Christelijk a De synode over de vragen rondom De Y? ilde-Buskes Synode vraagt de kerk bezwaarden te ontzien Een woord voor vandaag Kanttekeni Grootse manifestatie chr. kunstenaarsbond i*. Gevangenen" in costunm zaten op de eerste rij ■W Een verklaring Naar aanleiding van het gesprek tussen dr. J. J. Bus- kes en dr. A. de Wilde heeft de generale synode der Ne derlandse Hervormde Kerk met algemene stemmen een verklaring aanvaard, waar van wij de tekst hieronder laten volgen. Deze verklaring is niet te beschouwen als een nieuw belijdenisgeschrift, wil ook niet volledig zijn en draagt het karakter van een getuigenis. D1 briefwls lmg onder de titel: jnmgheid en recht- nlgheid" opgenomen r ..Woord i Dienst" heeft vele reacties en nabeschouwingen opgeroeoen, waarin de wens hoorbaar was. dat de generale synode zich zou uitspreken over de belangrijkste vragen die aan de orde kwamen in verband met het belijden der kerk. Tevens werd van verschil lende zijden aangedrongen op een duidelijke uitspraak aangaande de strekking van artikel X van de kerkorde. De synode gevoelt zich. in verband met deze discussie en deze reacties, gedrongen tot de volgende verklaring. I. Aangaande de persoon van Dat Jezus van Nazareth de Christus is. de Zoon van de leven de God is het fundament der kerk. Zijn gemeente leeft uit dit Evan gelie. dat God en mens in Hem. in Zijn persoon en werk, in heel de heilsgeschiedenis van Zijn i nedering 'erhoging. verenigd i goede. Aan deze ge schiedenis. die in vernedering r-^ Christus, in het leven en sterven is Hij dezelfde; dezelfde die het lijden en de verwerping droeg, is ook degene die opgewekt werd en verheerlijkt. Bij het lezen van het Nieuwe Testament wordt het ons duidelijk, dat wij Indien wij stel len dat Jezus gestorven is, Chris tus echter opgewekt, het geheime nis der verkondiging miskennen en de hartader van het getuige nis der apostelen aantasten. Voor zover wij geestelijk leven hebben, ontvangen wij dit uit de tegen woordigheid van de Opgestane Heer, die gisteren en heden de zelfde is en tot in eeuwigheid. II. Aangaande Jezus Christus en de godsdiensten der wereld Omdat wij met de kerk van al le eeuwen geloven en belijden. n. één openbaring wij de godsdiensten der we reld niet zien als openbaringen bo ven, voor of naast deze ene open baring der liefde Gods. Maar Juist op grond van Jezus' ver schijning vertrouwen wij dat de Here God met de ganse mensheid bezig is, zich niet onbetuigd laat in het leven en lot, ln het zoeken en verlangen der mensenkinderen. Wat in de godsdiensten der we-™ reld een Indirecte of eer te of gebroken heenwij naar Gods werk. kunnen leen onderschelden en onderken nen naar de maatstaf van de Waarheid, die in Christus Jezus is opgegaan. Wanneer er lichten in de wereld zijn, gelijk wij aan nemen dat er zijn. zullen we ze niet als licht Gods kunnen zien. dan door die Ene. die het Licht des levens la. bedek- Si III. Aangaande Gods heil en de kosmische ruimte Op grond van de verschijning van Jezus Christus. In wie Goa zich uit vrije genade het lot van •en verloren mensheid eens en vooral heeft aangetrokken, mogen wij geloven, dat de ganse schep ping Hem ter harte gaat. ook ___j bul- Tenmenselijk'e wezens, sticht en onderhoudt. Hij zal alom en te al len tijde de wegen weten om de Sanse creatuur in haar verschei- enheid. naar haar aard en be hoefte dit leven en dit Ucht te verlenen, dat op veelvuldige wijze ln het Licht der wereld straalt, gelijk de Schrift zegt dat alle din gen in Christus geschapen zijn en tezamen bestaan door Hem en één maal in Hem verenfgd worden naar de raad van Gods Welbeha gen (Ef. 1 en Kol. 1) IV. Aangaande de verhouding ven geloof en theologie De theologie is te verstaan en te waarderen als het werk