CHRISTELIJK
A
Orthodoxie moet nu voor
menselijk inzicht buigen
l
1
Een woord voor vandaag
Taak Vrije Universiteit wordt
steeds omvangrijker
Luth. Wereld Fed. blijft
hem aanvaarden
s,n«ssr.
,JVeerbosch" vierde
95-jarig bestaan
K. sell. sell. o. C.B.B.B.
A VM0M
Kanttekening
DE BESLISSING IS GEVALLEN
De vrouw in het ambt
JJe gevreesd* beslissing is
gevallen. Met 27 stemmen vóór
en 24 tegen rijn de ambten voor
de vrouw toegankelyk ge
maakt", schrijft prof. J. Severun
in de „Waarheidsvriend" van
gisteren.
Uit een oogpunt van regerings
beleid een onverantwoordelijke be
slissing. aangezien zij niet getuigt
van wijsheid. Alle voorstemmers
kunnen toch weten en het mode-
ramen. dat ui deze de leiding heeft
gehad, weet het zeker, dat achter
de 24 tegenstemmers 'n menigte
van medelevende leden en trouwe
kerkgangers staat, welke bedui
dend groter is dan de achterban
van de 27 voorstemmers, voor zo
ver die naar dezelfde kwaliteiten
mag worden benoemd ..medele
vende leden en trouwe kerkgan
gers'.
Dese wetenschap en bet gering
verschil in stemmenaantal, gelet
ook op de duidelijke uitspraken
der Heilige Schrift, waarop de or
thodoxie voortdurend heeft gewe
zen. hadden voor bet moderamen
aanleiding moeten zijn om deze
zaak van de agenda der Synode af
te voeren, in ieder geval maatre
gelen te treffen om de afwijzing
dezer voorstellen te bevorderen.
Thans heeft de leiding der kerk
Seen deugdzaam argument tegen
e voorstelling, dat de orthodoxie
dupe is geworden van het drijven
der heersende groepen, dat zelfs
tyranniek van aard wordt, als men
bedenkt, dat zij. zoals gezegd, de
facto een minderheid vertegen
woordigen.
Dit wordt nog ernstiger, als men
bedenkt, dat de vrijzinnigheid, die
dit heeft doorgedreven zich in de
Hervormde Kerk slechts op histo
rische rechten kan beroepen, zo
wel onder de organisatie van 1816.
als onder de kerkorde van 1945
en de kerkorde van 1951, doch
kerkrechtelijk beschouwd geen
aanspraak kan maken op erken
ning, aangezien zij, indien zij al
aan enige confessie gebonden zou
willen zijn. zeker de belijdenis,
vervat in de belijdenisgeschriften,
die in artikel X worden genoemd,
niet zou aanvaarden en daaraan
niet kerkelijk gebonden zou willen
zijn.
Wij spreken van vrijzinnigheid
en begrijpen daaronder tevens de
zg. midden-orthodoxen, die de
drang van de Schriftuurlijke argu
mentatie negerend, hun stem heb
ben gegeven aan voorstellen, die
tegen de duidelijke uitspraken der
Schrift ingaan.
Daar staat tegenover, dat de or
thodoxe tegenstemmers, als het
om historische rechten gaat, niet
alleen niet kunnen worden achter-
Jesteld, maar kerkrechtelijk en,
us krachtens hun belijdenis aan
spraak mogen maken op de erken
ning van de legitieme leden der
kerk te zijn. Zolang art. X nog
luidt, zoals het luidt, zal niemand
dit met recht kunnen weerspreken.
Wij staan nu voor het feit. dat
de Synode een beslissing heeft ge
nomen. die als zodanig in strijd is
met zeer fundamentele artikelen
van de Nederlandse Geloofsbelij
denis. Men denke slechts aan de
belijdenis aangaande de Heilige
Schrift in art. 3-7.
Prof. Seuenjn is bang dat de
voorstemmers zich door drog
redenen hebben laten leiden en
dat het fundamentele stuk van
het goddelijk gezag der Heilige
Schrift instaat tussen voor- en
tegenstemmers. De schrijver
vervolgt don:
Thans wordt de orthodoxie voor
het dilemma gezet zich aan men
selijke inzettingen te onderwerpen
op straffe van ongehoorzaamheid
aan de H. Schrift, of in gehoor
zaamheid aan de enige regel des
geloofs weerstand te bieden aan
wat met dia regel duidelijk in
strijd is.
Het ligt voor de hand. dat de
regering der kerk verantwoorde
lijk I* voor alle conflicten en moei
lijkheden. die zij door dergelijke
beslissingen uitlokt en veroor-
taakt. mitsdien voor de gevolgen
Onder degenen, die de beslissing
van de Synode hebben bevorderd
en toegejuicht, zijn er velen, die
hoog opgeven van de vrijheid, vrij
heid van het geweten, vrijheid van
overtuiging.
