PPfS: 1^) I Inkffl; f Ij fv- MAURICE ROELSNTS GAASEEEK m Stroomgebied, Cultureel venster PIANOMUZIEK VAN SCHUBERT, SCHUMANN, BRAHMS en GRANADOS '&1 VLUCHT t ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 JUNI 1958 Architect kunstenaar van de eenvoud en het ongekunstelde OOK de Utrechtse architect Riet veld heeft thans zijn tentoonstelling ge kregen, een tentoon stelling eenvoudig en bescheiden van opzet en aankleding, die echter een verrassend licht werpt op een ontwikkelingsperiode in de Nederlandse bouwkunst, die eigenlijk niet voldoende wordt begrepen. Wanneer men Rietveld ziet als een eenzame figuur te midden van de strijd der kunstopvattingen, waarvan de grote meerder heid der architecten geen notitie nam, omdat zijn werk meer als curiositeit dan als kunst werd beschouwd, dan dringt zich onwillekeurig een vergelijking op met Le Corbusier, die ook dit jaar zeventig is geworden en van wie wij ook een tentoonstelling hebben beschreven. Le Corbusier echter is de tem- peramentvolle strijder, de proleet meubel van een nieuwe gedachte, spreekt en schrijft en zich meest thuis voelt, waar slagen vallen en gegeven worden, man van de wereldstad e de gehele wereld. Rietveld is de eenvoudige werk man. de zwijgzame kunstenaar delijker dan met de handen, die meer dan een halve eeuw in zijn stille werk plaats in Utrecht heeft gewerkt, die even dankbaar was voor een kleine te en acht. met eigen hand meubels 1 maken, waarvoor een ander de aanwijzingen heeft gegeven. Dit landhui gelegen iu bound n in Den Dolderideaal Woningbouw negental kleine zaaltjes van het Centraal Museum in de Agnieten- straat te Utrecht. Er is veel te zien. Rietveld staat bekend als een architect, die betrekkelijk weinig gebouwd heeft, maar toch hoog in aanzien staat en geëerbie digd wordt. Wij kennen van hem feitelijk Dit blijkt uit de blokken woning alleen maar enkele woonhuizen wetwoningen in de wijk Hoogra- in Utrecht, in Breda en in Den ven te Utrecht, waar Rietveld ge- Haag en nog enkele andere plaat- tracht heeft op grond van zijn er- sen. Maar wat wij op deze ten- varingen in de landhuisbouw, ook toonstelling zien. openbaart ons voor de gezinnen met geringe eerst ten volle de betekenis van draagkracht verbeteringen te be- Rietveld als baanbrekend kun- reiken in de hygiënische voorzie- stenaar. ningen. in de woningplattegron- it v. Doeltreffendheid. doelmatig- den en in de stedebouwkundige aienen, en mei jiei ^eid. standaardisatie, sociaal be- groeperingen, met name in de "°r" wustzijn. mechanisatie, industria- recreatie- en speelgelegenheden. het belang van werken Bij dit laatste komen wij bij ren. zegt de catalogus. En zijn stedebouwkundige studie vap ijst erop. dat de mogelijk- het kanaleneiland te Utrecht, ge heid tot experimenteren bij klei- maakt met cursisten van de Aka- objecten, zoals Rietveld bij demie voor Bouwkunst te Amstcr- eur heeft gebouwd, als b.v. dam. waar Rietveld heeft willen landhuizen, veel groter is dan bij meten, wat men zou kunnen be- meer omvangrijke projecten, reiken, als men alle formele en Juist de bij de kleine werken ge- financiële moeilijkheden negert. het wordt materiaal lardigd. Met andere woorden: geen op- de siering. geen gebruik van oude. an vermoeide motieven, maar eer- I,ikheid, In leen enkel kunste- spreekt deze eerlijkheid dui- voorkeu'r h„(t ,cbou„.d. als b Rietveld, de voudige, die