k Nu is roomboter k k goedkoop! SAMSON de lekkerste half zware shag - Nieuwe wegen voor het jeugdpastoraat Nederlandse Christen Vrouwenhond, een stille oecumene ommma de beste voeding voor Uw kinderen - voor Uw gezin! Bergrede predikt verlossing en bevrijding als Gods gaven Chr. Oranjeverenigingen Utrecht, neutrale Dordrecht bijeen in NCBB zag 3500 leden naar bedrijfsbonden gaan Venkatk kerko Bondsdag in de Friese hoofdstad Echt vrouwelijke actie tegen die mannen, die de vraagstukken wel zien, maar niet kunnen oplossen ROND tienduizend vrouwen, leden van de Nederlandse Christen Vrouwen bond, waren gisteren de gast van een verregend Leeuwarden. Het bonds- bestuur had lang geaarzeld: Leeuwarden ligt ver weg en het centrum van het land is voor alle provincies zoveel beter te bereiken. Maar gisteren was het bestuur dankbaar, dat dit jaar de keus op de Friese hoofdstad was gevallen. Ook hierheen kwamen de tienduizenden met de trein en per bus meer dan een achtste deel van de 78.200 leden, die de Bond in 617 afdelingen telt en ook hier groeide de Bondsdag uit tot een grote manifestatie, waarbij de regen (die toch ook in andere steden gutste) werkelijk geen spelbreker kon zijn. Leeuwarden kon al die gasten niet in één gebouw ontvangen. Maar ruimte was er genoeg. De organisatrices dachten eerst genoeg te hebben aan de vier grootste gebouwen de Beurs, de Veilinghallen, de Harmonie en de Grote Kerk maar toen de aanvragen bleven toestromen, werd in allerijl ook de Westerkerk nog ingeschakeld. De hoofdvergadering was de bijeenkomst in de Harmonie. Daar stonden 's morgens de microfoons van de N.C.R.V. (die het begin van de Bondsdag uitzond), daar waren de filmers, die voor de C.E.F.A. een journaal van de vergadering maakten, en daar sprak na de liturgische opening de Bondspresidente, mevr. dr. M. H. Albronda-Van der Nagel, het eerst over: „Waarop wij bedacht moeten blijven". Mevrouw muiunua pmausie tegenover Advertentie f Aan herkent men mensen van verfijnde smaak Zij kennen Gnpiiloo uit het luxueuze Zw»tserbnd. Echt iets voor hen, die iets Ueins, nt« iets héél fijns op prijs weten te steHen. Die de wereld kennen en de hoogste genoegens - zij bestellen Gcapillon. Een weeldedrsnk, dat is waar' Maar wat voor een weelde! Met een klein flesje drinkt U een fiinke tros rijpe (extra mooie) druiven. Grapillon is ideaal op recepties en bij zake lijke maaltijden want Grapillon is ook alco holvrij DRINK 8RAPILL0N OOK THUIS I De winkelprijzen zijn verlaagd. tuurlijke zucht zelfbehoud en zelfhandhaving de figuur van Jezus Christus, Die niet streed voor eigen behoud, maar Zichzelf offerde tot het eeuwig behoud van de mens. De presidente zei: „Wij willen als Christenvrouwen, die tezamen één Heer, één geloof, doop en erkennen voelen gesprek van Jezus met de Samaritaan- se vrouw. Die ontmoeting was een revo lutionaire daad. De oud-christelijke kerk overwon, is niet het minst de vrucht deze vrouwenarbeid. Ja, het Is de gewone boodschap, dat de Heilige Geest ls uitgestort op oud jong. op man en vrouw. Maar na eerste eeuwen heeft het toch lang ge duurd, voordat het aandeel van vrouw In het leven der gemeente doende werd gewaardeerd. Thans heb ben de vrouwen kansen In overvloed. Grijpen ze die altijd wel? Ik begrijp niet, zo zelde de hoogleraar, dat de Christenvrouwen niet scherper reageren op de woningnood en op het gebrek aan ruimte in de scholen. Met deze proble men hebben ze ln hun gezinnen toch doorlopend te maken? Hier zouden ze echt-vrouwelljke actie kunnen voeren tegen al