i CHRISTELIJK De christen in de Arabische wereld (§Èa332E) Nadere omschrijving van: Fundament der Kerk Ambtelijke bemoeiing belemmert woningbouw Een woord voor vandaag Kanttekening Oost-Duitse aanval op dr. Dibelius i 'H t Ds. H. G. Groencivoud over synodever klaring In het blad van de confessio- nele verenigingHervormd Weekblad" schrijft de. H C Groenexooud over de synodale verklaring. Hij spreekt hoofd zakelijk over het artikel aan gaande de grenzen van de kerk dat o.m. zegt: De strekking van artikel X is zowel blUkens de daarin gebezigde wei-overwogen uitdrukkingen al» blijken» de dt»cus»le, die aan de vaststelling van dit artikel voorat- ging. om. onder afwijzing van eon wettliche gebondenheid aan de woorden der klaaaieke belijdenis geschriften. een lcervrijheid te voorkomen, die de fundamenten der kerk aantaat, loals deze in de Heilige Schrift en ln de samenvat ting en uitleg daarvan in de belij- denUgeschrlfien aan onze kerk en aan onze vaderen, aan on« en onze kinderen gegeven zijn Dl. Groene woud tchrijft dan. In dit »tuk wordt gesegu. dal de synode afwUat ..een wattiacbe ge bondenheid aan de woorden der klassieke belijdenisgeschriften". We kunnen het hiermee wel eens zUn. maar we vragen on» af. of het gebruik van het woord ..wettisch" niet wat minder gelukkig la. de letter der belijdenis als een wetsartikel wordt gehanteerd? Beide zijn mogelijk. - - - da bedoeling, "Üdei Wil de kennncn te geven dat de belijdenis betrekkelijk gezag heeft? Wil de synode misschien zeggen, dat ^de gaat mogelijkheid van herziening der belijdenis naar de Schrift altijd moet open «taan? Ook daarmee kunnen we ons heel goed varenigen. Maar dan ware het beter geweest, te zeggen: ..met erkenning dat de belijdenis in de kerk altijd betrek kelijk gezag heeft" t Ia ook mogelijk, dat de nadruk moet vallen op ..de woorden"; en dat men heeft willen leggen: „t gaat niet om bindlnf aan woorde lijke formulering der beladen!». Ook daarmee kan men het eens iUn. Toch aarzel Ik hier. Want de woorden van de bel||denl» hangen zeer nauw met de weaenlljke In houd samen, aoala da vorm van het lichaam van een bepaald mens met ï'n gehele wezen samenhangt. Deze woorden zijn *0 gekozen omdat ze die bepaalde gedachte weergeven. Verandering van woorden betekent ook dikwijls verandering van we zenlijke inhoud. Men onderschatte de betekenis van de woorden dus niet. en z|J vooralchtlg met clameren. dat het niet woordelijke binding. Alleen: het de vraag, of de synode dit heeft bedoeld. Misschien moeten we de synode zelf niet op deze manier wettlieh binden aan de woorden van haar eigen verkla ring en wellicht zijn wc het dichtst bij haar bedoeling, als we aanne men dat zij met de afwijzing van wettiache gebondenheid aan de woorden der belijdenisgeschriften bedoelde aan de rechterzijde een star rnnfeaalonallama af t# wijzen. terwUl *e met de verklaring dat artikel X een „leervrljheid wil voorkomen die de fundamenten der kerk aantast" dan aan de linker zijde de grens der kerk heeft willen aanduiden We achten het ven belang dat de uitdrukking ..fundamenten der kerk" in dit stuk een nadere om- schrilvine. bepaling en daarmee aanduiding van de Inhoud heeft gekregen, door de toevoeging: ..Zo als de2e ons In de Heilige Schrift en in de samenvatting en uitleg daarvan ln de belijdenisgeschriften aan onze kerk aljn gegeven." Het ls nu geen vraag meer. wat de fundamenten der kerk lijn. Men vindt ze in de belijdoniagcschrlf- ten. Deze uitdrukking „fundamen ten der kerk" kan