VERGEET JEJEUGD NOOIT! Zuid-Nederlandse Opera mms DEBUSSY en Zijn DOCHTER II CHOUCHOU Cultureel venster VERLOREN PARADIJS* ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1958 Toen Erich Kastner nog een kleine jongen was ..3cA kam zur^Öeit und lebe trotzdem welter" (Kastner: Kurzgefasster Lebenslauf) 'TOEN ik in augustus 1956 Erich Kastner A in München bezocht, zei hij me: „Op 't ogenblik schrijf ik een boek over mijn jeugd. Het zal heten Toen ik een klei ne jongen was. Ik wil vertellen, hoe een jongen een halve eeuw geleden leefde (Kastner is in 1899 geboren). Hoe alles an ders was als nu en toch alles 't zelfcfe is ge bleven. En vader zijn 90-jarige vader, die in Dresden woont, logeerde juist bij hem weet alles nog veel precieser dan ik. Hij helpt mij bij de zakelijke dingen." Vader Kastner, een kleine bescheiden man, was niet weinig trots op zijn beroemde zoon, die nog steeds een kinderlijke hartelijkheid voor hem heeft bewaard. „Ja. Erich ia een goede jongen", liefde en fan- bit boek in nu verschenen. tasie, haar he- Het woord Jeugd heeft voor vlijt, iede- Kastner een leer speciale gevoels waarde. „De meeste mensen leggen hun jeugd af als een oude hoed. Zij vergeten haar als een telefoon nummer. dat niet meer geldt. Vroeger waren ze kinderen, dan volwassenen geworden, spelei maar wat zijn ze nu? Alleen één wie volwassen wordt en een kind blijft, is een mens." In zijn: ..Toespraak bij het be- kaart, op mij. Haar inzet heette: haar lev met huid en haar. De kaart ti Daarom moest ik rut van de' school" zegt hij. .Men dwingt Junte In de school Daarom mocht ik haar mët aandrang van de onderste .o® naar de middelste en de bovenste trap. Als Jullie ten slotte bovenaan staat, zaagt men de „overbodig" geworden trappen achter Jullie af. en nu kunnen Jullie niet meer te rug! Maar zou men niet In zijn leven als In een huls trap op en trap af kunnen lopen? Wat moet de mooiste eerste etage zonder de kelder met de geurende appels en tonder het parterre met de pie pende hulsdeur? Ni te- Z»J i trede, zonder trap en zonder huls. en doen heel gewichtig. Ver geet daarom Je jeugd niet:" Kastner schrijft over t begin ó«oudV%r,UWboikho^,<-l,'"1r'ht! «-innen, hielp mi; aU leome kan-oor van de geschiedenis. legt reserve, een dinp verder: Ik had leurstellen Daarom werd ik de beste leerling en de braafste Ik zoon. Ik had het niet verdragen, jaar, als ze haar grote spel verloren had. Daar z(j de volmaakte moe der wilde zijn en was. bestond er voor mij. de speelkaart, geen twijfel: ik moest de volmaakte zoon worden. Bén ik het gewor- den? In elk geval heb ik het Jaar geduurd' heeft." niët geprobeerd. Ik had haar talen- gekomen. ten geërfd: haar energie, haar eerzucht en haar intelligentie. Daarmee kon men iets beginnen En als ik. haar kapitaal en haar inzet bij haar spel. werkelijk geen kracht MAj ten uit zijn kinderboeken. Me vrouw Kastner wordt friseuze. om de bescheiden verdienste van haar man aan te vullen, en Erich moet kannen water aanslepen, precies als Emil Tischbein in ,,Emil und die Detektlve". Bij een toneelstukje in de kweekschool moet hij eens voor meisje spelen, en heeft dan als „bakvis" een kortstondig erotisch succes bij zijn medeleerlingen, van wie niemand hem herkent, tot hij een paar zwaaien aan de rek stok produceert: een soortgelijk tafereeltje als in „Das fllegende Klasserzlmmer". Ook allerlei daarin voorkomende namen zijn aan de kennissenkring van zijn ouders ontleend. Hun huwelijk is in een Protes tantse kerk ingezegend: of ze daar enige richtlijnen voor hun le ven of de opvoeding hebben gevon den blijkt nergens. De scherpe uit val over de Herrnhutters had