GEESTELIJK LEVEN In Hoek van Holland komt de kerk op 't strand ZONDAGSBLAD De Bijbel beter begrijpen Kleermaker Jörg weet alles van toga's af 2^ MIEBEL BIJ DE MASSA.TEUGD Ge woon ge becl ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1958 Onze eeuw mist profeten. We] kannen wij wijzen op enkele knappe theologen, met grote invloed in kerkelijke kringen, maar de pro feten, die de niet-kerkelijke kringen aan het denken zetten, en een geestelijke schoonmaak in Je gemeente teweeg brengen zijn schaaTS. Theologen bouwen aan dogma's, profeten aan de kerk van Chris tus. Die kerk schijnt eerder af te brokkelen dan te groeien, ondanks Ik moest vandaag plotseling denken aan een bijbelgedeelte dat niet in de Bijbel staal: aar. de tijd tussen Genesis en Exodus. Dat is de eeuw tussen Jozef en Mozzz. De druk van da vijand wordt zwaar, maar de profeet, de geestelijke leider ontbreekt. Tussen de beide Bijbelboeken zien we het geloof verschralen en in Exodus is Israël een onbesneden volk, dat God net meer kent. Maar ook al is er geen leider: God zelf was er wel, want Hij had Jacob be loofd mee af en op te trekken (Gen. 46 1 In de loop der geschiedenis zijn er tussen de grote crise-s momenten darn, uit de kerkgeschiedenis, jaren en zelfs eeuwen van stilte geweest. Crisismomenten als reformatie en reveil kunnen beschreven worden in de levens van profeten, de kerkgeschiedenis zelf niet; zij kan slechts beschreven worden vanuit Gcds aanwez »h::d en blijvende genade. Als er profeten zijn is he* volgen gemakkelijk; als zij or,t- Dit zijn enkele van de vele vra- men mei dit werk begonnen, Het gen en opmerkingen, die de heer was de Rotterdamse gerefoimcer- Hrekstra. theologisch student aan de predikant ds. J. Ai. van Krim- de Vrije Universiteit te Amster- pen van ,,De Jeuigdhaver.", die. dam. en zijn medewerkers vrou- overtuigd van de noodzakelijkheid welijke en mannelijke te horen ook in de Hoekse kampen de stem krijgen. Deze geestdriftige jonge- .an net evangelie der verlossing «--■ .jjen gedurende de *- 1 *--* - - - breken kan de kerk alleen levend blijven, door een directe lev de gemeenschap met God zeK. Dat en dat alleen kan verschra ling van geloof voorkomen. Al ontbreken echter de profeten, we behoeven niet te treuren. Gods belofte geldt nog altijd. BAKEN IN VACANTIEKAMPDE JEUGDHAVEN bent u meneer? Deze vraag stelde een meisje van elf, twaalf jaar aan de heer V/. Hoekstra uit Leeuwarden, één uan de medewerkers van het evangelisatiecentrum „De Jeugdhaven" toen a'rze een wandeling door het nieuwe kampeercentruni tc Hoek uan Holland maakte. Even later kwam hu' in gesprek met een veertiger, eveneens kampbewoner. Deze man rprak bittere, beangstigende looorden: Ik meet het. u bent van de kerk. Nou, daar moei ik helemaal niets van hebben. Vroeger ging ik er wel naar toe. Met vader en moeder. Die tijd is voor mü allang voorbij ik kan de kerk niet meer zien. Enige tijd daarna in het oude kamp hield een vrouw van ver in de vijftig deze Fries staande: Meneer, ik zou graag eens met u praten. Over het geloof en de kerk, weet u Hoek van Holland (4500 ingezetenen i her bergt gedurende het zomerseizoen maar liefst nduizend gasten. Daarvan verblijv er achtduizend peerterrein. De strand. Midden kerk tussei nde en nieuwe kam- ook daar aan het deze n Kan God niet? Onlangs lazen we in een blad: ,,De dingen (de substraten der din gen) hebben zozeer geleden door de