Zij mogen dan voor zich zelf de
vrijheid willen opeisen om met het
kerkelijk ambt naar eigen verkie
zing te nandelen. niemand zou hun
belet hebben een „kerk", of wat
zij daarvoor willen houden, naar
eigen smaak in te richten, maar
dan buiten de Hervormde Kerk.
Nu hebben zij in strijd met art.
X.. in strijd met de belijdenis der
vaderen, in de Hervormde Kerk
over het kerkelijk ambt beschikt.
Hoe moet men zulk een handeling
kerkrechtelijk beschouwd kwalifi-
Hebben de mannen, die daar
voor verantwoordelijk zijn en een
vrijheid in de kerk voor zich op
eisen. die ver buiten de maat is,
ook gedacht aan net onmisken
baar recht der orthodoxie op de
vrijheid om kerkelijk naar haar
belijdenis te kunnen leven, omdat
die belijdenis nog altoos de con
fessie der kerk is?
Ook zich zelf hebben die man
nen voor een dilemma gezet, nl.
van de orthodoxie een gehoor-
zaamheld aan hun bepalingen in
deze zaak te eisen, die zij voor
God en naar geweten niet bren
gen mag en niet brengen kan, of
haar recht te beschermen om
kerkelijk naar haar confessie te
kunnen leven.
Het eerste zal de verwarring
steeds groter maken, het laatste
zou een gewichtige stap kunnen
zijn in de richting van een vreed
zame oplossing der kerkelijke vra
gen, die thans moeilijker liggen
Val professoren niet lastig
Daarom is er nog meer geld nodig
,.Soms krijg ik de indruk, dat er in Nederland geen varken verkocht kan
worden dan ten overstaan van een hoogleraar der Vrije Universiteit". Dit
verklaarde prof. mr. W. F. de Gaay Fortman in de te 's-Gravenhage gehou
den algemene vergadering van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op
Geref. Grondslag, beter bekend als de hoofdvergadering der Vrije Universi
teitsdagen. Prof. Fortman die de vergadering presideerde, maakte deze
opmerking omdat er naar zijn mening, veel te veel een beroep gedaan wordt
op de hoogleraren, vanuit de kring der geestverwanten. Daardoor werden
ze te vaak aan hun arbeid onttrokken; terwijl er juist in deze tijd veel meer
van hen wordt gevraagd, want alle wetenschappen staan voor geheel nieuwe
vragen.
Om bij zijn eigen „vak" te blijven, ken aan het transatlantisch gebied van
herinnerde de hoogleraar aan de tot- Nederland, Suriname, aan Zuid-Amerika
standkoming van het nieuwe burger- en Zuid-Afrika.
lijke wetboek, hetgeen een voortdurendeIntussen had prof. Fortman niet nage-
bezinning op het burgerlijk recht ver-laten om te wijzen op de bloei der uni-
eist. versiteit. In zijn gebed dankte hij voor
Men zou op andere wijze veel vrucht- het staatsbestel in Nederland, waardoor
baarder gebruik kunnen maken van de j de V.U. zich vrij ontplooien kan. „Wan-
wetenschappelijke staf der Vrije Uni- neer er iets verzuimd wordt, dan ver-
versiteit, namelijk door de uitbreiding zuimen wij het".
van haar werk naar buiten mogelijk te
Engelse umvemteST dlê"^ ap.r« Vemit t IVOOrdeUliheid
afdeling hebben om de wetenschapspro-1 De samenkomst. die was begonnen
het ambrosiaans lofgezang, werd
1 der academie te
De zagende pijnen
van rheumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpijnen worden snel en af
doende verdreven door Togal. Er is
geen beter middel tsgen dan Togal.
Togal baat waar andere middelen
falen. Togal zuivert de nieren en is
onschadelijk voor hart en maag. Bij
apoth. en drog. f0.95, f2.40 en f8.88.
dukten buiten de
brengen.
Prof. de Gaay Fortman zou het toe
juichen wanneer over een actueel vraag
stuk. zoals het probleem der wereld
voedselvoorziening, een gezamenlijke pu
blicatie der hoogleraren zou verschijnen,
waarin dit probleem van alle kanten was
Vervolgens bepleitte de hoogleraar een
meer planmatige verbreiding van de ar
beid der V.U. in het buitenland. Speciaal
inzake de vragen van geloof en weten
schap meende hij, dat het geluid van de
V.U. een wijder verspreidingsgebied be
hoort te hebben. Een derde els van het
ogenblik achtte prof. Fortman voor de
Vrije Universiteit het zich meer rich
ten op de mlnder-ontwikkeide gebieden.