die mannen, die deze vraag stukken wel zien, maar niet kunnen op- De ontmoeting van Jezus met de vrouw van Samaria leert meer. Typisch is de plaats van het verhaal. Het staat dadelijk na het gesprek met Nicode- mus. Beiden zeggen op Jezus' woorden eerst: hoe bestaat het! Maar ieder rea geert anders. Nicodemus redeneert. De vrouw stelt een daad. Ze geeft zich spon taan en brengt haar stadgenoten bij de bron, bij Jezus. De Geest gebruikt de ze vrouw, gebruikt elke vrouw op haar eigen wijze. Die eigen bijdrage is de wijze, waar op van Christus getuigd wordt. Tegen alles en iedereen in moeten de Christe- eigen-wijs blijven volhouden, dat schuldvergevend lijden het getuige-zijn primair is. En daarin ■n die tezamen zich leden ligt een bijzondere taak voor de vtouw. één heilige dlgemene chris- Want haar intuïtieve aanpak in het per- telijke kerk door God zelf op aarde gesticht ondanks onze verscheidenheid elkaar vinden in een organisatie en ons door een onverbreekbare band ver bonden voelen, opdat wij eveneens te zamen kunnen optrekken tot Gods eer en met het vaste voornemen elkander en onze naaste lief te hebben en te dienen", aldus mevr. Albronda. „Men moet ons kunnen aanzien, dat w\j navolgsters van Christus willen zijn. Wanneer wij als Christenvrouwen ons bewust zijn geworden van onze roeping dan kan het niet anders dan dat wij naast onze taak van voor lichting tevens die van practische so ciale hulpverlening zien staan." Eensgezind in onze verscheidenheid" aldus besloot de bondspresidente, „willen we trachten in onze organi satie biddend ons leven te leiden en onze arbeid in eigen kring en daar buiten te verrichten in., liefde, blijd schap, vrede, lankmoedigheid, goed heid, trouw en zelfbeheersing, in de kracht Gods." Prof. v. Stempvoort In de Harmonie sprak prof. dr. P. A. v. Stempvoort van Groningen vervolgens over ..Wat betekent de BijbelJ- Christenvrouw vandaag?" D; vraag die niet zonder reden gesteld wordt. Die reden ligt in het woordje ..vandaag". Het overheersende aspect van de huidige samenleving is de ver andering. Alles wordt anders. Alleen de Bijbel niet. soonlijk gesprek wint het dikwijls. Geest vonkt immers steeds van persoon tot persoon. En dat persoonlijke weet de vrouw dikwijls te treffen in haar contact met anderen. Dan is er, zo zeide de hoogleraar ten slotte, ook deze organisatie. Ze is een stille oecumene. Maar ze mag niet ver zwijgen, dat er in protestants Nederland een groot oecumenisch vraagstuk is: de gescheidenheid van de Hervormde cn de Gereformeerde Kerken. Voor deze bond moet de weg duidelijk zijn. Deze stille oecumene kan gaan spreken, wanneer gij volhoudt en getuigt. Wanneer allen worden gegrepen door dat ene ..opdi zij allen eén zijn". Daarbij kan de stam vastigheid, die vrouwen eigen is. helpen. recht spoor u Spaart U plaatjes voor het al- De bonte droom van bef Omdat de vraag naar plaatjes voor dit prachtige album overstelpend groot Is. hebben wfl besloten de geldigheidsduur van de plaatjes te verlengen t/m 81 dec. 1958. Let wel, op de thans zo goed kope roomboter treft U de rjjka- botermerken aan. die U nodig beeft om bet album te completeren. PUBLIKATIE VAN HET NEDERLANDS ZUIVELBUREAU - RIJSWIJK Z. H. hij spreekt van de standvastigheden van Christus. In het middagprogramma luisterde de overbezette Harmonie naar declama tie door ds. Joh. Langstraat van Vor- den, die een gedeelte uit het Evangelie van Johannes heeft gezegd en die in een- manstoneel het getuigende stuk van dr. Herbert Kuhn ,,Wir klagen an", (De aanklacht) heeft