Doodt onze theologie de zendingsdrang? GEESTELIJK LEVEN E2BEEB1- Een nieuwe weg na „Munster en „modernisme"? Vingeroefeningen van het geloof ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1958 Een nieuive ontdekking i Op de conferentie van Anglicaanse bisschoppen in heit Lambethpa- leis van aartsbisschop Fisher van Canterbury is ook gesproken I over het gezag van de Schrift. Een officieel rapport is, als we I deze overdenking schrijven, nog niet gepubliceerd. Wel is er even I een tipje van de sluier opgelicht. Tijdens een bezoek aan de En gelse vorstin hebben de bisschoppen haar medegedeeld, dat in de vorige eeuw het Bijbellezen sterk is afgenomen, maar dat nu de kerk weer heeft ontdekt, dat het haar taak is om het gezag van i de Schrift weer in ere te herstellen. Het kon wel eens zijn dat de conferentie, die zich nog moet uit spreken over problemen, die de aandacht van het grote publiek hebben, (atoomenergie, rassenvraagstuk) haar belangrijkste uit spraak reeds heeft gedaan. Terwijl de vorige eeuw met het blauwe potlood van een redacteur door de Bijbel ging om hem in overeenstemming te brengen met het I moderne wereldbeeld en de wetenschap, lijkt het wel of God in onze eeuw bezig is de wetenschap in overeenstemming te bren gen met de Bijbel. Langzaam maar zeker beginnen we de Bijbel weer te ontdekken en begint het ..hoogtepunt van christelijke li teratuur" weer het gezag van Woord Gods te krijgen. Het is een merkwaardig feit dat de Bijbel een belangrijke rol heeft gespeeld ten tijde van grote vernieuwingen op cultureel of weten schappelijk gebied. Naast de renaissance staat de reformatie. Naast de technische revolutie van de vorige eeuw staat het reveil. Weer beleven we een omwenteling. Het lijkt, alsof de wereldge schiedenis opnieuw is begonnen, al kan de omwenteling de onder gang betekenen. We zijn weer bezig aan de A' automatisering en i atoomenergie kunnen een nieuw tijdperk doen aanbreken. Zal deze omwenteling ook gepaard gaan met een godsdienstig ontwaken1 Wij klagen veel over de geestelijke A: afval van het geloof, achter uitgang van het kerkbezoek. Laten we echter nooit vergeten dat de Bijbel duidelijk laat DISCUSSIE IN DE CHRISTIAN REFORMED CHURCH DUURT VOORT Één van de belangrijkste vragen, die telkens weer aan ophoudt. De Heilige Geest zag Petrus _J. P kans om dat woord uit te bannen den. ei de orde komen in de Christian Reformed Church in Ame rika is wel: Waarom is er in de kerken zo weinig zendings- De Joodse proseïietenjacht en evangelisatiedrang? Met grote bezorgdheid zien de "*""J J~ leden in dit kerkgenootschap, dat groepen als de pink stergemeenten zich in enkele jaren tijds verdubbelen, maar de Gereformeerde Kerken nauwelijks groeien. Zelfs in het honderdste jaar van haar bestaan is de toestand nog maar weinig verbeterd. ander te vervangen, proseïietenjacht ont stond in de jaren tussen het Oude dat God Paulus uitkoos Het laatste jaarboek toont dat de kerk gemiddeld i niet kunnen lief- het Nieuwe Testament, toen het volk ten volle geloofde in de bijzondere genade, maar Gods al gemene genade miskende. De Jo den waren niet in staat om de heidenen als heidenen lief te heb ben, omdat zij een theologie aan hingen waarin de liefde eindigde bij de grenzen HÉ 1 de heidenen te zenden. GENEESMIDDEL buitenstaanders ^.