Anglicaanse bisschoppen
«Theologia Reformata"
ontmoeten elkaar in Lambeth
w aarom-Waarheen-Waartoe?
Organist moet van Gods
Geest vervuld zijn 9
MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD
ZONDAGSBLAD
Het volle leven
Van heinde en ver zijn anglicaanse bisschoppen naar kerken die toch allen
Londen komen reizen voor een congres dat onder de naam ^hopsdom v^Canterbury leven.
„Lambeth" wereldfaam heeft gekregen. Oorspronkelijk was in traditie uit elkaar zullen groeien.
w J Lambeth de naam van het district ten zuiden van de rivier E kw.,tj. di. kenneiiik
Een meuje verlaat haar ouderlgk huis om in een andere plaats op j„ a-u.,™.. T Kwesne aie nenneiijn in
kamers te gaan wonen. Haar vrienden nemen wat jaloers afscheid lname6 tegenover de parlementsgebouwen van Londen. je laatste maanden bij iedere
rx~* waar de anglicaanse aartsbisschop van Canterbury zijn cerkvergadering op de proppen
IRpaileis heeft. Langzaam maar zeker -is de naam vergroeid -noet komen is de atoombom,
de rechten Klein Duimpje Te zijn. Het zalige ^gevoel dat "je met het samenkomen van bisschoppen uit de gehele wereld He wel ter sprake zal komen
je wilt is meestal verdampt van kerken die an wUe gemeenschap leven met de zetel van «™>er het hoofd: „De verzoe
bed Canterbury en de anglicaanse tradities handhaven. Lambeth volkeren!* Tevens "zal"dan
is het Vaticaan van de Anglicaanse kerk. de Zuidafrikaanse
volle ge- Zuid India en een derde over de
aartsbis- verhouding van de Anglicaanse
kerken tot Rome. Moskou, de
presbyterianen en de methodis-
i haar. want zij gaat „het volle leven" binnen. Dat „op kamers"
wonen bestaat meestal uit huizen in een hokje en in dat „volle
i plichten blijken de plichten de i
leven" met al zijn rechten t
's avonds thuis kunt komen
I tegen de morgen. Als je om zeven uur uit bed moet
uur op kantoor te zijn, blijkt het recht, dat je net zo laat
kunt gaan als je wilt. al gauw helemaal geen recht meer te zijn
Voor een ander staat ..het volle leven" geschilderd in de neon licht
reclames van bars en bioscopen. Zij kennen het ..nachtleven" alleen
I uit het pocketboek Velen hebben echter ontdekt dat in dit soort
„vol leven" de kater een belangrijke rol speelt. Als hij spint lijkt
het leven heus minder „vol"
Het volle leven kan niet gedacht worden zonder Christus. Zelf
Met belangstelling volgt Enge
land de komende conferentie. De
BBC en de commerciële televisie
zullen een groot aantal diensten
en besprekingen uitzenden Deze
Lambeth conferentie zal zelfs
voor de eerste maal de aartsbis
schop van Canterbury voor de
brengen. Maa
Wie Vaticaan leest, denkt on
middellijk aan een geheide or
ganisatie. De anglicanen mis-
apart- andere kerken in de wereld zul
len de conferentie
volgen, omdat eer
onderwerpen ook ii
zeker een „vol leven". In zekere
„overvloeiend" leven
ren de beide jonge mensen op de goede weg De
held, de andere blijheid. Een werkelijk vol leven bevat beide.
