EXPO
Oecumenisch paviljoen op de
GEESTELIJK
LEVEN
Rassen relletjes in Londen
Christenen strijden tegen de heroïne
MIEBEL BIJ
MASSAJEUGD
2^ IC&UvUo
Godsverduistering
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1958
van God voelden. Wij zijn dit stadium allang gepasseerd. We me
ten storm en windkracht en we verklaren hem met depressies en
hoge drukgebieden. We passen de wet van Buys Ballot toe en
andere wetten en menen zo de natuurverschijnselen te kunnen be
grijpen.
Maar eeuwen voor Buys Ballot zijn eerste huilgeluidjes liet horen,
worstelden de mannen op zee al met stormen. Buys Ballot schiep
geen wet. Pythagoras ook niet en Einste:' B
slechts wat God in de natuur had gelegd
We menen God niet meer nodig te hebben. omdat we mannen hebben,
die de natuurverschijnselen kunnen verklaren. Terwijl iedere
IN TIEN MINUTEN EEN ONVERGETELIJKE INDRUK
VEN sloten
ogen om te ont
komen aan de
golvende men
senzee, die langs het raam van het kleine restaurant voorbij
Einstein evenmin. Zij ontdekten trok. Onze voeten brandden van het slenteren langs de
enorme paviljoens van de Brusselse Wereld Tentoonstelling,
die architecten uit tientallen landen een kans gegeven heb-
trok overweldigende belangstelling
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIliHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Onze kerknfeuwsredacteur
heeft onlangs een bezoek ge
bracht aan het Oecumenisch
paviljoen op de Expo. In het
artikel op deze pagina vertelt
hij zijn ervaringen. Hij kwam
tot de conclusiedat de kerk
de kansen, die de wereldten
toonstelling haar bood, heeft
aangegrepen. Dagelijks vin
den duizenden Expo-bezoe-
kers rust in het kleine ronde
kerkgebouw of in de tentoon
stellingsruimte.
„WOORDELOOS"
Ook deze tentoonstelling is
woordeloos." Via uitstekende fo-
ïvergrotlngen is een poging ge
zaagd om het apostolaat, diaco-
op te trekken. Recht voor ons schitterden de bollen van het te* beelden.5'dc**eMoonst\iïing "is
Met al onze wetenschap zijn we het simpele feloot kwijt geraakt Atomium. Een eenzame geüniformeerde figuur danste de «tok oe^um^schgetinc HeUigt
van de matrozen im psalm 107. We zien God niet meer in de dage- noodtrappen af naar de begane grond. ker rondgeleid wordt door een
lijkse voorvallen van ons bestaan. We discussiëren diepzinnig over gids, die bij de foto's de uitleg
weigeren te geloven dat geeft. De belangstelling
I®las tr.eK? ze exDOsitie overtreft de
Toch werd
niet besefte, dat de wetenschap alleen maar Gods wetten
nen ontdekken. de jonge
We zullen Gods hand weer voelen, als we ons leven in Gods hand op me af kwam. gebogen
leggen. Dan ervaren we zijn hulp en leiding. Dan zien we hoe God zijn
blik niet vast- kanten" geheel
le gehele
jongleurswerk, noch door zijn heus
het
expositie overtreft de verwach-
se
zijn wetten in de natuur geschapen heeft ten behoeve van ons. Dan
zullen we wel soms ervaren dat onze ziel ..vergaat van ellende"
(ps. 107:26), maar we zullen ook beleven dat ..Hij ons voert uit
onze angst" (v.28) en „wij verheugen ons omdat die (de golven van
de omstandigheden) tot rust komen." (v.30).
rugzak, zelfs niet door
Geef God de schuld niet
halve gebraden kip, die
buurman met veel smaak luid
ruchtig naar binnen werkte.
Recht voor ons op de wand van
een klein paviljoen stond een
muurschildering, waarheen
ogen steeds weer gleden.
