GEESTELIJK LEVEN „ENFANT TERRIBLE" van de oecumene Moeder, ik klaag L aan" BIJ DE MASSAJEUGD Hulppredikante Helga Jensen doet het goed OVERDEI Over milten en nog wat Sommige mensen hebben de indruk dat een christen zich te allen tijde in een hoek moet laten schoppen. Zij zijn tegen de christe lijke vakbeweging, omdat ze daarin een machtsblok zien. dat te gen de '.vil van Christus zou ingaan. Ze zijn tegen christelijke par tijvorming, omdat een christen de wereld zijn wil niet mag opdrin gen. In theorie keren ze graag iedere aanvaller de andere wang toe. Mischien dacht de dichter wel aan zulk een, van nederigheid vervulde mens, toen hij sprak: ,,Wees u zelf! sprak ik tot iemand, maar hij kon niet. hij was niemand." Het is waar; de Bijbel leert duidelijk, dat Gods kracht in onze zwakheid volbracht moet worden. We mogen onze zwakte echter nooit scheiden van Gods kracht. God wil geen nederigheid zonder meer. God wil ons niet met onze neus in onze eigen smerigheid duwen, opdat we voor immer met een stank in onze neusgaten door het leven zullen gaan. God brengt de mens niet tot zondebesef opdat hij zal weten hoe slecht hij is. maar opdat de mens zal in zien hoe genadig en heilig God is. God openbaart ons onze zwakheid, opdat wij deel zouden hebben aan Zijn kracht. God wil niet, dal wij nog iets van onszelf overhouden maar allemaal nullen zijn. Een nul immers vertienvoudigt de waarde van het cijfer, dat er aan voorafgaat; dat is het doel van God. Als wij menen, dat wij Vk zijn van wat we behoren te zijn, en we volgen Christus zijn we samen 1M. Als we een nul zijn, worden we samen 10. Wie teveel naar de nul staart, verliest Christus uit het oog en ver geet dat door Christus hij alles is. Paulus wist, wie hij was. In 1 Corinthe 3 10 noemt hij zich niet alleen een bouwmeester, maar zegt zelfs: ,,ik als een kundig bouw meester. Wij zijn geneigd dan te zeggen. ,,Toe nou, Paulus. is dat niet wat te veel gezegd''" Grenst deze zelfverzekerdheid niet aan het onbetamelijke? Zoiets zeg je toch niet van jezelf? Hij sprak deze woorden echter vanuit eigen schuldbesef, ziende op zijn Heer en Heiland! Weten we eigenlijk wel wie we zijn? Wat we door Christus gewor den zijn. Er is een vorm van nederigheid, die Christus opnieuw aan het kruis slaat! Hij bouivde een kathedraal Een man vroeg eens een opperman, die werkte bij een grote bouw onderneming, wat hij deed. ..Ik draag stenen" antwoordde de man. Hij stelde dezelfde vraag aan een andere werkman, die zei: „Ik maak cement Weer een ander antwoordde: „Ik verdien mijn da gelijks brood." Onder al de mensen, die hij dezelfde vraag stelde was er één, die antwoordde: „Ik bouw een kathedraal". Tegenstelling De Bijbel staat vol tegenstellingen. In Lucas 9 50 zegt Christus bij voorbeeld „Wie niet tegen u is, is voor u", als de discipelen hem zeggen, dat iemand die Christus niet met hen volgt, toch in Zijn naam duivelen uitwerpt. In Lucas 11 20 zegt de Heiland echter: „Wie met Mij niet is. die is tegen Mij". Christus gaf ons in deze woorden geen tegenstelling, maar schonk ons twee principes. Het eerste moeten we toepassen op anderen, het tweede op onszelf. ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 JUNI 1958 Gesprek met ds. J. C. Maris •ersirring heeft plaats moeten maken itrakke lijn. Het geloofsenthousiasme va in onze dagen tot een stil beleven f DE oecumenische bewe ging was in haar prac- tische begin allerminst oecu menisch. Van meet af aan groef zij zich wel drie heel verschillende kanalen. De ge spletenheid over het „hoe" van de oecumene bleek heel duidelijk in augustus 1948 in Amsterdam. Toen honder den afgevaardigden het Con certgebouw vulden om daar tot oprichting van de We reldraad van kerken te ko men, was de Internationale Raad van Christelijke Ker ken al een week oud. In de sfeervolle Engelse Kerk wa ren 150 afgevaardigden uit 29 landen, die 63 kerken ver tegenwoordigden, reeds tot het besluit gekomen om sa men een Raad te vormen ter verdediging van het histori sche geloof. Zowel in het Concertgebouw als in de Engelse Kerk kwamen be wogen harten bijeen. De mensen van de Wereldraad zochten el kaar om in eenheid de boodschap van de kerk in de wereld te kun nen uitdragen; de leden van de Internationale Raad kwamen bij elkaar om de boodschap beter te kunnen bewaren. Van meet af aan zijn de tegenstellingen diep ge weest tussen beide raden en zij hebben elkaar vaak verbeten aan gevallen. De Wereldraad werd vaak beschuldigd van machtswel lust, die Internationale Raad van negativisme. Achter alle fouten en gebreken staat echter in beide gevallen beslist een brandend hart; hen scheidt evenwel de te genstelling tussen twee woorden, waarover in de laatste tien jaar enorm veel is geschreven: solida riteit en antithese. Nederlanders Internationale Raad getuigt van de grondwaarheden in. De algemene secretaris van de Wereldraad dr. W. A. Visser 't Hooft stamt uit de diplomatieke wereld. Merkwaardig is dat de eerste algemene secretaris van de Internationale Raad eveneens een Nederlander Arie Kok. ook uit dc •wereld van de diplomatie is voort gekomen. Kok overleed evenwel reeds in 1951 en de burgemeester van Waddinxveen, A. Warnaar Jz. volgde hem op als associate secre tary. In 1954 werd de Christelijk Gereformeerde predikant ds. J.C. Maris aangesteld als Europees se cretaris. heeft de Internationale Raad reeds drie grote internationale congres sen belegd. Het tweede werd in 1950 in Gcnève gehouden, waar 450 mensen uit 43 landen en 82 kerken samen kwamen. Het derde con gres trok 1500 deelnemers uit al le delen der wereld naar Philadel phia in 1954. Nu. vier jaar later, zal het vierde congres in augus tus in Brazilië gehouden worden. Evenals op het eerste congres De Christus der Schriften. De langstelling voor het werk van de Internationale Raad is tamelijk groot in Zuid-Amerika, omdat Atlder doel daar hoofdzakelijk wordt gewerkt door geloofszendingsgcnootschap- pen, die een zeer orthodoxe Bij belbeschouwing kennen. Naast deze wereldcongressen werden overal ter wereld regionale con gressen belegd. Het aantal aan gesloten kerkgenootschappen Hegger als profeet: HEGGER heeft opnieuw een boek geschreven. Nauwelijks een jaar na de verschijning van „Mijn weg naar het licht", waarin deze vroegere roomskatholieke geestelijke beschrijft, hoe hij ertoe gekomen is om protes tants te worden, richt de nu gereformeerde pastor zich tot de leden van zijn vroegere kerk. Zijn eerste boek is reeds in duizendtallen ver kocht, en ook dit boek zal zijn weg zeker vinden; hoe wel het niet waarschijnlijk is, dat veel roomsen het een plekje in hun boekenkast zullen gunnen. Terwijl ds. Hegger in zijn eer ste boek beschreef, waarom hij protestant is geworden. vertelt hij nu, waarom hij niet rooms- katholiek kon blijven. De klei ne ex-priester richt zich in al zijn lengte, waarover hij beschikt op en roept zijn vroegere geloofs genoten toe: „Ik beschuldig" Hij heeft de roomse leer getoetst aan zijn Bijbel en kan niet meer zwijgen. Hegger heeft bij zijn overgang naar het protestantis me zijn oude kerk niet vergeten. Hij heeft medelijden met zijn vroegere geloofsgenoten, die