geen compromis kent maar rustig zijn weg gaat en on danks zijn zeventig jaren nog mid den in het leven - - vonden constructieve en ruimtelij- om iris legen- ke verworvenheden kunnen in ten grotere werken hun toepassing een Baanbrekend Er Is één overeenkomst. Le Corbusier heeft van rijn vader land. Zwitserland, nog nooit een opdracht ont vangen en In Parijs, waar hij na al tiental len jaren woont, nooit lets gebouwd als een nachtasyl voor het Le ger des Hells. Rietveld, de Utrechtenaar, heeft in opdracht van de ge meente niets anders ge bouwd dan een tijde lijke. houten fietsen stalling. Oude vormen bouwkunst, evenals de meubel kunst en andere kun sten. volledig in oude vormen verstard. Na de Biedermeiertijd. om streeks 1820—1830. was er geen stijl meer ge weest met een eigen ge zicht. In de loop van de vorige eeuw hebben wij de neo-gothick ge kend. die ons land met tientallen Rooms Katno- beke kerken heeft ..ver rijkt". Rietveldtentoonstelling. In de wijk Hoogra< ontwierp Rietveld oing-wetuoningen i te Utrecht hoogbouw. tiek 4 de Ipi «j* pn7"!ifj" "JSi'XT" 1» Twee bronnen van rust en des te beter de levensbehoef- iimtelijke ordening van stuk stad te kunnen be studeren. Rietveld heeft ook belangrijk werk op het gebied van de utili teitsbouw op zijn naam staan, zo als de Julianahal van de Jaar beurs en de Weverij de Ploeg te Bergeijk. En ten slotte mogen wij ook zijn werk in het buitenland noemen: het Nederlands pavil joen op de Biennale 1954 te Ve netië, de tentoonstelling ..Asi es Olanda" 1952 te Mexico--City en de stijl-tentoonstelling in het^Mu- de perskamer voor het Unesco- ^YANNEER MEN in de benauwende drukte van de EXPO-stad gebouw te Parijs en het nog niet een ogenblik soelaas zoekt, kan men niet beter doen dan gebouwde woonhuis Oberlin te vja e Anderlechtse Poort Brussel te verletten en de weg te volgen Ohio U.S.A. naar het kasteel Gaasbeek, tegenwoordig als museum ingericht, l) Nieuwe wegen Het weidse landschap dat uw blik op een steeds breder golfslag HIETVELD heeft niet zelf het weg draagt, geeft ruimte en rust; de wijdten en diepten van deze initiatief tot deze tentoonstel- streek ziin nog zoals vier eeuwen geleden de oudste Bruegel ze ling genomen. Anderen hebben zag en op j,et ^oefc bracht. dat gedaan, maar zij hebben hem k j- -u bereid gevonden, ze zelf in te Wellicht lopen we nu op de plaats, waar op die aprildag in 1567 richten. Daardoor weten zij. dat prins Willem van Oranje zijn paard van draf in galop bracht, om het beste wat hij ons le zeggen des te sneller het kasteel en zijn eigenzinnige slotheer, de graaf heeft, hier ook werkelijk gezegd van Egmond die maar geen Spaans gevaar wilde zien, achter zich te laten. Want waarlijk. Gaasbeek zou een bedevaartsplaats moeten ADIEU De Vlaamse dichter Gaston Burssens (geb. 1896) is in het dagelijks leven industrieel. Hij heeft, behalve gedichten, ook essays en korte verhalen ge schreven. Burssens is zeer be vriend geweest met Paul van Ostayen, die grote invloed op hem heeft gehad. In 1933 ver scheen Burssens' studie Paul van Ostayen, zoals hij was en is. Vernuftigheid en speelse geest domineren in Burssens' werk. waardoor hij een omstre den figuur wordt genoemd, want het poëtische gehalte van zijn verzen treedt niet altijd duidelijk aan den dag. Met zijn ..afscheid", de verzen bundel Adieu, is het eigenlijk net zo gesteld. Het zijn 24 