Christusfiguur
in de eerste plaats
met brandende voeten, die 1C1UC11 c„ t
ogenblik rust zoeken. Zulke £e te^klèïn
j groepsverband rond te
vonden we op ieder sté
nen imuurtie en 'op vrijwel iedere
traptrede. Het kerkje wordt niet ook hier is het ontbreken van
gebruikt om nu eens lekker uit te be{ „woord" eigenlijk een gemis,
puffen. De tientallen die er enke- op een slappe dag zorgen de
le minuten of langer binnengaan meicst jeugdige gidsen voor de uit
gedragen aich als in een kerk. hoe- op een drukke dag zoeken
Een wel door het linkerraam de schui- veel
kinde- felendë mensenmenigte zichtbaar weg. Onder de druk van de
deed ons voor we het wisten is en het rumoer vaag tot in de standigheden dacht men er
neuriën: ..Rood en geel en wit en kerkzaal doordringt, hoewel van toch verklarende teksten op
Als zich donkere wolken boven onze hoofden samenpakken, worden zwart, hebben een plaats aan de traditionele kerkbouw is afge- hangen,
wij vaak boos op God. We vragen ons af: „Waarom doet God Jezus' hart. Jezus houdt van alle weken
er niets aan? Hij is toch almachtig? Hij had dit toch kunnen kinderen op deez' aard."
voorkomen?"
mopperen maken we een gevaarlijke denkfout. We den- ALS EEN WOORD
SIMPEL
AANGRIJPEND
De inrichting is simpel,
in de slenterende menig- doorsnee-calvinist zal zeker
dagje uit was, midden gestoord worden door
ken dat „almachtig zijn" betekent: ..alles kunnen God kan ech
ter niet alles. Hij kan niet liegen. Hij kan geen steen scheppen. Midden
die zo zwaar is. dat Hij hem zelf niet meer kan optillen. Hij te. die ee
kan zichzelf niet verloochenen. Hij kan de zonde niet over het hoofd tussen paviljoens die* lawaaierig maat aan liturgische en symboli-
zien. Gods almacht is afhankelijk van zijn rechtvaardigheid, heilig- gilden: „ziet. wat wij vermogen", sche vondsten. Eerder zal een
heid. en wijsheid. Zijn almacht is geen zinloze kracht. stond het kleine kerkje van de pro-
Er gebeuren dingen in ons leven die wij bijna niet verwerken kun- testanten als een Woord in de we
nen. Zij gebeuren eohter niet, omdat God ze moedwillig op ons reld. Velen hebben het een waag-
pad brengt, maar omdat zij vaak de vrucht zijn van onze eigen sMc genoemd, anderen hebben
daden in het verleden, of de vrucht van een Wereld, die God niet van te voren reeds beweerd dat
als koning wil erkennen. Wie te hard werkt en de wet van de rust het kerkje tot mislukking was ge-
zijn leven verzaakt, moet niet boos worden als doemd De mensen, die de Expo
Naast de regelmatige kortere mf
diensten wordt er iedere vrijdag-
at langere dienst ge- j[
houden voor Expopersoneel
waar ook de gelegenheid is voor
kort meditatief woord. Deze
anglicaan menen, dat de inrich- veAondig.ng geschied""
ting wel wat erg sober is gehou- j elkaar terwiil ooi
den. Wat trekt de mensen? Ko- i_ f"1?®rler W^L 001
heid?
i Japanse shin totem pel.
de Sabbath HHJHH
een hartaanval hem maandenlang uit zijn werk haalt. Landen die bezoeken, zouden zeker geen be- gesterkt door de
zich overgeven aar. een supernationaliteitsgevoel of rassendiscriml- langstelling hebben voor godsdien-
natie moeten niet boos worden als ze zelf de wrange vruchten stige zaken. Weer anderen juich-
plukken in de vorm van oorlogen of revoluties. ten de poging toe om de kerk naar
Wij mogen God geen verwijten maken als wij de gevolgen van de Expo te brengen, mgar ver
eigen zonden of zonden van anderen moeten ondergaan. Dit is wachtten toch geen geweldige re-
het wonder, dat God met Zijn genade en door Jezus Christus, mid- sultaten Nu deze manifestatie ten-
den in de nood wil gaan staan. Christus zelf werd de vrucht van einde loopt, is het mogelijk een
ons leven toen Hij aan het kruis zonde werd VQor ons. En Hij voorlopige balans op te maken,
die de gevolgen heeft gedragen wil in ons leven de rust brengen, ook al is hij nog maar zeer sum-
die wij nodig hebben. Deze rust is alleen te vinden In Hem, om- mier.
dat in Hem ook de strijd gestreden is. Het ronde kerkje dat aan „twee
ook het On-
irebe ri Cn a nd er en"' ki i k en std het kerkje twee a vondmaalsdien-
gebed. anderen kijken stil sten gehouden onder leiding
zich uit en allen voelen zich PPn riiiiup Hnmm«p wi« a„
rkt door de rust. Maar
stilte kunnen de mensen Jucm|
vinden in een Siamese pagode of ken<j
Duitse dominee. Wie de dien
sten bijwoonden zyn unaniem van
mening dat zij zeer indrukwek-
J aangrijpend mooi waren.