Dit is een vraagstuk, dat op ons af
komt omdat wij christenen zijn en dus
optornen tegen onrecht en ziekte in de
wereld, verklaarde hij. Vanuit juridisch,
economisch en geografisch oogpunt zou
de V.'U. deze gebieden moeten benade
ren. Prof. Fortman zeide vooral te den-
Ordass als bisschop afgezet
de het kerkelijk besluit van 12 december
1956 dat Ordass aanvaardde ongeldig. De
regering noemde Ordass ..bisschop
De Lutherse Wereld Federatie
ziet in het afzetten van de Hon
gaarse bisschop Lajos Ordass een
hoogtepunt in de rij van kerke
lijke veranderingen, die de laatste
maanden onder druk van de Hon
gaarse regering hebben plaats
gevonden. Lajos Ordass werd op verae o v
24 juni van zijn post ontheven om i Ordass wordt niet gesproken in „Evan-
ruste" en vroeg hem zijn ambt weer
aan Deszery over te dragen. Omdat hij
echter bleef weigeren om in kerkelijke
dienst terug te keren, werd ds. Emil
Koren van Pest met de opdracht be
last. Men verwacht dat bij nieuwe ver
kiezingen wel een regeringsgezinde pre
dikant gekozen zal worden.
Over het verdere lot van bisschop
vervangen te worden door een!Reiikus Eiet". Vermoedelijk zaï hy
regeringsgezinde voorganger vol- ."'„Vi"1"Slop'"ÜVl"
gens een bericht in het laatste delijke bisdom ZoIUn Turocky die in
nummer van het Hongaarse kerk- UB
blad „Evangehkua Elet".
De voorzitter van de Lutherse We-,
reld Federatie dr. Franklin Clark Fry,
en de algemene secretaris dr. Lundquist|
gaven een officiële verklaring uit waar
in zij schreven: „Wij betreuren het ten
dat bisschop Ordass van zijr
gekenmerkt door de daar altijd heer
sende feer van een familiefeest.
Dr. A. A. L. Rutgers, vice-president
van de Raad van State, die 55 jaar ge
leden al de V.U. dagen bijwoonde,
herinnerde er aan dat de belangstelling
voor dit evenement sindsdien niet is
afgenomen.
Wel maakte hy zich een tikje onge
rust over het besef van verantwoorde-
ïykheld. Er was namelük niemand naar
voren gekomen met aanmerkingen op de
jaarverslagen. Dat er een groot nadelig
saldo is, verontrustte biykbaar de ver
gadering niet. In het verleden was het
de vader van dr. Rutgers (prof. dr. F.
L. Rutgers), die steeds vragen stelde
naar aanleiding van deze verslagen. Dr.
Rutgers wilde deze traditie niet voort
zetten, maar hy sprak toch de hoop uit,
dat het besef van verantwoordeiykheid
niet zou verslappen.
Er waren ditmaal geen „prominenten"
verschenen. De ministers Algera, Cals
en Zijlstra hadden hun verhindering ge
meld, evenals de commissaris der Ko
ningin in Zuid-Holland en de burge
meester van Den Haag.
Daarentegen verwelkomde prof. De
Gaay Fortman de heer J. Platteel van
het Ministerie van Onderwijs, met wie
de V.U. prettige contacten onderhoudt:
prof. dr. A. D. R. Polman namens de
Theologische Hogeschool te Kampen,
en afgevaardigden van enige gerefor
meerde en christelijke-gereformeerde
kerkeraden in Déh Haag en omgeving
(een collecte door de Gereformeerde en
Chr. Geref. Kerken in Zuid-Holland
voor ci'e V.U. gehouden bracht 13.010
op. Een aanwezige vriendin van de V.U.
stopte prof. De Gaay Fortman in de
pauze 1.000 in de hand.
De vergadering miste ditmaal een
andere vriendin, namelijk de 9Ljarige
mej. Vinhuizen te Middelstum, die een
mensengeneratie lang de V.U.-dagen
had bezocht, maar nu voor het eerst
ontbrak. Haar werd een telegram ge
zonden.
Dr. J Schouten, die zich bereid ver
klaarde om nog een jaar te fungeren
als voorzitter van het college van direc
teuren. kreeg daarvoor een hartelijk
dankwoord van prof. Fortman te horen.
Sprekers
BEROEPINGSVPERK
--- .-.f. j--1 iuuu. ie vzoua
vooraanstaand kerkelijk ambt als hoofd I Aangenomen
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Stavenisse (toez.) C. Baas
kano'. te Gouda.
Lage Vuursche
Bodegrav
toez.t J. C. Terlouw _J
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Rotterdam
t bisdom werd afgezet. De hoog
achting die deze sterke en christelijke
persoonlijkheid in heel de wereld
worven heeft, is
cn onze nrbledMBHI
nt van de Lutherse We- °er" pred te Apeldoorn.
