Delfts oudste glazenier zit weer aan Goudse glazen JACOB MARISPRIJZEN EN HET WAARDE-OORDEEL 5 Nederlanders verongelukt in Belg.-Limburg Fransman verduisterde voor minstens een ton HARTELIJK WELKOM VOOR 103-JARIGE REPATRIANTE NIEUWE LEIDSCHE COURANT 6 MAANDAG 11 AUGUSTUS 1) Rustend restaurateur af Wat inbreker brak maakt Lukas Knoll Lukas H. Knoll (75) ls rustend restaurateur, naar hij zelf zegt. Delfts oudste glasschilder werd onlangs ech ter wreed uit zijn zoete rust in een grachtenhuis aan het Oosteinde opgeschrikt door het bericht, dat door bruut geweld van inbrekershand enige kostelijke pa neeltjes van de befaamde Goudse glazen waren gesneu veld. En als deze inbreuk op Dirck Crabeths gave glazen op iemand indruk maakte, dan moest het dat wel doen op deze oude Delftse glazenier. (Van een onzer redacteuren) Hij immers is de enige overgebleven glasschilder, die van 1901 tot 1936 onder leiding van de inspirerende ir. Jan Schouten aan de grootse glasrestauratie in de Goudse SL Janskerk deelnam. Ruim 35 jaar werkte hij er aan de completering de gebrandschilderde ramen. De rond zestig Goudse ramen, die hij in die tijd onder handen nam, mag hij nu terecht als „zijn glazen" betitelen. ..Denk erom. al* jullie met de Klazen in de knoop ritten, dan ia Knoll je man". D« kerkvoogdij heeft die goede tip niet ver geten. Men kwam na de eerste schrik van wal men aanvankelijk al* onherstelbaar be arhouwde. maar bil nader inlicht behond- baar b'eek, vanzelf weer bU de Lnkas Knoll In D»lft terecht. „Ze wisten ro dat bij de eer* b-cak van 13 het onderste paneeJ vm „Glas 16 links juist datgene werd ge onden. wat door mjj indertijd werd vernieuwd Er was dus uitkomst. Frgei v .r-i het bij de tweede Inbraak op 21 Juli. Ook toen moest het onderst» pc-e~l het ontgelden, nu het engeltje van Dirk Crabeth zelf. Heg oude gla» d 3. Dat w is lelijker. „De koster heeft echter alle scherven er scherfjes netjes voor me In een doos Re- pakt". En voor do rest zorgt de Delfts* gla-enler wel. Met zijn grote ervaring ln het onder kennen van de verschillende soorten er vormen van gebrandschilderd glas. spe ciaal het GouJse glas. zijn levenswerk, viel het hem niet moeilijk de restauratie die hij in 1938 voorgoed als voltooid be schouwde. weer ter hand te oude bewaarde werktekeningen op ware grootte, heeft hij daarbij nauwelijks nodig gehad. Het meeste zat nog ln hei hoofd. Uit het vuur „Vandaag nog haal ik het engeltje uit het vuur", vertelt de oude meester, dio er niet veel woorden over vuil maakt Dat het werk echter wel wat meer is dan simpelweg een raamopening vullen met glas, lood en brandverf wil hij, na enig aandringen, dan wel toegeven. Want nie mand beter dan deze oude Knoll weel welk een afstand er schuilt tussen een goede glasschilder en een gewone glazen maker. Al U de eerste dan ook wat in onbruik geraakt. Over het oude ietwat gekneusde engeltje van Craheth, dat hij dan nu uit het vuur haalt, maar dat via de inbreker dan toch bijna het loodje legde, is hij nog het meest verheugd. Hij toont het ons in de werkplaats aan de Molslaan in Delft. „Kijk", wijst Lukas Knoll, „er zijn wat meer loodjes ingekomen nu." Wie het niet weet, deert het niet De scherven die hem werden toege stuurd heeft hij grotendeels kunnen verwerken. Het kopje kwam er het best af en de halsbreuk die hij aan wijst maskeerde hij door een nieuw loodlijntje. „Anderhalve dag was ik bezig met het uitzoeken van de scherven en een paar dagen met het maken pan 1 oodtekeningen." Als voL Dit engelenkopje van Dirck Cra- beth haalde de Delftse glazenier Lukas H. Knoll vandaag uit het