CHRISTELIJK LADY ISABELLA „Onchristelijke dictatuur'* op christelijke scholen" V.U. wil gebouweniiood spoedig opheffen Puzzel Een woord voor vandaag Catechismus in moderne Nederlandse „vertaling" Ha, die woensdag A Kunnen we de melkfles weer omspoelen! Kanttekening Ds. A. J. R. Brussaard lucht zijn gemoed In Centraal Weekblad heeft d* A J. R. Brussaard een nood kreet laten horen, omdat z.i. „de kerken hun vat op de jeugd ver liezen. vooral door de onchriste lijke dictatuur, uitgeoefend op ome christelijke scholen". Dat U du* een nogal ernstige be schuldiging. Prof. dr. J. Waterink, voor zitter van de redactieraad, zegt in een naschrift ran plan te zijn- enige nabeschouwingen te wij den aan dit belangrijke vraag stuk. Ds. Brussaard zegt o.m.: Onze zg. vrije school" is in werkelijkheid een afschuwelijke ti ran, een kennis-producerende ro bot, die automatisch de fouten op neemt en puur Intellectualistisch ..dommen" en .knappen" selec teert. Het mag iets bijzonders he ten. wanneer nog enigermate re kening gehouden wordt met de aard en de omstandigheden van uw kind. Geen wonder, dat een be langrijk deel van de leerlingen als ..mislukt" wordt uitgerangeerd. Het enige, wat zij weten. is. dat ze lui. stom en speels zijn. Ve len van hen hebben een minder waardigheidscomplex opgelopen, waar de psychiater zijn krachten op mag beproeven. De overige leerlingen kunnen intussen, gewa pend met een diploma, op hen neerzien. Zij zijn gevormd voor het grote leven. ja. tot welke mis baksels eigenlijk? Heeft een der gelijke ..kennis-pomperij" nog ieta met i te maken? Ziehier de ontstellende verwe reldlijking van onie scholen, die beslist niet goed gemaakt kan worden met een dagopening en een uur godsdienstleer. De leer ling aanvaardt het niet. wanneer wij hem leggen, dat het geloof het énige nodige Is. Althans aan vaardt hij niet, dat wij het me nen. Zolang de hele schoolprak tijk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat alechU de kennis en daarmee de promotie en een flink Inkomen als het éne nodige aan wijst, denkt hij terecht: klets maar raak. Ook bij de leraren, zelfs bij de onbevoegden", ontbreekt het niet aan de kennis. En toch zijn zij. ook de ..onbevoegden", veelal on bevoegd met het oog op de prak tijk. De leraren, die notie hebben van lesgeven, van werkelijk chris telijke pedagogie, zijn met een kaarsje te zoeken. Al minder blijkt men dan ook in staat te zijn de stof tijdens de schooluren te verwerken. Het spook „huis werk" neemt steeds afschrikwek kender vormen aan en legt steeds zwaarder druk op de gezinnen. Zelfs schijnt een behoorlijk samen spel In het corps, om tot een dra- gelijkc verdeling van het huis werk te komen, onmogelijk te zijn. misschien wel, omdat ieder zijn vak als „het" vak beschouwt. Achter dit alles steekt een zon de. die heel ons maatschappelijk leven doortrekt en waaraan wij ons niet hebben ontworsteld. Waar om schakelen wij op onze scho len het Evangelie al meer uit en beijveren wij ons. om minstena zulke overladen eenheldsproduk- ten-van-kennis af te leveren als de neutrale school? Waarom durven wij hef niet meer aan met het geloof, dat slechts daar jonge mensen op ver antwoorde wijze voor het leven Efvormd kunnen worden, waar het vangelie het hele onderwijs be- Wat is nog het christelijke aan een opleiding, waar het kind óf keihard wordt uitgerangeerd óf keihard wordt gedresseerd naar het model: kennis is macht Onbegrijpelijk la. dat onie ker ken. schoolbesturen, ouders, zo weinig protest aantekenen tegen reilt en «ellt. WIJ ilen de ronde In dit alles niet. We «len al evenmin, hoe deze ongerechtigheid der va deren wordt beaocht aan de kin deren. Maar let u bij voorbeeld eens op de mentaliteit van de Jengd. Is het een wonder, dat de jon gere typisch het beeld van de overbelaste, geknechte mens ver toont? Hil houdt zich onmiddellijk op een afstand, zodra hij met het „grote" leven