De moeilijkheid is dat noch_ blijdschap noch vrijheid gevonden
hij „Ik ben gekomen opdat zij leven en overvloed hebben Een sen die ten ene male. De ban-
zin wa- den waarmee de kerken sa-
zocht vrij- samengehouden worden, wier
,„„Kbii bisschoppen elkaar In Lambeth
e moeuijKneia is uai nutn uiijdschap noch vrijheid gevonden wor- T*"
den door hen te zoeken. Blijdschap wordt slechts verkregen door ontmoeten zijn niet eens definl-
anderen blij te maken Vrijheid wordt slechts ervaren door de tief vastgelegd. Het congres,
mens die anderen blij wil maken. Voor hem is er geen moeten dat op regelmatige tijden wordt nieuwe P1 aat* f*ven
meer, slechts het mogen is overgebleven. gehouden, heeft geen enkele of zal zij het i
,He» -olie leven" wordt slecht, daar gevonden waar plichten reeh- mJrh, om bmdtnd, besluiten uithollen Het
zijn geworden. Wie dit leven op aarde zoekt zal het nooit
BESPREKINGEN ZONDER IN
BINDENDE BESLUITEN
arrdere kerk-
n aandacht
i haar kerk, beid" ook ter sprake komen,
het Woord gezien het feit dat de bisschop
i Kaapstad die «ich zo fel te-
de „Great Hall".
gehouden, heeft geen enkele 0f zal zij het gezag
j.. macht om bindende besluiten uithollen Het lijkt niet
ten zijn geworden. Wie dit leven op aarde zoekt zal het nooit vin- rl,a. srhiinliilc dat nn dit mint He kerk H
den. zolang hij God geen plaats geelt in rijn leven. In het leven nemen. Eigenlijk komen de schijnhjk dal.op dit punt de kerk [en d(, ra5Jenscheidl„g teweer
Christus zien wij „moeten" en „mogen" samenvallen. Slechts bisschappen slechts hij elkaar 1,1
■ÉMTslechts bezitten om gezamenlijk
Christus kwam door te spreken, elkaar
eens te ontmoeten, en samen Bijbel nog wel
weg te zoeken die hun ker- leken.
hij bezat „het volle leven". Wij kunnen dit leven slechts bezitten
door het te aanvaarden, nooit door het
om het te geven.
Brood op het water
De wet van Leviticus 25
„Zes jaar zult gij een
zal het land
scheuring in de zionistische beweging „Hoveve Zion". De gods
dienstige boeren kunnen dispensatie verkrijgen, maar velen wil
len zich nog altijd houden aan de letter van de wet.
Maar de slimmeriken hebben een oplossing gevonden, waarmee
ze bewezen hebben dat de stam der Farizeeërs nog lang niet
is uitgestorven. In de laatste jaren zijn ze er in geslaagd om in
1 enorme watertanks die geen aarde bevatten de oogst uit te zetten.
Via water worden de noodzakelijke mineralen toegevoegd en de
resultaten overtreffen de hoogste verwachtingen.
Nu ligt het land braak, de bijbel wordt gehoorzaamd en de verdien
sten gaan door
Het
nu eens een bepaalde regel te geven,
en iedere zes jaar de mens te laten
zorgde. Immers God gaf op de dag
hoeveelheid manna
het sabbathjaar een
farizeïsme is dat zij
te houden, maar in
gelijk maakt voor or
volkomen sabbath hebben De orthodoxe conferentie, die officieel op 3
luli begint en tót in augustus
iuurt, blijken. Sedert de laat
ste conferentie zijn er twee
zelfstandige kerkprovincies bij
gekomen nl. West Afrika en
Centraal Afrika. Onder de aan
wezige kerkelijke leiders zullen
deurlingen hun plaats innemen
zoals de Japanners Yanaihara
verdien- uit Osaka, Yashiro uit Kobe en
Makita uit Tokyo. Uit Ceylon
de hulp wordt Hiyanirindu Lakdasa Ja
cob de Mei verwacht; uit La-
voor», m d. ouder, kerkgenoot- «"'«lil d« beeprekln-
proDiemen schappen wordt he. sdtrjlgezag I«n deelneemt.
de volledife inspiratie van de y Fnreland zal wasr-
vel aanvaard door de u«.T k
onder de geestelijke "klJnlUk "n van de belang-
ken gemeenschappelijk kunnen leiders heerst de midden-orthodoxe rijkste besprekingen de discus-
_aan visie, die zegt dat de Bijbel Gods tie over „Het gezinsleven in de
Woord bevat. moderne wereld" worden. De
ij ju- vraagstukken betreffende de
Onpettoij/eld gullen de b.s- <uostmatlge inseminatie bij de
schoppen sterk m deze rich- hebben daar reeds uit-
tmp gaan Reed, roor de con- ,„nd,rlijk veel slnl doen op-
/erenl.e bepon probeerde dr. dt datbladpers. In
dat
de
dat Hij voor hen
or de Sabbath de dubbele
beloofde in het jaar voor
dubbele hoeveelheid koren. Het dwaze
i de woestijn.
