SANG EN SOET GESPEEL Inleiding tot Holland Festival Oude kunst in de Haagse Rolzaal NAGELATEN OPERA VAN SEM DRESDEN Overeenstemming over luchtlijn Adam—Moskou Ilfflll MAANDAG 16 JVM 1958 (Van een onzer verslaggevers) DE OUDE, HISTORISCHE ROLZAAL op het Binnenhof in Den Haag was zaterdagavond stampvol. Begrijpelijk, want wat zich daar voor oog en oor ontvouwde kan in elk opzicht de meest kostbare en meest charmante manifestatie genoemd worden, die ooit een Holland Festival inleidde. Alle bezoekers werden ontvangen door twee mensen, die zich die avond de gastheer en de gastvrouwe van het feest noemden. Zij waren gekleed in kostuums uit ongeveer 1750 en getooid met hoge witte pruiken met edelstenen. Een oud-Engelse kleurenprent en een middeleeuws wand tapijt vormden de kleurrijke versiering van de programma's, die door hen werden uitgereikt. En direct bij het binnentreden van de zaal voelde men al de sfeer van enkele eeuwen geleden, een sfeer om blij te zijn en te genieten van de heren werden de muzikanten het publiek voorgesteld en kon het eigen lijke feest van kleuren en klanken be ginnen. Ook deze musici droegen het 18e eeuwse kleed en torsten de kostbare pruik. En zo werd de kamer voo weelderige schouw een plaatje om nooi' ie vergeten: de bloemrijke zware hoepel rokken der dames, het diepe rood en he warme groen van de heren met daar onder de witte kuitkousen, dit alles wai een feest voor het oog. Een opname van achteruit de Rolzaal, die geheel was uitverkocht voor het historische concert. Op de achtergrond ziet men, voor de oude schouw met de gekleurde wapens van het Gulden Vlies, het spel zich afspelen. Voor de kostbare schouw, waarbo' vier in zwaar eikenhout gevatte gekleur de wapens van het Gulden Vlies prijken, was het podium als een 18e eeuwse ka- ngekleed met oude stoelen, eer fraai clavecimbel, een tafeltje met eer duur geborduurd kleed, een oude koffie kan (koffie was toen een weelde), eer koperen doofpot en een oude inktpot met ganzeveren. Het clavecimbel en de zieklessenaar waren gesierd met witte kaarsen en zelfs de oude koffiekopje» waren niet vergeten Was reeds deze binnenkomst een voor het oog. nog meer werd het dit bij het verder gaan van deze historische avond, die als titel had „Musikael tjrt- verdrijf ter inleidinghe van het Hollant Festival" en als motto „Waer liefde blijcken sal met Sang en soet gespeel" Toen de gastheer en de gastvrouwe (jhr. Lucas Boreel en Marianne Viehoff) alle bezoekers hadden binnengeleid Heel coquet konden de dames aan een 18e eeuws hof zijn en de heren, in hun sierlijke kle ding, kenden de verleidings-' kunst. Zou ook dit spel niet pas sen in een historische muziek avond. zoals die in de Haagse Rolzaal zaterdag plaats had? Zou ook hier net als in oude tijden de klavecinist (Jaap Spigt) niet trachten zijn char mante gastvrouwe, de gravin (Marianne Viehoff), even lieve woordjes toe te fluisteren tijdens de pauze, toen de graaf het druk had met zijn andere gasten en het publiek rustig van de koffie genoot in een andere zaal? Quasi onschuldig en wat ver legen achter het sierlijke waaiertje doet dan zo'n 18e eeuwse gravin. Neemt het con cert dan weer een aanvang, dan is alles weer correct en wordt de gravin weer binnengeleid Festival in Amsterdam geopend Het Holland Fes tival 1958 is zater dagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg, lelijk uitzag met de vele genodig den in deftige avondkledij, ge start en wel met de eerste Ne derlands werk toals het dan ook Hooiland Festival be taamt, maar zoals het helaas te zeides Voorgevallen isl Aan de