Bijtel
Het sezag van de
Puzzel
CfsRIbÉ t.üJK
Vakcentralen zouden thans in
een impasse verkeren
Katholiekendag in
„protestants Berlijn"
Een woord voor vandaag
Kanttekeniri
ól\/anwe
Op zoek naar een
nieuw verstaan
Overal ter wereld zoeken de
theologen naar een nieuwe be
nadering van de Bijbel. Welk
gezag heeft hij? Hoe oefent h\j
zijn gezag uit? Wat is de ver
houding tussen Woord Gods,
openbaring Gods en het ge
schreven woord? Dit zijn vragen
die telkens in de kerkelijke
bladen aan de orde komen. Ook
in ..De Rotterdamsche Kerk
bode" heeft ds. F. de Graaff ge
schreven over het gezag van de
Heilige Schrift. Hij begint met
er op te wijzen dat zowel voor
als tegenstander», van ..de vrouw
in het ambt" rich beroepen
hebben op de Bijbel en vraag*
dan: Spreekt de Bijbel zichzelf
tegen?
Hij r
i de
fundamentalisme dat de letterlijke
onfeilbaarheid van de Schrift leert.
Ook de gereformeerde gezindte
van ons land. hoewel misschien
rmnder simplistisch meent dat
wat de Schrift zegt niet alleen
waar is. maar ook juist. Volgens
de schrijver geloven deze mensen
in het wereldbeeld van de Bijbel.
De slang heeft ..werkelijk" ge
sproken en de aarde is geen bol
maar een plat vlak.
Daar slaat tegenover de ge
dachte: Gods Voord is in de Bij
bel. De vrijzinnigen hebben ge
tracht de kern van het Bübels ge
tuigenis te handhaven terwijl zij
de delen die niet overeen kwamen
met de wetenschap verwierpen.
Zij meenden in zichzelf maatsta
ven te bezitten nl. rede en gewe-
Geen synthese
Weer anderen hebben gepro-
bee-d om een middenweg tussen
beide standpunten te vinden en in
onze dagen nog worstelt de thee-
het moeilijkst. De rechterzijde
verwijt haar dat zij uiteindelijk
van een vrijzinnig standpunt uit
gaat. terwijl de vrijzinnigen haar
van al te grote orthodoxie be
schuldigen. Prof. Hering heeft zelfs
de hele theologie van Karl Barth
een compromis genoemd tussen
vrijzinnigheid en orthodoxie.
Ds. De Graaff schrijft dat
beide eerste standpunten uitgaar.
van een mening. Wanneer wij
tvginnen met een mening en
door die mening geleid tot de
Schrift komen, is dat slechts op
een wijze geoorloofd nl. door de
Schrift te benaderen vanuit,-.de
„mening van de Geest".
Er Is nu echter het gevaar dat
wij onze mening aanzien voor de
mening des Geestes. Zowel het
zgn. fundamentalisme als het oud-
vrijzinnige standpunt gaan uit
van wijsgerige veronderstellingen.
De synthese van beide blijft dus
ook in het wijsgerige steken. Wat
wordt er eigenlijk bedoeld met
letterlijke onfeilbaarheid en wer
kelijkheid. Beide noties stammen
niet uit het bijbels getuigenis.
Met letterlijke onfeilbaarheid
wordt bedoeld, dat de werkelijk
heid op volstrekt juiste wijze door
het Schriftwoord wordt weergege
ven. Er is dus een volstrekte
overeenstemming van de werke
lijkheid en het Schriftwoord.
Deze gcdachtcncoratructie be*
rust op een wijsgerig en nlet-bij-
bels waarheidsbegrip: waarheid
Is hier overeenstemming van het
werkelijke ding en de gedachte.
Deze waarheidsnotie stamt nit
een westers verwerken van het
platonisme. Er ia door middel
van dit w»arheldsbegrip een let
terlijke overeenstemming van de
werkelijkheid en de ideeën. ge
dachten of woorden mogelijk.
Het behoeft zo gezien geen be
toog dat van een synthese van
beide meningen die hun uit
gangspunt niet in de Schrift maar
in een wijsgerig waarheidsbegrip
hebben, geen heil te verwachten
mens in de verzoening. Met het
woord ..mens" wordt hier niet
een abstractum bedoeld, maar de
mens zoals hij in een bepaalde
situatie in de geschiedenis leeft.
Het Woord is vlees geworden
betekent o.a. het Woord is situa
tie geworden: Christus is voor ons
tot zonde gemaakt d.w.z. Hij
heeft zich met onze situatie ver
bonden. De bijbel is het boek,
waarin deze ontmoeting wordt
uitgesproken.
