IN JOEGOSLAVIË
Geef ons de aarde, voor U zij de hemel»
BESTAND OP CYPRUS MOET
GEBRUIKT VOOR OVERLEG
7
DE
MOEILIJKHEDEN voor een kleine minderheidsgemeenschap
als het Protestantisme in Joegoslavië vormt, beperken zich
niet tot die op politiek terrein. Kleine kerkgemeenschappen,
verspreid over vele tientallen gemeenten die honderden kilometers
uit elkaar liggen, moeten door een klein aantal predikanten worden
bediend. Als merkwaardig voorbeeld kunnen de Kroatische Luther
se kerken gelden die 26 gemeenten tellen die over geheel dit uit
gestrekte en vaak zeer moeilijk bereikbaar land liggen verstrooid.
,,lk voel mij een halve reizigerzei een van die predikanten.
Honderdtwintig dagen van hel jaar ben ik op reis, in een gebied
met een straal van 700 km. Met vliegtuig, trein en auto, maar ook
met paard-en-wagen en zelfs een enkel berglruject te voetleg ik
ongeveer 25.000 km per jaar af'. Het werd lachend gezegd, maar
men moet zich indenken hoeveel physieke inspanning dit reizen
alleen al kost. En na de reis wacht geen rust. Ook niet een gemeente die aan e
dienst van een uur wel genoeg heeft. Er moet worden getrouwd en gedoopt,
nog gelegenheid is gaat het dezelfde dag nog verder, naar een dorp waar weer een
andere gemeente wacht, en nog dezelfde avond wordt opnieuw het Woord bediend,
hiel zelden maakt een predikant reizen van honderden kilometers om een enkele be
grafenisplechtigheid te leiden.
leeft de kerk
tussen
aanpassing
en kerker
Een keur van bloemen 6iert loms
het interieur der Luthers Slowaakse
kerken maar de opengeslagen
Bijbel l(jkt steeds meer onberoerd
te blijven, want het atheïstische
communisme rukt op.
Deze omstandigheden leiden vaak tot
merkwaardige vormen van oecumeni
sche samenwerking. Ais de dominee een
enkele maal verstek moet laten gaan.
omdat hjj zich niet in tweeën of drieën
kan delen, om everal gelijktijdig te zijn,
komt het bijvoorbeeld wel voor dat hij
sijn roomse collega ergens op het platte-
landsdorp vraagt een protestantse begra
fenis te leiden. Deze doet zulks dan
trouw, op de protestantse manier wel te
erstaan. Gereformeerden gaan voor in
Lutherse diensten volgens de Lutherse
ritus en Lutherse predikanten leiden
soms gereformeerd diensten op een ma
nier, waarover Calv(jn geen kwaad
woord zou hebben.
Ook de gebouwen deelt men vaak. In
Banjaluka bijvoorbeeld roept dezefde
kerkklok orthodoxen en Luthersen: de
eersten vergaderen in de kerk. de twee
den komen in het keldergewelf bijeen.
Opleiding
Ook de opleiding van predikanten vot
de onderling weer zo verdeelde prot<
stanse minderheid is een constant pro
bleem. We zagen al dat de Luttierse Slo
waakse bisschop zijn toekomstige predi
kanten het liefst aan prof. Kromadha
ioevertrouwt. De gereformeerden heb
ben enkelen hunner studenten een tijd
lang aan een rooms seminarium laten
Ituderen. Maar deze proef had een ave-
Irechtse uitwerking en werd spoedig
itopgezet. Daarop wendde men zich tot
3e orthodoxe faculteit te Belgrado. De
jtudenten kregen er echter niet veel an
jers te horen dan over kerktaal en litur-.
Zo leven
protestanten
rond de
oude wereldzee
gie. hun dogmatische ontwikkeling bleef
naar gereformeerde maatstaf verre on
voldoende, zo niet averechts en daarom
kield men ook hiermee op. Nu studeren
3e jongeren uit deze kerk thuis en be
kwamen zich onder leiding van plaatse
lijke predikanten voor het ambt.