Nederlandse Opera was de eer tan de p rem ire geschonken en zij had al les heel spectaculair opgezet om het be treffende werk, de opera „Francois Vil- anlon" van Sem Dresden zo goed mogelijk dek presenteren, als wilde zij daarmee de js-tomponisi posthuum dank bewijzen voor tijn gehele, voor het Nederlandse muziek leven zo belangrijke oeuvre. fg Men weet, dat „Francoise Villon" bij ie dood van Sem Dresden in juli 1957 'agtlechts in pianopartituur bestond en zo a"'kreeg Jan Mul, leerling en vriend vaD ^Dresden, de opdracht tot orkestratie, eS'k'aarvan de moeilijkheden, gezien d» "J'Jchaarsc aanwijzingen, niet gering ge- ch'keest zullen zijn. 5aI[ Hoe is nu dit nagelaten werk van Dres- enien uitgevallen? Wij stellen voorop, dat 'anBen niet weet, of Dresden zelf geen ver hinderingen aangebracht zou hebben bij ;n"le uitvoeringspraktijk. Hij stelde zijn 11- •n"lretto samen uit de authentieke bronnen ir:a de tekts wemelt van citaten en frag- se'Senten uit Villon's gedichten. Maar des- ^lodanks staat deze wonderlijke dichter- at*»vonturier, deze geniale mens uit de 15de -u-teuw, die leefde in de Parijse goot, maar 'ij k lie ook aan vorstenhoven ontvangen ie,kerd, er niet scherp in afgetekend. Hij ^l"*ordt overwoekerd door allerlei bijfigu- e8t|en, die hoe genreachtig aangegeven, toch er-lergens speoifiek karakter krijgen. Zo iat,^ekken de drie tafrelen, waaruit de ope- egift bestaat, langs, bont en warrig, zonder iarS>anning. zonder voldoende handeling en terband. Ook de muziek, ontegenzeggelijk tertoornaam en intelligent, heeft ditzelfde en Verbrokkelde, flitsachtige. een lijntje kier, een lijntje daar, dat even aandacht iagVekt en weer voorbij is. Pas tegen het ns-kade. wanneer Villon zijn dood voor- ket, krijgt de muziek een dramatischer, or->ersoonlijker, emotioneler element en dan ntiN raakt men zelf betrokken in wat er d«t*chiedt. W Nu kwam er wel bij, dat de regie van ►olf-Dieter Ludwig voor allerlei „bij- ge- ^*rk" gezorgd had waarvan de onver- el- Moetnde vulgariteit de aandacht ornodig ■de Weidde en in fel contrast stond met de aristocratie van Dresden's muziek. En de 3de acte. helemaal kitsch was evenmin in overeenstemming met Dres den's eigen opvatting Overigens- deden eostuums en decors van Nicolaas Wijn berg het uitstekend. Het zuiver muzikale gedeelte stond on der leiding van Alfred Eichmann. Hij deed het voorzichtig aan, en meer leven digheid had hij gerust in deze dunne muziek kunnen aanbrengen zonder na tuurlijk de doorzichtigheid te schaden. Van de uitgebreide bezetting viel Hans Wilbrink in de titelrol bijzonder op: moot van stem en van een natuurlijk acteer talent. Dit was een groot winstpunt van de avond de ontdekking van deze ba riton. die in het oratoriumvak ook al uitblonk. Om hem heen groepeerden zich de overigen: Marie van Dongen. Cora Canne Meyer, Guus Hoekman, om maar enkelen te noemen. Maar één ding men verstond van de Franse tekst slechts bij uitzondering een enkele zinsnede. Na afloop hielden burgemeester en wet houders van Amsterdam een ontvangst in de foyers van de Stadsschouwburg. Dra. H. E. Kokeevan den Berge. Wereldconferentie over A-bwapening in Tokio De Japanse raad tegen atoom- en wa terstofbommen zal in augustus te Tokio een wereldconferentie beleggen, waarin alle problemen, verbonden aan de kern bewapening zullen worden besproken Ook de Nederlandse anti-atoombonn- heeft een uitnodiging gekregen een vertegenwoordiger le sturen ter bereiding van de conferentie. Cock ie Gastelaar heeft zaterdag bij internationale zwemwedstrijden in Ham burg de 100 meter vrije slag gewonnen in 