k
Nu is roomboter
k
k
goedkoop!
SAMSON
de lekkerste
half zware shag -
Nieuwe wegen voor
het jeugdpastoraat
Nederlandse Christen Vrouwenhond,
een stille oecumene
ommma
de beste voeding voor Uw
kinderen - voor Uw gezin!
Bergrede predikt verlossing
en bevrijding als Gods gaven
Chr. Oranjeverenigingen
Utrecht, neutrale
Dordrecht bijeen
in
NCBB zag 3500 leden naar
bedrijfsbonden gaan
Venkatk
kerko
Bondsdag in de Friese hoofdstad
Echt vrouwelijke actie tegen die
mannen, die de vraagstukken wel
zien, maar niet kunnen oplossen
ROND tienduizend vrouwen, leden van de Nederlandse Christen Vrouwen
bond, waren gisteren de gast van een verregend Leeuwarden. Het bonds-
bestuur had lang geaarzeld: Leeuwarden ligt ver weg en het centrum van
het land is voor alle provincies zoveel beter te bereiken.
Maar gisteren was het bestuur dankbaar, dat dit jaar de keus op de
Friese hoofdstad was gevallen. Ook hierheen kwamen de tienduizenden met
de trein en per bus meer dan een achtste deel van de 78.200 leden, die
de Bond in 617 afdelingen telt en ook hier groeide de Bondsdag uit tot
een grote manifestatie, waarbij de regen (die toch ook in andere steden
gutste) werkelijk geen spelbreker kon zijn.
Leeuwarden kon al die gasten niet in één gebouw ontvangen. Maar
ruimte was er genoeg. De organisatrices dachten eerst genoeg te hebben
aan de vier grootste gebouwen de Beurs, de Veilinghallen, de Harmonie
en de Grote Kerk maar toen de aanvragen bleven toestromen, werd in
allerijl ook de Westerkerk nog ingeschakeld.
De hoofdvergadering was de bijeenkomst in de Harmonie. Daar stonden
's morgens de microfoons van de N.C.R.V. (die het begin van de Bondsdag
uitzond), daar waren de filmers, die voor de C.E.F.A. een journaal van de
vergadering maakten, en daar sprak na de liturgische opening de
Bondspresidente, mevr. dr. M. H. Albronda-Van der Nagel, het eerst over:
„Waarop wij bedacht moeten blijven".
Mevrouw muiunua pmausie tegenover
Advertentie
f Aan
herkent men mensen
van verfijnde smaak
Zij kennen Gnpiiloo uit het luxueuze
Zw»tserbnd. Echt iets voor hen, die
iets Ueins, nt« iets héél fijns op prijs
weten te steHen. Die de wereld kennen
en de hoogste genoegens - zij bestellen
Gcapillon. Een weeldedrsnk, dat is
waar' Maar wat voor een weelde! Met
een klein flesje drinkt U een fiinke
tros rijpe (extra mooie) druiven.
Grapillon is ideaal op
recepties en bij zake
lijke maaltijden want
Grapillon is ook alco
holvrij
DRINK 8RAPILL0N
OOK THUIS I
De winkelprijzen
zijn verlaagd.
tuurlijke zucht
zelfbehoud en zelfhandhaving de figuur
van Jezus Christus, Die niet streed voor
eigen behoud, maar Zichzelf offerde tot
het eeuwig behoud van de mens.
De presidente zei:
„Wij willen als Christenvrouwen,
die tezamen één Heer, één geloof,
doop en
erkennen
voelen
gesprek van Jezus met de Samaritaan-
se vrouw. Die ontmoeting was een revo
lutionaire daad. De oud-christelijke kerk
overwon, is niet het minst de vrucht
deze vrouwenarbeid.
Ja, het Is de gewone boodschap, dat
de Heilige Geest ls uitgestort op oud
jong. op man en vrouw. Maar na
eerste eeuwen heeft het toch lang ge
duurd, voordat het aandeel van
vrouw In het leven der gemeente
doende werd gewaardeerd. Thans heb
ben de vrouwen kansen In overvloed.