iedere zes dagen gOS neger Adelakun Wil-
j.« *t.. üamson Howells. Door zijn
werk een van de meest opmer
kelijke figuren zal waarschijn-
A. C. Bouquet de vraag te be
antwoorden: „Wat gaat
progressieve christen de
re ld zeggen
Hij beantwoordde zijn vraag
zelf met de woorden„Hij mensheid
u'eet ten minste dat het fun
damentalistisch gebruik van de
Heilige schrift geen toekomst
heeft. Het mag dan zijn. dat dien moeten spreken
in bepaalde beperkte gebieden "e.mfn ,van ■•heiligen
roola dat van da zT,id,l,,k» bal'lka kalandar
Baptisten
dit verband zal ook uitvoerig
worden gesproken over gezins-
beperking, nu door de betere
f«ondsheidstoestanden in vele
dicht bevolkte landen de
een snel nade
rende hongersnood toedrijft.
De bisschoppen zullen
i de ker-
de plaats
die „eenheidskerken" zoals die
Zuid India moeten
Kerkdiensten en tv
Gode welgevallig te zijn door zijn wet lijk wel de blanke bisschop van
zen de wet wel houdt, maar het God onmo- Alaska, William J. Gordon, zijn.
te zorgen! Deze bisschop werd al zo jong
tot het ambt geroepen dat hij
moest wachten tot hij dertig
was om officieel bevestigd te
worden. Hij wordt wel de vlie-
de minste belangstel- gende bisschop genoemd, om-
de cijfers beschou- dat hij zijn gemeenten met zijn
k^wart^ongeveer. eigen vliegtuig bezoekt. Als hij
niet kan vliegen trekt hij er op
uit met de hondenslee of baant
m-kerken staan nog vijandig tegenover, zich baggerend een weg in zijn
de t.v. dat biijkt wel uit de discussies met Margaritha van de laatste
weken. Een ander groot deel wil wel van de t.v. gebruik maken.
We vragen ons af of de uitzendingen niet te veel gericht zijn op ons
kerkelijk publiek, zodat de niet kerkelijke t.v.-kijkers onmiddellijk
afvallen, omdat ze zeggen: „Dit is voor christenen, dus niet t
Volgens de laatste televisie-statistiek bestaat ei
ling voor de dagsluiting en kerkdiensten. Als
wen zijn de resultaten niet schrikbarend slecht;
van de t.v.kijkers volgt de programma's. Toch wordt het tijd BH! ue
vraag te stellen of we met onze godsdienstige uitzendingen op de
goede weg zijn.
Een groot aantal christenen
Staten (met 8 millioen leden) to'ziüdlndia hebben verschillen-
deze t'isie de toon aangeeft, de kerken waaronder de presby-
rnaar in een wereld die meer terianen, de baptisten, de angli-
nen en de methodisten zich
renigd tot een kerk van Zuid
dia. Deze kerken leven niet in
volle gemeenschap met de aarts-
morgen bisschop van Canterbury en haar
bisschoppen zijn dus ook niet uit
genodigd. Het ziet er echter nBar
uit dat binnen niet al te lange tijd
u>el een beetje bang voor de ook in Noord India en op Ceylon
visie waarmee de Amerikanen de kerken zicth zullen verenigen
uit de bus zullen komen. De Onder het hoofd „oecumenische
~~aagstukken" zullen drie
en meer wordt beheerst door
een gesaeculariseerde weten
schappelijke ontwikkeling kan
zij de godsdienst i
niet bepalen."
Deze Engelse theoloog
sneeuwschoenen.