1-05.1Tweede werd de Duitse Hertha Haase in 1.06.8 en derde de Zweedse Bri- gitta Enkson in 1.07.0. De Franse militair Robert Chris- tophe heeft zaterdag tijdens de zwem wedstrijd EngelandFrankrijk een nieuw Europees record gevestigd op de 110 yard rugslag. Zijn tijd was 1.02.9. In staking. Veertien arbeiden bij de Overijsselse steenfabrieken te Terwolde zijn in staking gegaan uit protest tegen de invoering van een tariefloon. Zij zijn op staande voet ontslagen De produktie ligt momenteel nagenoeg stil. zelf in hun kamer (het podium) versche nen, klonk het geluid van een oude bel als sein dat deze muziekavond in h oude Hof van Holland zou beginnen. Onze kunstredacteur Corn, Basoskl, die de gehele avond terzijde van he podium tussen de nummers in een ver bindende tekst sprak dn de vorm van eet Oudhollands rijm, spraak eerst als epi loog de volgende woorden: „We z(jn hier saêm om te genieter van het leven/zoals het ons door hoo- gerhant met mildheyt is gegheven in sang en spel en schone harmonieën te schencken door deez musici gedrieën. Uyt liefde tot de kunst sijn zij ge dreven om oen dit oude Hof hun schoone Gaav' te geven Een schouw spel mag het zyn, maar bovenal voor 't oor dat thans te gast wil sijn btf dit drievoudig koor Uyt naem van gastheer en gastvrouwe samen graaf Lucas en Marianne'zijn hun naamen t heet ik U allen welkom by dit kamer- musiceercn bedoelt het Hollnndt Fes tival by U t' introduceeren Het jaar- lijksch feest, waarbij men op één handt I de kunstenaars kan tellen uit het uit het eigen Vaderlant Graaf Lucas noodde U in syne rxjeke saelen te luysteren naer wat hij uit Hotlandt uist te haaien Met Sangh en soet ge speel zal op dit kleine feestwel blijcken welcke liefde sterker is ge- Festival-verband I of van Graaf Lucas vondst van kostbaar diamant Sangh. fluyt en clavecijn zult U om beurten hooren in klancken uyt een cedel hart gebooren t De toonkunst schenkt toch vreughde aen het leven en heeft, naer Luthers woord de kwaedheidt uitgedreven Na deze enkle woorden, ontleent aan oude tijden wil nu Graaf Lucas graag zijn gasten binnenleyden Met een charmant gebaar heeft toen gastheer Graaf Lucas dwars door de ge hele zaal heen zijn drie muzikale gasten binnengeleid: de sopraan Mea Naberman de fluitiste Ellen MacGillavry en de cla- inist Jaap Spigt. Met fraaie reveren- van de dames en diepe buigingen Ambonse verstekelingen in Nederland De voorlichtingsdienst der republiek Zuid-Molukken meldt, dat zich onder de in Nederland aangekomen verstekelingen ook Ambonezen blijken te bevinden, die in verband met hun sympathie voor de vrijheidsstrijd der Zuid-Molukken uit Indonesië zijn gevlucht, en dat op Java nog enkele tientallen Ambonezen In nete lige omstandigheden verkeren en in Ne derland politiek asiel willen vragen. Ir. J. A. M an u sa ma, hoofd der Zuidmolukse politieke missie tn Nederland, heeft de minister van justitie dringend verzocht om bij de beoordeling van deze gevallen vooral de menselijke kant in overweging te nemen. Feest voor liet oor Een feest voor het oor kwam met het muztekmaken zelf. Drie kunstenaars uit Holland gaven in samenspel en solospe) een kunst, die aan alle organisatoren van het Holland Festival het bewijs mag leveren, dat er meer musici zijn die aao dit Festival kunnen deelnemen. Mea Na berman, die twee jaar geleden om ge- insredenen het openbare concertpodium had vaarwel gezegd, gaf in een Cantate Allessandro Scarlatti, in vier kleine verrukkelijke Italiaanse aria's van Pergolesi, Scarlatti en Caccini en in de Cantate „Ihr Völker hört" van Telemann de meest pure