Grijpen ze die altijd wel? Ik begrijp
niet, zo zelde de hoogleraar, dat de
Christenvrouwen niet scherper reageren
op de woningnood en op het gebrek aan
ruimte in de scholen. Met deze proble
men hebben ze ln hun gezinnen toch
doorlopend te maken? Hier zouden ze
echt-vrouwelljke actie kunnen voeren
tegen al die mannen, die deze vraag
stukken wel zien, maar niet kunnen op-
De ontmoeting van Jezus met de
vrouw van Samaria leert meer. Typisch
is de plaats van het verhaal. Het staat
dadelijk na het gesprek met Nicode-
mus. Beiden zeggen op Jezus' woorden
eerst: hoe bestaat het! Maar ieder rea
geert anders. Nicodemus redeneert. De
vrouw stelt een daad. Ze geeft zich spon
taan en brengt haar stadgenoten bij de
bron, bij Jezus. De Geest gebruikt de
ze vrouw, gebruikt elke vrouw op haar
eigen wijze.
Die eigen bijdrage is de wijze, waar
op van Christus getuigd wordt. Tegen
alles en iedereen in moeten de Christe-
eigen-wijs blijven volhouden, dat
schuldvergevend lijden het getuige-zijn primair is. En daarin
■n die tezamen zich leden ligt een bijzondere taak voor de vtouw.
één heilige dlgemene chris- Want haar intuïtieve aanpak in het per-
telijke kerk door God zelf op aarde
gesticht ondanks onze verscheidenheid
elkaar vinden in een organisatie en
ons door een onverbreekbare band ver
bonden voelen, opdat wij eveneens te
zamen kunnen optrekken tot Gods eer
en met het vaste voornemen elkander
en onze naaste lief te hebben en te
dienen", aldus mevr. Albronda.
„Men moet ons kunnen aanzien, dat
w\j navolgsters van Christus willen
zijn. Wanneer wij als Christenvrouwen
ons bewust zijn geworden van onze
roeping dan kan het niet anders dan
dat wij naast onze taak van voor
lichting tevens die van practische so
ciale hulpverlening zien staan."
Eensgezind in onze verscheidenheid"
aldus besloot de bondspresidente,
„willen we trachten in onze organi
satie biddend ons leven te leiden en
onze arbeid in eigen kring en daar
buiten te verrichten in., liefde, blijd
schap, vrede, lankmoedigheid, goed
heid, trouw en zelfbeheersing, in de
kracht Gods."
Prof. v. Stempvoort
In de Harmonie sprak prof. dr. P. A. v.
Stempvoort van Groningen vervolgens
over ..Wat betekent de BijbelJ-
Christenvrouw vandaag?" D;
vraag die niet zonder reden gesteld
wordt. Die reden ligt in het woordje
..vandaag". Het overheersende aspect
van de huidige samenleving is de ver
andering. Alles wordt anders. Alleen de
Bijbel niet.
soonlijk gesprek wint het dikwijls.
Geest vonkt immers steeds van persoon
tot persoon. En dat persoonlijke weet de
vrouw dikwijls te treffen in haar contact
met anderen.
Dan is er, zo zeide de hoogleraar ten
slotte, ook deze organisatie. Ze is een
stille oecumene. Maar ze mag niet ver
zwijgen, dat er in protestants Nederland
een groot oecumenisch vraagstuk is: de
gescheidenheid van de Hervormde cn de
Gereformeerde Kerken. Voor deze bond
moet de weg duidelijk zijn. Deze stille
oecumene kan gaan spreken, wanneer
gij volhoudt en getuigt. Wanneer allen
worden gegrepen door dat ene ..opdi
zij allen eén zijn". Daarbij kan de stam
vastigheid, die vrouwen eigen is. helpen.
recht spoor u
Spaart U plaatjes voor het al-
De bonte droom van bef
Omdat de vraag naar
plaatjes voor dit prachtige album
overstelpend groot Is. hebben wfl
besloten de geldigheidsduur van de
plaatjes te verlengen t/m 81 dec.
1958. Let wel, op de thans zo goed
kope roomboter treft U de rjjka-
botermerken aan. die U nodig
beeft om bet album te completeren.
PUBLIKATIE VAN HET NEDERLANDS ZUIVELBUREAU - RIJSWIJK Z. H.
hij spreekt van de standvastigheden van
Christus.
In het middagprogramma luisterde
de overbezette Harmonie naar declama
tie door ds. Joh. Langstraat van Vor-
den, die een gedeelte uit het Evangelie
van Johannes heeft gezegd en die in een-
manstoneel het getuigende stuk van dr.