verzen, elk een bladzijde groot en gewijd aan telkens weer een andere figuur uit de letterkundige wereld, behalve 'net eerste gedicht, dat aan de dichter zelf is opgedragen, en het laatste, gewijd aan zijn vrouw Yvette. De waarde van deze poë zie lijkt mij twijfelachtig: dichter lijke inspiratie is ten slotte iets anders dan geestigheid, die op vernuft teruggaat. Burssens' kwa liteiten komen het beste uit in de Verantwoording aan het slot, een stukje badinerend proza van een bladzij of tien. waarin hij achter het mom van luchtigheid en licht zinnigheid mediteert over de zin van het leven en over de dood. Het boekje is een uitgave van A. A. M. Stols, 's-Gravenhage. C. R. Maurice Roelants, 19 december 1895 geboren te Gent, werkzaam geweest als onderwijzer, ambte naar en journalist. Voornaamste werk: „Komen en gaan" (1927). „Alles komt terecht" (1937). „Gebed om een goed ein de" (1944). ijn kasteel Gaasbeek aai ■e Franse filmactrice. dv i de in ons land verbodei i „Tijl Uilenspiegel". Poëz „Het turen^van*zij'n hand zijn zeldzaam" voor elke Nederlander die zijn historie liefheeft: zie de door- Zijn werk dringt zich Lodewijkstijlen. die niets eigens hadden, maar werkten met vol komen verouderde en uitge leefde begrippen en vormen. Ook d« zogenaamde Jugendstil, hoe verdienstelijk ook bedoeld, heeft ons ten slotte niets eigens gebracht. Terug WIJ moesten terug i we uitgave van de bloemlezing „Stroomgebied" bij Uitg. Mij. Holland te Amsterdam doen ei kleur. so overal werd gewacht op de man. die deze weer zou zien en ontdekken. Zulk een man was in ona land Rietveld, die als jongen In de werkplaat* van iljr vader het handwerk grondig heeft ge- verschijnen. Het is een keur uit leerd en reeds op zijn twaalfde de poëzie van de oa-oorlogse Jaar een eenvoudige houten stoel dichtergeneratie, waarvan thans uitgebreide druk is verschenen. Met deze verzame- de ling heeft Ad den Besten geen lllen voor staan, doch dichters van „veler lei pluimage" gekozen, daarbij wel artistieke maatstaven aan- op de tentoonstelling staan, doen ir£reiMi. zó ons wat wonderlijk aan. Wij zijn geneigd om te glimlachen om de kinderstoel of de stoel van ronde stokken of het beukenhou ten dressoirtje. die wi; niet meer zo maken zijn de eerste symptomen ccn beweging, die in 1917 zou krijgen in ..De Stijl", blad onder redactie Doesburg, waartoe staande jonge kunstenaars toetra den. Eén van deze ~j fiti BLOEMLEZING POEZIE Mede onder invloed HPBMHi Utrechtse architect Klaarhamer h„n..]d. richting zien wij hem dan voortgaan met bePaalde ricnung zijn eerste vernieuwingspogingen. Hij maakt meubelen uit planken en latjes, eenvoudig zoals de hout handel deze levert. Zoals zij Graft. Hella Haasse. Max de Jong. Gerrit Kouwenaar, Lucebert, Christine Meyling. Hanny Michae- lis. Adr. Morrien Nel Noordzij, Ankie Peypers. Michel v. d. Plas. Sonja Prins, J. W. Schulte Nord- holt. Koos Schuur. Simon Vinken oog, Bert Voeten. Ellen Warmond, Eldert Willems en Jan Wit. Een zeer interessante verzameling, prachtig uitgegeven op 280 pagi na's met korte levensschetsen van de dichters. joet het zoeken, heeft minister Witte bij de ope ning van de tentoonstelling ge zegd. Maar gelukkig is het door de jaren heen g -zocht. Wij zijn dankbaar, dat thans de gelegenheid is aangegrepen om dit werk. waarvan veel ondanks zoeken moeilijk toegankelijk is. op een overzichtelijke wijze in