CHRISTELIJK ■Ti Ridderbos over verklaring Hervormde Kerk Is de wereld verloren of verlost Prof. De Gaay fortman: Leven wij uit de verwachting Vier promoties aan de Vrije Universiteit Lutherse bisschop Dibelius sprak tot Anglicanen Eert woord voor vandaag Kanttekenin avarjne Duidelijk en duister Als eerste in een waar schijnlijk lange rij van niet hervormde theologen heeft prof Herman Ridderbos zich in het „Gereformeerde (tyn.j Week blad" gisteren uitgelotei» over de hervormde synodeverklarmg. d'e n.a.v. de discussie Buskes-De Wilde werd uitgegeven. De gere formeerde professor schreef: Aan niemand, die deze uitvoe rige vertogen heeft gevolgd, kon het ontgaan, dat hier metterdaad de fundamenten der kerk in het geding waren en dat. indien ooit. thans de oprechtheid en ernst zou moeten blijken van wat in de K O der Hert' kerk over ie fundamenten der kerk gezegd is. Door dit uit te spreken heeft de Ned. Herv. Synode naar onze me ning op een zeer belangrijke en positieve w.)ze stelling genomen in de grote vraag, die in de dis cussie Buskes-De Wilde aan de orde was gekomen of nl. aan de persoon en het werk van Jezus van Nazareth absolute betekenis moet worden toegekend. Met na me door d. uitspraak van dr. de Wilde af te wijzen, dat Jezus ge storven. "hrlstus echter opgewekt is, en eze zelfs een miskenning van het geheimenis der verkondi- ------ aantasting van de apostelen noemen, heeft zij. over haér standpunt ten aanzien van een voor een bepaald deel der hervormde vrijzinnigheid zeer kenmerkende beschouwing geen twijfel laten bestaan. Daarom zijn wij oprecht ver heugd. dat de Herv. Synode al thans In dit fundamentele stuk van het christelijk belijden een duide lijk geluld heeft laten horen en niet geschroomd heeft de aan tasting ervsn onomwonden bij haar naam te noemen. Wiet zo verheugd i« prof. Rid derbos over punt 5 waarin werd uitgesproken: De belijdenisge schriften stellen ons in een ruimte, die zo ruim mogelijk is, omdat zij slechts begrensd is door de afwijzing van die dwalingen, die het werk des Geettes weer streven. Het is duidelijk, dat hier minder ronduit en met meer reserve ge sproken wordt dan in de bovenge- heen en weer gesproken is. zodat wat verkliérd had willen zijn, voor de niet Ingewijden wel wat duister blijft. Van belang is o.m.. dat naar haar mening de theologie vril is. het institutair ker- van de jynode haar roeping vrijheid, als zij buiten het gezag van het Woord haar positie kiest en zich niet laat binden aan het haar van God gegeven voorwerp. Vu' wat In S' BBI de veel omstreden passages over de belijdenis In art. X gezegd wordt. Dit wordt thans zo uitge- dat enerzijds afgewezen confessie ting en uitleg v aan de kerk gege Deze nadere uitlegging van art. X is stellig niet zonder belang. Men kan. wanneer men enkel wantrouwen koestert zeggen dat het ons niet veel verder brengt, omdat geest- en hoofdzaak-formu les ;n ce geschiedenis der kerk nooit veel uitgewerkt hebben. Toch kan men. als men de woorden neemt voor wat ze waard zijn en zg leest in het licht van de discussie Buskes-De Wilde, m moeilijk anders zeggen, dan dat de Synode de betekenis van de belijdenis meer heeft willen henadrukken dan relativeren. ..Geen wettische gebondenheid aan dc woorden kan en mag toch niet betekenen, dat men disnoods ook de in de woorden uitgedrukte zaken om hals kan brengen. „De fundamenten der kerk, zoals deze ons in de oelijdenisgeschriften ge geven zijn" dit ..zoals" kan en mag toch niet betekenen, dat (naast allerlei waardeloze en aanvechtbare stellingen) óók de fundamenten der kerk in de be lijdenis te vinden zijn. Wij zouden dergelijke veronder stellingen zelfs niet willen en mo gen opperen, als de historie ons op dit punt niet zulk een diep wan trouwen had bezorgd. Doch liever dan ons daaraan over te geven, willen wij iets anders doen: onze blijdschap uitspreken over wat wèl gezegd is en onze hoop uit- K reken, dat hetgeen de Synode jkbaar als richting heeft willen aanwijzen de koers mag worden, waarin wij niet alleen