der be zinning op de waarheid van Gods zelfopenbaring; dit werk staat principieel in dienst van Het le ven. denken en handelen der kerk; het streeft uit de aard der zaak ook naar een vertolking dezer waarheid in het midden van de eigen tijd en cultuur. De resultaten der theologische bezinning zijn als zodanig niet met institutair kerkelijk gezag be- issingen der kerk bereiden als deze toelichten en uit werken in de gemeente en in de cultuur De vrijheid van de theologie on derstelt de binding aan haar van God gegeven voorwerp. Maar de theologie verzaakt haar roeping en verliest deze vrijheid als zij haar positie kiest buiten Sezag van het Woord en zodoen- e onvermijdelijk vervreemdt van het geloof der kerk. V. Aangaande de grenzen ven Kerk en Belijdenis Omdat in de bovenbedoelde dis cussies en reacties telkens artikel X van de kerkorde „over het be lijden der kerk" is ter sprake ge komen, moge de synode ook bij dit punt ten overvloede een korte verklaring geven. De strekking van artikel X is zowel blijkens de daarin gebezigde wei-overwogen uitdrukkingen als blijkens de dis cussie. die aan de vaststelling van dit artikel voorafging, om, onder afwijzing van een wettische ge bondenheid aan de woorden der klassieke belijdenisgeschriften, een leervrijheid te voorkomen, die de fundamenten der kerk aantast, zoals deze in de Heilige Schrift en in de samenvatting en uitleg daar van in de belijdenisgeschriften aan onze kerk en aan onze vaderen, aan ons en onze kinderen gege ven zijn. Om ons te roepen tot het heil en ons te bewaren in de vrede Gods, zijn de Heilige Schrift als mede de belijdenis der kerk ons geschonken. De belijdenisgeschrif ten stellep ons in een ruimte, die zo ruim mogelijk is. omdat zij slechts begrensd is door de afwij zing van die dwalingen, die het werk des Geestes weerstreven, omdat zij de zelf-openbarmg van de Drie-enige God niet kunnen of niet willen laten gelden ln heel de oneindige, helpende en bescher mende goedheid, die daarin spre kende is. VI. Aangaande de zin ven het kerkelijk gesprek De generale synode besluit de ze verklaring met de verzekering dat niets haar verder ligt dan een diepere doordenking bovcnaange- roerde punten af te snijden. Zij heeft aan haar raad voor de zaken van kerk en theologie op dracht gegeven niet alleen op nieuw aan de betreffende punten bijzondere aandacht te schenken, maar ook een aantal geschriften voor te bereiden, die één en an der breder ontwikkelen. Een vruchtbare gedachtenwisse- ling kan echter haars inziens al leen bevorderd worden, indien de f;rrnzen, waarbinnen een „kerke- ijk gesprek" een gesprek in de ruimte der kerk van Christus kan zijn, geestelijk en intellectueel worden ln het oog gehouden. Niemand kan zeggen dat Jezus de Heer is, dan door de Heilige Geest Want wij hebben niet ontvangen de geest van deze eeuw, maar de Geest die uit God is. opdat wij zouden weten de dingen die ons door God in genade geschonken zijn. En de Gecat doorzoekt alle dingen, ook de diepten Gods. De ze diepten zijn bet waarvan ge schreven Is: hetgeen het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord en in ®et hart der men sen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid neeft, dien, die Hem liefhebben, (vgl. 1 Cor. 12 3 en 1 Cor. 2 12- 10 en 9) BCK<»KPIM;SVL LRK. Geerling te Glanerbrug. Aangenomen naar Dalfsen (tweede1 predikantenplaatsvie. J. D. H. Lou- kantsplaats D. H Borgers te Nieuwer- kerk aan den IJssel en W. P H Pouwels te Wommels. De vrouw in twee ambten: Ned. Studentenraad weert politiek niet langer De Nederlandse Studentenraad heeft in zijn gisteren te Nijmegen gehouden vergadering beslopen af te stappen van zijn tot dusver ingenomen standpunt, dat de raad slechts competent zou zijn in