vuur. Bij de tweede inbraak in de Goudse St. Janskerk werd dit paneel van 77 bij 54 cm inge drukt en grotendeels vernield. Van de stukken die behouden bleven, is de engelenkop het be langrijkste. De hals hiervan ver toont weliswaar een breuk, maar door middel van een extra lood- stripje kon ook deze inbreuk op dit gave venster worden verhol pen. Dit paneel bestond voor het grootste gedeelte uit het origi nele glaswerk van Dirck Crabeth. kopje met loodjes aan elkaar; met de beide armpjes had hij meer moeite, die bleken totaal versplin terd. En de stukjes gekleurd glas zaten de glazenier nog het meeste dwars. Een stukje oud glas herkent hij mei {■én oogopslag aan de middeleeuwse be werking met het zgn. gruis ijzer inplaats van met diamant. 41 erg genoeg Dit paneel van 77 bij 54 cm maakte Dirck Crabeth in 1556 ln het bijna tien meter hoge en uit 72 panelen bestaande „Glas 16", dat de Doop van Johannes ln de Jordaan voorstelt. Het is een van d* mooiste ramen in de Goudse kathedraal: deze mening deelt de heer Knoll mei andere deskundigen „Ik begreep direct toen ik van de In braak hoorde, dat dit raam nooit helemaal kapot kon zijn, daarvoor is het te grool en te samengesteld met zjjn 72 panelen Maar zo was bet al erg genoeg, temeer omdat de Inbreker In herhaling vefvlel Overigen* Is iets dergeltlks nooit eerder voorgekomen In de geschiedenis van d< Goudse glazen. Toen Ik er was om di schade op Ie nemen heb Ik me door de koster meteen maar een paar „normale' beschadigingen laten wijzen. Eenmaal op de ladder -itaande vond Ik zo nog paar steengaatjes, die ik meteen i meepikte." er over heit brutale Inbreker en daal al geen goed woord te zeggen, he» oordeel over de Goudse jeugd de uit zonderingen gelukkig die haar eigen glazen ingooit, moet al even weinig vleiend ziin. Het juiste glas Zo peinzend gebogen staand over de twee nu gerestaureerde inbraak-paneel tjes, komt de oude glazenier tot de dank bare verzuchting, dat zijn grote leermees ter patroon Schouten het toentertijd bij de grote restauratie van de ramen maar goed had bekeken. „Stukje voor stukje, scherfje voor scherfje moeten wij mijo >ok al verscheiden collega's Dirk Boode, Herman Velthuis en ik hei glas bij elkaar zoeken- Dat was nog wa' anders dan die twee paneeltjes van nu De techniek van de oude glaskunstenaars die kenden wij wel. Maar het juiste glas, daar draaide alles om. Dat moest je ln handen zien te krijgen. Gewoon grijs glaj konden we hier wel maken, maar het ging om het Juiste gekleurde glas. Daarom ging ik met de heer Schouter altijd naar Parijs, waar we een fabrikan' wisten, die ons aan het gloedvolle oude Boheemse glas kon helpen. „Ze maakten het ln Noord-Frankrijk toch zo mooi", verzucht hij. „Het oude glas is namelijk veel toniger dan dat hier in de handel is." Juist die spelende en tintelende werking die de grote kracht van het oude glas is die ons spiegelglas niet kent, hadden de rertaurateurs ro broodnodig. Oude kunst t middeleeuws glas bijvoorbeeld verkreeg die wonderlijke glans achter het levendige licht van Hollandse luchten hoofdzakelijk door de feitelijke onzuiver heden in de samenstelling; luchtblaasjes. vegen en vlekken verhoogden de waarde Vergelijkenderwijs trekt de glasschilder Knoll graag een overeenkomst met da oude en moderne schilderkunst. Ook op het schilderslinnen, zegt hij, kan men moeilijk meer de schoonheid van de oude ters benaderen. Ook op de oude doeken werkte de tand des tijds soms het voordeel van het kunstwerk. Zo is het ook ongeveer met grote glaskunst; invretende stoflaag op de buitenkant, verweringsproces van eeuwen, een