AUSTRALIËRS
BS2E2SSI
zijn van huis uit
geen kerkgangers
G EESTELÏtJKk
LEVEN
Kerkelijk leren
ijfers
KAGAWA? een vergeten symbool
Samensmelting Amerikaanse
kerken is moe ■lijk
Bijbelse woorden en
hun geheim
■BSKaH
CÖQQljBÏ
Een boemerang
ïjdens het debat over ,.de vrouw in het ambt" op de synode van
de Hervormde Kerk heeft, naar het schijnt, een spreker op een be
slissing aangedrongen, omdat hij zich ongerust maakte over de in
druk in de buitenwereld, als er niets uit de bus zou komen. De
spreker was kennelijk bang. dat de kerk door besluiteloosheid haar
gezicht zou verliezen.
Pe moesten even denken aan Jezus Christus. Liet Hij zich ook beïn
vloeden door de ..buitenwereld?" De mensen stonden in rijen te
wachten voor een samenkomst,
wildernis om te bidden (Mare. 1:35). Hij bekommerde zich niet
wat de mensen zouden zeggen, - r 8 on i. j_ v zoent onjnen er ooit neie anucrc
Ve vinden het maar een gevaarlijk argument, vooral cok omdat reeds kortweg een conclusie, dat 89,4 procent van de Australiërs factoren te zijn. Meer dan zestig
begint te_ blijken dat de buiten wereld" zich nu verwondert 'over dit aJs ))Christen" beschouwd wil worden, doch de feiten weer- jaar geleden constateerde --
Zij ook over de kerk mogen denken, diep
ze van de kerk eensgezindheid.
,Ien begint zich nu reeds af te vragen wat er voor verschil is tussen
de wereld en de kerk. Persoonlijk willen we op deze plaats noch
noch tegen de vrouw in het ambt pleiten We hebben echter lIu.
eld met de stemming met goed reed /„,trafcche „„element en toen
ik hem vertelde, dat Australië
Konden ze het niet laten?
ZATERDAG 12 JULI 1958
lil Cl
Als men de cijfers van de statistieken bekijkt, valt op, dat
de Australiër van buis uit zeker ge en kerkganger kan worden
genoemd. Toch komt onze Australische correspondent in het
op deze pagina afgedrukte artikel tot de slotsom, dat in dit
werelddeel een godsdienstige opleving zoals ook in de V er
enigde Staten gebeurdezal plaats hebben. Op onderstaande
foto: een panorama van de grote stad Melbourne, waar zondag
aan zondag de openluchtsamenkomsten grote belangstelling
genieten.
(Van onze correspondent in Australië)
Er verscheen onlangs een uitgave van de universiteit van
WAAROM
Waarom?, niet alleen c
i de i
Christus trok zich terugin de Sydney over de kerkgang in Australië, waarin cijfers en denen die'wij reedfe vermeldden.
feiten merkwaardige tegenstellingen te zien geven. Er is
besluit. De r
i zijn vandaag gewoon
i hun hart verwachten slecht is, als men buiten Australië vaak meent.
al wel gevoefd, dat de 1
weet, en dat bezwaart or
aantal Australiërs de kerkgang
verwaarloosden omdat ze vólgens
hun eigen zeggen ,,er niet in groot
anglicanen; 2.060.986 of 25.4 pro- gebracht waren". Hun ouders of
cent rooms-katholieken. De Free misschien wel hun voorouders had-
Churches telden 1.975.619 lidmaten den reeds het contact met de kerk
124.3 procent»die onderverdeeld verloren. Het blijkt nu wel dat dit
kunnen worden in methodisten, 12 percentage nu nog groter is ge-
groot deel van de wereld pet., presbyterianen 10.7 pet.; en worden. Een slechte belofte voor
Nederland de baptisten 1.6 pet. Van de overige de toekomst.
zeker ook
..Kerknieuws" ontdekten we een berichtje, dat ons lange tijd aan
het denken heeft gezet: In een van de kolommen stónd:
,Een der gekozen ambtsdragers heeft ontheffing verzocht omdat door
het roken van tal van zijn medebroeders het bijwonen van kerke-
raadsvergaderingen voor hem tot een beproeving zou zijn. Het voor
stel van een andere arftbtsörager om het roken te staken en de al
dus bespaarde gelden in het bouwfonds te storten kon geen meer
derheid vinden. De ernstige ondertoon van de discussie was de
vraag, of men om zulk een reden ontheffing vragen- mag",
foor ons is er een andere vraag overgebleven: Wilden de ambtsbroe
ders het roken niet een avond in de week laten om hem in de gele-
eid'te stellen zonder hinder (geestelijk of lichamelijk) zich aan
verk van de kerk te wijden? Of konden ze het niet?
