Wij zijn niet aan noodlot of willekeur onderworpen Jeugd gaf avondduister licht van Leids ontzet Dit FANTASTISCHE PHILIPS TELEVISIEAPPARAAT geheel compleet met SUPERANTENNE voor slechts f 46,75 per maand Als vuurwerk-sterretjes spatte Schuttersveld-vreugde uiteen NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 4 OKTOBER 1958 Dit bieden natuurlijk: de radio- en televisiespecialisten: J. P. VAN BERGE HENEGOUWEN FA. AALMARKT 12 Centraal telefoonno. voor televisie-avondservice: 21782 Herdenking in de PIETERSKERK Ds. De Wit sprak over teksten uit de „Leidse psalm pjE VIJANDEN ZIJN WEG. Maar de Heer zetelt voor eeuwig". Deze „L' woorden uit de verzen 7 en 8 van de „Leidse psalm", psalm 9, vormden de tekst voor de prediking van ds. J. de Wit in de herdenkings dienst, die gistermorgen in de Pieterskerk werd gehouden. Na votum en groet zong de Gemeente vier verzen van deze psalm, die wellicht nergens zoveel wordt gezongen als in Leiden, en na het gebed las de predikant de hele onberijmde psalm voor. De herdenking in de Kerk stempelt het drie-oktoberfeest tot een gebeuren, dat duidelijk ook een geestelijke kant heeft. En ais in het bijzonder op deze plaats de negende psalm wordt opgeslagen, dan is in de gedachten de relatie met het Leiden van 1574 op een bijzondere wijze reëel. Nadat ds. De Wit In zijn prediking een Lige God korte schets had gegeven van het hlsto- lert voor rlsche gebeuren, wees hi) erop. dat deze psalm een loflied ls. niet een nartijlied. ook niet het lied van de natie, die met Wil God Ds. DE WIT ...danken voor leefbaar bestaan.. haald. Hier wordt God geprezen. Het i6 de stem van de Gemeente, die erkent, dat God regeert en dat Gods voorzienig bestel zich heeft geopenbaard in de ver warring der mensen. Van verwaring kon wel worden ge sproken. De Spaanse tyrannen meenden het recht van God te handhaven. Zijn taak te verdedigen en de zin van het aardse koningschap te bevestigen. Maar de kleine mens in die grote wereld was verstoken van de zekerheid, dat er recht werd gedaan. Ook nu lijden duizenden aan deze onzekerheid. Menselijk In psalm 9 legt de Gemeente die nóód voor Gods aangezicht. En zij dóet dat plaatsvervangend voor allen, die niet weten te bidden. Het gebed is cèn danken voor een leef baar bestaan en de belijdenis dat God voor eeuwig regeert. Toen in 1574 psalm 9 werd gelezen, is daar mee beleden, dat Israëls God een burcht was gebleken in tijden van nood. God gaf de vijand in de schans van Lammen 2ülk een vrees in het hart, dat hij is gevlucht. Tegenover de strategie van de Spaanse legerleiding werd evenwel de strategie van de prins vafl Oranje gesteld, die hét water té hulp riep om de vijand te verdrijven. Ds. De Wit zag In deze be slissing de menselijke kant van Godr voorzienig bestel, een kant. die niet mag worden verwaarloosd, ook in de Kerk niét. Mén zette alles op alles om Lelden te ontzetten, want ging Leiden onder, dan lag Zuid-Holland open Menselijk ge zien heeft dit stoutmoedige plan succes gehad De. predikant las een pencoop uit een brief voor. die in die tijd is ge schreven en waarin ook deze menselijke kant duidelijk spreekt: „Dat de almach- historie. Het is niet vol te houden, dat de historie naast de Heilige Schrift het vlammend geschrift zou zijn van he heilige God en Zijn voorzienigheid. Er li een groot kwaliteitsverschil tussen d: nationale feiten, hoé belangrijk ze ooi mogen zijn, en de schatten van het Ko