De verschillende sectari6che groepen
n het land waarvan de Adventisten
net ongeveer 20.000 leden het sterkst zijn
- hebben het dit opzicht wat gemak-
tel jker, zo ook de Baptisten en Metho
disten, die ln kleinere getale (ieder onge-
keer 8000 leden) in Joegoslavië voorko
pen. Jongeren uit kerken waarin een
inlversitaire studie voor het predikants-
»mbt gebruikelijk wa6, blijken zich sterk
n hun ambities beknot te voelen, wan
neer deze studie door de omstandigheden
liet mogelijk is.
Gereformeerde kerken
Maar, laat mij daarover verder vertel
len. Met hun 35.000 leden vormen zij een
bijna uitsluitend Hongaarse groep, die
toornamelijk in de Waiwodlna en in
!e grensstreek met Hongarije zijn ge-
neenten heeft. Ook is er een enkele
Kroatische en een Tsjechische gemeente
fn enige tijd geleden werd in Belgrado
net Zwitserse steun 'n kerkje in gebruik
fenomen. Ook de Luthersen hebben t«
Jeograd een kleine gemeente, maar het
t opvallend, hoe weinig aanhang het
irotestantlsme overigens onder de Ser-
«en gewonnen heeft. Voor hen hangen
lationaliteit en orthodoxe religie nog al-
ijd in hoge mate met elkaar same De
Adventisten wisten de grootste aanhang
inder hen te verwerven; met tweedui-
lend zielen vormen zij ln de hoofdstad
ten bloeiende gemeente.
levraagd naar het levi
trde
Men opgewekter beeld geven dan bis-
lchop Struharik gaf. Ook hier, na het
ptgvallen van uitwendige dwang en
(•de, zijn velen alleen nog maar in naam
terklid. Ongeveer 10 procent komt ter
trrke, en ongeveer 55 procent betaalt
rouw lijn kerkelijke bijdrage. Hier zijn
let vooral de Zwitserse gereformeerde
terken die hulp geven, maar hoe goed
ledoeld ook, deze hulp kan wel eens
let verderf voor de geholpenen bete ke
ten, zoals een van hun predikanten
let uitdrukte. Men gaat er op rekenen
fn verwaarloost zodoende niet zelden
Ie eigen plicht.
Ook hier vroeg ik omstandig naar de
rerhoudlng tot het regiem: en ook hier
intmoette Ik een grote voorzichtigheid,
h'as mij in bisschops Struharik» werk-
tamer reeds het portret van een vaderlijk
flimlachende Tito opgevallen, ook in bu
reaus van sommige Gereformeerde predi
kanten ontbrak dit niet.
Onder de gegeven omstandigheden doet
men wat de hand vindt om te doen. Men
houdt evangelisatiedagen, soms „zaai-we-
ken", wisselt predikanten uit, houdt kin-
de rkerkdienst en en organiseert bijbel
kringen. Zowel voor mannen als voor
vrouwen. Ook hier heerste de overtuiging
dat de kerk voor de nabije toekomst niets
van het regiem te vrezen zou hebben, mits
zij zrieh blijvend aan de bestaande toe
stand zou aanpassen en, indien gewenst,
„positieve" medewerking zou verlenen.
Blijmoedigheid
Over het protestantisme in de rest van
Joegoslavië kan ik kort zijn. Hier en daar
in Macedonië, de zuidelijkste republiek,
zijn kleine Methodisten-gemeenten en ook
Adventistische groepen die een armelijk
bestaan leiden. Toch is het de moeite
waard vooral "deze mensen te bezoeken.
Wie dit doet zal getroffen worden door de
diepte en blijmoedigheid van hun geloof.