Veer hebben we hier zo'n geval waar beide partijen van de ander
om toe te geven. We hebben eens in het buitenland gehoord,
.n ons land de diepte van een theologisch gesprek afgemeten
worden naar de blauwe walm van de sigarenrook. We zouden
haast geloven, dat ze gelijk hadden. Kerkeraad
onafscheidelijk als kerkgangers
116.178 tot de
r.e=a"d.l hl -f Jï™! 4&M. H'i,s
communistisch getint te zijn,
behoofden
kunnen
om verbetering te brengen. Er
wordt veel aan evangelisatie ge-
Meer dan twintigduizend men- daan, niet slechts door de ouderen
jn verklaarden, dat zij j.'óen maar ook door de jeugd. In Hyde
godsdienst aanhingen en 855 819 Park van Sydney of Melbourne
hoge mate en zijn teleurstel
ling stak hij niet onder stoelen
of banken. „Hoe komt men daar
bij?", vroeg hij zich af. Aan de weigerden zich
hand van het zojuist verschenen
rapport zou men de vraag kun
nen herhalen. Het cijfer zegt ons,
dat slechts tien procent van de Min of meer als een '.egenstel-
bevolking zich van de kerk af- ling komen dan de cijfers die be- \f|TRZET TEGEN R K
hun keuze uit worden zondag aan zondag open
luchtsamenkomsten gehouden. Bil
ly Graham en Gordon Powell trek-
KERKGANG ken stampvolle zalen, waar zij
t komen.
zijdig houdt.
CIJFERS
pepermunt.
aantal cijfers verkre-
sigaren schijnen gen in de census van 1954. Ei
kerk,
n 7 procent,
i 10 procent;
EENS GROTER DAN GHANDI
de lidmaten. Van de Baptisten
gaan sledhts 4 procent regelmatig het
de presbyteria- gemakkelijk gehad. Meer dan
n de methodis- eeuw terug bestonden er tal van
1 ue anglicanen belemmerende bepalingen jegens
of 41.9 procent 21 procent, terwijl de rooms-katho- rooms-katholieken, aanvankelijk
heken het hoogste percentage ha- mochten geestelijken zelfs hele-
len, n.l. 45 procent. maal niet het continent betreden.
Om het meer algemeen te zeg- Natuurlijk is daarin verandering
^en:,M?ui^wj ?ai» s a.is..ek gekomen, hoewel er hier en daar
van 1956 blijkt dat 32 prscent van toch nog een vrij sterk verzet te-
de bevolking regelmatig naar ae gen het rooms-katholicisme te be-
Wst morgen.-? Uitslag van 'n stemming brengt nog geen eenheid
4»
Ergens in Afrika woonde een
jonge neger, die lidmaat waa ge
worden van een protestantse ge
meente. Hü verheugde zich hoven-
dien in het bezit van éen Nieuw
Testament in z(jn eigen taal. Op
kwade dag echter raakte h(j jjet samengroeien
kerk gaat.