deze syno de. maar de kerk zelf zien bewe gen. Want het la eigenlijk l» dat hetgeen de synode Herv. kerk met zo grote be kwaamheid als haar positie onder woorden w;et te brengen ons steeds dringender zou nopen ons op het aortgaande afzonderlijke bestaan van onze kerk te bezin nen. wanneer zich in de onver zwakte zin van deze woorden ook de feitelijke stand van zaken In de Hervormde kerk met redelijke duidelijkheid zou weerspiegelen. tflegen. lljdenlageschrlften, anderzijds een leervrljheid moet worden voorko men, die de fundamenten der kerk aantast, zoals die In de Hei lige Schrift en ln de samenvat- Conferentie van gereformeerden (Van een onzer verslaggevers) QP de tweede dag van de conferentie van gereformeerden op Woudscho- ten heeft de discussie zich bewogen om een inleiding van prof. mr. W. F. de Gaay Fortman over „de wereld van heden en de verwachting van het koninkrijk Gods". De hoogleraar her innerde er aan, dat de kerk door de eeuwen heen gezeten heeft met de vraag of deze wereld een verloren of een verloste wereld was. In de prak tik leerde de kerk vaak het eerste ftieid zv tie mensen zoet met een u tel op de eeuwigheid. Deze versmalling van het 1 komt men b.v. tegen in het overig- toch zo zegenrijke réveil en ook in lerlei christelijke liederen. Met de aar de valt niets meer te beginnen, het gaat om de hemel. Maar deze gedachte is niet bijbels. Want daaruit blijkt, dat Jezus Christus niet in de wereld kwam om haar te oordelen msar om haar te verlossen. Ook hier moet men de wereld niet al leen zien als een geografische groot heid. Er wordt tevens mee bedoeld: net hele wereldleven. Ook in haar instellin gen moet de werefd voor Christus ge wonnen worden. Daar vertillen we ons aan, maar dat moet ook, zei prof. Fort- De Inzet der wereldverlossing be gint op Golgotha. Daarna wordt de wereld ontsloten, wordt het sociale vraagstuk aangepakt, krijgt vrouw de plaats die haar toekomt, ontplooien zich wetenschap en c,ul- tuur. Men ziet hoe het evangelie re- //ET was gisteren weer een bijzon dere dag voor de Vrije Univer siteit. Vier promoties waren ge arrangeerd. Twee van deze vier doctorandi ontvingen het praedicaat cum laude. Niet minder trok de aan dacht de bevordering uan de heer J. Ho/er. die onlang, d, 68-jarige a"e" Ho'«. "J1 mevr H. n- u-i." Mumck-Hofer, arts te Leeuwarden leeftijd mocht bereiken. De be lang- drs w Hofer aldaar. stelling van het auditorium was telkens Prof dr j Watering de promotor, groot Zo deed deze dag ook dienst vond ket egn aangename taak dr om de band met de V.U. te versterken. - hoofdstad waren velen tegenwoordig. Ds. C. van der Woude was degene die de ingenomenheid van het Friese volk vertolkte, gevolgd door oppositie van de heren drs A. Anema, prof. dr. K. Fokkema en prof. dr. H. R. Wijn gaarden Paranymfen waren twee kin deren van drs. Hofer. nl. mevr. H. de Ds. Johan Langman overleden Hofer als eerste te mogen complimen teren. Dr. Hofer is negen dagen geleden 66 jaar geworden. De professor hoopte dat dr. Voter ook in zijn tegenwoordige werkkring weten schappelijk bij zal blijven. Nederland zal hem daarvoor dankbaar zijn. Laatste der promovendi eveneens in de faculteit der letteren was drs. D. Kuyper Fzn.. leraar aan het Chr. Ly ceum Zuidvliet te 's-Gravenhage. Zijn proefschrift |jad tot titel. ,,Een kritische behandeling van moeilijke punten bij de oud-Christelijke latijnse dichter Dra- contius" onder de naam ..Varia Dracon- tiana". Met hem traden in gedachten- wisseling de heren dr. A. Schippers te Voorburg en de professoren dr. G J. de Vries en dr. G. J. D. Aalders H. Wz. Paranymfen waren dr. A. P. Muys en ds. P. Kuijper Jr te Zeist. De promotie geschiedde cum laude. -in .O, Pro'- dr. A. Slioo, de promotor, ge- ingman. oud Europa o.m. aan de universiteit* te Ba-1 w>*fde van de wetenschappelijke naam de Vrije Universiteit Dr Seer- va® dr' *uy?er_d,^ he? predlcaat ten Jaar i* ln De telt der letteren en wijsbegeerte, was drs. Calvin G. Seerveld. een geboren Amerikaan, die vloeiend Hollands sprak. Het