,nH»- ^w<v-Hpn idn5fnumen naar Rotterdam (als
7e vastheid vin stud-pi,«i dr. A. Troost te Kootwyk;
de \astneid an naar Brempton Can (Chr Ref aiurch)
P. M. Jonker te Belleville Can. voorheen
ste vice-president van de Lutherse We-!
reld Federatie is door deze ontwikkeling
geen geval in discussie en blijft on-
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Elspeet: P. v. d. Bijl te
Rhenen en A. Hofman, kand. te Aalst,
werd zonder Eerstgenoemde werd beroepen.
Tweetal te Hendrik Iao Ambacht: A.
veranderd.
Bisschop Lajos Ord:
officieel kerkelijk besluit door de Hon
gaarse regering opzij gezet. Ordass Hofman kand. te Aalst
werd op 30 oktober 1956 weer bisschop, kand. te Moerkapelle.
toen de roodgezinde Deszery zich terug-
Beroepen te Katwijk
Zee J.
dag namelijk prof. dr. J.
leraar in de biologie; dr. W. H. Velema,
chr. geref. predikant te Eindhoven; c£r.
B. Rietveld, geref. predikant te 's-Gra-
venhage-West en ds. E. A. van Es,
geref. predikant te Rotterdam-Noord.
Prof. Lever zette eerst uiteen wat de
bedoeling van de wetenschapsbeoefening
aan de Vrije Universiteit is. Daarna
beperkte hy zich tot het geven van een
inzicht in de werkwijze van de moderne
biologie.
Hy vergat niet om er op te wyzen, dat
de Vrye Universiteit op dit gebied een
geweldige achterstand heeft in te halen.
De ongelovige en de rooms-katholleke
wetenschap zyn veel verder. By de mo
derne biologie komen vragen naar voren
over het bestaan van God. over de
ouderdom der aarde, over het ontstaan
van het leven. De wetenschap heeft
daarop haar antwoord, maar wat zegt
de gelovige wetenschap? Het is de
taak van de biologische wetenschaps
beoefenaars aan de V.U. om hun eigen
bybels antwoord te formuleren.
Dr. W. H. Velema sprak over univer
siteit en gebed. Hij wilde niet herha
len wat in de bidstond was gezegd,
maar wenste er op te attenderen, dat
het gebed de V.U. heel het jaar door
begeleiden moet. Niet het gebed voor
docenten en studenten alleen, maar
vooral het gebed voor de universiteit
als cultuurgestalte. Want de universi
teit is betrokken in de cultuurcrisis. De
wetenschap wordt aangetast door het
streven naar eigenmatigheid en auto
nomie. De Vrye Universiteit begeert dat
niet: zij wil zich met haar wetenschap
buigen onder het koningschap van Chris
tus. Zij wil gestalte zyn van het Rijk
Gods. Het gebed voor de V.U. moet er
dus op gericht zijn, dat zij als zodanig
kan fungeren.
Dr. Rietveld vroeg in zijn toespraak
„Alle talen" aandacht voor het feit, dat
in de Openbaring de uitdrukking „alle
stammen, volken, natiën en talen" zes
keer wordt gebezigd. Onder talen wordt
ook verstaan de verschillende voorstel-
lings- en gedachtpnwerelden. ook die van
de wetenschap. Wat van de talen gezegd
wordt, is dus mede van toepassing op de
wetenschap.
De wetenschap is niet autonoom: het
Evangelie, aan de „talen verkondigd",
moet ook doordringen tot de wetenschap.
Maar wil dat gebeuren, dan zal het Evan
gelie de taal der wetenschap moeten ken
nen. De ontmoeting, die daarna plaats
grijpt, is niet steeds van vredelievende
aard. De openbaring rept van de lijken
der getuigen. Maar ook uit de wereld
van de wetenschap zullen er zijn, die
deel hebben aan de verlossing in Christus-
V.U.-dag 23 oktober
Ds. van Es kwam de vergadering ver-
lellen dat er voor de Vrye Universiteit
meer geld nodig is. De contribution, welke
nu 400.000.per jaar opleveren, moeten
op 700.000.komen.
Men moet namelijk niet denken, dat
overheidssubsidie de offervaardigheid
overbodig maakt. Integendeel: hoe meer
offers, hoe meer subsidie. Naast elke twee
gulden van particuliere zijde ontvangen,
legt de overheid er acht. Maar wanneer
het een gulden is, dan bedraagt de sub
sidie maar vier gulden voor de verwe
zenlijking der verhoging zal een „een-
twee-drie-actie" worden gehouden, die op
23 oktober een „buitengewone V.U. d"ag"
haar hoogtepunt bereikt. Op die dag moet
iedere christen in Nederland, voor zover
hij oog heeft, aan een medechristen vra
gen: „wat geeft u voor de Vrije Universi
teit?" Dit appél op het geweten kan lei
den tot een financieel succes, zoals in de
provincie Groningen bleek, daar werden
op een dag de contributies verdubbeld.
niet ouderwets
70
Met de rug tegen de wind geleund, zakte hij, nog
altijd die eerste sigaret rokend, in slaap weg toen
een windvlaag sneeuwvlokken naar binnen joeg.