kwesties, die onmiddellijk de student raken. Voortaan acht de N.S.R. zich vrij. uitspraken te doen over studenten- aktiviteiten in het buitenland die met politiek verbonden zijn. zo deelt deze raad mede. De kentering in de opvatting van de raad begon reeds in 1956 toen de N.S.R. een motie heeft aangenomen waarin de Hongaarse studenten werden gesteund. Sindsdien is de raad huiverig geweest voor verdere consequenties, in gevallen als bijvoorbeeld de kwestie-Algerije. Het besluit van de raad om standpunt te wijzigen zal, zo zegt vooral op het gebied der buitenlandse studentenbetrekkingen van grote invloed zijn. Afgegaan moet worden op mede delingen van zusterorganisaties in het buitenland. Overigens voorziet de search en information commission" de International Students Conference de deelnemende landen van informaties. (Van een onzer redacteuren) een boodschap aan de kerk zal de hervormde synode aan de ker keraden vragen zoveel mogelijk hen tegemoet te komen, die we gens de beslissingen inzake de vrouw in twee ambten bezwaard zijn. De synode weet, dat er vreugde is om haar beslissing, maar ook dat velen met teleurstelling en verdriet zijn vervuld. Daarom dringt zij er bij de kerkelijke vergadering op aan, deze bezwaarden te ontzien- Opdat én de bezwaarden én de I ambtsdraagsters niet in reloof en ambt gehinderd worden, suggereert de synode, dat geen vrouwelijke ouderilng van dienst zal optreden in een kerkdienst,-waarin een bezwaard predikant voorgaat; ook verzoekt zij de vergaderingen geen vrouwelijke ambtsdragers af te vaardigen naar meerdere vergaderingen, waar haar verschijning een schok zou geven. „Elkaar vasthouden" Dit deelde de praeses der generale sy node dr. A. A. Koolhaas mede tijdens een bijeenkomst met vertegenwoordi gers van de pers. gisteren te Utrecht gehouden. Hij legde er de nadruk op. 'dat ook In de synodale vergadering de vreugde en de teleurstelling beleefd zijn. Toch hebben wij elkaar vastge houden, zo zei hij. Moge de kerk dit ook doen. Dr. Koolhaas deelde nog mee Licht en donker: zij wisselen elkaar af in het leven, de grootste optimist, het meest geslaagde gelukskind, i dat het niet alleen maar licht is. Trouwens: hoe zoudei van het licht afwetenals er geen denkerheid was? JVul er heel wat mensen, die bij hoog en laag volhouden, dd Bijbel een somber boek is, alleen maar vol van donker\ Het gaat daarin over hel en verdoemenis, over slechtha zonde, over oordeel en straf. Wie het op zich laat inwè raakt alle moed kwijt Het klinkt misschien hard, wie dit zeggen hebben de Bijbel nog nooit goed gelezem z?n best zijn ze hopeloos eenzijdig, 't Moet gezegd, dJ helaas ook vele christenen niet beter schijnen te wetem dat de Bijbel de mensen in de put helpt. Dat is een bijza slechte karikatuur, die overigens uitstekend geschikt om anderen, die de Bijbel nooit lezen, voorgoed van pog\ om dat te gaan doen genezen. Afgezien van alles: pcloj nu werkelijk, dat God Zijn woord zou hebben gegeven oj mensen in het donker te doen leven? Dat zou een regelri belediging van Hem zijn! Hij is de Bijbel zegt hetl bene zelf de Vader der lichten, Die Zich in de meest a grijpelijke liefde over ieder, die Hem zoekt, wil neerbw Viering tweede lustrum (Van 1 kunstredacteur) SCHRIJVERS, schilders, dichters, acteurs, beeldhouwers en musici, allen met een gelijkgerichte levensbeschouwing, waren gisteren uit alle delen van het land naar Utrecht gekomen om de opening uan een jubileumweek by te, wonen. De Bond. van Christelijke Kunstenaars in Nederland viert thans na melijk zijn tweede lustrum. Dit was terecht aanleiding voor het bestuur eens naar buiten op re treden: eens z(j het dan zonder veel vlagvertoon te laten zien wat er al zo gepresteerd wordt door die mensen, die in