dus niet meer worden gebruikt om afwijking van de belijdenis kerkelijk recht te geven Juist waar over dat „fundamen ten der kerk" aoveel te doen Is geweest, la deze nadere bepaling verhelderend en In de huidige altuatle van groot belanr. We menen, dat de synode onter kerk met dete verklaring In haar geheeL met name ook met artikel 6 daarvan, een eohrede vooruit la kark. let Is bepaald inrgwekkend. nneer dit van ao geiaghebbende vrijzinnige «IJde wordt afgewezen. Verwacht had mogen worden, dat In deie kring het misverstand om trent karakter en bedoeling van dit atuk niet zou »|Jn opgekomen. Vandaar 't vermoeden, dat men alles wat naar leerbesllaalng sweemt, dat men een geformuleer de hellldrnls en de handhaving daarvan, In dete kring niet wil. Is dat zo, dan zou die discussie over de noodzaak en het goed recht van belijdenissen, over het „woord"-karakter van Gods open baring. opnieuw moeten beginnen. Maar daarmee zou de klok toch wel heel veel achteruit gezet zijn en voor de kerk op de weg van haar belijden een ernstig opont houd worden veroorzaakt. Ik meen dat de Ver. v. VrUz. Hervormden, en zeker iemand als prof. Banning, die zo krachtig aan de vernieuwing der kerk heeft meegewerkt, daar voor niet verantwoordelijk zou willen zijn. J. Apon op conferentie C.H.U. maierlalpnkennis wetenschappen, Wil het bouwbedrijf in het geheel van onze samenleving op de Juiste wijze fungeren, dan is nauwe sa menwerking tussen alle bij de bouw be trokken groeperingen nodig. Daarbij zal de ondernemer zich ervan bewust moe ten zijn. dat hij niet slechts technisch, mar ook cultureel en maatschappelijk verantwoordelijk moet zijn voor het pro- dukt dat hU levert. Radio en televisie Ds. Jac. Poort: IKOR is kerk onwaardig (Van een onzer redacteuren) Op de tweede dag van de 25ste C.H.U. zomerconferentie heeft de heer J. Apon, voorzitter van de Ned. Chr. Aannemers- en Bouw vakarbeidersbond, verklaard, dat nn ambtelijke bemoeiingen, het op-jHerv. predikant, heeft gisteravond een geichroefde perfectionisme on het gebrek aan samenwerking beleid in ons land. BIJ de discussie vroeg I binnen de verschillende ambte- lljke instanties de woningbouw blaast van de belijdende toren? HU zou bemoeilijken. Een beperking van if"« nationale omroep zien. maar in Amerikaanse kerk belemmerende invloed moetiXMt m de .PI..OPÜ. kerk v„ St Ann. '""j Bridgchampton zijn zes kleine gebrand-l san "e overheid op het gebied schilderde rsm^n geplaatst van de Ne-jyan de woningbouw en de woon- derlandse glazenier Joep Nicolas. Metl uimteverdelinp tP knrt to rWn de vervaardiging van de ramen zijn uimteveraenng te Kort te doen. "e waar- Ook de belangstelling van buiten-, 6.000. staanders voor het interne produktie- proces van de bouwnijverheid kan scha-| delljk zijn. De wijze waaroo sommige van de ra- P°htici, aldus de heer Apon. de publieke ...«.«e. plaats gc- J meningsvorming en de overheid toeïn- vonden. waren meer dan 100 gemeente- vloeden werkt eveneenr ten nadele van j de bouwactiviteit. Het bouwbedrijf kan deze remmende factor* j biroepinuswerk j NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Dalen i d. Bilt. kand. te Ai-- genborgen P. Jansens. kand te Bergen I N.H.; tot vicaris te UtfeCht (wijl*"* meer.te 10) A van Dorssen kand. Zeist EVANG. LUTH. KERK Drietal te Woerden: dr. C. J. Munter te Groningen, C. Schroder, prop. te Amsterdam en mej. J. A. P. Ris, prop. te Amsterdam, van wie laatstgenoemde is beroepen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Zaandam