YAMATO, Christelijke kerk
GEESTELIJK
LEVEN
Duitse kerken proberen de zeeman
overal ter wereld te bereiken
MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD
2? "'iM: r'jjz
De hand
Gods
Meer „lessen" voor de
Oostduitse jeugd
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1958
Grote zendingstaah voor
Wolken
De zon is ondergegaan achter de Gelderse Vallei en de eerste spar
ren van de Veluwe, die we nog juist door het ziekenhuisraam
kunnen zien, staan al potloodzwart afgetekend tegen de lucht. Een
ogenblik verlangden we er naar om literator te zijn, die met enkele
krassen van." zijn pen de prachtige wolkenlucht kan schilderen.
Een journalist schildert geen sfeer. Hij geeft feiten en voor ons be
stonden de feiten uit drie lagen wolken. De onderste laag bestond
uit jachtige flarden die snel door de wind voortgedreven werden,
die uit elkaar werden gerukt en weer samensmolten, maar
die alle snel uit het gezidht verdwenen. Daarboven stapelden zien
grote gevaarten op. die rustig voortgleden en regen voorspelden en
nog hoger stonden kleine door de zon in rose gloed gezette wolk
jes stil tegen de blauwe lucht.
Misschien was het allemaal maar gezichtsbedrog, maar ineens moes
ten we denken: ,,Hoe hoger, hoe rustiger'' en de tekst uit Colos-
senzen flitste door ons heen: .Zoekt de dingen die boven zijn, waar
Christus is gezeten..."
Hoe vaak zijn we niet als door de wind voortgedreven flarden, grauw - t -
tegen een blauwe hemel; te klein om regen voort te brengen volk, maar eigenlijk in de eerste plaats omdat ds. Saito heel
Zullen alle protestantse
denominaties in Japan
volgend jaar samensmelten
Tegenover ons zat
ds- Ichiro Saito, een
rasechte Japanner uit
Osaka. Gekleed in een
donker costuum, het
dikke zwarte haar in
een onberispelijke
scheiding en vrijwel voortdurend een brede glimlach over lijkheid. Reeds lang zocht
II 1 naar miHrielan »n eeleeer
zyn hele gezicht. En deze glimlach was er niet alleen omdat
deze een onderdeel is van de vriendelijkheid van het Japanse
i te laag om in gloed gezet te worden door de avondzon. Zulke
onvruchtbare en kleurloze flarden zitten niet alleen achter het bu
reau op hun kantoor of achter het stuur van hun auto. Ze liggen
ook op bed in de ziekenhuizen. Terwijl het lichaam bewegingloos
is, jacht de geest langs al het werk dat verzet had kunnen wor
den, Zelfs een zieke kan jachtend liggen en 's avonds te moe zijn
om te slapen. Hij wordt voortgedreven door zijn angst, zijn werk,
door dat wat had kunnen zijn.
Zoeken en bedenken
middelen en een gelegenheid
om te trachten de denominaties
bij elkaar te brengen.
De heer Sakato van <re Christe-
lijke Sociëteit zocht ook zo. De
erg bly was. Hy vertelde ons namelijk het wonderlijke ver- nieuw te stichten en te bouwen
haal van de nieuwe kerk van Japan. De Yamato Christelijke kerk, dat was de van God gegc-
Kerk, die in de loop van 1959 gereed moet komen, en die V0HijOPrkpinaglïeZ°kerekelijke leiders
alle protestantse denominaties in zich hoopt te verenigen, bijeen en verzocht hun, indien zij
Een kerk dus, die o.m. een oecumenisch begrip van de eerste het met zijn plan eens waren, een
predikant aan te wijzen, die de
rangorde hoopt te worden. daadwerkelijke uitvoering op zich
zou kunnen nemen.
Twee jaar geleden ontmoetten
twee Japanse heren elkaar vrij
Slechts de mens die hoog" genoeg leeft, die zich overgegeven heeft regelmatig. De een was de heer
aan de taak die Christus voor hem heeft, kan zich koesteren in Saeki, de president van de Kmki-
Zo te leven is niet gemakkelijk. Paulus Nippon Spoorweg Maatschappij,
56 jaar oud en geen Christen. De
Vingerwijzing Gods
begreep dat en schreef: ..Zoek de dingen die boven zijn." Geloofs-
rust is niet slechts een gave
i onszelf aan het plan
veronderstelt kennis en kennis wordt slechts verkregen door haar voorzitter
te zoeken. ken) Societei
Gods wil is niet een mathematische formule; Zijn wil is een
loren sieraad. We vinden Hem echter niet door in het vlak
dagelijks leven te zoeken. Hij is daar
de Christelijke (le-
Japan. De twee
spraken veel en vaak sa-
religieuze problemen.
hebben en we verloren Hem toen we nog bij. God woonden.