en meest muzikale zang kunst die men zich kan denken. Dit wa» twee jaren een openbaring, zo gaaf klank en expressie, zo zuiver en met zulk een bijzonder muzikaal relief. en MacGillavry, die haar kunst al eerder in deze prachtige Rolzaal heeft laten horen, liet het zeer talrijke eo eens zeer enthousiaste publiek waaronder vele buitenlanders en vele toonkunstenaars opnieuw genieten haar zilveren fluitspel, zowel in Sonates ven Willem de Fesch en Leonar do Vinoi, als in de fluitpartijen uit de cantates van Scarlatti en Telemann. Sa- met Jaap Spigt gaf zij een subliem eer verfijnd spel, volmaakt passend in de heerlijke sfeer van deze gehele (Van een onzer verslaggevers) ER IS THANS volledige overeenstem ming bereikt over de nieuwe lucht IUn Amsterdam-Moskou. Vanmorgen heb ben de hoofden van de Nederlandse er Russische delegatie, de heer J. W. F. Barker, directeur-generaal van de Rijks luchtvaartdienst en hoofdmaarschalk P. F. Zjlgarev in de Trèveszaal aan het Haagse Binnenhof de overeenkomst geparafeerd. Met ingang van 21 ju'.i zullen de K.L.M. en de Aeroflot eenmaal per week de lijn Amsterdam-Moskou vliegen. De K.L.M. met de DC-6b over West- en Oost-Duits- land via Warschau en de Aeroflot met de Tupolev 104a reohtstreeks zonder tussen landingen. In de zomer van het volgend zal de frequentie van de dienst wor den opgevoerd tot tweemaal per week. Voor de K.L.M. is de mogelijkheid geopend n Moskou een kantoor en een commer ciële organisatie te stichten. De heer F. W. Telders, hoofd bureau Oost-Europa van de K.L.M. is het het oog hierop tijdelijk be noemd tot vertegenwoordiger van deze maatschappij in Moskou. Op 1 juli zal een K.LM.-DC 6b een •oefvlucht maken naar Moskou met aan boord maatschappijexperts op technisch, operationeel, administratief en commer cieel gebied. Dit ter voorbereiding van de •cploitatie van de nieuwe luchtlijn. De Aeroflot zal ln de Sowjetunie optre- en als generaal-agent van de K.L.M •rwijl de K.L.M. de belangen van de Aeroflot in Nederland zal behartigen. ieven voor de nieuwe luchtlijn aag mogelijk gehouden om het verkeer te stimuleren, ln de eerste klasse al- En Jaap Spigt ten slotte leen in de begeleidingen, maar ook in de solo-nummers een nieuw publiek voor het klavecimbel te kweken. Eerst Ui de Sonate no. 3 van Sybrandus van Noordt en na de pauz» in de grappig» en ondeugende „Les Follies francaises ou les Dominos' van Franfois Couperin Dit was spel, dat met één ruk de ge dachte dat het klavecimbel en dat d# oude muziek vervelende zaken zouden zijn, wegnam. Tijdens de pauze en ook n aafloop van het concert wilden dan ook talrijken het klavecimbel eens van dich terbij bekijken en ook proberen. Dat verhoogde de huiselijke sfeer van di» concert. Aan het slot kon men de uitvoerendeo maar moeilijk laten gaan. Een zeer lang durige hulde, waarbij ook onze kunst redacteur die de gehele avond had geor ganiseerd werd betrokken, werd de mu sici gebracht en de gasthq?r en de gast- ouwe konden zich slechts met moeit» n weg banen door het verrukte publiek uiten gekomen bleef men nog even io de sfeer door de rust van het oude Bin nenhof met de verlichte fontein. Met dit unieke en zee» exclusieve con- •rt is beweze-n, dat een Holland Festi val ook een meer nationaal karakter hebben en dat de opening van zo5» ekfeesf voor iedereen een verruk king kan zijn. Wellicht heeft de leiding het Holland Festival hiermee iet» geleerd. We willen besluiten met de epiloog c aan het slot van de avond, vóór de Telemann-cantate werd uitgesproken Vergeef ons zoo het werk, dat hier is neergelegd niet strooken moght