Brown verscheen in het hol en liet de draagbanden
van de zender van zijn schouders glijden. Hij keek
somber als altijd, maar zijn ogen lichtten op bij het
zien van het vuur. Zijn gezicht zag blauw en hij
rilde van de kou 't was geen kleinigheid, dacht
Mallory grimmig, een hall uur op die kale, ijskoude
berghelling te moeten zitten en hurkte zwijgend
bij het vuur, haalde de onvermijdelijke sigaret te
voorschijn en staarde triest in de vlammen zonder
zich te bekommeren om de wolken stoom, die on
middellijk uit zijn kleren begonnen op te stijgen.of
om de stank van de schroeiende stof. Hij zag er to
taal verslagen uit Mallory pakte een fles. schonk
de sergeant een glas warme retsimo met veel
hars vermengde wijn van het Griekse vasteland
De kanonnen van
door AIKTAM
-rr-j -j hoogd door de opening van een door
W Pi Ollfl. maar de kinderen iel' opgezette tentoon-
fY Cl UUU, lliaai stelling, een vlotte demonstratie in
de moderne gymnastiekzaal en de of
ficiële ingebruikneming van een gloed
nieuw paviljoen voor de onlangs in
gestelde „verticale groepen".
Deze „verticale groepen" bestaan
zoals u in de reportage over Neerbosch
in ons blad van 1 juli heeft kunnen le
zen uit kinderen van verschillende
leeftijden, die samen als het ware een
klein gezinnetje vormen. In het nieuwe
paviljoen heeft ieder „gezinnetje" een
gezellige zit-speel-eetkamer, ruime lich
te slaapzaaltjes voor jongens en meis
jes en een keukentje, waarin de oudere
meisjes als echte moedertjes hun gang
kunnen gaan.
Ja. Neerbosch is een moderne in
richting geworden, waar de aller
nieuwste opvoedingsmethodes wor
den toegepast. Er is heel wat veran
derd sinds dominee Van 't Lindenhout
in 1863 twee weeskindertjes bij zich
in huis nam. Gelukkig ook op finan
cieel gebied. Mr. W. P. van Lindonk, j
secretaris-directeur ran de stichtingen
vertelde in zijn herdenkingsrede, dat
de eerste collecte die ds. Van 't Lin-
(Van een onzer verslaggeefsters)
Het was gisteren feest in de Van
't Lindenhoutstichtingen Neerbosch
bij Nijmegen, waar ongeveer drie
honderdvijftig moeilijk-opvoedbare en
verwaarloosde kinderen worden ver
bal* schuur schrseuwl ZOrgd. Neerbosch vierde namelijk
om Csta-Bsvar z,jn 95-jarig bestaan en de vreugde
Bultsnbijts) op deze blijde dag werd nog ver
moeite. Ik zou maar gaan slapen. Pik zoveel slaap
als je krijgen kunt. Louki vindt dat we voor het
aanbreken van de dag naar Margaritha moeten gaan
om daar de hele dag weg te kruipen. Hij heeft een
of andere waterput, die niet meer gebruikt wordt,
voor ons klaargemaakt. Morgenavond kunnen we dan
verder gaan naar Navarone."
Brown kreunde. „Vannacht in een lekkend hol!