MISDAAD ZONDER ZIN
GEEN GEMIS
re "hebber? Je kjani
'niet de vöorgan
Zwelgen in vernietigen om te vernietigen
Niet alleen de Engelse dagbladen schrijven over de ras- zagmheid van onze hele generatie,
senrelletjes in de Londense wijken Nottingham en Notting hllf'
Hill, ook de kerkelijke bladen laten hun stem hor,en. Het zich gekeerd tegen de kleurlingen,
toonaangevende Anglicaanse blad „Church of England zii had zictl ook kunnen keren te- dee"dat dit niet
Newspaper" schrijft: „Het is duidelijk dat in dit geval niet j^Jen* of°dee'rijl^nWinkelier8, d#
een onder normale omstandigheden vredelievende en to
lerante bevolking tot woede is opgezweept omdat de ras- SLECHTS DAN
sen het niet met elkaar kunnen vinden. Veel eerder krijgen
we hier te maken met een bepaald sociaal stratum dat de
kans heeft aangegrepen om zich op wilde wijze te uiten."
Van tijd tot tijd wordt
korte dienst gehouden. Zelf woon- waar.n een Belgisch predikant, di
den we een Engelse kerkdienst bij. meestal zijn eigen gemeente mee-
wsarin gezongen werd, en een vo- brengt, voorgaat. Dan is het kerk-
tum, de schriftleilng, een gebed je met zijn 200 zitplaatsen meest
en de zegen door een voorganger al geheel gevuld en moeten vaak
werd uitgesproken. Voor iedere nog mensen plaats nemen op het
dag van de week is er een vaste balkon, waar zonder enige moeite
liturgie. Een keurig liederenboek- en zonder de tentoonstelling te
je geeft de liturgie weer voor iede- schaden ook nog eens 200 mpnun
re dag en een vrij ruime keuze -
uit de gezangen van de kerk. De
dienst duurde vijftien minuten. Er
werd enthousiast gezongen, maar
zelf voelden we het ontbreken van
de verkondiging als een ernstig Ds de hervormde pre-
gemis. Het is een eredienst in kantLn't Brussel die de motor is
e gesjouwd hebben en dan zeg- Wij hadden graag gezien dat de len één sijn. Dank voor het werk
i: „Nog tien minuten voor de boodschap van de kerk wat duï- van <jf hereniging." Een gids
k." De organisatoren wilden delijker zou klinken. Ongetwijfeld Kl, _14„ r—...
du, in tien minuten een indtuk ,e- kluit ,ij door de monden van de bU»U» «^held: „Tern,
ven die door de vele andere im- gidsen, maar graag hadden Wij te keren, gedachtig aan de onder
pressies niet weggewist mocht persoonlijk de hele opzet nog wat vonden gemeenschap en in dank-
worden. maar oveigetelijk zou meer apostolair. evangelisatorisch b4re herinnering aan de grote
blijven Na gesprekken met pre- gezien. Ondanks deze opmerking
dikanten. gidlen. met ds. Fagel moeten w,i reggen dat de Kerk. vrlemtaetop met alle mede «er-
en een aantal van zijn naaste me- die zoveel kansen heeft laten voor- kers. vooral met de motor van dit
dewerkers en na geluisterd te heb- bijgaan. zich deze kans niet heeft paviljoen (ds. Fagel) die onmis-
ben naar de gesprekken tussen de laten ontglippen De „Kerk op de h waarmee Ar «mum-
kijkers onderling is het onze in- wereldtentoonstelling" is zakelijk
druk. dat de opzet volkomen ge- gezien een succes, geestelijk ge- werking onvergetelijk is mij
slaagd mag heten. De bezoekers zien voor oneindig velen een ze- een groot genoegen. Nabij of ver.
de Expo zien ongetwijfeld dat gen. zyn verbonden." Deze gids
Het is dan ook geen wonder dat „reisde zijn weg met blijdschap"
Op zondagmorgen wordt een de „kerk er nog is" Of deze zelf-
drie-kwartier-dienst gehouden de mensen via deze opzet ook de
stem van de Heer van de kerk ho- 'en roomskatholleke non in het en ongetwijfeld U hij niet
ren. bleef voor ons een vraag, gastenboek schreef: ..Opdat zij al- g«J
zitplaats 'kunnen vinden.