Daarom is de oplossing ook alleen bij Hem te vinden. Toch komt
Paulus niet helemaal uit met het beeld van het zoeken. Hij ver
volgt: ..Bedenk de dingen die boven zijn." Terwijl zoeken
spreekt van „niet weten waar" spreekt bedenken van „wel weten
wat".
Hoewel deze dingen tegengesteld lijken zijn ze twee facetten van de
zelfde zaak. Over het algemeen weet de mens heel goed wat God
van ons vraagt. Vaak willen we het onszelf niet erkennen.
dat is geen excuus. We weten alleen niet hoe
moeten wat we als onze opdracht voelen.
Er zijn mensen die niet willen aanvaarden wat God hun laat
en het niet wensen te zoeken ook. Zij zijn als jachtende wolken
flarden die uiteengereten worden. Er zijn mensen die wel
willen wat God van hen vraagt, maar nauwelijks de moeite r
Hem verloren Nochtans, de heer Saeki werd
Het
Nieuwe stad
een gesprek over
i spoorwegpresident
de idealen
verwezenlijken Saeki, dat onverwacht
steen werd gelegd voor nei gees
telijke gebouw van de kerkelijke
eenheid in Japan.
De heer Saeki zei namelijk:
SH BHJ Mijn maatschappij beoogt bij de
""het te zoeken. Ze iaten zich voortdrijven. Soms lijkt hun leven grote uitbreidingsplannen die
een lichtende cumulus om even later de 1 gjjf
de vol tranen te gieten.
Er zijn er ook die „bedenken", die weten wat God
voor voetje doen wat Hij wil. De stap gaat wel
verkeerde richting. God moet wel eens zeggen: ..Nu ben je koud'
maar als we Zijn richting weer vinden, zegt Hij niet: „Je wordt
warm"; Hij maakt ons warm! Dan zijn we als hoge wolkjes be
straald door Zijn glans. Het lijkt alsof ze stil staan, maa
vorderen ze met een razende snelheid.
God geeft ons „de dingen die boven zijn" nooit op een briefje,
te bedekken c
Zo kwamen de collega's t
allea-lei richtingen er op mij aan
te wijzen. En graag heb ik deze nieuwe kerk slechts
functie geaccepteerd, zo vertel- symbool van de vele zegeningen
de ds. Saito ons. Hij is 37 jaar j|
oud en studeerde o.m. in Ame
rika en Duitsland. In 1955 was
hij in Japan een van de mede
werkers van de Amerikaanse
evangelist Billy Graham. Samengaan
Op de dag van het Pinksterfeest
/an dit jaar, werd op het grondge-
Wat zijn de mogelijkheden voor bied waar de nieuwe kerk zal
d, «ndX., in J.p.n, hnbdnn wij
ds. Saito gevraagd. „Wij zijn
Zendingstaah
eigen land omringd door gods
diensten, waarvan enkele zeer fa
natiek zijn. Voor de inwendige
zending dus een zware taak om
de mensen uit de ban van deze
krachtige oosterse religies te trek
ken. Dan zijn er nog velen, die
officieel geen enkele godsdienst
het uitvoeren zijn,
we stad te projecteren. Voor de
voetje ontwikkeling van het spoorweg-
de systeem is deze stad noodzake
lijk. Binnen enkele jaren moet de
nieuwe plaats uit de grond ge
stampt zijn.
Echter, ik ben van mening geest en de wijsheid
dat deze nieuwe stad, die de waarljjke godsdienst
rede van Japan zal moeten
Ds. Ichiro Saito: Binnenlands
zending wacht zware taak ei
rijke oogst!
toch
Christen Saeki, 'kunnen we halve niet ontberen Een groot
zai vind™"' °°ed' "ad- -?.&"VVoW
basis nodig heeft, waarop mo- re Krijgen. om het zafld ontvangen
'vol »cti« J," dit woord derne huizen en ocboutoen zullori
kunnen verrijzen. Zonder de
goed
geen woord
Ik schenk u het beste land om
er in deze streek de Christelijke
kerk op te bouwen.