onderwerp van zijn dissertatie was: ..De vroegere esthetische theorieën en literaire kritiek van Benedetto Croce". Vijf opponenten bestreden hem. nl. de heren drs. H. R. Rookmaker. prof. dr. K. J. Popma uit Utrecht, alsmede de professoren dr. M. C. Smit. dr. G. Kui per en dr. G. J. de Vries. De rector-magnificus deelde mede. dat de Senaat had besloten dr. Seerveld te ren met het cum laude. De promotor, prof. dr. D. H. Th Vol lenhoven. wees op de grote wetenschap pelijke waarde van het proefschrift. Zijn brede opleiding had dr. Seerveld te dan- aan de universiteit in Michigan; in In de ouderdom van 87 jai Lier overleden ds. Johan Lai lid der Tweede Kamer der Staten Gene- zei real voor de c.h.u. Ds. Langman was Jarenlang tot aan zijn College ln Miss. Ü'S A. emeritaat voorganger van de Ned Herv. n. Kr'k ,n„Dr,£'". .Li'.* •-»- laïaatate u harid<lde nl- ov«r d« lijfrenteclausule veld wordt docent aan het Belhaven hield hij zijn interesse gingsleven in deze plaats. De laatate ja ren werd zijn geheugen echter minder. De ter aardebestelling zal plaats heb ben op dinsdag 15 juli om 2 30 uur op de begraafplaats van Dalfsen O. Volgens een rapport dat vorige week op de 48ste wereldconferentie an de Ze vende Dags Adventisten openhaar werd Rmaakt, heeft het aantal leden slch In laatate tien jaar verdubbeld. Het bedraagt nu 1.102.910. In 1000 waa bet 78.000. Adpertenttg R Geslaagd dank sl|... €S3 Hilversum Dit proefschrift had mr. L. Zijp. chef van de afdeling juridische zaken bij-de Amsterdamse MaatachappiJ voor Le vensverzekering. geschreven, Mr. Zijp had zich te verweren tegen de oppositie van de heren mr. J. J. Scbokking mr. dr. P Adriaanse. mr. Th. A. I steeg en prof. Gerbrandy. Als paranym fen deden dienst de broers van de pro movendus. mr. J. W. H. Zijp te Delft ■sn drs. W. L Zijp te Amsterdam. In de middaguren kwam aan de orde het proefschrift van de heer drs. Jac: Hofer, directeur van de stichting voor school- en beroepskeuze te Leeuwarden De dissertatie over een „proeve van een typologie van de jeugd van 12 tot 20 Jaar in de Friese wouden (de WAlden), ver geleken met die in de Friese Weide streek" had de dankbare aandacht der volle verdiende. De hoogleraar had hem reeds 36 Jaren geleden een examen af genomen. In zijn dissertatie is bijna al les nieuw. Het Is filologische arbeid van de eerste rang. Prof. Slioo eindigde mei een latijnse toespraak. f RECTIFICATIE Door een misverstand is een fout ge slopen in ons verslag van de vergade ring die de Chr. Psychologische Centra le voor School en Beroep t Utrecht hield. Het C.P.C. verzoekt mee te delen dat er geen sprake is van enige concurrentie van het Chr. Pe dagogisch Studiecentrum op het gebied van de beroepskeuzevoorlichting. De sa menwerking tussen de Centrale en het Studiecentrum is integendeel bijzonder goed: men overweegt zelfs diverse werkzaamheden te coördineren. De kri tiek die de voorzitter, de heer A. J. Schreuder, uitte, had alleen betrekking op de activiteiten van de Stichting Con tactcentrum Bedrijfsleven Onderwijs. laten uitgaan, waarin aan de gemeen ten gevraagd is of de leden ook persoon lijk leven uit de verwachting vai koninkrijk van Jezus Christus. Slechts enkelingen beantwoorden deze vraag bevestigend, maar velen weten er geen raad mee. Zij hebben genoegen ge nomen met het leven zoals het is. n waarin de verwachting van het rijk per meespreekt. Men weet zich te nig burger van het rijk der hemelen, met welk rijk Paulus (volgens prof. Slo- temaker de Bruïne) het leven op aarde volutionair werkt (dus niet „anti-re volutionair", zoals de spreker op merkte). Dit is eenvoudig uitvoering van de bedoelt, zendingsopdracht. De kerk verschijnt overal, maar daarmee is niet ge zegd dat het leven een idylle wordt. ia mci RUIlulRrijn Vone wmw ukk Want ook de demonen komen los. Wat^wij^ta'^er^ontakrljk^ler^^rrrcl wel, ten valt onder de bepaling „totdat' Onze verwachting, aldus prof. Fort man, ligt ln Openbaring 22 15. Daar is het koninkrijk volle werkelijkheid. Het koninkrijk