ïtwlj!L<iai.!:H heiden lid per plaatse- an een andere taak, mai ik nog aan het bed het uitverko- zieke kerk blijven zitten volk. De Jood meende, dat de geneesmiddel voor te schrijven. Ik gen. Daarom deden zij hun best alleen het dogma van de algeme- Reformed Journal", waarin jon ge theologen van hervormde en nade" Jui'sV'e'chter"' ais "de gereformeerde huize in Amerika liefde ontvangt als een zonda samenwerken, wydt de studen tenpredikant uit Ann Arbor, Leo nard Verduin, zijn aandacht de onvruchtbaarheid van zijn zondaar gelden, kerk. genade belijden. Dan zal de mens. verloren als hij is in zijn natuurlijke staat, weer lief kunnen hebben Laat zij gaan leren alle mensen lief te hebben, hartstoch- De Nieuw Testamentische Kerk telijk lief te hebben, lief te h*b- openbaarde zich pas in haar vol- ben voor zij de stap van het ge- hen joden te maken. OMMEKEER le kracht toen zij de proselieten- loof dat wij hem liefhebben jacht verving door evangelisatii lief i hebben zoals hij is. Onze liefde DE MEDICIJNEN Hij zegt dat al vele doktoren de licht altijd in de duisternis doorbreekt. Laat de kerk blij zijn, dat zij aan het einde van het alphabet is gekomen. Daar pols gevoeld hebben staat de W van het Woord dat opnieuw in de duisternis wordt ge sproken. daar staat de Z van de zegen, die God juist een verloren wereld wil schenken. God loopt niet handenwringend door de hemel. Hij zit nog steeds I op Zijn troon. De nieuwe belangstelling voor Gods Woord is ook j een kenmerk van onze tijd en door dat Woord kan God een nieuw geloof scheppen. i de kerk. Alleen kunnen de dok toren het niet eens worden over de voor te schrijven medicijnen. De een zegt dat de eisen voor lidmaatschap te zwaar zijn en dat de kerk eerst leden hem kan gr< Liefde, die zich tot een ieder richt, ongeacht zijn levensstijl, is slech.a een reflectie van Gods liefde. God immers zendt regen en zonneschijn over zondaren en rechtvaardigen. Als wij kinderen van God zijn, moeten wij ook lief hebben ongeacht de omstan digheden. Het is waar dat de zending. De ommekeer de christen plaats op de top van een >n. waar een would-be-zendeling te gapen. De man was opgevoed als op een eenzijdig dieet van bijzon dere genade. Zo dogmatisch was hij. en er zo stellig van over- er w tuigd dat genade bij de grenzen gen van de uitverkiezing ophoudt, dat voel hij zijn Meester zelfs durfde genspreken. De zieltjeswinner als zij zijn. Dan zullen deze vond sen als zij door liefde getrokken huis worden en tot geloof komen, daar- diepere liefde ervaren, zo- dan ook van God een die pere liefde, de liefde van Vader voor het kind. ontvangen. Zo zal kleur komen op de wan de zieke kerk en een ge- blijdschap zal haar door stromen. als zij opstaat om haar taak te gaan vervullen. Een stempel I De geestelijke sfeer volk leeft bepaalt zijn literatuur i onderwijzen. Een ander schudt dan echter zijn hoofd over zoveel v'alc onwijsheid en schrijft aen scheut mcn< „verinnerlijking" voor. Ds. Verduin is er van overtuigd dat de grondoorzaak van de ziek- alle andere uitingen op cultureel gebied. Een treffende illustratie te de theologie is. Hij schrijft: levert de film en het boek: „De brug over de rivier de Kwai. boek is geschreven door een Fransman Pierre Boulle, de film gemaakt door de Amerikaanse maatschappij Columbia. Het Franse verhaal eindigt met een mislukking, de Amerikaanse met succes. Het verhaal beeldt de legendarische Engelse rrtilitair uit, die koste wat het kost vasthoudt aan zijn principes, in dit geval de wetten van Genève betreffende gevangenen. De man doorstaat martelingen om te voorkomen, dat de Japanners zijn officieren aan