Het zal de bezoeker sterken, en het zal
ook deze mensen goed doen, die mede
door de afgelegenheid van hun streek
weinig contact met binnenlandse en nog
minder met buitenlandse geestverwanten
kunnen hebben. En dat is nodig, voor alle
kerken, maar zeker voor allen die leven
onder een dictatuur, van welke aard die
De Kroaten, buren van het Westen
als ze zijn, hebben het in dit opzicht
beter. In 1956 konden voor het eerst
een aantal Lutherse jongeren de Kir-
chentag in Frankfort bezoeken, en ver.
leden jaar organiseerde men daar voor
het eerst een internationaal en inter
kerkelijk kamp voor protestantse jon
geren aan de kust van de Adriatische
zee. Dit terwijl kerkelijke jeugdorgani
saties zijn verboden: bijbelkringen voor
de jeugd echter zijn toegestaan. Derge
lijke conferenties en alle contact met
buitenlandse christenen lijken mij uiterst
lelangrijk. Joegoslavië kan men vrij be
zoeken, vrijwel iedereen krijgt een vi
sum; tienduizenden Nederlanders doen
het dan ook elk jaar. Laat men met ver
geten contact te zoeken met de pro
testantse kerken en vooral met hun
jonge leden: zij moeten weten dat zij
niet alleen staan, ook menselijk gezien
niet. Het gaat hier om jeugd die gees
telijk en ook vaak maatschappelijk in
de engte wordt gedreven.
En dit brengt mjj op onderwerpen
waarover ik predikanten In Joegosiavfë
niet kon horen spreken wel die daar
schoolgaand kind dwingen ter kerk te
gaan, dan behoeft het kind zich slechts b|j
het onderwijzend personeel of andere au
toriteiten te beklagen, om van de last van
de ouderlijke bemoeiing te worden ver
lost. Zover gaat het communistische vrij
heidsbegrip dat de ouders voor het uitoe
fenen van dwang op bet kind kunnen wor
den bestraft.
De school gaat intussen voort de aan
dacht van christelijke symbolen en fees
ten af te leiden naar bijvoorbeeld de
„nieuwjaarsboom" en „vader wdnter".
Is men eenmaal klaar met zijn op
leiding. dan staat de partij met zijn
talloze neven-organisaties gereed om de
jonge mensen letterlijk tot het graf toe
te begeleiden.. en niet weinigen be
zwijken. Wil men een goede maatschap
pelijke positie hebben? Men moet lid
zijn van de partij en haar organisatie.
Deze verbiedt haar leden lid te zijn van
enige kerk. Menigeen tracht een com
promis aan te gaan- in het geheim blijft
hij lid van de kerk om in het openbaar
als communist te kunnen verschijnen.
Anderen worden partijlid wanneer ze
hun werkkring dreigen te verliezen.
..Wat kan men anders doen?" zegt ook
de kerk, en in het geheim trouwt zij en
in het geheim doopt zij de kinderen van
communisten. „Wij-kunnen ze niet aan
werk helpen
„Van-de-lijn"
Zoals het met functies in het burger
leven gaat. is het helaas ook vaak met
predikantsplaatsen Men onderscheidt in
Joegoslavië Informeel predikanten die ik
als gemeenschapsdominees hoorde betite
len en „predikanten-van-de-lijn". Zij be
horen tot een staatsorganisatie, zoals die
ook voor andere beroepen bestaat; ze ge
nieten allerlei voorrechten zoals aanzien
lijke reductie op treinreizen, maar wor
den als tegenprestatie uiteraard veronder
steld bereid te zijn in voorkomende geval
len bepaalde diensten te verlenen, al was
hot maar de ondertekening van een of
ander manifest
Belangrijker is dat z(j die niet „de lijn"
volgen, bU benoemingen aan het kortste
eind trekken. Krijgen de laatsten mis
schien een afgelegen dorp als standplaats,
de anderen komen eerder in aanmerking
voor een plaats in de grote stad, waar
men nu eenmaal iemand gewenst geacht
die goed met de plaatselijke machtheb
bers kan opschieten.
Men za] zich afvragen hoe dergelijke
benoemingen tot stand kunnen komen,
daar er in protestantse kerken toch ge
kozen pleegt te worden. De volksdemo-
buiten, hen namelijk die kortere of lange
re tijd geleden uit hun voiksdemocratische
vaderland weken om weer als vrije men
sen te kunnen leven.