gespeeld. Onder leiding van mevrouw A. Bosgrave-Zandleven hebben de dames samen gezongen (waaruit niet geconcludeerd mag wor den, dat eerder op de Bondsdag niet reeds veel gezongen was). In de andere bijeenkomsten was de - ----- .ophouw van het programma gelijk. Ook Daarbij kan de stand-1 daar volgden samenzang, referaat, de- - -«■-• - zoals die ook helpt Ds. W. G. de f ries tot Ger. (vrijvent.) vrouwen: Nederland niet juist vertegenwoordigd bij de E.E.G. Motie van Raad midden- en kleinbedrijf in Den Haag (Van een onzer verslaggeefsters) De Bond van Christelijke Oranjeverenigingen in Nederland heeft woensdag in Utrecht zijn bondsvergadering gehouden. Op deze bijeenkomst werd beslo ten, het vijftigjarig bestaan van de Bond in 1960 in Rotterdam te vieren, aangezien in Rotterdam zes christelijke Oranjeverenigingen zijn. Vertegen- o°pV'd,VdT 7penb',« verenigen „den v,„ h« hoofdbertuur jeen commissie gevormd, die de viering van het Jubileum zal voor- De Raad voor het midden- en kleinbe drijf is van mening, dat het midden- en kleinbedrijf niet voldoende vertegen woordigd zijn in de Nederlandse delega tie van hei, Economisch en sociaal co mité bij de E.E.G. motie, die gisteren met alge vergadering van dc raad in het S.E.R.- gebouw te Den Haag werd aangenomen, spreekt de Raad de wenselijkheid uit, dat de regering alsnog zal overgaan tot een adequate vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf in de Neder landse delegatie. In de motie wordt gezegd, dat Neder land het enige land is dat een derge lijke vertegenwoordiging in dit comité niet heeft wat in strijd wordt geacht 111 De salarisregeling voor jeugdige beambten is een farce Lutherse synode Overeenstemming met N. Herv. Kerk over de doop In de trouwzaal van de Ev. Luth. Kerk op het Spui te Amsterdam werd dezer dagen de 153ste vergadering van de Evangelisch Lutherse Synode gehouden. Deze vergadering stond onder leiding van ds. J. P. van Heest president van de Ev. Luth. Kerk in Nederland die bij de aanvang van de ze vergadering tot president Synodale jaar 1958- noemd. Onder de zeer vele punten die be handeld werden ten aanzien van het leven en werken van de Lutherse Kerk in Nederland springt een be langrijk besluit naar voren. Goedge keurd werd de tekst van de consen sus over dc Heilige Doop met de Ned. Herv. Kerk. Deze tekst bevat nl. de punten waarin Lutheranen en Hervormden ten aanzien van de Heilige Doop over eenstemmen en waarop de Synodes van beide kerken menen te kunnen komen tot een waarachtig oecume nisch samenleven. Niet alleen wordt de doop der hervormden erkend door de lutheranen en die van de luthera nen door de hervormó'en. maar op grond van deze consensus is het mo gelijk geworden dat bijv. lutherse predikanten in de herv. Jcerk de doop bedienen en omgekeerd. Daar vorig jaar reeds een consensus over het Heilig Avondmaal was aange nomen is cr in de oecumenische sa menwerking tussen lutheranen en her vormden in Nederland opnieuw een gro te stap gedaan. Tijdens de synode kwam opnieuw de verontrusting tot uitdrukking, ten aan zien van de vragen rondom de atoom bewapening. De synode was van oordeel, dat op het ogenblik niet zoveel nieuwe gezichtspunten naar voren zijn geko men. dat een uitspraak, verder gaande dan het oordeel van de synode uit 1957. mogelijk is Ten aanzien van de huisdoop stelde de synode vast, dat de predikant die een dergelijke doop zal bedienen, daarvan tevoren kennis zal geven aan de kerke- raad. Zonder discussie werden met algeme ne stemmen dc voorstellen aanvaard, I waardoor het mogelijk wordt dat een vrouwelijke predikant ook tijdens haar huwelijk in functie blijft. Zij zal alleen dan bij huwelijk verplicht zijn ontslag j te vragen, wanneer deze verplichting in de beroepsvoorvaarden van de ge meente. die sij als ongehuwde dient, j werd vastgesteld. 