Gezag
Eén van d« belangrijkste pun
ten, die besproken worden, zal
ongetwijfeld het gesprek zijn over
r de t.v. helemaal het gezag van de Bijbel. Theolo-
te kort. Wanneer zal er een man benoemd of een commissie gevormd gen uit vele andere kerken zullen
worden die met ernst deze mogelijkheid om buitenkerkelijken te be- met spanning de besprekingen
reiken in studie gaan nemen? Laten we niet al te bang zijn om te fa- van deze bisschoppen volgen. Zal
groeiende orthodoxie daar. die
in de gehele toereld haar zen
delingen uitzendt en terug wil
naar de plaats waar het gezag
van de Schrift weer ten volle
ratuur verspreid te hebben c
de besprekingen te beïnvloe
den.
één
Waarom? ik weet het niet,
God weet het.
Daarom vraag ik ook niet: Waarom?
Ik ben een mens,
hoe zou ik dan verstaan
het daarom Gods?
Waarheen? ik weet het niet.
God weet het.
Daarheen ga ik nu,
waarheen Zijn hand mij leidt
Ik ben een mens,
hoe zou ik dan verstaan
de wegen Gods?
Waartoe? Dat weet ik wel:
God leerde 't mij
Hiertoe ben ik geroepen
uit duisternis tot 't wondere licht
opdat God ere zou ontvangen
Ik ben een mens
en toch heb ik verstaan
het waartoe Gods.
de Kandelaar
Vernieuwing
len, door falen 1
de anglicaanse kerk de Bijbel t
De gereformeerde orthodoxie
de Hervormde Kerk is aan i iuuav UUK Uc
nieuw tijdperk in haar geschiede- ^"discussies
al richt het zich tot de „dienaar
des Woords" het is helder vai
stijl zodat ook de geïnteresseerdi
leek de discussies en artikelen ze
begonnen. Naast de uitgaven ker kan volgen. Kennelijk ligt het gezien hebben. De „Gereformeerde
De Waarheidsvriend" het of- J" J 11 J
i tweede heet hangijzer is de
vernieuwing van de liturgie, die
hoofdzakelijk moet komen via
vernieuwing van het Book
Prayer. Deze kwestie is ii
land even moeilijk als de
wing van het Psalmboek
derland. De liturgie sta
1662. In 1927 werd een
wing voorgesteld, die met grote
meerderheid door de kerkelijke
leiders aanvaard werd. Ook het
Hogerhuis aanvaardde de verande-
het Lagerhuis, dat
Dat de organist ook een func
tie vervuld in de eredienst, even-
als de predikant en de gemeente
■jjf wordt nog al eens vergeten. Som-
Enge- mige architecten verborgen hem
irnieu- ergens achter op een balkon, of de Geest Gods. Beiden behoren met wijsheid, inzicht
anderen lieten hem z'ch verre van de orgelbank te
ficieel orgaan van de Gereformeer
de Bond en het „Gereformeerd
Weekblad" van ds. A. Vroeginde-
weij is zojuist een nieuw driemaan
delijks tijdschrift verschenen.
dc bedoeling om actueel te zijn. Bond" werd
Dit nieuwe blad komt op een ..achterlijk
ogenblik, waarop „de gesprekken tijd meeging
tussen de richtingen" in de Her- schap stond. In dit
vormde Kerk zo goed als vastge- ven de gereformeerden
lopen zijn. De briefwisseling tus- vormde Kerk een antwoord op de-
sen ds. de Boer en dr. Berkhof en *e aanstijgingen Zover wij het be-
tussen dr. De Wilde en dr. Buskes kijken kunnen heeft ze haar posi
«^n dat zij In" 1928 werd
ondernomen, die eveneens strand-
iie toch wel de weg
indien men dit wenste
boek te gebruiken.
buiten de weten-
bladge-
,d« Hir' het nie
uj' contact met de predikant hebben ho^,df1^.
via een wazige spiegel of een 11
drukknopje tn de kansel.