ninkrijk Gods. Als we tegenover het be leg en ontzet van Leiden staan, wórden we geconfronteerd met de spanning Gods verborgen en Gods geopenbaarde wil. Wij, Gemeentè, zitten niet op c troon van God. maar wij zijn ernaar c weg. Wie op de troon zit, is God Zelf. Dc wereldpolitiek is vol vraagte kens. Haarlem en Zutphen konden hel in de strUd tegen de Spaanse over- hl rIe Chr. Gpref. Kerk Blijvende geestelijke weerbaarheid nodig „VT/JLLEN wU de historische zin van hi herdenken van Leldens beleg e ontzet niet loslaten, dan sulten wfj moi len grijpen naar bepaalde feiten uit het gebeuren van die dagen. In ons gedenken worden wij h(j vernieuwing geworpen op het geschieden van God in onse volks geschiedenis", aldus ds. C. van der Weele gisiormorgen in de Chr. Oeref. kerk aan de Steensrhuur, die een prediking hield over psalm 9 vers !b: „Ik tal de Her* loven met mijn ganse hart" De predikant wees erup, aat deze psalm niet alleen een lof- en aanfclled is, i veel meer een smeekbede in het heden met het oog op een steeds donker dende toekomst. Vandaag teven wij ook !n tijden van benauwdheid en druk geschiedenis hernaalt zich. Stedelijk, tionaal. kerkelijk en persoonlijs is er dat het hart met zorg vervult. Nu worth i vijai van ae dreiging innig geDea ge- de dichter öeztg boren. In dat bidden om zioh de wonderda verleden in herinnering te roepen. Ook in dit feestuur gaat net om de danen van God in het verieaen. aldus ds. Van der Weele. Een benauwd volk werd uit grote nood en dood gered Het Eeoed dat in de ttid van het beleg ateeas is opgezonden, hééft God willen vernoren Ds. Van der Weet» vond het heel goed. dat er temidden van de „maskerade van aeze dag nog Kerk diensten zijn gehouaen en dat de reveille met gewijde muziek en de koraalmuzle* ook weer een plaats in net programma de allereerste plaats gaat om mensen, maar om de Allernoogste. De dichter van psalm 9 was „een en al nuitlek". Hij looide de Here met zijn ganse hart. Een en al God loven, dal etst onze gehele existentie. Heel ons hoofd, heel ons hart. al onse zin urn Heel onze persoonlijkheid moei In dank en aanbidding uitbreken voor Gods menigvuldige uitreddingen it het verleden. In het heden, met he» nog op een steeds dreigender toe komst, hebben w() geen ..maskerade nodig, die ons er eens even bovenun moei tillen, maar een blUvende gees- teltjke weerbaarheid. Dan wordt Juisi in het lUden de schoonste muziek ge omblneerd: „Maar de Heer zal uil tomst geven". Wie zo 3 oktober viert, doet de geschte- lenis, maar bovenal de God van he- geschieden onder de volkeren eer aan Daarom zij het Soli Deo Gloria ons devies. Zo besloot ds. Van der Weele zijn pre diking. weldlger niet volhouden, Alkmaar en Lelden daarentegen wel. Haarlem en Zutphen houden geen Jaarlijkse her denking. De gang van een volk hangt soms af van allerlei wat voor ons niet helder Is. Maar toch mogen w(j weten, dal wjj niet aan willekeur of noodlot onderworpen sljn. De Heer zetelt voor eeuwig; HU l« de Koning, al Is ZUn koningschap een verbor gen koningschap. De geschiedenis van Lelden Is daar een teken van, dat IIU in ZUn genadig bestel de één uitredt en de ander door de diepte Ds. Dc Wit waarschuwdé de Gemeente ervoor, de dankstond op deze dag niet zonder meer als een punt van het feest programma te beschouwen. Zij houde zich aan psalm 9. daar wij nog ruimte hebben om te leven en God de hoop van de ootmoedlgen niet verloren laai Aan het