H- v. Gil Nederlandse ramen twee Jaren gemoeid geweest de wordt geschat op ongcv* Zij zijn aan de kerk geschonken door I proces leden van de gemeente. leden en kerkelijke functionaris: wezig. De plechtigheid werd geleid door de bisschop Jonathan G. Shermai de commerciële televisie. Andere vragenstellers vonden de a.r. in vloed in de N.C.R.V. te groot. Zlf vroegen meer zcndtUd voor de C.H.U. Ds, Poort zeide echter, dat de hoogleraren Diepen horst en Scholten niet uitsluitend anti revolutionaire opvattingen mogen ver- De zonde, zegt de apostel Johannes, is wetteloosheid. Et, antiek begrip vóór velen: zonde. Hoogstens te gebruiken tt de zin van: „Zonde, dat die regen mijn vakantie bederft] Houdt u dit even vast: zonde betekent, dat iets of iemand zijj doel voorbijschiet. Het doel van vakantie is niet binnen li zitten. Het is zoveel als een norm, die wij voor de vakaiiM aanleggen: erop uittrekken, in ieder geval niet door reget gehinderd worden onze plannen uit te voeren. Als wij i>a| zonde spreken, denken tuf; dus aan een bepaalde normwaai aan iets of iemand niet beantwoordt. Dat gaat over de hel linie op: wie zondigt, voldoet niet aan de normen, die de Bybj geeft. Dat is hetgeen Johannes bedoelt met wetteloosheid. Hl is zonde, als uw vakantie door de regen mislukt, maar het j veel erger, als uw leven, misschien alleen maar door et, zekere slordigheid, zijn bestemming mist, doordat u het ni^ wenst te stellen onder Gods wet. die in haar simpelste ott schrijving dit zegt: hebt God lief bovenal en uw naaste al uzelf. EEN GEDEGEN „MAIDENSPEECH" term „zuilenstelsel" prikkelde hem, want er zijn nu eenmaal verschillende opvattingen. En al deze opvattingen vertolken veelmeer het nationale karak ter van ons volk dan één stem zou kun- Ds, Poort zeide van het begin af aan faltkant teren de oprichting van het IKOR te i|Jn geweest. De oprichting van deze organisatie vond hij onbillijk en de kerk onwaardig. In de eerste plaats om dat de verschillende richtingen in de kerk door elkaar gehaspeld worden en in de tweede plaats, omdat deze radio vereniging gefinancierd wordt uit be lastinggelden. Als de kerk haar woord via de radio wil spreken zal zij daarvoor zelf de middelen moeten vinden en geen gebruik maken van andermans appara- gulden legende" van Jacobus Voragi da familia van St Anna zijn haar echtgenoot. Joachim. Maria, haar doch ter. do moeder van Jezus. Jozef. Jaco bus. Elisabeth. Johannes dc Doper en Johannes de evangelist. In Israëlische gevangenis brak opstand uit Ie j ter een enorme invloed op de bouwacti- viteit uitoefenen. Vooral omdat de rijks ten oq?stand in eci orden van Israël twaalf gevangene Bijna geen zendingsdrang Volgens dr. Alford Carleton, de vice-voorzitter van de Raad voor de zending van de Congregationalistlsche Kerk gaat het de chris tenen in het Midden-Oosten „heel goed". Dr. Carlton, die zeventien jaar lang tot 1954 president was van de Amerikaanse universiteit C A O voor de bouwvakarbeiders tan te Aleppo, meende dat de christelijke Arabieren in feite even nationa- passfn In produktiesfeer van deze I 1 istisch zfjn als de mohammedanen. Zjjn opvolger, Horace M. McMullen, t on-1 die op 1 juli als president van de universiteit werd gepensioneerd en 11 jaar in het Midden-Oosten vertoefde, verklaarde; „De huidige •'etem^nhappeUJk'^Jnd^r" troebelen bewegen zich niet langs de grenslijnen van de godsdiensten en ik geloof ook niet, dat ze het in de toekomst zullen doen". Do heer Apon had echter