stegen. Men
Vooral door de immi-
is-katholie-
sterk ge-
Hoe dan ook. veilig kan gezegd groeiende invloed. Vandaar hoort
worden dat ongeveer de helft van men allerwegen de roep: Breng
meer Britten om zo het protestant
se element te versterken. De re
gering heeft tot nu toe ook gewei
de
De regen viel in stromen
ieerr en toch bleef de lange
it ile mensen voor de boek-
ïandel Maroezen in Tokio's
drukste winkelstraat rustig
:taan en groeide zelfs iedere
ninuut. Elders in de miljoe-
ïenstad stonden andere men-
ien in rijen te wachten op de
ipening van de winkels, die
;en nieuw boek van de pre-
iiker Kagawa zouden gaan
Eerkopen. Dat was op 16 no-
1921. De naam Ka-
igawa was een bekende klank
jeworden in Japan en zou in
luttele jaren een symbool
kvorden in de wereld. In de
^gelopen week, op tien juli
leeft Kagawa de leeftijd van
de zeer sterken bereikt. Ze
ventig jaar werd hij, maar
zijn glorie is aan het tanen
en voor de jeugd van van
daag is hij bijna een naam
uit een andere eeuw.
Australiërs zo slecht naar de kerk
gaan krijgt men de volgende ant
woorden. Zestien procent meen;
Kagawa is zeventig jaar gewor- dat de diensten te ouderwets zijn,
toen hij"beter werd* stond zijn den. maar de rijen van zijn volge-
nèrsbericht "over de „Christe- besluit vast. Hij wist dat hij ge-
üjke Internationale voor Wereld- roepen was onder de armsten -
vrede".
verdwenen. Gisteren nog lazen v
pel" is voorbij; dit week.
sociale Evangelie De eerste groep kan beschouwd |e'rd'
dit kostbare bock kwijt. Hü ging
direct naar de zendeling om te
trarhten een nieuw boek te kopen.
Maar deze moest hem teleurstel-
len„De gehele voorraad is uit
verkocht, overmorgen komt cr
weer een nieuwe zending." „Over-
:ei de neger
ichtjes.
morger
Toer
""verleden .^T'SHeET'dS
i .het verleden
helpen, zoals zij
dat doet door In-
ter Church Aid en
op velerlei manie
ren, maar zij ge
looft niet meer,
dat zij de wereld
KAN SLECHTER
Toch kan het nog slechter. Mo
gelijk zoudt ge dit niet verwach-
als voorbeeld En-
bijzondere school is. als wel
roomse scholen niet te helpen. De
meeste protestanten zijn zeer
scherp tegen een gesubsidieerd on
derwijs, uit angst voor een groei
i Rome.
Het is niet onmogelijk dat
(Centraal Weekblad)
de Con-
gregationalistische Kerk en de
Evangelical en Reformed Chur
ches verloopt niet zo gelijkma
tig als de kerkelijke leiders
tvel zouden wensen. Het be
sluit dat via een stemming in
de kerkelijke besturen werd
verkregen heeft geen eensge
zindheid gebracht.
In de slaat Indiana hebben 31
van de 52 Congrcgationalisti-
sche kerken zich aan het ver
band onttrokken om de vere
kan verbeteren, of geland. Volgens de jongste statis- Asutrallë In de nabije toekomst
tiek had sledhts derl.j, procent „„„lijk, opleving .al door-
van de bevolking in de laatste
twee weken een kerkdienst bijge- maken, zoals die op dit ogenblik
woond. Slechts 15 procent ging in de Verenigde Staten te be-
i.edere week. Terwijl van de speuren valt. De Australiër zal
Australiërs 94 procent in God ge-
loven is dit percentage bij de er bes,,9t n,et vhandig tegenover
Britten tien procent lager. Daar staan. Doch het zal in zuivere
staat tegenover dat b.v. in Ameri- menselijke termen gesproken
kk 55 procent regelmatig naar de s„lhleda, „„„.„ka hem.elt, HIJ
is van huls uit nu eenmaal geen
VERGETEN
Daarom Is Kaga-
man geworden, een
profeet die zich nu
Inspant voor de kerk gaat.
wereldvrede,
roept om de
daardoor op eén de Australiërs en bij slecht* 49
Een hoofdstraat
stadje Dallarat,
grote continent
Dc bevolking i
afwijzend tegen
ACHTERBUURTEN
Als zeventienjarige student be-
3on hij in de achterbuurten van
e havenstad Kobe te prediken.
Veertig dagen lang hield de tuber-
Kagawa is niet uit het nieuws culeus aangelegde jongen het
HJn komt met ds. Martin Nie- procent
möller en een vredesbeweging, die
volgens de mening van de over
grote meerderheid van de wes
terse christenheld het communis
me in de hand speelt.