maatregelen van vele eeuwen, dat de schade niet meer te herstellen is. Ook niet dcor God. Juist niet door Hem. want de aangebrachte schade is Z.jn afwe zigheid. God kan zich aUeen neg tegen de substraten aanleggen. Hij kan doen alsof, en ons in dit doen een verleden in herinne ring brengen, dat glorierijker was. werkelijker Hij liep in en uit Men wenste Hem goedemorgen en als er broed te weinig was, dan maakte Hij er wat bij. Niemand zei, dat het niet kon, want de wetten van dit onvermogen waren nog niet uitgevonden. Erg helder is dit citaat voor ons niet. Is de zende sterker dan Gods genade, dat Hij ,,de schade niet meer herstellen kan?" Loog God toen Hij zei: ,,Ik zal met u zijn, Misschien is ons oordeel'te hard, maar we konden de gedachte niet van ons afzetten, dat we hier met (min of meer) christelijk we tenschappelijk ongeloof te doen hebben. ..Gods afwezigheid is een leus die volkomen in strijd is met de werkelijkheid van de Bijbel. Jezus Christus is immers dezelfde, gisteren heden en voor immer. Als God afwezig is dan ligt dat niet aan Hem. maar aan ons. Maar onze zonde is nooit groot genoeg om God de deur_te wij- evanjelie dsi te laten horen, het initiatief maanden vrijwillig in de Hoekse dit werk nam, dat later door de kampeercentra. De evangelisatie- Gereformeerde kerk ter plaatse commissie van de Gereformeerde werd voortgezet. Natuurlijk met Kerk van Hoek van Holland en in de steun van de Deputaten van het bijzonder de kampccmmlssie, Zuid-Holland, die een subsidie ver- bestaande uit de heren W. Zwart- leenden en van de classes 111 deze m3 a.iigen L ve!d, G. P H. v. d. Boor, en J. provincie, die de kerken adviseer- °er' loen H. Tullencr zijn zeer dankbaar, den één collecte te bestemmen dat dsze jongelui zich zo spontaan voor het evangelisatiewerk onder de arbeid onder de de vacantiegangers te Hoek van Holland. Het is ais enige de evangelisatieconimissie van de Gereformeerde Kerk te Hoek van Holland, die vanuit het recreatiecentrum „De Jeugdhaven" werkt. En met zegen, want velen willen iets meer horen van de bood schap die de kerk brengt. Jonge krachten geven zich vrijwillig aan dit werk: theologi sche studenten, onderwijzers en dames van „De Nyenburg" tc Baarn, het evangelisatie- ooleidingseenlrum van de Gereformeerde Kerken. In hijgaand artikel geeft één van onze redacteuren zijn indrukken weer over dit werk. n-kerkelijken. Z?!f werken ook mee. Natuurlijk! Ze geven veel vrije tijd aan dit wek. maar het is voor hen onmogelijk meer dan twee maanden lang van rgens vroeg GEWONE MENSEN laat i het kam" te GEWELDIGE TAAK Zelfs op de laatste bladzijden van de Bijbel /iliigheid om ons te zoeken. In Openbaringen 3 an de deur van de gemeente van Laodicea en klopt 'el, maar willen wij Hem binnenlaten? woord spreken of tractaten spreiden. Neen! Ze leven als ge wone mensen temidden van de Er ligt daar in die vakantie- vacantiegangers en organiseren de einden der kampen te Hoek van Holland een clubmidda.gen en -avonden voor geweldige taak voor de kerk. Wist meisjes en jongens, die druk be- u dat in deze twee ..dorpen" met zocht worden; ze houden film- en hun leuke houten huisjes en smal- ontspanningsavonden en ook s; ort- le tegelstraatjes en het uitgebrei- wedstrijden (volleybal), dagelijks kerk de tentenkamp 's zomers meer geeft men leiding bij het volks- dan achtduizend menser Voor een gcoot deel zijn I men uit Rotterdam; er zijn