beginnet
groepen zijn er thans nog. die door dr. Vereide vertellen. En
Geen schaamte
i- Abraham Vereide. Hij vertel- worden gespecialiseerd.
DR. RICHARD C. HALVERSON,
predikant in een filmcentrum.
gelie en de kracht van hot gebed.
Lang hebben we met ds, Hal
verson nog gesproken. De predi
kant uit Hollywood gaf in dit ge
sprek o.m. zijn visie op het bij
belse begrip „het zout der aar
de". ..Het is namelijk de strategie
van God. als we het zo mogen
noemen", zo zei hij, ..dat Hij
uitkiest, die in Zijn dienst
Voorrecht
het beter kunnen weten dan
hij. Immers, hij was de stichter schonken i
van de eerste ontbijtgroep ln hun gehoor komt,
Amerika. Destijds, in 1935 in om hem tot i
oorspronkelijke groep. Even Seattle En hij zag dit voorbeeld ge Gods
DR. ABRAHAM VEREIDE:
,Jn Hollywood schamen velen
sich voor het evangelie eat
Christus niet!"
na 1945 werd de eerste groep in
het district Los Angeles gesticht.
Thans sljn er twaalf. Er zijn er
die rond lunchtijd vergaderen, er
op vele plaatsen nagevolgd,
was het ook, die na de laatste oor
log, de groepen in Amerika en
ver daarbuiten bundelde in de 1CL.
ledereen die daar ln Hollywood
?n gaan dan weer uit
en moeten hun invloed overal in
hun leven laten merken. In hun
werk. In hun liefhebberij. Zij zijn
als getuigen van Christus het licht
ben dat ik dit ronduit neer- van de ondernemer. De laatste wel
werk. In Hongarije ontvingen
de kerken reeds grote flnancië-
Dit gebeurde allemaal binnen le bijstand, maar nu is ook Po-
schrijf e
len in de hulp betrokken,
samenwerking met de Luther
se Wereldfederatie zal Polen
voedseloverschotten uit de
Verenigde Staten ontvangen en
ook medicamenten en kleren.
De oude Oosterse kerken, die
thans oog in oog staan met nieu
we en moeilijke problemen zullen
in de naaste toekomst op hulp
mogon rekenen, bijv. in Libanon.
Jordanië, Egypte, Turkije, Grie
kenland en Joegoslavië.
WINST
Soms kan dc geboden assistentie
ook nog financiële winat afwer
pen. Naar Hongarije werd een
grote voorraad papier gezonden
om 200.000 gezangenbocken en
100.000 bijbels te kunnen drukken.
Nu dlt gebeurd Is, brengt de ver
koop van bijbels en bundels zo
veel op, dat er een fonds kon
worden gesticht om Hongaarse
emerBus predikanten een klein
pensioen te geven.
Voor het komend Kerstfeest hoopt
men nog voorraden voedsel en
kicrer. naar Hongarije te kun-
zertden, maar daarna zal het
belde hem gans naar behoren later
laatdunkende op en samen spraken ze het dersteld. Nou ja. dat is alle-
te noodzakelijke programma door. maal heel redelijk, maar tege-
e- Zó zou het gaan. De familie lijk hagelden de dienovereen-
i het komstige wijzigingen ook op
Om ons neer. De familie bleek te
groot om in het kleine
kwart na tien zou de
daar binnenschrijden e
korte rouwdienst houde
len en onverschillig vanuit kwart voor elf zouden de be- men. Maar een deel van de
welke woonwijk en op welk dienaars aanbellen en hun familie bleek principiële be-
V" rd. He- werk verrichten. Te half zwaren tegen de aanwezigheid
hem in petto laas, Ronald kreeg te maken twaalf mocht men de stoet op van een geestelijke te hebben.
Maar een ander deel van de
niet zoveel nesten en
heden per jaar bereiden, als
die ene, enkele dag in onze kerkhof gedisciplineerd
bleek te hebben, toen hij Han- met die sporadische uitzonde-
vader ter aarde bestelde.
