CHRISTELIJK Vragen om biecht niet altijd teken van verroomsing Belangrijke zaken op congres in Vevey Een woord voor vandaag Stijgende belangstelling voor clir. beroepskeuze Kanttekening Overladen programma van gereformeerde koren avarjne Geref. landelijk orgaan voor geestelijke volksgezondheid Prol. Kremer in De Wekker Prof. W. Kremer in De Wek- ker van de Christelijke Gere formeerde Kerken: en gereformeerde leringen -net geen woord over de biecht gespro ken werd De biecht was en bleef «pec.fiek rooms. Daar was de biecht tot een sa crament verheven dat n de theo rie een hele ontwikkeling doorlo pen had. theologisch gefundeerd werd en in de praktijk r 1 -v tig middel was krach- de invloed van kerk op het volk groot te maken en te houden. In lutherse kringen mocht men welwillend staan tegenover de biecht als bepaalde vorm van zielszorg. In werkelijkheid beteken de ook daar de biecht weinig. De reformatie had voor de roomse biecht enerzijds de kerke lijke tucht en anderzijds de pas torale zorg, die haar spits vond in het huisbezoek, gesteld. De beklemtoning van de recht vaardiging door het geloof In het evangelie der genade bracht mee dat er voor de waarde van de boeta en de belijdenis der zonde geen plaats als grond voor ver geving overbleef. En voor de gemeente bood de verkondiging van de volle raad Gods een zodanig houvast voor het geloof dat zij daaruit kon en mocht leven en stof vond voor haar rijk belijden: Ik geloof de vergaving der zonden. Een enkeling mocht dan al eens het pleit voeren voor een vorm van protestantse biecht zonder de roomse theologische fundering zo b.v. de bekende dr. J. H. Gun ning JHzn. men ging aan der gelijke gedachten voorbij. voren of er toch in de biecht niet een te waarderen element schuilt en of er geen noodzaak la te zoe ken naar een bepaalde vorm om aan de biechtgedachte een juiste plaats te geven. In de theologische literatuur over de zielszorg krijgt de bespre king van de biecht dan ook weer een plaats. Vanmorgen las ik in mijn dag blad dat de Vereniging van gere formeerde predikanten ln ons land gronden t# pleiten voor een plaats van de biecht ln de zielszorg. Het blijft ook niet alleen bij be schouwingen. Onlangs kon men in de pers lezen dat een herv. predi kant de mogelijkheid opende om b.v. voor de oediening van het H. Avondmaal op zondag, des zater dagsavonds hem ,,in de ruimte der kerk" te «preken over bepaalde sielsvragen. Op de verleden Jaar gehouden kerkdag in Duitaiand bad men ook de mogelijkheid gegeven tot een soort biecht De belangstelling daarvoor bleek zo groot dat men de ene gelegenheid na de andere openstellen om aan de be te ..biechten" te vol- dit als een zucht Bij sommigen zullen hier onge twijfeld katholiserende tendenzen in het geding zijn. Men gaat daar bij dan sterk de ambtagedachte beklemtonen en het spreken met ambtelijk gezag krijg; Juist in de biecht een grote plaats. Toch zijn hier meen ik ook an dere factoren ln het spel Zonder dat men de roomse biechtleer of -praktijk-wil overnemen zoekt men naar een bepaalde vorm ln de zielszorg waardoor de persoonlij ke toespitsing van de boodschap des heilt verkregen wordt. Men vreest dan dat ln de be diening des Woords de boodschap der genade te algemeen is gewor den en de enkeling te weinig aan spreekt. Daarbij werken er zoveel tegenkrachten waardoor het woord der prediking te weinig de enke ling raiikt. Deer komt nog bij dat het ge compliceerde leven velen tot een moeilijk te dragen last geworden is. die men niet torsen, laat staan verwerken kan. Gevolg hlerven is allerlei neurotlache verschijnselen en conflicten, waarover men heel wemig spreekt maar die het le ven van velen in de knoop brach ten en houden of de mensen doen ..afknappen". Gevolg hiervan is weer dat er veei mensen naar de psychiater gaan. die eigenlijk bij de pastor moesten zijn Maar de pastor staat in grott kerken veelal veraf, is