Herbert Kuhn ,,Wir klagen an", (De
aanklacht) heeft gespeeld. Onder leiding
van mevrouw A. Bosgrave-Zandleven
hebben de dames samen gezongen
(waaruit niet geconcludeerd mag wor
den, dat eerder op de Bondsdag niet
reeds veel gezongen was).
In de andere bijeenkomsten was de
- ----- .ophouw van het programma gelijk. Ook
Daarbij kan de stand-1 daar volgden samenzang, referaat, de-
- -«■-• -
zoals die ook helpt
Ds. W. G. de f ries tot Ger. (vrijvent.) vrouwen:
Nederland niet juist
vertegenwoordigd
bij de E.E.G.
Motie van Raad midden- en
kleinbedrijf in Den Haag
(Van een onzer verslaggeefsters)
De Bond van Christelijke Oranjeverenigingen in Nederland heeft woensdag
in Utrecht zijn bondsvergadering gehouden. Op deze bijeenkomst werd beslo
ten, het vijftigjarig bestaan van de Bond in 1960 in Rotterdam te vieren,
aangezien in Rotterdam zes christelijke Oranjeverenigingen zijn. Vertegen-
o°pV'd,VdT 7penb',« verenigen „den v,„ h« hoofdbertuur
jeen commissie gevormd, die de viering van het Jubileum zal voor-
De Raad voor het midden- en kleinbe
drijf is van mening, dat het midden- en
kleinbedrijf niet voldoende vertegen
woordigd zijn in de Nederlandse delega
tie van hei, Economisch en sociaal co
mité bij de E.E.G.
motie, die gisteren met alge
vergadering van dc raad in het S.E.R.-
gebouw te Den Haag werd aangenomen,
spreekt de Raad de wenselijkheid uit,
dat de regering alsnog zal overgaan tot
een adequate vertegenwoordiging van
het midden- en kleinbedrijf in de Neder
landse delegatie.
In de motie wordt gezegd, dat Neder
land het enige land is dat een derge
lijke vertegenwoordiging in dit comité
niet heeft wat in strijd wordt geacht
111
De salarisregeling voor jeugdige
beambten is een farce
Lutherse synode
Overeenstemming
met N. Herv. Kerk
over de doop
In de trouwzaal van de Ev. Luth.
Kerk op het Spui te Amsterdam werd
dezer dagen de 153ste vergadering
van de Evangelisch Lutherse Synode
gehouden. Deze vergadering stond
onder leiding van ds. J. P. van Heest
president van de Ev. Luth. Kerk in
Nederland die bij de aanvang van de
ze vergadering tot president
Synodale jaar 1958-
noemd.
Onder de zeer vele punten die be
handeld werden ten aanzien van het
leven en werken van de Lutherse
Kerk in Nederland springt een be
langrijk besluit naar voren. Goedge
keurd werd de tekst van de consen
sus over dc Heilige Doop met de
Ned. Herv. Kerk.
Deze tekst bevat nl. de punten
waarin Lutheranen en Hervormden
ten aanzien van de Heilige Doop over
eenstemmen en waarop de Synodes
van beide kerken menen te kunnen
komen tot een waarachtig oecume
nisch samenleven. Niet alleen wordt
de doop der hervormden erkend door
de lutheranen en die van de luthera
nen door de hervormó'en. maar op
grond van deze consensus is het mo
gelijk geworden dat bijv. lutherse
predikanten in de herv. Jcerk de doop
bedienen en omgekeerd.
Daar vorig jaar reeds een consensus
over het Heilig Avondmaal was aange
nomen is cr in de oecumenische sa
menwerking tussen lutheranen en her
vormden in Nederland opnieuw een gro
te stap gedaan.
Tijdens de synode kwam opnieuw de
verontrusting tot uitdrukking, ten aan
zien van de vragen rondom de atoom
bewapening. De synode was van oordeel,
dat op het ogenblik niet zoveel nieuwe
gezichtspunten naar voren zijn geko
men. dat een uitspraak, verder gaande
dan het oordeel van de synode uit 1957.
mogelijk is
Ten aanzien van de huisdoop stelde
de synode vast, dat de predikant die een
dergelijke doop zal bedienen, daarvan
tevoren kennis zal geven aan de kerke-
raad.