de indruk dat de overheid niet altijd er. in volle omvang de consequenties van haar maatregelen overziet. Een wetenschap pelijk onderzoek over dit punt is dan ook oen gebiedende eir Vast staat in ieder gf'val. dat het productieproces niot gebaat is bij een wisselvallij over heidsbeleid. dat de ondernemers kop schuw maakt voor het doen van In vesteringen. waardoor de continuïteit In de produktle wordt verstoord. De heer Apon meende dat de nieuwe tok de produktiemethoden zullen onderwerp van wetenschappelijk or zoek moeten uitmaken. De hoor Apon een gevech; met de weerspann; :on. die In Zuld-Afrlka la op last d# g9ynn Met wag de politie gewaarschuwd doo der gedetineerden ter plaatse. Er begon gevec zich Tn de wapenkenner nis van het nodige hadden voorzien, behulp van oen pantserwagen is de po- i litie ten slotte op het gevangenisterrein doorgedrongen Men vermoedt, dat de gevluchten naar Jordanië zijn gegaan Het graf van de dichtere» van Duitse woorden van het geiang: Houd mijn handen belde, wordt dm van verse bloemen voorzien, volgens een brief uit Estland ontvangen door Dultao evangelisatie vereniging, j Instelling voor negers gesloten, betreft oen instituut dat er middelbare- en kweekschool gers omvat en 850 leerlingen telde. De vijf Arabische staten, die het nauwst verbonden zijn met het Arabisch nationalisme. Irak, Jordanië, Egypte, gezamen- de regering 5; :-kathollcke onderwlls- i lijk een bevolking van Hetgeveer 10 procent van de bevolk; lagere-, christelijk. Zij wonen hoofdzakelijk in de steden, in de Libanon vormen du ch: .3- tenen zelfs met 34 procent van de be- De dichteres Julle Hausman ligt ln 1 rigens als men bedenkt dat Ilumae begraven. n heeft een nieuwe kerkformatle ge- ■orrnd. die 16.000 leden telt. het Bureau 958 18 dossiers van generingen aangelegd. Geen geweldig aantal ove- j miljoen pelgrims Lourdes al bezocht hebben. Egypte en Jordanië hebben minderhe den van 8 procent en Jordanië heeft er een van 3 procent. De Arabische leiders zijn er zich van bewust, dat zij de steun van to wel de christenen als de m hanome- dinen nodl£ heboen zegt MacMul- len. en zij weten, dat de christelijke gemeenschappen trouw zijn aan hun regering er. aan dc Arabische een heid als geheel. Het Middenoosten is een plaats, waar het christendom niet wordt vereenzelvigd met het westen en het kolonialisme. Het christendom is per slot van rekening daar ontstaan en was er eerder dan de l,slam." In discussies wordt herhaaldelijk het woord gemeenschap gebruikt als over godsdiensten ln het Middenoosten wordt gesproken. Het loven in h denoostcn is grotendeels georgani- Oost-Duitsland heeft gisteren bisschop Otto Dibelius ervan be- j d||^e#nHerrsMen^'groot"1 gedeeït\PPvan gehuldigd te trachten de overeenkomst die kort geleden tot stand ge- j?tu.neei*l®1^r'ook^u^^VlUke^bJiartf'en"' komen is tussen het communistische regime en protestantse leiders In huwelijken."echtscheidingen enz! Oost-Duitsland te ondermijnen. Dibelius, hoofd van dc Duitse Evan- Bijgevolg is aan elke godsdienstige ge- gelische Kerk. werd hierover aangevallen in het blad van de partij JJed^ais3gegarandeerd1." ln d^Libifnon „Neues Deutschland". de preskUm altijd een christen ter- Zo is de zojuist gesloten vrede tussen dc kerk en de staat alweer voormalige6WHsc^^rermeV Faris verstoord. Het is echter niet onwaarschijnlijk dat het hier oen incl- Al-Hoery was een christen dentele aanval betreft, waarin de Oostduitse regeringsleiders willen Kort geledcn iB kerkelijke