In ieder geval is het ondenk-
mhet kerkhof verwachten waa
ring, die moet blijven bestaan alleen de vicaris by het graf familie begon dat te eisen, nu
i de regel te nog iets zeg- sommigen zich daartegen kant
baar dat daar een begrafenis bevestigen.' gen zou. Zt
zulke sensationele wendingen Het begon al
hij op zich rö 0in0 hei de e:
genomen had
om de plech-
zal oplever
Ik heb bij mijn
nooit over een begrafenis ge
schreven. Men doet dat
eenmaal niet. Men respecteert tigheid te
wat moet
nu schrijven: te leiden
begeleiden, bij te wo-
te vergezellen-
ten. De zesde keer
zou het alle- dernemer kreunend dat hij er
maal paan. En wat van kreeg. En toen daag
zó aina hel de er een organisatie op, waar-
allemaal van de overledene lid geweest
was, en die wenste (n ieder
Dat het zó geval op het graf te spreken,
allemaal niet gn ^at er daarna een tweede
Bins, mirktcn w, allen bülon- „rJanlMtlf blijk.,, te btilaan
de smart der rouwdragende
h of men eerbiedigt de eenzaam-
v hetd van de overledene om
tvie niemand een traan laat.
Er komt iets bij: de mannen. BHI
a die zich belasten met de zorg Ronalds reportage,
voor de laatste dienst welke het feit. dat Joke
6 men de medemens kan bewij- eigenlijke ter aardi
J zen, zyn uitermate vakkundig ook in de rygn der belangstel- gen. Letterlijk alles werd
in het voorkomen van iedere lenden bijwoonden. Ik ben er daarbij ondersteboven gegooid: ben?! Jullie zegt altijd dat je
storing. Zij bthoren waar- trouwens van overtuigd dat de de aanvang van de plechtig- geen geiegenhcid krijgt om lot
me nog niet duidelijk, ondanks ochtend van voorbereiding zes^
- ondanks maal heeft opgebeld om Ro- oók het woord wilde voeren, e-
i ik de nald van bepaalde kleine wij- Tegen die tijd kreunde Ronald
genlijke ter aarde bestelling zigingen op de hoogte te bren- ook. Maar Joke zei: „Och
«chynïyk tot de grootste psy- Hankie-clan zelf niet de flauw
chologen, die er in ons landje ste notie had waarom je fei- maal versteld. Om
rondlopen. Zij weten zich te
gelijk ondanks hun nadrukke
lijke zwart geheel op de ach- ongetwijfeld toe bü om van
te houden, en toch deze droevige handeling een zoon waarvan we nop
zaken op beslis- soort comedy of errors te ma- gehoord hadden. Oma
üf!?. ""AW"™'1'"'? f.T. d, mrtuf n t. tvrtkm. Nou
krijg je die gelegenheid wel
gelegenheid 'te*stellen'"over te *n hei U weer niet goedIk
komen een ons onbekende blij zyn
,Ja, jij hebt gemakkelijk
ten aan particulieren zullen door
de communisten nog worden door-
gela'en De le^itnj van Inter-
ChurcV Aid doet al het mogelijke
<x sende wijze te beïnvloeden. Ik ken. Ronalds fout
het soon by nader inzien niet sou nard.
vind dat ze er recht op heb- overigens niet en evenmin die komen. Omdat hij toch weer
In zyn rubriek „Terzijde" in
het blad ,Jn de Waagschaal"
schreef dr. J. J. Buskes:
ds. Hoekendijk van de Vrije
Evangelische Gemeente zat
eens in een vergadering van
theologen, die het probleem der
richtingen met elkaar bespra
ken. Het ging er nog al heftig
toe. Het onderwerp lag as. Hoe
kendijk niet en hij zei dan ook
geen woord.
Toen men hem vroeg tot
welke richting hij eigenlijk be
hoorde, gaf h\j ten antwoord:
„Ik? Ik ben vrolijk orthodox".
Er zyn in kerkelijk Nederland
vele christenen die, hoewel or
thodox, de vrolijkheid missen.
Er zyn zelfs tientallen ortho
doxe predikanten, die menen
God het meest te verheerlijken
door in hun preken zoveel mo
gelijk medemensen verloren te
laten gaan en zo tveinig moge
lijk medemensen behouden te
laten worden.
Met als resultaat, dat hun
prediktng alles behalve vrolijk
orthodox is.