Zonder discussie werden met algeme
ne stemmen dc voorstellen aanvaard, I
waardoor het mogelijk wordt dat een
vrouwelijke predikant ook tijdens haar
huwelijk in functie blijft. Zij zal alleen
dan bij huwelijk verplicht zijn ontslag j
te vragen, wanneer deze verplichting
in de beroepsvoorvaarden van de ge
meente. die sij als ongehuwde dient, j
werd vastgesteld. 1
(Van i
verslaggevers)
De Ned. Chr. Beambtenbond
rende twee dagen te Lunteren
mene vergadering bijeen geweest. De
voorzitter, de heer J. M. Harthoorn,
stipte in zijn openingswoord reeds ver
schillende belangrijke vraagstukken uit
de beambtenwereld aan, die later bij
de bespreking van het bestuursbeleid en
de voorstellen vaak uitvoeriger aan de
orde kwamen. Een belangrijk punt
vormde de salariëring van de leden,
die onder de zogenaamde „jeugdrege-
ling" vallen en de daarop aansluitende
groep tot 25 jaar. ..Deze jeugdregeling
is gewoon een farce", aldus de voorzit
ter.
De N.C.B.B is van mening, dat
het minimum-salaris voor de 23-ja-
rige kantoorbediende tenminste op
hetzelfde niveau dient te liggen als
1959 "werd'"ïérbe- j hel mmimum-loon van een onge-
1 schoolde arbeider van dezelfde leef-
Jaarvergadering
in Amsterdam
RUIM 1500 Gereformeerde
vrouwen, behorende tot de
Geref. Kerken, onderh. art.
31 K.O., waren gisteren voor de
13e maal in Bondsvergadering bij
een. Ditmaal te Amsterdam. In het
volgend jaar is Zwolle aan de
beur.t Deze bondsdag stond ondef
leiding van mevrouw M. van Bek-
kumVelders, die in haar" ope
ningswoord erop wees, dat de ver
gadering in volle vrijheid mocht
samenkomen, hetgeen een bewijs
is van Gods genade.
Mevr. Van Bekkum meende voorts,
dat de bereidwilligheid om de bondsar-
beid te doen sedert de vrijmaking was
verminderd en zy wekte de aanwezigen
op om zonder morren en bedenkingen
en in grote trouw zich voor dit werk
te geven, hetgeen ook een plicht ia te
genover de jeugd.
De secretaresse, mej. A. S. Booy,
deelde in haar jaarverslag mee. dat de
bond 239 verenigingen telt en 5174 leden.
Er zijn 8 verenigingen bijgekomen en
de organisatie is onderscheiden in 23
kringen.
Als leden van het bondsbestuur her.
ciële verhouding tot het Cr
In 1956 was er nog een ledenwinst
van 517 maar 1957 leverde een verlies
i 56 leden op. Het ledental bedraagt
roepsgroep
strijd eindelijk opgelost, zodat
tal leden nu de aanduiding ..ing" ach
ter hun naam mogen schrijven.
Automatisering
tijd. Hij zou dus f 235 per maand I op dit moment 14.113, verdeeld
moeten verdienen en de salarissen 1182^ afdelingen. Op het propaganda-ge-
van de jongeren tot 15 jaar toe J 1
zouden door een procentuele aftrek
van dit bedrag afgeleid dienen te
worden. De werkgevers zijn het met
dit standpunt niet eens, maar de
bond is van mening dat hier thans
sociaal onrecht geschiedt, waarte
gen zij te velde zal blijven trekken.
De bond heeft ook in de afgelopen
twee jaar con amore meegewerkt aan
de vorming van bedrijfsbonden en dus
heeft ze ruim 3500 leden moeten over
schrijven naar de chr. vakorganisaties
in de metaal-, de textiel- en de voe-
dings- en genotmiddelensector. Hiervoor
kwam slechts een kleine groep leden
terug, die bij de publiekrechtelijke be-
drijfslichamen werkte en die van de
Ned. Chr. Bond van Overheidspersoneel
naar de N.C.B.B. overging. Deze i
wikkeling betekende een contributie-'
lies van 180.000 zodat men n
de bondssecretaris later opmerkte
koos de vergaderi
van den Heroerg-f
van Houdt-Visser.