Communisme rukt op
We merkten reeds hoe voorzichtig ei
bemantelend bisschop Struharik sprak
over de atheïstische beïnvloeding op de
scholen.
Nu is de felheid van de propaganda na
1950 inderdaad sterk afgenomen. Voordien
leerde men de kinderen zeer positief het
atheïsme en oefende druk uit op de
ouders hen niet mee naar de kerk te
nemen. Tegenwoordig blijft het bij bespot
ting zo nu en dan, en hoewel„Jugendwei-
he" hier een onbekend begrip is door
voortdurend de kinderen met allerlei ac
tiviteiten bezig te houde wordt het ker
kelijk werk onder de jeugd sterk bemoei
lijkt.
Buitendien lijn de ouders sterk In hun
ouderlijke macht beknot. Willen zij een
HEVIGE UITSTRALING IN DE RUIMTE
CARL MAILWAIN, een natuurkundige van de universiteit van Iowa, heeft mede
gedeeld, dat op grond van gegevens, die verstrekt sijn door de „Verkenner 4"
•lijkt, dat boven de 400 km hoogte de hevigheid van de uitstralingen elke 100 km
toger verdobbelt. Op 1200 km. boven Znid-Amerlka, is de nitstraling 10 roentgen
ter uur. Tenminste 60 procent van de geladen deeltjes die de Verkenner bombar-
eren, dringen door ln de 2 mm dikke loodlaag om de geigerteller van de kunst-
De kerken doen wat zjj kunnen
de jeugd zoveel als mogelijk Is
te houden. Deze foto werd geno
in Zagreb tijdens het kerstfeest
de zondagsschool.
cratie heeft daarvoor zo zijn middelen,
die in wezen niet verschillen van die door
andersoortige dictaturen worden gebe
zigd. Het permanente stramien waarop zij
haar politiek borduurt is de instandhou
ding van een toestand van voortdurende
onzekerheid en vrees. Nooit kan men
zeker zijn ven de rechten of voorrechten
die men vandaag (nog) heeft. En daarom
bukken velen, altijd om erger te voor
komen. Daarom zullen de verschillende
kerkelijke gemeenten vooraf aan hun bis
schop vragen een suggestie te doen voor
een bepaalde benoeming, en daarom zal
de man va n „de lijn", die het hoofd van
een bepaalde kerk min of meer safe kan
achten en die hij daarom aanbeveelt, ook
gekozen wonden Al gaat het tegen de zin
van de betrokken gemeente in Het be
hoeft weinig uitleg dal de verhouding tus
sen hen die wel en die niet tot ,,de lijn",
behoren niet bijster hartelijk is.
Afaar hef is juist de sfeer van onder
linge achterdocht, jalouzie en vrees die
ook deze dictatuur behoeft. En daarom
moet over deze dingen geschreven wor
den in ons vrije tand. telkens weer. Ook
a( vroegen verschillende predikanten in
Joegoslavië mij: „Schrijft u toch vooral
alleen mooie dingen over ons vaderland!"
Dit 20U bedrog zjjn. Goed om ons in slaap
te sussen in de hoop op de ontwikkeling
van een „onschuldig nationaal-commu-
PREMIER Macmillan vloog van
daag naar Athene voor bespre
kingen met de Griekse regering over
Cyprus. De premier deed hiermee
een opzienbarende poging om de
vrede op het eiland te herstellen
Macmillan had de premiers van Grie
kenland en Turkije aangeboden naar
hun hoofdsteden te komen om de
kwestie van Cyprus te bespreken.
Van Athene zal Macmillan doorvlie-
en naar de Turkse hoofdstad, Ankara.
Sir Hagh Foot, de Britse gouverneur
an Cyprus zal de besprekingen bij-
In zijn boodschappen heeft Macmillan
de mogelijkheid geopperd van afzonder
lijke besprekingen met de premiers of
an een gezamenlijke bespreking
De reis van Macmillan volgt twee et
malen na de bestandsafkondiging door
de terroristen van de EOKA Dit be
stand werd bevolen door EOKA-leider
kol. George Grivas. Hij gaf bevel de
nvallen op de Britten en Turken te
staken. Ook de Turken hebben de strijd
gestaakt. Het is duidelijk dat Macmillan
dit bestand gebruik wil maken om
de situatie met de Griekse en Turkse
regeringen te bespreken.