Kastner beter in de pen kunnen houden, temeer, omdat die in het verband van het verhaal volko men overbodig is. Welke indruk moeten kinderen voor wie het boek immers bestemd is. daar door van de Broedergemeente krijgen' Of onder de geweldige hoeveel heden lectuur, die Erlch als kind heeft verslonden, ook de Bijbel geweest is, wordt niet vermeld. Erich Kastner. over uienjeugd Ik memoreer dit, omdat een hier geschreven uordt schrijver als Ernst Wiechert, die toch zeker evenmin onder de Christelijke auteurs kan gerekend var-dnc onder de Kerstboom ,vord„/ln ,ljn lcvth£ De titelrol van de opera Toten werd gezongen door de sopraan Eri Rouché (links). Rechts de bariton Aloys F rings als de politiechef andere werelden De keuze die Annie Salomons het aan duidelijkheid maakte uit haar korte verhalen wint. 1) brengt ons m twee opzichten in een andere wereld. Muziekdrama in het oude Maastricht flMBURG neemt in de bundeling van de elf Provin ciën een bijzondere plaats in. Iedere provincie bezit uiteraard een aparte bekoring, een eigen sfeer, een typerende bevolkingsgroep. Doch het is met name Limburg waar men zich voelt op de grens van andere landen. We denken dan niet aan het befaamde Vie>-- landenpunt te Vaals, doch aan de geaardheid der be volking. Aan de spraak, aan het zuidelijk gebaar, aan de levensopvatting kent men de Limburger: aan de aard pan het landschap kent men Limburg. Nederlands en toch... men mist hier de typische karakter-eigen schappen van de Nederlander in het algemeen. Hier heerst de sfeer van de zuiderling die u joviaal tege moet treedt, die u weet te overtuigen dat hij uw vriend wil zijn, doch die in dit alles bewust of onbewust de afstand Hollander-Limburger eens te meer doet ge voelen. De Moerdijkbrug vormt de verbinding tussen het Zuiden en de rest van Nederland, doch schept tevens een scheidslijn tussen „onder en boven de Moerdijk". Het is dezelfde Moerdijkbrug waarover de Nederlandse Spoorwegen U voeren dwars door het nijvere Brabant, door Roermond en Sittard tot in het uiterste zuiden: Maas tricht. Maastricht de stad met interessante historie, oude wallen en pittoreske gevels. de stad gebouwd op de oevers «-inw.-.vin 1 -,nnnTLx-jur-vj van de Maas. Daar. in het hart van de stad staat de oude. voor- t malige St. Servatius-sociëteit. Een oud gebouw dat U betreedt na een wandeling over de binnen- Oud, docih ook groot en ruim is dat gebouw, een ideaal gebouw voor een instelling als de Zuid- Nederlandse Opera Verwondert 't U dan dat de directeur van de ze instelling, de heer Jef Baarts. U ook begrijpelijke trots vertelt dat hier ondergebracht zijn de Baarts. „hetgeen het nood-r zakelijk maakt dat ik als dictatorb- het beleid in handen heb. Slechts zo kan men vermijden dat onge- wenste verhoudingen ontstaan en dat ongeoorloofde doch in dit vak dikwijls voorkomende moeilijkheden zich kunnen voor-, doen." Op onze vraag naar zijn mening! over de kunst-subsidies in Neder-1 land zegt Baarts: „Subsidie moet slechts een hulpl zijn. niet de kurk waarop alles^ drijft. De ver doorgevoerde sub sidie-regeling en de steeds toene mende verbeteringen in de socia le voorzieningen maken van de musicus een ambtenaar. Men Is zo omgeven door zekerheden dat het kan voorkomen dat een or- kestlid zijn instrument neer legt als enkele repetitie-minuten in de gebruikelijke lunchtijd vallen. Het solistendom dat dikwijls ten kos te van de ensemble-vorming gaat kost millioenen, om dan niet te spreken over de waanzin als de ze sterren een „contract voor het leven" bezitten." Kunstspreiding FlE Zuid Nederlandse Opera brengt de ze kunstspreiding wel in de praktijk! Men bestrijkt