in aanraking komt. Want dat grote leven is in elk opzicht „te". De maatschappij is te ingewikkeld en vraagt té veel. De krant ia té rauw en daarom té verwarrend. De kerk spreekt té gemakkelijk tè grote woorden Op het gebied van het amusement is tè veel aanbod. Het hele va derlandse leven is tè bureaucra tisch ingericht, legt tè veel druk op het persoonlijk initiatief en op de vrije meningsuiting. De kerke lijke en culturele groepen zijn tè verdeeld, om al het gescherm met de eigen waarden en waarheden serieus te nemen en daarachter 5een boze zelfhandhaving te ont- ekken. Enzovoort. Vandaar de wat cynische Jonge re van deze tijd, die zich niet gauw voor het één of ander laat strikken, maar met een gezonde oppervlakkigheid zijn eigen leven tje leeft: die de hele politiek wel gelooft, ja, op elk terrein een gro te reserve toont, zodra wij erg aan het prijzen slaan. Hij houdt er sen nuchtere zakelijkheid op na. die zich niet in beschouwingen verliest, maar eerder de momen tele kansen op succes uitbuit. Zo kweken wij een verzakelijk te jeugd, di# alle onbevangenheid mist. maar wantrouwend staat, zodra het om hogere Idealen gaat. Ik stip maar aan. En natuur lijk. Ik generaliseer Maar juist in dit algemene beeld moet het toch begrijpelijk zijn. dat de kerk en haar jeugd niet bepaald kun nen bogen op een Intensief weder- tijds contact. Tachtig k negentig procent van anie Jongeren geniet voortgezet onderwijs. Hierdoor wordt niet al leen het gezinsleven tot een mi nimum teruggevoerd, maar blijft ook voor de kerk nog slechts een examens, schoolavondjes, werkwe ken. concerten, klaase-fulven en dergelijke het toelaten, wordt nog wel de catechisatie bezocht, ook al met het nodige scepticisme en iegge-en-achrUve: drie kwartier De jeugdverenigingen, die zich onder het opzicht van de kerke- raad hebben gesteld, voeren een nog armzaliger bestaan. De jon gens en meisjes zien deze vereni gingen als organisaties van de oudere generatie en hebben er bij gevolg weinig vertrouwen in. Bo vendien staan zij in het dagelijks leven al genoeg onder opzicht en willen ook wel eens eigen wegen volgen. Ook de kerk zelf word. door de Jongere als een geheel menselijke organisatie gezien, vooral tenge volge van de gedeeldheid der christenen. De preek zegt hem meestal weinig, noch naar vorm noch naar inhoud. Gaat het om een antwoord op zijn vragen, dan laat de kerk hem voor zijn gevoel in de kou staan. Of men maakt zich er met een dooddoener van af, óf men komt met een antiek schema aandragen. - - Achter al deze overdreven kri tiek staat dikwijls een tekort aan geestelijke leiding in het gezin. Als ouders moeten wij maar niet vergeten, dat wij onze kinderen voortdurend onze problemen op de zwakke schouders leggen. Wan neer wij zelf niet met hart en ziel deel uitmaken van de kerk; wanneer wij al te vlot uitgaan en duidelijk geldzuchtig zijn, dan kweken wij bij onze Kinderen een wereld van geestelijke en zedelij ke anarchie. Van echt gezag kan dan geen sprake meer zijn. Rectoraat overgedragen Rede van prof. dr. G. H. A. Grosheide De problemen, die de opstelling van een spreidingsplan voor het ho ger onderwijs wenselijk maken, zijn ook voor de Vrije Universiteit groot gewicht. Indien zij er prijs op stelt, dat de kinderen van haar geestverwanten eenparig haar poor ten binnentreden dikwijls zelfs met passeren van meer in de nabijheid van hun woonplaats gelegen hoge scholen, dan moet zij ook volledig In staat zijn hen te ontvangen. Daartoe moet ilj ln de toekomst de beschik king hebben over voldoende gebou wen, maar ook over voldoende do centen, waarom het dringend nodig is, dat meer dan tot dusver veelbelo vende jonge mensen ln de gelegen heid worden gesteld zich verder we tenschappelijk te bekwamen. Deze opmerkingen maakte vanmid dag prof. dr. G. H. A. Grosheide FWzn. in zijn rede bij de overdracht van het rectordat van de V U. aan