Mevrouw A. H. ten Hove-Van Kaalte
sprak de vergadering toe over „zaad
Gods" (Maleachi 2: 15). Dit zijn onze
kinderen en kleinkinderen, die in het
Verbond zijn opgenomen en daar een
allesbeheersende plaats innemen, zo
zette zij uiteen. Onze kinderen hebben
wij uit Gods hand. Zij zijn de stenen
in de tempel, de toekomstige zangers in
het hemelse koor. Zij moeten gewillige
medestrijders Gods worden. Kinderbe
perking en kunstmatige bevruchting
wees spreekster als verbondsontheUigmg
ai.
„De bergrede
In de middagvergadering heeft ds.
W. G. de Vries te Leiden het woord
gevoerd over „De bergrede".
Niet alleen bij de Christenen, aldus
spreker, ook bij anderen is de bergrede
populair, by humanisten e.a. Deze laat-
sten lichten de bergrede uit het grote
geheel van het Evangelie.
Zij doen dit onrechtmatig, want de
bergrede heeft men niet als een alge
meen verschijnsel te waarderen. Zijn
kerk heeft Christus met haar op het
oog. ZU is een nieuw begin en heeft
een aparte proclamatie meegekregen
voor haar gang door deze wereld.
De ontaarding van de Joodse kerk dier
dagen kwam het meest afgrijselijk uit in
de behandeling van reohtlozen, zwakken,
wezen en weduwen. Het waren die
arme kinderen Gods, die uitgezogen
werden door de farizëen, eenvoudigen
als Maria en Jozef. Dit betreft de eerste
zaligspreking. De overige heeft men in
deze zin te verstaan.
De Ibergrede predikt verlossing en be-
vryding als een gave van het Koninkrijk
der Hemelen aan de niet vele rijken en
de niet vele edelen Zij zijn het zout der
imet de geest van het E.E.G.-'
In Nederland zijn ongeveer
joen personen bij het midden-
In zijn openingsrede verklaarde
de voorzitter, mr. P. Wessels, dat
het juist nu noodzakelijk is, de na
druk te leggen op het christelijke
karakter van de bij de Bond aange
sloten verenigingen. Voor de oorlog
was de Oranjeliefde vrijwel tot het
nulpunt gedaald en er waren bijna
uitsluitend christelijke Oranjevereni-
irdrag. I gingen. Na 1943 werden er echter
:n mil- ook soortgelijke neutrale organisa-
i klein-ties opgericht.
geveer 60 procent
personen j- -
De motie, welke tot stand kwam na
dat het lid de heer J. Hurkmans deze
kwestie bij de rondvraag had aangesne-
de regering wor_
neerkomt op pn- voorzitter verklaarde, dat het on- geleid werden door kasti
1alle werkzame de leden van het Koninklijk
het Koninklijk
om hun daden en
hun persoonlijkheid: het belangrijkste
dat zij door God over ons gesteld
zijn.
De feestavonden
■I de christelijke
Oranjeverenigingen veranderen van ka
rakter. Het „Aangenaam verpozen" gaat
hef debatVoïifhhï»*F ï1 t"" be®loten' he effens* ook^het P!em a ak^ge*" ve£
«,?hn Frans-Tuneaische ge-aldus de voorzitter daarom is deze
schil twee weken uit te stellen teneinde verandering niet fout. als de christelij-
deze twee landen de gelegenheid te ge- j ke kern maar behouden blijft. Tegen sa-
ïl'viüL onderhandelingen menwerking met neutrale verenigingen
een oplossing te zoeken. I had mr. Wessels geen bezwaar, mits de
Advertentie
Een frisse, vruchtenwafel
FRAMBESCA
met dubbele vulling van
frambozen- bessenjam en crème
53 ct. per 100 gram.
De Kerk moet het zout der wereld
bUJven en daarom moeten w(j ervoor
oppassen, dat wc de bergrede niet ma
ken tot een stelsel, waarbfj men netjes
kan leven, twee maal 's zondags naar
de kerk gaat, zondags niet gaat voet
ballen enz. Dit betekent een geraamte,
als de zaligsprekingen niet voorop gaan.