Morgen in een put. wunctüjnlijk h.lf vol w.ter! j
KI
d
G
Het klinkt nogal cynisch: de dag des doods is heter dan
de dag van iemands geboorte. En het staat heus in de Bijhei,
nog wel onder het motto: „De ware wijsheid"! In Prediker
zeven w een heel rijtje van deze „wijsheden" opgenomen. Zo- j
als ook deze: verdriet is heter dan lachen, 't Is de wereld wél
op z'n kop! Toch was de man. die het neerschreef, beslist geen de,
cynicus en nog minder een nihilist. Hij wil ons alleen maar een
even laten weien, dat we zo af en toe een goddelijke correctie nee
nodig hebben. Precies als op school, waar de onderwijzen het
zonder veel omhaal van woorden sommen in cahiers corri-i tee'
geert, als de uitslag niet goed is. Al hebben de kinderen nog Ha;
zo gedacht, dat de uitkomst niet fout kan zijn. Prediker wil zou
maar zeggen tegen allen, die het zouden lezen: God rekent\
op een geheel andere manier dan u. Zijn maatstaven verschil
len essentieel van de uwe. Hij waardeert de dood anders en d*n(
ook het verdriet. En probeert u dat te zien. Wie het gelooft, Cou
ziet opeens de betrekkelijkheid van alle dingen: van dood
en leven, van verdriet en lachen. Hij heeft iets ontdekt van de tem
ware wijsheid in Gods leerschool, die het ganse leven is. de
EERBIEDIGE NAGEDACHTENIS
DU het heengaan van baron Van biedigde Koningin opvolgende, na- mo<
1 TuTll van Serooskerken. behalve der bijkans tien Jaar ala vonrritter
rijn vele andere verdiensten oud- heeft gediend, zag hij al evenreer op
voorzitter van het Nederlandsche i» het rechtstreeks verlengde lig- bloi
Roode Kruis, past ons een woord gen van lijn christelijke roeping,
van eerbiedige nagedachtenis. In een gesprek dat voor een aantal
Hij, de grote
geslacht, was, zoals in andere op
zichten, ook in het dienen een aris
tocraat, een aristocraat naar den
uit een groot jaren onze krant met hem hebben
mocht, zei hij het onomwonden: Hij
zag zijn taak in het Roode Kruis
als samenhangende met de „inner-
bloede en meer nog naar den geest, lijke ontferming" waarmee Chris-
Hij schaamde rich zijn overtuiging lus bewogen was, ziende „de scha-
niet. Zulks deed hij niet door het
voorzitterschap te bekleden van de
Nederlandse Christelijke Officie
ren-Vereniging, hij deed het al even
min in de politiek, waarbij hij de
Christelijk-Historische Unie was toe
gedaan. Hij deed het nergens.
Hoevele „scharen" zijn er vandaag *'ei
niet aan bekommerden, aan vluch-
telingen, aan ontheemden. Zolang, 0n,
als baron van Tuyll Van Seroos- Vei
kerken, mensen zich door liefde tot C
de naaste tot arbeid onder hen ge-
De arbeid van het Roode Kruis, dat drongen weten, is het alsof in de Mu
Cui
LEESBAAR SURINAME
/AVER Suriname is thans, bij de medewerking vat
Wereld-Bibliotheek te Amster- digen die ieder 1
in groep deskun-;
onderdeel voor
dam, een boekje verschenen dat hun rekening hebben genomen.
Deze mensen zijn niet alleen des-hoi
kundig, zij weten over hun onder-
mt" höêkje, tót" stnnd "gekomen op werp ook op Mn^prettig Ue.bkr,
initiatief van de Nederlandse Stich- rv-
ting voor Culturele Samenwerking
met Suriname en de Nederlandse
manier te schrijven. De redactie gei
van het geheel berustte bij J. van tni
de Walle en H. de Wit.
Antillen, heeft geen andere bedoe- Wat wij van Suriname weten is
ling dan voorlichting te geven over meestal omgekeerd evenredig aan, B
het in de titel genoemde rijksdeel. wat wij ervan behoren te weten. Dit
Volledig is deze voorlichting uiter- goed geïllustreerde boekjeN
aard niet- Maar enkele aspecten ko- kan deze verhoudingen wat redelij* Po
men toch uit de doeken, dank zij de ker maken. ge
DE AFGEMOLKEN CENT
TV/TET haar jongste besluit op het cent ten goede te laten komen aan
11 gebied van de melkvoorziening het Landbouwegalisatiefonds.
is naar onze mening onze regering Een weinig gelukkig besluit dat deD<
niet gelukkig, is zij integendeel op indruk geeft van in willekeur te zijn ra.
genomen, ten laste bovendien van ko
die ge- slechts een deel onzer bevolking. stl
Waarbij komt dat deze cent niets
de verkeerde weg-
Het is het besluit om
bieden van ons land
r thans
half jaar de melkprijs met een uitstaande heeft met de garantieprijs
cent zou worden verlaagd (de niet- voor veehouders, maar met de de
gesaneerde gebieden van westelijk winstmarge van de melkslijters. Be-
Nederland), deze verlaging geen grijpelljk dat van deze zijde het ri,
voortgang te laten hebben doch die reeds tot protesten is gekomen. ev
VER OVER DE SCHREEF
TVAT het in deze tijd ook voor met de plannen betuigd.
diaconieën niet gemakkelijk is
om aan de nodige financiën te ko
men is duidelijk. Dit betekent niet ben blJ on8 *Ueen verwondering
dat niet langer kieskeurigheid moet S*ande kunnen maken. Hier wor-
worden betracht bij het verkrljpen d«" v»"r du,dtllik d«
van middelen om in de behoeften f'nzen overschreden en wi, kun-
t» vnnnipn. uen ons niet indenken dat de ker
kelijke organen met deze voorne-
ingenomen zullen zijn. Voor
Binnenkort zal vanuit Den Haag op
een aondag een autorallye worden la, yan kerkleden kunnen ie alleen
georganiseerd met tal van prtjaen, lljn ergernlj, verdriet en
alles nogal druk in de reclame
sfeer gehouden. Op de avond van
dezelfde zondag zal er een feeste
lijke bijeenkomst zijn met gelegen
heid tot dansen.
