CHRISTFUJK n Het ambt en de oecumene Predikantentekort de grote zorg van chr. geref. kerken Puzzel Een woord voor vandaag Kanttekening Christusbelijdeiiis kern van de verkondiging IVOROL Elke fond een Sneeuwwitje avaysm Prof. Von Ruler over ,,bisschopsprobleem,, JN Woord en Dienst heeft pro]. dr. A. A. van Ruler enkele belangwekkende artikelen ge schreven over het werk uan de commissie voor het ambt uit de Hervormde Raad voor Kerk en Theologie en een exposé ge geven t'on de vragen, waarvoor deze commissie is komen te staan. In het derde artikel stelt hij aan de orde de vraag: wat is de taak der Ned. Her tv Kerk in de oecumene terzake van het ambt? Dan komt o m. het bis schopsprobleem" om de hoek gluren. Nu zijn er. die zeggen: wanneer men het vraagstuk van het ambt werkelijk oecumenisch aanvat, dan kan men maar één ding doen. namelijk de bisschop aanvaarden terwille van de anderen en terwil- le van de zichtbare eenheid. Som migen in onze kerk stellen deze praktisch-oecumenische motive ring op de voorgrond. Anderen la ten meer doorschemeren, dat zij ook uit principiële overwegingen een bisschop willen. Soms zelfs met de gedachte, dat alleen een bisschop, die in de wettige lijn van de opvolging der apostelen staat, een garantie biedt dat wij In de waarheid staan. Dat kan dan nog op drie manie ren. Men kan de bisschop in deze zin aanvaarden, dat men de eigen ambtsdragers, althans sommigen (bijv. alleen de dienaren des Woords), toestaat of opdraagt, de wijding te vragen van een wet tige bisschop van een andere kerk. Een tweede mogelijkheid is, dat men de kerkorde zo verandert, dat in de eigen kerk op centrale punten een bisschop aanwezig is. De derde gedachte komt hierop neer. dat men elke dienaar des Woords tot (plaatselijke) bisschop maakt. In onze besprekingen van deze mogelijkheden is wel gebleken, dat men dergelijke wensen en ge dachten wel gemakkelijk kan koesteren, maar dat de vragen toch dieper en ingewikkelder wor den. als men zich realiseert wel ke wijzigingen zo'n bi*schop met zich mee zou brengen voor het be staande kerkrecht. De grondge dachte van het presbyteriaal-sy- nodale kerkrecht is toch. dat er wel degelijk episcope. opzicht, bisschoppelijkheid is. maar dat deze te zoeken is in het samen zijn van de ambtsdragers en de ambten. Reeds een consistorie, waar dienaren des Woords en ouderlingen bijeen zijn, is zo'n syn-odos, zo'n synode. Samen oefenen zij de bisschoppelijke macht uit. Is daarnaast als men de dingen van de kerkorde fijn aanvoelt werkelijk nog plaats voor een bisschop? Omge keerd: als er een bisschop komt, is het dan niet gedaan met deze grondgedachte van de presbyte- riaal-s.vnodale kerkvorm? Moet men hier. met andere woorden niet kiezen? A NDEREN zeggen: als men wer- lijk oecumenisch wil en in de wereldwijde ruimte van de kerk van Jezus Christus wil staan, dan moet men niet zo hangen aan die ambtelijke organisatie, men moet over de kerk vooral nr- (anisch-apostolair denken. De erk is geen instituut. Zij is nau welijks een gemeenschap. Ook dat is nog te star. Zij is veel meer een gebeuren. Daarin gaat. van Christuswege. alles vanzelf. De f.?Se'!?teJI een Jevende werke lijkheid. Dat behoort zij althans te zijn. Daarin zijn alle gelovigen geroepen tot dienst. En alles wat zij doen is de opdracht en het werk van de gemeente als geheel. Alleen zo gaat de gedachten- gang verder alleen wanneer men het in deze richting zoekt, kan men oecumenisch verder ko^ men; dat ambtelijke denken is een spaak