prof. dr. G. C. Berkouwer. En de hoogleraar voeg de eraan toe: „Nog belangrijker is, dat iedereen met een gerust hart zijn zoon of dochter de reis naar Amsterdam ziet aanvaarden. Dit stelt eisen aan de uitin- 5en en gedragingen van de studenten, ie geen gegronde reden tot bezorgd heid mogen geven. Van de docenten vraagt het. dat zft overwegen op welke wijze door hen kan worden bevorderd, dat voor de gedachten, die de achter grond vormen van de stichting der Vrije Universiteit, ook bij haar tegenwoordi- K leerlingen bezieling wordt gewekt, t is dan een onderdeel van l.et steeds noodzakelijke zich bezinnen op de taak en het bestaansrecht onzer hogeschool". Tearn vorming" Prof. Grosheide verklaarde voorts, dat naar de mening van de senaat der V.L'. de bij het onderwijs bestaande behoef te aan „teamvorming" doeltreffender kan worden opgevangen, door de mo gelijkheid te openen één van de hoogle raren met een coördinerende taak te Zendingskerk ter herdenking van Piet Retief Op de plaats waar 120 Jaar geleden de voortrekker lei der Piet Hetief door de Zoeloes werd vermoord gaan de Nederduits Geref. Kerken van Trans vaal en Natal een zendingskerk bouwen als teken van welwillendheid der blan ken tegenover de Zoeloes- De kerk zal 400 zitplaatsen hebben en de totale kos ten zuilen 100.000 bedgagen De kerk krijgt de vorm van een traditionele Zoeloe-kraal. Het derdde en laatste deel van net journaal van de grondlegger van de blanke nederzetting aan Kaao de Goede Hoop. Jan van Riebeeck, :s dezer dager, verschenen. Dit betekent het einde van een lang en zorgvuldig werk door de Van Riebeeck Vereniging. Oplossing van vorige puzzel belasten dan door de van minlsterléle zijde voorgestelde instelling van een ca- j tegorle van toegevoegde hoogleraren. In het algemeen typeerde prof. Gros heide het afgesloten jaar ?ls een jaar, waarin de arbeid normaal voortgang vond en de groei zich opnieuw geleide lijk voortzette. Tct vijfmaal toe kwam het droevige beridht binnen, dat één dei leerlingen was heengegaan, door onge val of door ziekte. Aan het einde van de cursus wnrer in actieve die: t 53 gewo ne hoogleraren. 14 buitengewone hoog leraren en 12 lectoren. Deze getallen zullen spoedig wijziging ondergaan door er.kele benoemingen in de laatste maan- Belangstelling Met enige teleurstelling maakte prof. Grosheide gewag van de zeer geringe belangstelling van de zijde der studenten voor de diesbijeenkomsten: „Minder dan wel aan andere univer siteiten schijnen onze leerlingen te beseffen, dat men zich naar een der gelijke plechtigheid begeeft niet in de eerste plaats om te luisteren naar een wetenschappelijk betoog, doch om te tonen, dat men belangstelling heeft voor en meeleeft met de universiteit, waaraan meri studeert". Uitvoerig stond de hoogleraar stil bij het vraagstuk var de huisvesting. Ho pelijk zal dit zijn volledige oplossing hebber gevonden, wanneer alle plan nen tot nieuwbouw tot verwezenlijking zijn gekomen, maar in de zeker toch niet afzienbare tijd, dat dit nog niet het geval is, moet voortdurend worden ge tracht door tijdelijke maatregelen in de meest dringende behoeften te voor zien. Naast het terrein waarop he' academisc!. ziekenhuis verrijst, wordt een aantal poliklinieken ingericht, waar van de ingebruikneming binnenkort te verwachten is. Druk wordt gewerkt aan plannen voor de bouw van een groter en moderner studentenhuis. Voor de eerste maal werden inge schreven 341 heren en 89 dames, totaal 430 studenten, dat is 8 minder dan in de vorige cursus. Het totale aantal inge schrevenen bedroeg thans 2432, onde: wie 2049 heren en 383 dames, tegen 2259 in het vorige jaar. Buitenlandse studen ten waren er 95; bovendien 11 uit Suri name en de Antillen. Er vonden 24 pro moties plaats, dat is één minder dan in het topjaar 1954- 55. Onder de promo vendi waren 6 buitenlanders. Tijdens het bezoek van de Zuidafri- kaanse hoogleraar prof. di G. Dekker aan de V.U. zijn besprekingen gevoerd over een voorstel van de Potchefstroom- se Universiteit vir Ohristelike Hoër On- derwys, waaraaBTKljvferbondèn is, om een nauwere samenwerking tussen de beide instellingen, die op dezelfde grond slag staan, tot stand te brengen. Het Is te verwachten, dat als resul taat van dit overleg ln de zomer van 1959 een hoogleraar van dc V.U. Pot- chefstroom zal bezoeken en daarna 'n het voorjaar ven 1960 een hoogleraar I 8, pi|,. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Ophemert: kand. J. D Wuister te Leiden Aangenomen naar Balk: J. Overduin te Tjerkwerd. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rotterdam-IJsselmonde: H. v. d. Weij te Emmen (bij accl.); te Culemborg: D. Bouwknegt te Wolfaarts- dijk; te De Leek: (2e maal): U. Elgersma te Nunspeet Aangenomen naar Wijckel (Fr.): kand. A. Groenewegen te 's-Gravenhage. Tweetal te Bussum (vak.-J. L. van der Wolf': S van Bekkum te Monster en L. Rignalda te Borne. CHRISTELIJKE GEREF. RBIW5KN Beroepbaar. De classis der Chr. Geref. Gemeenten in Nederland heeft geëxamineerd en beroepbaar verklaard op grond van artikel 8 k.o. de heer K. van Twillert te Eemdijk (singuliere gaven). Ton voor protestants paviljoen bijeen De honderdduizend gulden, die van Nederlandse zijde zou worden bijgedra- voor het protestants paviljoen op de in Brussel, is bijeen. Het bedrag is België overgemaakt. Het Comité Protestants Paviljoen Wereldtentoonstel ling is dankbaar en verheugd, dat de nu is en dat er inmiddels al n ontvangen. Enkele maanden geleden zag het er nog zorgelijk uit: er was toen maar een kwart van het bedrag bij- Het geld is niet slechts door de kerken bijeengebracht, maar ook door vele particulieren en allerlei firma's. Zoals bekend wil men het paviljoen, bestaande uit geprefabriceerd materiaal, als oecumenisch centrum voor België be houden. Het zal daartoe elders moeten worden opgebouwd. Daarvoor is geld nodig. Voor dat doel kwamen reeds heel wat giften binnen. Bijdragen kunnen worden gestort op girorekening 195859 ten name van het Comité Protestants Paviljoen, Wassenaarseweg 159 te 's-Gra venhage. In Zürich zullen in de komende maanden verschillende schoolgebouwen, ondanks het gebiek aan schoolruimte in deze stad, ter beschikking gesteld moeten worden voor het inrichten van nood woningen. Reeds meer dan driehonderd gezinnen fruim 1400 personen) zijn ir barakken met gemeenschappelijke keu ken of in voor afbraak bestemde oudr huizen ondergebracht. De woningnood, ook elders in Zwitserland, wordt steeds Als de Here Jezus in Galilea gepredikt he"ft. dat hij door de Vader gezonden is als het brood des levens, keren velen uit de menigte zich van Hem af. Zij willen wel Zijn wonderen zien, doch niet Zijn woorden geloven. En dan stelt Jezus een vraag, die een dictator, een volksmenner, nimmer stellen zal. Hij vraagt twaalf vrienden. Zijn discipelen: „Gij wilt toch ook niet weggaan?" Daarin klinkt warmte en liefde door. Jezus verwacht blijkbaar, dat ze „neen" zullen zeggen. Maar Hij wil het toch vragen, want Hij wil alleen vrijwillig gediend worden. Diezelfde vraag stelt Jezus ons nog altijd. Niet dat Hij ons graag kwijt wil integendeel maar Hij wil, dat u het Hem zeggen zult, zoals Petrus: „Heer, tot wie zullen wij heengaan? Gij zijt de Heilige Gods". Advertentie beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen wonderen! Itbltl dal U I plezier Uw werk kunt doen I Geref. synode (art. 31) wenst Formulieren komen ook aan de beurt (Van een onzer verslaggevers) jyjET 28 stemmen vóór en 4 tegen heeft de generale synode van de Geref. Kerken (onderh. art. 31 k.o.) besloten opdracht te geven, aan speciaal daarvoor benoemde deputaten, de Heidelbergse Cate chismus over te zetten in heden daags Nederlands. Aan de deputa- Maar gekheid nu tarzij....: een schone melkfles hóórt erbijI „Maar mevrouw Hare moest zich niet