De eindredacteur van de Or
ganist en eredienst" D. W. Milo tot het
laat in een artikel uitkomen, dat
de organist meer is dan een pijp.
een toets of een register, maar
voor zijn werk vervuld moet zijn l'eden'beTer doen'
met Gods Geest.
Een organist moet zijn vak Want die
verstaan, maar hij moet ook 1
vervuld mens zijn:
Vereniging
goed doet. dat haar leden goed
doen: met elkander aan te sporen kleuren
tot het verhogen van vakkennis, voegen
lessen, tot het
voldoend voorbereiden van de ere
dienst. Maar wij menen dat onzi
Vereniging béter doet, dat haa:
vuld worden met de Geest Gods
allerlei kerkmuziek:
thema's te bedenken, om die
e voeren in variatie van stem
toonaard en tempo; om klank-
ontwerpen en samen te
m psalmen te harmoni-
de gemeente op wellui
dende wijze te leren zingen.
Wie vervuld is met de Geest
Gods eindigt niet met de verwor
venheden van een voorgeslacht,
om die voortaan tot vervelens te
blijven repeteren; maar die be
kwaam om onze talenter
wijze te gebruiken:
geeft ons wijsheid
Reformation Review van de Inter
nationale Raad van Christelijke
Kerken en „International Missio- d!e
„Theologia Reformata" volgt het hebben de modaliteiten niet dich- tié met één slag (lees blad
formaat en de uitvoering van de ter bij elkaar gebracht, maar eer- merkelijk verbeterd. Als er r
der steviger de verschillen be- n°K maar lezers zijn om tic» «c
paald. Moet „Theologia Reforma- abonneren.
gezien worden als de zwaluw Theologia Reformata. adm.
een vernieuwde omgrenzing Drukkerij Zuijderduijn Woerden
nary Review" van de toternatio- der richtingen zal aankondigen? abonnementsprijs 6.- per jaar.
nale Zendingsraad. Het is het in
de angelsaksische wereld geliefde
formaat voor driemaandelijkse
theologisch wetenschappelijke tijd
schriften.
hen de voet dwars kan zetten,
ook Vooral in Japan is de episcopale
kerk tot grondige veranderin-
Ook deze les zit hier dus in: de thema's te kiezen,
„gewijde brekebenen", die wel te verwerken,
zeer begerig zijn naar het orga
nistschap. maar die daarvoor niei
de muzikale leidersga'
seft dat hij de cultuur
op de rijper en verder aan
slacht moet afleveren, d
de zelf uit handen
ijn
slagvaardig slacht heeft ontvangen.
vernieuwingen gekomen gen of ontwikkelden, zijn
ka en elders gaan hu
Het gevaar bestaat
geschikte kerkedienaars als
beantwoorden;
die geeft ons inzicht in onze
technische mogelijkheden van
toonhoogte, tempo en klarfkkleur,
zangers geheel
overigens knappe vaklieden, die centreren op de woorden Gods;
dat de echter nog niet vervuld zijn met
De eindredacteur van tiet nieuwe
blad is prof. dr. J. Severijn die
ook eindredacteur is van „De
Waarheidsvriend" terwijl verder
dr. H. Bout uit Utrecht, dr. A. van
den End uit Benschop, dr. H.
Jonker uit Amsterdam. Prof. dr.
S. van der Linde uit Utrecht en dr
H. Schroten uit Rotterdam de re-
lied.
i jubilus. van klaagzang
i lof-
rtrCrtrtrtrtrtrtr
Blondje en zwartje
(XVII)
Plannen maken is iets heer
voldoende als er deze
dat zaakje rond. Kijk jij i
maal honderd van het buiten- tjes of het allemaal kloptDan kelijke vervoerskosten te
op deze wijze dienaar Gods
is in de eredienst, zit allerminst
stil. En hij laat zijn gemeentele
den niet stil zitten. Hij onthaalt
zijn gemeenteleden niet op een
kijkspel: van ijverig registreren
Het blad is kennelijk niet be
doeld als een spreekbuis voor de
Gereformeerde Bond, maar wil
„de reformatorische beginselen
levend houden en nader uiteenzet-
ten onder degenen die daarvan
nog niet vervreemd zijn", en
wordt uitgegeven „terwille ook
van de dienaren des Woords en
die zich voorbereiden voor de Hei
lige Dienst."