oxidatie in sommige kleuren, een ver vagen soms van de ingebrande beschil dering. allemaal kwaliteiten waar de oorspronkelijke kunstenaar eigenlijk bui ten staat. Vsndsar Knolls geliefde stelling, dat de huidige glazenier in wezen de oude kunst wel machtig is, maar de t(Jd tegen zich heeft. Hier dus een* de veel gewraakte tand des tUds, die wél let* goeds uitricht. De Delftse glazenier was echter nog niet uitgesproken over die Franse reizen, welke „de restaurateurs van de zestig glazen" zo'n schone schat aan oud-nieuw gla* in handen speelde. De voorraad was groter dan men voor het grote werk in Gouda nodig had. „Diarom gaf meneer Schouten des- tijd* drie grote kisten ervan in bewa ring bij de Goudse kerkvoogdij. Heel verstandig, want nu hebben we daaruit voor wat moeilijke gekleurde stukjes voor de laatste beschadigingen nog kun- Dit is de zgrt. oud-nieuw teke ning van „Glas 16", zoals het bij twee inbraken beschadigde Goudse kerkraam door de des kundigen wordt genoemd. De tekening werd vervaardigd door ir. Jan Schouten, die in de jaren 19011936 de 60 ramen van de St. Janskerk restaureerde met medewerking van de Delftse glazenier Lukas Knoll. De heer Knoll is nu doende met het her stellen van de bij de inbraak gebroken panelen. Wat wit i* op deze tekening stelt voor die delen van het raam, die bij de restauratie werden vervangen door nieuw glaswerk. Dat was nodig omdat in de loop van de eeuwen gebroken gedeelten van het raam op onverantwoorde wijze waren hersteld. Bij de eerste inbraak is de beneden helft van het onderste paneel links vernield. Hierin zat dus geen origineel glaswerk. Anders is het gesteld met het tweede paneel van rechts op de onderste rij, zoals men duidelijk kan zien. Van dit bij de tweede inbraak vernielde glaswerk waren geluk kig nog enkele fragmenten ge spaard gebleven. Deze week nog kunnen de twee bij de inbraken beschadigde Goudse panelen de deur uit, vertelde de Delftse glazenier Knoll. .Knoeipanelen" Dat er, zoals gezegd., wel degelijk ver schil is tussen een glaschilder en een glazenmaker vond de oude heer Knoll bewaarheid ln enkele „knoeipanelen", die hij destijds in de-St. Janskerk aantrof. Daarbij hadden ondeskundigen zich van de oude voorstelling en de bedoeling daar achter niet veel aangetrokken en er maar wat op los gerestaureerd. Zo vond de Delftenaar zelfs enige pa nelen, die door de onverschillige handen ren hulsschilder waren gegaan. Deze goede man had doodleuk gebruik gemaakt an matglas om daaroverheen simpelweg met olieverf een voorstelling te schü- Voor een gewetensvol glasschilder als Lucas H. Knoll, in wie men alle kwali teiten van de oude gildegeest nog onder kent, ia natuurlijk nieta ergers denkbaar »n dergelijk gepruts. In het oude atelier aan de Delftse Schoolstraat, waar hij diende als rechter hand van de befaamde glazenier Schou ten, was men anders gewend. Daar werd elk gebrandschilderd scherfje tot in de kleinste loodlijntjes gedetermineerd en thuisgebracht. KAUWEN geeft uw zenuwen rust ontspant en is zo lekker zo fris zo gezond (Van onze Kunstredacteur) T\|E JACOB MAR1SSTICHTING heeft weer via een jury gesproken. U Zaterdag zijn enkele prijzen afgebeeld. Uitgeloofd waren prijzen voor schilderkunst, beeldhouwkunst en tekenkunst. Die jury heeft het niet eenvoudig gehad. Er waren niet minder dan 153 werken ter mede dinging ingezonden. Bij de schilderkunst ging het uiteindelijk tussen Wim Sinemus, Chiem van Houweninge en Meike Sund. bij de tekenkunst tus sen Willem Hussem, Gerard Coljé en Matthijs Overmans en bij de beeld houwkunst tussen mevr. Jos. van Riemsdijk, mevr. Lotti