kringen la.en zien da. ze niet voor de kerk hebben gecapituleerd. '^2 trale kantoor in West-BerlUn hebben, te de mohammedanen. Dr. Carleton en ds. I Een rabbi onderhandelen Memullen zijn het er over eens. dat Evangelische leiders in Oost-Duitsland missiewerk zoals ln andere landen zo hebben kort geleden tot besprekingen met Toed als niet bestaat. „Als men bedoelt het regiem die tot doel hadden de ge- meh*cn over te halen alch te 1'*** spannen betrekkingen tussen kerk en open. dan is er niet veel »?gt I «tnnt te ontspannen, besloten De regering arleton. ..maar als men bedoelt, vrien- dat beloofde in een slotcommuniqué zich te den maken onder de mohammedanen, ver-1 houden aan de letter van de Oostduitse dan is Zij begrepen, dat het beter voor hen is, zich te concentreren op de versterking van hun eigen godsdien stig leven. Zij willen geen slapende honden wakker maken. ..Wij meten het succes van de mis sie ln het Middenoosten meer af naar begrip en samenwerking dan naar bekeringen." Dr. Carleton en ds. Memullen zijn bei den van oordeel, dat de universiteit ii Aleppo een duidelijke bijdrage levert tot de bevordering van dit begrip die samenwerking. Van de 773 studen ten, die het vorige jaah waren inge schreven. was 60 procent christen en 40 procent mohammedaan Het is een van de weinige onderwijsinrichtingen in dat gebied, die de lijnen van de godsdiensti ge gemeenschappen overschrijdt. Advertentiën Altijd gaaf huidje POEDER - ZALF«OLIE-ZEEP Vloek over gemengd zwembad in Jeruzalem ..Het zint dr Dibelius niet dat afge vaardigden van de evangelische kerk in de Duitse Democratische Republiek verlangend «ljn hun betrekkingen met de staatsorganen te verbeteren", al- dua het blad VOORHAVtN 101 .reactionaire kerkleiders", die hun heel veel" ..De kerk acht zich niet gerech tigd onder mohammedanen missie werk te doen", zegt dr. McMullen. ..eeuwenlang hebben de christenen 95 Louki streek over zijn borstelige kin. Zijn glimlach •as verdwenen Hij keek Mallory even aan en wend de meteen de blik weer êt. „Louki!" „Ja. Ja. majoor. De grot" Louki wreef weer over xUn kin. ..Tja, "t is neg een heel eind. EerLjk ge- aegd helemeel aan h*t eind." zei hU onxeker ..Helemaal aan het eind" vroeg Mallory ruatll Louki knikte ongelukkig en sloeg de blik neer; zelf» zijn snorpunten leken verslagen omlaag te zullen bui- 8 ..Dat mankeerde er nog maar aan." zei Mallory somber ..Alleen dat nog HU liet xieh weer op de grond zakker ..Daar sltten wc dan." Diep nadenkend boog h.i het hoofd en keek zelf» niet op toen Andrea een bren om de hoek van de rotswand hield en een Straaltje vuur het ravijn In zond. niet zo zeer in de hoop iemand te treffen dan wel om de achtervolgers af te schrikken Er ver liepen weer tien «eeonden e«r Louki andermael sprak, dit keer nauwelijka verataanbaar. „Het apljt me onttettend Dit is Iets vreselijk! Ik verzeker u, majoor, dat ik 't niet gedaan zou hebben als ik niet had verondersteld dat «e nog ver achter ona waren „Jo kunt er niet» aan doen, Louki Mallory was getroffen door wanhoop van de kleine Orlek, HIJ greep even naar lijn geschramde schouder. ..Ik dacht ook dat ze verder weg waren ..Kapitein arm ..Wat goed ,."t Is anders duidelijk genoeg. Andy. We moeten De kanonnen van doof AllSTAlt MACH AN ,,Ik begrijp wat u bedoelt." antwoordde Stevenc zacht ..Daar dacht ik niet aan." ..Neen, maar die twee man wel. "t Ia niet zo een voudig. hé?" «o n vijfhonderd meter dit ravijn i gekomen." Hij l- dermaal een waarschuwende vuurstoot