PRECIES GOED
i het „oecumenisch kerkje"
GROOT VOLKSKWAAD IN NEW YORK
Een groep protestantse christenen in New York heeft de roïnevergiftiging. Wat zoals bij
ver" van East Harlem steeds meer door de vaak aan de rand van ren?, met het bevredigen van een
telde hij ons, dat het moeilijk wu
geweest te besluiten hoe groot de het bestaan levende bewoners wordt gebruikt. De leden van zekere nieuwsgierigheid, met het
kerk moest zijn. maar dat het maar enkele uren niet behoeven te
-voorbereidend comité precies goed deze groep weten, dat de strijd zwaar zal zijn tegen het derüten aan de da(,clliksc znrKcn
g***" W „opium vail de armen", een witte poeder, die, langs
öd dH. f/SSS^ISS^S "AX V-.-:
wegen, voor zeven tot tien dollar wordt gekocht. Maar zij d« dood-
problemen, was geëindigd ln
echter
als
al te
weten ook, dat hier een simpele plicht tot het betonen van
weten dan had het comité eigen- liefde aan de naaste ligt. En dat het niet alleen gaat om de
- inlasïïfen dé deten" redding van individuen van een verschrikkelijke dood, maar
{SïïïSÏStSSlf'JSïSfook om het behoud van een gehele gemeenschap.
groot bezwaar gevoeld
den. Technisch is het vrijwel
mogelijk een preek te houden, om- De toto-eipoiitYe "vóWoèl pp""iiSi
dat (te mensen zoveel verschillen- zeli zeer goed. meende ds Fagel,
de talen spreken. Dan had men maar er zou wal meer ruimte
de kerk moeten inrichten met kop- moeten zijn om de verschillende
beter te kunnen
telefoons
„Bijna iedere menselijk
meenschap uit de geschiedenis
kreeg te kampen
misdadigers. met
neerde elementen e
die bloed wilden zien. Maar de (der
moderne, technologische bescha- te kunnen
ving heeft een bepaald ras uitge- ging om te
broed. Deze elementen openbaren nen hier te
zich naar het schijnt overal waar
de machine-beschaving de over
hand krijgt. Met hetzelfde pro-
bleem kampen ook Rusland, de tische atheïsme
Verenigde Staten en dolen van
Afrika. Het verschil met andere
directe vertaling, fotocompositii
mening dat de men- zien
onder de gegeven omstandig-
n meer aan de dienst konden De twee diensten per dag, die
deelnemen. De liturgie is zo opge- nu worden gehouden extra dien-
bouwd dat zij alle ..fundamentais sten bijvoegen is niet goed moge-
die haat en stenen srr.eten Df worship" (bestanddelen van de lijk worden door 100150 mensen
'3j de j lcleurlink"'rnrn'8rantcn eredienst) omvat. Het is de toedoe- bezocht, terwijl de opkomsten in
duizendtallen samenstromen jjng Van deze opzet volgens ds. de vier zondagsdiensten (Frans,
de nieuwste negertrompettist Frazier dat in de loop van de Duits. Engels en Nederlandsi ze-
of -zanger te horen. Maar omdat week alle aspecten van het chris- ker hogi
rt,t probleem een theologisch pro- telijk
De heroïne wordt, zoals dat ook ste inkomensgroepen
met de morfine het geval is, be
reid uit de papaver. Velen gebrui
ken het als snuiftabak door de
neus. anderen geven zichzelf een
injectie ermee. Degenen, die eraan
verslaafd zijn. zeggen, dat zij kort
na deze handeling allerlei bijzon
dere lustgevoelens en religieuze
ervaringen hebben. Reeds
de jeugdcriminaliteit.