met 't hemelsche Jolijt'dat in het Paradijs de Eng'len maecken/ en waarvan w een schaaduw moogen smaeckewHct werk •an menschen is een beperkt bedrijf n bovendien: dit was slechts tytverdrijf Tijdens de pauze was er vanzelf sprekend grote belangstelling voor wat er al zo op het als een kamer aangeklede podium stond. Vooral het kleine, mooie klave cimbel maakte veel bewonde raars, ook onder de jeugd. De kleine Annemarie Koens pro beert even hoe zo'n instrumentje nu wel klinkt. Eerste vlucht op 21 juli zal men voor f 819 naar Moskou kunnci vliegen, in de toeristenklasse voor f 621 (enkele reis). Dit betekent een verlaging op de offi ciële IATA-tarleven van 10 a 20 pet. Met de overeenkomst is een einde geko men aan een lange periode van onderhan delingen Reeds van 1947 af is de K.L.M bezig met een luchtlijn op Moskou. Wij zijn zeer verheugd, dat het gesprek dit maal zo vlot is verlopen, zo zei de h- J. W F Backer, die verder opmerkte, dat de overeenkomst voor de Aeroflot de mo gelijkheid biedt over Nederlands grond gebied te vliegen op weg naar Brussel en later ook naar Parijs, desgewenst technische landingen in Amsterdam. De K.L.M. zal in staat zijn, aldus de heer Backer, een commerciële dienst te ex ploiteren tussen Amsterdam en Moskou, hetzij rechtstreeks, hetzij via Warschau, de Duitse Bondsrepubliek, Berlijn of Ko penhagen en wellicht zal de K.L.M. te :r tijd eveneens gebruik maken van de gegeven mogelijkheid om over Rus sisch grondgebied te vliegen op een route 'ia Warschau, Boekarest naar verder ge legen punten. Ook hoofdmaarschalk Zjiga- ook wel genoemd Chroesjtsjefs dub belganger vanwege de sprekende gelijke- toonde zich enthousiast over het be reikte resultaat. Hij sprak over verstevi ging van de vriendschapsbanden tussen Nederland en de Sowjetunie. Vandaag brengt de Russische delegatie een bezoek het Czaar Peterhuis te Zaandam en woensdag vertrekken de gasten naar Pa- waar besprekingen zullen worden ge voerd over een non-stop luchtlijn Parijs- Moskou. Woningtekort De berekening van het statistische woningtekort per l januari 1958 is uiterst krap geweest. Men erkent dit ten departe ment e can volkshuisvesting zelf. Er is geen rekening gehouden met enige woningreserve, die toch noodzakelijk is voor een vlot functioneren van de woning markt. noch ook met de kwaliteit van de woningen, waardoor in de woningvoor raad ook z(jn opgenomen die wohingen, waarvan gezegd kan worden, dat zij over niet te lange tijd voor hun doel niet meer geschikt zijn. Dit laatste kan bedenkelijk zijn. Het betekent, dat ondanks alles nu ergens een potentieel tekort boi'en alle becijferingen blijf! zweven. Er behoeft maar weinig fe gebeuren, of het wordt ineens zichtbaar. Dit spreekt temeer, waar in de woningvoorraad ook zijn opgeno men de noodwoningen. En voor horveten. die genoegen nemen met een woning zon der eigen toegangsdeur, spreken mee de zelfde factoren, die vermoedelijk ook gelden voor de wegen» financiële redenen op blyvende samenwoning aangewezen gezinnen? Om deze redenen mag men de nieuwe cijfers over het woningtekbrt naar onze mening wel enigszins geflatteerd noemen. De volkshuisvesting is pas ge zond wanneer er voldoende woningen ter beschikking zijn. Of zij het reeds is op hef ogenblik, dat het nu berekende statistisch tekort van 151.000 zal zijn ingehaald, moet met reden worden betwijfeld. Daarvoor is de berekening te marginaal en fezeer af gestemd op een uiterst minimum, dat in gevaar verkeert bij het minste of gering ste te worden verstoord. (Alg. Handels blad.) Aftreden geëist mede werker Eisenhower De