geheel Limburg met inbegrip van de openlucht-theaters, verder 1 plaatsen in Brabant en Gelderland en men is er sedert kort in geslaagd vaste voet te zetten m Belgisch Limburg. Niet minder dan zestig voorstellingen staan op het voorlopige speelplan van 1959 w.o. vijf premières. In de afge lopen jaren bracht men de navol- gende opera's:„Cavaleria Rustica- 'J na," ..Der Freischütz". „Rigolet- to." ..Der Troubadour". „Faust." „Parelvissers" en „Carmen". Te- ■onder wanklank plaats vona. („Wilder tmd Menschenl al op mijn vijfde of zesde telt, dat geen boek zoveel Indruk n later helemaal, de cere- op hem heeft gemaakt als het de Heiligabend Boek der boeken, en Otto Ernst ln en kweet me van die zware taak „Asmus Sempers Jugendland" met grote handigheid en met onteer hetzelfde meedeelt. bevend hart." Of de goedige vader Kastner in zijn huwelijk, dat ongeveer zestig *1. niet te kort is vraa«. d In de eerste plaats spelen deze ga' verhalen zich bijna alle af in het oude Nederlands-Indië, in een sfeer en een mentaliteit die onherroepelijk verdwenen zijn Hoewel op zeer gevorderde leef tijd geschreven, getuigen ook de ze memoires van een tegelijk scherpe gevoelige opmerkmgs- gaat in een die i iiet i ge- Niet pasklaar? Bovendien, stamt de 6chrijfwy- het vijftig jaar geleden Neen, roept de herinnering, schudt haar lokken. Het was g i glimlachend voegt de volmaakte moeder lief. Ik had haar zéér lief." Zo is dit hele boek van K. één loflied op zijn moeder. Het wil Rustig lezende kinderen fzijn e er nog?zullen door de vele als prozaïste debuterend uit voorden met haakjes" aan het het gematigd realisme van het gëns wórdt 'gesteld'.MoederKast- denken worden gebracht Kastner begin der twintigste eeuw (Johan ner maakte zich zó onmisbaar, dat geeft geen pasklare oplos- ze dit voor haar zoon eigenlijk sing voor hun vragen (b.v. steeds gebleven is en hij niet de mocht moeder Kastner in moed heeft gehad, zelf een gezin haar jeugd in een bepaald f ge- geval al of niet klikken?) ilt het probleem anuit de kinder lijke sfeer. Ook Duitse kin- Een enkel voortaeeld. handelend over de uitgave van Leopold's „Verzen" door Bouten® moge lei den tot lezing van het geheel: „Hij (Leopold) wilde rust heb ben om zich in zijn w erk te kun- i verdiepen; zakelijke démar- te stichten. Hij is toeschou' altijd bleven op het ievenstoneel, pi als in zijn jeugd. Een bewijs. Zijn rijke oom uit Dresden heeft daar een villa gekocht en Erich als hij wil, in de tuin zitten. „Het liefst zat ik dan op de Keek n..r .1 d"e drukt* gderen zullen de aardige sti listische vondsten niet _al- tijd begrijpen, op het Albertplein. De trams, die strand> Beide De S' l£l Ü2SSJJ*!, de klok. maar de waarde. En het waardevolste, vrolijk of treurig, is de jeugd. Vergeet het onvergetelij ke niet! Deze raad kan men. ge loof ik. niet vroeg genoeg geven Onze jaren en tientallen jaren En zij heerlijke moeder" „MuttiMutti IS dit boek voor de onbevangen koet: lezer en de kinderen, voor wie dede overvol sii-uuu» w<*i«w fungehagel- het centrum, de stations en neu das war (ür die Eun_ naar Hellerau reden, stopten vlak keinagelneugierde ein ge- voor mijn ogen, alsof ze het voor funcienes Fressen, of als mijn plezier deden. Honderden hy er de wandeltochten uit opdat ik Spreekt: „Unsere Wandeljahre het bestemd is. zijn dit ongetwij- feld inderdaad zulk een loflied De brand geworden? Mev zien had. Vrachtwagens, auto's en voetgangers deden voor mij. wat ze konden. De fonteinen spoten prachtig, andweer ratelde met haar hoornsignaal en luidende bel voor- Fortgeschril Het boek is, zoals alle werken in Kastner met de uiterste zorg Annie Salomons in 1907 ches