van der Gaag en Joh. van Zutphen. Ook de heer Knoll dook dan dikwijls in archieven en haalde korkzolders overhoop, fouilleerde bij wijze spreken verdachte antiquairs op elk scherfje zwervend glas. Zelfs bij s< nirjagers kwam men weieens terecht als het erom ging de oorspronkelijke scherven of voorstellingen bij elkaar te krijgen Zo liep meer genoemde Jan Schouten eens toevallig bij éen snuffeltocht tegen een paar scherven op. die hij bij oog opslag herkende als te zijn ontbrekende schakel-6cherven uit het raam van Jodokus Bourgois, pastoor-schenker een gehavend glaspaneel. Als scherveD geluk heten te brengen, dan was het we) bij de grote Goudse restauratie, zo de heer Knoll, als de beste. Verzamelzucht Mede door een dergelijke bijna bezeten aandoende verzamelzucht, slaagde hei Delftse atelier Schouten er in het tijd- van 35 jaar in de oude schoonheid de Goudse glazen weer opnieuw al» gesloten geheel naar voren te brengen Alleen aan deze vasthoudendheid is he immers te danken, dat Gouda zich erop kan beroemen ruim de helft van -rigincele glas weer In zijn kerkramen t is een ruwe schatting van de Delftse glasschilder, die zich juist van daag, nu hij het zo deerlijk gehavende. dóór zijn vaste oog en handen her stelde paneel van Crabeths origineel ulii mur haalt, herinnert welk enorm er van 1900 tot 1935 verricht is in Gouda. Of beter in Delft, want het eigen lijke werk werd daar-verricht. Het staal hem allemaal weer glashelder voor ogen. als de dag van gisteren. Vijfenvijftig jaar werkte hij op het atelier van de heer Schouten in de Frin- senstad. Behalve aan de Goudse glazen sloeg hij de hand aan de gebrandschil derde kerkramen in Oostvoorne, Ouds hoorn, Hoorn, Veeopoklers, van de Oude kerk in Amsterdam en de Grote of St Jacobskerk ln Den Haag. En dat is dan nog slechts een kleine bloemlezing. Operatie geslaagd De Delftenaars kennen hem van dicht bij uit de Nieuwe Kerk van het Wilhel- minaraam en dat van de Delftse studen- voorstellend de strijd tussen land en water. Nu is hij dus rustend restaurateur. Tot Gouda er weer even tussenkwam, dank zij de inbreker. Voor hem, Knoll, wegen laatste loodjes in het gekleurde raam echter .het minst zwaar; hij legt de laatste strips daar waar ze wel niet behoren volgens Dirck Crabeths originele visie, in de breuk van het engelenhalsje, maai .Glas 16" zal er niet onder gebukt gaan „Met Knoll zei er geen bars meer van", de nieuwe slagzin daarom kunnen De operatie op de schildersbank is geslaagd ende patiënt leeft. Wat wil men meer. „Deze week heb ik ze nog helemaal klaar en dan kunnen de deur uit", zo besluit de Delftse glazenier, die nu maar hoopt, dat men zijn hulp niet meer nodig zal hebben. Want daarvoor heeft hij zijn Goudse, glazen en zijn rust veel te lief. De gouache „Compositie" van Wim S>- nemus werd uitgekozen, omdat de jury daarin een persoonlijke en zuivere uitine van een fijnzinnig in vorm en kleur g. reallseerd gevoelen constateerde. Met a gemene stemmen werd het werk be kroond. De poëzie en de naïeveteit var het olieverfschilderij „De wonderlijk" tuin" van Meike Sund (echtgenote var Matthijs Overmans) vond grote instem ming bij de jury en kreeg de le mate riaalprijs. De 2e materiaalprijs kreeg Chiem van Houweninge v „Bloemstilleven I". dat grote waardering ontving voor de poëtische visie e opbouw ln kleur- en toonwaarden. Eenstemmig was de jury verder vraD oordeel, dat de tekening in O.I.