Moslims en Christenen stichtten „vriendenkring" Vct<**Usas-,.f Qstella-Parels Eerste lustrum van de jeugdomroep Minjon &TZ-- WOENSDAG 1 OKTOBER 1958 Gezamenlijke strijd tegen secularisatie en communisme: IS HIJ MOGELIJK? TN WELKE RICHTING zullen de „ontwakende" volken van het Midden-Oosten in geestelijk opzicht koersen? Het is een be klemmende vraag. Wie een antwoord tracht te vinden, zoekt on willekeurig naar parallellen in de geschiedenis. En men denkt bv. aan Turkije, waar zo'n kwarteeuw geleden een geestelijk proces begon. Waar grote volksmassa's het oude geloof trouw bleven en de nationalistische filosofie van Atatürk het geestelijk luchtledig, waarin het gros van het intellect leefde, niet vermocht te vullen. De Sowjetleer had evenmin kans, al was het alleen maar tengevolge van de eeuwenoude tegenstellingen tussen de beide landen; de christelijke minderheden waren er vermoord of verjaagd. In Turkije leeft de leidende bovenlaag grotendeels voorts zoals die zeer vélen in het westen, die zich nog nimmer 'grondig rekenschap hebben gegeven van de uitgangspunten van hun denken en doen. Velen, die gerekend mogen worden tot de Arabische intelligentsia, zullen zonder twijfel dezelfde weg van het pragmatisme opgaan. Sommige geestelijke ledders, die ik sprak, achtten deze ontwikkeling gunstig voor de kansen van het christendom de geseculariseerde mens, losgeraakt uit reli gieuze bindingen, zou ontvankelijker zijn voor het christelijk geloof. Het is mogelijk maar tevens staat vast, dat deze mens eerder door het atheïstische communisme op sleeptouw zal worden genomen, al zijn de regeerders van de Verenigde Arabi sche Republiek, het jonge intellect in Syrië en Egypte en ook de velen, die in Jordanië en Irak met Nasser c.s. sympa thiseren, zeker voor het overgrote deel geen communisten. „Dat worden we noodt!" hoorde ik keer op keer, „wij zijn Moslims". Maar dezelf de mensen gaven in het gesprek vaak blijk van een haast volslagen gebrek aan inzicht in en kritiek op de communistische principes en methodes. De anti-imperia listische propaganda (wat heeft het Wes ten deze een rijke voedingsbodem ge schonken!) heeft hen gebiologeerd. Voor het imperialisme van Moskou zijn velen stekeblind. Niet getraind in democratisch denken en handelen, als vanouds opziend naar de sterke man, bezit men niet veel weerstand tegen het dictatoriale. De oude ethiek verdwijnt spoedig wanneer het eigen machtsstreven met behulp van wie dan ook kan worden gediend. Is de Islam op dit punt overigens ooit trouw aan haar eigen beginselen geweest Mei in de Oosterse zijn velen rijp voor de infectie met de communistische bacil, die voortgeplant wordt door geheime celvorming en geca moufleerde propaganda. NOG EEN WEG Economische of sociale principes Ze verschuiven naar de achtergrond. In een later stadium zullen ze wel weer naar voren komen als de onmondige massa in beweging moet worden gebracht. Er is nog een andere weg, waarlangs het com munisme kan infiltreren. De weg nl., die loopt via het algemeen oosters religieus besef, dat steeds de achtergrond heeft ge vormd van levensbeschouwingen als Boeddhisme en Confucianisme. De con stante elementen van dit besef zijn het pantheïsme, de relativering van 't kwaad, de geschiedenis als cirkelgang, de idee, dat zeer verschillende vormen van ethiek en godsdienst in bepaalde levensstadia van mens en samenleving als „goed" kun nen worden beschouwd enz. Niet alleen het anti-kolonialisme, maar ook deze denkbeelden doen velen in Azië niet geheel afwijzend staan tegenover de Sowjetunie. Het zijn ove rigens denkbeelden, die aan bepaalde takken van het westerse humanisme evenmin vreemd zijn. Daarbij komt de bewondering van velen voor de Sowjet unie als