gaf en sprak toen verder. ..Ze zullen doorgaan met wat ze nu doen blijven onderzoeken of we er nog zijn. Zodra ze denken dat we weg zijn, zullen :e in een wip hier zijn. Ze zullen ons te pakken hebben voor we hal verwege zijn. of misschien nog maar een kwart van de weg hebben afgelegd, want je weet dat wc niet snel vooruit kunnen komen. Bovendien hebben z— ,,Ik begrijp V mompelde Stevens ..U legt "t me o zo pijnloos uit ,,'t Spijt me. Andy, maar de zaak is niet anders ..Maar kunt u dan niet twee man achterlaten om e op te houden, terwijl de reet mijn schuld. Ik zal... ..JU zult niks zei Miller woest. HU rukte de bren uit Louki's hand en legde die op de grond. ..Je hebt Ïehoord wat de chef zei: "t ie jouw schuld niet." ven keek Louki hen nijdig aan. doch draaide zich toen verslagen om. 't Leek wel of hll ln tranen 20U uitbarsten. Mallory staarde de Amerikaan verbaasd aan. verrast door diens heftigheid, welke Zo weinig bij hem paste. Nu herinnerde hij zich dat Dusty dc laatste paar uren merkwaardig zwijgzaam en ln zien zelf gekeerd was geweest: hij kon zich niet herinne ren dat dn man al die tijd ook maar een woord had gc/.egd. Maar daarover zou hy later genoeg kunnen piekeren. Casey Brown verplaatste »ljn gewond been en keek Mallory hoopvol aan. ..Kunnen we niet hier blijven •t het donker ls, helemaal donker, en dan er tussen- tit knijpc-n „Oeen kansl W« hebben vanavond bllna volle naan en er is geen wolkje aan de hemel. Ze zou- !'-n on? vast en zeker te pakken krijgen. En wat nog veel belangrUker ls: we moeten vanavond tussen zons- idergong en de avondklok in de stad 2ijn. Dat ls 17. laatste kans. 't Spijt me. Casey, maar het kan niet." (Wordt vervolgd) de zeer orthodoxe Joodse sekte Netoereu Karta „de betuakers uan de stad" hee/t donderdag een banvloek uitgespro ken over de bouwers en de gebrui kers van het nieuwe zwembad van Jeruzalem waar gemengd mag wor den gezwommen. Onder de oude Joden had een derge lijke vloek verstrekkende gevolgen. De betrokkenen werden uit de heilige gemeenschap gestoten. Men mocht niets van hen kopen of aan hen verkopen en niemand mocht met hun dochters trouwen. De vloek die de bejaarde rabbi Pain- has Epstein donderdag uitsprak is echter alleen maar bindend voor de paar duizend leden van z(jn sekte. Jeugdcongres in New Delhi In New Delhi. India zal van 316 Jeugdgemeenschap ls opgenomen. Zes tig topkaderleden zullen met elkaar Jeugdproblemen bestuderen. Met name zal gesproken worden over de, proble men ln de onderontwikkelde gebieden, het werk onder de plattelsndsjongeren en de Jonge arbeiders. De Nederlandse delegatie bestaat uit mej. Lucy Paulussen uit het (Rooms) Katholieke VrouwelUk Jeugdwerk, d*. Hans van dor Werf. secretaris van eon Ned. Herv. Jongerenorganisatie, terwijl als leider van de delegatie zal optreden Sam Naaiden, algemeen secretaris van de Moderne Jeugdraad. TJET betoog dat mr. H. K. J Beer- ons. Velen, ook uit christelijke kria nink, de nieuwe voorzitter van «ijn voor de verleiding van het de C.H.U., dete wéék heeft ultge- berale vrijheidsbegrip bezweke, sproken voor de zomerconferentie Zij hebben dat begrip gewaardee de C.H.U., mag stellig mÊtmm schouwd worden als zijn „maiden speech". Niet dat men voordien niet wist wat Beernink te „hebben". Inte- als vrijheidsbegrip zonder niet tevens beseffende dat er op dit terrein diepgaande princip» Ie verschillen liggen. Het Is van wezenlijk belang, gendeel. toen zijn benoeming tot klem op te wijzen dat het liber» voorzitter