Maar hoe ia het verder gegaan
met de opzet van die nieuwe oecu
menische kerk?
In de streek tussen Osaka en
Nara, precies op een heuveltop,
die de laatste afscheiding vormt
tussen een heuvelreeks en bossen. De kerkelijke leiders, die bij de
beloot men de Yamato-Christelij- uitwerking van dit project zijn be-
ke. Kerk te bouwen. Het is de trokken, hebben besloten _dit_nleu-
stnèek die duizenden jaren gele- )ve heiligdom als c
den reeds de steden bevatte, waar *en,.le beschouwen
het politieke, culturele en gods- derdjarig bestaan vi
dienstige leven werd bepaald. J*?"® r in
ï.ii^.. «.ai 1989
En vaak hoort men thans, dat feit 3
het hon-
t de Protes-
Dit heug-
worden her-
Seemannsmissionis weer
in opbouw
Bekend is, ook hier in ons land, de wereldomspannende
Britse „Mission to Seamen", maar weinig hoort men over
de Duitse organisatie op dit gebied, die werkt in 77 havens,
verspreid over alle werelddelen. Ook de Duitsers hebben in b^menschippers
de loop der jaren beseft, dat er honderdduizenden landge- schijnt uit te sterven. Anderen, P?nner heeft deze i
dit de streek is
levenswaarden voor de Japanner
ven. De schippersdominee Georg zullen ontstaan. Een nieuwe le-
Jung uit Mannheim druh.n sich ™Svul,ing. D« h.gft*, J.p£
zo uit. „De schipper, die altijd rond de keizer ineenstortte en de
onderweg is, wordt zelfs in zijn democratie ook in dit oosterse
eigen vaderland beschouwd als land zijn intree deed.
een gast. Hij wordt op de duur
Historische naam
i kon de mogelijkheid voor deze telijk Centrum
gaans ontbreekt de binding aan
een kerkelijke gemeente aan de
wal volkomen. Daarbij komt dan
nog dat de oude generatie van
Duitsland genoemd
Deze streek heet Yamato. Dit
betekent letterlijk ..een groot stuk
(land'Vroeger heeft men Ja
pan heel lang naar deze streek
Yamato. Voor de Ja-
diepe nationale betekenis. Het her-
noten zijn, die hun leven slijten op het water, zonder vaste wier familie nooit sempper was. mnert hem aan het historische
kiezen nu dit vak en dat heeft tot Japan: Yamato.
Het aantal Christenen in Japan
g nog klein, zo vertelde ds. Sai-
binding aan de wal, daardoor meestal ook zonder kerkelijke gevolg d>, de beroepscthiek
gemeente. Zo werden die velen genoodzaakt te leven zonder verdwijnt en plaats maakt
het evangelie.
gel-
De Duitse ,JSee-
de zending onder
de binnenschippers
hebben de dienst
van de Evangelie
verkondiging. de
zielzorg en de dia
conie op zich geno
men. De bijzondere
zorg van deze beide
organisaties gaat
natuurlijk uit naar
de jongeren, die
nog onervaren met
de vele gevaren
van een havenstad
•in aanraking wor
den gebracht.
Zij vinden in de
Duitse zeemanste
huizen een harte
lijk onthaal. In di
recte gesprekken
van man tot man
komt men tot het
nodige vertrouwen
om met de jongèn
ook te spreken
over het evangelie.
Voor de eerste
wereldoorlog om
vatte het werk der
„Seemannsmission"
200 havensteden In
Duitsland en over- g
al ter wereld. Twee 2
wereldoorlogen hebben die arbeid dienst, en voorts op 20 predikan-
bijna teniet gedaan. De tehuizen ten, die de Duitse kolonies in ver-
werden Jals^yUand^iük ^beziM Jn schiliende buitenlandse steden
dienden en die nu bereid bleken
ook de geestelijke belangen van <z
Het was daarom na 1945 uiterst de zeeman te behartigen.
moeilijk voor de Duitsers om dit
werk opnieuw op gang te krijgen.