er ook zondags ~.j.. c- uit Den Haag, het Westland, Dor- grote Ki 2*0 staat Christus drecht, Utrecht en Leiden en zelfs uit Amsterdam. Negen jaar geleden ongeveer is Zijn ge vormde, de christelijk gerefor meerde ol de Luiberse is. do?: -r weinig toe Z? gaan weer naar de horen iedere zondag Seeft men leiding bij het volks- we - het woo :i van Hem. Die ansen, er zijn instuifavonden voor gezegd heeft „Komt to. Mij ai- eko- de ouderen en de kinderen wordt Ier. dc vermoeid en belas*, zijt en ook zondagsmorgens verteld van de Ik zal u rust geven" grote Kindervriend. Niet vergeten mogen cok worden de excursies naar de Vuurtoren, het natuurre servaat De Beer en de Harwich- boot. Toch is het jam: Ridderkerk, welke laatste de deputaten meermalen komt nemen in ,,De bezig houdt. De enige mogelijkheid het na zorg werk goed ter hand te nemen is, zo verleide ons de heer W. Zwartveld, he aanstellen van een vasre leider. Maar ja, daar hebben we hen we 'net geld niet voor. We zijn al woon- dar. -v.~ dat we over de middelen i de eni- bezem! :n cm het evangelisat:e- en on.snanningswerk .n het kamp het dan breed op .e zetten en dat we kracn- 11 ze lid ten kunnen aantrek*_n. d e nc. 0nor werk belangeloos doen. Daaronder of bij vernieuwing! Of zijn ook begrepen de dames, leer de gereformeerde, de her- lingen van het evangeliesaliecen- - Nijeraburg" !e E'aarn. moeders hand zon- naar do kerk gin- een k:jk] Ze zeggen ons ook rond- Jeu.gd'nay om ze met de ketk gebroken heb ben. Daarom is he'. zo jammer, dat we deze mensen na 'wee maan den we?r los moeten laten. Onze studie laat niet toe. dat we hen niet. dat de werkers geregeld bezoeken in hur woon plaats. Alleen en da; is de eni- nog wel eens en wat fijn als wc later hor:: van de kerk zijn geworden. Voor Tivee commentaren: GEEN NAZORGWERK dat i Nederlandse predikant mag dragen wat hij wil Juist door deze activiteiten komt 'Jj5het"beh prettig in aanraking met p'lanlrSV tokira'ven dn krrk. maanden lang kunnri VASTE LEIDER Een vaste leider. Ja, die zou er moeten komén! Hier lig*, een taak voor de kerk. Een leider, die twee of drie maanden lang of beter nog van de opening van het oud? en het nieuwe kampeercen- er, vinden 'ram tot de sluiting in De Hoek gwerk ver- vertoeft en daarna in Rotterdam de be' i het oude en nieu we kamp en worden talrijke con tacten gemaakt. Contacten die een gesprek tot gevolg hebben. Soms bij de mensen thuis in de gezel lige houten huisjes, vaak cok t al hun vragen bij de mensen met wie hij contact heef', op geregelde tijden bezoekt en avonden en clubs organiseert. In theorie mag een hervormd predikant in tenniskostuum preken: zijn gereformeerde collega's zouden zijn merkwaar dig voorbeeld mogen volgen. Nu zal geen dominee zo'n stijlloos ambtskleed propageren. Maar een feit is, dat er over de kleding der predikanten, uitgezonderd die der Evangelisch Lutherse gemeente, nergens officiële voor- kleermakers^ schriften te vinden zijn. De meeste predikanten stellen centimeter breed, plus nog twee halve meter fluweel. die vrijheid bepaald niet op prijs. Ze vragen hun kleermaker: ,,Hoe hoort het nu eigenlijk?", maar de kleermaker die ons de ogen open- de voor het probleem weet het Dfi standaarduitvoering zelf met. Het is de.heer C. W. A. heer heeft een V<J» Jorg Sr.. m .Utrecht. di_e_^behalve len giola en kraag en brede flu_ Voorschriften gewenst gebouw, j T"„_ teiten van ,,De Jeugdha De