Een vlucht
Het probleem van de
niet in de eerste plaats
ologisch probleem, maai w„.. seiI OJ
ologisch. Terecht schrijft het blad heden
dan ook dat we niet moeten verge
hij krankzinnig is ligt mees- ten dat dezelfde jongens
een bepaald begrijpelijk doel: j, -
uci groepen het verlangen naar comfort, pie- r
ongediscipli- zier, financiële zekerheid of presti- j,
ive sociale stratum 0
if-oniin1 fnlet.1rTipfir '""wi" 16 hore"" ^laar omdat week alle aspecten van het chris- ker hoger'zijn. Dit betekent, dat kêlVweken geregeld gebruik kan Onderzoekingen hebben verder
,p „.Si wTfTrhS" ki Probleem 'en theologisch pro- telijk geloof naar voren komen in per maand ruim 9000 mensen, die meerMOder aangetoond, dat vele mannen.
mTifü ti.KKor mit bleem is, is het geen specifiek de schriftlezing, de geboden en de een vakantie in een (wat men
te maken te hebben met Londens probleem. Onder bepaal- zegenbeden. toch wel mag noemen) ..verheer- \-rouwen en jongeren onder de aan
de omstandigheden en onder in- üjki lunapark" doorbrengen een eel Stlldle heroïne verslaafden bijionder
vloed van bepaalde elementen Aan het kerkje is een eerste ver- kerkdienst bijwonen Op een be- Intelligent en gevoelig zijn. Zij
evaUen zich dieping gebouwd, die als balkon paalde zondag bezochten 4000 be- - phri,(en(,n a,. vniu, ,.|lirhl,n h-i „,r, i„ h- m—
aag of Am- kan worden gebruikt, maar ont- langstellenden de tentoonstelling De christenen, die deze volks- vluchten al» het «are in de roea
1 slechts worpen is om de tentoonstelling terwijl op een normale dag nog zonde in East Harlem bestrijden, om te ontkomen aan de harde fet-
ltijd rond de 2500 bezoekers ko- hebben van het vraagstuk veel stu- ten. waarvoor zij elke dag staan:
de aüiterrrónd in de oorusi van "jbïterTÏ^MaiteiW«'Se'niijk nie"t. De"7uimVe"'óïde" .irVITTVlV 8<™»"kt- zli v soelssl anrechl. veoroordetal, dis-
deze el0menlen- die in een indus- andere ontspanningsmogelijkheden de tentoonstellingszaal is naar A" IrlliN L'I EdlN
ZWELGEN triële atmosfeer de kop op steken, deze elementen in onze sa- drie kanten open. Vooral op re-
roept op tot een systematische menlevmg trekken. Slechts als de genachtige dagen schuilen grote
het hart weet troepen Expo-gangers daar en me-
ze jeugd kun- nigeen vindt dan de weg naar bo- kerk
Tegen dit grote volkskwaad,
dat zijn duizenden verslaat, ne
men christenen de handschoen
op. Zij hebben een uitgebreid
hulpprogramma opgesteld en
een plan de campagne bespro-
speciasl onder de Jeugd om ktn- Zi' het w"k bldd"ld
rlcli heengrijpt - een verschijn- heltonen, denkend aan Chrla-
sel. dat gezien dient te worden in tua' opdracht,
samenhang met het gehele pro-
i hier dan
atheïsme dat veel verder gaat
heerszuchtiger is dan het theore- jouden soortgelijke gei
a v. filoso- jn Rotterdam. Den Ha,
sterdam voordoen. Dit i
voorkomen kunnen worden door van' „de kerk
de keTk. Geen hogere salarissen, herbergen. Een begane grond is
geen betere sportfaciliteiten, geen er eigenlijk niet. De ruimte onder
andere ontspanningsmogelijkheden de tentoonstellingszaal is
Het blad zegt dat
Afrikaanse humor
B Ds. Benoni Obetia is in Oeganda,
Afrika, een bekende persoonlijk
heid. Hij is lid van de commissie
die de Bybel in het Loegbara ver
taalt en een geliefd predikant.
Hoewel hij maar 1.30 m groot is,
betekent zijn naain mijnheer „kan-
niet-omgegooid-worden". Zyn ge-
hum
is spi
delyk. Graag vertelt hü hi
zyn nieuwe kunstgebit
eerst aan zijn gezin liet
van zijn jongste kindei
i geweldige
„F
nog niet r
VERZET
Ied«re eeuw brengt een genera
tie van pubers voort die zich ver
zetten tegen de aanvaarde nor
men, die idealen trachten te ver
wezenlijken en door hun ouders zo
genaamd begaan onrecht trachten
te herstellen Ook de nozems van
New York, Londen, Parijs. Mos
kou en Amsterdam verzetten zich.