van God maar het wordt nog aangevochten. Juist dit aangevochten worden het koninkrijk maakt de verwachting van dat rijk in zijn onbestreden heer schappij zo belangrijk. De kerk ont moet de demonen, maar zij weet raad met lijden, onrecht, armoede, gebrek en dood. Zij wordt getroost in de tenschap dat Jezus Heer is en dat Hij het rijk bestuurt. Intussen Ls het niet zo eenvoudig om als christen elke dag te leven uit de verwachting, nu de Heer talmt met de belofte, naar het lijkt. Velen heb ben hun verwachting ingeruild voor het beschutte leven van vandaag. Dat is ook de reden waarom het socialis me zijn élan verloren heeft. Men roept' niet meer. om .de heilstaat zoals v ger. maar aanvaardt de opgelapte reld van vandaag. Leeft u er uit Prof. De Gaay Fortman vertelde dat de deputaten voor onderzoek stand van het geestelijk leven in de ge reformeerde kerken een enquête hebben BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Voorburg P. A Elderenbosch) J. F. Wagener te Zoutelande. Bedankt voor Oude Tonge S. Meijer te Hoog Blokland; voor Vecre: W. J. Gun ning. voorh. pred. in Indonesië. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Leerdam: D. Bouwknecht te Wolthaarsdijk. Aangenomen naar Leiden (5e pred. pi.) J. H. de Boer te Middelburg, die bedankte voor Groningen West (vac. dr. L. v.d Zanden); naar Heerhugowaard R. de Boer, kand. te Rotterdam Z., die bedankte voor Dirkshoorn.. Lollum. Me- dum en Neede; naar Voorburg J. M. Vlijm, voorh. pred. te Semarang. Beroepbaarstelling: J. D. B. v. d. Meu- len, kand. te Amsterdam, zal met ingang van 17 augustus a.s. beroepbaar zijn. Adres: Amsteldijk 124II te Amsterdam. EV. LUTHERSE KERK Drietal te Leeuwarden A. Mierop te Doetinchem, M. J. Heijbroek te Utrecht en dr. C. H. Linöijer te Rotterdam. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal J. van Haa- ren, kar\d. te Moerkapelle. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Vrieschejoo H. Ploeger te Tiende gereformeerde predikant in Limburg De gereformeerde kerk van Tree- hoek, die ruim 1100 zielen telt, zal met steun van de partikuliere synode van Noord-Brabant en Limburg overgaan tot het beroepen van een tweede pre dikant daarmeede wordt dan in Lim burg de tiende gereformeerde predi kantsplaats gevestigd. In 1940 waren er nog maar vUf. Dan Piatt terug naar Amerika Dan Piatt, de leider van de Naviga tors" in Europa, die het geestelijk na- zorgwerk opbouwen in de samenkomsten van Billy Graham en andere grote sabfjeenkomsten en de leden van de ker ken willen helpen om persoonlijk ln het geestelijk werk verantwoordelijkheid te gaan dragen, gaat terug naar Amerika. De heer Piatt zal officieel toetreden tot het team van Billy Graham om voor zijn campagnes het plaatselijk nazorgwerk op te gaan leiden. Piatt zal vervangen worden door Doug Sparks, die op Formosa in de afgelopen jaren een enorme correspondentiecursus heeft opgebouwd voor pasbekeerde Chi nezen. Deze cursus is een soort catechi satie op papier en het aantal deelnemers loopt in de honderdduizend. Ook heeft Mj onder de Mau Mau's van Kenya nazorgwerk opgebouwd. De heer Piatt vertrekt binen enkele weken om in Charlotte. N. Carolina zijn werk te beginAen. De Graham campagne Zending in Madras mag O O scholen niet sfeunen De regering van de staat Madras i India heeft de protestantse en rooms katholieke onderwijsinstellingen verbo den financiële steun uit het buitenland te aanvaarden, omdat dit strijdig zijn met de eer van het ïand. Ofschoon het verbod geldt voor bijzondere onderwijsinstellingen, worden vooral zendingsscholen erdoor getroffen. De regering zou deze maatregelen heb ben genomen, omdat de zending gelde lijke hulp' gevraagd omdat de be volking Van Madras veel te arm zoi zijn. Dit, aldus de regeringsautoriteiten, is schadelijk voor de eer van het land. :en commentaar op deze rege ringsmaatregel schrijft het in het En gels geredigeerde blad New Leader te Madras, dat net verbod een onderdeel is van de „niet verklaarde koude oor log tegen het onderwijs". Het blad