-inkt, ge titeld „T. VIII 1958". van Willem Hussem voor de prijs in aanmerking moest ko men door de grote concentratie en vita liteit, door de sterke eenheid tussen schrift en beeldvorm en door de grot* virtuositeit in het hanteren van penseel en inkt. Van de tekening „Parasols" var Gerard Coljé gaat volgens de jury eer „diepe menselijkheid en een grote adem uit" en de tekening „Fabriek" van Over mans heeft „een eerlijk uitgesproken in terpretatie zonder effectbejag van een in. dustrieel object en een eenheid van on derwerp en uitdrukkingswijze". Ten aanzien van de beeldhouwkunst heeft de jury en dit is niet eerste maal kennelijk strengere eisen aangelegd dan die van „grote concentra tie", „Vitaliteit", „persoonlijke uiting" eD „grote adem". Althans hier kende men geen le prijs toe. Mevr. Jos van Riems dijk kreeg voor het plastiek in was „Moe der en kind" slechts een materiaalprijs, omdat het volgens de jury „niet sterk ruimtelijk gedacht" was, maar wel „plas- tisch en sprekende van tederheid, sfeer, intimiteit en verfijning". Mevr. Lotti van der Gaag verwierf eveneens een mate riaalprijs voor haar „Tortakel", daar dit werk getuigt van „krachtige spanningen en een levendig spel van vormen". Men gaat zich bij al die argumenten toch wel afvragen wat de wezenlijk* waarde van een kunstwerk is of althans moet zijn. Dwalen we niet al te veel af naar allerlei buiten-artistieke overwegin gen. gaan we niet te veel de weg op vai psycho-analytische overweging? Wi ontkennen beslist niet de innerlijke waar. i voor de kunstenaars zelf van de wer van Hussem en Sinemus. Aan Sine- s schrijven we ook een fijnzinnigheid de kleurbeleving toe en aan Hussem i directheid in de ritme-expressie. Maar wie zo eens rondgaat op de Haags Salon, wie de andere 200 werken beziel die voor deze tentoonstelling in Pulchri Studio te Den Haag waren ingezonden zal aan veel meer werken die eigenschap pen kunnen toekennen, diezelfde eigen schappen. Wat èn Hussem èn Sinemus missen is de basis, waarop men een monisch ontwikkelde kunst kan opbou wen die meer is dan alleen een decora tieve verschijning in een wat onzeker handschrift. Beeldende kunst moet ver beelding van innerlijk leven zijn. natuur lijk. Maar dat niet alleen. En als men nu dit soort bekroont en haar daarmede ver uitheft boven andere kunstuitingen, dan loopt men toch wel het gevaar de kunst hoe langer hoe meer te vervreem den van de mensen, voor wie de kunsi gemaakt wordt. Vooral als men een beeldje als dat van Jos van Riemsdijk, dat toch waarempel ook een verbeelding van innerlijk leven ls en waarvan het gewichtig staat te zeggen dat het „niet ruimtelijk gedacht" Is. maar dat slechts een materiaalprijs krijgt Waarom? Omdat het „niet ruimtelijk gedacht" is. Een zeer relatief begrip en in de be slotenheid en intimiteit en innerlijke expressie ook niet nodig. Vrijdagnacht is een uit Brussel komen, de Nederlandse personenauto, die zes per sonen vervoerde, nabjj Tongeren (Bel. gisch Limburg) tegen een bus gebotst, ten gevolge waarvan vier personen op slag werden gedood en twee zwaar gewond. Een der gewonden ls later In het zieken huis overleden, de andere gewonde ver keert in levensgevaar. De personenauto is vermoedelijk ty. dens de rit van de weg geraakt. Bij po> gingen van de bestuurder om de auto weer op het verharde wegdek te krij gen is hij met de tegemoetkomende bui, die arbeiders vervoerde, in botsing geko men. De auto werd door de bus enkelo meters meegesleept en vervolgens tegen een langs de weg staande boom in elkaar gedrukt. De personenauto werd bestuurd door de aannemer J. H. Corstjens uit Echt Deze werd op slag gedood, evenals zijn 16-jarige (oudste) zoon J. Ch. H. Corstjeni en het echtpaar Gerards, te weten de 22- jarige landbouwer J. M. Gerards 