nog in duisternis leven. NIEUWE WIJZE Met Hegger is een nieuwe wij- j ze van benadering van het rooms- katholicisme naar voren geko men. De felle wederzijdse 1 schimpscheuten waren de laatste I jaren vrijwel volkomen verstomd. Rooms-Katholieken zetten hun standpunt uiteen in protestantse bladen en omgekeerd. In ge- sprekscentra ontmoetten roomsen en protestanten elkaar om de ronde tafel om tot een eerlijk ge sprek te komen. Als we Hegger goed hebben leren kennen uit zijn geschriften en persoonlijke ge sprekken verzet zich alles in hem tegen een al te zachtzinnige en goedsmoedse verstandhouding. ANDERS Hij is niet tegen de gespreks- centra maar verwacht van die ge sprekken weinig, omdat Rome zich daar anders voordoet dan het is. In dit boek slingert hij het de roomse kerk in haar gezicht, dat zij onwaarachtig :s. en zich al naar gelang de situatie anders voordoet. Uiteindelijk gaal het Hegger wil niet praten, maar profeteren. In dit boek wil hij een aantal volkomen onbijbelse zaken in het licht van 1e Biibel stel len en hij valt daarom haar machtswellust aan. haar biecht, haar priestercelibaat, haar ma- rialogie en haar „Santenkraam" met zijn heiligenverering Het boek toetst niet op een dorre wij ze dogmatische inzichten. maar het beschuldigt de kerk deze wan toestanden toe te laten en te ge bruiken voor zelfzuchtige doel einden. Ieder hoofdstuk begint met een: „Ik beschuldig"-artikel dat In sommige Belgische bladen werd afgedrukt. De bladen werden onder rooms-katholieken ver spreid en Hegger oogstte vaak een stroom anonieme brieven en ook so nu en dan een ondertekend verweer. I'it de brieven onstond vaak een briefwisseling, die s In extenso Is overgenomen, waar door het boek een vaak zeer le vendig karakter krijgt. NADELEN Het felle, beschuldigende ka rakter heeft echter ook nadelen. Graag hadden we naast het „Ik beschuldig" en „Ik getuig" meer gehoord van het „God zegt". De bijbelse argumenten hadden vaak veel beter uit de verf kun nen komen. De heftige vorm waar in dit boek is geschreven doet Hegger ook wel eens een enkele maal wankelen op de grens van de wellevendheid. Naar aanleiding van het boek van zuster Luc, die het kloosterleven verliet, spreekt Hegger b.v. over haar „perka menten oversten". Hegger richt zich ook soms direct tot God; zijn profetie wordt dan een gebed, vooral op de laatste bladzijden van zijn beschuldiging. En in zijn laatste hoofdstuk eindigt hij: „God nu ben ik moe, nu ber. ik einde loos moe. Nu wil ik mij neerleg gen onder de bremstruik van Elia Ik voel dat uw Geest nu uit mij gaat wegebben. De vloed is voorbij. De last is van mijn geweten gewenteld...." THEATRAAL vendien is de Geest geen vloei stof die kan wegebben, maar een Persoon. Dit boek zal zeker aan een tweede oplage toekomen, en we raden de schrijver aan op i rustige dag, dit fel (en i te lezen. Het zal erdoor s de winnen. Niet iedoreen ligt de titel: „Moeder, ik klaag U aan" die van de profeet Hosea afkomstig is. In België hoorden we tenminste reeds van verschillende kanten, dat het met deze titel moeilijk is om het boek aan katholieken te ver kopen of te geven. De uitgeefster uit Groningen Jan Haan heeft in de laatste paar maanden twee apologetische boe ken uitgegeven, die de aandacht trekken. Eerst William Schmells „Dertig jaar In de greep der Je hova Getuigen" en nu Heggcrs beschuldiging aan de Rooms-Ka- tholieke Kerk. Beide boeken wer den geschreven door insiders en belde zijn meer een klacht van het hart dan een verstandelijke studie. Vooral dit laatste boek kan het begin zijn van