het land dat erin slaagde bin nen weinige tientallen jaren zich in wetenschap en techniek op westers niveau te plaatsen. Tegen de achtergrond van de geschetste tendenties in het geestesleven van de lan den, waarin christendom en Islam met elkaar in aanraking zijn gekomer, moe ten wij de oprichting zien van de „Vrien denkring van moslims en christenen", in april 1954 te Bhamdoun in Libanon. Tot de stichters behoren een aantal vooraan staande Amerikaanse protestantse theo logen, moslimleiders o.a. uit Syrië, Egyp te en Indonesië, terwijl een zeer voorname rol werd gespeeld door enkele Arabische christenen nl. door de huidige Anglicaanse bisschop van Syrië, Libanon en Jordanië, Negib Cubain en door de Evangelische Kerken in Syrië en Libanon, Farid Audeh Ook een landgenoot behoorde tot de stich ters, de bekende Arabië-kenner Dr. Van der Meulen. Deze „Vriendenkring" heeft een permanent comité met twee secreta riaten. een in Kairo en een in New York. Men organiseert „interconfessionele" groe pen in landen waar beide religies zijn vertegenwoordigd, terwijl in andere lan den studiegroepen van louter christenen of moslims kunnen worden gevormd. Omtrent het doel van deze beweging zegt de z.g. Bhamdoun-verklaring o.m. „Wij geloven, dat beide, christendom en Islam, over geestelijke goederen beschik ken, die op dit tijdstip van de geschie denis zeer van node zijn. Beide geloven aanvaarden de geestelijke natuur van de mens en onderschrijven de betekenis van innerlijke religieuze ervaringen. Zij be lijden dat God Zijn doeleinden in het leven van de men sen uitwerkt, god vraagt van ieder oprecht te leven en Hij geeft Zijn sanctie aan moraal, recht en liefde". „WU zijn er ons van bewust, dat het reële probleem van onze t(jd ligt in het feit, di altijd leeft ii stemming met de hoge en nobele op vattingen van zjjn eeloof. Vele van de klacht van ons fa len in de toepas sing van de begln- ligies in ons per soonlijke, sociaal- economische en politieke leven", aldus de verkla- In het handboek je van de beweging (te vertcrijgen bij het secretariaat- generaal van „Continuing Com mittee on Mosl im- Christian Coope ration" 47 East street New York 21 U.S.A.) lezen wij over de plichten van de leden bet De berg Sion in Jeruzalem, tref punt van de monotheïstische wereldgodsdiensten. volgende: „Eerste plidht is, dat ieder in zijn eigen geloofsgroep voor waakt, dat alle voorstellingen over het andere geloof eerlijk, zuiver en sympathiek zijn". De beweging is „er niet in geïnteresseerd de dogma's van de beide geloven te syn thetiseren". „De leden komen ndet samen om elkaar aan te vallen, zelfs niet wanneer zij mening verschillen. Zij komen samen vragen te stellen ter verkrijging van beter begrip en ndet om bewijzen te leveren". Als mogelijke activiteiten voor de locale groepen wordt dan het volgende opge somd. Allereerst op theoretisch gebied: studie vorm: a. het leven van Christus, het leven van Mohammed, b. vat discipelen van Christus en de stichting van Zijn Kerk: de volgelingen van Mo hammed en de stichting van de Islam, c. de fundamentele principes van de christelijke leer, de vijf pilaren van de Islam nl. de geloofsbelijdenis, de gebeden, het vasten, het geven van aalmoezen en de pelgrimage. Als mogelijke praktische objecten voor samenwerking worden genoemd: het geven van openbare lezingen, het in richten van tentoonstellingen en het ver tonen van films. Verder het plaatsen van objectief gestelde boeken over beide religies en hun verhouding in stads- en schoolbibliotheken; het gezamenlijk be oefenen van charitatieve activiteiten en ten slotte correspondentie. Men behoeft dunkt mij de betekenis van het orthodoxe Islamitische geloof niet te onderschatten als bolwerk tegen