Wij mogen, besloot spreker niet zwij-
gen van de genade Gods. Dat vraagt
offers en inspanning en een strijden om
in te gaan. De slotsom van de bergrede
is ..gaat in door de enge poort". Men
moet zichzelf verloochenen, het kruis
opnemen en Christus volgen.
rustneid in DeamDtenxringen over de i
gevolgen van de automatisering in hunj oOtPFVOOFFBcICl ÜOS?
beroepen weg te nemen door het geven i t?
bijzonder groot
troepen weg
van enkele cijfers, ln Amerika telde
men in 1920 ln de industrie 39 pet. be
ambten en 61 pet. arbeiders. In 1957
was de verhouding omgeslagen: 52 pet.
beambten en 48 pet. arbeiders. Hier
blijkt, dat de automatisering leidt tot
een geheel andere werkwijze, waarbij
het zwaartepunt komt te liggen op dc
controle en het verwerken van bedrijfs
gegevens.
Op 25 mei was er bij het in- en
koopbureau voor zuivel 17.674 ton bo
ter opgeslagen, tegen 6827 ton per 25
mei 1957. In de week van 18 tot 25 mei
werd 2866 ton boter geproduceerd
tegen 2104 ton in de zelfde week van
het vorig jaar.
Advertentie
Jaarvergadering N.Z.V.
christelijke verenigingen hun beginsel
niet prijsgeven.
De secretaris, de heer J. M. Schot-
burgh, deelde in zijn jaarverslag mee.
dat momenteel 55 afdelingen bij de
Bond zijn aangesloten, d.w.z. één min
der dan een Jaar geleden: de N.O.V.
„Rotterdam-Zuid" bedankte voor het
lidmaatschap.
De bezoekers van de bondsvergadering
maakten 's middags een tochtje door
de Utrechtse grachten, waarna zij rond
geleid werden door kasteel „Haarzui-
len". In 1959 zal de bondsdag in Den
^elder worden gehouden.
Oranjeliefde
Mr. J. Klaasesz, de commissaris van
de Koningin in de provincie Zuid-Hol
land heeft tijdens het congres van de
Federatie van Oranjeverenigingen in Ne
derland, dat gisteren en vandaag In Dor
drecht is gehouden de nadruk gelegd op
het belang van het aankweken van een
diepe liefde bij de Jeugd voor het Oran
jehuis. Voorts merkte hij op. dat nog
te weinig Nederlanders overtuigd sijn
van de waarde van de constitutionele
monarchie en dat voor de Oranjevereni
gingen In deze een grote taak la weg
gelegd.
Dit opvoedende werk. zo zeide de heer
Klaasesz. is het minimum, dat we in
onze liefde voor het Oranjehuis moeten
verrichten. Deze Oranjeliefde heeft ech
ter ook een bepaald maximum en dit
ligt daar. waar de nieuwsg.erigheid de
belangstelling voor het doen en laten
van de leden van het vorstenhuis gaat
verdringen. We kunnen de leden van het
vorstenhuis geen groter dienst bewijzen,
zeide spreker voorts, dan door hun
persoonlijk leven te eerbiedigen.
Het congres werd geopend door de
voorzitter, de heer M. A. Smeenk, kolo
nel b.d. der Koninklijke Landmacht, uit
Den Haag. die wees op de groei van
de Federatie: in 1955 ongeveer 85 aan
gesloten verenigingen en nu ruim 150.
Onder meer wees de heer Smeenk erop,
dat de Federatie vertegenwoordigd was
bij het overleg, dat op 6 januari werd
gevoerd met de minister-president en de
minister voor sociale zaken over het
vrijgeven op feestdagen. Mr. Klaasesz
steunde een voorstel, dat de afdeling
Zeist deed. namelijk om tijdens het aan
staande regeringsjubileum van de Ko
ningin de jeugd bij dit feit te bepalen
door middel van een schoolradio-uitzen-
I ding. Hij nam aan. dat de landsvrou-
die dit jubileum in stilte wil passc-
hiertegen geen bezwaar zal hebben.
Alles slaapt, terwijl er één spreekt.
Zo heeft men de oude manier van
catechiseren wel eens gekarakteri
seerd. Maar tegenwoordig zijn
overal tekenen, dat in dit oude beeld
verandering komt. „Catechetische ver
nieuwing" was dan ook het onder
werp, dat op de agenda stond
de morgenbijeenkomst van de tweede
dag der 92e jaarvergadering der Ned
Zondagsschoolvereniging, gisteren in
de Haagse dierentuin gehouden.