het werk zullen zetten en behaalt zo een geestelijke overwinning op de Japan se commandant van het gevangenenkamp, die opdracht heeft een brug te bouwen over de Kwai, opdat Noord .I'd" goedheid v»n God lis. op het an de algemene genade (ge- gratie). Maar dat bewijst slechts dat de leer van de verkie zende genade aangevuld moet worden met de leer van de alge mene. Zonder de laatste is de eerste ketterij. Juist hier wringt de schoen. Een theologie die de mensen hard op laat zeggen dat er een uitver- dan fluis- „Toen deze dokter nog studeerde, merkte één van zijn medestuden- tijdens een college op filming lijkt wel alsof iedere goede zen deling een beetje arminiaans (pe- lagiaans) moet zijn." De profes sor nam deze opmerking zo su - rieus dat hij het gehele verdere kiezende genade h^^werk collegeuur besteedde aan deze op- terend er aan toe laat voegen merking. Hij onderschreef^ haar da{ er ook nog wel een algemene DE DOOPSGEZINDEN EN DE BERGREDE •>1 i Zuid door de Birmaspoor- lijn verbonden zullen worden. Als de Engelse kolonel eindelijk zijn zing zu]k een karikatuur ka der uitvèrkie- «enade is - zulk een theologie In weinig kerkgenootschappen wordt zo intens gezocht woorden: „Maar deze heef: bij naar een nieuwe weg als in de Doopsgezinde Broederschap. "™ereCDi°"wase!hgS?Sl«e'v'n Een „elftal" van jongeren probeert in een kerk, die wars het „Jenseitige" karakte i krijgt, geeft hij zich tot het uiterste vreet de wortel i i alle 2 Het wordt een westerse brug. die de Jappen eens moet laten zien wat de westerse geest vermag. Ondertussen is er een vernietigings commando onderweg om de brug op te blazen. Op de laatste blad zijden van het verhaal vecht de kolonel met een landgenoot van het commando om de brug te behouden. Beiden vinden de dood. In het boek wordt de brug niet opgeblazen, dat is de Franse versie van het verhaal. Het commando faalt. Tn de film stort de generaal dood van de brug af, en ontsteekt de lading waardo, lucht ingaat. Het werk van het commando heeft succe Er zijn weinig Franse boeken met een „happy ending". De Franse geest is zo doordrenkt van het defaitisme dat hij zich zelfs niet meer kan indenken dat iemand succes heeft. De Amerikaanse geest daarentegen aanbidt het succes. Een christelijke auteur heeft ons het schema gegeven waarvan iedere Amerikaanse schrijver ^ét loyaal zijn opdracht uit ken dat zij de zendjng in de weg dingsdrang. Of het leerstuk ,taa'- de algemene genade nu openlijk AAN RONDE TAFEL Dit artikel wil niet pleiten vooi een afschaffen van de leer dei uitverkiezing om de zending vallen wordt de zendingsi,ver de geloochend wordt of voorzichtig een hoekje wordt geschoven maakt weinig verschil uit. In beide ge- is van dogmatiek, de grenzen van Christus' kerk te doen oplichten, en in het Doopsgezinde Weekblad proberen tel kens weer andere predikanten een Bijbelse grondslag te vinden of dogmatische lijnen aan te geven, al zijn het vaak maar stippellijnen. prediking' Volzinnen, die bijna door doopsgezinde geschreven konden priesterschap afgi zijn of voor hen. Volzinnen. die sterk doen denken aan de nooit gelukte pogingen om een „Leben Jesu" klaar te krijgen: die rechtstreeks uit de werkplaats geding. Zij hebben altijd de ge- j dachte van het algemeen priester- schap sterk gekoesterd. De ge- mcente van „heiligen" was hun ideaal, d.i. van Bergrede-mensen. >i - jucuw te blazen. Hij wil nek de brug de geen enkele stap doen in de rich ting van de arminiaanse theologie. Hij