lagen hem niet. En hier am hij juist in conflict met i kant van Boutens. die ik nooit zijn verdere wezen heb kunnen inpassen: Boutens vond geld wél belangrijk: hij eiste we! stoffelijke belo ning voor zijn geestelijke prestaties en liefst zo hoog mogelijk. „Die man sprak over geld", zei Leopold met af keer. „Hij wilde van de uitgave van mijn verzen een voordelig zaakje ma-, ken. Nu, toen heb ik me' natuurlijk helemaal terug getrokken. Daar wilde ik niets mee te maken heb ben." Met het gevolg dat Bou tens voor de eerste druk de ver zen zelfstandig heeft uitgezocht en gerangschikt en van een mooie in leiding voorzien. Ik vermoed, dat m srkïïïïmSïï. meters afstand van de schouw burg die in 1959 speelklaar zal Jef Baarts. directeur en regis seur is een typische Limburgse gastheer, gemoedelijk en hartelijk die U a waard zouden zijn. Integendeel, hij schreef: „Met het herlezen de- de beste momenten door Dresden i in de bruggen de bedoeling Elbe. verdrinken En Erich zocht in zijn deftig wanhoop haar overal, rende door bertplein de straten, stamelend: „Mutti, Mutti»" „Mij viel niets beters in. Het was bij deze wedloop met de dood mijn enige eindeloze gebed. Ik vond haar bijna elke keer. En bijna steeds op een van de brug gen Daar stond ze bewegingloos, keek neer op de stroom en zag er uit als een wassen pop Mutti, Mut ti! Nu schreeuwde ik het luid steeds luider. Met mij kracht sleepte ik me n toe. Ik pakte haar, rukte aan haar, omarmde haar. schreeuwde en huilde en schudde haar, alsof ze een grote, bleke pop was en dan ontwaakte ze als Uit een slaap met open ogen. Nu pas herkende ze mij. Nu pas merkte ze. waar we waren. Nu pas schrok ze. Nu pas kon ze huilen en mij stevig tegen zich aandrukken en moei zaam en hees zeggen: Kom. mijn jongen, breng me naar huis. En na de eerste vreesachtige stappen fluisterde ze: Het is al weer goed". Eens gaat Erich achter haar rug om naar de huisdokter om die om raad te vragen. Die kalmeert de wanhopige jongen „Ze zal geen zelfmoord plegen. Jij bent haar beschermengel" stond den zingend en In de pas van een Duits, interessant, geestig, spran- /er de oefening naar de kazerne terug, kelend. Wie met de werken ch te Een koninklijke equipage rolde K.. die uitsluitend origineel chologisch realisme kunnen problemen, het plaveisel. Het Al- is het toneel. Ik zat. tussen jasmijn en bomen in de lo ge en kon niet genoeg krijgen van het zien". Ook de Bijbel WTJE de werken van Kastner goed V» kent. wordt bij het lezen van deze jeugdgeschiedenis ze loopt tot zijn vijftiende jaar, het uitbre- ken van de eerste wereldoorlog 'laatste telkens herinnerend aan fragmen- VIA NAALD CN KAAI bestemd zijn, Fabian en zijn |ve gedichtenbundels psychologisch hS'He™n"R*i>ers' geen raad weet. zal voor verschil- loren lende vragen in deze jeugdgeschie denis een steunpunt voor een ver klaring kunnen vinden. nog ontroeren en boeien: de toe komst zal Annie Salomons hoger rangschikken in de rij familiero- drie delen blijft bij haar bewaard in een kort verhaal. Ook de herinneringen van deze schrijfster aan een tijdperk dat J. H SCHOUTEN voorbij is, zijn buitengewoon le zenswaard 2). De anecdotes en typeringen die zij geeft van P. C. itner: „AU ich ein Boutens, Louis Couperus. J. H war" Atrium Leopold, Top Naeff e.a. geeft aan i 175 bli. hun werk achtergrond, waardoor °°k Problemen Hopelijk worden deze literaire °Pera heeft in Nederland herinneringen door andere ge- immer een bijzondere plaats volgd. Maar allereerst zijn we ingenomen, of wellicht beter ge- dankbaar knor wat Annie Sale TT^e'h" mans al gaf. Italiaanse, Franse en Duitse en- M. BEINEMA sembles bezochten ons