Het is troostvol, dat de mense
lijke situatie niet is weggewerkt
achter een schoon idealisme.
Juist de zogenaamde onvolmaakt
heid. beperkte inzichten, primi
tieve mentaliteit laten ons zien,
hoe waarachtig God vlees gewor
den Is. Wie dit weg wil werken
miskent het geheimenis van de
vleeswording. Zo wordt fcc mo
gelijk om ook over dc zogenaam
de duistere gedeelten van de bij
bel te preken zonder inlegkunde.
Wanneer wij iets gaan vcrsiaan
van het wezen der Incarnatie
(Joh. 1:14» dan verstaan wij ook,
dat wat wij werkelijkheid noe
men d.l. onze verwerking van het
bestaan geen criterium Is voor
Gods waarheid.
Die waarheid Gods kan niet van
de bijbel geabstraheerd worden.
Daarom belijdt de Kerk. dat Je
zus Christus lichamelijk is op
gestaan en lichamelijk in ons li
chaam aan de rechterhand des
Vaders is.
Het moge duidelijk zijn dat wij
in het bovenstaande zeer onvolle
dig op enkele punten hebben ge
wezen, die met het gezag van de
Heilige Schrift samenhangen. De
ze opmerkingen hebben geen an
dere bedoeling dan onszelf en an
deren uit te drijven tot een onder
zoek var. onze grondslagen en
waarheidsnoties. Dit onderzoek
kan alleen recht plaatsvinden als
wij onze waarheidsopvatting toet
sen aan de Waarheid, die Jezus
Christus is.
Andere w
:eg
De vraag is nu: Is er een an
dere weg? De waarheid van de
Heilige Schrift is een andere dan
de genoemde wijsgerige. Deze
wijsgerige waarheid is niet meer
dan juisfheid van overeenstem
ming van werkelijkheid en ge
dachte De waarheid van de bij
bel is de ontmoeting van God en
frieuwe structuur vakbeweging gewenst? (11)
Is de tijd van homogene
frontvorming voorbij?
(Van onze sociaal-economische den nog steeds een neig-.ng tot homoge
ne frontvorming vertoont?, zo vraagt dr.
Kwant zich af.
De vakcentralen schieten op het laat
ste punt tekort, zo meent hij. al maakt
het verleden dit begrijpelijk.
..Hier komt nog bij. dat socialistisch
georiënteerde vakcentrales soms de ho
mogeniteit als beginsel verdedigen en
""•'•socialistische centrales moeten, voor
met het oog op de propaganda
onder de slechtst bedeelden, hier reke
ning mee houden. Vele hogere werkne
mers pleiten daarom voor aparte orga
nisaties voor de verschillende lagen,
die dan op federatieve wijze zouden
moeten samenwerken."
redactie)
BEHALVE dat het dagblad De
Tyd in zjjn twaalf hoofdar
tikelen over een hervorming van
de structuur der vakbeweging
(waarover wij onlangs ook reeds
schreven), ernstige kritiek laat
horen op de huidige situatie, laat
het ook niet na volledig begrip te
tonen voor het ontstaan van die
situatie. Maar juist in dit ontstaan
meent het een reden te zien tot
hervorming.
Dr R. C. Kwant O.E.S.A. betoogt in
één van de hoofdartikelen, dat de situ
atie van de vorige eeuw dwong tot een
homogene frontvorming der arbeiders,
orr.dat er een duidelijke gemeenschap
pelijke vijand was. De onderlinge ver
schilpunten tussen de werknemers vie
len toen in het niet.
De leiders van de arbeidersverenigin
gen stonden zeer dicht bij de leden. Ook
zij leidden een onbeschermd en bedreigd
bestaan en deelden met de aangeslote
nen meestal de armoede.
De tijd van rechteloze organisaties
van rechtelozen is thans echter voorbij
Maar. zo betoogt dr. Kwant, de neiging
Uit zelfbehoud
genen, die naar hervormingen streven,
een aanval plegen op de zo moeizaam
verkregen eenheid. De ..hervormers"
willen alleen voorkomen, en dat is ook
hun goed recht, zo ni,st hun plicht, dal
onze katholieke arbeidersbeweging uit
groeit tot een beweging, waarin de be
langen van de handarbeiders overwegen
en derhalve die van het leidinggevend
personeel en de mediale groeperingen
de verdrukking dreigen te geraken.