Ds. P. Roest, lid pari de Raad voor
de Catechese der Ned. Herv. Kerk
leidde dit onderwerp in. Als geen
tweede kent deze spreker de kaart
van het kerkelijk onderricht in ons
land. Hij weet maar al te goed van
de vele moeilijkheden, die er nog zijn
te overwinnen van de tegenzin, die
er b\j velen tegen de catechisatie
leeft: van het ontzaggelijke verloop
b\j de overgang van zondagsschool
naar catechisatie. Toch bracht hij
juist deze vraagstukken op de jaar-
vergadering van de N.Z.V. aan de
orde, omdat er een samenhang en een
samenwerking moet zijn tussen zon
dagsschool en kerkelijk onderricht.
Beide toch groeperen de jeugd om de
geopende bijbel.
Ds. Roest wilde al dit geestelijk werk
onder de Jeugd samenvatten onder de
term „jeugdpastoraat" en wilde vooral
zoeken naar wat zondagsschool en cate
chese verbindt en samenhoudt. Uiter
aard zijn er verschillen: de zondagsschool
de kleintjes, de catechesse de groteren.
Maar beide staan zij onder de ene op
dracht van de Heei: ..Weidt mijne lam-
meren". Daarom juist mag er tussen
zondagsschool en catechisatie geen hiaat
zijn Noch in geestelijk, noch in metho
dische opzicht Het zondagsschoolwerk
moet zich bezinnen op het bijbels ver
antwoord zijn van haar boodschap. In
dertijd heeft prof. Van Niftrik gespro
ken over: kindergeloof in de branding
van het leven. Hij wees hierbij op dei
gevaren, die er liggen, als de zondags-'
school bepaalde kinderlijke voorstellin-l
gen teveel als legitiem bijbels naar,
voren brengt, zodat er bij de verdere
ontwikkeling van het kind in de puber-1
teit met veel kinderlijks, ook veel wat
bijbels is overboord wordt gezet. An
derzijds kan het ':erkelijke onderricht
in engere zin (de catechese) ook veel
leren van het zondagsschoolwerk in zijn
nieuwe aanpak en methoden: filmstro
ken, dia's, tekeningen, flanellograaf,
fl3f°
cn* M/roKïZilt.'
delmaken, kortom he visuele element:
als ook de zelfwerkzaamheid van het
;kjnd eji de zelf-ontdekking.
•ndagsschool moet zich dan ook
terdege bezinnen op haar taak voorbe
reiding te zijn op de latere vormen
menwerking methodisch wordt aange
pakt. Contact met de ouders kan op dit
punt zeer heilzaam zijn. Men moet zich
bewust zijn van zijn blijvende verant
woordelijkheid
Heel het Jeugdpastoraat (van zon
dagsschool tot en met de catechese moet
gedragen worden door de door de her
ontdekking van Gods liefde voor de jon-
Seren. die op onze weg gekomen
et is deze liefde, die vlndlni
sten i
het werk onder de
bijv. het zonnebloem werk)
catechisatie zelf.
i ononderbroken werk-
pastoraat, als daar zijn: kerkdlen- die ons activeert o
Jongeren, het kerkelijk jeugd- j zaam te zijn.
.,hd' 1''"'«lm. d, «tiool. Na hu referaat var. da Boeet voleda
ÏHt dï^h.TÏ L.ta a f.* I/? k«r" letfaehlenwiaaelinj. waarna
V jf—S .eeadlcit wUden aan in het hulahoudelyke deel der verfede-
erkende ring de Jaarverslagen van secretaris en
aan de penningmeester werden goedgekeurd en
de aftredende bestuursleden werden har-
Men moet zoeken naar nieuwe wegen P502®0'
m tussen al dc verschillende facetten Des middags droeg de bekende Haag-
1 fasen van het Jeugdpastoraat een se voordrachtskunstenares Nel Oosthout
hechte samenhang te krijgen. Ds. Roest, Paul Gallico's ontroerende novelle On-
eroP- het bijzonder belangrijk sterfelijke dwazen" in solotoneel voor.
it er tussen de leiders van deze' De Jaarvergadering werd des avonds
verschillende soorten van Jeugdbemoeie-; besloten met een wljdlngsdlenst In de
nis overleg komt. Hij bedoelt daar niet grote kerk, waar ds P. Lugtlghrtd row
mee. dat er nieuwe commissies moeten ging en sprak
worden gevormd, maar wel dat deze aa-l bew eging".