wijst erop, dat het blijkbaar niet tegen de eer van het land is, dat de regering alle mogelijke moeite doet om zelf hulp Advertentie Naast ruime kei moderne kleine piano's HOUTMAN - mooie collectie SCHIEDAM. Lambeth luisterde naar Luther Voor het eerst in de geschiedenis slechts de kleine gemeenten, die vech- van de Lambeth conferenties van an-1 tend hun hoofd boven water moeten glicaanse bisschoppen, heeft een Lu- houden, ruggesteun zal geven, maar therse bisschop het woord gevoerd ook de grote impuls zal zijn om in de tot lijn collega's in de Engelse en sociale en politieke wereld iets nieuws Episcopaalse kerken. Dr. Dibelius te scheppen. Dit nieuwe moet alle legde nadruk op de belangrijke func- atheïstische pogingen om de wereld van de wereldwijde gemeenschap d'J n het oecumenische christendom, sprak zijn hoop uit dat zij niet I De kanonnen van. De beslissingen over de toekomst Europa, vervolgde bisschop Dibelius, moeten niet in een aantal gevechtshan. de zuidkust niet beklommen kon worden. Daarom j deUngen^ aan het front wordenuitgestre Het- is een soort autobiografie, die Prediker in zijn bc van zichzelf geeft. Niet in de geest van: toen werd dit en twee jaar later kreeg ik die positiehij was tenslc koning en veel hoger kan een mens niet komen! Daat wist Prediker van zichzelf, dat hij buitengewoon wijs to Dat moet hij zo af en toe eens duidelijk zeggenopdat de le het niet zal vergeten. Maar hij zal ook dit wel als een vo van ijdelheid in het ganse ijdele leven hebben beschow Nu die autobiografie: Prediker vertelt, dat hij zichzelf op proef heeft gesteld, o.m. door zich in het goede te verlustig Het resultaat„Ook dit is ijdelh'eid. Van het lachen mc ik zeggen: het is dwaas; en van de vreugde: wat werkt uit?" Het goede leven ijdelheid Is dat werkelijk Het is vaak een lange weg om daar achter te komen. M het is niet het laatste woord. Het goede leven is n.l. all en werkelijk goed mèt God, maar dan ook alléén. Predi stelt het vast in de vorm van een vraag, die tegelijk antwoord is: „Want wie kan eten en kan iets genieten bui Hem?" Verkijk u niet op het goede leven, maar zoek het God! STRAKS DOCTOR TILANUS JJET besluit van de senaat der Vrije heeft zich voltrokken dat de C.H,| Universiteit, genomen op voor- alle op haar gedane aanvallen ti stel van de juridische faculteit, om spijt, in en met haar eigen karakt aan de heer H. W. Tilanus het ere- behouden is gebleven, doctoraat in de rechtsgeleerdheid te Is de heer Tilanus zeer belang! verlenen, zal allerwege met voldoe- geweest voor de C.H.U., niet mini ning ter kennis worden genomen. geldt dit heel ons parlementaire De verdiensten van de heer Tilanus ven. Het is voor een land van i wettigen deze onderscheiding alles- zonderlijke waarde wanneer zins. Deze week, bij de viering van ter bevestiging van de democri het gouden jubileum der Christelijk- sche instellingen, onder zijn in\vone| Historische Unie, is er ruimschoots figuren treft als hij. gelegenheid geweest de betekenis van Dat het de Vrije Universiteit ls straks doctor Tilanus voor zijn poli- hem dit eredoctoraat verleent tieke organisatie, maar niet minder zowel hem als haar. Zij is de pro^ voor heel het politieke leven in ons stantse universiteit in ons la land, te schetsen. het is haar oprecht streven, zi Zelf hebben wij daarbij doen uitko- als zodanig te betonen. Als men, hoezeer de C.H.U. zich laat lel- schappelijke instelling kan zij bovei den door de overweging dat zij aan dien de onbevangenheid handhav( heel ons volk ten nutte heeft te zijn. die voorwaarde is voor wetenschap Zij. doet het zozeer dat zij de neiging pelijke studie en voor wetenschapp») heeft aan eigen partijorganisatie mo- lijke waardering tevens en die op a gelijk wat weinig aandacht te be- dere levensterreinen wol eens steden. minder gemakkelijk schijnt. Welnu, van deze belangrijke poli- In doctor Tilanus gaat de Vrije Uifp tieke beweging ls de heer Tilanus versiteit ook eren de grote nazarÉ de typische representant. Zijn vrien- van De Savornin