de kunst iets hogers zoeken dan alleen maar zinnenbekoring o] zelfkant-expressie. De Christelijke kunstenaars in Nederland willen met hun werk een principe uitdragen. Niet om met opzet Christelijke kunst te maken, maar om kunst te scheppen die niet uit een geestelijke dakloosheid is geboren. Ter gelegenheid va: de Bond gedurende tentoonstelling van beeldende kunst ^■1._.r soms •n wat abstraherend schilderij bij, ech- abstracte schilderskunst wordt j Utrecht. Men zou het eigenlijk I mooiste werken is het grote bronzen een kunst-markt kunnen noemen. Dej reliëf van Ab Wouters ..Levensstrijd de Raad voor de Kunst, overwinning", mr. dr. P. J. Witteman, opende deze werk, dat alleen maar uit een vaste g expositie en wees op het bestaansrecht loofsovertuiging geboren kon worden, van een confessionele organisatie van[ kunstenaars. En na die opening hield Heel kleurrijke en verbeeldingvolle het bestuur een druk-bezochte receptie, schilderijen maakte Mariska Hofman waarbij voorzitter Dirk Verel medebestuursleden C. Baardman, Lize Houtstra-van Dam en Piet v. d. Hurk vele handen moesten drukken. Ook van de uitgevers, die later heel broederlijk mee aanzaten aan de broodmaaltijd tevens de feestavond bijwoonden. Gaspar en Jelle Otten hanteerde meer abstraherende taal. waardoor zijn ..Haan" en ..Straatje" zo'n sterke sug- f?stie oproepen. Verrassend ook is Peet isser met zijn zwart-wit tekening Dooiweer" en Jan Boos geeft in strak- besloten kring ike vlakke-stylering een verbeelding van „Onnozelen". Van de andere kunste- Wat de tentoonstelling betreft kan- JL 5. fj, 8 en zeggen zich er echt thuis te gevoe- £oui« «Jne len. Voor het Chr. publiek zijn thans wat de auteurs betreft, geen bekende namen bij Men ziet er stapels mooi en minder mooi uitgevoerde ro mans en kinderboeken van W .G. v. d. Huist. Anne de Vries. C. Baardman. P fend"dT£».«! F. NU-I enhuis. Rio van Rossum, Mary Baard- orde zijn geweest, maar dat in de sy nodezitting, die vandaag eindigt, meer gesproken is over de beleidskwestie- irlere punten, die in de synode aan de orde zijn gekomen, waren de ver houding tot de Nederlandse vereniging voor sexuele hervorming, de discus sie rondom artikel X van de kerk orde (zie hiervoor elders op deze pa ginal en de glijdende werkweek. Dit laatste probeem is nog niet voldoen de behandeld, evenals dat van de wo ningnood. Ten aanzien van de Nederlandse vereniging voor sexuele hervorming deelde de tweede scriba ds. F. H. Landsman mee, dat men ten aanzien van deze vereniging een zeer kriti sche houding aanneemtvooral wegens haar naturalistische levensbeschou wing, die de achtergrond vaak vormt. Intussen wil de kerk deze vereniging niet loslaten: zij heeft baanbrekend werk gedaan en vele hervormden ma ken gebruik van haar diensten. Plaat selijk moet de mogelijkheid bekeken worden voor samenwerking. E wereld moge haar afgrijzen de reeds in 1949 op bevel) L> hebben uitgedrukt over de Stalin doodgeschoten Laszlo Rajl moord op Nagy, Maleter en andere de dood van Stalin volgde ee; Hongaarse vrijheidsstrijders, in Hon- stel voor haar man, maar hetl garije zelf gaan de processen voort haar haar man niet hergeven. T- met een beklemmende regelmaat. wordt ook over haar alsnog het Reeds is uitgelekt dat na Nagy en nis gesproken, zijn genoten in het wrede lot ande- Een triest voorbeeld, deze ren terecht staan, op dit ogenblik hoe door het communisme mogelijk reeds terechtgestaan hébben, leven van de mens wordt gtpide De omstandigheid dat alle deze pro- hoe het leven van de mens Nog geen uitspraak over Gouds kerkegoed Het gerechtshof te 's-Gravenhage heeft gisteren in hoger beroep de door dr. C. Steenblok gediende gemeente en de Gereformeerde gemeente te Gouda bevo len op 22 september voor