zaak van de heer Jorg maakt twee tot drie toga's per regeld worden. stuk. Maar ze zijn natuurlijk niet VERKEERD BEGRIP allemaal voor predikanten. Ook de rechterlijke macht draagt to- Het zijn reuze igoedc en harte- ga's wel volgens nauwkeurige lijke mensen, die kampbewoners: voorschriften en elke universi- Dat vertelden ons de heren W. teit heeft zijn eigen toga. Die Hoekstra en A. K. Douma, welke voor de predikant, zegt de heer laatste uit Sneek afkomstig is en Törg. is on het ogoml.k wgen'iik eveneens theologie studeert aan de een kruising van de advocaten- V.U. Ze hebben vaak. ook wel en de hoogleraarstoga. door de schuld van de kerkmensen De kleermaker in Utrecht weet zelf, een verkeerd begrip van de er alles van (hij is trouwens tien kerk en de predikanten en dobbe- op scholen on bij andere ren in de stad als een op zee los- 'n de leer geweest, geslagen boot. Ze gaan niet meer deel in het buiten- naar de kerk en als er iemand land) en hij heeft ook wel bepaal- van de kerk bij hen thuis komt. de ideeën over de predikantstoga. in de grote stad wel te verstaan. ..Maar", zeet hii er nauwgezet dan geven ze meestal niet thuis, die ideeën Dr*>r terecht. Maar da tien 'maanden lang is meer. Ze hebben vertroi hregen In deze jeugdige noe« uwerkers en ze willen niet, dat het nog geen ja,, oode "creatie- thul, d, lUd he, d;rp lit alle activi- bun inwoning worden bezocht door meerde Kerk selijke evangelisatiearbeid. Het is een wens, die de evange lisatiecommissie van de Gerefor- Hoek van Hol- ge- „vreemden". Dat Is in de prak- land en allen die bij het werk in tijk reeds meermalen geblcke Het is ook een probleem, dat de evangelisatiecommissie van de Gereformeerde Kerk van Hoek van Holland en de predikanten P. Rullman uit De Hoek en B. Went- De leiding ran De Jeugdhaven daarvan is volleyhal voor jong en oud onder deskundige leiding. Hier tiet men onder het licht van enkele lampen de ouderen met de beoefening ran dit spel bezig op een wel wat koele zomeravond. de kampen betrokken zijn gaar ne in vervulling 'zouden zien gaan. Er Is geld voor nodig. Met een beetje goede wil moet dat er kun nen komen! Daar In Hoek van Holland wordt door de „kerk aan het strand" machtig werk verricht onder meer dan 89000 vakantiegangers. Het is kerkewerk in de beste zin van het woord. De kerk midden in de wereld van genot en vermaak. Het heeft de steun nodig van al len, die ilch mensen van de kerk noemen. Ook van u! Ondanks het feit, dat het eigenlijk hartje zomer is en de ene helft van Nederland net van vakantie terug is, zodat de andere kan gaan, komt Kok in Kampen uit met twee boeken, die moeilijk tot de zomerlectvur gerekend kunnen worden. Mid den in de stroom van lichte lectuur verschijnen twee com mentaren, die in geen enkel opzicht op elkaar lijken. Prof. dr. G. Ch. Aa'ders van de Vrije Universiteit schreef een com mentaar op dc Oud Testamen- tische hoeken Obadja en Jona, en prof. dr. Herman Ridderbos van Kampen schreef een hand leiding tot het boek Mattheus. prof. Aal- ders is een gedegen stuk werk. Hij geeft een uitvoerige inleiding, waarin niet slechts een overzicht wordt gegeven van wat anderen over de bijbelboeken hebben ge schreven. maar 'evens een poging wordt ondernomen om de critiek die op de schrijvers en de boe ken zijn uitgebracht te ontzenu wen. Bovendien wordt ons een ei gen vertaling van de boeken ge boden, en gaat de schrijver vaak de