een nieuwe apologetische houding van vele protestanten, die breken willen met wat Hegger noemt „het salon- protestantisme". „Hoe kun Je, ter wijl de wijn fonkelt in de glazen en de geur van een goede sigaar de vergaderzaal vult, nog in pro fetisch bewustzijn verklaren, dat de rooms-katholieke mis een „vervloekte afgoderij is?" vraagt de ex-priester en in dit boek waagt hij het de dingen te schrij ven, zoals hij ze ziet. Ds. Maris vertelde ons. dat het doel van de Internationale Raad anders is dan van de Wereldraad. Dit doel wordt in zekere zin reeds bepaald door de grondslag. Ter wijl de Wereldraad zich richt naar Christus als God en Heiland, maar de uitleg van de woorden aan de aangesloten kerken zelf overlaat, heeft de Internationale Raad zich reeds in het thema van haar eerste congres gebonden aan de „Christus der Schriften." Hier wordt Christus dus bepaald door de openbaring van God, die via de Bijbel tot ons komt. De Bijbel heeft daarom ook een veel belang rijker plaats in de grondslag van de Internationale Raad dan bij de Wereldraad. Reeds in de eerste paragraaf wordt gesproken over de goddelijke inspiratie van de Schriften, die naar hun oorspron kelijke manuscripten onfeilbaar zijn. Uit deze geloofsuitspraak vol gen dan de uitspraken over de drieëenheid, de god- en mensheid van Christus, de maagdelijke ge boorte, het verzoenend sterven, de lichamelijke opstanding de weder geboorte door de Geest, de eeuwi ge zaligheid van de verlosten en het eeuwig lijden van hen. die ver loren gaan. Genève Tijdens het tweede algemene congres te Genève werd het doel van de Internationale Raad verder onder woorden gebracht: „het is de taak van alle ware kerken van de Here Jezus Christus om een helder getuigenis van hun geloof in Hem te geven." Als verdere re denen wordt dan gezegd, dat de groeiende autocratische invloed van bepaalde vrijzinnige kerke lijke leiders, èn de opdracht van God aan zijn volk om zich af te scheiden van ongeloof, het ogen blik voor de Bijbelgetrouwe ker ken, heeft doen aanbreken om zich aaneen te sluiten om hel Evan gelie gezamenlijk te verkondigen en te verdedigen. De Raad wil van de grote heilfeesten en de historische dogma's van de Her vorming getuigen. Om dit doel te verwezenlijken Ds. J. C. MARIS Twee kerken In Nederland hebben zich twee kerken bij de Raad aangesloten n.l. de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Evangelische Mo lukse Kerk. die in ons land een importkerk is door de komst van de vele Ambonnezen. Ds. Maris meende dat dit internationale con tact dóór zijn kerk zeer op prijs wordt gesteld. De wereldgemeen schapsgedachte is er binnen zijn kerken door bevorderd en er is sprake van een groeiende belang stelling voor andere Bijbelgetrou we kerken, ook als zij op andere punten zoals de doop totaal ver schillend denken. Er is weieens verbaasd gevraagd, hoe het moge lijk is dat Juist de Christelijk Ge reformeerde Kerken met baptis ten en methodisten kunnen samen werken. Ds. Maris legde er even wel in ons gesprek de nadruk op, dat het in de Internationale Raad niet gaat om een eenheidsbewe ging, die een regionale of interna tionale eenheid tot stand wil bren gen. De vereniging van kerken ligt niet binnen de competentie van de Raad. maar is een zaak van de aangesloten kerken zelve. Ds. Maris ziet de Internationale Raad niet als een concurrent van de Wereldraad. Terwijl immers de laatste tot een werkgemeenschap is uitgegroeid, wil de eerste slechts „samen belijden". Hij legt vooral de nadruk op die geloofs waarheden, die in onze tijd ge loochend