in het wiel van de oecu menische beweging; in ieder ge val moeten wij de andere kerken alleen maar voorleven, wat het zeggen wil levende, actieve, ge tuigende gemeente in de wereld te zijn. Het zal duidelijk zijn dat ook op deze weg op de presbyterlaal- synodale organisatie een zware druk wordt gezet. Degenen, die zo spreken, kunnen zich niet alleen beroepen op vele oppermachtig heersende beseffen van de moder ne tijd die men de pergonallsti- Benoemd tot onderwijzer: aan de W Hovyschool (ulo) te Amsterdam de he ren J. L. Westhoff en A. Heins te Am sterdam: aan de Louise de Coligny- school i ulo i te Haarlem a'e heer M. Ha verkamp te Spijkenisse; aan de chr. ulo school te Leeuwarden-Hulzum de heer E. v. d. Molen te Surhuis ter veen. sche zou kunnen noemen. welke ook wijdverbreid zijn in het Pro testantisme. ZIJ komen ook op voor belangrijke trekken, welke onmiskenbaar eigen zijn aan het beeld van de kerk. dat ons in het Nieuwe Testament getoond wordt. Of zij alles opvangen, wat het Nieuwe Testament over de kerk en de ambten zegt? En of zij denkbeelden voorstaan, die op den duur oraktisch uitvoerbaar zijn T^R ZIJN ook mensen, die zeggen: -Lj als je vruchtbaar oecumenisch wilt werken, dan moet je eerst zelf iets zijn; dan alleen kun je een bijdrage leveren in het oecu menische gesprek; zo behoren wij als Ned Herv. Kerk juist uit oecu menische overwegingen van het ambt uit volle overtuiging op te komen voor het presbyteriaal-sy- nodale stelsel van kerkregenng als het meest zuivere en juiste. Ook dat is oecumenisch idealis me! De een gaat hierin verder dan de ander. Het verst gaat hij. die voor dit stelsel wil opkomen als datgene, waartoe hij alle an dere kerken wil oproepen en over halen. Veel minder ver gaat hij, die voor zichzelf en voor eigen kerk ten volle overtuigd is van het van Godswege geboden zijn van <jit stelsel, maar die dit sys teem toch op geen wijze aan an dere kerken zou willen aanbeve len. De presbyteriaal-synodalen hebben vanaf de zestiende eeuw steeds een tweezijdige houding aangenomen. Enerzijds hebben zij goddelijk recht in de presbyte- riale en synodale structuur bele den. Anderzijds hebben zij nog nooit beweerd, dat een mens zon der een ouderling niet zalig kan worden. 4 Beroepiiigswt-rk dufi te Apeldoorn (Van een onzer verslaggevers) In tegenstelling met andere jar< geloofsleven. Maar wij verzuimen zo vaak om te letten, dat het krachtenveld, waar in de Heilige Geest werkt, kosmisch wyd NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Werkendam: B. F C. de Groot te Vlissingen; te Ouderkerk a. d. IJssel: J. T. Doornenbal te Oene; te Wer kendam: B. F C. de Groot te Vlissingen. Bedankt voor Polsbroek en Vlist: K. Schipper te Waspik. GEREF. KERKEN OND. ART. 31 Tweetal te Musselkanaal: H den Boef. kand. te Groningen en H. Stolk, kand. te Het is de Geest is denis heeft geschapen. Wetenschap, cul- de Theologische Schooldag der chris- tuur enz. hebben eeuwenlang de vruchten telijke gereformeerde kerken ditmaal geplukt van het evangelie. De crisis be- «i»7 staat nu hierin, dat de boom veracht niet na pinksteren gehouden maar een j wordt waarvan men deze vruchten pluk- week later. Dit bleek de opkomst in j te cultuurcrisis, de secularisatie, de geen enkel opzicht te hebben ge- overwoekering door het materialisme is schaad. Gevolg gevend aan zijn taak in volle gang. om iets te verhalen van de lotgevallen j -„..„„i v.n„|.