In een eeuw waarin iedere werk
man zijn „zondagspak" iedere
dag van de week kan dragen, lo
pen deze joygeren in te nauwe
spijkerbroeken Deze jeugd ver
zet zich tegen de welstand die de
eeuw van de machine heeft ge-
,„„i ucl schapen, omdat zij innerlijk, on
ion Eón bewust beseft dat de welstand
-een .nftirnn,^ Saaft ftn fla 1 PPffia
ing trekk
- kerk de leegte
vullen, zal z<
onderzoekingen door het New criminaüe. het ontbreken van
York University Center for Hu- mogelijkheden tot ontplooiing.
man Research hebben uitgew
Blondje en zwartje
XXIX
otier astma en
lijk wel. Ik lette daar
"j geen antwoord heeft op de leegte
vond van het hart.
Londen doorle-
longont- eens het gevoel krijgei
steking, maar daar kun je hele- kletsten. Of de zieken zouden op, weet je. Maar het
maal niet wijs uit worden. En schrikken als er opeens een goed dat ik het wist
die dokter waaraan ik het predikant voor hun neus stond, brak af.
„Ik ga meteen naar die zieke laatst vroeg, gaf me ook geen Dan raakten we nog verdei
inlichtingenvan huis. Ik weet
..Beroepsgeheim!" sei ik ik het pTeUig
als er opeens een dominee
mijn sponde verscheen. Het gierig
>taf- .Mij gebruikte werkelijk dat Ujkt een gekke Oewaar-
woord. En jij lijkt wel z'n wording. En de mensen zeg
"t0wj
Min of meer bewust onttrekken
zij zich aan de gewoonten en ze
den van de gemeenschap, waarin
zij leven. Worden zij niet tegen
gehouden en ontvangen zij geen
hulp. dan bereiken zij heel spoe
dig het stadium van de „wande
lende dood" die vaak eindigt
in de werkelijke dood...
Reddeloos
galmend.
..Hoe weet je dat hij dat
was zijn weervraag
oor geen geld echo!"
i willen gaan „Bittere ervaringen maakten
vader toe!" zei de vicaris.
Zijn toon was anders dan an
ders, dieper. Of men dat nu toe plechtig
moest schrijven aan 't feit dat
hij daardoor kennelijk
flict kon komen met 01
wetten, dan wel
dere feit dat hij v
op huisbezoek zo:
op 'n moment dat hij Hankie
kon thuistreffen, dan soms aan zuchtte iic, „Of
het derde feit dat hij zijn blo- de dokters zeg-
zeride figuur ten snelste wilde gen ons niets,
redden en de plaats van zijn 0f ze beroepen
nederlaag spoorslags veria/ten zich
ik wéét het niet. Ik weet
wel dat hij een half uur later Net aüof
weer op kwam dagen. Dat ooit geholpen
pleitte in ieder geval voor zouden zijn als ze ons de offi-
nbtsgeheim.
Uit de
VOLKSWIJK
hem, want ik had me ook ciele diagnose meedeelden;
kunnen voorstellen dat hy
de eerste dagen niet rr
onder ogen had durven komen, alleen
„Het is inderdaad heel erg daar
met haar vader!"
gen het zelf wel, als ze iets
bezoek voelen. Die Han
kie zei het toch
straks ook van
haar vader
Mijn mond aekens^
zakte van
opperste ver
bazing open
„Uil!" zei
ik toen „Je
bent toch niet
dat je denkt dat
„Je mag het best als jouto
eens of ambtsgeheim blijven beschou-
vinden wen", viel ik hem snel in de
rede. ,Jk ben heus niet nieuws-
je belevenissen
„Ach nee", antwoordde hij,
„Dat is het niet. Alleen als je
zo'n bezoek gaat oververtellen
dan voel je je zo'n sukkel,
wéét je. Ik kon ook bijna geen
woord aan hem kwijt. Hij lag
met z'n vingers aan de
plukken en te steu-
Toen heb ik maar voor
hem gebeden, maar wat zal htj
van zo'n gebed gesnapt heb
ben?"