Het «erste nummer van 60 pa-
Jina's bevat een artikel over „Het
ogma der Kerk" van prof. Seve
rijn, waarin hij zich distantieert
van de gedachte dat dogma iden
tiek zou zijn met „leer der Kerk"
(„Beleden waarheden zijn geen
dogmata") maar de beslissing bij
uiteenlopend geloofsinzicht. Dr. H
Jonker gaat in op een artikel van
dr. J. Sperna Weiland die zich
met de filosoof Karl Jaspers ge
mengd heeft in de discussie van
Buskes en De Wilde. In een uitvoe
rig, gedegen artikel slaat hij dc-
r Luthers c
•terk aangetrokken voelde tot de
spiritualisten van zijn tijd. Prof»
dr. S. van der Linde geeft een zeer
waardevolle bibliografie over de
rooms-katholieke Calvijnwaarde-
rinr Ds. W. L. Tukker uit Rotter
dam. die meewerkt aan het „Ge-
kansje profiteerden. En zo
rees dan het kasteel in de tooi- de baas.
ken. Honderd meisjes: natuur- moet er
lijks: de voorpret overtreft mejsjes vanwege de firma groeien!
vaak de uiteindelijke rMUl- Sr. eji Hankie Jr. Bus- Ik las haar document
tocht van
daarvoor zes gulden per hoofd.
Entrée-geld, twee consumpties.
gisch centrum, of
geen gras over laten kundig. „Maar dat mag je dan 2- dc kerkmuur
-* •'"-kedienaar
enteleden
het litur
van gewijdi
.rplkastj.
Geo - theologisch
jaar
ten ds. Edwin T. Dahlberg uit
St. Louis heeft een balletje op
geworpen om in navolging van
het geo-physische Jaar te komen
tot een geo-theologisch Jaar. Net
zoals het Internationale Geophy-
sische Jaar de aarde en het heelal
bestudeert, zouden in een theolo
gisch jaar geleerden, filosofen
taten. Je grasduint in talloze
mogelijkheden, terwijl je wei-
bezien je geld maar één keer
toch wel eerst eens precies te g
keek weten komen. Maar hoe kun je m,,pn pv"nm n n ,,,s
dag: rekenen we haar toen lichtelijk sprakeloos nou kinderen van zeven jaar
aan. Vermoedelijk versleet ze samen uit laten gaan met kin
die blik voor bewondering, deren van vijftienDie vinden
kunt uitgeven. Enfin, dat weet Nee het kost natuurl\jk niets want ze bleef me stralend aan- toch heel andere dingen leuk
of andere uitspanning zien. Toen moest ik het plan Dan heb je nog een dubbele
ginnen! Maar je moet bij het doodsblij als
plannen maken nuchter blijven; Aderen zien.
je mag je nooit door je dromen
laten meeslepen. Anders krijg 0
je beslist met nachtmerries te lree en
maken. En ik had zo het bange consumpties
voorgevoel dat Joke bij haar nogmaals
plannen toel eens de realiteit een gulden per
uit het oog zou kunnen verlie
zen. Wat
deed.
Kijk, duizend gulden lijken
heel veel. maar ze z\jn dat be
slist niet. Ze zijn welgeteld
duizend gulden als je met één
belanghebbende te maken hebt,
ze worden direct tien gulden
als je aan honderd geïnteres- En t
seerden denkt en ze krimpen belde
binnen te vallendie lui zijn al wel te grazen
stafbezetting ook nodig. Die g
Uil de
VOLKSWIJK
dens. Daar dineren uie uitge
breid ran. Nog beter: we heb-
er tuiee maaltijden aan
broodetentje plus een
dinertje. Het hoeft ook niet
allemaal zo overdadig te wezen'.
i Joke zó ver u I
verder ineen tot precies één adspirant-busreizigers op pa
julden, wanneer je zoolt uuj pier bp mekaar. Nepen clubs 'Jn urelkê "buaondir!
nderen", zei „Dan maken we er twee toch-
ter inleiding, ten van!" Joke was direct be-
„O. er gaan reid op nieuwe plannen over te
altijd niet schakelen. En toen: „En we
ee!" vond krijgen er toch subsidie van! J
>ke deskun- We kunnen desnoods wel twee-
duizend gulden uitgeven!"