de openbaarheid te brengen. Rietveld heeft geen richting Ln dc architec- tuur gesticht. Er is geer. ..Utrechtse school". Er is alleen maar een kunste- -naar. die werkt en ex perimenteert, die zoekt naar het zuivere beginsel en de zuivere uitbeel ding daarvan. Maar juist daardoor heeft h|j nieuwe wegen geopend voor hen. die na hem komen. En daar door is de Rietveldten toonstelling, van 10 mei tot 10 augustus, een waarde volle bron van inspiratie voor illen, voor wie bouwkunst en in terieurkunst niet is het nadoen van wat anderen doen. maar wat Een 0ud genoemd heeft ,,hct zoeken van zuivere vormen voor zuiver gestelde behoeften." luchte namen op de lijst van de heren van Gaasbeek: de grav van Leuven, van Hoorn, van Egmont, van Renesse de Lailaing. Daarna het Italiaanse geslacht Arconati Visconti. weest van een wegkwijnende bleekte: hoge adel, vervreemd van volk en land. Nu is dat dan anders, de tegen woordige slotvoogd, de schrijver geheel van de melkweg kwam. Er steeg een geur bedauwd stof en gras. Ergens blafte met schorre keel een hond. De aarde scheen soms te zwellen van een trage ademhaling. Misschien moet men bezeerd zijn geweest tot king in het merg van het gedrukt: een gelukkig been, om bij een soort droefgeestigheid het ge- deze rijke verzameling Prof. dr. ir. H. G. v. BEUSEKOM. Maurice Roelants. is wel een edel-man ja stellig, zijn werk en persoon getuigen van voornaam heid en geest maar een blozend uiterlijk dat geen argeloos be schouwer terug zal voeren naar zijn geboortejaar 1895, verraadt een leven dat steeds terugkeert tot de herstellende kracht van de natuur, zoals hij het ook een van voornaamheid en levendig heid, dat de gebruikelijke doodse sfeer en dodelijke overladenheid heeft verdreven. Eenmaal in zijn werkvertrek (Alles gezeten wisselen de rookwolken van zijn sigaar en de woorden die zich tot haastige zinnen rijen, elkaar in hoog tempo af: wel- overwogen spreekt hij. maar toch Voordat ik de gelegenneid krijg <nel. alsof de gedachten gegrepen not te ontdekken van de aarde en de nacht te verstaan." komt terecht). Voornaam en levendig zyn letterkundig werk te spreken, leidt Maurice Roelants mij met jeugdige haast door de zalen en gangen van het kasteel. Duidelijk is het stempel van zijn persoonlijkheid op de rangschik- Rietveld. Parallel Deze ..stijlbeweging", die pa rallel loopt met het werk van het ..Bauhaus" in Dessau, waar aan de namen van de thans in de Verenigde Staten werkende architecten Walter Gropius rbonden heeft in ons land geleid tot het functionalisme in de architec tuur cn in de kunst van het in terieur. Hier wordt gestreefd vormgeving, die in overeenstem ming is met het doel. waarvoor De samensteller zelf zegt er van In zijn voorwoord: „Ze is bedoeld als een overzichts-bloemlezing van al lang hetgeen aan poëzie werd gepubli- Maar z0 ceerd door de dichters, die na 1945 aan het woord kwamen of hun eigen toon vonden. Ik bracht er die dichters in sa men, wier werk mij ooëtisch in meerdere of mindere mate de moeite waard voorkwam, daarbij VIA NAALD ÉN PtAAÏ i Theo IyiE zo de con certprogram ma's van de grote orkesten eens be- kijkt of de pro mijn eigen intenties in poeticis gramma's van de verschillende zoveel mogelijk ten achter stellend /esfiuals, col zien dat er ten niettemin mijn eigen ideeën moderne poëzie en wat als zoda nig mag gelden een rol speelden, is vanzelfsprekend" Met