naaste medewerker van president Eisenhower, Sherman Adams, zal moe ten aftreden indien het Eisenhower niet gelukt weerstand te bieden aan een grote stroom protesten uit de republi keinse en democratische partijen. Adams heeft toegegeven dat hij hotel rekeningen tot een bedrag van 2000 dollar door zijn vriend, de industrieel ard Goldfine, heeft laten betalen. Dat heeft echter nooit geleid tot voor- ceursbehanflelingen van Goldfine door de regering. Niettemin wordt zijn aftreden geeist door politieke tegenstanders en in- loedrijke leden uit de eigen partij. Geruchten als zou Adams ook een dure overjas en een kostbaar Oosters kleed n Goldfine hebben gekregen zijn door het Witte Huia noch tegengesproken noch bevestigd. HET LEVEN IB bondig H" Bord model 105 zegt: „Het roer moet om" ET BESTUUR van de Verenigi r Veilig Verkeer te Delft brief gezonden getikt en de inhoud moet ook u wetcr want van de eerste tot de laatste zii gaat het over een onderwerp, dat u en mjj dagelijks bezighoudt, nl. de onveiligheid. „Wordt het nu langzamerhand niet tUd", aldus het bestuur, „dat de bestrijding van dit kwaad-van-de-eerste<-orde grootscheeps en nationaal wordt aangepakt? Het is de moeite waard geen raiddel onbeproefd te laten om te koi een grotere verkeersveiligheid. Kyk maar naar de cijfers". .In het jaar 195.7 werden, volgens d« voorlopige cijfers van het Centraal Bu voor de Statistiek. 129.978 verkeer»- vallen genoteerd. In dat jaar eist< het verkeer een tol van 1506 doden. 20.154 zwaargewonden en 13.264 lichtgewon Bord „Er beataat een bord model 105, driehoekig verkeersbord, wit met rode rand en zwarte verticale baJk. Dit bord waarschuwt de weggebruiker >or een bijzonder gevaar. Het wordt ge plaatst langs de weg. Maar dit „bijzonder gevaar"-teken zou ook een plaats m< hebben in de werkkamers en de gaderzalen van hen. die zich bezighouden met de bevordering van de veiligheid het wegverkeer. Opdat zij er elke dag herinnerd worden, dat in ons land het kwaad van de verkeersonveiligheid nog steeds niet efficiënt genoeg wordt be- Theorie Hoe staat het nu eigenlijk met de vei ligheid van het verkeer in Nederland? „Op papier niet slecht", schrijft het bestuur van de V.V.V. Delft. „En theo retisch zou ons verkeer zelfs redelijk vei lig moeten zijn, ondanks het feit. dat nog vele gerechtvaardigde verlangens wegverkeersgebied onvervuld zijn geble- Tussen theorie en praktijk bestaat helaas echter een groot verachil. Een ver schil, waaraan voornamelijk de wegge bruikers zelf debet zijn. Want de overheid kan wel allerlei maatregelen in bet leven roepen, maar als de weggebruikers de wind slaan, wordt er totaal niets ba- reikt" V.V.V. „Reeds in 1932 werd de behoefte gevoeld aan een organisatie, die door systema tische verkeersopvoeding, het aankweken van voldoende zelfdiscipline, het bijbren gen van beter verkeersbegrip, het bevor deren van de kennis en toepassing dei verkeersvoorschriften en hel opwekken tot meer wellevendheid in het verkeer, zou trachten de weggebruiker te bewegen er toe te brengen zich nauwgezet aan maatregelen en bepalingen te houden. In dat jaar werd het Verbond voor Veilig Verkeer opgericht, een particuliere organisatie, die nauw met de overheid samenwerkt en voortreffelijk werk heeft verricht". „Het zou in hoge mate onbillijk zijn", zegt het bestuur nadrukkelijk, „om onder verwijzing naar de ontstel'--«de cijfers van de verkeersongevallen van dit ogenblik, te constateren, dat het verbond ei daarbij aangesloten plaatselijke verend- gingen en {samenwerkende verkeersbon- den, in de afgelopen 25 jaren niets heb