land en slechts langzamerhand nam de waardering voor de vocaal-drama tische kunst toe. We herinneren in dit verband aan de bloeitijd van frwf" Italiaanse opera tot 1939. (uoie- problemen waren er destijds en ook thans kent men die in over- N.v./ vloed. De praktijk bijv. van de Neder landse Opera baart Iedere insider nie „Heilige Ste- ?n". (Ooievi Maar de liefde van Kastner voor haar xoon Is loerse liefde, een liefde anties i wandeltochten veertien dagen ,Jk hen zo onuitsprekelijk dankbaar omdat je slechts een verrukkelijke vrouw bent en niets anders. Je wilt niet roor muze spelen...; je ruikt lekker en je bent zacht als een perzik, zonder ooit aan de laatste i meneer Houbigant te herinneren. Je hebt de fouten kwaliteiten, doch gelukkig geen met zorg bë- gebreken." Aldus de 37-jarige Claude Debussy waren getreden. Het was 1pat rust kon vinden, zonder altijd 1 voudig meisje bij wie Debussy koop" en „Na gemaakt fortuin". Later is dit kindersprookje tot een ballet uitgegroeid en toen ngeleerde moest de pianomuziek worden ge- orkestreerd. welke orkestratie An- zyn veel dr£ Caplet voltooide. Die orkes- het huwelijk tratie is wel subliem gehouden, bijzonder karakteristiek en sfeer vol. De vier delen zijn heerlijke Alles hangt dag mar sen als kunstenaar te maken te hebben. Grote geesten hebben juist vaak zo'n eenvoudige vrouw nodig. met zijn problemen speelse stukken, compleet r strekter gebied te kunnen verken nen. maar vergeet bij hellingen steeds de terugtraprem te ge bruiken. wat soms bedenkelijke gevolgen heeft. HIJ heeft lijks nodig, hij heeft immers haar. or hem alles te willen niet het beste ontno men; een normale niet door pro blemen bezwaarde jeugd? Strijd in liefde \YrANT zulke problematieke situ- den zich ineens va aties waren er niet zelden. Ze Men was het niet spitsten zich toe op Heiligabend. liefdesbetrekkingen dé feestdag van het Jr ,"w" zijn ouders legen elkaar op- sy door Voorvodcrcn •orvaderen. „Want zonder de voorvaderen zou men in de oceaan van de tijd. als een schipbreukeling op een klein en onbewoond eiland, alleen zijn Moederziel Grootmocdcrzielalleen. Overgroot- moederzielalleen. Door onze voor vaderen zijn we met het verle den verwant en sedert eeuwen fa milie van elkaar. Ze zijn scha kels in de keten van de geslach- Ik wil me beperken tot op één- na-de-laatste schakel, het echt paar Kastner. Daarin was zonder twijfel de moeder de sterkste per- boden soonlijkheid Ze had een dyna miek. een levenstempo, zó inten sief. dat haar man haar helemaal gewerkt om niet kon volgen. KAstner senior was zadelmaker, een perfect vak man. een lederkunstenaar, maar een slecht zakenman. En zo moest hij de kleine zsak met verBes vroegrijp kind. begreep de hele werd arbeider in kofferfabriek In Dresden Zes jaar na het sluiten van het huwelijk werd Erich geboren en hij is de enige gebleven. Moeder Kkstner had één waaraan ze alles opofferde: z de de volmaakte moeder van verafgode zoon worden. „En omdat ze dat trilde Het huwelijk heeft echter maar vijf jaren geduurd, want toen kwam er een vrouw uit rijke Joodse kringen, Emma Moysc. Wend'™: DÏe h'WW' Mj""M a„w" mcl Sigismond Bardac. Deze wist Debussy in haar ban te krij gen en in 1904 verliet hij Lily, die zich plotseling zo leeg vond zonder haar man dat ze zelfs een Eoging tot zelfmoord ondernam, et liep nog goed af. Maar de vrienden en de bewonderaars keer- ponist. Desondanks zette Debus- 1905 werden cadeaus. Een verbeten liefde. Zijn vader had wekenlang in paardestal te maken, zijn moeder had in de stad alles gekocht, wat haar Erich slechts zou kunnen de kleine jongen. huwelijken door de i bonden: dat van Debussy