overbezet en weet niet zelden met de ingewikkelde situatie geen raad. gezien deze dingen, dat ook onder nlet-roomsen weer gedacht wordt over een bepaalde vorm van ..biecht"? Dat men dit doet vloeit mede voort uit een begeerte om de men- ten een objectief houvast te geven in geestelijke moeilijkheden. Het persoonlijk gesprek, gepaard met een ambtelijk uitgesproken verzekering tegenover de Detrokke. ne in een bepaalde sfeer, moge- lijk met een bepaalde handeling verbonden, zou dan dit houvast kunnen bieden. Uit dit alles blijkt wel dat de kerkelijke arbeid zoals wij die tot heden kenden blijkbaar de mens van heden niet voldoende bereikt De prediking raakt hem niet vol doende en de gewone pastorale zorg bereikt hem niet. De pastor is blijkbaar te weinig priesterlijk bewogen met de nood van de en keling of weet hem niet te berei ken. Onder ons zal deze vraag naar een bepaalde vorm van de biecht niet zo sterk zijn. omdat de af stand tussen pastor en gemeente niet zo groot Is, maar dat deze dingen aan de orde komen moet toch voor de ambtsdragers onder ons reden zijn om met grote ernst zich te wijden aan de pastorale zorg in prediking en ambtelijke bearbeiding der gemeente. Het moet een eerste zorg zijn het aangezicht der schapen te kennen en ze vanuit het Woord Gods te zoeken en te leiden juiat in de velerlei nood die heden de toevertrouwde kudde bedreigt. f A V BfcKUEPlINGSWERh NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Oude Tonge. S. Meijers te Hoogblokland; te Welsrijp (toez.l: K. den Hartog te Leermens-Oosterwijtwerd; te Nijkerk: B- F. C. de Groot, die be dankte voor Werkendam; te Voorburg: J. F Wagener te Zoutelande. Benoemd tot legerpredikant; W. R. Ambroeiua te Soest Beroepbaarstelling: F. P Salverda. \TAN 24 tot 28 Juni wordt deze week in het Zwitserae plaatsje Vevey bij oud-predikant van de Protestantse Kerk Lausanne het dertiende congres gehouden van het Internationaal Chris-in westelijk Indonesië. Marktplein 4. fclUk Vakverbond. Bedank? voor Schelluinen: kand. H. Vakorganisaties en vakcentralen uit de gehele wereld zijn by het I.C.V. zethof te Putten, aangesloten, evenals e«n groot aantal vakinternationalen. Het I.C.V. is het vakverbond, dat tegenover het socialistische Internationale Verbond van GEREFORMEERDE KERKEN (Van een onzer redacteuren) Het kan soms lijken, of het Evangelie niet meer past irt ir~ problemen van onze moderne tijd. Of wij tevergeefs in M Bijbel zoeken naar een antwoord op vragen, die de mens tJL> onze dagen benauwen. En het wordt van vele kanten ook g roepen: kom toch niet altijd met die Bijbel aandragen. Die hi misschien wel een antwoord op de vragen van de primitie mens, maar zeker niet op de vraagstukken van de atoomtij nu de mens steeds meer de geheimen van de materie weet ontraadselen. De Bijbel is antiek en heeft afgedaan Verg u niet: het wonderlijke is, dat de Bijbel voor zichzelf spree I en de mens van alle tijden danspreekt. Want die mens is n veranderd: de knapste geleerde van de twintigste eeuw het niet minder houvast en troost redding en geborgenheid nod dan zijn voorvader eeuwen geleden. Zeker: God heeft de eet S in het hart van de mens gelegd, maar dat hart is in a eeuwen even onrustig. Wie het niet wil weten, spreekt o waarheid. En wie zegt niet naar rust en houvast te verlangt bedriegt zichzelf. En óók nu. en alle tijden door. is die rx ers maar op één plaats te vinden: bij Jezus Christus, Die ,a{ inhoud is van de Bijbel Vrije Vakverenigingen en het communistische tVereldvakverbond, als enige organisatie voor het forum van de gehele wereld, de christelijk sociale be ginselen verdedigt. Het I.C.V. is officieel erkend als raadgevende organisatie bij de Verenigde Naties, bij de Internationale Arbeidsorganisatie, bij de Unesco, bij de F.A.O. en bij nog andere internationale instanties. Het is de enige uitdrukkelijk Christelijke organisatie, die de status van