1 (Van i verslaggevers) De Ned. Chr. Beambtenbond rende twee dagen te Lunteren mene vergadering bijeen geweest. De voorzitter, de heer J. M. Harthoorn, stipte in zijn openingswoord reeds ver schillende belangrijke vraagstukken uit de beambtenwereld aan, die later bij de bespreking van het bestuursbeleid en de voorstellen vaak uitvoeriger aan de orde kwamen. Een belangrijk punt vormde de salariëring van de leden, die onder de zogenaamde „jeugdrege- ling" vallen en de daarop aansluitende groep tot 25 jaar. ..Deze jeugdregeling is gewoon een farce", aldus de voorzit ter. De N.C.B.B is van mening, dat het minimum-salaris voor de 23-ja- rige kantoorbediende tenminste op hetzelfde niveau dient te liggen als 1959 "werd'"ïérbe- j hel mmimum-loon van een onge- 1 schoolde arbeider van dezelfde leef- Jaarvergadering in Amsterdam RUIM 1500 Gereformeerde vrouwen, behorende tot de Geref. Kerken, onderh. art. 31 K.O., waren gisteren voor de 13e maal in Bondsvergadering bij een. Ditmaal te Amsterdam. In het volgend jaar is Zwolle aan de beur.t Deze bondsdag stond ondef leiding van mevrouw M. van Bek- kumVelders, die in haar" ope ningswoord erop wees, dat de ver gadering in volle vrijheid mocht samenkomen, hetgeen een bewijs is van Gods genade. Mevr. Van Bekkum meende voorts, dat de bereidwilligheid om de bondsar- beid te doen sedert de vrijmaking was verminderd en zy wekte de aanwezigen op om zonder morren en bedenkingen en in grote trouw zich voor dit werk te geven, hetgeen ook een plicht ia te genover de jeugd. De secretaresse, mej. A. S. Booy, deelde in haar jaarverslag mee. dat de bond 239 verenigingen telt en 5174 leden. Er zijn 8 verenigingen bijgekomen en de organisatie is onderscheiden in 23 kringen. Als leden van het bondsbestuur her. ciële verhouding tot het Cr In 1956 was er nog een ledenwinst van 517 maar 1957 leverde een verlies i 56 leden op. Het ledental bedraagt roepsgroep strijd eindelijk opgelost, zodat tal leden nu de aanduiding ..ing" ach ter hun naam mogen schrijven. Automatisering tijd. Hij zou dus f 235 per maand I op dit moment 14.113, verdeeld moeten verdienen en de salarissen 1182^ afdelingen. Op het propaganda-ge- van de jongeren tot 15 jaar toe J 1 zouden door een procentuele aftrek van dit bedrag afgeleid dienen te worden. De werkgevers zijn het met dit standpunt niet eens, maar de bond is van mening dat hier thans sociaal onrecht geschiedt, waarte gen zij te velde zal blijven trekken. De bond heeft ook in de afgelopen twee jaar con amore meegewerkt aan de vorming van bedrijfsbonden en dus heeft ze ruim 3500 leden moeten over schrijven naar de chr. vakorganisaties in de metaal-, de textiel- en de voe- dings- en genotmiddelensector. Hiervoor kwam slechts een kleine groep leden terug, die bij de publiekrechtelijke be- drijfslichamen werkte en die van de Ned. Chr. Bond van Overheidspersoneel naar de N.C.B.B. overging. Deze i wikkeling betekende een contributie-' lies van 180.000 zodat men n de bondssecretaris later opmerkte koos de vergaderi van den Heroerg-f van Houdt-Visser. Mevrouw A. H. ten Hove-Van Kaalte sprak de vergadering toe over „zaad Gods" (Maleachi 2: 15). Dit zijn onze kinderen en kleinkinderen, die in het Verbond zijn opgenomen