het atheïsme en relativisme, nooh de Door T. KNECHT politieke bijstand van de Islam te smaden ails het gaat om frontvorming tegen het internationale deze vorm van samenwerking denkelijk te vinden. Zoals gezegd nemen, naast orthodoxe leiders, ook bekende protestanten aan de Vriendenkring deel. Anderen echter, en vooral zij die zich verenigd hebben in de „Bijbelraad het Midden-Oosten", die een onderdeel vormt van de Internationale Raad Christelijke Kerken, keren zich met grote felheid tegen deze beweging. De protes tanten, die achter de beweging staan, komen allen uit een kring van de „Chris telijke Raad voor het Nabije Oosten", die weer een onderdeel is van de Wereldraad van Kerken. NIET ALLEN Wèl moet hierbij direct worden meld, dat niet allen, die lk uit laatstge noemde kring sprak, met de beweging voor samenwerking symphatisei tegenstelling is hoogst belangrijk. Het gaat hier om de vraag, of de protestantse kerken, getrouw aan hun opdracht, het Evangelie sullen brengen aan allen, dat zij zich zullen schikken naar de sta- tusquo-politiek, die erop neerkomt, dat men genoegen blijft nemen met de positie van een gedulde, maar zwijgende min derheid. Men zou zelfs hier en daar uit de tekst van het reeds geciteerde handboek kun nen opmaken, dat beide „geloven" elkaar als „zuilen der religieuze samenleving" erkennen, wat dus niet alleen binnen de „vriendenkringen", maar ook daarbuiten evangelisatie tot een onmogelijkheid maken. Op pagina 24 komt b.v. de vol gende zinsnede voor: „Beide groepen zul len samenwerken voor ons gemeenschap pelijk goed en Gods waarheid aan de we reld laten weten". De genoemde „Bijbel- raad voor het Midden-Oosten" heeft deze en andere zinsneden aangegrepen zijn congres van juli 1957 een uitvoerige resolutie aangenomen, waarin de bewe ging scherp werd veroordeeld. ROEPING DUIDELIJK Moeten wij nu, mèt de Bijbelraad, con cluderen, dat de christelijke leiders, di« in de „Vriendenkring" meewerken, „vol komen onze Heer en ons geloof hebben verraden?" Ik meen, dat dit te boud ls gesproken. In de uitvoerige gesprekken, die ik mocht hebben met verschillende van deze leiders, bleek mij, dat de roe ping tot verbreiding van het Evangelie hen meestal duidelijk voor ogen staat Farid Audeh, de president van de Pres byteriaanse synode in Syrië en de Liba non. erkende volmondig, dat door histo rische oorzaken de verbreiding van het Evangelie niet de plaats in de kerken heeft, <Me zij zou moeten li „Nog teveel leeft in de kerken de ge- dachte, dat de evangelisatie wel kan worden overgelaten aan de beroeps mensen, de dominees en de zendelingen Het geloof wordt nog teveel gezien als oen louter persoonlijke zaak, die ande ren mets aangaat: de de verbreiding van het Evangelie," zei hij Wie zo spreekt neemt uiteraard de in terpretatie van basis en doel vai „Vriendenkring", zoals de Bijbelraad die gaf, niet voor zijn rekening, hoe logisch deze interpretatie ook moge zijn. DE OORZAKEN Het Ijjkt m(j evident, dat de Bijbel raad gelijk heeft als hjj stelt, dat een con sequente toepassing van de Bhamdoun verklaring „de basis van alle tendings- aetiviteit in moslim-landen teniet doet' Vanwaar dan eigenlijk deze prlnclpe-vei klaring, die menig ondertekenaar toe niet wezenlijk voor zijn rekening zal wil len nemen? M.I. blijkt hieruit In de eerste plaats de overwegende Invloed vai Amerikaanse (mede-) oprichters. 