wil er echter de nadruk op leggen, dat de leer van de uit verkiezing slechts aanvaardbaar als zij wordt geplaatst binnen korte verhalen zich bedient. Hij introduceert eerst de hoofd- jï" ^^oni^rdelenHdie^iP^hris- - personen, stelt dan het probleem aan de orde, laat het probleem de.ft °"aher°elen a,e ae cnns vastlopen, en geeft in de slotalinea's de oplossing. Dat er ook wel 1 eens geen oplossing zou kunnen zijn. dringt niet eens tot de Ame rikaan door. Succes hoort erbij! De nationale geschiedenis heeft een stempel gedrukt op de nationale geest. Maar heeft ons geloof ook een stempel gedrukt op onze geest? Een christen kan nooit een Franse defaitist zijn, maar ook geen Amerikaanse succesaanbidder. Hij mag echter leven uit de daars haat, overwinning van Christus. Heeft die overwinning een stempel ge- draaien drukt op onze literatuur, onze gesprekken, onze artikelen, ons werk? nek om heersen over de ander. ONZE GEBIEDEN Dat wij de veronachtzamen blijkt sterk uit ze gebeden. Over het algemeen genomen worden in onze gebeden slechts onderwerpen aangeroerd moeten d;e verband houden met Gods bij- ronde tafel 8aan jondere genade. Ik herinner me iemand hoorde bid- ;odat de één niet kan gaan daj ik In één van de laatste num mers knoopt ds. J. A. P. Bijl aan bij een artikel van prof. dr. C. Gerretson In „De Telegraaf" over „Doopsgezinden en Weder- algcmene jpnade dopers". Ds. Bijl schrijft hoofd- flfitT 'jjfi zakelijk over de waarde van de „Bergrede" en zoekt een nieuwe theologische benadering van deze woorden van Christus (Mattheus 5, 6 en 7). Hij wil breken met de waanzin buidel"? Enkel voor de houding van geestelijke ambtsdragers vin den zij hun toepassing. Beleringsrede De berg waarvan sprake is, was ook niet maar een hoogte of hoog- te-tje in het landschap het is verhoogd uitzichtspunt i ke. Daar ziet Christus ae de wil, met mogelijkh als herderlozen en hij veronderstellen, al blijft het theo- geeft hun herders De Bergrede retisch Christus, die niet over. ^Vla: hun leraren en oudsten i an weleer tooh wel iets als wij- ing aanvoelen Algemeen priesterschap is zeker .deaal dat ons roept en tussen de Bergrede door spreekt het orvs toe. Het bijzonder priesterschap is a.h.w. een vinger- i P| wijzing naar het algemeen pries- Joh. 1 dat „het Woord terschap toe. Maar de vinger neemt hij wijst de moderne richting genomen de regels zijn. Wie schrijft „Jezus" ime! vermijding van „Christus") schrijft ook „gebod" hij i t de impassi „Heer zegen allen die door Als wij zeggen dat God de uit- Uw hand geschapen zijn". Dit Munster, Hij irde en de i toekomst, i geen speciale cultische dienst meer nodig zal zijn omdat alles wat mensen doen eredienst zal zijn geworden. Is het niet beter dit 1 wezenlijken (Munster) óf het in verzwakte vormen een uiterlijk bestaan te laten voortzetten. verkorenen lief heeft EEN NIEUWE „CATECHISMUS" als ketterij in mijn - en het daarbij laten, Maar toen ik er dieper over r.a- de zendingsgeest de dacht besefte ik, dat als Gods ze- Want dan beweren wij, gen zich tot alle mensen uitstrekt, ik he recht heb om zo te bid- den. De zegen die de schrijver van dit artikel gezien heeft in zijn contacten met „buitenstaanders" is begonnen op de dag dat hij dat gebed hoorde bidden. Vanaf dat moment heeft hij er op toe gezien dat het universalisme van Gods algemene genade ook door klonk in zijn gebeden. Hoewel hij gelegenheid is om veel de Wederdopers "ict: dic boren niet bil het chris- gegeven (ten