ANTWOORDEN
aagt
Toyohiko Kaga- gaan werken. Hij opende t
lingen zijn gedund zoals zijn haar
gedund is. De
persoonüjking was van het Evan-
interesseerd in de sport, en vijf
tien procent staan tegenover de
kerk als volslagen onverschillig.
in Tokio een wereldconferentie wil derwij^
issusr ikrvffSn - au,-
Ln.d.ere..rn5".ic.r....!Jr"k„l oÏÏH."'« 1" ,e w«r
"tot de Jeugd van vandaag,
misschien wel omdat onze jeugd
het idealisme van de twintiger ja
ren niet meer kan opbrengen, om
dat zij niet meer kan dromen van
een vredige toekomst.
BEWOGEN
straatevangelisatie «orden Terwijl hij nog leelt
in begreep hn dat spreekt hij tot onze naoorlogs, we- «5 2?»c"ïü?(SbS
betere ondergrond^nod.g reld als een dode. Wij spreken bclangstcmng ls voor de kerkellj-
geen oordeel uit over zijn bood- ke zaken. Ook zijn vrijwel alle
schap. Wij willen op zijn leven restaurants winkels en bioscopen
geen kritiek uitoefenen. Wij con- gesloten. Dit zegt evenwel lang
stateren bij deze zeventigste ver- niet alles, misschien zelfs maar
jaardag slechts een feit waarover weinig. Sommige ouders brengen
men kan treuren of waarbij men de kinderen per auto naar de zon-
zich kan neerleggen: Kagawa die dagsgchool en halen hen ook weer
genoemd werd „Groter dan af, maar zoals wel blijkt uit de
idi" is
naar zijn achterbuurten.
GRONDSLAG
Kagawa zal wel het best bekend
blijven door zijn
Gods"-beweging. Volgei
was het Kruis van Jezus Christus
de centrale boodschap van het
Evangelie. Dat kruis moet dan
l vergeten symbool
Hoewel hij met zijn boeken schat! ook de grondslag worden
ten had kunnen verdienen, bleef organisatie van de maatschappij.
en voor de sociale beweging, want
de maatschappij kan niet zonder
liefde bestaan. l
hij steeds de eenvoudige
man, die van honderd gulden
de maand leefde met zijn gezin
it besteedde, waar hij meen- Dit woord „liefde" werd het
de. dat het geld het beste gebruikt kernpunt van zijn boodschap. Ka-
zou kunnen worden. Zijn uitgc- gawa stichtte lekeninstituten waar
vers zijn door zijn boeken vaak hjj jonge mensen hielp om de Bij
gered. Hij hoefde niet te leuren bei te ieren kennen en het land te
zijn geschriften, maar koos bebouwen. Hij gaf ook kerkge-
Blondje en zwartje
(XIX)
«let n
ner, maar je bent aangesteld dacht eerst
zonder dat je je toekomstige
medewerkers kende, en je moet
r afwachten of het on- niets begonnen. Ik had het al
Ds. F. J. Pop heeft een
tweede deel toegevoegd aan
zijn „Bijbels woordenboek",
waardoor hij lezers, die in de
vakliteratuur slechts geheim
taal zien, op heldere en. be
grijpelijke wijze een inzicht
wil geven in de betekenis
van een groot aantal woor
den, die in de Bijbel worden
gebruikt.
de mens) gebied. Het geeft
een blik in de verschillende uit
drukkingen. zoals zij in de grond
taal worden gebruikt en schetst de
groei van een bepaald woord ir de
Bijbel. Hoewel de schrijver i -er
uitvoerig te werk gaal, mist hij
nu en dan wel eens een woord. De
woorden „wil" en „willen",
„bloed", „heil" en namen van
Christus als „Verlosser",
land" en „Lam" komen in
gister niet voor. Maar van
gave in twee delen kan
„Hei-
zorgvuldig zijn uitgevers uit. Ieder schiedenis.
boek kreeg een andere uitgever, denis bepaalde zich in het'bijzon-
want ieder boek was een bestsel- der tot die bewegingen, die de lief-
Ier, en door zulk een boek werd de de op de een of andere manier had-
den geopenbaard.