20-jarige echtgenote H. W. M. Gerards- Tubee eveneens uit Echt. De andere twe* inzittenden, die ook uit Echt afkomstig waren, namelijk de 20-jarige dienstbod* M. H. Slabbers en de 24-jarige mijnwer ker J. W. G. Tubee moesten zwaar ge wond in het ziekenhuis te Tongeren worden opgenomen. Mejuffrouw Slabben is daar aan haar verwondingen overleden De heer Tubee verkeert in levensgevaar. Van de inzittenden van de bus werd niemand gewond. Wat is er op komst Indonesië vordert vliegtuigen De Indonesische luchtvaartmaat schappij Garuda maakt volgens A.P. te Djakarta bekend, dat de regering de meeste toestellen, die op de binnen landse routes worden gebruikt, voor de eerstkomende drie dagen heeft ge vorderd en dat daarom de meeste bin nenlandse vluchten tot na 12 dezer zijn afgelast. Garuda wilde niet mededelen hoeveel toestellen dit zijn en waarvoor zij door de regering worden gebruikt en het was niet dadelijk mogelijk uitspraken te krij gen van de regering of de militairen. In officieuze kringen hoort men verluiden, dat de vliegtuigen wellicht nodig zijn om troepen te vervoeren naar het opstandige Noord-Celebes of Noord-Sumatra. waar de opstandelingen zich nog steeds roe- i en van plan zouden zijn 'n offensief Tegen honderd gearresteerden zal ln Irak binnen twee weken het proces be ginnen. Hierbij zijn tien vroegere rr ;n men vermoedt zeventig tot tachtig parlementsleden. IN DEN HAAG GEARRESTEERD Er begint enige tekening te komen in de verduisteringsaffaire van waardevoB* documenten uit het Nederlands Economisch Historisch Archief. Een maand ge leden werd de 33-jarige Fransman Guy M. A. B. uit Nice door de Haagse recherche gearresteerd, verdacht van diefstal van deze documenten. Een uitgebreid onderzoek, dat zich tot dc woonplaats van de Fransman uitstrekte en waaraan de Sureté Na tionale meewerkte, bracht aan het licht dat de Fransman in de afgelopen 12 jaren uit tientallen archieven in Europa doenmenten had gestolen. Deze diefstallen le verden de Fransman zeker 100.000 gulden op, zo meent de recherche nu reeds te kunnen concluderen, hoewel men vferwacht dat in de loop van het onderzoek In binnen- en buitenland dit bedrag hoger zal worden. Planten van prinses Wilhelmina T7EN PRINSES zond haar als welkomst groet een bak geurige planten uit de paleistuin. Een minister was. haa gemoet gereisd om haar een welkom thuis te wensen in Nederland. Een klein dochter boog zich over haar heen. er leidde haar naar de auto" naar huis Een heel oude dame had Indonesië laten en was naar Nederland gerepa trieerd. Zij telde 103 jaren en heette vrouw Portier—Tan-Kiet-Nio. Minister dr. Klompé was zaterdag naar Rotterdam gereden om de gerepa- trieerden namens het Koninklijk gezin, namens de regering en namens het Neder landse volk een bemoedigend welkom te roepen: „Het spijt me dat vandaag do zon niet schijnt bij uw aankomst. Maar wees ervan overtuigd dat er warmte is in ons hart. U hebt de laatste maanden iD Indonesië veel verdriet gehad. Wij kun nen u de vertrouwde omgeving u zich gewend had niet teruggeven. Wij zullen echter alles in het werk stellen om u zich in dit land thuis te doen ge- In de salon luisterde mevrouw Portier aandachtig. Voor haar op tafel stond een bak met geurige planten. Op een kaartje stond geschreven: „Prinses Wil helmina verwelkomt u in Nederland". Een kleindochter, mevrouw Cuno, ver telde dat mevrouw Portier enige tijd in Den Haag zal blijven en daarna opgeno men zal worden in het paviljoen voor bejaarde ge repatrieerden te Hilversum Medailles staatseigendom Onsportieve Russen gestraft Het presidium van de