raadgevende organisatie (in cate gorie A) van de V.N. heeft verkregen. Ook is het de enige organisatie met een Christelijk uitgangspunt, die door alle intergouvernementale instanties is erkend. TW"7" Ruime aandacht tal ook worden be- \V Q"f" IC steed aan het vraagstuk van de ver- wl AO v^v^J-V/O korting van de arbeidstijd. De alge- meen secretaris "van het Frans Chris- 1 T p ~\T telijk Vakverbond, Georges Levard X1(~L JL.Vj# V bracht hierover een rapport uit, evenals dr. A. Busse. functionaris Bij het I.C.V. rijn organisatie» aan- yan „het C?ris_,teliik Vakverbond in gesloten in Europa. Alrika, Zuid- hei Saargebied. Ter documentatie Amerika, in de Caraïben, in Noord- Z>1 v<"'rts "n d* congresgangers Amerika, in Azië en reifs in Oeea-1rapport «orden voorgelegd van nië. De zetel is in Europa gevestigd°e hee£, Weidner, namens de en verbindingsbureaus zijn geves- Duitse Christelijke Vakbewegmg, tigd in Genève, Parijs, New-York, j over het bijzonder actuele vraagstuk Santiago, Dakar, Brazzaville en Sai- van de glijdende werkweek, gon. f. Voorts mag verwacht worden, dat Op de agenda van het dertiende congres van het I.C.V. komen een aantal belangwekkende punten voor. In de eerste plaats de grondslag van het I.C.V. Het I.C.V. heeft niet alleen met streng confessionele organisaties te maken, maar ook met organisa ties, die geen enkele nauwkeurige uitdrukking over een christelijke grondslag in hun statuten of pro gram vermelden, maar die toch be ginselen huldigen, die met de Chris telijk sociale opvattingen kunnen worden vereenzelvigd. (Van een onzer verslaggevers) j E voorzitter van de Christelijke Psychologische Centrale voor School en Beroep, de heer A. J. Schreuder te Amsterdam, heeft zaterdag op de algemene vergadering in Utrecht critiek uitgeoefend op het Chr. Pedagogisch Studiecentrum en op het Contactcentrum Bedrijfsleven-onderwijs. Het C.P.S. heeft zich volgens de heer Schreuder schuldig gemaakt aan grensoverschrijding door op lagere scholen in Gelderland en Zeeland klassicale onderzoekingen te doen en slechts op grond van enkele testvragen te adviseren over de be roepskeuze. lichting op de v.h m.o.-scholen. „Wij r school- en beroepskeuzevoorlichting dit als beunhazerij. Beroepskeuzevoor- t exploiteren, zowel als sociale organis lichting is een Ingewikkelde taak. die alleen aan specialisten mag worden op gedragen". aldus de voorzitter. De heer Schreuder constateerde in zijn openingswoord een verheugende stijging van het aantal personen dat adviezen vraagt bij de christelijke bureaus, stijging die relatief groter is d~ welke zusterorganisatie dan ook. Hij uitte zijn teleurstelling over nci eindelijk verschenen rapport van de Com missie Langeveld. dat volgens hem be wijst. dat de commissie niet doordrongen is van het bestaansrecht en het nut van beroepskeuzebureaux op levensbeschou welijke grondslag. organisaties en instellingen op het ïed van het christelijk onderwijs en individuele leden. In het afgelopen Jaar viel in de krin gen van het christelijk onderwijs een groeiende belangstelling voor het werk te constateren, terwijl de christelijke aan ou I vakorganisaties meer steun boden dan ooit tevoren, door een garantiefonds ter beschikking te stellen, waardoor een vas te medewerker kon worden aangesteld die bureaux, die dringend een des- Drie leden van het Centraal Comité burg zijn nog voor beroepskeuzevoorlichting en drie I" ui h' vertegenwoordigers van het Ministerie van Sociale Zaken rtfii h'd«™ Bij de centrale zyn nu veertien bureaus aangesloten: alleen in Brabant en Lim- christelijke bureaux, totaal 8075 adviezen 25 pet meer dan in 1956. De bestuursleden mevrouw Ottow- i waar. Massink te Ochten. de heer M. Jansen aan beroepskeuzevoorlichting moetite Den Haag en de heer W. Fieggen te voldoen om voor subsidie in aanmerAmsterdam waren aftredend en niet king te komen. Men verwacht dat de herkiesbaar. Tot nieuwe bestuursleden VAN HER EN DER minister bij het opstellen van werden gekozen de heren H. C. i DVEI,?nn* Fr*n,# komenmet deze conclusie rekenina 41. I. T. wsrd .