Dank zij de hulp van kerken, van
de staat en van reders- en scheep
vaartkringen was het nieuwe be
gin evenwel mogelijk. Men is in
tussen nog lang niet op het punt,
dat men voor de oorlog achter
liet. Toen waren er dus 200 te
huizen. Thans zijn er weer 77. Om
weer tot het vroegere aantal te
komen, zullen offers van de ker
kelijk meelevenden in Duitsland
moeten worden gevraagd.
verder. Ruim 270.000
behoren tot een van de vele kerk
genootschappen. De verscheiden
heid in groepen, de gescheiden-
•g. heid in het Christendom, heeft
heel velen lange tijd geërgerd.
Tussen de Christenen onderling
Een moeilijke zaak achtte do- bracht de kerkelijke verdeeldheid
inlnee Jung de Zondagsrust, die verwijdering en in de zending
ook door de Dullee schipper, werd het als een belenimerins ge-
voeld. Vele met-Christenen tot
steeds minder In ere wordt gehon- Christus e„ tot Zljn kerk br„.
den. „Als kerk mogen wij daar- gen, bleek door het bestaan van
over niet iwijgen." verklaarde hij. zo veel denominaties een onmoge-
Blondje en zwartje XXX
Js die jonge meneer d'r
ook?" zei de vrouw tegen hoe heet dat
Joke en mij, die volgende
ochtend. Ik kende haar niet,
keer in deze vertelling dat de
voornaam van de vicaris op
ik
ze
bedoelde: er loopt een half do
zijn meneren van jeugdige
leeftijd door ons werk rond.
Ik wilde haar dus net vragen
wat ze wenste
Ze vervolgde: „Ik kwam der te wegen dan iets anders ,Hoe wist je dat Ronald daar
vragen of hij bij de begrafe- in deze lugubere aangelegen- geweest i
nis wou komen om te ja, heid.
Hij heeft Weer was Joke me voor met
;oor mijn het antwoord: „Dat kost nooit "l" 7:1 i,'"
gebeden. Hij is toen hele- wat", zei ze, „Daarvoor zijn BP
maal rustig geworden: we we toch juist hier... De kerk. met 20 r°Vaal
hebben 'm niet meer gehoord die is er om de levenden te
en vannacht was hij ineens roepen, de zieken te troosten,
uit de tijd. We hebben nog aan de doden te begraven
dat zal wel aan mij
liggen. Ik vind dat je volon
tairs niet dadelijk al te innig
Joke
al
de rede koniek; je kon niet zeggen dat Lied van de Klok opzeggen
het haar ken
nelijk had
Hankie! Maar aangegrepen
wilt U hebben? De jeugd
leider? Kan ik U misschien minee
helpen?" Toen ging
een een licht op. „Nee", zei ik,
U bedoelt natuurlijk die jon
ge dominee, die gisteren bij
by U
aankomen om
alles van te
te be-
Uit de
VOLKSWIJK
gebruiken.
is al net als
allemaal:
Is het ik praten?"
Aan de godsdienstoefeningen,
bijbeluren, contactavonden en
kerstfeestvieringen namen 17.500
zeelieden deel en daarboven nog
5.000 Duitsers, die in den vreem
de vertoefden. Het aantal over
nachtingen in de verschillende te
huizen liep tegen de 25.000 en in de
twee tehuizen, die de organisatie
te Brunsbüttelkoog en Kiel-Holte-
nau (aan het Kieler Kanaal)
heeft, wachtten 14.500 zeemans-
a vrouwen en -kinderen de aan-
5 7 predikanten komst VBn man 0f vader af.
Eind van het vorig jaar kon de Een ongeveer gelijk beeld van
„Seemannsmission" een beroep grote activiteit heeft de arbeid on-
doen op 37 dominees in vaste der binnenschippers te zien gege-
U geweest --
bedoel, uw man...?" Ik hak- "ns. Gek
kelde even: Hankie's vader stond te piekeren c
kon evengoed weer helemaal feit van het sterven
beter zijn als overledendat danig,
weet je bij dergelijke chro- van deze weduwe
nische patiënten nooit. We zü" zonder, kwam zy^Qpeens met de
stervende ge-
het bij-
practische opmerking aan.
zat en zijn herstel met ge- sta
bakjes vierde.