Wij kunnen ons niet aan de \ndruk
onttrekken, aldus de B.K.I. in h^t dag
blad De Tijd. dat de K.A.B. steeds weer
poogt de bij haar aangesloten vakbon
den in het keurslijf van haar beleid te
dwingen.
(Morgen hopen we nog aandacht te
vragen voor enkele internationale aspec
ten van georganiseerde vakbondsstruc
tuur aan de hand van de brochure
het dagblad De Tijd.).
zijn
homogene frontvorming bestaat nog noodzakelijk open gesprek zal komen.
steeds bij de hedendaagse vakcentralen. De Beroepscentrale voor Katholieke
Het begrip Solidariteit wordt dikwijls Intellectuelen merkt in dit verband het
deze richting geïnterpreteerd. volgende op: Wanneer de leidinggevende
..•..i. -gewortelde I werknemers en vele hoofdarbeiders zi.ch
n verschil- I niet zonder meer binnen de huidige
K A B. willen organiseren dan spreekt
k; verwatenheid en uitge-
RFKOPPlMliSWFRK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Bedankt voor Nieuw-Lekkerland (wijk
Dorp): K. van de Pol te Veenendaal.
Aangenomen naar Buitenpost: J. Ph.
Hilhorst. predikant voor bijzondere werk-
•eranderuig kan n odzakclijk zaamheden te Buitenpost,
r zelfbehoud, aldus dr. Kwant.
Hij wijst er op. dat de K.A.B. .inder
daad aangesloten bonden kent van ho
gere werknemers; Maar het niveauver
schil binnen de ene arbeidsxvereld komt
bij lange na niet voldoende tot zijn,
recht. Er is geen volkomen homogeni
teit meer maar wel een nog steeds blij
vende neiging tol homogene frontvor
ming.
Dr. Kwant verklaart ten slotte: Men
besmeurt de idealen (solidariteit) door J
ze te misbruiken als dekmantel voor I
verdediging van posities, die prijsgege-pen. behorende tot kerken die deel
moeten worden. Hij spreekt de maken van de anglicaanse kerkgemeen
schap. is zondag besloten met een dienst
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Woerden: ds. A. var
Kooy te Ezinge.
Bedankt voor Rijswijk: H. D. Brugge-
man te Schiebroek Hillegersberg.
Lambethconferentie
beëindigd
De Lambeth-conferentie van bisschop-
wens uit, dat het thans spoedig t
De vakcentrale heeft
vrees voor de erkenning
lende niveaux van arbeiders.
De gemeenschappelijke vijand is eCh-
het verdwijnen en het begrip
Een piramide
Te veel is men nog steeds geneigd
om b:j hc'. oezien van de arbeiderswe
reld te denken volgens het schema
werkgever-werknemer. Maar dit is ver
ouderd. vooral wanneer men denkt aan
bedrijven als Philips, dc Hoogovens, de
Nêderlandse Spoorwegen, de Staatsmij
nen. De grens tussen werkgever en
werknemer is niet scherp meer te trek-
kep; Er ziin mensen d;.e zichzelf werk
nemer voelen,ddcfi door dé arbeiders
als 'Werkgever Woftfen' "g'ikwalificeeid.
Alleen in het kleinbedrijf is de schei
ding nog duidelijk, maar dit mag geen
maatstaf zijn.
Een tweede reden waarom de homo
gene frontvorming een achterhaalde
structuur is, is, de verbreding van h:'.
begrip werknemer, vooral in verband met
de scholing! In de arbeidswereld treft
rae.1 thans een groot aantal universüair
gevormden aan. Er is een piramide ge
groeid met zeer vele lagen. De homoge
niteit
o de
als de heer Middelhuis, voorzitter van
de K.A.B., heeft gesteld, doch veel meer
een zekere angst,, dat door de feitelijke
machtspositie van de handarbeiders de
belangen van de leidinggevende en medi
ale werkers binnen de huidige K.A.B.
t' bet gedrang dreigen te raken. mensheid
Men doet het telkens
Westminster Abbey. De dienst werd
geleid door dr. Geoffrey Fisher, aarts
bisschop van Canterbury. Hij werd ge
assisteerd door de Japanse bisschop
Michaele Jashiro en de primaat var
de anglicaanse kerk in Canada, Waltei
Mester Barfoot.