beste gegeven i heb tendom. zij zijn uit de tijd met - -• het wereld-ogenblik van Zijn op- n. van Zijn verschijning in de mensheidsgeachiedervis. Christus spreekt: „Een nieuw bod («f ik u: d.t «IJ elkander dachtegf liefhebt dan ia dat een woord gebod. Maar Cristus-Jezus hééft geen geboden gegeven, enkel kracht om erboven te staan, er uit los te komen. Eigen kracht. het Rijk Gods wilden stichten, maar ook met de wurgende treden, greep van het modernisme, waarin velen in de Broederschap zijn omkneld. i de mensen?! Dan late men het gehele evan gelie varen. Wij staan hier voor de keuze: Jezus of Christus. „Je- sluit niet de theoretische gc- ïitige prediking binnen de innerlijke kracht v e gegeven) heb- het Christus-geloof ontbreekt? van goddelijke paradoxale mor. Het wil de mensen bedui den, dat Hij een nieuwe kracht brengt, die boven het begrip Kudde zonder herder Christus ziet het volk als een - .- - kudde zonder herder. Dit beweegt bod uitgaat. De nadruk valt op i afz< o___ ipreken. Hij wil hun gebeden te horen, heeft hij toch rede de speciale taak van leiders de indruk dat een gebed als: „Ze- toevertrouwen De speciale plich- Dr. J. M. van Minnen heeft ongewild een nieuwe catechis mus geschreven, al zal zijn werkje wel nooit gebruikt wor den om als tekst te dienen voor een middagpreek. In nog geen honderd pagina's heeft hij ons een systematische theologie ge schonken, die dor noch droog is, en eigenlijk alleen geschreven om (vooral jonge) den met de gedachte: Dat weten cV wij dan alweer. Zo zal het niet of 0nze krinj nauwelijks interesse opwekken njng dat Bewondering voor Gods Woord en het zal de le- gehele ter s niet dwingen Gods Woord zelf bestrijken. Wij zeggen dat ten daarvan houdt hij hun hun houding als geestelijke ambts, agers omschrijft hij 'pelen rakter. Zoals zijn „nieuwe wijn" zijn «een wijn is, geen surrogaat-geest, maar geest-zelf. Het zogezegde ge- ue pr bod, want liefde laat zich niet op- e leggen als gebod. Zij is spontaan Zwaardpunt VU de verte ige verklaring van de is die in de aangegeven ambts voorschriften be vattend. Alleen een geestelijke Met stijgende verbazing en be wondering hebben we de luttele bladzijden gelezen. Dr. Van Min nen heeft kans gezien in een zó kort bestek zo ongelooflijk veel te comprimeren dat zijn werkje eigenlijk een geweldig waagstuk de inhoud van het Bijbels geloof wilden i de kantlijn te laten zien. te gaan lezen. We vragen ons af of het niet aanbevelenswaardig zou onze zijn om na ieder hoofdstuk aan te leugei geven waar de geciteerde teksten in de Bijbel staan, en tevens een kort lijstje te geven waar de Bij- waagstuK is bri zelf ingaat op het besproken on weinig blad- derwerp Dan zouden wij dit boek- urnrrfpn graaR dozjjnen wij,en weggeven in ons evangelisatie werk, want aan zo'n werkje is een Wij hebben hier dus te doen met wat in onze maatschappij heet een installatie-rede en met de instel ling van een christelijk priester s-hap. Houden wij dit in het oog, dan schrijver, terwijl hij objectief de ambtsdrager kan in zijn ambt zichzelf verzaken, zoals de Berg- rechterwang, één' mijl-twee^i'/len In de gewone levenspraktijk 2Af lcjL\CA/*A* OP DRIFT In de (Chr Ger.) „Wekker" schrijft ds. J.H. Velema over een merkwaardige gang van zaken op kerkelijk gebied: Met de Hi«ru»»ie»'over de mo derne oorlog in het een wonderlijk I Theologen van ren bepaalde kunnen ZIELTJESWINNERIJ Iedere „zendingsactiviteit" die ie: ged-agen wordt door liefde niets meer dan