en daar een allesbeheersende plaats innemen, zo zette zij uiteen. Onze kinderen hebben wij uit Gods hand. Zij zijn de stenen in de tempel, de toekomstige zangers in het hemelse koor. Zij moeten gewillige medestrijders Gods worden. Kinderbe perking en kunstmatige bevruchting wees spreekster als verbondsontheUigmg ai. „De bergrede In de middagvergadering heeft ds. W. G. de Vries te Leiden het woord gevoerd over „De bergrede". Niet alleen bij de Christenen, aldus spreker, ook bij anderen is de bergrede populair, by humanisten e.a. Deze laat- sten lichten de bergrede uit het grote geheel van het Evangelie. Zij doen dit onrechtmatig, want de bergrede heeft men niet als een alge meen verschijnsel te waarderen. Zijn kerk heeft Christus met haar op het oog. ZU is een nieuw begin en heeft een aparte proclamatie meegekregen voor haar gang door deze wereld. De ontaarding van de Joodse kerk dier dagen kwam het meest afgrijselijk uit in de behandeling van reohtlozen, zwakken, wezen en weduwen. Het waren die arme kinderen Gods, die uitgezogen werden door de farizëen, eenvoudigen als Maria en Jozef. Dit betreft de eerste zaligspreking. De overige heeft men in deze zin te verstaan. De Ibergrede predikt verlossing en be- vryding als een gave van het Koninkrijk der Hemelen aan de niet vele rijken en de niet vele edelen Zij zijn het zout der imet de geest van het E.E.G.-' In Nederland zijn ongeveer joen personen bij het midden- In zijn openingsrede verklaarde de voorzitter, mr. P. Wessels, dat het juist nu noodzakelijk is, de na druk te leggen op het christelijke karakter van de bij de Bond aange sloten verenigingen. Voor de oorlog was de Oranjeliefde vrijwel tot het nulpunt gedaald en er waren bijna uitsluitend christelijke Oranjevereni- irdrag. I gingen. Na 1943 werden er echter :n mil- ook soortgelijke neutrale organisa- i klein-ties opgericht. geveer 60 procent personen j- - De motie, welke tot stand kwam na dat het lid de heer J. Hurkmans deze kwestie bij de rondvraag had aangesne- de regering wor_ neerkomt op pn- voorzitter verklaarde, dat het on- geleid werden door kasti 1alle werkzame de leden van het Koninklijk het Koninklijk om hun daden en hun persoonlijkheid: het belangrijkste dat zij door God over ons gesteld zijn. De feestavonden ■I de christelijke Oranjeverenigingen veranderen van ka rakter. Het „Aangenaam verpozen" gaat hef debatVoïifhhï»*F ï1 t"" be®loten' he effens* ook^het P!em a ak^ge*" ve£ «,?hn Frans-Tuneaische ge-aldus de voorzitter daarom is deze schil twee weken uit te stellen teneinde verandering niet fout. als de christelij- deze twee landen de gelegenheid te ge- j ke kern maar behouden blijft. Tegen sa- ïl'viüL onderhandelingen menwerking met neutrale verenigingen een oplossing te zoeken. I had mr. Wessels geen bezwaar, mits de Advertentie Een frisse, vruchtenwafel FRAMBESCA met dubbele vulling van frambozen- bessenjam en crème 53 ct. per 100 gram. De Kerk moet het zout der wereld bUJven en daarom moeten w(j ervoor oppassen, dat wc de bergrede niet ma ken tot een stelsel, waarbfj men netjes kan leven, twee maal 's zondags naar de kerk gaat, zondags niet gaat voet ballen enz. Dit betekent een geraamte, als de zaligsprekingen niet voorop gaan. Wij mogen, besloot spreker niet zwij- gen van de genade Gods. Dat vraagt offers en inspanning en een strijden om in te gaan. De slotsom van de bergrede is ..gaat in door de enge poort". Men moet zichzelf verloochenen, het kruis opnemen en Christus volgen. rustneid in DeamDtenxringen over de i gevolgen