„„„„WIJ hmidtn Uit het jaarverslag schunlyk nop voor 1959 gereed zal Zwolle a]g >cjvtgeur 'n het bestuur zit- acht maanden wegens het verbergen in agenten van het Algerijnse bevrij- Ingsfront, Is ln vrijheid gesteld. de heer J. H. Wernser De vergadering werd besloten de secretaris. I causerie van de heer Keulemi bleek, dat del de praktijk van het voorlichtingswerk. het congres zich bezig zal houden met het kiezen voor Europa van een organisatievorm, die afgestemd is op de invoering van de Europese Econo mische Gemeenschap. Voor Nederland zijn bij het I.C.V. aangesloten het C.N.V. en de K.A.B. en de Nederlandse afdelingen van de Christelijke vakinternationalen. Op Europees vlak is de christe lijke Internationale de beide ande re wereldvakverbonden reeds aan merkelijk voorbijgestreefd. Het We reldvakverbond heeft zich niet kun nen losmaken van zijn zuiver ne gatieve positie, terwijl het I.V.V.V. zich niet volledig heeft kunnen ge ven door een te grote innerlijke verdeeldheid ten aanzien van de problemen der Europese integratie en een te grote gevoeligheid voor de politieke fluctuaties, die de so- Beroepen te 's-Gravenhage-West (vak.- W. Reeskamp C- P. T. Rijper te Water graafsmeer (Amsterdam-Oost); te Gro- ningen-West (vak.-L van der Zande) en te Leiden (vijfde pred.pl.): J. H. de Boer te Middelburg Bedankt voor Amsterdam (vak-R. C. Harder): C Gilhuis te 's-Gravenhage-O. Aangenomen naar Utrecht-West: A. C- Kersten te Bodegraven. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Bedankt voor Gouda: R. Slofstra te Harderwijk. Tweetal te Delft: S. Bilkes te Amster- dam-Z. en D. Henstra te Oud-Beijerland. Ierse methodisten tegen de vrouw in het ambt tot het ambt van predikant. Dit blijkt uit een enquête in de zeven districten van de Ierse methodistenkerk. Uit de resultaten, die werden meege deeld in de Jaarlijkse samenkomst in Belfast, blijkt dat 2800 ondervraagden de vrouw in het ambt „onaanvaardbaar" achtten, of meenden dat het „niet ge wenst" was hen tot het ambt toe te laten. Er waren 1370 leden, die zeiden dat zij geen theologische bezwaren hadden tegen vrouwelijke predikanten. Zes van de zeven districten meldden dat geen enkele ring een vrouwelijke predikant zou aanvaarden. In het zevende district bleken twee van de 37 ringen daartoe wel bereid. WAAROP WE HET MAAR HOUDEN U De oprichting van het Verbond van Christelijke Vakorganisaties in de E.G.K.S. op initiatief van het I.C.V. was pioniersarbeid. De christelijke vakbeweging West-Dultsland, waarvaj de tegen standers nogal smalend gesproken hebben is niet alleen blijven bestaan, maar zo sterk gegroeid, dat zij van 1 Januari J.l. af financieel volkomen onafhankelijk is. Dit niettegenstaan de de tegenwerking van alle West- duitse politieke partijen. Goede sang door de kinderen deiyk verband van Geref. Koren in Nederland, heeft zaterdagavond in de Wilheiminakerk te Rotterdam een zang avond georganiseerd waaraan door ge mengde koren uit elf verschillende plaat sen, tezamen ongeveer 500 zangers (essen) word deelgenomen. Zoals gewoonlijk op deze manifesta ties, was het programma zeer over laden. Wij hebben ons afgevraagd of bij de opstelling daarvan wel overleg Is ge pleegd. Want bij een samenstelling als van zaterdagavond, zou men toch moe ten begrijpen dat dc uitvoeringen van werken van langere tijdsduur, en dan nog liefst in fugatische vorm, té veel van het geduld der wachtende koren en zeer zeker ook van het publiek vergen. Zo moesten ditmaal de jeugdkoren ruim twee uur „rustig" wachten op hun beurt van optreden. Voor deze kinderen hebben wij deze En dat zeker hun prestaties. Geheel eind van het programma, hebben zy o.l.v. de dirieente Anneke Lameris, fris en mei klare, neldere stemmen hun liederen ge