worden of disputabel worden gesteld. Het „samen-belij den" moet echter niet gezien wor den in het licht van een gemeen schappelijke belijdenis, maar me de als een „samen getuigen op de grondslag van de Heilige Schrift als het Woord van God". Er wordt gesproken vanuit een gemeen schappelijke openbaring. De ker ken van de Internationale Raad zoeken niet naar een gemeen schappelijke grondslag, dat zou na tweeduizend jaar kerkgeschie denis dwaasheid zijn, maar zij getuigen vanuit hun historisch ge loof. Waarschuwen Juist, omdat de Raad het zijn roeping acht om de Kerk van Christus te waarschuwen tegen de dwaalleer van het modernisme en rooms-kathollcisme en hij zich ook vaak keerde tegen een eenheids- streven, dat hij niet In overeen stemming achtte met Gods Woord, werd hij vaak beschuldigd van ne gativisme. ,,Wij richten ons echter juist tegen het negativisme, dat geen ernst meer maakt met de positieve boodschap van de Bijbel. Dat kan toch moeilijk negatief genoemd worden?", zei ds. Marls tegen ons. Evenals de Wereldraad heeft ook Blondje en zwartje (XIV) Of ute het nu aan de Groot vorst te danken hadden of niet, het blijft een feit dat Joke na die bewuste dag waarop hij ons bezocht haar pelgrimage langs de Hankie- clanleden weer heeft opge vat en ook dat ze weer vrien delijker m de omgang gewor den is. Soms denk ik: die Jo ke doet me denken aan de zoon uit de gelijkenis. Die bokkige, die „neen" tegen zijn vader zeitoen die hem wat opdroeg, maar die later toch maar ging doen wat hij gevraagd had. Je hebt van die mensen. En Joke mag dan honderdmaal beweerd hebben dat het haar geen snars kon schelen vmt de mensen wel van haar dachten, achteraf is ze mogelijk tot de ontdekking gekomen dat het de mensen wel zou kunnen schelen wel ke indruk zij op hen maakte\ In et/c gerat: geen jamtiietta van tiankte rot tn net zo veelste gesiacnt ontsnapte aan naar speurenae oiikken. nu is er mets verrassenaer aan een grote jamilte: „A large family" is onze En gelse vakterm voor het geval. Je begint ergens met je on derzoek: ;e noteert namen van directe verwanten, ouders en kinderen. Al gauw kom je dan op de namen van aangetrouw de familieleden, van zwagers en schoonzussen, van neven en achternichten. Dan ontdek je plotseling dat bepaalde men sen al voor de tweede keer getrouwd zijn, en dat de fa milie dus nog weer veel gro ter is dan je reeds meende. Op een dag stuit je op de zus van de overgrootmoeder van het hele geval, en een nieuwe reeks namen ontsluit zich. Je doet werkelijk de kostelijkste ontdekkingen. Je hoort een oud vrouwtje vertellen van haar zus, die destijds zo'n voornaam huwelijk deed, zeg anno 1880. Je hoort een oude baas roemen over het feit dat zijn generaal ge weest is, ja, ja de broer ran zün moeder. En de gene- raai blijkt een zoon te heb ben gehad, die het ook tot generaal bracht. en die heeft de traditie voortgezet, en voor je het weet blijken de hoogstge- plaatsten en de deftigsten en 'e rijksten in den lande stuk voor stuk familieleden van de Hankie-clan te zijn. Je krijgt er gewoon wat van. Het wordt een obsessie. En voor Joke werd het zoiets als een «re- plicht. ..Wat heeft dat kind eigen 'ijk?" informeerde onze baas op een gegeven dag by me. Hij zat een beetje be duusd Joke's preciese rappor- Uit de VOLKSWIJK ten te bestuderen. „Hier deze mensen ivonen helemaal niet in onze wijk. Wat beweegt haar in vredesnaam om naar oost en west en zuid en noord te trekken?" „Roeping", antwoordde ik, ,iPure, zuivere, altruïstische roeping". Ik begon aan een uitleg over het geval Hankie. Onze