zo door haar dromen in de war laten brengen", zei Car- lyle. „Het is geen wonder dat ze droomt van de moord, want ze zit er steeds maar aan te denken. Maar ze moest de zaak eens wat van zich af zet ten." „Je weet hoe mama is. Natuurlijk moest ze dat. maar ze kan 't niet. Papa vraagt steeds maar waarom ze zo'n ochtend na zo'n droom zo beeft en ziek is en mama zoekt allerhande uitvluchten, want er mag met geen woord over de moord worden ge sproken." Carlyle knikt ernstig. „Moeder denkt maar steeds dat Bethel er mee te maken heeft en ik ben er zeker van dat dat komt. omdat hij hier gisteren voorbijging. Ze denkt niet dat hij 't gedaan heeft, maar dat hij er al leen maar iets mee te maken heeft. Daarom droomt ze ook van hem." Terwijl ze spraken over de naam die het Jongste kind van Barbara's zuster had gekregen, waren ze bij het hek. Hij wilde naar buiten gaan. toen Bar bara haar hand op zijn arm legde. ..Archibald**, zei ze zachtjes „Ja. wat is er?" „Ik heb je nog niet bedankt voor dit." Ze nam de ketting in haar hand. „Ik kon heus niets zeg- Sen zo gauw Je denkt toch zeker niet dat ik on. ankbaar ben.'' „Ben Je mal. kind! Het is de moeite niet waard. Wacht nu heb ik mijn beloning al." „Welterusten. Barbara" Hij had haar gekust op de wang. was met een paar stappen het hek uit en wandelde lachend weg „Nu zeg je zeker nooit meer dat ik je niets geef zei hij. terwijl hij zijn hoofd nog eenmaal omdraaide Als een vuur ging het door haar heen. haar hart klopte hevig en het bloed steeg naar haar hoofd Hij had haar nooit gekust, misschien vroeger eens, in haar kinderjaren. van Easi Lynne door ANN LUDLOW Toen ze de kamer binnenkwam, straalde ze. „Bel even om de lamp. Barbara, dan kun je aan Je werk gaan. Maar de luiken moeten niet dicht Ik kijk zo graag een beetje naar buiten, als het licht is". Barbara ging evenwel niet aan haar werk Ze wilde blijkbaar ook maar liever zitten uitkijken, want ze bleef in haar vensterbank. „Zeg niet, dat ik je nooit wat geef", mompelde se. Bedoelde hij de ketting of die zoen? Archibald! Waarom zeg Je niet dat Je ma lief- hebt!" Carlyle had al Jaren omgang met de familie Hare. Ze waren nog een beetje verwant. Als kind had hij met de beide zusters Barbara en Anna ge speeld Beurtelings plaagde en hielp hij ze alsof het zusters van hem waren. Hij was het meest op Anna gesteld, die was zacht en innemend als haar moeder. Barbara had een sterke wil en dat bracht haar wel eens in conflicten De klok sloeg tien. Mevrouw Hare kreeg haar brandy-and-water. een wijnglas voor tweederde ge vuld. Ze meende dat ze daar niet ronder kon slapen Het verdreef de nare gedachten, zei ze Toen Bar bara het haar had gegeven, bleef ze. nog steeds in dromenland, voor het venster staan. De lamp stond achter haar, zodat haar silhouet duidelijk te zien was vanaf de weg. Ze zag zichzelf een ogenblik als mevrouw Carlyle. Hij was voor haar niet slechts de enige vastheid in haar leven, maar in de gehele omtrek werd hij ook beschouwd als een uitstekende partij. Vele moeders hoopten in stilte dat hij hun dochter zou vragen. „Ik dacht altijd maar dat hij niets om me gaf. Alles wat hij zei was voor tweeërlei uitleg vatbaar. Maar nu! Als hij het nu maar zegt! Dat moet toch Plotseling werd de stroom van haar gedachten onderbroken. Wat was dat daar aan het einde van de laan" Er was geen wind. dus daar kon de be weging die ze had opgemerkt, niet van komen. Het stond er ook al een paar minuten, blijkbaar een man. Maar wie? Toen meende ze dat ze een arm zag die wenkte. Misschien leek het ook maar zo. Er zwaaide iets. Het was een hoed, zoals de boe renknechten ze plachten te dragen. Ze ging naar de bel. Daar zag "ze het weer. Iemand zwaaide nadrukkelijk. Haar eerste gedachte was, het personeel te waarschuwen, maar er was iets dat haar er van weerhield. Toen ging ze naar buiten. Niet voor niets was ze Barbara Hare. „Mama!" zei