'We zagen in Turkije reeds hoe daar het modernisme in de Amerikaanse zendings- organisatie een aanzienlijke rol speelt. Ook hier hebben dergelijke theologen als dr. Frank P. Graham, Harry Emerson Fosdiok, Alan Walker en G. Ashton Old ham een overwegende invloed gehad. Blijft nog een verklaring te vinden van de meegaandheid en inconsequentie sommige Arabische christenen, die zeker niet allen als vrijzinnigen mag be stempelen. Deze is mi. gelegen in de ge hele sfeer van gisting en geestelijke insta- Zo leven protestanten rond de oude wereldzee biliteit, die het leven in de „ontwakende' landen kenmerkt. Ik meende in de ge sprekken soms een onzekerheid te kunnen constateren, met name bij leiders, die, zélf overtuigd van de opdracht tot evan gelisatie, bij hun volgelingen vrijwel slechts de traditionele lauwheid van nominaal geloof vinden. Ook leeft wel het verlangen om sa met volksgenoten van de andere re zich te kunnen verenigen om zodoende als goede Arabieren zich in te zetten tegenover communisme én Jodendom. Het laatste lijkt misschien ver gezocht, maar het conflict met Israël heeft ook in het denken en doen van de Arabische christenen een plaats die buitenstaanders misschien buiten proporties achten, die reëel VERWARREND De toenemende verdrukking door re geringen, die de Islam als factor van nationalisme naar voren schuiven, kan eens meespreken. In een samenle ving, die feitelijk steeds meer van haar religieuze wortels losraakt, roept dit alles lus wel een zeer gecompliceerde en ■erwarrende problematiek op. Ondertua- en heeft de „Vriendenkring" nog niet veel van zich laten horen. t is volstrekt niet zeker, dat zij geen doodgeboren kind zal blijken te zijn. Wat moet er n.I. verder gebeuren, nadat de zijde van al de deelnemende kerken groepen de nodige uiteenzettingen het eigen standpunt zijn gegeven? Zoals het meestal gaat op een gegeven moment kan men niet b(J de strikte doel stelling blijven staan, maar moet of v den overgegaan tot een debat over grondslagen, dat onvermijdelijk de g< ten scheidt, of tol een daadwerkelijke vermenging (syncretisme). Geconcludeerd mag wel worden, dat samenwerking van moslims en christe nen in de strijd tegen de ontgeestelijking, die de wegbereider van het comtnun is, zin heeft en gewettigd is, mits daarbij het geheel enige christelijke getuigenis niet in het gedrang komt. De huidige sa menwerking blijkt aan deze norm niet te voldoen. Natuurlijk zijn allerlei contac- Bij aankoop van 2 pakken (of één dubbel pak) Italië-prijzen i de Prix d'Italia .ets wordt mede gedeeld, het volgende. Deze prijzen zijn ingesteld door 18 sa menwerkende radio- en televisie-institu ten, die jaarlijks wedstrijden uitschrij ven. De wedstrijden beogen het schrijven van een dramatisch werk (hoorspel) al of niet met muzikale omlijsting, een muziekwerk met tekst en een televisie documentaire. Uit de inzendingen worden de beste met de Prix d'Italia bekroond. De be doeling is, het radio- en televisiewerk op cultureel peil te verhogen en te sti muleren tot het samenstellen van dragen daartoe. Dit jaar bestaat de instelling 10 ji en ter gelegenheid daarvan heeft de Unesco een aparte wedstrijd uitgeschre ven voor een literair, dramatisch, of do cumentair werk. Als prijs hiervóór is een bedrag van duizend dollar beschik- baargesteld. Ter beoordeling van de ingezonden werken en ter verdeling van de prijzen worden op het ogenblik van 23 septem ber tot 7 oktober jurybijeenkomsten gehouden in het gebouw van de „Fon- dazione Girgio Cini" op het St. Joris- eiland in Venetië. Olympische spelen Nu is al bekend, dat de Italiaanse tele visie zeer vele direkte uitzendingen zal verzorgen van de Olympische spelen, die in 1960 in Rome zullen worden gehouden. Ongetwijfeld zullen de Eurovisielanden in de gelegenheid worden gesteld hier van uitzendingen in relais of op tele- recording over te nemen. Hierover wordt al onderhandeld, maar er is nog niets beslist: de kosten zullen hierbij een rol 'egen of be langrijke uitzendingen zullen samenval- sportevenementen in het eigen land. U weet: dat is het