afkwam hebben wij reeds geschreven: de C.H.U. kent hem en hij kent de C.H.U. Toch mogen we van een „maiden speech" spreken omdat het voor de nieuwe voorzitter een eerste gele genheid was, in lijn jongste kwali- vrijheidsbegrip toch wel echt ande is dan het christelijke, en wij zl het voor de komende tijd als wezenlijke taak voor elke Christel ke partijformatie, klein of groot, o juist dit verschil den volke onder aandacht te brengen. lelt lijn mmlnj over lal van taken Voor wat betrrft da verhoudlnj to te geven. sen C.H.U. en A.R.P. heeft de niei Een verraaiend betoo» ta hel niet we voor.ttter van de C.H.U. ot nu betoogd dat belde partijen baat zijn bij samengaan waar mof lijk, onder erkenning van de 1 geworden; uiteraard niet, want, als gezegd, men kende mr. Beernink reeds. Het ls wèl een gedegen be- too» jeworden, met een heldere kijk staande verscheidenheid tusaen b op het politieke leven, een kijk die mogelijk was bij een principiële fun dering. De positiekeuze van de nieuwe voor Een juist en reëel standpunt, komt ons ook dit voor. Welllc opent deze erkenning van de litter tejenover de andere partij- staande verscheidenheid Juist de r-mof De P.v.d.A. kreeg te horen dat rij D' 'rvarin, heeft geleerd dat p verstandig aou doen, naar holten gingen tot al te nauwe aaneensli niet te veel te ichermen met de he- "na binnen de politiek velen vi •chuldiglng van „vervulling" hij an- wantrouwen vervullen. Weln doet goed met zulke gevoelei rekening te houden, deze gevoelei zelfs te respecteren. deren. Daartoe is te minder aanlei ding, nu zich binnen de P.v.d.A. al lerhande spanningen openbaren. Zo hebben wij het zelf ook steeds Ook in de beleving van de Christel) gesteld. Met een partijstructuur als ke overtuiging op het terrein van de P.v.d.A. gaat het redelijk zo- de politiek ls nu eenmaal verschi lang geen Ingrijpende problematiek denheid mogelijk. Hieraan in i zich voordoet. Dan kan de weg te staan, zou armoede betek schijn van een interne eenheid nog nen, zou bovendien de bereidheid wel ophouden. Zodra echter wezen lijke vragen gaan rijzen, komt de eenheid onder een hoge druk te staan, of liever: dan laten allerlei tiek een weerspiegeling van wat o! middelpuntvliedende krachten alch der ons volk zelf, met al zijn ve gelden. Er is inderdaad reden voor de ver wachting dat de P.v.d.A., eenmaal in deze voor haar zo kwalijke situatie beland, over haar hoogtepunt heen ook zoveel mogelijk inhoud zal wo ls. De aantrekking Is immers heel den gegeven. Wij hebben te dez« wat geringer geworden. Met betrekking tot het liberalisme, dat nu Op velen enige bekoring schiint te oefenen, bracht de nieuwe aan het politieke leven deel te men bij velen kunnen verzwakkt Eveneens in dit opzicht is de pol scheidenheden, leeft. Dit van harte erkennende, hopt t. wij aan de andere kant dat aan i samenwerklng-waar-mogelijk aanzien van de nieuwe voorzitti van de C.H.U. goede verwacht# gen. Zulks zou trouwens geheel liggL ren dat een ieder goed zal doen het en praktische inzichten, waarvan b liberale vrijheidsbegrip scherp te op deze zomerconferentie wedero&a; onderscheiden van het christelijke, in zulk een gedegen malden Alweer gulden woorden, zo dunkt speech" heeft blijk gegeven. ve DE R.K. KERK EN DE OECUMENE TNAT de Nederlandse rooms-katho- ming heeft ln het r.k. dagblad „II ïioir* ki.inhnnn*» Volkskrant" een medewerker reelr beschouwing geschreven, hierf lieke bisschoppen zijn overge gaan tot de benoeming van een ge delegeerde voor