afzonderlijke teksten is een verademing weer eens geleerde (e ontmoeten die het haal van Jona in de vis no| Het onmiddellijk bij, „die idc helemea' Persoonlijk." P**». '"I"""' welen manchetten Si worden op de bovenarm fij»n inge- rimpeld, de rug telt achttien plooi en, niet meer en niet minder, maar dat alles nog steeds: zon der kerkelijke voorschriften. In de hervormde kerken, en ook in de meeste gereformeerde s d meosdenslebkzjuntb-r-rdi t is dit ambtskleed nu zoetjesaan ingeburgerd. Maar de het ken,f bijvoorbeeld ook zijn - grote belangstelling heeft wat er omgaat in de kerk. „Nee", zegt hij. ..ik heb er overal naar gezocht, maar die voorschriften bestaan niet. En dat is weer niet zo'n groot won der als het lijkt. Bij de reforma tie waren het de protestanten, die het liturgisch kleed aflegden. Sindsdien hielden zij zich jaren lang aan de „geklede jas", en over een ambtskleed werd nooit meer officieel iets afgesproken. In de negentiende eeuw nog kwam die „geklede jas" er meest al op neer, dat de dominee een net zwart pak droeg, dat een paar modes achterliep." j meent hij, dat de stola „u s» Ntandaarduitvoering deelteliik vastgenaaid eigen lijk helemaal los, dus verwissel de baar zou kunnen ziin. Den zou i e- voor de ?»pla b.v, de „kleur van het kerkeliik jaar" kunnen wor den gebruikt /Vief onverschillig leven hier in het kamp willen we een poging' doen te la ten zipn. dat het anders kan en trachten we de afschuw van de H^rk weg te nemen. We gaan met ze om als vrienden, als mede kampgenoten. als mede-genieters van zee, strand en duinen. En als dan de tijd rijp is gaan we met hen spreken over de kerk en hun vertellen van Jezus Christus, die in de wereld gekomen is om men sen voor altijd gelukkig te maken. Neder landse predikant, die zich een Amerikaanse toga heeft laten ma- ADVERTENTIE EN RELIGIE Ingeburgerd De theologisch student Leemans, zoon van de toenmalige president van Workum, was In 1883 volgens de gegevens van de heer Jörg de eerste, die zich weer een toga Het maken. Het is terug te vin den in de boeken van de firma Jörg, want die bestond toen ook al: de tegenwoordige directeur vertegenwoordigt het vijfde ge slacht in de kleermakersfamilie. De toga van die student kost te 65, een heel bedrag mis schien voor die tijd. maar in 1937 betaalde men er 110 voor, en tegenwoordig 260 tot 360. Er gaat dan ook veel stof aan on: vier en een halve meter meest al fijne kamgarens van 150 Tien Op de poststempels Canadese staat Ottawa s langs le lezen: „Leer Geboden te houden". Dit geschiedde n.a.v. de ver toning van de Amerikaanse film „De Tien Geboden", hjj welke gelegenheid de bioscoopeigenaars toestemming van de Posterijen had den gekregen, dit poststempel te laten aanbrengen. Alle hieraan ver bonden kosten werden door hen zelf betaald. Eigenlijk hadden de bioscoop eigenaars gewild, dat er zou staan „Zie en hoor de Tien Geboden", maar op deze mengeling van advertentie en religie wilden de Posterijen toch niet ingaan Maar beslissingen op dat punt laat hij mot graagte over aan de kerkelijke autoriteiten zelf, die er. hu de liturgie in de eredienst meer en meer aandacht krijgt, ook oiet onverschillig tegenover De heer Jörg hooot op duidelii- IP o_ ke voorschriften. Niet omdat hij ervaringen. Zondags bang is, dat de predikanten wer kelijk in tenniskos-tuum de kansel zouden beklimmen, maar wel, omdat hij hun ambtsgewaad van te groot belang