eind van de dienst werden twee verzen gezongen Van gezang 146: Komt nu met zang van zoete tonen en u met snarenplan verblijdt". Na de dienst zong de Gemeente de twee bekendst* -•trofen van het volkslied. Gcref. Gemeente in Nederland Gods w eldaden moeten wij in alles erkennen Öbk de Gerei Gemeente In Nederland htrdsohl het bevrüdingfeest van 1574 Zowel 's morgens als 's middags preekte ds H. t.igtenberg uit Rotterdam. In de tweede dienst ging dc preek uit van een gedeelte van het Richterenhoek. Uit hoofdstuk 5 koos hü de woorden „Mtln hart is tot de wetgevers van Israël, die zich gewillig hebben aangeboden onder het volk. Looft de Here". Dit gedeelte uit het lied van rlchteres Débora bevat een aanmoediging tot strijd en éen rowekklng om dé weldaden van God te erkennen. Ds Ligtenoerg ver telde in het kort de geschieden s van hei teksthoofdstuk en betrok dit toen op Lei dens belegering en ontzet. Er wordt ech ter bij het spreken over alle el'ende van de belegerde stad wel eens vergeten, dat er toen velen uit deze ellende naar de eeuwige heerlijkheid gingen De predikant zag overeenkomsten tussen S.s'-ia en Al- va. Jabin en Philips de Tweede. Barak en d«> prins van Oranje Uitvoerig behandelde hij de geschiede nis. zoals deze al lang bekend is. maar toch altijd weer nieuw klink! Als God3 volk echter in nood is. ftu wekking uitgaan. Zoais de den in 1853. toen de gemeenteraad be sloot om de feestviering van de derde ok tober af te schaffen. Israël itsd in Dé- bora een vrouw die God in het gebed zocht. Het gebed moet in net middelpunt van elke herdenking staan. De dienst werd besloten met het Zin gen van psalm 106:1: „Looft. iooft hr-ugd. de Heer der Heren 'n Weet DE AMERIKAANdie precies een maand fn Nederland tvas, wist al de gehele geschie denis. En toen kwamen de En gelsen in een turfschip jullie bevrijden van de Duitsers, hè, spoot hij ijverig zijn kennis, en daarom eten jullie iedei jaar Irish Stew. Enige correcties behoefde zijn kennis over het hoogtepunt der Leidse historie wel, maar in ieder geval tvist hij, dat drie oktober voor de Sleutelstad een zeer belang rijke dag is. Zo niet voor enige abonnees van ons blad uit Leidens om geving. Terwijl de redactie gis teravond zich zwoegend een weg baande door optochtver slagen en beschrijvingen over marionettenspel, ging precies negenmaal de telefoon over en meldde een vergramde abon- né zich met de mededeling, dat hij geen krant had ontvangen. Dienst Geref. Gemeente God Zelf greep in en gaf zegeningen In de herenklngsdienst van de Geref. Gemeente, Nieuwe RUn. Ring dc plaatse lijke predikant, ds. C, Molenaar, voor. Als onderwerp voor zUn preek had hU •oorden genomen uit ps-tm 66: „GU had gebrzrht, GU bracht ons ■Vloedi rr'ng". thema was: „Een gedenken daden van de Here", waarbU speclsle aandacht werd geschonken aan „Veler- lei benauwdheden" en „Een wonderlUke verlossing". Psalm 66 werd onder leiding van de opperzangmeestér gezongen In de tem pel. wanneer de Israëlieten op hun ge schiedenis zagen. In hun historie zagen zij ook Gods hand, want zij zongen: ,.Gij hebt het gedaan"; dus niet de vijand Ds Molenaar betrok dit Schriftwoord op de Leidse herdenkingsdag. HIJ memo reerde de voorgeschiedenis ven de derde oktober. De oorsprong ligt eigenlijk al in 1517, toen Luther het Licht weer liet schijnen. Voor de mensen uit de zestiende eeuw, die naar Gods getuigenis wilden leven, was het geen gemakkelijke tUd. Er