Maar op dat moment werd
tot luiste
raars van een hoorspel: die wer
keloos moeten aanhoren hetgeen
Zijne Muzikale Hooggevoelend- vragen op.
heid aan menselijke dromen door
het pijpwerk wenst uit te blazen.
Nog eens: de ware kerkelijke
zangmeester laat zijn gemeente
leden niet stil zitten. Hij activeert of slechts
ze. blaast ze aan. moedigt ze aan. plasma"
en leidt hun geloofszang Maakt
ze dus tot mede-arbeiders
Er zijn organisten die
bij de muziek
goed theologen van allerlei godsdiensten
de verhouding van de menselijke
ziel tot de cosmische orde kunnen
bestuderen
Dr. Dahlberg stelde een aantal
gezamenlijk
antwoord gezocht i
we. bewegen
i hebben i
gebed een persoonlijke
gemeenschap met een liefdevolle
hemelse Vader, zoals Christus het
vóór BachV of beschreef of slechts een aantal
„En dan heb
natuurlijke om-
In de eredienst nu blijve zulk «eving. d"t verstoord is. proberen
eigenwillig vooroordeel ach-
dat ik haar nu zeer zuur moest razend word.
verkopen. „Zeker vijftien man
leiding: vijf per bus, dat is niet
te veel.Maar ik kén bus-
grab- tochten; ik weet
de komt te
lijk
vege De aarde is des HEREN.
t haar cultuurgeschiedenis, en
periode verwerpe-
vaard. En wie zich culturele oog
kleppen aandoet, vermindert zijn
mogelijkheden als zangleider, en
wordt niet ten volle vervuld met
de Geest Gods.
zijn vandaag ook organis-
du izendtal kinderen elke
week weer in je huizen onder
dak verschaft. Iets, wat plan
nen-makende Joke direct op- vijftien. De rest
gemiddelde sterkte turn nemi heb je oppebeid. die
hele dop uit mil voor se,
kinder- den? en je hebt de fooi
haar reisproject werk. Het kwam allemaal met chauffeurs vergeten!"
klinkt
mijn stem minstens een octaaf
lager dan anders; verder merk
je gelukkig niet* aan me. Maar
ik zei: .Joke. houd asjeblieft
je hebt je han- "P met dat gedaas. Ik zie niets
zelfs met z'n 'n dit hele Plan- O? subsidies
moet je bijna tujee jaar wach
ten. We gooien geen geld over
de balk, hoor je!
Nou dan niet" zei Joke.
Oók boos. Ze frommelde haar J heid achterwege:
ontwerp nydig in elkaar. Ze
herstellen?
Wat is de zin van de men
selijke geschiedenis? Hoe denken
wc aan tijd. tijdeloosheid en
eeuwigheid bij de donder van een
doorbroken geluidsbarrière of het
gebrul van raketten die het lucht-
Zullen we met zijn allen een
werkelijk antwoord kunnen vinden
op deze vragen? Als dat zou ge
verstand niet zo
tiir' T"'' «tt'3rx"BUbT
kunn«" "f wil doen geloven AU we met
allen op deze vragen een antwoord
kunnen vinden hebben we de
openbaring van God niet nodig.