en Li- de kelder ly Texier en dat van Emmy Moy- Sigismond Bardac. Hetzelf- nog schonk Emma Moj „Och. als ik alleen geweest as. alleen met de geschenken het hemelse gevoel, dubbel levensideaal uit tweevoudige liefde begiftigd sy later Die naam heeft Debussy nooit gebruikt, want hij noemde zijn kind, dat altijd een grote plaats in zijn hart heeft ingenomen. .ChouchouZijn piano-suite „Children's Corner" heeft Debus- worden! Hoe gelukkig dan geweest! Maar ik mo rol spelen, opdat het Kerststuk iaar^vadTr' goed afliep Ik was een diplo- PP Chouchou opgedra- 'ik gen met de woorden: „Aan mijn lieve, kleine Chouchou. met de tedere verontschuldigingen Claude Debussy, die dochtertje Chouchou kinderballet „I-a boile schreef Debussy t oli fanten- en harlekijnendar rionettensprongen en soldaten- marsen (het soldatenkoor uit de Faust is er zelfs in verwerkt). Als orkestwerk wordt het op de DECC A-plaat uitgevoerd door L'Orchestre de la Suisse Roman- de o.l. v. Ernest Ansermet. (30 cm plaat LXT 5351). Ansermet heeft de muziek volledig geana lyseerd en laat in de vertolking dan ook geen enkel detail onver zorgd. Een bijzonder waardevolle opname. rvE plaat wordt aangevuld met een ander werk van Debussy, een jeugdwerk, nl. „Printemps". welke compositie in haar oor spronkelijke vorm geschreven werd in 1878. dus toen Debussy 16 jaar oud was Het was een van de werken die hij inzond ter verkrijging van de Prix de Ro me, geschreven voor vrouwenkoor en orkest. De orkestratie ontbrak echter bij de inzending, daar er volgens Debussy „brand was uit gebroken bij de boekbinder". In 1913 werd het werk weer geïn strumenteerd door Henri Busser, zonder vrouwenstemmen. In deze vorm wordt het op de plaat uitgevoerd. Debussy stond toen nog sterk onder invloed van Wagner en ook Massenet liet zijn invloed gelden. Maar het is des ondanks een stuk serene muziek geworden met een grote poëtische dat helaas niet alleen wat betreft het beeld op het ge bied der financiën. De ontslag-pro cedure of zo men wil, de procedu- ontslag ten gevolge had daarbij behorende vaste be- letting, de problemen rondom het het solisten-dom, het be leid In het algemeen, de sa menstelling van het repertoire, de keuze en de verdeling van de premières, de. geringe toevoeging van jonge Nederlandse krachten, de subsidies enz. enz. Een lange lijst die men echter niet uit de weg kan helpen met beschouwin gen en kritiek, doch die aange pakt moet worden. Naast de Nederlandse Opera kent men dan nog Forum in En schede, ontstaan uit een fusie tussen de Nederlandse Reisopera en de Stichting Camerata en de Zuid Nederlandse Opera, ont staan uit amateurisme en onge veer tien jaar geleden naar de beroeps-sector overgestapt met een aanvangs-subsidie van 5000. Zoals gezegd, directeur-regisseur van de Z.N.O. is Jef Baarts, di rigent is Jan Hiipperts, een neef van Paul Hupperts, dirigent van Utrechts Stedelijk Orkest. Baarts (en Hupperts. mannen die de Z.N. O. reeds tien jaar leiden en die beiden bezield zijn met idealisme en liefde voor het vak. Doch zij hebben ook oog voor de realiteit, voor de bestaansmogelijkheden, voor de gevaarlijke kanten die aan het wezen „opera" kleven. „Een gevaarlijk beroep", zegt vens enkele operettes Land des Lachelns", De opera t „Tosca" beleefde nog onlangs J zijn première bij de Z.N.O. en in november a s gaat de opera J „Otello" van Verdi in première. I De Z.N.O. bezit tevens de alleen- opvoeringsrechten van de opera l „The Saint of Bleekerstreet" van Gian Carlo Menotti. Deze opera, die in de specifiek zuidelijke men- taliteit van de Zuid-Nederlander f ligt, w^rd gegeven in de Neder- i Jef Baarts blijkt een groot 1 