deze toelichting kan men moeilijk meer kritiek gaan ui steed wordt aan de piano. Piano solisten zijn het meest populair bij de concertbezoeker, hetgeen wellicht te verklaren valt uit het 'eit. dat vrijwel alle concert bezoekers een piano thuis hebben. «cusna» nnverschillig of er wel of niet, niettemin persoonlijke keuze goed of slecht op gespeeld wordt. - J1-het algemeen Een piano is een vertrouwd instru- géweest, die JV. Voorjaarsnacht Woest ademen de gebloesemde bomen heftig bewogen door de stormwind in de voorjaarsnacht. Flarden bloesem in tere kleuren zweven mxj in wolken tegemoet. Ik sta in de maanverlichte voorjaarsnacht en ruik de overweldigende geuren van appelbloesem. zeker kunnen bewonderen, doch ment en dp meeste mensen willen een die ook wel eens een leemte op- alleen maar iets horen, waarmee levert, o.a. Ido Keekstra en Frank vertrouwd zijn. Daen. die we toch missen in het geheel. Dat Ad den 3esten met de ou dere debutant Cor Stutvoet opent. is begrijpelijk, want zijn werk is inderdaad representatief voor het element voorop staat, moderne gevoel in de dichtkunst, pianomuziek Verder is er o.a. werk opgenomen schaar^ van Hans Andreus. Ad den Bes- Korte verhalen van Ab Visser De grammofoonmaatschappijer hebben dan ook een vrij groot re pertoire pianomuziek gemaakt waarbij natuurlijk het zakelijke t. Moderne betrekkelijk Beethoven-sonates. Chopin-preludes. Schubert-in- promptu's, etc. zijn er volop. Veel arc|o del Pucyo. nieuwe pianoplaten komen er plaat A 00339 L echter niet uit. daar het repertoi re nog voldoende vol zit verkoop. Bovend uit de uitgevoerde werken, kleine plaatjes verkopen n lijk veel gemakkelijker. Begrij pelijk. ze kosten minder en je be hoeft niet 20 a 25 of Chopin te luisteren. In de serie „De Boekvink (literatuur in miniatuur) van uitgever,j De Arbeiderspers te Amsterdam is als nieuw deeltje verschenen ..De oostgnnger en andere verhalen van Ab Vis ser. Het zvn zeven korte verha- kozen Ien. nl. „De oos'.ganger". „De Schumann. Brahms vluchteling". „De verloofden", *pana „Een spelletje domino". „De Granados zelf was een uitnemend orden vaak pianist, net als zijn Spaanse col- 45-toeren- iega Albeniz. Laatstgenoemde keuze echter was een meer onrustige Die figuur, hetgeen zowel aan zijn spel als aan zijn composities was te merken. Granados heeft een grotere beheersing. heeft meer kalmte en overleg en dat maakt langspeel- den en nergens naar het goedkope effect gezocht. Ook de opname i"= Schubert. Beethoven zijn werk ook zo nobel. OOR DIT KEER heb ik drie dat ik onlangs in deze rubriek hier kunnen spreken CCHUBERT heeft zich op piano- O gebied onderscheiden kleine vormen en wie die -ueine werkjes hoort, zal begrijpen da: Schubert de „meester van het lied" is genoemd. Vooral zijn zes ..Moments musicaux" Opus 94 zijn price: verrukkelijke liederen zonder woorden, muzikale stemminger alleen geboren uit de ■al. Eigenlijk verheerlijking, zeer romantisch, waarbij de dichter Friedrich Heb bel met zijn verzen de Schumann inspireerde. DECCA heeft de ..Moments mu sicaux" van Schubert en de ..VVald- szenen" van Schumann op één plaat doen opnemen in een vertol king door de Duitse pianist Wil helm Backhaus. (30 cm. langspeel plaat LXT 5413). Men kan zich in denken dat deze in 1884 geboren Duitse pianist, de romantiek van Schubert en Schumann bijzonder goed aanvoelt, zonder het