TIJD MEE
Kagawa kreeg zijn grote be
kendheid omdat hij de tijd mee
had. De strijd van de kleine groe
pen van revolutionaire sociale be
wegingen i
.5 plan fot verantwoorde beste
die kerkgeschie- ding.van zegge en schrijve
•v. in >,ot hiinnn. duizend gulden
een bustochtje even uitvoerige als kortstondi-
een of andere speeltuin, ge plannen op de proppen zou
bij nader inzien komen.
HVHÜHIHHH n. Ik had het ..Hoeveel mag het kosten
legde Joke dus haar derling botert en dat is drie. zo wat uitgestippeld, maar er ondervroeg Joke verder,
Met andere woorden: de mis- klopt geen barst van
weer werd zij weinig u)(j-
- verstanden liggen voor het op- ze verfrommelde andermaal zer, want dat wist de baas al
haar historisch document
onze wijk- rapen. En 't zou
predikant voor. Een plan, dat koud kunstje geweest zijn om „Maar wéét U daar
zoals U zich herinneren nu smartelijk iets te zeggen
haar hoofdleidster, dat
evenmin. Dat is ten slotte de
niets zaak van de penningmeester,
die wel zo ongeveer van dag
„Heb je al eens met Miebei tot dag kan becijferen wat
Oud manuscript
gevonden
verder als ben ik dus haar inzichten, gepraat over de mogelijkheid acm niet helemaal voorziene
alle echte ver- haar methoden en haar
gespeend
antwoordelijkheid smadelijk
was weggevaagd. Nu heb ik
al meer dan eens laten door- onze baas. die
schemeren dat Joke een fijn dan zijn han-
kind was, en dat bewees ze bij den óók nog
die gelegenheid naar me la
ter bleek op afdoende ma
nier. Maar zelfs toen ik daar-
van nog niet op de hoogte was, derllnge vetes
en enkel maar kon constateren yoor mij, die
'de portiersloge - -
jan optreden. Zoiets zou de he- per de de baas „Daar had
le sfeer bedorven hebben. Voor het toch onlangs over?"
een weekendtocht?" op- mogelijkheden mag bestaan.
vol kreeg met
het beslechten
onze on-
daardoor
de twintiger jaren bijna ge-
nnen. De ogen waren open ge-
de ontdekking van de rolïen bij de gaan voor de misstanden en over
Dode Zee is de vondst van een de gehele wereld ging een vloed
manuscript, dat twee derde van golf van verlangen om verbete-
het Evangelie van Johannes be- ringen aan te brengen. Kagawa
vat. Het heeft de naam Papyrus werd het symbool van die geestes-
Bodmer II gekrégen en zal als gesteldheid. He', is de vraag, of Ka-
P66 bekend staan gawa dat zelf beseft heeft Zijn
Het oorspronkelijke manuscript Evangelie heeft een eenzijdige
bevatte waarschijnlijk 146 pagi- nadruk gekregen. Eens schreef hij
na's waarvan er 104 bewaard zijn zelf: „Naarmate ik meer de psy-
gebleven. Fragmenten van de mis- chologie van de achterbuurten be- g Weet U'o'n stafverband als
sende bladen zijn in de Bodmer- studeerde, realiseerde ik mij dat Weet u zon j
a?;,;6,?™ ,;e»8vrs" s,.£sjsfs,,sr ss
na 14 cm breed, waardoor he veroorzaken." Deze woorden be- gauwer brokken dan je denkt. - -
boek klein genoeg was om in de vatten veel waarheid, maar wij <r Je bcnt allemaal nog al eigen-
dagen van vervolging gemakke- mogen
lijk verstopt te worden. Men
ons wijkgebouw met de baas gevoei zou hebben dat ik lek-
zat te overleggen, was ik er van ker tocll genjh had, of mus-
overtuigd dat ze dat op de schien helaas tegenover zo'n
meest faire manier zou doen. pasgeboren lam als Joke in hel
wandelde Joke een
paar uur later opnieuw onze
kamer binnen, waar ik juist
zat uit te blazen van een niet
Aarzelend. Ze bepaald volledig geslaagde po-
wist zelf niet ging om zestien meisjes een
goed of zo'n sierlijk samenspel te leren,
tocht nu icel waarvan er nooit meer dan tien
zo bijster ge- tegelijk kwamen opdagen. Dat
slaagd zou zijn. is ook iets lammenadigs: dat
verzuimen zonder enige kennis-
geving, zonder enige wettige
min verhindering, zonder enig ex-
mis-
schien ook wel 'n beetje schich
tig voor de gedachte dat
alleen voor dit karwei cuus. Nou ja, dat is weer i
komen te staan. En wel- hoofdstukje apart.