mr. M. Ch. de Jong, raadsheer-commissaris, te ver schijnen teneinde inlichtingen te ver schaffen over het geschil over de ker kelijke goederen te Gouda. De rechtbank te Rotterdam had de kerkelijke goederen te Gouda toegewe zen aan de gereformeerde gemeente in Nederland -(dr. Steenblok). De gerefor meerde gemeente te Gouda ging tegen dit vonnis in hoger beroep. Zondagssluiting zwembad in raad van Doornspijk In de gemeenteraad van het Veluwe- dorp Doornspijk zijn gisteravond hefti ge woorden gesproken over het al dan niet openen van het zwembad op zon dagen. Een lid van de C H. fractie en de A R. en S G.P.-fracties hadden schrif telijk hun afkeuring uitgesproken over een uitlating van de burgemeester, de heer U. de Vries. Deze had onlangs ge zegd te hopen op een openstelling op zondag van het zwembad in zijn ge meente. De critici vonden dat aantas ting van het gezag van de gemeente raad. De burgemeester had daardoor, zo werd schriftelijk verklaard, zijn aan zien bij een groot deel van de burgerij verloren. Door de zondagssluiting was zo veel rumoer rondom het bad ontstaan, dat daardoor de rentabiliteit in gevaar dreig de te komen. Een boycot was niet denk beeldig, aldus de burgemeester in zijn cessen ln het diepste geheim zijn en tot een speelbal ln de comm>to'_ worden gevoerd maakt deze rechts- tlsche Ideologie en de commu^ s\ pleging die met rechtspleging tl- sche politiek. De partij is er if a leen de naam gemeen heeft nog eens te meer sinister. Zo het aan de beklagenswaardige beschuldigden al is toegestaan een weerwoord te spreken, dan is hun op het diepst geschonden, ook dit niet vergund dat het tot Voor de niet-communistische L buiten de muren van de rechtszaal reld blijft in al deze troosteloi^d' doordringt. Wij hopen dat zij zich in hun bange zijn hoe heel een wereld dogen jegens hen vervuld is en dat, hoewel hun nauwelijks een raadsman vrijheid des te meer bewus gegund zal zijn om hen bij te staan zich ook bewust van de veranti miljoenen en miljoenen ln de geest naast hen staan met hun genegen heid en sympathie. Als met haar ongewisheden, haar grove willekeur. De persoonlijkheid wordt er van menselijkheid ontdaan, wordt varingen de les besloten datjoutil bewust mogen vergelijk met het communismeogeli mogelijk is. fille De vrije wereld zij zich delijkheid die deze vrijheid oplegt. and De vrijheid is een kostelijk ptae der volgende slachtoffers waarvan men de waarde en be»t be het communistische rechtsbe- nis eerst recht kent bij het gelj^» wind wordt genoemd de weduwe gemis ervan. HET AMBTSGEBED ch l "DEEDS enkele jaren geleden heeft hij in een woord „ten geleide. A mr. K. Groen, destijds nog de dit boek schreef: directeur van de Doctor Abraham ,.Het boek van mr. Groen is antwoord. De opvattingen i de dag wijzigen zich met de loop jd, meende de burgemeester. De gedachtenwisseling duurde de Vanzelfsprekend streeft de Bond naar een verhoging van het peil en daarom ook een ballotage-commissie in- vreden iljn met het werk Zij droeg aan beide zijden eer principieel karakter. De AR. verklaar de nadrukkelijk niet aan de persoonlij ke oprechtheid van de burgemeester twijfelen. Kuyperstlchtlng, blijk gegeven van leen een hoogst verdienstelijk zijn belangstelling voor het onder- zamelwerk. het is meer. vV Het leert ons, dat in tal vafi j ke vergaderingen hier te landevoo recht wordt gedaan aan de j waarde van het gebed, en dalren werp van de ambtsgebeden. De re sultaten van zijn onderzoekingen heeft hij toen in gestencilde vorm in het licht gegeven en wij herinne ren ons dat wij, èn om het onder werp zelf èn om de wijze van bewer king ervan, bij die gelegenheid van kring op treffende wijze zijn studie met grote ingenomen- Het leert ons voorts, dat heid hebben melding