ze, toen ze wieer in de kamer kwam met haar shawl. „Ik ga even naar de weg, kijken of papa er aan komt. Mevrouw Hare antwoordde niet. Ze was ln ge dachten met iets heel anders bezig, zoals zwakke mensen dat soms hebben en ze ging er helemaal in op. Barbara sloot zachties de deur en liep naar de vestibule. Ze aarzelde even toen stapte ze moe dig naar buiten. De man wenkte opnieuw. Ze wist nog steeds niet wat ze er van moest den ken. maar onbewust dacht ze aan dat kwaad, dat on geluk waarvan haar moeder had gedroomd. (Wordt vervolgd) ten is verzocht om een jaar vóór de volgende generale synode het resultaat van hun arbeid aan de kerken toe te zenden, en zo mo gelijk ook proeven aan te bieden van een gemoderniseerde tekst van andere formulieren. De generale synode van Enschede (1955) had reeds deputaten benoemd, die een onderzoek moesten instellen „naar de uitvoerbaarheid, in deze tijd, van de taak. aan de kerken een ont werp aan te bieden voor een vast te stellen tekst in hedendaags Nederlands van de drie formulieren van enigheid en van de liturgische formulieren". Dit thans herbenoemde deputaat- schap gevormd door de heren prof. L. Doekes, dr. J. Bosoh, ds. J. Kamphuis, dr. H H. Mulder, prof. C. Veen-hof en ds. G Visee, rapporteerde aan de te Spakenburg zittende synode, dat het overbrengen van de formulieren in he dendaags Nederlands uitvoerbaar moet worden geacht. De commissie ter synode, die bij monde van ds. P. Lok te IJmuiden over het deputatenrapport advies uitbracht, meende dat de deputaten ten opzichte van de Catechismus met recht van uit voerbaarheid hadden gewaagd. Immers, hun rapport ging vergezeld van een proeve van modernisering, namelijk van zondag 28 H.C. Bepaalde oud-Nederlandse woorden (zoals „vermanen" in de zin van „le ren") zijn veranderd, terwijl ae sterk aan de klassieken herinnerende zins constructie veel meer Nederlands is geworden. Gereserveerder Ten aanzien van de Ned. Geloofsbe lijdenis staat het Iets anders. Deputaten sloten wel een proeve van de eerste zes artikelen hij, maar dit leek de com missie toch le weinig om te kunnen zeggen of modernisering van de taal der N.G.B. uitvoerbaar Is. Een derde proeve van de deputaten betrof het doopsformuller. Dienaangaan de was de commissie nog gereserveerder. Haars inziens is niet aangetoond dat dit formulier zodanig overgezet kan worden, dat het aan duidelijkheid wint zonder verlies van de rijkdom naar ziin Inhoud. Binnen vijf jaar zou de Catechismus in ontwerp gereed moeten zijn en aan de kerken toegezonden, waarna de sy node van over zes jaar de definitieve tekst kan vaststellen. Verschillende synodeleden maakten bezwaar tegen deze termijn. Zij wil den liever op de volgende synode een ontwerp aangeboden zien. Want zoals ds P. K. Keizer van Groningen zei van allereerst belang is, dat de Cate chismus door onze jongens en meisjes gemakkelijker begrepen en geleerd kan VOOR EEN OUD-COLLEGA TN de naar omvang niet onbelang rijke maar naar aantal kleine we reld van de christelijke dagbladen in ons land heeft zich een wisseling van personen voltrokken. De verkiezing van wethouders is niet zonder meer voorbijgegaan aan onze collega E. van Ruller, de hoofdredac teur van de Nieuwe Provinciale Gro ninger Courant. Integendeel, de Gro ningse vroede vaderen hadden een vermoeden gekregen van de bestuur lijke gaven die in onze collega moeten steken. Over zijn beginsel vastheid waren zij al sinds lang niet in het onzekere. Uit deze treffende combinatie is nu zijn benoeming tot wethouder voortgevloeid. Groningen heeft zo een bekwaam wethouder gekregen, de christelijke pers heeft een verdienstelijk en toe gewijd journalist verloren. „Het doet toch ergens even pijn", aldus schreef hij ons in het spraakgebruik van deze tijd, en wij willen het aanne men. Hij moge het van ons aanne men: ook ons doet het ergens even pijn. Ook het belijden van hetzelfde be ginsel