wijkpredikant luisterde maar met een half oor: het speet me een beetje voor hem want mijn verhaal was on tegenzeggelijk boeiend. Maar hij bladerde verder en verder in Joke's dossiers. Het een zowel als het andere scheen hem aan te grijpen; ik vond dat hij er wat verwil derd begon uit te zien, hoe meer ik ver telde en hoe meer hij ver der bladerde. Ik kon het me wel voorstellen: het was de eerste dag na zijn vakantie, en Joke had enkele weken aaneen haar onderzoekingen in hartje zomer voortgezet. Clubs zijn er dan zo goed als niet; de kampen zijn meestal ook al afgelopen: ze had echt het r\jk alleen gehad om haar ontdekkingsreizen naar the large family op de mees royale voet te voltooien. Toe> ik was juist aan de passage over de Grootvorst en diens in vloed op Joke's nordere hou ding; ik beweerde dat ze haar geestelijk evenwicht kennelijk hervonden had foen slaak te onze aanvoerder een vrij luide kreet, die vermoeden deed dat hij zijn evenwicht op dat moment uitgesproken kwijt raakte. Want bij het zo veelste rapport bevond zich een enveloppe. Een enveloppe met inhoud zogezegd. Dat doen we altijd zo: als we wat krijgen ergens, dan doen we dat in een envelopje. We hou den er geen potjes en boek houdingen op na: alles moet ten spoedigste worden afge dragen. En onze wijkpredikant had nu zo'n enveloppe in zijn handen, 'n Dunnetje: het leek me niet erg veel wat daar in moest zitten. „Nou breekt me m'n klomp!" zei hij ademloos en hij haalde de buit te voor schijn. Het was een briefje van duizend gulden. „Van de generaal!" zei ik. „Of van die achternicht, die zo schatrijk moet z\jn!" „Nee. mis!" zei de baas. ..Je raadt het nooit. Uit de wijk zelf. Van eenwacht eens" hij raadpleegde het aa. „Van een achter- •d-tant» ran de tweede J- ^orde zoon... Alle mensen' Wat is die ei- irnliik precies van die Han- <cie' Dat kan ik mef geen mo- aelijkheid uitrekenen. Is dat i feitelijk nog mei familie?" MIEBEL j uiraïfirü-frti-üivü'teiitiirttirirüUtlïftcilttftUtiü-tiUvu uirCttrtrüIrtrtitr Kerken en oeeuniene De Oecumenische Raad in Nederland bestaat uit de grote Hervormde kerk, die 31.05% van de bevolking omvat volgens de volkstelling van 1947 en een zestal klei nere kerken nl.: de Doops gezinde Broederschap (0.7%), de Evangelisch Lutherse kerk (0,72%), de Remonstrantse Broederschap (0.42%), de Unie van Baptisten Ge meenten (0.16%), de Oud- Katholieke kerk (0.12%) en de Broedergemeenten van Herrnhutters. Samen omvat ten de zes kleinere kerken 2,12%. Bij de Internationale Raad zijn de Christelijk Gerefor meerde kerken aangesloten (0.71%) en de Evangelische Molukse kerk. De Gereformeerde kerken (7,00%). de Gereformeerde Gemeenten (0.93%), de Ge reformeerde kerken (art. 31) (0",92%), de Vrije Evangeli sche Gemeenten (0,20%). de Oud Gereformeerden (0.16%), de Vergadering van Gelovi gen (0.06%) en de overige zeer kleine kerkgenootschap pen of sectes die 0.97% om vatten. (samen 10.24%) hou den zich geheel afzijdig. de Internationale Raad verschillen de regeringen benaderd, als het ging om het vertrappen van ker kelijke vrijheden. De Raad protes teerde bij de Indonesische en de Amerikaanse regering tijdens het beruchte proces Jungschlaeger. Hij richtte zich ook tot de UNO in verband met de kwestie Ambon. In 1950 richtte de Raad zich reeds tot het Engelse Colonial Office, toen een zendingsechtpaar geen vi sum kreeg omdat de aanvraag niet werd ingediend via een bij de We reldraad aangesloten groep. Om 'beter contact met de zendingsge nootschappen en overheden tot stand te brengen werd er een af deling- voor