ben bereikt. In de eerste plaats is het effect vn jaren actie voor veiliger lopen en rijden met te bepalen, omdat wij niet weten hos hoog het ongevallencijfer zou zijn als verbond niet zou bestaan". Tuchteloosheid „Maar In de tweede plaats is ons land in de jaren 1940—1945 geteisterd door e wereldoorlog, zijn de jongere generati opgegroeid onder omstandigheden, di» sterk en zeker niet altijd in gunstig» zin verschillen -n die van voor 1940, is er sprake van een toenemende tui loosheid m het algemeen, is sedert 1936 de dichtheid van het gemotoriseerd ver keer in ons land tot het drie-en-een-half- voudigc toegenomen en zijn er geheed ve, zeer grote categorieën van weg gebruikers ontstaan, n.l de bromfietser» de acooterrijders". Koe rs afgelopen Jaren is er veel werk verricht, maar desondanks moei orden vastgesteld, dat de thans nog ge bruikelijke wijzen van verkeersopvoeding, veilig-verkeerspropaganda en voorllrh-' Ung van dc weg gebruikers niet meer vol doen en steeds minder nattig effeet heb ben. Men beseft dit terdege. Men Is er langzamerhand wel van overtuigd, dat het roer om moet. Men Is het echter niet een» over de te varen koers". Wat moot er nu gebeuren? De V.V.V. Delft heeft daarover haar gedachten laten gaan en komt nu met een voorstel, waar bij is uitgegaan van ervaringen over tien Jaar. Nieuw En dit schrijft het bestuur ons. „Wij hebben reeds in 1956 de piatgetredeo paden verlaten. In dat jaar hebben wa de vorm van de toelichting van het op het witte doek vertoond» beeld geheel vernieuwd en tegelijkertijd hebben we dit beeld een meer realistisch karakter ge- Woord en beeld vertellen nu dc wegge bruikers hoe zij rich moeten gedragen, wat zij moeten nalaten en welke ver schrikkelijke gevolgen een ondoordachte handeling of gebrek aan verantwoorde- lijkheidsbescf of fateoen in het verkee» kunnen hebben. Deze realistische voor lichting. de confrontatie met de barre werkelijkheid van ons hedendaagse ver keer blijkt diepe indruk te maken. Het blijkt, dat velen zich dan pas voor het eerst rekenschap geven van de emst vaa het gevaar, waaraan wij dagelijks worden blootgesteld". Appèl „En die kant nu moeten we op. Reke ning houdend met het feit, dat niet allt weggebruikers over een kam kunnen worden geschoren zullen er meer metho den van voorlichting en propaganda tegelijk moeten worden toegepast: I. hardere, maar realistisch getints propaganda en voorlichting, die de weg gebruiker confronteert met de verschrik kingen van het verkeersongeval, 2 zachtaardiger, overredende propa ganda en voorlichting, die een beroep doet op de beste eigenschappen van de appelleert aan de burgerzin en de nadruk legt op het geluk, dat men zijn medemens kan schenken door zelf vei liger te lopen en te rijden". Voor het voeren van een dergelijke pro paganda is, aldus V.V.V. Delft, een natio naal verkeersinstituut nodig „dat onder zoekt, voorbereidt, leidt en coördineert, ampagnes ontwerpt en verwezenlljkl en le lagere, regionale en locale organisatie», zoals bijv. dc districten van bet Verbond •or Veilig Verkeer, de plaatselijke ver- igingen en afdelingen en de verbonds- coneuta. in ruime mate met adviezen en materiaal bijstaat. u beter het initiatief tot het op richten van zo'n verkeers instituut kunnen nemen dan het Verbond voor Veilig Ver keer? En hoe eerder dit gebeurt, hoe eter! Verkeersbord model 105 bevat ook de waarschuwing, dat er niet langer meer gewacht mag worden met een groot scheepse.. nabonale aanpak van de be strijding van de verkeersonveiligheid". zwepveu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 5