oecumenische aan gelegenheden, is stellig een belang rijk gebeuren. In het bijzonder na de oorlog is, internationaal en nationaal, het „ge- neerkomende dat de r.k. kerk bewust moet gaan openstaan. „Zij moet zich bewust zijn dat in haar katholiciteit voortdurel' moet groeien. Zij moet opensta! sprek" tussen tal van kerken op naar bulten, wat betekent; zij mi gang gekomen. Naast wat de ker- kunnen luisteren, anders kan ken verdeeld-hield kregen zij oog geen gesprek voeren. Zij moet zl( voor hetgeen zij gemeenschappelijk hebben. Misschien moeten wij zeg gen: voor wat zij als kerken gemeen schappelijk zijn. Dit gesprek is nog jong. Het is als haar optreden in de wereld wust zijn dat zij van geloof getuigëe moet in alles wat zij doet en laat. Pe katholieke gemeenschap moet dpi1 oecumenisch worden" gesprek ook niet alomvattend. Dat Ook dit: ,>Het oecumenisch werk Éa de r.k. kerk door het bisschoppe lijk besluit een bijzondere gedele geerde voor oecumenische aangele- pionierswerk omdat het in zijn hr dige vorm nieuw ls. Het betekef een treden naar bulten zonder a^;. genheden heeft gekregen, geeft aan vechter een uitval te doen. Het \e dit gesprek wel een belangrijke uit- tekent een zoeken naar de juiste v<fc€ breiding. men, naar de Juiste methodiek, nato, Blijkens mededelingen ln de r.k. de juiste achtergrond en geest v«a pers is een benoeming als thans ge- waaruit het gebeuren moet. Oecra schied geheel nieuw, ook voor de menlsch werk is een pogen en prn landen over de grenzen. Een bewijs beren. Maar het moet een achten stellig voor de bijzondere verhou- grond hebben, anders is deze pionil61 dingen in Nederland, waar zowel het rooms-kathollcisme als het pro testantisme hechter gefundeerd deze beschouwing ln het r.k. blaU zijn dan in veie andere landen. Juist een slot waarmee ook de protestaja onder zulke omstandigheden zijn er zal kunnen instemmen; „Men zi voor een oecumenisch gesprek tus- moeten afwachten hoe deze benor sen deze belde zozeer uiteenlopen- ming zich verder gaat ontwlkkelelf. de richtingen ook des te meer mo- maar wij mogen haar gerust belanfJ gelijkheden. rijk nieuws noemen in de katholiek' Naar aanleiding van deze benoe- gemeenschap In Nederland". n P' Congres Duitse roo nis-katholieken Van 13 op 17 augustus wordt in Ber- lUn bet 78ste congres van de Duitse rooms-katholieken gehouden ove.' het thema: „Onze zorg is de mens. onze red ding de Heer". Het laatste ln BerUJn gehouden congres was in 1Ö32. Voor het aanstaande congres worden meer dan honderdduizend rooma-katholiekcn uit Oost- en Weat-Duitsland verwacht, uit Ooat-Dultsland een zestigduizend. Het bestuur van Oost-BerlUn heeft reeds 'ocstemimnfl gegeven voor het gebruik van de „Werner Seelenblnder"-hal en het plein voor dc St. Hedwigskathedraal voor bUeenkomsten in het kader van dit congres. Verscheidene bijeenkomsten zullen in het Olympisch Stadion gehouden Dr. C. Th. Niemeijerc overleden ei In de ouderdom van 43 jaar is Utrecht overleden dr. C. Th. NiemeU»- emerltus predikant der Nederlandi Hervormde Kerk en wetenschapellj ambtenaar aan de rUksunlverslteit Utrecht. Dr. Nlemtljer, die in 19!] werd geboren en in 1943 kandidaL. werd in Friesland aanvaardde L ianuarl 1944 het predikambt te Blrdaar De vlce-voorsltter van de Chrlstllch. Gcwerkschaftsbund in Dortmund 'neef geëist dat de nieuwe regerin'. den. ook de sluitingsplechtigheid op 17 i Noordrpn-Westfalen de glijdende w ugustus. week zal afschalfon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2