roman tische al te sentimenteel te ma ken. Het is spel van de hoogste perfectie, waarbij alleen de plaat een heel klein beetje ruis heeft. tamelijk virtuoos karak- En dan bedoel ik nog niet zijn uiterst zware beide Pia- ook zijn klei- moeten worden voordat het laat is. voordat de mogelijkheid ze te uiten hem ontnomen is. Ik denk nu opeens aan zo even, toen ik de schoonheid van zijn omgeving roemde en hij, haast ondanks zichzelf, terloops op merkte: „Hoe lang zal dit nog duren?" Want wel is Roelants in zekere zin optimist, weet hij schoonheid en geluk te genieten, gunt hij. letterlijk en figuurlijk „goede wijn zijn krans", maar dat alles heeft een ondertoon van wee moed en ernst. Niet voor niets wordt Pascal door hem steeds gelezen en herlezen. Nooit heeft het adjectief „bitter-zoet" mij zo getroffen als in zijn werk; het hoort bij hem, al overwint steeds de zoetheid van het leven: „Mijn Heer, laat mij een stond ontredderd zijn, maar niet in deze erfenis berusten. de'cómponist Leven en dood, zij wonen beide ten wel, dat er zoveel dingen zijn die naar beneden trekken, maar we hebben toch te worstelen. Bij ieder is bederf, maar er blijft de mogelijkheid een bad te nemen en fris weer op te staan. Stellig doelt Roelants hiermee op de reinigende kracht van het geloof, waarvan ook zijn romans spreken. Evenwel alleen voor de goede verstaander, want hij is geen dogmatisch schrijver, zijn boeken worden niet kunstmatig opgebouwd vanuit een te voren ingenomen stelling, maar groeien vanuit een levende kern. Terecht constateerde Albert Wes- terlinck dat hij als schrijver zijn Christendom niet als wapen in de hand draagt. „Het Christendom verschijnt in de wereld van Roe lants als een orde-scheppende kracht en als bron van wijsheid. Doch bovendien als een mysterie Zo schenkt Maurice Roelants een nog kostbaarder rust dan zijn be toverend kasteel. M. BEINEMA 1) Het Staatsdor oktober ieder Brussel-Den Haag. mij. Laat mij de dood niet koesteren. Gun mij»dat ik hem dagelijks overwin. En als mijn uur gekomen is om het hoofd eindelijk neer te leggen, dat hij mij niet als bondgenoot ont zield mag achterlaten. Gij weet wel dat hij toeslaan mag en mij elk uur verraden. Maar geef dat ik het leven nooit verraad." (Gebed om een goed einde). Inderdaad. steeds overwint toch in zijn werk het leven. Daarom denkt en bestaat deze mens ook in termen van natuur en leven. Als ik vraag of hij zijn romans die in een uniforme reeks herdrukt worden') na zo- zeel jaai ongewijzigd kan laten verschijnen, of er niet de neiging is tot omwerken en herzien, her- de oere werken voor piano Ook dus zijn „Sechs Stücke" Opus 118 (In- A gr. t„ f kl. kl. I „Men kan de verdorde twügen wegsnijden, maar het is onmoge lijk er ren jonge boom van te ma ken Ik heb het verlangen de uiter lijke onvolkomenheden weg te issen, zinnen te wijzigen. Rallndp in a kl t '»cii, turnen tc wijzigen, i Ballade lux niet de a|gemene structuur." Levende kern pianoplaten erken vaD Schubert. Granados Als we Granados tot de late ro mantici rekenen hij leefde besprak in de opera- salonmu- 1867—1917 dan kan men dus zijn opera heeft hij Decca. Granados is tot de muziek het woord. Het geïnspireerd geworden door het werk van de grote Spaanse schil der Goya (1746 tot 1828) Romanze Op. 76 no. 2. zijn In- zo Op. 116 no. 6 zijn Inter mezzo Op. 119 no. 2. zijn Inter mezzo Op. 117 no. 1 en zijn