vindt om er maar met de pet. of zelfs met de erbij horende baret naar te gooien. OVERVOL Hoe zijn de reacties?, vroegen e Wel. zei de heer Hoekstra, als e een avond in de zaal organi- ïren. dan is deze overvol. Vooral met de jeugd hebben we prettiige het nieuwe kerkje in De Hoek. In het kamp mogen we namelijk geen diensten houden! Weet u, merkte de heer Dou ma op die mensen vertellen ons van alles. Zelfs de meest intie- Wetenschappelijk In de vloedgolf van critische commentaren, die vaak van de Bijbelse gegevens niet veel meer heel laten, óf grote stukken ver wijzen naar de rommelmarkt van de legende, aanvaardt prof. Aal- ders de gegevens zoals zij tot ons komen maar stelt toch een we tenschappelijk verantwoord onder zoek in naar de betekenis van de grondtekst en beantwoordt de aan vallen op deze Bijbelboeken van de zijde der critici. Anders Heel anders is het boek van prof. dr. Herman Ridderbos, dat een vertaling en bewerking is van een boek dat in de serie „World Cristian Books" door de Inter nationale Zendingsraad is uitgege ven. Het is geen commentaar op het evangelie van Mattheus. Prof. Ridderbos wil slechts een over zicht geven van dit evangelie en de centrale boodschap laten spre- zonierlijke pericopen. Wie een commentaar verwacht zal teleur gesteld worden, wie van een der gelijk boekje in de eerste plaBts een zegen voor eigen hart ver wacht, waarschijnlijk eveneens. Maar wel geef! het een verant- ISiet helemaal Volgens prof. Ridderbos bevat ten dc evangeliën „datgene wat door de oog- en oorgetuigen van Jezus is gezien en gehoord." Deze definitie voldoet ons niet helemaal. Er staan ln de evan- Jeliën ook gedeelten, die noch oor oor- noch door ooggetuigen zijn gehoord of gezien. De verha len van Jezus in de wildernis en in Gethsemané vallen niet onder deze definitie. Hier gaat de schrij ver een beetje al te ver in zijn vereenvoudiging. Zo zouden er nog wel meer plaatsen in het boek te noemen zijn. maar wat de een belangrijk vindt heeft een ander weer niets te zeggen. Het boek is een uitmuntend hulpmiddel voor wie de Bijbel eens als een boek wil gaan lezen, en niet als een verzameling van teksten. Dr. G. Ch. Aalders; „ObadU en Jona" en dr. Herman Ridderboa ..Het verborgen koninkrijk", uitf. Kok In Kampen. i het boek i de af- Geef mij gewoon, o Heer. wat ik vandaag behoef; heel doodgewoon de moed om niet te liegen, mijzelf, noch ook mijn naaste te bedriSgen met wat 'k niet ben, niet zijn kan en niet wezen hoef. Leer mij eenvoudig op mijzelf te lijken en heel gewoon mijn dagelijkse taak te doen; en geef, dat 'k mij vandaag verzoen, met onze chef, die ik wel wég kan kijken. Geef mij 't geduld de autoped van Kees te repareren, te luisteren naar elke mij gestelde vraag, de moed om niet te roddelen vandaag en te vergeven, wie mij mocht bezeren. Geef, dat ik doodgewoon vandaag Uw kind mag zijn, dankbaar dat 'k niet alleen behoef te reizen. Wil met een enkel woord de weg mü wijzen: Gij zijt zo onuitsprekelijk grootik ben zo klein. Blondje en zwartje (XXII) Ji/fAAR ondertussen: waar 1 u-as Hankie? Wiiar was ze niet alleen op die gedenk waardige avond dat Joke bijna dat televisieprogramma be dierf door haar storende infor matievragen. Waar was ze niet enkel tijdens de cluburen dat ze bij ons werd geacht aan wezig te zijn, doch in geen velden of wegen te zien was. Waar mocht ze in het alge gesproken uithange fen dat politionele inmenging