van de automatisering in hunj oOtPFVOOFFBcICl ÜOS? beroepen weg te nemen door het geven i t? bijzonder groot troepen weg van enkele cijfers, ln Amerika telde men in 1920 ln de industrie 39 pet. be ambten en 61 pet. arbeiders. In 1957 was de verhouding omgeslagen: 52 pet. beambten en 48 pet. arbeiders. Hier blijkt, dat de automatisering leidt tot een geheel andere werkwijze, waarbij het zwaartepunt komt te liggen op dc controle en het verwerken van bedrijfs gegevens. Op 25 mei was er bij het in- en koopbureau voor zuivel 17.674 ton bo ter opgeslagen, tegen 6827 ton per 25 mei 1957. In de week van 18 tot 25 mei werd 2866 ton boter geproduceerd tegen 2104 ton in de zelfde week van het vorig jaar. Advertentie Jaarvergadering N.Z.V. christelijke verenigingen hun beginsel niet prijsgeven. De secretaris, de heer J. M. Schot- burgh, deelde in zijn jaarverslag mee. dat momenteel 55 afdelingen bij de Bond zijn aangesloten, d.w.z. één min der dan een Jaar geleden: de N.O.V. „Rotterdam-Zuid" bedankte voor het lidmaatschap. De bezoekers van de bondsvergadering maakten 's middags een tochtje door de Utrechtse grachten, waarna zij rond geleid werden door kasteel „Haarzui- len". In 1959 zal de bondsdag in Den ^elder worden gehouden. Oranjeliefde Mr. J. Klaasesz, de commissaris van de Koningin in de provincie Zuid-Hol land heeft tijdens het congres van de Federatie van Oranjeverenigingen in Ne derland, dat gisteren en vandaag In Dor drecht is gehouden de nadruk gelegd op het belang van het aankweken van een diepe liefde bij de Jeugd voor het Oran jehuis. Voorts merkte hij op. dat nog te weinig Nederlanders overtuigd sijn van de waarde van de constitutionele monarchie en dat voor de Oranjevereni gingen In deze een grote taak la weg gelegd. Dit opvoedende werk. zo zeide de heer Klaasesz. is het minimum, dat we in onze liefde voor het Oranjehuis moeten verrichten. Deze Oranjeliefde heeft ech ter ook een bepaald maximum en dit ligt daar. waar de nieuwsg.erigheid de belangstelling voor het doen en laten van de leden van het vorstenhuis gaat verdringen. We kunnen de leden van het vorstenhuis geen groter dienst bewijzen, zeide spreker voorts, dan door hun persoonlijk leven te eerbiedigen. Het congres werd geopend door de voorzitter, de heer M. A. Smeenk, kolo nel b.d. der Koninklijke Landmacht, uit Den Haag. die wees op de groei van de Federatie: in 1955 ongeveer 85 aan gesloten verenigingen en nu ruim 150. Onder meer wees de heer Smeenk erop, dat de Federatie vertegenwoordigd was bij het overleg, dat op 6 januari werd gevoerd met de minister-president en de minister voor sociale zaken over het vrijgeven op feestdagen. Mr. Klaasesz steunde een voorstel, dat de afdeling Zeist deed. namelijk om tijdens het aan staande regeringsjubileum van de Ko ningin de jeugd bij dit feit te bepalen door middel van een schoolradio-uitzen- I ding. Hij nam aan. dat de landsvrou- die dit jubileum in stilte wil passc- hiertegen geen bezwaar zal hebben. Alles slaapt, terwijl er één spreekt. Zo heeft men de oude manier van catechiseren wel eens gekarakteri seerd. Maar tegenwoordig zijn overal tekenen, dat in dit oude beeld verandering komt. „Catechetische ver nieuwing" was dan ook het onder werp, dat op de agenda stond de morgenbijeenkomst van de tweede dag der 92e jaarvergadering der Ned Zondagsschoolvereniging, gisteren in de Haagse dierentuin gehouden. Ds. P. Roest, lid pari de Raad voor de Catechese der Ned. Herv. Kerk leidde dit onderwerp in. Als geen tweede kent deze spreker de kaart van