„M'n man is dood", zei
vrouw. Ik heb een hekel
dat woord: er mist elk teken siast. Ze keek of
van uiteindelijke ouertuinninp mee zat. Toen vroeg ze: .Hoe-
slotte óók stagière;
Nu gaat ze te dan ligt zo'n zaak niet zo prin-
veel woorden cipieel.
Ik vertelde het verhaal van
de vorige dag. Compleet tot
kunnen het en met mooie mannen, die j*
mooie dingen hebben. Alles
wat zich in de gang had af ge- n
r bederue.i we Mviweèr "PeeW "°da< J°kk<"" sroepje S
or het sportlokaal had ingeloodst.
Het viel niet in de juiste aar- g
de bv haar. Ik zag het aan g
haar gezicht, maar ze zei niets.
Pas 'n kwartier later zei ze:
komen. We J* ™'n begrafenis niet meer
de zaak voor de predikant dan
voor 'n vicaris?"
„Hoor eens", zei ik, ,xe g
hem gevraagd. Hij 4
dit begonnen en laat hij het
u asjeblieft afmaken ook.
boel mee Daarom
ze verder kon gaan.
maar gauw bvestigend.
over de houding vragen daar geen geld voor!"
,Nee, dan is het goed", zei
vrouw. „Laat hem dan ook
gezegd. En we zijn niet hoog
verzekerd. Dat kan niet b(j
on, soor! mensen...;" Ze lei htbbe„
het bijna alweer wat giftig
>rd veel kost zoiets eigenlijk?" Ze ben
voorraad hadden. Ik Als hij straks een eigen ge-
de zaak zelf is óók hard: zette tegelijk een soort arme- liet het maar over myn kant meente heeft, komt hij wel
misschien is het toch nog wel tierig gezicht op: de
gaan. Joke ook.
De vrouw groette en ging
weg. Plomp daarop zei Joke:
voor heter vuren te staan!"
MIEBEL tr
l
Christelijke kerk op te bou
wen. Ik ben geen Christen,
maar ik geloof dat door het
Christendom grote dingen
kunnen gebeuren.
flt&L twee eenvoudige korte
zinnen deden twee jaar ge
leden ern bejaarde Japanner,
die uiêl Christen was en is. sprakeloos staan. Het duurde
een paar minuten, voordat hij met tranen in de ogen sta
melend uitbracht: Dit is een vingerwijzing van God.
T\EZE oude Japanner begreep namelyk dat in dit aanbod
van een niet Christen, de kiem lag voor de ontwikkeling
en uitbreiding uan het Christendom in de moderne staat
Japan. Het land dat met zijn ijverige bevolking m luttele
jaren tijds bezig was een plaats te heroveren op de industri
ële wereldmarkt. Het land tevens dat in zyn nieuwe bestel
geen plaats scheen te hebben voor de geestelijke rykdom
van elk individu.
V£OUti zxch zag de grijze Christen het getal 0,3. Dit was
het percentage Christenen in Japan. Dit was het getal dat
uitdrukte dat van de ruim 90 miljoen Japanners, slechts een
270.000 mensen Christus als hun Verlosser belijden. Van ver
buiten de kerk gaf God deze prachtige kans voor Zijn Kerk.
Zijn Kerk, waartoe ook die 99,7 procent anderen moeten
behoren. De oude Japanner zag hoe God hielp. H\j dankte
en hij begon.
het ontbijt te gebrui-
eveneens samen te
de verwezenlijking
bidden
van de kerk. In hun dagelijkse
werkkring werken zij eveneens
dag op dag hard mee. om het be
nodigde bedrag voor de kerkbouw,
ruim 900.000 gulden, bijeen te krij
gen. Zo wordt er op vele plaat
sen. in gemeenschap en individu
eel. van uur tot uur gebeden voor
de nieuwe kerk. die de basis zal
vormen voor de binnenlandse zen-
de Japanners. En zij zijn
overtuigd: God tal hen
hun werk voor Zijn Ko-
d.enst gehouden. Vertegenwoordi
gers van allerlei kerkgenootschap
pen waren er. Predikanten en ge
meenteleden, zij allen beseften dat
hier het begin voor een oecumeni
sche kerk door God was gegeven.