zongen. De jeugdkoren zijn niet afzonderlijk vermeld, maar alle kinderen hebban zich uitstekend in hun liederen geweerd en zich voorbeeldig gedragen tot de „grote koren" waren uitgezongen! Juist door deze pedagogisch minder Juiste pro- gi nmmaopstelling werd de aandacht op de gedragingen van deze kinderen ge vestigd. Nu de prestaties van de „grote koren Na de opening van de districtsvoorzit ter de heer W. Los, zong de bariton Gijs Bos uit Den Haag enkel* KORTL INHOUD: Keith Mallory. voor de oorlog een van werelds meest vermaarde alpinisten, heeft een uitgeleien en ln karakter uiteenlopend gezelschap mee gekregen voor wat de gevaarlijkste tocht uit sljn carrière gaat worden: het onschadelijk maken van de kanonnen »an Navarone. Dit eiland wordt In de tweede wereldoorlog door de Duitsers beheerst en ligt voor de Turkse kusi De kanonnen houden een evacuatie tegen x an het niet ver verwijderde eiland Khero», waar enkele duizenden Britten ais het ware in de val zitten. Mallory en rijn mannen moeten, hoe dan ook. de kanonnen vernietigen In het geheim sijn ze uit Cairo naar dit gebied gekomen, per vliegtuig, per vissersboot. Bil de bijna onir.ogeHlke beklimming van de zuidelijke steile rotsen Is de jonge Stevens gewond geraakt en met de Duitse vijand loerend om hen heen, vormt bet verzorgen van de gewonde extra zorg. Ze hebben na vele moeilijkheden een nat. koud hol bereikt, waar se plannen maken om verder te gaan. 56 ..Er is geen andere manier. Ale Ik het dal inging, zouden ze me op hun ski's binnen een paar minu ten inhalen Natuurlijk kan lk niet terugkomen voor hat donker Is. Vind ik julii# dan hier*" ..Een paar van ons." Mallory keek in het hol. waar de wakker geworden Stevens probeerde recti t- i zitten en zich de vermoeide ogen wreef, t-i voedsel en bran<J»tof hebben. Andrea", zei hij zach' ..Vannacht ga ik h<-' dal in." ..Natuurlijk, natuurlijk! We moeten doen wat we kurnen Andrea's gez cht stond ernstig en hij sprsk zacht Zo lang we kunnen t Is nog maar een Jon- fen. bijna nog een kind Misschien duurt het niet sng Hi) sloeg het zeildoek dicht en keek naar de lucht. ..Om een uur of zeven ben ik terug." „Zeven uur", herhaalde Mallory Hij zag dat de lucht steeds donkerder verd door de naderende sneeuwwolken en dat de toenemend# wind wolkjes luchtige, witte vlokken ln de geul Joeg Mallory ril de an pekte een maksiev» dringend. ..Pas op Jezelf!" Op mezelf?" Andrea glimlachte, ge-n blijheid ln zijn oget Jes lostrok. ..Maak Je ma; vluchti jn gezicht g Een tijdje staarde hij Steven* glimlachte glimlach die even os veer verdwenen zijn been. hief toen plotseling het hoofd op keek Mallory recht in de ogen. ..Luister, kapitein, 't heeft geen zin dat we elkaar voor de mal houden." Hij sprak zacht en toonloos. ,,U moet niet denken dat ik ondankbaar ben en ik verafschuw goedkope heroïek, ik beteken voor jullie alleen maa aan 't been r AMSTAIR MACUAN ..Andrea", zei hij Zijn stem klonk kalm. zonder een spoor van arro gantie Het zeildoek viel achter hem neer en hij was verdwenen Een ogenblik stond Mallory bij de ingang van het hol en staarde zonder ïeta te zien naar de kier van het zeildoek. Toen keerde hij zich reaoluut om. liep het hol door en knielde voor Stevens neer. Ge steund door de bezorgde Miller zat de Jongen over eind Zijn ogen waren dof en zonder uitdrukking, de blek* wangen ingevallen in het grauwe, perka- mentachtige gezicht Mallory glimlachte en hoopte dat zijn ontsteltenis niet op zijn gezicht te lezen stond ..Kijk. kijk' Eindelijk wakker Beter laat dan nooit Hij opende z'n waterdichte sigarettenkoker en bood heen een sigaret aan. „Hoe vod je je, Andy"" Als een klomp Ijs. kapitein Stevens bedankte hoofdschuddend voor de sigaret en probeerde tegen Mallory te glimlachen, een erbarmelijke poging, die Mallory door de ziel sneed. ,,En ie been?" ..'t Lijkt wel of dat ook bevoren is." Ongeïnteres seerd keek Stevens naar het witte verband. ,,Ik voel ln ieder geval niets." ..Bevroren!" Millers verontwaardiging was prach tig gespeeld ..Bevroren, zegt ie' Wat 'n verduvel de ondsnkbai.