atletiekcommis- sie van de Sowjet Unie heeft bekend gemaakt, dat de discuswerpster Nina Ponomareva en de kogelstootster G. Zl- bina geschrapt zijn uit de Russische at- letiekploeg, die in Stockholm aan de Europese kampioenschappen zal deel nemen. Als reden wordt opgegeven .egoïsme en onsportief gedrag". De kogelstootster T. Tishkevich heeft ;en berisping kregen. De medailles, die rij op een onlangs gehouden Russische wedstrijd had gewonnen, zijn haar ont- lomen. Haar wordt „onsportief gedrag" /erweten. Ze blijft deel uitmaken van de ploeg, die naar Stockholm gaat. De affaire, een van de ingewikkeldste die de Haagse recherche in de afgelopen tien jaar kreeg te onderzoeken, vond haar oorsprong in een postzegelhandel in Den Haag. Een Haagse marcofilist een verza melaar van buitengewone Rostmerken met een historische achtergrond herkende enige documenten voor hem waardevolle postmerken, die afkomstig zouden zijn uit het Ned. Econ. Hist. Archief aan de Laan Copes van Cattenburgh. De verzamelaar veronderstelde, dat bij het archief de2 documenten zouden zijn verkocht en bi sloot zelf een kans te gaan wagen om er kele van deze documenten te kopen. Daar hoorde hij dat dergelijke docu menten nooit waren verkocht en 't denk beeld dat de betreffende documenten ge stolen zouden zijn, lag dus wel hand. De Haagse recherche werd inge schakeld en men ontdekte dat de docu menten waren verkocht door de F: man Guy M. A. B., die de laatste weken vrijwel dagelijks het N.E.H.A. bleek te bezoeken. Bij het eerst volgende bezoek archief werd de man door de inspecteur W. Rol gearresteerd. Op het bureau be kende hij de drie documenten met post merken te hebben verkocht. Bij vergissing waren deze documenten tussen zijn studiepapieren geraakt, telde de Fransman, en om de goede re laties mét de postzegelhandelaar te stendigen. had hij de documenten hem verkocht. Uit het verdere onderzoek bleek dat de man inspecteur was bij een transporton derneming in Zuid-Frankrijk. Zijn vader had een hoge functie bij de Zuidfranse prefectuur. De Fransman is getrouwd heeft een dochtertje van vijf jaar. Aanvankelijk hield de man vast aan i bekentenis betreffende dc drie documen ten uit het archief in Den Haag. Toen de politie echter een dieper gaand onderzoek b(j de postzegelhandelaar die overigens te goeder trouw bleek te z(Jn instelde, kwamen er waardevolle marcofilistische stukken uit Franse, Belgische. Luxem burgse en Duitse archieven op tafel. Door de mand De Fransman ging door de mand toen hem dit materiaal werd voorgehouden. Hij gaf toe reeds in 1946, toen hij zijn hobby begon, direct met stelen uit e zijn begonnen. Hij interes seerde zich vooral voor poststukken uit de Napoleontische tijd en wel in het bij zonder voor de post uit de tijd van de veldtochten van Napoleon door Europa. De veldtochten van anderhalve eeuw ge leden volgde hij op de voet en in elke plaats werden archieven nagepluisd geplunderd. - dag vóór zijn arrestatie heeft de Fransman wellicht lont geroken. Twee t documenten bracht hij op het Hollandse Spoor-station in Den Haag. De politie wist deze dozen te achterhalen in beslag te nemen. Inspecteur W. Rol van de Haagse jcherche vertrok vrij spoedig na de arrestatie van de Fransman naar Parijs. het onderzoek samen met de Su reté werd voortgezet. Op een hotelka de Fransman, die hij daar per manent had gehuurd, werden stapels gestolen documenten gevonden. De waan de stukken varieerde. Er waren stukken bij van honderden guldens waarde. ren had de Fransman op aanraden le Haagse recherche aan zijD die van de manipulaties van haar man niets wist, 'n brief