ig bovendien op de hoogte van ben oud roest. Ik deug ner- ngelegenheid wel het. feit dat hij in deze onwil- iesa met zich mee- li ge hoofdjes niet mei r uiteindelijk bitter wetenschap zal fcnnn stampen, hoezeer hij zich ook klaar gens meer voor. Mij kennen ze weggooien. Let op mijn woorden, juffrouw daartoe beijvert. Maar de sloop Het moet men geval Maar dan gaan er tyden over nooit een bevredigend ant- heen, eer die aanklacht duidelijke vervolging oplevert en ondertussen is de kleine spijbelaar al van school af. woord gekregen. Ze heeft dat wel geprobeerd. Ze is opnieuw en thans op een passender de familie gegaan Want gaandeweg was het ons veroordeling duidelijk geworden dat Hankie aan ztjn.. %r* ■o toch beslist reeds een maand m*r*» aar aaneen elke denkbare actiui- "V afthans •{r teit onzerzijds had verzuimd Voorts lapt het gezinshoofd de heeft daarbij wijselijk i do or-informerend bovendien aan de weet ge komen dat ook haar school- gang in die periode veel te wensen had owrgelaten. Nu is dat laatste niet zo bijster be dr\jf nu niet bepaald achter slot en gren dels wordt ge zet. Hij ontdekt snel dat de leer plicht in zün geval Uit de VOLKSWIJK griezelig zei Joke de hele linie: want het waren geen beelden die hij scheen te gebruiken, het was de vollediae belevenis van z'n eigen wedervaren als van 'n afgedankt mechanisme: van een in de prak gereden auto: van een reddeloos ver- Ze loren bromfiets. Het was er- daarom zo griezelig omdat zwegen dat zij deze man zichzelf niet als mens het geweest onderkende, maar als 'n stuk gereedschap, dat op zijn tijd wordt weggesmeten omdat het voorgaande avond de te Onrust op Celebes voor zending Van het zendingsveld van de Geref. Zendingsbond in de Ncd. Hervormde Kerk op Celebes komen ontstellende berichten over vervol ging van de christenen aldaar. De militairen, die de laatste jaren or de en rust moesten onderhouden in dat gebied, zijn verplaatst naar Noord-Celebes om daar de op stand le onderdrukken Voor hen zijn nu Mohammedaanse troepen in de plaats gekomen, die onder leiding staan van een godsdien stig zeer fanatiek man. Van gods dienstvrijheid is geen sprake meer De christelijke kerk in dat land is nu wel in de smeltkroes gewor pen en men vreest zeer voor de verschrlkkalijke gevolgen, die uit dit alles kunnen ontstaan. Vele christenen, waaronder de inland se predikanten, zijn ondergedoken ke zijn. niet langer bruikbaar is. Maar levisiespannmg ze gal daar toch niet voldoende h^t1 zeggen mo^Laar jegens dat m?akt weer dat *'-> domicilie van' zijn 'dochter Het en meisjes die aan hun aller- over de 'choolgang uan zijn werd een vreemd gespre-c laatste wettelijk verplichte >°n0erenog wel leerplichtige heeft ze me later verteld. -* uu.ji.u,,- Ze wqs niet onwe]kom ge. ge- bedreigd had. Ze heeft leen maa vader die ze thuis trof boeidi in z'n dooie eentje aan- dat v gesproken op het mogelijki «t schooljaai daar mee, uooral tegen het einde aandacht aan om zich te reali seren waar precies de fout in deze redenering school. Haar Hankie's lot meer dan i de vader.' Maar over Hankie zelf werd ze niet* wijzer. Want daar wist dr vader niets van. ..Weet ik veelzei hij. Niet klagel'ik nu. meer doodgewoon de cursus En waar deze weinig be- begroette haar namelijk weest. Integendeel. De vader constateTend. Met de berusting die beseft dat ieetgierig zijn uitgevallen beslist geen innerlijke a drang hebben om