het kerkelijk onderricht in ons land. Hij weet maar al te goed van de vele moeilijkheden, die er nog zijn te overwinnen van de tegenzin, die er b\j velen tegen de catechisatie leeft: van het ontzaggelijke verloop b\j de overgang van zondagsschool naar catechisatie. Toch bracht hij juist deze vraagstukken op de jaar- vergadering van de N.Z.V. aan de orde, omdat er een samenhang en een samenwerking moet zijn tussen zon dagsschool en kerkelijk onderricht. Beide toch groeperen de jeugd om de geopende bijbel. Ds. Roest wilde al dit geestelijk werk onder de Jeugd samenvatten onder de term „jeugdpastoraat" en wilde vooral zoeken naar wat zondagsschool en cate chese verbindt en samenhoudt. Uiter aard zijn er verschillen: de zondagsschool de kleintjes, de catechesse de groteren. Maar beide staan zij onder de ene op dracht van de Heei: ..Weidt mijne lam- meren". Daarom juist mag er tussen zondagsschool en catechisatie geen hiaat zijn Noch in geestelijk, noch in metho dische opzicht Het zondagsschoolwerk moet zich bezinnen op het bijbels ver antwoord zijn van haar boodschap. In dertijd heeft prof. Van Niftrik gespro ken over: kindergeloof in de branding van het leven. Hij wees hierbij op dei gevaren, die er liggen, als de zondags-' school bepaalde kinderlijke voorstellin-l gen teveel als legitiem bijbels naar, voren brengt, zodat er bij de verdere ontwikkeling van het kind in de puber-1 teit met veel kinderlijks, ook veel wat bijbels is overboord wordt gezet. An derzijds kan het ':erkelijke onderricht in engere zin (de catechese) ook veel leren van het zondagsschoolwerk in zijn nieuwe aanpak en methoden: filmstro ken, dia's, tekeningen, flanellograaf, fl3f° cn* M/roKïZilt.' delmaken, kortom he visuele element: als ook de zelfwerkzaamheid van het ;kjnd eji de zelf-ontdekking. •ndagsschool moet zich dan ook terdege bezinnen op haar taak voorbe reiding te zijn op de latere vormen menwerking methodisch wordt aange pakt. Contact met de ouders kan op dit punt zeer heilzaam zijn. Men moet zich bewust zijn van zijn blijvende verant woordelijkheid Heel het Jeugdpastoraat (van zon dagsschool tot en met de catechese moet gedragen worden door de door de her ontdekking van Gods liefde voor de jon- Seren. die op onze weg gekomen et is deze liefde, die vlndlni sten i het werk onder de bijv. het zonnebloem werk) catechisatie zelf. i ononderbroken werk- pastoraat, als daar zijn: kerkdlen- die ons activeert o Jongeren, het kerkelijk jeugd- j zaam te zijn. .,hd' 1''"'«lm. d, «tiool. Na hu referaat var. da Boeet voleda ÏHt dï^h.TÏ L.ta a f.* I/? k«r" letfaehlenwiaaelinj. waarna V jf—S .eeadlcit wUden aan in het hulahoudelyke deel der verfede- erkende ring de Jaarverslagen van secretaris en aan de penningmeester werden goedgekeurd en de aftredende bestuursleden werden har- Men moet zoeken naar nieuwe wegen P502®0' m tussen al dc verschillende facetten Des middags droeg de bekende Haag- 1 fasen van het Jeugdpastoraat een se voordrachtskunstenares Nel Oosthout hechte samenhang te krijgen. Ds. Roest, Paul Gallico's ontroerende novelle On- eroP- het bijzonder belangrijk sterfelijke dwazen" in solotoneel voor. it er tussen de leiders van deze' De Jaarvergadering werd des avonds verschillende soorten van Jeugdbemoeie-; besloten met een wljdlngsdlenst In de nis overleg komt. Hij bedoelt daar niet grote kerk, waar ds P. Lugtlghrtd row mee. dat er nieuwe commissies moeten ging en sprak worden gevormd, maar wel dat deze aa-l bew eging".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 7