De preek werd gehouden door bis
schop Henry Knox Sherill, hoofd van
de Amerikaanse episcopaalse kerk. Hij
vioeg nogmaals de aandacht
feit dat de huidige mensheid in angst
en verwarring leeft cn vroeg zich af of
de kerk als geheel wel voldoende be
kommernis had getoond met de lijdende
of haar zorgen wél doel
i of de-1 hadden getroffen.
Medewerking van rode regering
(Van een Duitse medewerker)
et zeervele' lagen.PDe"homoge- i ..protestantse Berlijn" met zijn minderheid van elf procent
i de werknemc s is grotendeels rooms-katholickcu zal van 1317 augustus meer dan honderd-
:-rdvann\ncnEge^ee^haw^l^ker strijdfll,izend katholieken herbergen, die daar hun 78ste katholiekendag
van de g -.amenlijk werknemers tegon komen houden. Zij hebben Berlijn voor hun samenkomst uitge-
e:h gemeenschappelijke v.!and. Veel er. kozen om de eenheid tussen de katholieken van voor en achter
zijn er spanningen gekomen Dinner, de
ene arbeidswereld: op welke wijze moe- het ijzeren gordijn te demonstreren.
ten de verschillende niveaus van defi:-, Het thema van het congres zal zijn: Onze zorg: de mens; ons
be:d gehonoreerd worden" Heer
De vakcentralen strijden niet lanfcar n Meer.
^e>1UZi1'noefëne^ niet r"lwn° in vloed uit' LNa langdurige onderhandelingen heeftvoorzichtig zijn omdat het congres in de
nn deVV-'lchaooèl kcoosi tievan de Oostberlijn toestemming geven om ook laatste jaren een belangrijke verande-
aangeslo'en leden Z j beuwen mee aan'daar samenkomsten te houden. De ge- ling heeft ondergaan Kort na de oorlog
het ge'i 'i° e- .ve-'-nschaopêliik?r meenteraad stelde zelfs vergaderzalen berustte de leiding geheel in handen
heilsbestel: Z'.j zijn machtige lichameh ter beschikking en de communisten leken, die het congres gebruikten als
geworden, wier invloed door allen ge- «»Ven ook toestemming voor vier extra podium om te reageren op de politieke
voeld wo-dt treinen met deelnemers uit West-Duits- omstandigheden. Meer en meer is de
Op deze wijze -s er een grote afsta ,1 lan? Deze soepele houding wekte veel leiding in handen van de geestelijkheid
Op reis naar „een beter vaderland". U kent waarschij
wel het lied over de pelgrims, aan wie wordt gevraagd
zij heengaan. En dan antwoorden zij in koor: „Wij gaai
des Konings roepstem naar Gods Huis in 't Vaderland!"
schien hebt u het op de zondagsschool wel gezongen,
meisjes zongen dan de vraag en de jongens antivoord
Later hebt u misschien wel gedachtdat het toch wel
simpel wes en dat degene, die het vers maakteniet met
benen op de grond stond. Toch is het Bijbels! God roep
u weet ook wel, dat de reis door het leven een doel i
hebben anders beklaagt u zichzelf onophoudelijk, d
eraan begonnen bent, dat u het klinkt wat cruii
wereld bent geschopt. Er zijn mensen, die al hun heil z
in de welvaartsstaat. Dat gaat natuurlijk niet zo vlug.
misschien een kwestie van eeuwen, maar komen doet
Laten we het maar heel simpel bij dat vers houden. Dat I
beslist geen wereldmij ding te betekenen: het gaat er al
maar om wat het definitieve doel is. Het Vaderland be
nu en hier. Omdat Gods Koninkrijk eenmaal wel in
glorie doorbreekt, maar omdat u nu reeds tekenen kunt
dekken van dat Rijk. Dat is een spanning, dat is een boe
avontuur!
BEPERKING MELKPRODUKTIE
^/ELKE KRITIEK men op het be
leid van minister Vondeling mo
ge hebben, men zal moeilijk kunnen
ontkennen dat dit beleid zeer voort
varend is. De ministeriële start was organiseerde agrarische
misschien wat tè voortvarend, maar
in ieder geval is bereikt dat de ge
dachte aan een voorzichtige ombui
ging van de landbouwpolitiek
gehaperd aan het overleg tusse
georganiseerde landbouw
nister. Dc plotselinge ombuiging
het beleid-Mansholt overviel he
bedrj
Het is bekend dat minister Vond
vóór het nieuwe melkjaar de
garantieprijs wil bekend
vrijwel algemeen ingang heeft ge- Deze voortvarendheid valt te 1
vonden.