bezorgdheid-
Er is nog gelegenheid om op de
voornemens terug te komen. Wij
hopen dat de betrokkenen de moed
zullen hebben te erkennen dat een
De organisatoren willen de gelden en ander vrucht was van onnaden-
onder meer ter beschikking stellen kendheld. In hun stukje ter aanbe-
een predikant heeft de voorzitter rugkeer". Gelukkig mag men beter
van de diaconie zijn instemming weten.
OVER ÉÉN KAAI GESCHOREN
TN het Duitse Nordrhein-Westfalen tiek bezig te houden. Daarvoor ech-
gaat men, naar het gebruik aldaar, ter wil de kerk zich niet lenen.
zondag naar de stembus voor de
landdagverkiezingen.
De vraag is er gerezen, of de Evan-
Onze lezer ziet: de vraag is niet
nieuw, en het gegeven antwoord al
evenmin. De vraag die nu rijst is,
gelische Kerk cr ha.r leden enig »f de kerk, .onder «ich aan enige
in f
eikte 1
1 dat 1
„Giet 't maar -ineens naar binnen." adviseerde
Mallory. „Dan proef je 't niet." Hij tikte nu-t zijn
voet tegen de zender. „Geen succes zeker, he?"
„Ik had ze meteen te pakken, kapitein." De kle
ven ge, zoete wijn deed Browns gezicht vertrekken.
,.De ontvangst was prima, hier en in Cairo.
„Heb je zc te pakken gekregen!" Opgewonden
richtte Mallory zich op. „En waren ze blij ieta-van
hun verloren zoona te horen'"
„Dat hebber ze me niet gezegd. Het eerste wat
ze zeiden was dat ik me stil moest houden en
blijven houden." Somber schopte Brown met een
dampende schoen naar het vuur. „Hoe ze erachter
zijn gekomen weet ik niet. kapitein, maar ze heb
ben gehoord dat er de afgelopen veertien dagen ge
noeg materiaal hierheen is gestuurd voor twee of
drie kleine aflulsterposten.
„A/luisterposten! Dat ontbrak er nog maar aan!"
Mallory dacht een ogenbljk aan het opgejaagde no
madenleven waartoe die zelfde afluisterposten hem
en Andrea in de Witte Bergen van Kreta hadden
gedwongen. „Casey. op een eiland als dit. niet gro
ter dan een soepbord, kunnen se op hun dooie gemak
onze positie vinden!"
„Dat kunnen se zeker, kapitein," bevestigde
T own zuchtend.
„Louki. heb je iets over die afluisterposten ge
hoord'" vroeg Mallory
„Niets, majoor, niets." Louki haalde de schouders
op. „Ik weet niet eens waar u 't over hebt."
„Nee. dat zal wel. 't Doet er trouwens niet toe.
want t is nu toch al te laat. En nou de rest van
't goeie nieuws. Casey."
„Dat is ongeveer alles, kapitein. Ik mag niet zen
den: dat is 'n order. Niet meer dan codeafkortingen;
bevestiging, ontkenning, herhaling, „begrepen" en
zo Normaal zenden alleen in geval van nood of
wanneer t toch onmogelijk is onze positie geheim
te houden."
„Bij voorbeeld wanneer we in de dodencel in de
kerkers van Navarone zitten." mompelde Mallory.
„Ik ben als een kerel gestorven, ma."
„Ik wil niet onbeleefd zijn, kapitein, maar ik kan
daar niet om lachen." zei Brown gemelijk. „De
Duitse invasievloot hoofdzakelijk kafks en E-bo-
ten heeft vanmorgen de Piraeus verlaten." ging
hy verder. „Vanmorgen om ongeveer vier uur. Cai
rn vermoedt dat ze vannacht ergens in de Cycla-
den zullen wegkruipen."
„Erg slim van Cairo. Waar zouden ze anders moe
ten wegkruipen'" Mallory stak een verse sigaret op
en keek verslagen in de vlammen. „In elk geval is
't leuk 'e weten dat ze onderweg zijn. Is dat alles.
Casey?"
Brown knikte zwijgend.
„Nou. 't is genoeg. In elk geval bedankt voor je
Waar logeren vve in Navarone, kapitein'
grafkelder op 't kerkhof?"