-heid. En 't is hier nog wel xo'n pri ma medisch bol, el zeg ik 't zelf!" i ellendig blok de steek laten, hè?" onderbrak Mallory hem. ,.Je in de steek laten zodat Je van kou om komt of door de Duitsers gevangen wordt genomen. Niks daarvan, jochie We kunnen voor Jou zorgen, én voor die kanonnenin één moeite door" ..Maar. kapitein ..U beledigt ons. meneer." Miller dige geestige liederen. Gijs Bos zij er hier op attent gemaakt dat men om als solist op te treden over meer stemcapaciteiten en muziektalent moet beschikki hém ten dienste staan. Onze algemene Indruk van de „grote koren" is. dat men te moeilijke werken heeft gekozen. Wanneer een klein en semble zoals „De Lofstem" uit Den Haag o.l.v. H. G. Nijland in een grote kerk ruimte fugatische werken gaat zingen zoals die van A. Scarlatti, H. Altink Cl. Goudimel en men beschikt niet o lanzend stemmenmateriaal, dan klinken eze koorwerken kaal, open en Ijl. Daar bij voelt de zanger, in deze ruimte, zijn stem wegvallen, schrikt van het noten beeld, gaat jagen, de adem en uitspraak worden niet meer beheerst zodat men ;aat detoneren en van een tekstuit- leelding komt niet veel meer terecht! Zo verging het eveneens in meerdere of mindere mate de koren „Cantate Deo' „Com nu met Sang" van R'dam o.l.v. resp. Jan en Dirk Zwart. Men moet toch vooral niet vergeten dat een koor geen noten-producerend instrument is, doch verzameling van menselijke orga- Ook hier waren de technische op drachten voor deze mensen te zwaar daarbij ook nog van hun tekstbegrip te getuigen. Jaap Zwart, de dirigent van „Com l met Sang" uit Leerdam, toonde deze avond een juister begrip, door zijn koor eenvoudiger werken te doen uitvoeren, nl. „Heer Jezus had een Hofké" en „Am- brosiaans Lofzang". Koristisch beter van klankgeving en in goede samenzang wer den deze werkjes verklankt. Het tamelijk grote koor „Geref. Gem. koor Zwijndrecht" maakte o.l.v. Gijs Steinman geen slecht figuur in de uit voering van „Geistliches Lied" van F. Mendelssohn. „De Heer is God en Nie mand meer" van Piet Post, bracht voor „Te Deum Laudamus" uit Glessendam- Hardinxveld o.l.v. Jan Zwart, in het fu- gatisch gedeelte nogal wat moeilijkhe den. Men ging jagen, daardoor werden zuiverheid op samenzang wat wankel. Een gunstige uitzondering op het to taalbeeld van deze zangavond, maakten de gemengde koren „Loosduinen' „Delft" o.l.v. Leen Bergwerff. in hun ge zamenlijke uitvoering van drie fraaie werkjes van Hasler en een „Kyrië" Hans Boelee. Evenwichtig, muzikaal uitstekend van klankgehalte, vooral bij de dames, werden deze werkjes weerge geven. Wat bij alle koren zeer opviel, was. dat de herenpartijen, kwalitatief veel minder waren dan die der dames. Solistische medewerking werd deze avond verleend door de dames Anneke TAE mensen van de doorbraak be- band. Wel zouden zij zich dienen vinden zich binnen de Partij te spreken tegen de stelling als s van de Arbeid in moeilijke omstan digheden. Verscheidenen hunner komen tot de partij als b.v. de C.H.U. hun denk- Nu, een loslaten van het Christel ontdekking dat beelden binnen die partij niet de ge- partijverband door de christenl^ wenste klankbodem vinden. Men mag dan misschien niet alleree^ch denke aan dr. Buskes met zijn op vattingen over de defensie. Op dit en andere punten is binnen de socia listische partij de eenheid grondig zoek. Daarbij hebben de jongste verkie- worden gevraagd, gevraagd woilrft het intussen zeer beslist. Blijkt haar program verwerpt de social), tische partij in duidelijke bewoe dingen de organisatie van het pcBn tleke partijleven op de grondslep zingen bewezen dat voor velen de van een godsdienstige belijdenis. doorbraak een negatief begrip is. formulering van deze zin is nfm vlekkeloos, de