zendingsaangelegenhe den gesticht. In ons eigen land is de Inter nationale Raad weinig gegroeid. Slechts twee kerken hebben zich officieel aangesloten, hoewel er binnen .een groot aantal andere kerkgenootschappen vaak grote belangstelling bestaat voor het werk van de Raad. De Baptisten zijn bij de Wereldraad aangeslo ten hoewel een aantal predikan ten van de Unie meer interesse hebben voor de Internationale Raad. De Bond van Vrije Evan gelische Gemeenten neemt geen standpunt in. maar laat het aan de eigen gemeenten over met welke raad zij contact willen op nemen. Ook onder de Hervormde Gemeenten is belangstelling. Om deze belangstelling aan te wakke ren werd een paar jaar geleden een organisatie tot bevordering van het werk van de Internationa le Raad gesticht, waarin leden uit alle mogelijke kerken zitting hebben. Komende jaren Ondanks de groeiende belang stelling voor de oecumenische vra gen interesseren nog vele duizen den lidmaten zich in het geheel niet voo.r de oecumenische ge dachte, meende ds. Maris. In de Gereformeerde Kerk b.v. die zich van beide raden afzijdig houdt heeft een kleine minderheid belangstelling voor de Internatio nale Raad, een wat grotere min derheid waarschijnlijk voor de Wereldraad, maar de grote meer derheid blijft neutraal. Ds. Maris is echter bang dat bij de volgen de generatie de balans wel eens sterk naar de Wereldraad zou kunnen doorslaan. De komende jaren zullen echter duidelijk ma ken hoe de oecumenische gedach te zich verder zal ontwikkelen. De oecumenische vraagstukken zullen evenwel de koers van de kerken veelal waarschijnlijk be palen. Hoe die koers ook zal zijn, de kerken, die elkaar in de In ternationale Raad hebben gevon den, willen blijven getuigen van de historische, reformatorische waarheden van Gods Woord, zo als de kerk die door de eeuwen heen heeft geloofd. Helga Jensen, de 33-jarige hulppredikante in het Deense stadje Skive, doet het goed. De kerkeraad en de gemeen te (16.000 zielen) zouden hun jeugdige, sportieve dominee ^„d'unf niet graag willen missen. Een niet" aUeer. bestaat jaar of twee geleden veroor zaakte Helga's benoeming heel wat opschudding in den geholpen. Elke week deel't Scandinavië, want de gees- jfjfi telijke autoriteiten van de Lutherse staatskerk voelden er niets voor de kansel voor vrouwelijke predikanten toe gankelijk te stellen. Hoewel in Denemarken de i treedt zij ook op als curator, so ciaal werkster en jeugdleidster. Vele gemeenteleden, vooral vrou wen. komen bij haar met proble men. die ze liever met een vrouw dan met -een man bepraten. Hel ga Jensen doet haar werk met 'f|B jenthousiasme. Haar dat Christendom preken, do pen. inzegenen van huwelijken en leiden van begrafenissen. De men- moeten ook praktisch wor- gehoipen. Elke week deelt Helga levensmiddelen aan de ar men uit. Ze heeft winkels, zaken en particulieren in de gemeente zover weten te krijgen, dat ze re gelmatig aan de noodvoorziening van de minder bedeelden mee werken. De jeugd heeft haar vol le belangstelling. Haar speciale jeugddiensten zijn een bijzonder succes. Elke zondag preekt ze voor 500700 kinderen. In het da- aakt, weigerde de bisschop var Viborg Helga Jensen in het pre dikambt te bevestigen. Er ont- frouw" stond een kerkelijke twist en het gewoon met „juffrouw" aange sproken. Maar voor de hele ge meente is zij dan ook „onze juf- dolven onder protesten en adhe siebetuigingen. De kerkeraad van Skivc trok zich niets aan van de bisschoppelijke vermaningen en wendde zich tot de minister van kerkelijke aangelegenheden, mevr. Bodil Koek, uitgerekend