En uit de gesprekken bleek al
dat men bereid was met elkaar
samen te werken en genegen om
elkaar te leren, eikaars
helpen in
ninkrijk.
toegedaan zijn. In wezen zijn deze schillen van opvatting over bepaal-
mensen pure heidenen en worste- de onderwerpen wilde bevatten,
len zij met de grootste angsten. [)e in een eeuw opgebouwde hei-
Tienduizenden zullen door het üge huisjes was men bereid af
Christendom bevrijd kunnen wor- tc breken. Samen wilde men hou
den. Vooral wanneer wij één kerk wen. Samen wilde men God de
hebben, zullen wij de zending ef- cer geven. Samen wilde men de
fecticver kunnen aanpakken. Het ander. di.e Christus nog niet ken-
is natuurlijk begrijpelijk, dat de de, naar het heerlijk Vaderhuis
270.000 Christenen dit kostbare brengen,
werk. dat de zending nu eenmaal
is, met kunnen financieren. Huipuit De kerk zal op een heuvel
de Amerika en Europa kunnen we der- morden gebouwd en het middel-
Huur Japans
Architectonisch doet de kerk ons
westerlingen wat vreemd aan. En
dat is' precies de bedoeling van de
Japanners geweest. De kerk moest
als gebouw namelijk totaal geen
imitatie zijn van enig Amerikaans
of Europees kerkelijk bouwwerk.
De kerk moest puur Japans zijn
en volledig pasacn in de sfeervol
le omgeving van de heuvels met
de bossen, die aan de voet zich
in een groene gordel uitspreiden.
Daarom kwamen de Japanse ar
chitecten tot het ontwerp van een
lang gebouw met voor en achter
zijde open en grote ovale openin
gen in de zijwanden. In dc lengte
zullen vier rijen banken worden
geplaatst, terwijl binnen, voor het
ruim 40 meter hoge kruis het li
turgisch centrum komt.
De onderbouw zal o.m een ka
pel, conferenticruimten en tal van
kamers voor velerlei andere doel
einden bevatten. In de kerk zijn
de zes hoofdfuncties opgenomen,
zo vertelde ds. Sai.to. Alles in een
gebouw, in een centrum, name
lijk: De aanbidding, de gemeen
schap. de evangelieverkondiging,
de opvoeding, de oecumenische
uitbreiding van Christelijke activi
teiten (op allerlei terrein) cn de
volledige kerkelijke registratie.
Als gebouw met de dagelijkse
activiteiten er in en er rondom. Tal
In 1959 deze kerk dus kunnen zijn,
een symbool van het bijbelse ge
loof, dal enerzijds steeds weer
wijst op de nieuwe wereld, het
komende Koninkrijk Gods. en an
derzijds de weg wijst, die Chris
tus wil dat wij In dit leven gaan
zullen.
punt gaan
nieuwe stad. Rond de kerk
zullen de mensen zich dus in
hun woningen scharen. Reeds
nu zijn 22' gezinnen van Chris
tenen naar hun heuvel getrok
ken en hebben er tegen de wand
hun huizen gebouwd. Op de
plaats waar de kerk moet
komen, houden zij met vele
anderen, iedere zondagavond een
gebedsbijeenkomst, tuaarin zy
gedenkte- steeds weer om Gods hulp
Ter voorbereiding van de jeugdwijding
Feesten om het effect
te vergroten
van de i
In de stad Osaka komen iedere
maandagmorgen een honderd
die lid zijn van het Ghris-
raad voor de jeugdwijding in de
Sowjetzone van Duitsland Ger
hard Allendorf, heeft zich reeds
zestig procent van alle scho
lieren in de zone, die kortge
leden de scholen hebben ver
laten, voor deelneming aan de
Jeugdwijding in 1959 aangemeld.
Hij zei er zeker van te zijn, dat
dit percentage zal stijgen tot
vijfenzeventig.
Wie tot heden ook nog maar
enige twijfel mocht koesteren wat
betreft het atheïstische en com
munistische karakter van deze
jeugdwijdingen, zal daarvan over
tuigd zijn, als hij* kennis neemt
van de inhoud va.-i het nieuwe pro
gram. dat op de „jeugdlessen"
ter voorbereiding van de wijding
dient te worden afgewerk. Het
aantal jeugdlessen is uitgebreid
van tien tot vierentwintig.