Jaren geleden zat ik in een
zomervacantie ergens op de
Velutve. Met z'n drieën gingen
we naar de kerk: mijn vrouw,
ik en mijn kleine jongen.
De kerk zat stokvol. Behalve
de vaste kerkgangers waren er
heel wat pensiongasten. We za
ten zeker met een vijf honderd
in de kerk.
De preek was heel lang en de
dominee preekte heel langzaam.
Op het hoogtepunt van zijn
preek zei hij: „Als er van de
schare, die hier voor m(j in de
kerk zit. één zalig wordt, twee
behouden worden, zal het veel
zijn".
Mijn kleine jongen, die al een
half uur op een zuurtje zat te
sabbelen en permanent naar de
hoed van de juffrouw voor hem
zat te kijken een wat won
derlijke hoed hoorde deze uit
spraak. trok aan mijn jasje en
fluisterde: „Die is niet royaal,
vader".
Nee, die prediker was niet
royaal, bepaald niet.
De volgende zondag kwamen
we niet terug. In een kerk, waar
we met z'n drieën een mini
mum-gezin niet zalig kunnen
worden, zet ik geen voet meer
We fietsten naar Ermelo, waar
een prediker getuigde„Als u
het mij vraagt, ik geloof, dat we
er allemaal komen". Die was uit
reactie op de Velutve te royaal.
Hij vergat bovendien dat tve het
hem niei vroegen, maar eenvou
dig het evangelie van Jezus
Christus tvilden horen, vrolijk
orthodox, ja. inderdaad vrolijk
maar niet vrolijk zonder meer,
toch wel waarlijk vrolijk-ortho
dox, de bijbelse boodschap.
Misschien heeft Da Costa het
juiste getroffen, toen hij in een
bybellezinp in Amsterdam tot
z(jn hoorders zei. „Indien ik wist
dat u aller op één na behouden
zoudt worden, zou ik tot u zeg
gen: laat ieder van u rekenen
met de mogeli-cheUi. dat hij
die éne ie.
En indien ik wist, dat u allen
op één na verloren zoudt gaan,
zou ik tot u zeggen: laat ieder
van u zich opmaken en getui
gen: door Gods genade zal ik die
éne zyn".
VBLK WKGKN
(Herv.) Geref. Weekblad:
Sommige
sen genieten wel
God» liefde, dat
z\j denken, dat zfj zo wel kunnen
.terven. Maar dan komen zfj er
later achter, dat de toorn God»
nog op hen ligt en dan wordt
dc Herre een verlerend vuur voor
hen. Er zyti vele wegen, waar.
langs God de zondaar lot Chris-
tus brengt, maar liet einde van
deze wegen is altgd, dat de men»
daar niet komt al» een bekom
merde of als een «rliuld-brdckle
of als een men» r(jk aan bevin
dingen, doch als ren goddeloze,
radeloze, onwillige en machte-
lose.
VOOR ZIEKEN
Ds. A. S. Timmer in de
Geref. Kerkbode, orgaan van
de Geref. Kerk van Rotter
dam:
Laten alle zieken zondag* tij
den» de kerkdienst denken aan
het gebed, dat daar voor hen
wordt opgezonden. Ook al wordt
hun naam niet genoemd, zijn
allen in dat gebed betrokken,
ledera zieke, die Hit bedenkt, zal
hier kracht uit putten Maar nok
ile gemeente al» zjl niet maar
luistert naar het gehtd, doch mrt
haar voorganger mee bidt! zal
door de voorbede geestelijk ge-
.terkt worden.
PREEK MAKEN
er liet visi.
leden, die
of staat
ten: Moet di<
taken? En opt
rbeliappen doen,
clic bloemen in dc vensterbank
begieten, die in ccn auto pnsse-
ren, die uit hun kantoorraain kij
ken en zich allemaal afvragen:
Mort die man geen preek maken?
Ik kryg het er benauwd van en
rijd met een vaartje m'n gemeen
te uit.
HAAKT L'
Ds. A. Vergunst in de Kerk
bode. van de Geref. Gemeen
ten te Rotterdam:
De bladeren vallen. Zij roe-
pen ons toe: sterven. Van het
menselijk leven worden wjj aan-
•lond» afge-neden al» een val-
lend blad. Kent g(j lat» van dit
.J