Dat deze ombuiging niet ten koste
mag gaan van een verantwoorde
De veehouders weten dan op
waar zij aan toe zijn,
Aan het einde van deze maan
ciale en economische positie van boer dan ook het overleg tussen min
landarbeider ligt voor de harïd. Vondeling en het Landbouw»
en voor de hand trouwens als het over de nieuwe melkprijs hervat
gestreefd moet t
den. Daarbij komen de verschil!
den de produktie meer aan te passen uitgangspunten
i deze prijs i
de vastste
i de orde.
i groot belang dat Nu het bestuur van het Landbi
i het Landbouwschap schap zich in principe bereid
verklaard, mee te werken aan
beperking van de melkproduktl
de afzetmogelijkheden.
Daarom is het
het bestuur va
in beginsel bereid is, het komend
„melkjaar" een garantieprijs voor
een deel van de melkproduktie te te hopen, dat de minister v
aanvaarden. Dit is- een bewijs, dat bouw zoveel prijs stelt op
ook in landbouwkringen volledig be- zond overleg dat hij in samen 1
grip is ontstaan voor de gewijzigde king met de georganiseerde landt
internationale situatie op zuivelge- erin zal slagen een bevredigend!
bied. rantieprijs vast te stellen- 1
De boerenorganisaties stonden verle- de boer recht op als hij eei
den jaar nogal sceptisch tegenover zijn melkproduktie tegen
dit nieuwe garantiebeleid, dat echter prijs moet slijten. Met deze m
door de Tweede Kamer werd aan
vaard. Het scepticisme is nu klaar-
blijkeüjk overwonnen, al corrigeerde Het agrarische bedrijfsleven heel
het bestuur van het Landbouwschap eenmaal een eigen karakter. Men
dan ook een aanbeveling van de wel schone theoretische syste
hoofdafdeling veehouderij.
Deze positieve medewerking
georganiseerde landbouw aan een in-
ontwikkelen over de beperking
de melkplas, maar al deze syste
komen in de praktijk in strijd
perking van de melkplas (niet alleen de werkelijkheid. Zo kunnen o.a.
matologische omstandigheden
goede of ten kwade) een streep
len door alle berekeningen.
voerprijs) zal door minister Vonde- Het is mede daardoor dat de J
ling ongetwijfeld worden gewaar- bouwpolitiek anders gericht
deerd. zijn dan het beleid t.o.v. het ii
Verleden jaar heeft er nogal wat striële bedrijfsleven.
EEN WAARSCHUWING
door een gegarandeerde prijs
een deel van de produktie, maar ook
door een verhoging van de kraeht-
pjET gevaar v
schappelijke
Verenigde Naties in haar zojuist ge
publiceerde rapport waarschuwt is
niet nieuw. We weten reeds vele ja
ren, welke risico's verbonden zijn,
niet alleen aan de proefnemingen op
eten- worden, dat Moskou zich inden
n de aan zijn belofte heeft gehoudei
zullen dc werkzaamheden aan nil
projecten ongetwijfeld doorgang
ben gevonden.
De Ver. Staten zijn evenwel nog
ver. Zij hebben de serie prot
grote schaal met kernwapens, maar mingen in de Stille Oceaan nog
ook aan het gebruik van atoomener
gie voor vreedzame doeleinden.
Niettemin kan deze waarschuwing
van grote waarde zijn, nu de onder
handelingen tussen Oost
over maatregelen, die controle op
beëindigd. Wel mag worden
wacht, dat ook de Amerikanen
zullen zijn, dat zij het
antwoord achten tot stopzetting
West de kernexplosies over te gaan zoi 1
de verdediging van de vrije werd
werknemer
icludeert hieruit, dal
„Dé
Di® Kwant coi
vakcentralen in een imnasse zijn geko
men. ZIJ vertegenwoordigen. beharticn
en verzorgen „het" belang van „dc"
werknemer. Deze formule k'lnke mooi,
maar Is een abstractie, aldus dr. Kwant.
„De" werknemer bestaat niet meer.
de ar- verbazing Toen de protestanten verleden .gekomen die de dag gebruiken om de
a a Ti gesloten Ie- jaar o™ dezelfde toestemming vroegen kerk op straat te laten getuigen van haar
werd zij hen geweigerd. De Evangelische geloof.
Kirchetag kon toen niet in Oost-Duits-
land worden gehouden.
Nog merkwaardiger wordt deze
toestemming als men hem ziet in het
licht van een aantal zeer felle anti
katholieke uitlatingen in de Oost-
1 Duitse pers, ln kringen van de
rooms katholieke kerk rekent men
dan ook met de mogelijkheid dat de
gegeven vergunningen alsnog zullen
worden ingetrokken.