„Ik heb me raar aangesteld
alles verwachten. Een enkele
keer is ds. Pop in de behandeling
ook niet geheel volledig. Als hij
schrijft over „Waarom evangeli
seren?" wordt de tekst II Korin-
the 5:11 overgeslagen en de ge
dachte. die daar naar voren komt
van „de schrik des Heren" wordt
verzwegen. Jammer is het, vin
den wij, dat ds. Pop het nodig
vond om Jesaja 40-06 te betitelen
als Deutero Jesaja. De opgravin
gen van de laatste jaren hebben
achter de veronderstelling dat het
boek Jesaja door twee verscnillen-
de profeten zou zijn geschreven
een steeds groter wordend vraag
teken geplaatst.
Al met al heeft ds. Pop onze boe
kenkast verrijkt met een uitgave,
die door veelvuldig gebruik wel
gauw beduimeld zal worden, We
hopen dat er spoedig een twee
de druk zal moeten verschijnen,
liefst op wat dunner papier met
bovendien nog een tekstenregister,
die in deze uitgave ontbreekt.
Spanje en het
huwelijk der
protestanten
De evangelische kerken hebben
na alle middelen geprobeerd
te hebben om de burgelijke huwe
lijkssluiting ingevoerd te krijgen
zó dat de protestanten inderdaad
kunnen trouwen over het hele
niging te voorkomen. De Con-
gregationalistische kerken ken
nen een algehele gemeentelij
ke zelfstandigheid; de Evange
lical en Reformed Churches
een synodale kerkorde. Kerke
lijke leiders verklaarden, dat
de kerken zich aan de vereni
ging onttrokken hadden om
hun' extreem fundamentalisme
eii om „persoonlijke gevoe
lens".
In New York hebben een aantal
Congregationalisten de kwestie
voor de rechter gebracht. Zij
kregen een preek te horen.
Rechter Dawson zei: „Het is
ontzettend dat predikanten
die volgens christelijke princi
pes zeggen te leven, dit lang
durige en kostbare proces be
ginnen." 'Dawson haalde de
woorden van Paulus aan,
waar hij de gemeenteleden
waarschuwt niet voor de we
reldse rechter te verschijnen.
Zending centraal
Ds. Okke Jager in „De
Strijdende Kerk:"
Ter wille van de zending
is de wereld nog niet ver
gaan. Alles wat gebeurt, is
op die zending betrokken.
Een christen kan nooit an
ders dan missionair hande
len; hij móet wel bij alles
vragen: hoe dienen wij het
meest de voortgang van het
evangelie? Dat is niet „het
belang van een derde",
maar van de Eerste en de
Laatste.
KOPPEN
Ds. A. Vroegindewey ge
bruikt in het Gereformeerd
(Bonds) Weekblad vier kop-
Een jamnwrlykc he*li»»ing
Een onschriftuurlijke beslissing
Een onkerkelükr beslissing
■ls het gaat over „de vrouw in
het ambt" en
Een verheugende beslissing
omdat de kweekschool in Ede is
erkend.
VERVANG INGSFO HM l'LE
Ds. H. J. Westerink in het
Centraal (Ger.) Weekblad:
In de Ghristelyke Gerefor
meerde Kerken was er een uitge
sproken tegenstelling met dr. A.
Kuyper. Vooral wat betreft de
leer van de veronderstelde weder
geboorte. Dit ia echter nooit de
officiële leer van de Gereformeer
de Kerken geweest. Ook de for
mule van 1905 betekende aller-
leer in de Gereformeerde Ker
ken.