was het besef, dat men niet alleen van de waarheid moest spreken, maar er ook voor moest vechten. Dat hebben de Leidenaars in 1574 gedaan, want h.et was de Spaanse overheerser om deze stad te doen. Ds. Molenaar haalde herinneringen op aan de schooltUd. toen over het beleg en ontzet van Leiden werd verteld. Uit eindelijk was het zo, dat God Zelf in greep; daarom kunnen wij op deze her denkingsdag zeggen: „Gij hebt ons uit gevoerd". God schonk Zijn Woord, opdat hét in vrijheid zou worden verkondigd Na 400 Jaar zijn de zegeningen nog niet opgeteerd. Ds. Molenaar was daar dank baar voof en wekte zijn gehoor op. die ♦é?éVi*en Hét te misbrU'kc Manifestatie van cultuur en sport Over de wallen van tveleer openden fakkels het feest DOOR DE GOEDE ZORGEN van Leidens gemeentebestuur was burge meester Pleter Adriaanszoón in het schijnwerperszonnetje gezet, zodat alle feestelingen op de vooravond van de grote gedenkdag zijn heroïeke ge stalte ten voeten uit konden zien. Ach, hij staat al jaar in jaar uit zó, met de hand aan de degen, zichzelf ten offer aan te bieden, maar drie-honderd- vier-en-zestig dagen lang neemt men hem niet serieus. Doch op de avond van twee oktober wordt hij welsprekend. Zijn bronzen gelaatstrekken krij gen uitdrukking en de opmerkzame toehoorder verneemt de waarschuwing, toch vóór alles op de zaak der vrijheid te létten. De Leidenaars mogen het beseffen, dat hij en zijn collega's-in-het-verzet die vrijheid duur hebben gekocht, vaak zelfs met goed en bloed en letten. Langzaamaan maakten zich uit het ver wijderde stadsgeroes de ritmisch» gelui den van trommels en flarden muriek los De donkere rust om hert lichte monument verdween met de aanmarcherend» tap toe-optocht. Heren ln plechtig zwart en hooggehoed, bestegen dé heuvel, zetten zich in postuur. Het waren burgemeester Van Kinschot, de wethouders Jongeleen Menken (de anderen waren verhin derd) en de prominenten uit het drie- okrt obe rv er e nigi ngsbestuur. Zoals ieder jaar rees de lauwerkrans langs het voetstuk op. Een hulde aan de roemrijke nagedachtenis van de moedigen, volnouders, gelovigen: Prins Willem van Oranje. Pieter Adrfaanszoon van der V/erf, Jan van Hout, Jan van der Does. Louie van B-oisot.En daarop, na deze korte plechtigheid, klonk vér in 't ronde, het lied van Aldegonde. Parade BU gelegenheid als deze komt genlljk pas goed achter, wat er alle maal in Leiden aan cultureel en sportief leven gaande ls. Een Indrukwekkende pa rade van volkekraoht. van geestdrift bij ouderen en jeugd, die veertig minuten nodig had. om voorbij de gelauwerd' Van der Werf en de autoriteiten aan zl1i voeten, te trekken. BU het monument wendden zich de hoofden naar rechts, negen zich de vaandels en banieren. Op regelma tige afstanden wisselden de Leidse muziekkorpsen de veel minder luid ruchtige of stille sportverenigingen af. Ze marcheerden en speelden alia naar hun beste krachten. Maar de verachllltn In regelmaat, nauwkeurig heid en elan, drongen slch toch op Hier en daar ging het wel wal rom melig toe. Maar dan waren er Ineens De opstelling was sfeervol en de mu- ■lek sal «ngelwUfeld van hetselfde gehalte «U" geweest. Alleen wss dit laataie niet zo goed te constateren, want Uverlg blatende muslekkorpsen brachten de zoete klanken van vér- verwUderde poesla's soms In ver stikkende verdrukking. weer groepen, die met hun goede houding en soepel, beheerste bewegin gen de tekorten van hun voorgangers trachtten te doen vergeten. Bonte stoet Een bonte stoot van bakenden en on bekenden, met veel fakkels en lampions en soms zelfs met lampjes op het hoofd deksel. Men sag een zaagclub, de jongens van de inetrumentmakcreechool (die een soort atomium meevoerden), zwemclubs. een waterpolo-groep (met een reusach tige verlichte bail), dierenbeechermers, korfbalverenigingen, padvinders (met een gigantisch portret van Baden Powell), het R.