Dit congres zal sterk het element
getuigen in zich moeten dragen. De i
rooms-katholicke bisschop van Berlijn i
heeft verklaard, dat de „Heer in het I
mysterie van het altaar" het middelpunt I
moet worden van dit treffen. Iedere dag
zullen er diensten worden gehouden in 1
de kerken van Berlijn en verschillende
pontlflcaalmissen zullen worden opge-
bod van kernproeven mogelijk moe
ten maken, aich tn een ver8e»ordert sewaeht. Nu reeds moet «ordei
stadium bevinden. d' ""lo-actteve »<ral.»l
.- het uiterste t« beperken. Boven
Tijdens dere besprek.n8en die «.als v„. staten, nu ook I
men weet door deskundigen van bei- -
de partijen te Gïnève worden gchou-
den, is reeds overeenstemming be- beteiken
verschillende methoden
politieke beslissing niet in dc
staan, als het overleg
nische mogelijkheden van afdo
controle is voltooid.
gen, zoals een bloeiend economisch ie-,
i ven. de vermenselijking van de arbeid.
Een van de vragen die op de Gerefor- het waken tegen een herlevend kar:1?,- De leiding van dc katholiekendag heeft
meerde Oecumenische Synode van ?me. en de kerstening van de afbe;d. daarom besloten om zoveel mogelijk alle Qp het Feest van Mariahemelvaart (15
Potchefstroom zal worden besproken doorsneden door belangenversch-.'. De politieke uitlatingen te vermijden. MenaUgUS[U8) worden er honderdduizend
is het verzoek van dc Gereformeerde erschilieode geleding'n :!ler. „ok de wil alles voorkomen was de samenkom-mensen verwacht in het Olympisch
Kerken van Zuld-Afrika om het reeds eigen belangen behartigd zien var. oe s,en in gevaar kan brengen, vooral om- stadion voor een pontificale mis. Reeds
anwe- iaag van de piramide, waar zij zich be- dat enkele dagen geleden vier Jezuiten-23 kardinalen, aartsbisschoppen en bis-
'oor een or- paters gevangen genomen werden. Hun schoppen hebben medegedeeld dat zij
1 het verle- verblijfplaats is nog onbekend. Mei) kan _..u
eerder geuitt
zige kerken
zoeken by de Wereldraad
erzoek 1
geen aansluiting te-vinden. Kan
herhalen, ganisatie.
102
Het plotselinge, onregelmatige gestotter van een
machinegeweer onderbrak zijn gepieker en enkele
ogenblikken lang was hij enkel oren en ogen. Toen
ratelde, secondenlang, een lichter machinegeweer.
Even plotseling als ze begonnen waren te schieten.
De kanonnen van
»egonr>
sgen beide wapens. Mallory wachtte niet langer
..Pak de boel bij mekaar." fluisterde hij gejaagd.
..We nemen alles mee. Er is iets mis." Een halve
minuut later hadden ze de touwen en springstoffen
weer hl hun rugzakken, deze omgehangen en waren
ze op weg
Bijna dubbel gebogen, ervoor wakend geen geluid
te maken, haastten ze zich over de platte daken
naar het oude huis. war ze zich eerder op de avond
verborgen hadden en waar ze nu Louki zouden tref
fen. Ze waren nog maar een paar meter van het huis
toen ze een wazige gestalte zagen oprijzen, maar
meieen begreep Mallory dat het Louki niet kon zijn.
want daarvoor was de man te groot: zonder zijn
vaart ln te houden, wierp hij met volle kracht zijn
180 pond wegend lichaam togen de onbekende op.
Zijn schouder trof dc man vlak onder het borstbeen
en perst" met een explosief gesis het laatste aasje
lucht uit diens longen. £cn seconde later waren Mil
lers pezige handen om de strot van de man geklemd
en wurgden hem langzaam.
En de man zou gewurgd zijn want geen van
hen beiden was op dat moment voor halve maatre
gelen te vinden indien niet een plotselinge inge
ving Mallory zich over het vertrokken gezicht met
de starende, uitpuileiade ogen had doen bukken en
hij niet de gesmoorde kreet van ontzetting had op-
Dusty'" fluisterde hij schor. „In 's hemelsnaam,
hou op' Laat 'm los 't Ls Panayis'"
Miller hoorde hem niet. In het donker was zijn ge
zicht als graniet en zijn hoofd zonk steeds dieper tus
sen de schouders terwijl hij vaster toegreep en de
Griek in een akelige snook-c'^tige stilte smoorde.