maakt nochtans verschil in toon mogelijk, Zouden we het jour nalistieke werk van onze thans oud collega willen typeren, dan zouden we willen vaststellen dat het vooral iets had van een profetische allure. Hij getuigde en verkondigde, en wij zijn in gemoede van oordeel dat in de beoefening van de christelijke journalistiek dit getuigen en ver kondigen niet kan worden gemist. Daarnaast waren er zijn wekelijkse brieven naar achteraf is gebleken zo'n 540 in getal. Hij slaagde er voor treffelijk in, in deze brieven een wat gemoedelijker toon te leggen, wat overigens ook weer volkomen bij zijn wezen paste. Mogen we even onbescheiden zijn, dan willen we wel even verklappen: Van Ruller kwam ook journalistiek uit het goede nest dat ook ons ver trouwd is. Na zijn omvangrijke ar beid in de illegaliteit en in de ille gale pers is hij in Groningen be land, en het behoeft geen betoog dat hij ook daar een goede ingang heeft gevonden. Van dit laatste levert zijn benoeming tot wethouder wel een zeer overtui gend bewijs. We zullen ln deze be noeming, zij het node, moeten berus ten. En zijn opvolger, de heer H. W. van den Brink, zij van onze voort durende sympathie voor de christe lijke pers daar in het Noorden over tuigd. OM GEMEENTELIJKE GRENZEN UET wetsontwerp tot verwijding van de gemeentegrenzen van Dordrecht is blijkbaar het eerste in een reeks van wetsontwerpen van de zelfde soort, waarvan de andere even eens zijn tegemoet te zien Zij zullen alle betrekking hebben op oude steden, die, om haar beperkte oppervlak, om haar binnensteden die om sanering roepen, om haar voortgaande bevolkingsaanwas en om haar tekort tevens pan industrieter rein, uitbreiding van gebied behoeven. Het geldt Dordrecht, het geldt even eens steden als Deventer, Meppel, Vlissingen, Haarlem, Gouda, Delft. Geval voor geval zal daarbij naar op lossingen moeten worden gezocht. Een botsing van waarden lijkt daarbij veelal onvermijdelijk. Zo ook is het geval van de Dordtse uitbreiding. De behoefte van Dor drecht in dit opzicht is onmiskenbaar. Even begrijpelijk is het verzet van de levenskrachtige gemeente Dub beldam om zich door de stad te laten annexeren. Hier is de oplossing in deze richting gezocht, dat de gemeen te Dubbeldam aan Dordrecht grond zal moeten afstaan, maar dat Dub- DE DERTIENDE TAE dertiende jaarlijkse zitting van U de Algemene Vergadering der Verenigde Naties, die gisteren te New York is begonnen, kan wel eens de belangrijkste blijken tc worden, die totdusver werd gehouden. Twee wereldproblemen, het Middenoosten en het Verre Oosten, zullen er uitvoe rig behandeld worden en waarschijn lijk alle andere vraagstukken die ter sprake worden gebracht overschadu- Wat het Middenoosten betreft zijn de vooruitzichten niet bijzonder gun stig. De reis van secretaris-generaal Hammarskjoeld, waarover aan het eind van deze maand verslag zal wor den uitgebracht, was geen succes, en het is de vraag, of dr. Ralph Bunche. de plaatsvervangende secretaris-ge neraal. op korte termijn nog succes zal weten te bereiken, dat als basis kan dienen voor het voortgezette overleg in de VN-Assemblee. Eerder lijkt het waarschijnlijk, dat de problemen van het Verre Oosten het meest de aandacht van de gedele geerden zullen vragen. De sUuatie in dat deel van de wereld is %nge- volge van de dreigende houding van communistisch China veel explosie- beldam als zelfstandige gemeente be houden blijft. Het is een oplossing bij een botsing van waarden. Bij kwesties als deze plegen de zaken gevoelig te liggen. Een wijs en bedachtzaam beleid is dan geboden, een beleid dat onver mijdelijk zal- gaan in de richting van het compromis. Aangenomen althans dat een redelijk compromis mogelijk is; voor wat be treft Dordrecht en Dubbeldam lijkt dit, althans voor dit ogenblik, het ge val. Zal dit zo kunnen zijn in al de gevallen van dezelfde soort die zich nog komen aandienen? In dit