Lohman. Zegg«P delijke gemoedelijkheid is kenmer- wij teveel wanneer wij beweren atji kend voor karaktertrekken van de ook onder wie de Vrije University!?' Unie. Maar laat men zich niet ver- nastaan de gebeurtenissen, destijd gissen: vriendelijkheid mag van de rondom deze grote man. nog altij heer Tilanus een voorname eigen- diep worden betreurd? schap zijn, zij is niet zijn enige. De heer Tilanus krijgt het eredoctU Daarnaast ls er zijn vasthoudend- raat uiteraard om eigen verdienstetei heid, zijn zich-gedreven-weten door Zij zijn er groot genoeg voor. Daan zijn overtuiging. denken wij ook aan zijn betekp*. Niet het minst is iit laatste geble- voor het onderwijs. Dat de verlep'»l ken in de moeilijke tijd na de be- ervan bovendien de gelegenheid b'e vrijding. Verscheidenen bulten de de gedachten ln eerbied terug te lej Unie hadden haar ten dode opge- den naar De Savornin Lohman schreven. Men had niet gerekend met e*n wef bij uitstek gelukkige omstap de trouw van duizenden en nog eens digheld. duizenden. Men had al evenmin ge rekend met het doorzettingsvermo- De verlening van dit eredoctoraa i gen van de heer Tilanus. En zijn zal zijn een daad, de nieuwe doctön houding vond weerklank. en tevens de Vrije Universiteit Vriendelijk en vasthoudend tegelijk instelling van hoger onderwijs heeft hij zich betoond en het voor nader als protestants-christelijke unl buitenstaanders merkwaardige feit versiteit waardig. EEN VRAAG BIJ EEN BOEK ]4ET is met genoegen dat wij hier uitsluitend te leven uit de geestelijw-1 de verschijning melden van een ke schatten die aan de kerk ge boek van dr. W. A. Visser 't Hooft, schonken zijn; zij kunnen niet meet de bekende secretaris-generaal van rekenen op de hulp van natio de Wereldraad van Kerken: „De nale traditie of politieke macht; vernieuwing van de kerk" (uitgave h®t vinden van de ware vernieu Boekencentrum N.V., 's-Gravenha- wing door de prediking van hef Evangelie wordt onder het commu nisme een kwestie van erop of er-y' D«ke beklir Jullie „Die motortorpedoboot deed een van de eilanden benoorden Rhodoi aan welk weet ik niet Daar hebben ze een kalk geatolen. zeilden ermee door de Turkze wateren, kwamen een Duitse patrouille boot tegen en vernietigden die." Andrea zweeg even terwille van het effect. „Ik was toen met mijn vis sersboot nog geen halve mijl van hen vandaan." Turzig boog zich naar voren. „En hoe hebben ze zo'n grote boot dan wel kunnen vernietigen?" Het wat merkwaardig dat hij «an het feit zelf niet twij felde. „Ze deden alsof ze onschuldige vissers waren, net ala ik. Ik was juist door die patrouilleboot aange houden. gevisiteerd en weer vrijgelaten", zei Andrea deugdzaam. „Enfin jullie patrouilleboot kwam langs zij hun oude kaïk. vlak ernaaat. Opeens werd er van beide kanten geachoten Er vlogen twee bussen door de lucht... in de machinekamer van jullie boot. dacht ik. Poef!" Dramatisch hief Andrea de handen op. „En weg was de patrouilleboot „We vroegen ons al af... zei Turztg zacht. „Ga ▼erder." „Wat bedoelt u. luitenant"" Maar Turzigs ogen werden plotseling nauwe spleten en Andrea ging haastig verder. „Hun tolk werd ln dat gevecht gfdood. Met een handigheidje kwamen ze erachter dat tk Engels kan spreken., ik heb jaren op Cyprus gewoond, ziet u. en toen hebben zc mij ontvoerd en m'n zoons met de boot laten wegvaren „Waar hebben die lui een tolk voor nodig1" vroeg Turzig wantrouwig. „Er zijn Britse officieren ge noeg die Grieks spreken." „Daar kom tk dadelijk op", zei Andrea ongedul dig „Hoe kan ik nou m'n verhaal doen als u me telkens tn de rede valt? Waar was lk ook alweer" O, Ja. Ze dwongen me langszij te komen toen hun machine het opgaf Ik weet niet wat er toen ge beurde. want ze hielden mt benedendeks. waar ik da machine moest repareren, en toen begonnen ze ta zuipen 't Is eenvoudig niet U geloven, luite nant Turzig. dat kerels met zo n gevaarlijke op- AllSTAM kan ontwerpen voor alle volkeren i laiiuen. imoi uc j 7 l.en' Euiopa staat nu voor de vraag. vonden iemand, die de expeditie kon