PIISTJES FN WOLVEGA
Ds. J. D. Boerkoel over de
kerksplitsing in Wolvega in
„de (Kamper) Bazuin":
De kleine puistjea der verschil-
len, die het gelaat der Kerk be-
ongelijk werd gesteld. En voor licht betwijfelde ze ook of een land SDecjaip «odadienstoeten,noen
Joke zelf nog het ergst omdat weekend wel die duizend gul- constateerde Joke, „Maar de pn bidstonden gehoudcn ora ®an
i-innr oecneoM rmi hebben den zou veraen die ze zich baas hennnerae me er aan aai r nni.-,„ -
oorzaken lang niet altijd uiterlijke
dat het in de derde zijn. maar begraven liggen in de
'larten van de mens.
neemt
eeuw na Christus werd geschre
Ven.
In het manuscript ontbreek:
vers 4 van hoofdstuk 5. dat in on
ze Nieuwe Vertaling tussen grote
haken staat om aan te geven, da
het waarschijnlijk een latere toe
voeging is. Dit manuscript steun:
dus de vertalérs, die het vers als
niet behorend bij de tekst be
schouwden.
VOORBIJ
"„gelen Ie g atre,i. anders begin je niet
,1HM "It.rlHk. d;, werk e„ d„, ée„.
Verder: je hebt allemaal ook
V een aparte opleiding gevolgd,
voor jeugdleider, voor maat-
schappelijk werkster, als theo-
2 loog enzovoorts je hebt dus
pen. Maar Joke huppelde vro
lijk langs dergelijke afgronde
lijke gevaren heen.
Dit zei ze: „Kijk eensik heb
den zou vergen die ze zich herinnerde i
- je nog een weekendtocht wilde
houden. Zouden we Hankie
daar niet eens mee mee kun
nen laten gaan?"
'ormeerde ze er achteraan.
„Dat zul je met Miebei moe
ten uitmaken", zei de baas, wat
beslist niet onverstandig
„Er zit u)qt in!" antwoord
de ik „Maar hoe ls het ei
genlijk met haar. Ze was daar-
idioot plan. Maar ik hem was. Enerzijds heeft hij straks niet op mijn groep
wou met die kinderen zo graag toch geen inzicht in de moge-
Jealen van de twintiger jaren, zij pn dat
nteresseert zich niet al te gauw „jv„nr
voor plannen, die de wereld zullen
verbeteren. Zij is realist gewor
den. De tijd van het „Social Gos-
allemaal een soort beroepseer, uit. Ik heb zo het gevoel dal lijkheden van weekendverblij-
5 twee. Voorts: je hebt we dit geld echt voor iets spe- ven en anderzijds voorkwam
elkaar niet uitgekozen als part- ciaals moeten besteden. Ik hij zo dat Joke opnieuw met
Ik raadpleegde mijn aanteken-
cahier. „Ze is er zelfs al vier
keer niet geweest!", zei ik toen.
MIEBEL.
God een „oplossing'
ken van dit zo ernstige probleem
Immers tallozen kunnen niet trou
wen onder deze omstandigheden
Deze kerken doen een beroeo op
alle christenen in dc wereld om
ook te bidden voor deze Spaan
se jongeren, die een groot aantal
geestelijke en sociale problemen
het hoofd te bieden hebben, door
dat zij in een abnormale en on
rechtvaardige toestand moeten le
ven. Dit alles mede in verband
met een sinds april j.L verscherp
te Spaanse huwelijkswetgeving.
(De Protectant)
rekker
lekerdei
lit tot grote gr/wellen van ge-
ichillen. Dat bracht geen heli-
Mme schrik, doch onrust en be
ige spanning Het geschikte kli-
rspreiding
isthac
riën.
I'ITDAGEND
Prof. dr. R. Schippers on
der de kop ,,De ouderling als
bisschop" in (Ger.) Bela
den en Beleven":
Dit is een wst uitdagende ti
tel. Maar iedereen voelt wel. dat
de zaak niet veel kwaad kan.
rel ouderlingen
veel bi»«rhopen syn,
hiërarchie weinig ri-