gemaakt. vertegenwoordigende colleges®' overtuiging ls blijven heersen, Met niet minder ingenomenheid het voor de juiste vervulling natie in dit opzicht i lleres®tv liet vertegenwoordigende amht| boden is om Gods zegen te vrai del kunnen wij thans berichten dat Groen het niet bij deze studie heeft gelaten. Thans ligt voor ons, niet in alvorens zich te zetten aan gestencilde vorm doch als boek keurig uitgegeven bü Van Keulen in het b< N.V. in Den Haag „Ambtsgebeden heid en in Nederlandse openbare colleges", God." geschreven door mr. K. Groen en uitgegeven met steun van het Prins Bernhard Fonds. hartiging van het gemene weli Vi in eigen onvolko» ul afhankelijkheid 1 m Dit zijn woorden ne Instemmen. Elke afschaffing1 het ambtsgebed heeft voor ons van een verschraling van het |De Het kost ons geen moeite dit boek tieke leven. Moge men zich dooPj^ een bijzonder hartelijke aanbeveling zing van dit goede boek weer if^1' mee te geven. Onze overwegingen bewust worden van de rijkdomj®^ zijn daarbij dezelfde die prof. dr. A. hier ligt en waaraan zo gemakkF"!' L. de Block hebben bewogen toen wordt voorbijgezien. Jo Lo an Doro-Ypma. K. Norel. Forka Loon. e.a. Ook gedichten zijn ge Lievaart. Nora Petit, Jos i Pieters, Mien Wielenga en Dieuw Sche- ooi) pel. Het is alles keurig per auteur uitge- POEDER- ZALF-OLIE-ZEEP neclavond in K. en W. te Utrecht. Jo in Manen- i han Damate (fluit), Dlck de Reus (vl- Marlnua Voorberg (plano) spe- •en vocaal kwartet (Wllmy den Zwaan, Sibylle Raaphorst, Dlck de Jong en Wlm Wanalnk) zingt de Zlgeunerlie- der van Brahma. Na de pauze voert de r<"nMmen"G«V<Hr ichiwTrTil««ll Ilch Tor.elirMp „Podium" hol .luk „WIJ stald. E wanden worden gesierd met de voortbrengselen der beeldende kunst, j irbij het algehele peil zeker goed i gewaagd (of behoeven te wagen) op het I klagen van Herbert Kuhn op. Drie promoties aan de V.U. 61 Een lange, schrale man stond in de deuropening. Zijn gezicht werd beschaduwd door een ?r.eeuwkap. maar het geweer in zijn hand wu duidelijk zicht baar. Een kort I^ec Enfield geweer «telde Mallory zon I r cni.-jc .'motie vast „Niet schieten." riep de kleine man vlug in het Grieks. ..'Ik ben er bijna zeker van dat 't de men sen zijn die we zoeken, Panayi»!" Panayu' Mallory voelde een enorme opluchting. Dat was een var. de twee mannen, die Eugene Vla- chos hem in Alexandrie had genoemd ..De rollen zijn nu omgekeerd, gelooft u ook niet?" De man glimlachte tegen Mallory. Zijn ogen schit terden en de zware, donkere snor wipte vrolijk ..an een kant omhoog. „Ik vraag u nog eens: wie bent „Sabotagedienst," antwoordde Mallory zonder de geringste aarzeling. De man knikt» tevreden. „Heeft kolonel Jensen ..We zijn bij vrienden, Dusty". Hij keek naar de kleine man ..Dan ben Jij Loukl bij de eerste plataan op het plein van Margarltha De kleine man straalde, boog en stak zijn hand De lange man ln de deuropening, een donker, aomber type. boog even het hoofd, maar zei niets. ..U heb? de goeie voor!" De kleine man was een en al glimlach L^ukt en Panayis Ze kennen ons dus ui Alex.mdnc'vroeg hij trots ..Natuurlijk!" Mallory onderdrukte een glimlach- „Ze spraken heel waardere*>d over Julie twee én. Jullie hebt de geellieerden el eerder grote diensten bewezen." ..En dat zullen we vaker doen zei Louki opge wekt. ..Maar kom. we verdoen onze tijd. De Duit sers zijn in de bergen Wear kunnen we u mee helpen?" voedsel. Louki De kanonnen van „Wat? De zuidkust!" Louki's ongeloof IA/IE gistermiddag de promotie uan mr. J. (V, Egg ink aan de Vrye Universiteit bijwoonde, heeft zich lich- Dr. Eggink promoveerde in de juridi sche faculteit. Hij is tweede secretaris van de Voogdijraad te Assen. Gisteren promoveerde universiteit te Utrecht tot doctor i letteren tn wijsbegeerte de Ameriïd socioloog Robert B. Mailey uit L i volko- lelijk kunnen verbazen over de i n- r lessee, op een in het Engels gestfT Ur. L. de H aard ven proefschrift over pessimist! Twee promoties gingen aan deze der- &VXY0M r AllSTAHt MACUAN oprecht. „Niemand kan de zuidkust beklim- wezigheid uan enige gevangenen In de beVordering vooraf, beide in de fa' lojelijk! „Dat dachten wij ook. toen we halverwege MaUory optnhtrUf. ;,M.