I •■Zal ons geloof m de komende tien jaren besloten ze juist die kust den er zelfs niet van dromen dat die beklommen kon worden of dat een expeditie juist daar zou landen. Maaf de geallieerden waag den het en ze vonden iemand, die de expeditie kon - - leiden. Hij kon geen Grieks spreken, maar dat hj®™'ïrden tot het bezit van een kleine kwam er niet op aan. want ze wilden in de I groep, diezichin een atheïstische wereld eerste plaats iemand hebben, die kon klimmen daarom pikten ze de grootste alpinist uit, die wereld rondloopt. Andrea wachtte andermaal .,rnrs. aa„n„Aa„ ogrnbkk opdat aijn woorden meer indruk aonden ^h»P„»»rtt_«ev»nden maken en wees toen dramatisch naar Mallory. „En dit is de man die ze uitkozen, luitenant Turzig! U bent zelf alpinist en u moet hem dus kennen. de opbouw n we uitgevaren. ..Integendeel, ik geloof Je." Turzig knikte lang zaam. als wist hij er heel wat meer van. „Ik geloof Ja werkelijk." „Werkelijk?" Andrea slaagde erin teleurgesteld te kijken. „Nou goed. we raakten ln een zware storm. De boot werd gekraakt op de zuidkust van dit eiland en toen klommen we „Halt'" Heftig richtte Turzig zich op en wantrou wen glinsterde in zijn ogen. „Ik had je bijna ge loofd! Ik geloofde Je omdat we meer weten dan Je denkt en omdat je tot dusverre de waarheid sprak Je bent slim. dikzak, maar niet zo slim als je denkt Je vergeet één ding of misschien wist je dat niet. Wij zijn van het Württembergische Gebirgs- bataillon. wij kénnen bergen, makker! Beter dan al le andere legers ter wereld. Zelf kom ik uit Prui sen. maar ik heb letterlijk alles beklommen wat de moeite van het beklimmen waard is. in de Zwit serse zowel als in de Transsylvanlsche Alpen. En lk zeg je dat de zuidkust niet beklommen kan worden Dat is onmogelijk!" „Misschien dat het voor u onmogelijk ia." Andrea schudde droefgeestig het hoofd. „Als u niet oppast zullen die geallieerden het nog van Jullie winnen Zij zyn slim. luitenant Turzig. „Wat bedoel je?" vroeg Turzig kortaf „lk bedoel dit; ze wiaten dat jullie dachten dat i Mallory. Keith Mallory uit Nieuw [d door de klik i woord is niet afhankelijk isen. „Want God leidt de gang van de geschiedenis naar zijn souvereine wil. Wij die Christus toe -behoren zijn in de geschiedenis Gods medearbeiders." De toespraak van dr. Dibelius waarin BBPBBMBBi l°eP zo sterk de nadruk werd gelegd op de deed Turzig een paar stappen naar voren en stak noodzakelyicheid van een nauwer contact de lantaarn bijna in Mallory s gezicht Bijna tien tussen de Europese kerken, had zeer seconden lang staarde hij naar het afgewende, ver trokken gelaat van de Nieuwzeelander en liet toen i caanse bisschoppeu. de arm zakken zodat de lichtbundel een verblindend reeds de bisschop witte vlek-i—l Een scherpe uitroep, gevolgd door de kl nee de batterij-lantaarn werd aangestoken, zijn voeten tekende. Wel - knikkend verwerkte Turzig dit alles lang zaam. „Natuurlijk! Mallory" mompelde hij- „Mallory.. Keith Natuurlijk ken ik die. Er is geen soldaat Abteilung die hem niet kent." Hij schudde het hoofd. „Ik had hem moeten herkennen on middellijk moeten herkennen." Een tijdje stond hij met gebogen hoofd doelloos met de punt van zijn rechtervoet in de sneeuw te prikken en keek toen plotseling op. „Voor de oorlog ja zelfs nog tij dens de oorlog zou ik er trots op zijn geweest u te kennen, blij zijn geweest kennis met u te maken, maar niet hier niet nu. Nóóit meer! Ik wilde bij alles wat me dierbaar is dat ze een ander hadden gestuurd Hij aarzelde een ogenblik, scheen verder te willen spreken bedacht zich toen en wendde zich op vermoeide toon tot Andrea „Mijn excuses, dikzak Je hebt werkelijk de waarheid gesproken Ga verder." (Wordt vervolgd./ zeker de instemming van de 300 angli- bisschoppen. Voor hij sprak had ML Je bisscnop van Sheffield zijn keer j vreugde er over uit gesproken dat dr. Dibelius niet slechts als een kerkelijk leider van de luthersen, maar ook als één van de voorzitters van de Wereld raad-aan de conference deelnam. Advertentie Kinderkopjes