..'t Is Panayis. jij Idioot. Panavis!" Mallorys
mond was vlak bii Millers <x>r en zijr harden ruk
ten aan d-ens polsen om die van P»nayis keel t«
trekken. Hij hoorde Panayis' hielen dof op het met
r AUSTAIR MACIEAN
streep. Miller zag hoe de Nieuwzeelander de schou
ders liet zakken en kon niet langer wachten.
„Wat ls 't, chef? Er is wat met Louki gebeurd,
is 't niet?"
..Ja," antwoordde J^allory zacht. „Ze waren^ juist
gras begroeide dak roffelen en rukte met al zijn
kracht aan Millers handen: tweemaal eerder had hij
dit geluid gehoord toen een man stierf onder Andrea's
sterke handen en hij wist opeens met grote zekerheid
dat Panayis hetzelfde lot zou ondergaan, als hij er
niet in slaagde Miller zijn vergissing duidelijk te ma
ken. Maar plotseling begreep Miller hem. ontspan
de zijn greep zich en richtte hij zich op. nog altijd
{eknield. de handen slap langs de zijden hangend,
waar hijgend staarde hij zwijgend naar de voor
hém liggende man.
..Wat mankeert jou?" vroeg Mallory zacht. ..Ben
je doof of blind of soms alle twee""
..Ik was even in de war. geloof ik Miller streek
met de rug van een hand over zijn voorhoofd: zijn
gezicht verried geen enkele emotie. ..'t Spijt me,
..Waarom bied je mij je excuses aan?" Mallory
keek naar Panayis, die nu rechtop zat. zijn keel
masseerde en hijgend en gorgelend, diep adem haal
de. ..Ik zou eerder zeggen dat je Panayis.
..Excuses kunnen wachten." viel Miller hem ruw
in de rede. ..Vraag hem maar 's wat er met Louk:
is gebeurd."
Mallory keek hem een ogenblik strak aan. wilde
ets zeggen, bedacht zich en vertaalde de vraag in
het Grieks. Hij luisterde naar Panayis' hortende ant-
woerd zelfs de poging tot snreken deed de nan
zichtbaar pijn en toen werd zijn mond één strakke
andere kant uit te laten rennen, maar de mitrailleur-
snhutter schoot bem door de borst. Andrea schoot
de mitrailleurschutter neer en hij heeft Louki mee
genomen. Panayis zegt dat hij zeker zal sterven."
Zonder op enige moeilijkheid te stuiten beten de
drie mannen de stad achter zich en gingen in rech
te lijn op het kasteel Vygos af. daarbij de straat
weg mijdend. Het was begonnen te regenen een
zwarte, hardnekkige regen, die de bodem door
weekte en slap maakte, zodat de akkers, die ze
moesten oversteken, bijna onbegaanbaar waren.
Juist waren ze over een van deze akkers gezwoegd
en zagen ze de vage omtrekken van het kasteel
dat in tegenstelling tot Loukis overdreven bewering
nog geen anderhalve kilometer van de stad lag
toen ze een verlaten plaggenhut passeerden. Voor
da eerste maal sinds ze van het plein in Navarone
waren vertrokken, deed Miller z'n mond open.
..Ik ben dóódop. chef!" Het hoofd hing hem op
de borst en hij haalde moeilijk adem. ..Ik geloof
dat de ouwe Miller lelijk aan 't aftakelen is. Kun
nen we hierbinnen niet ec-n paar minuten uitblazen,
chef. en even een sigaret opsteken?"
Even keek Mallory hem verrast aan, dacht er
toen aan hor wanhopig vermoeid zijn eigen benen officiële bericht van Russische "oor
waren en gaf met tegenzin toestemming MiUersprong is een einde gekomen aan een
te klagen, tenzij hij jarenlange onzekerheid. Lohmeyer werd
tn» Greifswald ge.
•ezig zullen zijn. Ook een aantal
tegenwoordigers van het Nederlandse
rooms katholicisme zullen het congres
bijwonen
Het enige politieke getuigenis dat
men tot nu toe in het programma
heeft opgenomen geldt het verleden.
Er zal een eerste steen gelegd worden
voor een nieuwe kerk gewijd
martelaren van het Hitler-regiemZij
zal in de buurt gebouwd worden waar
op 20 juli 1944 de officieren die tegen
Hitier rebelleerden werden gedood.
reikt over
om kernexplosies, die ondanks
verbod in het geheim zouden plaats
vinden, onmiddellijk te registreren.