een van de twee vrouwelijke ministers in het Deense kabinet. Het resultaat was een minnelijke schikking. De gemeente Skive werd uit het anti- vrouwelijke bisdom gelicht en on der de kerkelijke bescherming van de bisschop van Aalborg geplaatst. Deze had er geen bezwaar tegen Helga Jensen te bevestigen. De plechtigheid en de intrede van de hulppredikante werden bijge woond door meer dan 10.000 men- Intussen heeft Helga Jensen zich zeer populair gemaakt in Skive. Behalve als predikante HET EINDE Ds. F. H. Landsman in „Hervormd Nederland": Vroeger waren het alleen de christenen in de kerk en meer nog in de sekten, die, lang niet allemaal en lang niet altijd, be zig waren met „de laatste din gen". Maar nu is dat een begrip ge worden, dat veel breder kringen aanspreekt. Wjj hebben onze „laatste dagen" in eigen hand genomen. Dit heeft een radicale omkeer gebracht in het bestaan Theologische werken voor van de mensheid. Die verande ring is alleen zo radicaal, dat we die zelfs nog niet ten dele heb ben doordacht, laat staan inner lijk verwerkt. Iaat staan ons wil len en doen erdoor hebben kun nen laten beïnvloeden. Maar juist China nu iedereen over „Het Einde" gaat spreken en schrijven wordt het tgd dat de christenen in deze wereld er eens dieper over na gaan denken wat zg geverij in Hongkong „Christian Witness Press" van de China Island Mission ontvangt voort over „het laatst der dagen" weten en ook over de vraag of dit misschien konsekwenties heeft voor hun plaats en teak in ds durend aanvragen van achter het bamboe-gordijn om theolo gische werken. Deze aanvragen wereld van nu! WEERBERICHT uit Communistisch China komen zelfs van vroeger wat vrijzin nige seminaria, hoewel deze „Kop" van ds. G. N. Lam mens In „Jong Gerefor meerd": uitgeverij slechts beschikt over zeer orthodoxe werken als ver talingen van Halley's Handboek 't Weerbericht van pinkste ren". Hg denkt daarhjj onn de wind, die het huis vervulde. en F. C. H. Dreyers bijbelcom mentaren, die door velen zelfs Tl |G - EN „In de Waagschaal" laat fundamentalistisch worden ge noemd. Daar het onmogelijk is zetfout?) schrijven: om geld uit China te sturen, moeten ze geschonken worden. „Ten slotte moet nog worden opgemerkt dat vele Jehovah's tui gen beter zgn dan hun leer of GEEST EN GAS De profetie van de bissehop In de zeventiger jaren van de vorige eeuw bracht een protestantse Prof. dr. J. H. Bavinck gebruikte in het „Gerefor meerd Weekblad" ook een pinkster-beeld: Als ik het met een heel plat beeld mag zeggen: Hg geeft gas, maar Hg houdt er Irgrljjk heel scherp het oog op, of wg het mugnificut van een Amerikaanae universiteit, die lol zgn gemeente stuur goed vsst hebben en of we in de goede richting gaan. Kracht en Geest zgn innig nauw verbonden. Zonder die laatste behoorde. Tgdens de maaltgd be weerde de bisschop, dat allea wat uit te vinden waa, reeda waa uitge vonden. De geleerde waa het met NAAM DE MAAN, INDERDAAD hem niet eena: „Over vijftig jaar zullen de menaen als vogels kunnen In een radioboodschap voor de communistische zender vliegen". De bisschop wond zich op. „Vlie- gezeRd volgens „Onze (Bel gische) Hoop": gen is het voorrecht van de engelen. Wat u beweert ia goddeloos." .„Alleen wetenschap en niet de godsdienst kan wonderen wer ken Hoevee) gg ook gebeden De bisschop heette Wright en had thuis twee kleine jongens: Or- ville en Wilbor. de uitvinden van gen Maar de Sowjetspoetnik, een vrucht van de Sowjetwe4en*cJiap, kan ii in de naaste toekomst naar I (New York Times) J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 9