alles ligt overigens de aanwij zing hoezeer de gemeentelijke vra gen actuele vragen zijn, vragen die wellicht zelfs nog aan actualiteit winnen. Wij leven te dezen aanzien nog in gedachtengangen die dateren van een eeuw her, waarvan vele nog altijd zinrijk zijn, doeh die aanpassing be hoeven aan nieuwe verhoudingen. Moge daarbij, met een openstaan voor de eisen van deze tijd, veel behouden kunnen worden aan waarden van bur gerzin en van gezonde traditie. ver dan die in het Middenoosten. Men moet aannemen, dat deze toe stand heel bewust aan de vooravond van de dertiende zitting van de VN- Assemblee in het leven is geroepen om voor vertegenwoordigers van communistisch China de toegang tot de organen van de Verenigde Naties te kunnen forceren. Het zal de Verenigde Staten dit jaar niet meevallen, voldoende steun te vinden om rood China uit de Ver. Naties te weren. De voorstanders van toelating van vertegenwoordi gers van het regiem van Peking wor den ieder jaar talrijker en de anti communistische politiek van de Ver. Staten verliest niet alleen in het Mid denoosten, maar ook in het Verre Oosten steeds meer steun. Het is dan ook niet uitgesloten, dat deze dertiende zitting een historisch karakter krijgt door de intrede van communistisch China in de Verenig de Naties, waardoor het Sowjetblok een tweede permanente zetel in de Veiligheidsraad zou krijgen. De on derhandelingen, die thans in War schau aan de gang zijn, zullen wel licht van beslissende invloed op het besluit van de Assemblee zijn. er een amendement Van ds. H. Velt- man te Zeist die wenste dat bij de ant woorden van de Cateohismus ook een korte samenvatting van de vragen zou komen. Het gebeurt zo vaak dat cate chisanten wèl de antwoorden kennen, maar de vragen niet onthouden. Dit amendement werd echter verworpen, daar de tekst anders te lang zou- wor den. r de Het synodebesluit om een jaar volgende svnode het alsdan bereikte re sultaat op tafel te hebben (bij de kerke raden). houdt niet ln dat de Catechis mus compleet gemoderniseerd in ont werp gereed ligt. De synode begrijpt best. dat overzetting In hedendaags Nederlands een grondige voorbereiding vraagt. Daar ook de liturgische formulieren door hun veelvuldig gebruik in de praktijk om herziening vragen, kregen deputaten het verzoek erbij om te pro beren van de meest gebruikte formu lieren een gemoderniseerde versie te maken Rectoraatsoverdracht te Apeldoorn Na vermelding van de lotgevallen der school zal de aftredende rector, prof. J. Hovius. op dinsdag 23 september in de aula van de theologische school te Apeldoorn het rectoraat van de theo logische school der Chr. Geref kerken overdragen aan zijn opvolger, prof. W. Comité 1618/19 wendt zich opnieuw tot de Hervormde synode Het comité 1618/19 van belijdende lid maten der Ned. Herv. Kerk deelt mede een laatste verzoek te hebben gericht tot het moderamen der generale synode om ten spoedigste tot consolidatie van art. 10 inzake de belijdenis en ordinance 11 inzake de leertucht ovei te gaan. Stappen door de synode in juni gedaan met betrekking tot de beroepbaarstel ling van de vrouw in alle ambten wij- zen, aldus het comité, op een groot on recht. dat het traditionele Hervormd- Gereformeerd karakter, ondanks vele beloften van behoud van het presbyte- riaal karakter in nauwe aansluiting aan Emden. Wezel en Dordt. steeds meer wordt aangedaan, tot grote ontevreden- heid van het legitieme deel der Herv. Kerk. Het comité eist thans, aldus het ver- zoek, daden van de Hervormde synode, uitrangeren van de vrijzinnigen en in trekken van het genomen besluit iet openstelling van de ambten voor de vrouw. Het comité verwacht thans een 1 positiel antwoord zonder omslag. Het ligt in de bedoeling van het co- mÏIL Z0 deelL het mede' b*J mgebreke blijven van de synode de legitieme groepen tot juridische daden aan te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2