(. „,tnp I De gemeente van Jezus Christus wordt der school, beperkte de rector, prof. opgeroepen vandaag haar houding te J. Hovius, zich tot de mededeling dat bep,ien zij moet alle krachten inspan de school een zeer rustig jaar achter nen om missionair werkzaam te zijn. Dat zich had. is haar heilige opdracht. ZUn de chr. Belangrijker vond prof. Hovius het geref. kerken getrouw aan deze op- om de grote nood van de school en dracht" GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Kalamazoo (Michigan God, die de geschie- U.S.A. Neth. Rei. ChurchH- Rijkse.'i te Vlaardingen Van Nelle bestellen Druk jaar voor het Bijbelgenootschap Van Nelle bestellen Adv. ,N" LT PUZZLE NO. 236. 1.klein gebouwtje op 23. vroeger Zuiderz. eiland 24. bep boom 25. bepi haargroei 27. om kort te gaan 2» tot en met. afk 30. het niet lichtzinnig zijn 34. muzieknoot van de chr. gereformeerde kerken als geheel nog eens met klem aan de schooldaggangers voor te leggen. Dit jaar zal maar één candidaat de Theo logische school verlaten. En er zijn 72 gemeenten vacant! Pro]. Hovius verwees zijn hoorders naar het Schriftwoord: „Bidt de Here des oogstes, dat Hij arbeiders uitstote in zijn oogst." Dit gebed wordt niet verzocht, het wordt bevolen. Prof. Hovius stelde de vraag of de ge meenten en de leden persoonlijk wel ernst maken met dit bevel en hij sprak de hoop uit, dat bjj het komende admissie-examen velen zich zullen melden voor de opleiding tot predikant. In de middagvergadering bracht een an dere spreker, de missionaire predikant ds. M. Geleynse hetzelfde onderwerp ter sprake. Het is waar. dat er een tekort aan pre dikanten bestaat Maar laat men niet mnr».nv.r..1(.rinlr had m nL.S. Amsterdam-West wu nog veel Trctï UEr zifnda™ «*n ^tsprssk gehouden. Voorts maakte a»m»ntpn pn hchhen met elkaar mevrouw Den Braber de opbreng* 150 gemeenten en die hebben met eiKaar »vn.H. slechts zes inheemse predikanten. In som-1 mige gebieden ziet een gemeente maar I In het jaarverslag van het Nederlands Bijbelgenootschap wordt meegedeeld, dat de omzet over 1957 is gestegen met 51.639 in vergelijking met 1956 en thans i bedroeg 729.481. Vooral de levering van Bijbels aan kerken en scholen is zeer toe- Laat ons ophouden met zeuren over genomen. De goedkope gezinsbijbel is de atoombom, zei ds. Prins. Wij moeten thans verschenen in een oplage van 50.000 niet zo bang voor ons eigen leven zijn. exemplaren. Van de Galjardbijbel in de Laten wü liever gehoorzamen aan Chris- nieuwe vertaling zag een zesde druk het het evangelie te prediken. ijcht. groot 31.600 exemplaren. In de reeks - .- evangeliën in tijdschriftvorm kwamen bevel Brandt het missionaire vuur chr. geref. kerken? Jazeker, er is wel liefde voor de zending en voor Israël. Maar het missionaire vuur verteert ons niet. Het blijmoedige geloofsleven wordt teveel gemist. Maar juist de bewogenheid met de wereld is een der kenmerken van de ware kerk van de ware christen. Er is grote liefde voor de dominees en voor de bevindelijke prediking, maar er wordt zo weinig gezien van liefde voor de ongelovige mens. Ds. Prins, die aandrong op heroriënta tie, zette ook de oorzaken van dit gebrek aan liefde uiteen, maar wenste dat dit ..voor eigen kerkelijk gebruik" houden. 