voorstander van het brengen van opera's in de Nederlandse taal en wijst in dit verband op de vertaalde opera's bij de Vlaamse Opera in Antwerpen, i Er zijn tal van winstpunten bij zulk een vertaling, mits men zulks met grote kundigheid en omzichtigheid doet, aldus Jef Baarts. De verstaanbaarheid neemt in 't algemeen toe en t verwaarlozen wij Nederlanders onze taal toch al niet te veel? In dit verband is het aardig te herinneren aan de oprichting in l 1886 van de Hollandsche Opera 1 die opera's in de Nederlandse j taal bracht door Nederlandse zan gers. „Nederland bezii tal van prach- tige stemmen," zegt Jef Baarts. I „doch zij krijgen te weinig gele- genheid om hun kwaliteiten te to- nen." Tal van jonge krachten heb ben bij de Z.N.O. hun opera-de buut gemaakt, van de eigen Zuid- I Nederlandse solisten traden op de voorgrond: Tom Brand, Arthur Hoogveld, Jean Alofs, Leo Kete- Wij wensen hier bij de Z.N.O. geen sterrendom. Een ster die het geheel moet dragen is op I de duur fnuikend voor het peil der voorstellingen. Onze kracht is het koor," zegt Jef Baarts met enige trots. „Jonge mensen die I enthousiast werken, voor wie dit I koorwerk een nevenberoep is en I die er alles voor over hebben. On- i ze afkeer van het sterrendom im- pliceert niet dat geen grote krach- I ten bij de Z.N.O. zijn opgetre- Zo treft men onder de vele na- mep van gastsolisten aan: Gré Brouwenstijn. Mimi Aarden, Greet Koeman, Siemen Jongsma, Jean 1 Alofs en Lucy Tilly. Verder tal van buitenlandse solisten verbon den aan opera-instellingen o.a. te Parijs. Brussel. Verviers, Düssel- dorf en Aken. De naam van Anne- ke van der Graaf noemt Jef Baarts met bijzondere waardering, zij i hetgeen volgen 1 zfjn Chouchou de piano-suite zeggingskracht, uitzonderfijlt fraai Chouchou zou haar vader „La .boite A joujoux" (Doos met van kleur gebracht door Anser- d* volmaakte moeder. AI haar dat oua plechtige conference- ge leatojd. enkele maanden overle- speelgoed» met de volgende de- met en zijn Zwitsers orkest Zij stiarf in 1018 op 14-j*ri- len .De speelgoedwinkel". **-* slagveld", ,Do schaapstal Eens zal een nieuwe dag over de aarde lichten! Vanengewapper langs de wegen gaan Een lied van mond tot mond zal luide vrede stichten; Kerktorens zullen trots ten hemel staan. Eens zal een stroom van licht de diepste kloven vullen, Eden herbloeien, groen zoals het was. Zijn wild gewas zal warm de fiere mens omhullen, Waar Adam lenig trad in 't natte gras. Gelijk de eerste mens, omstraald van Godlijk leven, Naar God geschapen, trillend van Zijn kracht; Zo zou ik willen zijn, uit graaz'ge grond geheven: Wonder van schepping, in één stond volbracht! J. C. HARTMAN Onlangs werd te Sittard het prachtig geoutilleerde theater ge opend met een voorstelling door de Nederlandse Opera. Men vroeg aan Jef Baarts waarom een thea ter als dat van een Zuid Neder landse stad als Sittard niet werd geopend door de Z.N.O. Zijn ant woord was: „De Nederlandse Ope ra is in ons land als opera-instel ling nummer één en zij dient dit te blijven. Wij zullen gaarne en hopelijk vele malen in Sittard spe len. doch deze opening van het theafer diende logischerwijs te ge schieden door de Nederlandse Opera." Een typerend antwoord voor de man die een kwetsbare instelling als een opera reeds tien jaren weet te leiden en zulks met toe nemend succes doet. Dank zij en thousiasme, idealisme en liefde voor de opera, doch ook dank zij een beleid met wil en overtuiging. Zo is de Zuid Nederlandse Opera uitgegroeid tot een instelling die haar bestaanrecht op overtuigen de wijze heeft bewezen. CORN. BASOSKI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 18