zere been! ten op het persoonlijke zowel als op het organisatorische vlak voor de verb redding van het Evangelie van het grootste be lang ofschoon het vaak voor vertegen woordigers van een verscheurde chris tenheid maar beter is niet teveel te pra ten, maar het Woord zelf te laten spreken en daarbij hun daad te voegen. Eén van de 'secretarissen van het Bijbelgenootschap, die werkt onder de moslims, zei mij: „Ik ben ervan overtuigd, dat wanneer een moslim ertoe gebracht kan worden de Koran en de Bijbel met een onbevooroor deelde geest tezamen te bestuderen, hij snel voor Christus gewonnen zal zijn." Ik kon het wel met hem eens zijn, maar was toch blij, dat hij er aan toevoegde: „Maar een onbevoor oordeelde geest impliceert nogal wat!" ETHERGOLVEM VA ANDAAG viert AVRO's jeugdomroep Minjou zijn eerste lustrum en al is dat nu enorme gebeurtenis, toch mogen we er wel even aandacht aan be steden. Een programmm dat het v|jf jaar nlthoudt In de ether sonder te verslappen of a(jn roem te overleven is een prijsje waard, maar hier ligt het nog even anders ook. De geboorte van Minjor. was een experiment en de AVRO mag er zich terecht op be roemen, op 1 oktober 1953 met een unlcnm In de ether te i|jn gekomen. Sindsdien pss s|]n er Jengdomroepen gesticht ln Engeland, Frankrijk, Duitsland en Amerika en on langs ook op Curacao. Dexe laatste selfs naar voorbeeld en In overleg met Minjon. Een jeugdomroep ia meer dan „een pro gramma", want we hebben hier te doen met zelfstandig optreden van jongeren, die hun uitzending zij het dan onder toezicht van radlobekwame omroepmede werkers als amateurs én als nog niet volwaseenen helemaal zelf opbouwen, maken, en voor de microfoon brengen. Dat dit mogelijk is, kunnen we med< danken aan de zo snel populair geworden bandrecorders, waardoor het voor groe pen jongeren, over het hele land ver spreid, niet zo moeilijk is om program ma's op te nemen en ter beoordeling in Dit neemt echter niet weg, dat die pn gramma's er eerst moeten komen en di s(j van behoorlijk gehalte moeten zij: Hoe het z|j zo'n echte eigen jengdom- roep heeft b|J de jongeren goede weer klank gevonden, er z|jn hele afdelingen opgericht die zelfstandig werken en door de jeugdomroep zelf worden beheerd. Zoals we u al mededeelden, gaat de KRO het voorbeeld van de AVRO volgen en hoopt in Januari te kunnen starten met een jeugdomroep op dezelfde basis, „Pic colo" geheten. Ook de VARA zet voorzichtige stap in deze richting, door in de jeugduitzendingen zo nu en programmaatje, door jongeren samenge steld op te nemen. Dit ln tegenstelling tot de bij alle roeporganisaties bekende jeugduitzen dingen, waaraan vele jongeren medewer kenin door de omroep opgestelde programma's. Dat is wel anders. Uit de Jeugdomroep Minjon is een soort Jongerenorganisatie ontstaan rondom de hobby-radlo-amatenrlsme. Er zijn twee maal kampen gehouden, waarbij braaf man gezamenlijke programma's werd ge werkt, zo nn en dan komen Jonge verschillende afdelingen In Hilversum ssmen om gedschten en plsnnen uit wisselen en de AVRO-medewerker H man Broekhuizen zorgt er voor, dat het ook inderdaad een jongerenorganisatie blijft. De AVRO stimuleert heit werk van Min jon op adlerlei manieren, o.m. door het uitloven van een „wisselmicrofoon" die jaarlijks gsat naar de meest actieve af deling. Zowel in 1966 als in 1957 viel deze „„STUW"»»»*""™ ;W«nw A«.»tó «"tl 100.000»» Lc1 vertrek v reUd«l- t tr *4 Austra' gekote" B j Vbaat v°01 Au"f. bc'C' ssïïW1* p' bouwen. OP I-a Neaea.na. An-- ATwe -=lkom- wa Auewelie. 