zieltjeswinnerij. groot belang dat de de Bergrede verstaan baar. Houden wij haar voor een christelijke moraalleer. geldig voor alle mensen, dan brengt zij ans voor onoplosbare moeilijkhe den en problemen. Wie kan leven volgens het voorschrift van „lin- hooggeleerde schrijver notitie plaatsen: ..Hier gaat de ,ewejdige „Gesprekken over het geloof" heet het werkje van deze gerefor meerde studentenpredikant uit Utrecht. Ieder hoofdstukje begint met een aantal vragen en de eer ste vraag doet ons hals over kop duiken in het onderwerp dat dr. ïfn eon boakiö'lUlnTa'nr^D? Hettralijf heeft gedrukt. schrijver over de schreef" nog geen drie alinea's verder meestal een zin tegen te komen, die het evenwicht deed herstellen. Het boekje bevat niets nieuws, het treedt niet buiten de lijnen var. de belijdenis. Het volgt de cate chismus niet in het geloofschema van ellende-verlossing-dankbaar heid, dat de kerk weieens in een behoefte. Bijbel zich dan, de pointe (de zwaardpunt) boekje leren kan? schrijver heeft maar één verlan gen: zijn lezers de weg volgt eenvoudig de lijn van de Bij- W„B ,.aHr IP, belse openbaring. Het begint met geloof te wijzen. Hij weet wel dat de "hepping. komt terecht bij de Blondje en zwartje (XXIV) peloof dat je doordraaft, Joke!' tige opb Het was geen hoffelijke en bepaald het was allerminst een piëteit volle opmerking. maakte voor de wijsheid van dr hulpprediker. Als objectieve buitenstaander kon je weten- dit niet door een boekje kan. „Men kan geloven niet leren," schrijft hij, maar hij voegt er onmiddel lijk aan toe: „Maar men kan ook zonder leren nauwelijks geloven." Daarom wil hij in het boekje een aantal „vingeroefeningen" geven Baptistengemeenten groeien in Rusland De gemeenten van de Evange lische Unie. die bestaat uit bap tisten. pinkstergemeenten en Ver gaderingen van gelovigen i.n Rus land groeien gemiddeld met 15000 leden per jaar. Dit heeft de voor zitter van de Unie ds. Jacob Shid- j kow uit Moskou medegedeeld op het onlangs in Berlijn gehouden congres van Europese baptisten Alleen in dit jaar reeds werden zondeval, laat iets openbaring van Gods liefde in de geschiedenis van Israël, staat even stil bij de persoon van Jezus Christus, vervolgt met de Heili ge Geest, spreekt dan over de kerk, en eindigt met de sacramen ten en de toekomstverwachting. We hebben onze boekenkast erop nagekeken en onze gedachten la ten gaan over de boeken die in de laatste jaren en zelfs in deze eeuw gepubliceerd zijn en zelf konden we geen enkel boekje vinden dat zo grondig, zo eenvoudig en in zo een kort bestek de hoofdpunten van de belijdenis, van ons geloof, Eén bezwaar En toch hebben we één bezwaar. Persoonlijk zijn we zelfs van me ning dat dit ene punt de bruikbaar heid van dit boekje op een zeer ernstige wijze schade doet. We ci teerden reeds de eerste vraag bij het eerste hoofdstuk: „Is „gelojf" „Nou, en vinden jullie dal nou allemaal gewoon geen schandaal?!" vroeg Joke met een heftig uithaaltje, nadat ze ons verslag had gedaan van haar drievoudig slechte bevin- dingen met Hankie's vader We worden.