«r mjln vriend Tu)„ „,„0„„t„be„a0rd,r, "toredt„ n; zijn ge- i voor- dat de mildheid van het huidige gevangeniswezen niet beloond werd ..ik zeg dat 't onmogelijk is", herhaalde hij stug. 1 door een handige vlucht. .Hij spreekt de waarheid. Louki' Miller kalm. Het bleek .noof Louk, »ero».-i SftaÊl'Sjl'A .'..RMd, T.DMh.l« da. ik ho. noem Je .<£*2? dat advi de rugzakken „We waren er al mee onderweg." „Jullie waren al onderweg Mallory lo storn verbaasd. „Hoe wisten jullie dan waar we w ren. Of zelfs dat we er waren?" Louki maakte een nonchalant gebaar. ..Heel gemakkelijk. Al bij het eerste daglicht trok- xen er Duitsers door Margarltha. naar het zuiden, dc bergen tn. De hele ochtefid hebben „Dftt Dringend!' at hebben W» hebben voedsel nodig el al hier!" Trots wees Louki naar •Mijke pas van de Kostos afgezocht. We witten dus dat er mensen geland moesten zijn en dat de Duit sers naar ze zochten. Ook hoorden we dat de Duit sers het pad over de rotsen langs de zuidkust aan beide kanten hadden afgezet. U moest dus wel over de westelijke pas komen. Daar hebben ze beslist niet op gerekend. U hebt ze te pakken genomen. En dus zijn we naar lullie gaan zoeken." „Maar jullie zouden ons nooit hebben gevonden „We zouden u altijd gevonden hebben." De klei ne man zei het heel beslist. „Panavis en ik kennen elke steen, elk grasaprietje van Navarone Louki rilde plotjellng ..U had geen slechter weer kunnen uitzoeken ..We laadden geen beter weer kunnen uitzoeken." zei Mallory grimmig „Gisteravond Zeker!" beaamde Louki. „Nie mand had jullie met die regen en wind verwacht. Niemand kon ook maar een vliegtuig horen of had kunnen denken dat jullie zouden springen. ..We zijn over zee gekomen", onderbrak Miller hem Hy wuifde nonchalant „We hebben de rotsen aan de zuidkust beklommen." seerde Miller hem. ..Denk aan bergklimmers de Himalaya. Je hebt vast en zeker zijn foto in de krant gezien niet ééns. maar wel honderd keer." HIJ keek Mallory .taxerend aan. „Alleen was ie in die tijd een stuk knapper. Je zult je hem zeker lector herinneren. Dit is Mallory, Keith Mallory Zeeland." Mallory zei niets. Hij zag Louki': het grappige opwippen van 's mans wenkbrauwen, het in nadenken scheef getrokken hoofd. En op eens wist de kleine man het. werd zijn gezicht één en al glimlach en was elk spoor van wantrou wen verdwenen. Hij kwam naar voren en stak de tor hand uit. geeft Eggink lid was. De titel van z[jn dis sertatie was dan ook ,J)e geschiedenis van het Nederlandse gevangeniswe- „Natuurlijk, u hebt gelijk! Mallory! ken ik Mallory!" Hij greep Mallory': pompte die opgewonden op en neer. zoals de Amerikaan ze^t. U bent n Nadat prof. dr. J. J. de Jong en de ctor mr. H. Bianchi, hun bedenkingen Nieuw-i hadden ingebracht, kwam de promotor. prof. mr. J. A. Diepenhorst, aan het onzekerheid, 1 woord. De hoogleraar verheugde zich -~1'1er over. dat ondanks allerlei verande ringen in het publieke leven de publieke promotie zich heeft gehandhaafd. De promotor complimenteerde de jonge doc- zijn lijvige dissertatie, die blijk - --- grote mate van zelfstandig- Natuurlijk) heid. Heel weinig lectuur had hij bij c hand ter beschikking. Vandaa „Ik voel me ook ouder' knikte naar Miller. „En dit i Amerikaans staatsburger." ^^[■■1 beroemd alpinist?' staat, als de Duitsers je grijpen terwijl