29 I Qanheïta. Inlichtingen worden verstrekt door de Algemene Emigratie Centrale, Java straat 96, 's-Gravenhage, de Christelijke Emigratie Centrale, Heulstraat 3, 's-Gravenhage, de Katholieke Centrale Emigratie stichting, Badhuisweg 91, 's-Gravenhagr, en hun bijkantoren, alsmede door alle Gewestelijke Arbeidsbureaus. wisselprijs de afdeling Rotterdam ten deel. Natuurlijk wisselen de leden van Min jon veelvuldig: beginners van 1965 zijn nu al getrouwd en dus voor Minjon ver loren en ook el zijn ze niet getrouwd, dan toch moeten de leden zich bij „het klim men der jaren" terugtrekken om plaats te maken voor anderen, die „pas komen kijken". Niettemin blijft cr een frisse en enthousiaste kern pn dat is belangrijk. Niet alleen omdat de uitzendingen dis zij maken, aardige stoffering van de pro gramma's zijn. maar ook omdat in deze uitzendingen spontaan naar voren komt, wat er onder de jeugd leeft, zonder dat volwassenen een klein beetje de weg heb ben gewezen. vanavond Een concert door het Radio Filhar monisch Orkest oi.v. Jekn Fournet kunt u tussen 8 en 8.46 uur beluisteren in het NCRV-programma. Werken van moderne meesters worden uitgevoerd met mede werking van de sopraan Elly Azneling en het Omroep Vrouwenkoor. Om 9.30 geeft Wim ter Burg les in muziekbeluisteren aan leerlingen van middelbare scholen en om 10.15 uur: laatste muziekavond ten huize van de familie Bach. „Het verhaal van de kantoorbedien de" is de titel van het hoorspel dat N. C. Hunter schreef en dat de VARA om 8.40 uur uitzendt. Om 10.20 uur fragmenten uit bekende opera's. vanavond Na het NTS-weefcjournaal zendt de NCRV uit. Eerst de film „Amelia en de engel" en dan, om 9 uur, de oude klucht van Pieter Langend ijk. „De wiskunste naars of gevluchte Joffertje". Ds. A. C. Diedcrika spreekt in de dagsluiting. Tips uit het buitenland De komische opera „De verkeerde wereld" van von Gluck kunt u vanavond tussen 8.15 en 9.20 u. beluisteren over de Duitse zender 88.8 HMz. U hoort dan het Keulse Omroep-symfonie-orkest met koor en solisten onder leiding van Michaai Glelen. Een concert van het Sitoelhia Festi val ln Helsinki wordt tussen 10.06 en 11.56 uur uitgezonden over de Engelse zender 464 m. Het Deense Radio-Symfonie-or- kest speelt oi.v. Thomas Jensen o.m. de tweede symfonie van Sibelius en de vier de symfonie van Nielsen. Hebt u liever een hoorspel, den kunt u terecht bij Brussel Vlaams, 324 m. Tus sen 8 en 8 uur: „De man op de maan" van H. Rossmann. Daarna: vrolijke muziek. Programma voor morgen DONDERDAG 1 OKTOBER 19M Hllvmum I. 401 m. KRO: 7.00 Nwe 7.15 Gram 7.30 V d Jeugd 7 40 Gram 7.45 Morgen- getoed en liturg tel g.00 Nwa g.U Oiem 1.50 V d vrouw 9.35 Warerar 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 V d zie- 11.45 Clttium* 12 00 Middagklok-noodklok Pianospel 12.23 V b plittcdi anbouwmeded 12.38 Riun U.W Nwa 13.15 Gram 15.00 Pimc Sopraan en piano 17 40 Bouraher 17.45 Gra 18 15 Stemmen van Oversee 11.30 Gram 11.50 Sociaal perpectief, ca ut 19.00 Nwa en weerbw 19.10 Op de man af 19.15 Volksliederen 19 30 Radiokrent 19.50 CHU, ceus 7000 Promenade- rwk en eoi 20.50 lïe laatatc dag van de Enpo, uitstason 23.20—24,00 Ottm 1.00 Nw» 9.10 De koperhiaser» 9 40 MorgenwijdMg 10.00 Gram 10 50 V d kleuter* M 00 V d huisvrouw 11.15 Omr ork en niiat 17.00 Orgelspel 12.30 Laad- en tuln- bouwmeded 12.33 Lachte mui 12.50 U4t her be drijfsleven, eau. 1300 Nw, 13.15 Medad of 3.20 Lichte mui 13 55 17.00 V d jeugd 17.45 1100 Nwa 11 :j Gra >600 Van wr tot vijf Gram 11.45 Sporipraerje II SS ui Loadas 19 00 V d jeugd 2000 Nwa 20 05 Graai 20 15 uxm^rtfer—uwnra en eoRM. La de pause (-700 —21.25) Het woordenboek der Nederiandw teel. (vraaggesprek) 22.15 Gram 77 30 Act 22.40 Gram 27 50 Sportier 7J/W Nwa 25.15 Koeman te New York 73.1624.00 Lachte mui TalaTtaiaprogr. NT* 70 00 Joom en waaroren AVRO: 20.20 Jausd'paarwei 20 Hl Sportpenoreaw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 7