De Griekse regering heeft Macmillan
doen weten, dat de verdeling van Cy
nisme". Het onschuldige com
bestaat niet. Het is goddeloos en totali
tair. Het heeft jarenlang, regelmatig, ook
in Joegoslavië, de kerken doen bespio
neren, en het doet dit nog De vrees
daarvoor is ot'eral merkbaar. Predlkan-
worden, misschien minder dan «roe-
horen bjj de geheime politie ontboden.
In principe is niets veranderd. De gees
telijke onvrijheid blijft, de druk van een
permanente vrees is voelbaar. Steeds
past men op zijn woord, vooral in 't
openbaar, steeds aarzelt men ook aan
brieven zjjn ware gedachten toe te ver
trouwen. Men kan nooit weten
Drie groepen
Ten slotte: welke houding nemen nu de
Joegoslavische protestanten onder de ge
schetste omstandigheden aan? Ik meen
drie verschillende groepen te kunnen on
derschelden. Ten eerste de „positieve",
de mensen van „de lijn". Tot hen behoort
bisschop Struharik. Zij zijn de naïeven
die. bekoord door bepaalde aspecten van
de communistische leer. menen kerk en
partij te kunnen verzoenen. Hoe is ook
henzelf waarschijnlijk niet rec*it duide
lijk. Tot hen behoren ook de eerzuchtigen,
de baantjes jagers en de lafhartigen. Som
migen houden een man als Struharik
voor een oomununist. Reglementair zou dit
weliswaar niet mogelijk zijn, maar feite
lijk is het niet uitgesloten. De leer wordt
zo gemakkelijk, zij het dan incldenrteël om
bepaalde doeleinden te dienen, op de ach
tergrond geschoven.
Ook hier geldt: „Recht ist was dem
Volke flees partij) nützt". Persoonlijk ge
loof ik dit niet. Het beeld van de bisschop
bleef mij bij als dat van een goedhartig
en wellicht wat naïef en ijdél man. Het
doet er ook niet zo veel toe. Feit is dat
dergelijke figuren 9teeds meer in leidende
posities komen, des te langer het regiem
Als een vertegenwoordiger van de
tweede groep een predikant die mij
het volgende zei: „Als we ons maar op
ons eigen gebied houden hebben we
geen last; wel als we ons gaan uitapre-
ken over politiek en andere dingen in
het publieke leven. Maar dat is onze
taak todh ook niet. Als ik de mensen
maar mag zeggen dat ze zondaar zijn
en dat Christus ze verlossen wil. is dat
voldoende Ein voor de rest: We hebben
een slechte overheid, maar zegt Paulus
niet dat we ook haar gehoorzamen moe
ten? We zwijgen dus over alles wat
buiten onze Boodschap valt. En eist de
overheid van ons bepaalde diensten,
bijvoorbeeld dat we op een communis
tische lijst stemmen, dan doen we dat.
Niet of tegenstemmen zou de gevangenis
betekenen, en het gaat in dergelijke
dingen niet om een gebod van God. Dus
doen we wat van ons verlangd wordt".
Helaas zien dergelijke, ongetwijfeld op
rechte gelovigen niet, dat ze hun houding
baseren op een drogreden, en dat zfj het
Uit Suriname
Surinaamse citrus. Toekomst niet som
ber, aldus jhr. mr. L. H. J. M. v. Asch
v. Wijck, directeur van N.V. Cultuurmij.,
eigenarese van plantage Wedcrzorg, In
gesprek met dagblad Suriname, mits alle
zorg wordt besteed aan kwaliteit en ver
pakking; concurrentie in Nederland groot
en men moei vergelijking met fruit uit
andere landen kunnen doorstaan; grape
fruit brengt het er beter af.
Technische bijstand van Amerika aan
Suriname bedroeg in 1957 1.13 min.