bedoeling Voor hen betekent het niet meer dan een loslaten van de christelijke onmiskenbaar: verwerping partijgedachte. De socialistische par- christelijke partijgedachte, tij heeft hiertegenover niet dan een Wanneer een christen-socialist betrekkelijke binding kunnen ople veren, De klezersschaar heeft een sterk vlottend karakter gekregen. een lirogram onderschrijft, bekle toont hij daarmee, van oordeel zijn dat de christelijke partijled Intussen blijven de aanhangers van dachte verworpen moet worden de doorbraak tegenover de christe- dat dus een christen lijke partijen een kritische houding werkelijking van zulk een partijJ bewaren. dachte niet behoort mee te doen. T Nu achten wij een kritische houding verwerpt zulk een partij principlJ als regel wel nuttig en onder om- èn praktisch, standigheden kunnen ook de chris telijke partijen hierbij gebaat sijn. Echter vragen wij ons af of de ge ringe daadkracht waartoe de door braak in staat is gebleken de af wijzing door haar aanhangers van de Anderen verwijt hij een zekere i christelijke partijgedachte niet wat ging tot onverdraagzaamheid- had behoren te temperen. Men zal opvatting van verdraagzaamhf na de opgedane ervaringen moeten mag een voorstel doen verwacht* Deze passage in het socialistisch 1 ginselprogram is aan onze sck in „Tijd en Taak" mogelijk gaan, hoewel hij de zin wel cite die eraan voorafgaat. erkennen dat, geheel afgezien van de feitelijke realisering ervan, de christelijke partijgedachte toch niet zo volstrekt verwerpelijk moet he- Daarom stelt het teleur tot wijziging van het socialistiaf partijprogram in zijn geest. Wij voor ons menen een christelij partijvorming nog altijd te mog beschouwen ais de meest aangevi zene. De ervaringen rondom het onafhankelijk doch socialis- doorbraak hebben ons in deze c tisch weekblad „Tüd en Taak" een schrijver opmerkt dat de chris telijke partijen zich met het woord christelijk „versieren". Wij beweren tuiging versterkt. Of een christ dan geen lid kan zijn van een soe listische of van een liberale part Dat zouden wij niet willen beweri toch ook niet dat hij zich met de In de socialistische partij, het haar program, mag zijn levensbeschouwing doen blijks ieder toekomt. Jammer vinden wij het dat de schi ver met betrekking tot de christeli partijvorming het woord „versieri heeft gebruikt. Of dat in dat woord enige spijtight besloten ligt, spijtigheid om wat christen alleen siert". Wanneer men de mogelijk heid aanvaardt dat er christenen Dat het zo is nemen wij gaarne aa zijn, zal men ook de mogelijkheid Maar het is een recht dat daar moeten aanvaarden dat. op een be paald terrein en met een bepaald doel, christenen zich als zodanig aaneensluiten. Het woord „versie ren" is hier misplaatst. Dezelfde schrijver, aanhanger van de doorbraak, stelt voorts dat de socialistische partij van „onze broe- eigen levensbeschouwelijk hetei ders in de confessionele partijen" gene partij hem toch niet te b( niet allereerst vraagt een zonder meer opgeven van het eigen ver- NOGMAALS HET SUPERRIJBEWIJS JN de memorie van antwoord aan omdat de berijders van de lesaut^g de Eerste Kamer op het voorlopig verslag omtrent de begroting van het departement van waterstaat heeft de minister van* verkeer en water staat een wijziging van het We genverkeersreglement aangekondigd, waarbij 'een superrijbewijs zal wor den geëist van hem die een ander onder zijn toezicht laat autorijden- natuurlijk extra oppassen. De aandrang van de rijscholen nal°r het superrijbewijs kwam dan of~ niet voort uit medelijden met l arme door lesauto's gekwetste m sen die er niet zijn doch het verlangen het aantal instru teurs te verminderen door het st< len van zware eisen van wetskeni Deze maatregel zou ten doel hebben e.d. aan de instructeurs, om de verkeersveiligheid te verhogen en als het heette hun kwaliteit vfei zou als niet beoogd nevenresultaat lesgeven te