Babyderm Haarwater (Haar- groei-tonic) legt reeds in de jeugd de basis voor een gezonde haargroei. Flocoi» IVO Voor longe Mjd 'o.r.lk.nd. Babyderm Kinder-Shampoo: Geen traantjes meer, niet scherp voor snd »oor ±60 wasilng*«i. n Apoth. en Oregliteriian. ge). Het is een verzameling van le zingen, over dit belangrijke onder werp in 1955 gehouden te Oxford. Respect dwingt het af, dat dr. Vis ser 't Hooft, die zichzelf noemt kerk er inderdaad scherp ojbe „rondtrekkend secretaris van de toe te zier da* ziJ z»ch niet door dtve oecumenische beweging" en van wereld gevangen laat nemen, OveJw wiens arbeid als zodanig men zich rigens betwijfelen wij of een „bond*1® nauwelijks een voorstelling' maken genootschap" reeds met „gevang® kan, bovendien ln staat is gebleken &en genomen worden" gelijkge-e tot deze diepgaande studie. steld mag worden, ja of tussen de(w; ze beide niet nog tal van mog«jze' Wij mogen in deze studie wel een lijkheden liggen. resultaat zien van enerzijds gefun- Hiermee komen wij dan aan onztVi deerde theologische kennis en voor- vraag. Dat de kerk zich niet wenslhc al ook een leven bij de bijbel zelf, te laten vereenzelvigen met we'1" en van aan de andere kant een da- reldse machten, achten,wij volko'h( gelijks contact met de kerk, zoals men juist en een waarschuwing'le zij zich met grote rijkdom aan hier is bepaald niet misplaatst." verscheidenheid in de wereld open- Maar is hier niet even goed een baart. waarschuwing op haar plaats tegen ec De vernieuwing van de kerk zo een generalisering van wat dan welL heeft dr. Visser 't Hooft zijn lezin- onder „wereldse machten" wordt gen genoemd, en men kan bevroe- verstaan? den wat hij hieronder verstaat: De lezer begrijpt wel wat we be- i het belangrijke streven van de doelen. We denken aan zekere; or- J kerk om weer kerk te zijn, onbe- ganisatievormen van christenen, vangen staande in de wereld juist bijvoorbeeld op politiek of sociaal wijl zij zich gebonden weet aan gebied. Zijn zij „wereldse mach- G het Woord van God en daarom tot ten"? Wij begrijpen dat de kerk een wezenlijke kracht in de wereld. zich ook met deze organisatlevor- Men beschouwe het als een vrucht men n'et mag vereenzelvigen en van de aandacht waarmee wij het dat de kerk ook ten overstaan van, boek van dr. Visser 't Hooft heb- deze organisatievormen haar zelf ben gelezen, wanneer wij opmerken standigheid en haar onbevangen- dat het bij ons ook een enkele heid volkomen zal dienen te bewa- vraag heeft opgeroepen. Wij laten ren. haar hier volgen. Iets anders is of de kerk hier de- De schrijver laat een waarschuwing zelfde distantie, hetzelfde isolement,! uitgaan dat de kerken zich niet zal hebben te beoefenen als met gevangen moeten laten nemen door al,e andere verschijningen die zich de wereld. Hieronder verstaat hij hier en op andere gebieden kunnen dat zij bewust of onbewust een voordoen. bondgenootschap aangaan met we- Onderscheiden, niet maar scheiden, reldse machten en daar zozeer in zal de kerk moeten doen. Er verstrikt raken dat die bondgenoot- "ggen tussen het aangaan van schappen de vrijheid van de kerken een bondgenootschap en het zich belemmeren of in gevaar brengen, gevangen laten nemen gelukkig Zo kan een keten ontstaan die de nog mogelijkheden en een kerk die kerk aan de wereld bindt. op gelukkige wijze aan het euvel Waar er zulke bondgenootschap- van de vereenzelviging ontkomen pen bestaan, vrage de kerk zich is zal niet willen vallen in de fout af of zij zich daarvan niet moet van de generalisering. Ook het on- bevrilden. Het Woord Gods zelf is derscheiden zal een bewijs zijn van een bevrijdend woord. de vrijheid waarin zij staat. Zo kon het ook wel eens het geval Onze vraag is of dr. Visser 't Hooft zijn dat het communisme aan de bij zi.in belangrijke opmerkingen bevrijding van de kerk meewerkt, over de plaats van de kerk ln de Het communistische systeem lm- wereld ook niet op dit facet had mers dwingt de kerken, geheel en dienen te komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2