47.000 exemplaren van „Een nieuw begin' van de pers. een uitgave van het Evange lie van Markus met foto's uit het heden daagse Palestina; 22.000 Bijbels en 32.000 exemplaren van het Nieuwe Testament in het Hongaars kwamen eveneens ge reed. Voor Indonesië verschenen o.m. 20.000 afleveringen van het Nieuwe Testa ment in het Indonesisch in klein formaat, 30.000 afleveringen van de Toba-Batakse Bijbel en 25.000 exemplaren van het Toba- Batakse Nieuwe Testament in klein for maat, alsmede 7800 exemplaren van het Bijbelse leesboek in het Simalungun- Bataks. In het Zuid-Toradjaas verschenen 60.000 afleveringen uit het Oude en het Nieuwe Testament. Als kinderen werd ons al het verhaal verteld van de oude vrek, die voor de zoveelste keer in zijn kelder de gouden munten en het bankpapier ging tellen. Een windvlaag gooide de deur in het slot en hij kon er niet meer uit. Na dagen vonden de buren hem, dood temidden van zijn rijkdommen. Een zwart-wit-tekening? Misschien, maar de moraal van het verhaal is duidelijk: hij of zij, die op de materie al zijn of haar vertrouwen heeft gesteld, verkommert geestelijk, is levend dood. Geld en goederen kunnen in ons leven de grootste verzoeking betekenen. Het zal de rijke bijzonder moeilijk vallen in het Koninkrijk Gods binnen te gaan, zegt Jezus. Hij veroordeelt daarmee zeker niet het bezit, dat op zichzelf neutraal is. Maar vergeet niet, dat nooit en in geen enkel opzicht wij wat dan ook „op zichzelf" kunnen zien. Het gaat er maar om, of wij ons hart erop zetten. Of het beslissend is in ons leven, het één en het al. Is voor velen bij stijgende wel vaart het geloof niet in gelijke mate kleiner gewordenHet óók die grotere welvaart als een geschenk uit Gods hand aan vaarden is een zaak, die wij misschien wel met veel pijn en moeite moeten leren! S.E.R.-KAMERLID Van Nelle bestellen Adv. damescomité gevoerde bus- nrp jesactie bekend. De actie, bestemd voor - -| JP „n dl-,minee de bibliotheek der Theologische School het vil te leierlljk u om de» «vendel,end I»M« afgelegen gemeenten geregeld te be-, °P- zoeken. Beseffen de christelijke gereformeerde Van Nelle bestellen! Adv.I kerken in Nederland wel hoe rijk zij j zijn?, vroeg ds. Geleynse. Hier kan men' ongehinderd naar Apeldoorn komen om een schooldag te bezoeken. Maar voor de Toradjachristenen zou een dergelijk sa menzijn levensgevaar met zich brengen. Trouw aan opdracht Inplaats van de door ziekte verhinderde spreker ds. B. van Smeden te Rotterdam- Zuid betrad ds. J. Prins te Groningen de kansel om het woord te voeren over „crisis en opdracht". Er is een geweldige geestelijke crisis aan de gang, constateerde ds. Prins. De crisis is het gevolg van het werk. dat de Heilige Geest in de wereld doet. Wij zijn als kerken geneigd de Geest na pink steren naar de eigen intieme kring te Benoemd tot hoofd: van de Van Lö- ben Selsschool te Arnhem de heer J. Schuithei te Arnhem; van de chr. lagere school 'dorp) te Capelle aan de IJssel (per 1 sept. a.s. te openen) de heer J. J. Borst te Slikkerveer; van de Dr. H. Ba- vinckschool (ulo) te Groningen de heer 3. Meijer, thans onderwijzer aan die ichool. J Examen doen? I Bent U enige dogen voor die tijd I reeds onrustig, neem don Mijn- hardt's Zenuwtabletten, dan on- dervindt U reeds van te voren hoe rustig, beheerst en heider- denkend U er door wordt en blijft. Conferentie Geref. sociale arbeid De raad voor Geref. Sociale Arbeid zal op 20 en 21 juni in ..De Blije Werelt" te Lunteren een studieconferentie hou den onder leiding van prof. dr. R. Schip, pers te Amsterdam. De conferentie zal in twee secties worden ingedeeld, nl. een ter bepaling en afgrenzing van maat schappelijk werk en geestelijke volksge zondheid. onder presidium van ds. R. C. Harder te Amsterdam, en een voor bespreking van de mogelijkheden en moeilijkheden op het praktische