,Js het nodig dat we altijd
groentje alles snappen?" vroeg ik
dat als weifelend. „Is het hele geheim
r kort
Daar is hel geval van
tienjarige jongen, die tot
trouw de kerk bezocht. Op een
dag viel hij thuis in een diepe
slaap. Enkele vrienden wisten wat
hij had gedaan en lieten hem on
middellijk naar het ziekenhuis
brengen. Daar kreeg hij direct
een injectie. Het mocht niet meer
baten: een paar minuten later was
hij gestorven. Aan een zware he-
„Zing
je
Jeen.M.z.TénljA ^'"°Z
opbelden: die man of die
two een uitnodiging tot bezoek misschien niet dat
bedoeld heeft? Ze zag een
stafkamer bin- vrouw heeft het erg te kwaad."
allang gelukkig als
te praten heeft. Als
belezener 1
„Wal mankeert hem pre- ..Geen levende ziel helpt om
cies?" informeerde ik. Nou W om werk. Ze laten ons alle
ia. dat ie zo'n vanzelfsprekende rnaal in ons sop poorkolcen. De „,kraeid
weervraag: je bedoeld daar- ellende dat ie altyjd weer le
mee dat je benieuwd bent boort <lot er iemand pe-
die alpemene verschijn- slorpen is
se len die je als leek kunt t
had ze ook niet ..meester'
zegd, maar „dominee". En ze
feAiABM^BpDat «KMC V
toch beslist eens lézen, domi-
néééééI" Laat me nier
lachen. Hankie, die
,Mu moet je niet onredelijk haar vader om bezoek komt
de warenhuis
Kt mmmk de oude t
tien. worden'', vermaande de vicaris, vragen! Keken ze niet stom-
n Beetje kribbig zei de theo- ,^4 Is de dokters de ernstige verbaasd, toen je kwam bin-
5 loog: .Ja. dat weet ik natuur- gevallen gaan doorgeven, kon- nenwandelen?"
lijfc niet. Z'n urouto had hei den de patiënten daardoor wel ,Ja, nu je het zegt Eigen
gebeden wordt. Op aarde en in
de hemel? Alsof we een lift
wat krijgenen enkel maar hebben
wa1 in te stappen om méé genomen
te worden?"
„Denk je?" zei de vicaris
„Ik weet niet of dat wel hele
maal zo is. Er staat toch: strijd
om in te gaan! Wat jij zegt
klinkt zo gemakkelijk."
Ja, en toen klonk het m(j
natuurlijk ook meteen te sim*
plistisch. Dat is de ellende met
he oiogen!
MIEBEL
De titel „Zing!" van de liede
renbundel. verzorgd door het Ge
reformeerd Jeugdcentrum, is kort
en krachtig. Deze titel animeert,
en ditzelfde geldt voor de bundel
Een rijke schat aan liederen ia
hfer bijeengebracht.
De collectie wordt blijkbaar
naar de behoeften nog telkens
herzien. In de thans uitgekomen
derde druk tenminste is een aan
tal liederen verwijderd, maar een
veel groter aantal is toegevoegd.
Bovendien zijn vrijwel alle har
monisaties vakkundig vernieuwd.
Aan het tingen staat nu werke
lijk nieta meer m de weg. De bun
del zal. vertrouwen we. een goe
de reis hebben in jeugdland: op
verenigingen, in clubs, bij kampe
ren en trekken. En ook het ge-
zinaleven kan erdoor worden ver
rijkt
Naast dezé muziekbundel komt
er nog een met alleen de teksten.
WKt» KIY WILDKHMK
Dr. J. J. Buskes
i weg door de wil.
„PRIhriPIEEL"
Prof. mr. I. A. Diepenhorst
ln „Centraal Weekblad" over
het subsidiëren van de kerk
bouw:
TE Dl in HETAAI.D
Dr. F. L. Bos in „Enigheid
des Geloofd' in een artikel
over het streven naar kerke
lijke eenheid;
heeft w
lerende
AMBTELIJK
Prof. dr. R. Schippers ln
„Diaconaal Correspondentie
blad":
neerde Kerk zal in deze situatie
lanige opaal van hel werk \«n
le geealelyke geaondhridaaorg,
•ok organiaatori>rli, dat de Ge-
eformeerde ambtelyke arbeid er
ets mee beginnen kan.