Voor deze „cursus" is een aan
tal thema's vastgesteld, waarvan
wij de volgende noemen: „Waar
komt het leven op aarde van
daan?", „Hoe de mens een reus
werd", „Een bettouwbare wegwij
zer heeft ieder mens nodig
ook jij", „De Sowjetmens. ver
overaar van de wereldruimte,
goede vriend van het Duitse
Volk". „Broeders, ziet de rode
vaan". ..Met alle kracht naar de
socialistische toekomst", „Het
nieuwe leven eist nieuwe mensen-
sen," „Volkeren, hoort het sig-
Ruim 104
miljoen kerk
leden in U.S.A.
TN DE Verenigde Staten van
Noord-Amerlka zijn 104.189.678
mensen lid van een kerkgenoot
schap. Dit betekent een nieuw re-
oord In do geschiedenis van de
V.S. De cijfers zijn bekendge
maakt In het dezer dagen ver
schenen statistische jaarboek van
de Nationale Raad van Christelij
ke Kerken In de Ver. Staten.
cent tegen slechts 0,9 procent
wat betreft het ledental der ker
ken. Volgens de nieuwste statis
tiek behoort nu .eenenzestig pro
cent van dc rond 170 miljoen
Amerikanen bij enigerlei kerxge-
nootschap. In 1956 was dit percen
tage nog tweeënzestig.
Gaal men de verdeling over de
diverse kerken na. dan blijkt, dat
ongeveer zestig miljoen Amerika
nen lid zijn van een protestantse
kerk en rond zesendertig miljoen
tot de rooms-katholieke kerk
behoren. Er zijn verder In de Ver.
Staten ongeveer vijfeneenhalf mil
joen Joden. Bovendien telt het
land tienduizend Boeddhisten. Of
het aantal Mohammedanen, dat
in 1956 rond twintigduizend be
droeg. inmiddels verandering
heeft ondergaan, blijkt niet -Jit
de gepubliceerde statistiek.
Het doel van de Jeugdlessen
wordt als volgt omschreven: „De
jeugd voor te bereiden op dc ver
vulling van haar taak In de soci
alistische gemeenschap van mor
gen, de arbeid met vreugde te
verrichten en positief te staan ten
opzichte vsn de arbeiders- en boe-
De jeugdlessen worden steeds
omgeven door een groot aantal
feestelijkheden, die ten doel heb
ben het communistische opvoe-
dings- en vormingswerk effectie
ver -te doen rijn..
Zif 1C&\LVtA*
IJDELHEID
Ds. W. Leendertz in „Alge
meen Doopsgezind Week
blad:
Ik
af: ii
bij de «preker of echrij'
naar mijn gevoel meer niet op
houdt en altijd weer opnieuw be
gint, misschien ydelhrid in het
spel? Is hij meer met zirhself
bezig dan dat hij aan de hoor
der of lezer denkt? Want als hij.
om zo te zeggen, vijf minuten te
lang met spreken heiig is, dan is
de hoorder al mijlen ver weg.
VOORBEREIDING
De kerk heeft behoefte aan
mannen, die zich in de jaren van
hun jeugd hebben voorbereid,
niet natuurlijk om ouderling te
worden, maar om het le kunnen
zijn. als ze ertoe geroepen zouden
worden. En het verenigingsver
band houdt de jeugd hij elkaar,
brengt haar het besef bij, dat (jj
tot de gemeensehap der kerk be
hoort.
SERIEUS .NEMEN
D6. J. Firet, sprekend over
het huisbezoek, in „Belijden
en Beleven":
Degene, die bezocht wordt,
moet in alles ervaren, dat de be
zoeker in hem b.r. niet het idennl-
type Gereformeerde zoekt ook
niet de zondaar, die «Un zonden
moet belijden, ook niet het ob
ject, dat vermaan en troost nodig
heeft, maar de medemens, die
althans op het vlak van de mense
lijke relatie gezien er recht
op heeft in zijn visie, zijn hou
ding enz."serieus genomen te wor
de. Dat hoeft nog niet te bete
kenen dat men zijn visie en hou
ding zeeepteert, maar wel. dat
Ds. E. Pijlman in „Onder
weg", veertiendaags blad voor
het Nederlandse volk:
Achter de meeste verongelukte
levens ligt een mislukt getin. Het
gezin moet verdedigd worden.
Denkt u er maar eens over ns.
Er zijn duizenden mogelijkheden
om iets samen met de kinderen te