geschreven waarin hij haar meedeelde te zijn gear resteerd en waarin hij haar verzocht niet aan zijn archief te komen. De politie wilde n.l. voorkomen dat de vrouw, indien zij langs andere wegen van de arres tatie zou horen, het uit diefstallen gro tendeels opgebouwde archief zou ver branden. In Nice, waar de Haagse in specteur eveneens heen ging, kon men zodoende beslag leggen op het gehele archief. gegevens te hebben verzameld. Veel do cumenten zijn namelijk afkomstig uit gesloten familie-archieven en deze zijn vrijwel niet gecatalogiseerd. In-het bui tenland wordt het onderzoek naar d» diefstallen uit de archieven eveneen» met kracht ter hand genomen. De Fran se politie controleert de bankrekening de gearresteerde Franse marcofolist. Waai zal I •cht j Familie-archieven den uitgemaakt. In tenminste vijf landen heeft de justitie grote b» langstelling voor de Fransman, die zich in archieven placht voor te stellen all professor of doctor. Rechercheurs van de Franse Sureté zullen binnenkort naar Nederland komen om het onder zoek in deze zaak geheel rond te krijgen. Kind in Lisse door trein gedood Op het perron te Liese is zaterdagmid dag het ruim 2-jarig zoontje van de fa milie Hoenders te Lisse, door een trein gegrepen en dodelijk verongelukt Het kind was op het perron aan het spelen terwijl 'n trein binnenkwam en is vermoedelijk door een treeplank van d# rijdende trein geraakt Elektronisch brein voor reddingen ter zee Reddingspogingen over een grote uitge strektheid van de Atlantische Oceaan kunnen nu sneller én doelmatiger geschie den dank zjj een elektronische admini stratiemachine op het hoofdkwartier van de Amerikaanse kustwacht te New York. Het is een IBM 305 RAMAC, die ge ïnstalleerd is om scheepsposities te be rekenen naar gegist bestek. Het is een tweelingbroertje van de machine, die in het Amerikaanse paviljoen van de Expo e aandacht trekt. De kustwacht heeft de Noordatlarrtische Oceaan in twee reddingsgebieden ver deeld, en alle schepen van elke nationa liteit plegen hun positie, snelheid en koers te rapporteren, wanneer zij die gebieden binnenkomen, verlaten of van het andere gebied overgaan. De IBM 305 veTwerkt thans deze ge gevens, bergt ze in haar geheugen en be rekent dagelijks de positie van elk schip iar gegist bestek. Verkeert nu een schip in nood, dan bepaalt de machine automatisch, welke schepen het dichtst in de buurt zijn en de kustwacht kan die schepen inschake len, wier hulp door positie, snelheid en inrichting het meeste kans van slagen biedt De IBM 305 is gebouwd om een magnetisch geheugen dat vijf miljoen tekens kan bevatten aan beide zijden van 50 metalen schijven om een verticale as, die 1200 wentelingen per minuut maakt Men kan informaties oproepen en opber- fractie van één seconde en ln iedere gewenste volgorde. De kustwacht heeft een voortdurende controle tot op de laatste minuut van alle scheepspositie» andere opgeborgen gegevens. De mag netische schijven omvatteh drie hoofd files. De scheepsfile, die naam, oproep- teken, rapportnummer, laatst uitgere kende of gerapporteerde positie, snelheid en koers van elk schip bevat, de positie file die wordt gebruikt als een schip in nood verkeert en de derde, die geschatte dag en uur van aankomst, bestemming, scheepsnaamen oproepteken omval MARANATHA-LANDDAG In aansluiting op ons dezer dagen ge publiceerde bericht over de Maranatha- landdag wordt meegedeeld, dat deze woensdag 13 augustus in de grote Hout- rusthal te Den Haag wordt gehouden van tien uur 's morgens tot acht uur 'i avonds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 6