vlak. onder leiding van ds. J. M. van Krimpen uit Rotterdam. Thema van de conferentie zal zijn: ..Maatschappelijk werk en gees- lelijke volksgezondheid". Referenten zijn mej mr. T. Wieringa en de heren dr. W G. Mulder, sociaal-psychiater van de gemeente Amsterdam en prof. Schippers De conferentie wordt vrijdagochtend door prof. Schippers geopend, zal 's mid- Confessionele vereniging op „Wolldschoten'', (Van een onzer redacteuren) MET twee referaten over on derwerpen, die de laatste tgd in kerkelijke kringen in het middelpunt van de belangstelling hebben gestaan, werd woensdag op het conferentieoord „Woud- schoten" het tweedaags congres van de confessionele vereniging geopend. Ds. R. Bijlsma uit De Bilt sprak over: ,,De Christusbelijdenis in de Hervormde Kerk van nu", een onder werp, dat betrekking had op de brief wisseling tussen dr. J. J. Buskes en dr. A. de Wilde in het orgaan van de Hervormde Kerk „Woord en Dienst". Prof. dr. A. A. van Ruler hield een referaat over „Heeft het nog zin om over Volkskerk te spreken?" en ging Van Nelle bestellen Adv. dags in secties vergaderen en 's avonds weer een plenaire zitting houden, waar de rapporten van de secties besproken worden. Zaterdag 21 juni worden er eerst sectievergadering gehouden en na de koffiepauze een plenaire zitting, waarna de conferentie om 12.15 uur zal worden gesloten. Aduei Van Nelle bestellen 41 ..Dan hebben we wat minder te «Jouwen, m'n beste Keith. Wat zal onze vermoeide vriend, korporaal Mil ler. dankbaar zijn... Dit is maar een kleinigheid." ..Ja." zei Mallory. „natuurlijk, 't Is maar een klei nigheid." Vijftien minuten later, m een neerstromende regen en bijna voortdurend belicht door de rafelige, ver takte bliksemschichten, kwam Casey Browns bemod- derde gezicht boven de rand uit. Ook de donder, spookachtig en hol daverend met de explosieve inten siteit die men in het hart van een onweer vindt, hield maar niet op; maar tijdens de korte onderbre kingen kon men Caseys stem met het Schotse accent duiaebjk verstaan. Hij gaf een opgewonden uiteen zetting van zijn ervaringen en had daar alle reden toe. Bij de bestijging had hij twee touwen tot zijn beschikking gehad; het ene liep vsn nagel tot nagel omhoog en hot andere was het touw dat Andrea had gebruikt voor het ophijsen van de bagage Casey Brown had dit laatste touw om zijn middel vastge maakt met een paalsteek, masr die paalsteek was een schuifknoop gebleken en zodoende had Andrea's energieke medewerking hem bijna in tweeën gekne pen Hij zat nog uitgeput in het gras, het hoofd tus sen de knieen en de radio nog op de rug gebonden, toen twee rukken aan Andrea's touw de komst van Dusty Miller aankondigden. Weer verliep er een kwartier, een eindeloos kwar tier waarin ze. telkens als het tussen twee donder slagen in even stil was. aan het geringste geluid een vijandelijke patrouille meenden te herkennen alvo rens Miller langzaam uit de donkere schoorsteen ver rees HU klom rustig en regelmatig, maar toen hU de rand had bereikt, tastten zijn handen onzeker over da toplaag Onderzoekend boog Mallory zich naar hem over en keek in het magere gezicht; beide ogen waren stijf dichtgeknepen ..Kalm aan. korporaal." adviseerde Mallory vrien delijk. „Je bent boven." Langzaam opende Dusty Miller de ogen. keek langs de rand rilde en krabbelde toen haastig op handen en voeten naar de luwte van de dichtst bij zijnde rolsteen. Mallory volgde hem en keek de Ame- De kanonnen van deer AllSTAII MACIIAN met dit onderwerp in o.m. op