Men is er evenwel niet met over- De d omdat andere
eenstemming over de technische kant U._ c
van dit enorme probleem, hoe ver
heugend die op zichzelf reeds mag
zijn. De grootste moeilijkheid is het
bereiken van een politiek akkoord
tussen de grote mogendheden en
daarvoor is niet alleen technische
regeling, maar vooral een sfeer van
vertrouwen een eerste vereiste.
Laat overlijdensbericht
Duits theoloog
Ernst Lohmeyer
in 1946 overleden
1935 van Breslau
kunnen stuurd wegens zijn anti-nationaal-socia-
vlug in listische houding. Daar werd hij op 15
U9'mei 1945 tot rector magnificus gekozen
-de universiteit aldaar waar hij Nieuw
den dan de Sowjetunie, de Veren
Staten en Engeland werken
vervaardiging van eigen kernwa#t
We noemen in dit verband sld^
communistisch China en Frank!
waarvan bekend is dat zij over 1
geliikbeden beschikken om hun pj*
oen nit te voeren.
Hierdoor zou de situatie in de(a
reld nog ingewikkelder worden M
ii reeds is. Bovendien 7.011 hetfj
wapens stopgezet. Met de middelen moeilijker worden, 1
die de vrije wereld ten dienste staan
zijn sedertdien achter het ijzeren gor.
dijn geen nieuwe kernexplosies ge
registreerd. Aangenomen mag dus
vinden voor dit probleem, dat va('
grote invloed kan z'tn or
van de hn'dige en de toekom
wereldbevolking.
bijna niet meer voort kon.
„Goed dan. Dusty. Een minuut of
er wel af." Hij vertaalde zijn voorn
het Grieks en ging de hut in met de
derende ouderdom jammerende Miller vlak achter
zich. Eenmaal binnen zocht Ma'-lory on d-tast naar Testamentische vakken doceerd'e. Een!
de onvermijdelijke houten bank. ging da-pkbaa- zit- dag voor de feestelijke officiële her-
'en. stak oen sigaret op on keck '.o*p "yrras op. opening van de universiteit werd hij door
Want Miller stond nog overeind r ang7»a-n. Russische polit'? gearresteerd. Daar-
overal op de wanden kloppend h- ond na heeft niemand meer iets van hem
.Jordt vervolgd) vernomen. I
Ger. Oecum. synode
Rapporten over
rassenvraagstuk
De oecumenisch? synode van Ge
reformeerde Kerken heeft vorige
week met gesloten deuren vergaderd
een van dr teerste punten van
genda de onderlinge verhouding
■assen. Er zijn drie rapporten in
gediend, door de Zuid-Afrikaanse,
Nederlandse en Britse delegaties.
Geen dier drie rapporten heeft de
rassenscheiding vonedig verworpen
of gesteund.
De Gereformeerde Kerk van Zuid-Afri-
ka verklaart dat de mens gefaald heeft
om het mensenras te verenigen en dat
God dit alleen kan doen. Maar, aldus
het rapport, er moet niettemin alles
gedaan worden om de eenheid tot
stand te brengen Er wordt aan toe
gevoegd dat het Oude Testament het
huwelijk tussen 'wee verschillende
rassen niet als zondig verwerpt.
In het Nederlandse rapport wordil
zegd dat God rassenindividu;
wil. Het rapport laat de
wing horen dat het de plicht
kerk een houding te vermijden v
vervreemding kan veroorzaken er-
alle pogingen in het werk moeten f
den gesteld om de gespannen 1
dingen tussen de rassen zoals li
thans bestaan te verbeteren Ovef
gingen van ras en kleur zijn
condair belang vergel-ken n
1 het r
tlijk 1
HER EN DER
In Zweden werd een nieuwe v
gesticht, die zich zal verzett
de toelating van dc vrcui.
ambten ln de Zweedse staatskerk,
een eerste Bijeenkomst waar dr
ganisatlc werd gesticht waren 0
veer 600 predikanten en gemet
"den aanwezig. He', actie-comité s.
nder leiding van bisschop Bo G'
in Gothenburg.
Africa Literacy Campaign, een W
erkelUk genootschap voor literal
tat vanaf 1954 het Frans? blad H
Mibliceert. h«»eft besloten om nog I
rvangellsch- maandbladen te «i
uitgeven in -tr-ektalen. De oplage
ongeveer 50.000 exemplaren bcdraj