je culteit der wis- en natuurkunde Dc heer C. de Waart, assistent aan een van de laboratoria der V.U. ver- kreeg^bU rijn graad de toevoeging „cum Paranimfen waren mevr. M. L. Mo- nasch-van de Wetering en de heer M. van der Ploeg, chem. docts, opponen- de Europese sociolof Nadat in de vorige eeuw in de w se cultuurlanden het optimisme hc^ vierde, is in onze eeuw. mede ondei vloed van de beide wereldoorlogen andere rampzalige gebeurtenissen, pessimisme ook in de sociologie, I sterker geworden, aldus de heer ley. Hij geeft een geclassificeerd zicht van dit soort van theorieën e kritiek daarop. Onze landgenoot L dr. P. Geyl, mede bekend door zijn! tiek op Toynbee en andere „ongeluT fulpn" ivnrvlt iimr dr. C. L. Rumke, de heer J. Nauta. sportleider aan de V.U.. als mede de hoogleraren dr. J. Booy en dr. W. Th. Nauta. o o De titel van de o'.ssertatie luidt „Eni- (Mailey keert zich zowel tegen het ge derivaten van diphenhydramine als matige optimisme in de socioloi wmwmimmmiKem emstoffen in de intermediaire stofwis- theorieën seling". Promotor was prof. dr. H. I Oosterhuis. de vorige het huidige pessin synthese te vinden tussen uitersten in. Promotor was prof. J. P. Kruijtp Tot slot de promotie van de heer H. promotie-plechtigheid werd Dr. H. Verleur Verleur, hoofd van het laboratorium der! woond door de heer Earle H. Balei hervormde diakonesseninrichting te Am- vertegenwoordiger van de ambas de Verenigde Staten 's-Gri sterdam en medewerker van prof. dr. A. Stolk. i hage. De titel van de dissertatie luidt: „Een: «^&rdEenmhi:;d'»..,X P,U Beroepbaarstelling iC hiilrimiWHAl tn»?#. I Geref. Gemeenten S Èlerelectroforese en haar waarde als i linisch diagnostisch hulpmiddel toege past bij longcarcinoom". Ter toelichting van deze titel diene, dat papierelectro- forese is een scheiding van serumeiwit- Het curatorium ten met behulp van een vochtige strook school van de Gereformeerde Gei filtreerpapier. Het genoemde hulpmiddel ten heeft geëxamineerd en beroe; dient am de diagnose van bepaalde verklaard de heren A. Hofman te humane christe- ziekten te stellen, vi dit geval bij long- de theologi Se bronnen heeft geput niet gescho-1 departementale stukken geraadpleegd. Deze besliste studiezin trekt de lezer an en is aanleiding tot de publikatie an allerlei interessante bijzonderheden, lijn historische aanvat van de materie „Ook een beroemd alpinist"" vroeg Louki bege- kan als geslaagd worden beschouwd t<g. „Ook een tijger van de bergen?' Dr. Eggink wil een humane chri: ..Hij heeft de zuidkust beklommen zoals geen lijke methode voor het gevangeniswe-kanker, sterveling voor hem 't ooit heeft gedaan." antwoord- zen van nu. Het is goed. dat dit bij een De o. de Mallory naar waarheid. Hij keek even op zijn oromotie aan de V.U. wordt uitgespro- J. Bos van het kankerinstituut te Am- de heren G. Harinck te Kloetinge, horloge en richtte zich toen weer tot Louki. „De ken. Dr, Egginks boek is een uiting van sterdam, dr. M. Plooy. geneesheer-di- Kuijt te Katwijk anderen zijn in de bergen. We hebben hulp nodig, vrijmoedigheid, rechtlijnigheid. Impulsl-1 recteur ------ W'-' Louki. En dringend! Je weet wat je te wachten viteit. van ijzeren doorzettingsvermo-1 senhuis Het boek. besloot de hooglera, helpt?" De oppositie werd gevoerd door het hervormde diakones- Amsterdam, alsook door de r. orofessoren dr A. Stolk. dr Haaren te Moerkapj Voorts heeft het toegelaten als stul de theologische school -1 A.U1JI ie «.aiwiji i-1 te Vriezenveen. Tan de theologische studenten W Bosschaart te Wolphaartsdijk en i mijlpaal Dalen en dr. G H. Hoyhik. Promotor Ligtenberg te Rijssen werd Iwas prof. dr. H. K. Oosterhuis. verleend in de gemeenten te proponw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2