-K. Crescendo met mooie verlichte bordjes, de Goudmutaen, de Vuurvltegjea, het keurige korps „Kunst en Genoegen" (in vernieuwde uniformen: rode tuniek, witte manchetten), het jeugdorkest me» drumband „De Burcht" (voor 't eeret in uniform gestoken), de meeste Leidse mu ziekkorpsen en nog véél meer. Een im posant schouwapel, waarop duizenden ia de stad hun ogen hebben uitgekeken. Het weer heeft dit spal niel verstoord: na de drenaerige regen brak de bewolking en pinkelden er sterren op de feestelijke In de koffiekamer t>an het stad huis, waar vertegenwoordigers van het gemeentebestuur, de drie-okto- ber-vereniging en de studentencor poraties later op de avond bijeen kwamen, spraken de burgemeester en de voorzitter ran de vereniging elkaar beurtelings toe. Bij het heffen Van het glas wenste men elkaar een goede en succesrijke feestdag. BU de sociëteit en het postkenloor was voor de optocht plaats gereser veerd voor invaliden en ouden van dagen. Zo hebben deze mensen, die van zoveel verstoken zijn, de vreugde van de middag volop meebeleefd. Held werd niet geëerd Met een groot gebaar van onver schilligheid zette de magere jongen de enorme voorhamer naast zich neet en keek met tastende ogen even snel om zich heen om te net* of zijn hei- daad was opgemerkt. Hij had klap j •rking ge- steld als een luguber geknettei een lichtende toren ontlokt. Maar de ménsheid op het Schutters veld was zo verdiept in eigen feest viering, dat deze prestatie nlemands bewondering had opgewekt. De spul- lebaas plakte de jongen een papieren roosje op de revers en gaf de zware hamer door aan een volgende kracht patser, die onk voor eigen glorie en kwartje op een Ijzeren knop mocht sla. Er was meer mende jongehs ivond op het Sri- onderne- teger krugen. Nu. de klappen in de tenten vielen nng_ de kermtsman had de lachers op zijn hand en de feestvierders, die enkele ogenblikken hadden verwacht als hel- den de vierde oktober tegemoet te kunnen zien, zochten vlot een be- schermehd onderkomen bi) de dei nende massa, die Veel geld uitgaf voor kortstondig vermaak, of voor het onderhoud van een initiatief- •olie ondet De drukte, die ne de optocht een benauwend hoogtepunt bereikte, eb de tegen de avond tets weg en hoe wel men niet van weinig belangatel- ling kon spreken, zou men slecht* met grote sprongen .over de hoofden heb ben kunnen lopen. En terwijl de spullebazen ijverig en dapper tegen elkaar in stonden te schreeuwen, daalde om elf uur na een flinke klap een milde sterrenregen over het Schuttersveld heen. Tot ver buitpn de stadskern waren dé hoog geplaatste schitteringen waar te ne men. En zij waren een waar symbool van de jool, die velen op het Schut tersveld hadden gezocht: het vuur werk schitterde, enkele aeeonden. om daarna tot het niet» weg te vellen in een donkere nacht. Wit ZZKER ZI|N WIL VAN SUCCES DIE NEME Bij DE M.E.A.B. LLS I Inlichtingen dagelUka Herengracht 4 - Lelden Telefoon 01710— MM#

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 13