~Kom zaten met mekaar weer eens de mei in de stafkamer, inclusief de heden toekomstige theoloog waarover ik verleden jaar al eens ver teld heb. Maar dat bent u na tuurlijk allang vergeten. Ik niet. Ik heb me destijds genoeg geërgerd aan zyn volmaaktheid zijn hevige kennis en zijn bet- weterigheid. Achteraf be schouwd heb ik hem destijds echter niet volledig recht ge- dwn De dingen die hij op- ^ïrteXrtciri», ,jis wat die merkte waren by tyden zo gek nog niet. Enfin, ik zal trachten gst daalt onder ee» nische wereld door de maat- Joke had schappij als een last gevoeld schappelijk toegeven dat cr iets in deze redenatie zal. Maar ^^^iJokeuflÉ geen enkele vergoeding geneigd eelevende woorden staat. De term onderhoudis onthullend. Het hem thans minder partijdig C tekenen. De meesten van ons knikten beschouwde. Ik heb daar juist de nuttige opbrengst telde. En 12000 volwassenen gedoopt, hoewel iets wat je met behulp van een instemmend. Mee verontwaar- tig in zyn notitieboekje dat hi, op dat moment niet Ti de dingen objec- tie) en wetenschappelijk te be zien. Joke was alleen maar ra- -- zend. Dus zei Joke onweten- een schappelijk: KletskoekZo kun een willekeurig je alles wel goed praten. Het 5 omdat de mens is een lammeling van 'n vent If als materiaal behandela Hij heeft nog nooit 'n poot uit- t- gestoken, tuil ik wedden'" ~- „Dat is zeer wel mogelijk" g zei de dominee in hope. ..maai dat verandert niets aan de zaak s- Je moet zo'n man zien als slachtoffer. Je moet medelijden ■MBBMÉHIoi ment R>.cu«n r.wy* die oeen mens mPer iSi „ua, g i i i -i j VOn 'n stuk machine! Hij is bekla t'l!"1 °™epe" genswaardig!" „Nou, ga hem beklagen!" stelde Joke voor ,.Hy zal het beslist op prijs stellen. Sue- ces gegarandeerd. Ze zei boosheid. „Munster" geschreven, ds. Bijl meent dat het opmerke- ^U1111C1, v dat dl rd« ie verte naar trachten te leven .- .- objectief de Hebben dan de dooosgez nden verwarringen der dopersen weer- Qooit in ch-.- us Beloofd ziin zn geeft, zelf van gelijke gedachten eigenlijk altijd al. zonder het zelf u:.gaa« a s dezen, in zoverre als te weten, „modem" geweest. On- h,j aanneemt dat Jeans dc wear, «etwijfeld n.ct Zn hebhen enkel loosheid gepredikt heeft als mo- hun Chrlstus-seloot met kun:,en gegeven derhalve En samenb: ngen me: hun wilstre- ven om in de praktijk volmaakt te zijn, doordat zij de "joden naP rich ting heeft, ook onder hen. d, i- nerlijke tegenstelling duidelijk aang voeld en gekozen vóór de praktijk, tegen Christus Eigenlijk als een tegenhanger van Munster Belde rusten op de basis van de Bergrede als moraal-leer De doopsgezinden hebben eraan gele den. zij hebben erdoor gedoold, ook met hun vreselijke dingen van tucht e*i ban Weliswaar komt hiermee ook de opvatting en inrichting van de eredienst der doopsgezinden in het deze prediking te mogen of de Bergrede als geboden i het „zonder male of te moeten ontnemen door de (Munsteri. Pas de modi r Mei politici, die overigens politieke partij hrho doelde theologen. dezelfde rrdc Kerken deed e kring. En dr («ereformeerde pre dikant uit Almelo, ds. Okke Jagei •rhryfl over hel leger een artikel dal door bevoegde instanties al gezagsondermijnend grUalifi- reerd nordl, zodat hel helrokkei nummer wn hel maandblad, uaarin dil artikel verseheen wordt ingetrokken. Verkeerde Ie, horen. Je wilt als het ware 'n hier al beetje uitsnikken en getroost onderhoud va n zulke gevallen gelijk gesteld net met harde waar- machine, van boord. Ik zag Joke materiaal omdat de zich tenminste oprichten als een getergde wordt. Zo leeuwin, klaar wordt de wer- hazr klau- en de van Maar het nationa. daarvoor kreeg T tFl J lisme pas dui- re dj Icons niet P T 1 I B delijk In het hebben. het jaar nog lang niet ten einde is. Het is in deze gemeenten de gewoonte dat lid wordt. Men verwacht, dat de Unie te gen het einde van dit jaar min stens 545.000 