Ned. courant; dit programma zal in 1958
niet worden besnoeid.
Radio Aplentl in Suriname is in de
ether gekomen, tc beluisteren door kilo
watt-zender op 355 meter (apienti is een
trommel waarmee in het binnenland de
berichten snel worden doorgegeven en
vindt zijn ooraprong in Afrikaans oer-
Plastic-ondernemlng in Suriname, op
gericht door A. J. Bosch Reltz, oud-direc
teur van O.G.EMbouw van plastic-
boten van 5 en 7.5 meter; bedrijfsleider
G. Peet; voor opleiding van personeel A.
Dubbeld uit Nederland overgekomen.
N.V. Surinaamse HoutexploltatlemU-
(Sirlnam Timber Exploitation Company
Ltd.); kapitaal verhoogd van 150 000 tol
4 min., volgestort 2 min., w.v.
f 1.99 min. door J. W. Harris en ƒ0,1 min
door J. Ch. Curiei.
Op de schouders dezer mensen, leden
van de Kroatische synode, rust een
zware verantwoordelijkheid. Door de
gunstige ligging van hun provincie,
hebben zij nog vrij veel contact met
buitenlandse christenen.
Woord dat z(j brengen willen ontkrachten.
Het communisme apprecieert deze pas
sieve aanpassing onder de leuze: „Geef
ons de aarde, voor u zij dan de hemel!"
Ten slotte zjjn er die overtuigd zijn dat
aanpassing en medewerking aan een s
teem can vrees, bedrog en leugen, zó
niet anders moet worden genoemd,
te rechter tijd en plaats aan de kaak ge
steld. Het meedoen aan de verkiezings
vertoning en dergelijke beschouwen zij
wel degelijk als een kwaad, zoals ook alle
permanent zwijgen over alle onrecht
onderdrukking. De wijze waarop zij hun
moeilijke taak volvoeren, de tijd waarop
zij spreken, is verder een zaak uan tak-
tiek, waarbij het element krijgslist eer
rol kan spelen. Vroeg of laat echter be
landen dezulken vrtywel allen in de ge
vangenis, of zij wijken uit. God sta hen
allen bij.
Oriënt-Express
rijdt 75 jaar
De Oriënt Express, die Parijs met
Balkan verbindt, bestaat 75 jaar.
De technische moeilijkheden bij de
aanleg van deze spoorlijn waren
groot. De lijn moest worden aangelegd
over de grondgebieden van landen, waai
de spoorwegen in zeer verschillend sta
dium van ontwikkeling waren. Boven
dien waren er geen internationale over
eenkomsten over spoorbreedte, seinstel-
sel en andere voorzieningen.
De eerste passagiers hebben dan bok
niet het gehele traject per trein kunnen
afleggen. Zij moesten te Giurgio, nie
ver van Boekarest, uitstappen, met eei
stoompont de Donau oversteken en aai
de andere oever instappen in een an
dere trein die hen tot Warna bracht.
Zij gingen verder op een stoomboot,
die vijftien uur later tc Constantinopel.
het huidige Istanboel, aankwam. Toch
was deze verbinding tussen Parijs i
Constantinopel dertig uur sneller d:
welke andere route ook!
Tussen de twee wereldoorlogen wei
den twee aansluitende lijnen aangelegd,
de Arlberg-Oriënt express en de Sim-
plon-Oriënt expres. In 1950 werd de ti
binding doorgetrokken tot Athene.
Oostenrijkse belasting
op vrachtauto"^
De Niwo meldt dat blijkens Bundesge-
setzblatt van 30 juli op 1 september de
„Beforderungssteuer" van buitenlandse
vrachtwagens als volgt is vastgesteld: 4<
gioschen per ton brutogewich' van ver
'oerd goed en per km voor de eerste 9(
,m ov Oostenrijks gebied afgelegd en f
groschen per km voor het overige traject
ledeelten worden al* geheel berekend.