zich nog Herkiezen zoveel mogelijk kennis eigen beeld doet zeer gewaardeerde gast bijna vijftienjarige dochters gevaar oplevert dat ook Hij begon met de mededeling hun eigev weggetje gaan en andere ouders en andere kin- dat het hem goed leek dat dat qeen 01lder daar meer wat Dit schrijft ds. A. Vroegindeweij in het „Gerelormeerd<e Bonds) Weekblad" en gaat dan verder: Wij kunnen de wegen des Hee- ren dikwijls niet begrijpen, maar de ervaring is wel altijd geweest, dal satan er wel op uit Is om Gods kerk uit te roeien, doch het is de duivel nimmer gelukt. Het bloed der martelaren werd het zaad der kerk Ntettenr.n heeft de verdrukte kerk op Celebes hulp nodig. Die kerk heeft hulp nodig van de Heere. Daarom moeten wij leren sme ken om Gods ontferming en lief de en genade. Dan zal ervaren deren de vrijheid zullen gaan zij hem kwam bezoeken. Hij want goed voor- klaagde zün nood. Hij zei dat |flat (lu<jx e„ ging 's nodig heeft. Ze kwam wordt volbracht. altüd nog goed het niet best met hem ging jij was bijzonder klagelijk ge stemd over z'n eigen toestand Hij zei letterlijk; ..Juffrouw. gens vroeg weer weg. En wat ze dan in die tussentijd uit spookte? Weet ik veel dwongen huns weegs gaan. Hij de machine kerk leggen voor God. En wij mogen die kerk op de vleugels van het gebed brengen tot de troon der {enade. opdat zij in haar nood racht en redding mag ontvangen. En dan ontferme de Heere zich op het gebed! G. H. van Es in „D« Jonge Man": Als men er vier uur fitten voor over heeft is «Ie film «eer de moeite waard, want de •lasltjei massaregie njn werkelijk adem benemend En natuurlijk bestaat er altijd de mogelijkheid, dat dit nu toch eindelijk wel eens de laatste massafilm van Cecil B. de Mille is, hoeweldé Grote Volksverhuizing van 40(1 is éök een dankbaar onderwerp Het Amerikaanse weekblad Time: Exodus of sexodus. De regisseur Cecil B. de Mille zelf: „Het behoren tot een kerk is een goed ding; en de groei van het lidmaatschap der kerken is welkom nieuws. Het feit dot «neer dan honderd miljoen Amerikanen nu heloden tot één of andere kerk te behoren, betekent dat vele Amerikanen in meerdere of min de goddelijke vermaning, waar van de kerken instrumenten zijn. Dat geeft reden (ot bemoediging; maar niet tot zelfvoldaanheid, liet is eerder een uitdaging aan de kerken en haar leden om nu in de dieple Ie zoeken wal in de breedte hereikt is, om dit Ameri- I alles inderdaad, in de volle betekenis van hei woord te maken tot: één MTGEWKZFX Dr. P. Smits in het (vrijz.) „Kerk en Wereld" over de synodeverklaring: Ik meen dan ook, dat velen in on*e vrijzinnige kringen, als zij hun geloofsovertuiging hjj eer ste lezing toetsen aan de inhoud \an hei synode-getuigenis (dat eigenlijk een «tuk is met judirié- le leeruiitpraken) - airh judl- rieel uitgewezen gevoelen. En het •heid der vrijiin- i dit KF.RK K.N WERELD Dg. S. van der Linden in de „Delfhavensch (Ger.) Kerkbode": Er is tegenwoordig een opval lende tendens om \ee| over d» wereld te spreken en zo weinig mogelijk over de kerk in de we. reld. Dat is ook lastig. In de woorden „kerk" en „g. m«*DU" >!k Gods" ligt een btgren- En u il geen begr s zing. Calvijn zal hand ook al wel verouderd zijn ■net zijn „verkiezing als hei hart der kerk". Het komt er tegen woordig blijkbaar meer op aan »m m<-ns-in-de-wereld te zijn, dan |evend-lidmaat-van-d»-gemeentc Gj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 13