volwassen belijdend: leden zal hebben, wa' dat de kinderdoop kent. De op> komsten in de kerken is echtei een aantal malen groter dan nel aantal leden. Onder hen bevinüer zich grote getallen jonge mensen boekje leren kan?" Dr Van M nen geeft een juist antwoord. In door de doop het boekje stelt hij jammer ge noeg niet de vraag: „Hoe komt een mens tot geloof?" die door de Bijbel beantwoord wordt met: „Het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord Gods". ieder hoofdstuk wordt r teksten uit de Bijbel geciteerd, maar en hier ligt ons bezwaar nergens geeft de schrijver aan waar zijn lezers in de Bijbel de tekst kunnen vinden. Nu zal het boekje weggelegd ■fc digd. Waf ons ook drijven mag zeker geen achterbakse bedoe- Unpen om mensen zoet te hon- den en zo te verzoenen met een 'Z in wezen verwerpelijk systeem Zelf aarzelde ik 'n zei geen ,ja" en ik <r „neen''. Het kwam me vooi dat Joke het niet tot een de ba: had moeten laten komen. Maa J de theoloog in aanbouw ret: „Ik overal met zich mee droeg, als i gierigaard zijn schat. „Hier hem als die hij zelf is, dan zegt hy daarmee ding. De maatschappij heef nu zo fel zegt dal ,oud roest" geworden £e* 0e?a' h„ w,„„, mit I 2yn menselijkheid beroofd. Hi mist uiaf, maar hy toeef heb ik het", doceerde hij der. „Het is 'n uitspraak Marcel in diens beetje: ik contra het menselijke." Die hij precies zei geen zeg': „De ontwikkeling van dt sprinpf hy dan me voor techniek leidt ertoe de cate gorie nuttige opbrengst" de voorrang te geven. Dat wil zeg gen dat een mens wiens nuf- ,Je moet iemand niet bekla. zijn persoonlijkheid gen, al is hy beklagenswaardig" leraarde de leraar. Maar ik ga zeker naar hem toe. Direct uit te drukken wal nog!" Hij pakte zijn hoed en En vandaai wandelde weg Ons liet hij ver. stomd achter. Op Joke na. dir „Kwast!" zei. En eigenlijk knik toen allemaal instem vaartje op het kapitalisme Het was een hele speech, en ten u je wist feitelijk niet waar de mend wijsheid van Marcel plaats ,ja. MIEBEL Christusfiguur verwijderd In de nieuwe Pniëlkerk in Vlaar- dingen. die nog niet zo lang gele den in gebruik werd gen omen, be vindt zich boven de preekstoel een kruis Aanvankelijk maakten don kere en lichtere onregelmatig ge vormde steenvlakkcn binnen de omtrekken van het kruis een vage Christusfiguur zichtbaar Sinds en kele weken echter bedekt nu een grijze verflaag de kleurnuance!in- gen, waardoor de figuur van het menselijk lichaam niet meer te on- derschelden valt. Een en ander als gevolg van een kcrkeraadsbeslUil De aanleiding tot dit besluit was een brief van een broeder der ge meente die uitsprak wel zó oe- zwaard te zijn door het aanwezig zijn van deze Christusfiguur in de Pniëlkerk dat het hem niet moge lijk was daar zijn plaats In te n»- men. Deze brief ontlokten de wei eerwaarde en eerwaarde broeders langdurige discussies en dr F L Bos een schriftelijke uiteenzetting De conclusie was dat er niet ieu had plaats gevonden dat onge i'i - loofd was. maar terwillc van dc „zwakke broeders" (1 Connthiëi 8) werd toch besloten de Christus figuur te doen overschilderen Naar veler mening is nu even wel alteveel afbreuk gedaan aan de artistieke waarde van het kruis. 1'artjj van de Arl>eiH doet dit üT.AOn.tl.K VERKLARING Ds. J. J. Mcuzelaar in „In de Waagschaal" heeft critiek in een officieel .luk op bepaalde punten Dal i. eigenlijk niet e lijk. Al. ik De Wilde i bet huofdlteatuur Hervorr J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 13