„Een heel toepasselijke pleisterplaats, gezien de „r ij
gang van zaken tot dusverre." zei Mallory nuchter, denhout 95 jaar geleden
„We zullen er 't beste van hopen. Voor vijven gaan beschermelingetjes^ hield. zegge
we op pad." Hij zag hoe Brown zich
uitstrekte en keek toen r
zat aan de andere kant
wikkelde nu en dan een zware, verhitte steen in
kledingstuk en legde die tegen Stevens' ae 3lcul
dicht mogelijk bij het vuur gekropen. Leng- overheidsinstanties
schrijve 4.68 opbracht. Op het
Louki. De kleine Griek ogenblik wordt de waarde van de
kist. geboutren, de inventaris, de grond
nz. geschat op f 8.000.000.
Dank zij de steun van particulieren.,
erheidsinstanties en diaconieën kan nu|
Neerbosch modern gewoon- en vakon
derwijs gegeven worden. De kinderen!
kunnen er spelen en werken op hun eigen
advies zou kunnen verschaffen. Als
antwoord op deze vraag is meege
deeld dat de kerk voor geen partij
voorkeur en van geen partij afkeer
zijn herdenkingsrede, dat! heeft en dat ieder christen daarom
bij de stembus zijn volle, hem door
God gegeven verstand zal moeten
gebruiken.
Weliswaar, zo schrijft de Duitse ker-
partij te binden en nog minder ver-
antwoordelijkheid voor haar gedra-
gingen en zelfs voor haar program
te aanvaarden, geen waardering had
kunnen uiten voor elk pogen om
ook als partij en in partijver
band te zoeken naar een christe
lijk politiek program en naar een
christelijk politiek gedrag.
hun verantwoordelijkheid voor de vraag gegeven is de onderscheidene
MaUory's
zamerhand werd hij zich bewust
derzoekende blik en keek op.
„U kijkt zo ernstig, majoor." Louki scheen
ontrust. „U lijkt me hoe moet ik 't zeggen? boerderij,
bezorgd. Bevalt mijn plan u niet? Ik dacht dat we 1
't
„Ik maak me geen zorgen M9
de Mallory openhartig. „Ik maak me zelfs geen
zorgen over jou Maar wel over die kist. waai
op zit. Daar zitten genoeg explosieve stoffen in
een slagschip op te blazen en hij staat vlak
't vuur. Niet zo best voor je gezondheid, Louki"
Louki schoof onzeker op z'n zitplaats en trok
een punt van z'n snor.
„Ik heb gehoord dat je die T.N.T. in 't
gooien
ziekenhuis, er is geld
voor alle mogelijke vormen van ontspan
ning. er zijn deskundige verzorgers en
je plan" antwoord- wetenschappelijke medewerkers, kort
bij het 95-jarige besta:
reden tot gtote dankbaarheid.
Deze dankbaarheid werd niet alleen
vlak bij I tot uiting gebracht door mr. Van Lin
donk. maar ook door ds D. J. Haspels
te Groenlo en mr. B. F. Verveen te
'Wassenaar, waarnemend voorzitter, die
de vele officiële gasten, vertegenwoordi
gen* I ?ers van overheid, kinderbescherming
den' Q- - -
0-ROT kunt
dat 't dan zo lekker brandt als
neboom vol hars
„Dat is waar." gaf Mallory toe. „Je kunt het bui
gen. breken, vijlen, zagen, erop stampen en er met
een voorhamer op slaan zonder dat er iets gebeurt.
Maar wanneer het in een warme, vochtige atmos
feer gaat zweten en die uitzweting kristalliseert
Dan is 't uitkijken' En 't wordt veel te heet en te
vochtig in dit hol." m
(Wordt vervolgd.;; ring van het 25-jarlg jubileum...
Nieuwe christelijke
partij in Finland
In Finland is een nieuwe politieke
partij gevormd, die zich heeft aange
kondigd als de „Christelijke Federatie
van Finland". Volgens haar grondsla
gen wil zij een christelijk nationale
politiek voorstaan en zo de Finse demo
cratie en de christelijke moraal verde
digen. De partij heeft een aantal can-
didaten gesteld voor de verkiezingen die
deze maand nog in Finland zullen
plaatsvinden.
I maatschappelijk werk, op de jubileumbij
eenkomst toespraken.
Natuurlijk woonden ook „gewone"
vrienden van Neerbosch de feestelijke i
olechtigheid bij. Twee van hen werden
bijzonder harteiyk verwelkomd: me- Er schijnt in Finland een ernstige
vrouw Louwman-Duys en mevrouw Pe- critiek op de politieke partijen te zijn. het algemeen de indruk heerst dat dè
relaar-Duys, twee zusters, die zeventig maar volgens de informatiedienst van christelijke politieke beginselen niet ge-
jaar geleden al deelnamen aan de vie- de Finse kerk wordt algemeen verwacht! incorporeerd kunnen worden in een en-
||dat de partij geen groot gevolg zal win- kele partij.
omdat „onder de kerkmensen'