Rhap- sodie Op. 79 no. 1. werken die Wilhelm Backhaus voor DECCA stelling als criticus. :elde (30 cm. langspeelplaat twee bundels ..Schrjjv kerseboom". „Van goede stand &prek;en van enkele platen met ANNEKE GELUK I nf> Vbl2)- „De seance". Het zijn eigen lijk heel gewone vertellingen, maar zo subtiel en zo beeldend neergezet, dat ze nkta BtlrfrjM literatuur rijn ge worden. Een goede verzame ling van goede verhalen. (78 mantische pianomuziek. En dan maar gelijk met laatstge noemde Spaanse componist, die even zovele eigenlijk Enrique Granados y Campina heette, te beginnen: Phi lips bracht van hem tragische kleine liefdesgeschiedenis verteld. De heeft pianowerken had Granados 7 jaar ;erder gemaakt dan zijn gelijk namige opera, waarbij alle moge lijkheden LXT 5308». Deze korte stukken i programmamuziek. zijn werkelijk niet eenvoudig, doch Gevraagd naar zijn voorkeur Backhaus beheerst alle technische de literatuur, dwarrelen de nam Schumann, die zich ook in de moeilijkheden en geeft een fantas- door de kamer, alsof hij bang "nmw>n tische vertolking van al die stuk- zikale zijn benut. Bijzonder fijnzinnige roept verschillende aspecten on x, zijn „Waldszenen" Opus fcem die Brahms toch doen ken- 82 wél een bepaald programma ten grondslag gelegd. Deze bun del van 9 korte pianostukken, op gedragen aan Annette Prcuszer door slechts de één te t ander te kort te doen: Marnix Gij- sen, Richard Minne, Louis Paul Raymond Brulez, Johan Backhaus heeft de Brahms- Daisne. Hugo Claus sfeer volmaakt aangevoeld e om zijn deze vertolkingen z devol voor allen, die zelf Br? ..Go: de serie muziek, door Èduardo del Pueyo het bosleven op: jagers. BHV|WP stukken onder de titel meesterlijk vertolkt op deze Phi- bloemen. vogels. zonbeschenen spelen oTwiïlèn gaan spelen' vertolking door lipsplaat. Deze pianist heeft alles landschappen, jachthoorns. --- - - nobele uitdrukking gehou- Het is alles van een stille nat meester-pianist Edu- CORN. BASOSKI. Er blijft echter een toetssteen: ..het leven niet verraden". We spre ken over Claus' ..De koele min naar": „Dat is een wereld waarin men niet leven kan in slijm ver keert. naar zuurstof hapt We we- lllllllllllllllllllllllllllllll en bezinning De in 1883 geboren dichter H. \V'. J. M. Keuls is een van i de tamelijk veel juristen, die tevens literator zijn. Hij is kortgeleden 75 jaar geworden en bij die gelegenheid is er in de goedkope Ooievaar-serie bij Bert Bakker Daamen N.V. Den Haag een keuze uit zijn werk verschenen, voorafgegaan door een korte inleiding van de dich ter zelf en een essay van Paul Rodenko. Dit uitgaafje is bij zonder geslaagd. Rodenko schrijft ditmaal eenvoudig en helder en ook wat de dichter zelf te zeggen heeft is belang voor een bespiegelende geest tei als Keuls is het kwatrijn een vri zeer geschikte vorm om zijn gees- mé telijke verworvenheden in mee te ge: delen. En nu hij de jaren van (jj, het bezonken oordeel bereikt heeft, kristalliseren zijn levens- ervaringen zich in de korte, vier- egelige strofe op zeer pregnante®e' wijze, zoals b.v. in het ene kwa- trijn. dat de plaatsruimte ons toe-mÉ «taat te citeren: d Het hart weeft steeds aan Jjp1 een onzichtbaar kleed, JJ' De draden zijn gemaakt van vreugd en (eed»£er Patroon en kleuren wiss'len 038 als seizoenen Het hart weet zelf: nooit aor komt het kleed gereed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 10