Afgaande op Gods Woord lijkt ons
dit Geo-Theologisch Jaar een in
teressante maar volkomen nutte
reformeerd Weekblad" verzorgt de O ze behoefden ook i
verder ging uitwerken. Maar fiere hanepoten op een blad „Nou ja, dit zijn enkel maar schudde haar blonde i
wat nood: de kinderen -
rubriek „Uit de Kerk"
Het eerste nummer van dit nieu-
wa tijdschrift is beslist goed. Ook
maal tegelijk mee; het
i de volgende de grote !ün«n". verdedigde stapte de kamer uit. De deur g
al overhan- Joke haar plan. Het was duide- kwakte z
if"
met de
Geest Gods
zich
gezonde cultuurmogelijkheden if.
en versmalt zijn artistieke be- dan zullen
digd. „Hier", zei Joke, Jk heb lijk dat ze helemaal niemand dicht.
ervuld is begeeft loze bezigheid toe Maar dan zijn
snijdt geen er maar tw„ mogelijkheden: God
heeft zich niet geopenbaard en
dan zullen we altijd in het duis
ter rondtasten Of God heeft zich
geopenbaard en dit laatste ge
niet zonder heilige nood-
Integendeel: wie met de Geest ,v„,
Gods vervuld is, wordt begiftigd niet
wij -
2^ icfUcvu*
De waarschuwing
Prof. dr. Wilbur M.
Smith in „Moodly Month
ly" illustreert het recht
van de predikant om de
mensen voor het oordeel te
waarschuwen:
log met Duitsland op komst was
en dat het airh daarop moest
voorbereiden. Hjj werd een op-
hiteer genoemd, een oordeelba-
tuin en een pe«sinVist; maar pes
simist of niet, Churchill had ge
lijk en het Britse rijk toog on
voorbereid ten strijde
Anti-militarisme
K. J. Kraan in „Phare-
tra":
\nl imilitsrlsme is dsn ook,
•venals ieder non-konformisme
Koppen
De „koppen" boven ar
tikelen in kerkelijke bla
den zijn niet de beste kant
van de godsdienstige pers.
Ds. G. N. Lammens is vaak
een uitzondering. In „Jong
Gereformeerd" schrijft hij
over:
op het kerke
lijk
md.
Waarom verdween
A.J.C.?
Dezelfde ds. Lammens
in hetzelfde „Jong Gere
formeerd".
„De
dc hurrht
J*d -
permachtige kapitaÜMisrhc libe
ralisme is uitgestreden. Daarom
verdwijnt de A.J.C.! Wy kunnen
de rr-delykheid daarvan inzien.
De huidige socialistische minis
ters, diplomaten, burgemeesters,
journalisten en partijleden, een»
„gepokt en gemazeld" in de
AfC., maar nu in rok of »m«-
king in het wereldnieuws zjjn
toch niet meer de proletarische
leiders van een proletarische
jeugd! Zy kunnen hun jongen»
manchester broeken en rokken
met rode halsdoeken en blauwe
sokken plus sandalen achter een
bloedrode vlag laten marcheren
op de maat van „wy zjjn de jonge
garde van het proletariaat"! De
»ocialisten erkennen zelf, dat de
doelstelling van hun jeugdwerk
is bereikt en dal is de reden, dat
hun jeugdorganisaties het niet
Pijnstillend
Een maandelijkse nieuws
brief van de Wereldraad:
„Narcotische middelen en pseu-
do-godsdiensten zjjn twee uitste
kende pijnstillende middeltjes om
de werkelijkheid te ontvluchten."
Afgod democratie
De kroniekschrijver van
„De Waarheidsvriend":
„De hooggeroemde en door ve
len verafgode democratie beleeft
wel waarlyk een crisistijd. De
enige landen, waar «e nog het
minst in een crisis verkeert zjjn
wel Engeland en de Verenigde
Stelen, Maar men niet laboreert
aan het al maar meer in par
tijen en partijtjes «ich opsplitsend
geheel, ja, de afgod wankelt op
'Ün voeutuk ff kunnen alleen
maar hopen, dat alle», wat de
huidige democratie aan afgodische
elementen omwoekeri, uitgezui
verd worde en wj hier en elders
baan zien breken. Democratie
al» regering ven het volk en
dat is de letterlijke betekenis
'•n het woord is niet verkies
lijk. Vel een regerings.tel.el,
waarin het volk zjjn invloed kan
doen gelden en dat de volkavry-
heden waarborgt".
V.J