verbeteren. hebben, dat het gehalte van het auto- rijonderricht zou verbeteren. Wij menen te moeten betreuren dat Het stellen van deze onder het motto van bevordering verkeersveiligheid, welke zodki de minister ondanks in ons land nige eisen in genen dele vordeer geopperde bezwaren zich aldus heeft uitgelaten. De bestuurders van lesauto's voorbeeld van wat jur ten „détournement de pouvoir" noja men: het gebruiken van wetgeven C oorzaken vrijwel nooit een letsel aan bevoegdheid tot een ander doel dfr andere weggebruikers; begrijpelijk, waartoe deze is verleend. Lameris en mevr. Zwart, beide sopranen. Mary Bergwerff alt en de organist Dirk Jansz Zwart. De orgelbegeleidingen werden afwisse lend door de verschillende dirigenten verzorgd. V. d. D. helemaal opknapt. ->en in ^eer zorgen n als je i smerige, vochtige Duitse gevangenis" dan kun Je me ..Genoeg!" Mallory stak een hand op. ..Dit punt; Is afgehandeld Hij zag de rode blos op de mage-1 re wangen en de blijde glane die de doffe ogen deed oplichten. En plotseling voelde hij walging schaamte in zich opwellen, schaamte over de di baarheid van de gewonde, die niet w zorgdheid niet het gevolg was van medeleven doch van vrees dat hij hen zou verraden Mallory boog zich voorover en begon zijn schoenen los te maken. Hij sprak zonder op te kijken. ..Dusty?" „Ja?" ..Als Je klaar bent met dat gebluf over je medi sche capaciteiten, zou Je dan zo vriendelijk willen zijn en ze 's gebruiken? Kijk'a naar die voeten van me. Ik ben bang dat de schoenen van die schild wacht er niet veel van hebben overgelaten." Vijftian pijnlijke minuten later knipte Miller de ruwe kanten van het kleefverband om Mallory's rechtervoet, richtte zich stijf op en bekeek met trots zijn werk. (Wordt vervolgd.) Aan het einde van de studieconferentie, die de Raad voor Geref. sociale de "lank- arbeid in Lunteren heeft gehouden over het onderwerp de kerk en de gees- dat hun be-1 telyke volksgezondheid, heeft de voorzitter, prof. Schippers, de conclusies van de groepsbesprekingen meegedeeld. Men was tot de overtuiging gekomen, dat de zielszorg apart van de zorg voor geestelijke volksgezondheid moet worden gehouden als speciale opdracht voor de kerk. Over de vraag, of in de aan bureaus voor levensmoeilijkheden en opvoeding verbonden teams een predikant moet worden opgenomen, werd men het niet eens. Wel achtte men een soort vervlechting mogelijk, door bijv. kerkeraadsleden in besturen op te nemen, maar een predikant zou hoogstens kunnen toetreden op grond van zijn mensenkennis en niet als ambtsdra eer. De wenselijkheid werd uitgesproken om te komen tot een gereformeerd landelijk orgaan voor geestelijke volksgezondheid, zulks in overleg met de Raad en met het Centrum voor zielszorg. Op deze wijze zou de kerk op dit eebied mede verantwoordelijk kunnen zijn en aan de andere kant voor het fungeren van het ambt profiteren van de ervaringen welke in zulk een orgaan worden opgedaan. Prof. dr. E. Thurneygen[j (Bazel) 70 jaar Prof. dr. Eduard Thurneysen wordt J 10 juli zeventig jaar. Naast Karl Barthf deze zoon van een hervormde predika^I die zfjn jeugd- en schooljaren in Ba# heeft doorgebracht, de belangrijkste vet togenwoordiger van de zgn. a'ialectisd( theologie. Van 1013 tot 1920 was hij predikant E Leutwil. waar hij ln nauw contact kw met Barth. heeft meegewerkt tweede bewerking van de „RÖmerbri^ hem een prekenbundel u tangelo. ongeveer tachtig kilometer 1 zuidoosten van Rome, heeft van de bil gemeester bevel gekregen de kerk hij voor zijn gemeente bouwt, vóór 26 juL te middernacht af te breken. Volgens X burgemeester heeft de gemeente VeróE waaronder Santangclo valt, geen bou* vergunning verleend De predikant. S Cannito, zegt toestemming van het minii terie van openbare werken te hebben beschuldigt de burgemeester van onv» draagzaamheid op het gebied van de godi dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2