Macmillan naar Athene
Ook Ankara op
pn
Nog dit jaar
Alle presidenten van
Amerika bijeen
Tussen president Kubltschek van Bra
llië en de Amerikaanse minister van
buitenlandse zaken. Foster Dulles, la vol
ledige overeenstemming bereikt ovei
nog dit jaar te houden bijeenkomst
de presidenten van de Noord- en Zuid-
Amerikaanse landen.
De 21 Amerikaanse ambassadeurs zul
len in september ln Washington bijeen
komen om de voorbereidingen voor deze
conferentie te treffen. Doel van de
conferentie zal zijn het versterken van de
politieke en economische banden tussen
de Ver. Staten en de Zuidamerikaanse
republieken.
Akkoord over wet op
wederkerige handel
Vertegenwoordigers van Senaat en huis
an Afgevaardigden zijn het gisteren
geworden over de inhoud van de wet op
de wederkerige handel, die president
Eiaenhower heeft ingediend. Het resultaat
is een compromis, waarbij de president
het grootste deel krijgt van hetgeen hij
gevraagd -heeft.
Gehandhaafd blijft echter de door het
Huis geëiste bepaling, dat het Congres
het recht behoudt de bevoegdheid te be
oordelen van de president om bevindin-
van de tariefcommiasie naast zich
te leggen met betrekking tot schade
:ou worden toegebracht aan da bin
nenlandse industrie als gevolg van im
porten.
De compromis-wet bevat ook een be
paling van de Senaat, waarbij de clausule
Inzake de nationale veiligheid wordt
ruimd door de president te verplichten
rekening te houden met de invloed van
buitenlandse importen op het economisch
welzijn des lands.
Prjna Rainier en prinses Gracia
Monaco zullen ln het najaar een bezoek
brengen aan de Ver. Staten. Hun vertrek
zal waarschijnlijk plaats hebben na
19de november, de nationale feestdag
het prinsdom.
Geen topconferentie op 12 augustus
Macmillan kan nu toch op
korhoen jacht gaan
Oowjet-premler ChroesJ-
tsjef heeft premier
Macmillan in staat gesteld
om op 12 augustus op kor
hoenders te jagen Deze
datum ia dik omlijnd op ds
Britse kalenders. Al vele
geslachten lang staat hV
bekend als „the glorious
I2th", de openinp uan hel
jachtseizoen voor korhoen
ders.
Toen 12 augustus door
Het antwoord luidde: de
premier zal natuurlijk de
topconferentie voorrang
geven boven het korhoen,
hoe hoog hij die vooel ook
Nu heeft Chroesjtsjef
deze dag voor Macmillan
gered, maar niet het kor
hoen, want de Britse pre
mier is een uitstekende
linkshandige schutter.
Een zegsman van 10,
Downingstreet zei gisteren
dat de premier de situatie
bestudeerde, waarschijnlijk
..the glorious 12th" bedoe
lend in het licht uan de
nota van Chroesjtsjef
De 12e augustus betekent
het einde van het Londense
uitgaansseizoen dat 1 mei
beplnf. De snobs en nog
ten heleboel andere men
sen zouden voor geen geld
op 12 augustus In Londen
gezien willen worden De
enige plek waar men zich
dan kan bevinden is in de
Schotse moerassen of die
nan Yorkshire Fn des
avonds ln de nnbijpcleoen
kastelen of herenhuizen.
prus in een Grieks en een Turks gedeel-
geen onderwerp voor de besprekingen
kan zijn.
De avondklok op Cyprus die ainds 21
ill van kracht is geweest is weer opge-
rven. Het verbod tot gebruik van rij-
ielen door personen onder de 27 blijft
,-enwe! van kracht, ook het verlaten
in woonplaatsen na zonsondergang is
>g verboden. De avondklok blijft voorts
»n kracht in de gebieden, waar troe
pen bezig sijn gebieden uit te kammen.
Duizenden mensen, ook in ons land,
beschouwen dit échtpaar als goede
vrienden, hoewel zij alleen maar via
de televisie met hen hebben kennis
gemaakt. Het zijn Michael en Ar-
mand Denis, die grote bekendheid
hebben gekregen door hun Afri
kaanse film „Luipaard op schoot".
De foto werd genomen in de dieren
tuin van Bristol, Engeland. Ook hier
wist het echtpaar binnen enkele mi
nuten vriendschap te sluiten met
Jack, de jonge orang oetang
iWfilïl
M
Randstad in V.S.
Di Mtowt Roll. C r l. geeft
ten ulltrekvel uil hef Amerikaan**
maandMa<J Popular Sdsnce, dal uit
voerig aandacht hciterdde aan dc ver
wachte ontwikkeling van uiperiteden
In de V.S. „ronder Delta en ronder
AU „randstad" wordt beschouwd een
ineengegroeide agglomeratie van een
groep plaatsen met tenminste twee ste
den met meer dan 100.000 inwoners of
van een stad met meer dan 1Ó0.000 in
woners met tenminste drie van meer dan
25.000 inwoners. De gebieden gelegen
tussen deze plaatsen moeten voor min
der dan 25 pet. agrarisch zijn bevolkt en
moeten dichter zijn bevolkt dan 100 in
woners per vierkante mijl. Zo pesten
zijn heel Nederland, België en een rtulc
uan Duitsland wel, te beschouwen als
één superstad. Aan de oostkust groeit
op het ogenblik een randstad langs de
Atlantische Oceaan die 600 mijl lang
wordt. De stad kruipt langs de Hudson
en zal wellicht naar het Westen binnen
afzienbare tijd aansluiten bij Cleveland,
Detroit en Chicago. Er zal dan tin stad
zijn ontstaan met een lengte van 1200
mijl of wel ruim 1600 km: een stad. lo
pend over een afstand van Amsterdam
tot aan de zuidpunt van Italië. Ander*
..randsteden" zullen waarschijnlijk niet
direct zo groot worden, maar zij zullen
toch evenmin hun invloed missen op de
levenswijze van de bevolking. De stad
met slechts één enkele industrie waarop
de gehele economie is gebaseerd zal
verdwijnen, de bases voor de economie
en zuilen worden verbreed, doordat
ook de verschillende structuren van de
aaneenpeprocid* steden fn elkaar sullen
vervloeien.
(Nieuwe Rot. Courant).
Koehandel niet penoze
De caféhouders en portiers van Rem-
brandtsplein en Thorheckeplein hebben
vrede gesloten met de onderwereldhel
den die hen tot nu toe hebben gsterrori-
seerd. Vrede sluiten betekent natuurlijk
niefs anders dan dat de moed hun in de
schoenen is gezonken. Nadat ze een van
de penozejongens in het ziekenhuis
hadden geslagen toen hij de boel op
stelten kwam zetten en de exploitant
van het café waar deze slag was "gele
verd een aanklacht tegen de herrie
schoppers had ingediend, zijn se terup-
gekrabbeld. De onderwereld heeft «net
een aantal portiers vertrouwelijke ge
sprekken gevoerd en het resultaat is,
dat geprobeerd sal worden ds aanklacht
ongedaan te maken. De advocaten van
beide partijen zijn overeengekomen de
officier van justitie te verzoeken nicf
tof ueruofpinp over te gaan of een voor
waardelijke straf te eisen. Dit m ver
bijsterend nieuws. Als dift plannetje sou
lukken sou de veilipheid afhankelijk
worden gemaakt aan de goeds wil van
de penoze. Daaraan werken twee ad.
vocalen mee en verwacht wordt dat de
justitie het spel zal meespelen. Is Am
sterdam een buitenwijk van Chicago ge
worden? Er mag peen sprake van zijn
dat dit plan doorgaat. Wij twijfelen er
niet aan dat de officier vierkant zal
weigeren zich in deze koehandel met
terroristen te laten betrekken. En wij
verwachten dat de orde van advocaten
ds beide juristsn. die sich laten betrek
bij hst ondsronsje dat de onder-
'eld op touw wil zetten, met harde
hand zal aanpokken Er dreigt hier sen
kwaad dat de kop moei worden inf -
drukt
(He
Vrijs Volk).