de bro chure van dr. Berkhof Theocratie en eschatologie". De leiding van de conferentie berustte bij ds. C. M. Lu- teijn uit Groningen. Verklaring In een zeer uitvoerig en knap betoog, waarnaar met aandacht werd geluisterd, constateerde ds. Bijlsma. dat de oude Christusbelijdenis als kern van de ver kondiging in het heden gehandhaafd moet blijven en dat het daarom nodig is, dat de Kerk zich uitspreekt ten aan zien van hetgeen zij bedoelt met het be lijden van de zelfopenbaring van de Drie-Enige God volgens art. 10 van de Kerkorde. Naar zijn mening zou de ver klaring als volgt kunnen l iiden: 2 Het worde duidelijk, dat het in het belijden van de zelf openbaring van de Drie-Enige God gaat om de con crete en actuele verkondiging, de Kerk in al haar facetten van pre diking en onderricht, apostolaat en pastoraat; 2 het worde duidelijk, dat deze ver kondiging moet uitroepen de grote daden van Israels God in en aan Zijn volk, zoals die in Jezus Christus tot vervulling zijn gekomen; 3 het worde duidelijk, dat de Chris tus Gods dezelfde is als Jezus van Nazareth; 4 het worde duidelijk, dat Christus doet en zegt wat Hij is, zoals Hij is, wat Hij doet en zegt; 5 het worde duidelijk, dat in de mens Jezus Christus God vol-uit tot ons komt, evenals wij God niet ten volle kennen, dan alleen in de mens Jezus Christus. Het referaat ontlokte een zeer uitvoe rige gedachtenwisseling. Dr. Buskes o.a. zei. dat hij alleen maar vragen wil de stellen en niet debatteren omdat het daarvoor nodig was dat hij eerst het re feraat nog eens doorlas. Met de verkla ring was hij het niet geheel eens. Hij vond haar te zwak. zelfs zo zwak. dat hij van oordeel was, dat iedereen het er mee eens kon zijn. Is het niet ge wenst, zo vroeg hij, dat in de verkla ring wordt ingegaan op de verhouding tot andere godsdiensten? Ook de vraag J^E richtlijnen van de regering, dat er geen Kamerleden meer be noemd zullen worden tot Kroonlid van de Sociaal-Economische Raad, en haar oproep tot de organisaties van werkgevers en werknemers om geen Kamerleden meer af te vaardigen naar het toporgaan van ons bedrijfsleven, hebben deze week in de Tweede Ka mer de nodige opschudding gewekt. Uit het debat, dat dinsdag j.l. is ge houden, is duidelijk gebleken, dat de meerderheid van de Kamer dit regeringsstandpunt niet erg heeft kunnen waarderen. Deze meerder heid had juridisch het gelijk aan haar zijde. Wat dat betreft spreekt artikel 6 van de wet op de Bedrijfs organisatie duidelijke taal. Er kun nen bij algemene maatregelen van bestuur regelen worden gesteld om trent de onverenigbaarheid van het lidmaatschap van de S.E.R. met andere werkzaamheden. Maar bin nen twee maanden, aldus dit arti kel, zal de regering een wetsvoor stel moeten indienen om deze al gemene maatregel van bestuur te bekrachtigen. Er is dus geen twijfel aan, dat de nieuwe richtlijn van de regering niet bijzonder elegant is t.o.v. de wetgever. Zonder een algemene maatregel van bestuur uit te vaar digen en dus ook zonder wettelijke bekrachtiging daarvan is nu be paald dat Kamerleden geen Kroon lid van de S.E.R. kunnen zijn. Als de regering dit standpunt wil hand haven, zal zij er goed aan doen dit op duidelijke, in de wet omschre ven wijze, aanhangig te maken. De vrije organisaties hebben slechts een aanbeveling gekregen om zo min mogelijk Kamerleden naar de So ciaal-Economische Raad af te vaar digen. Tegen deze aanbeveling is juridisch uiteraard niet veel in te brengen, al zouden wij het juister hebben gevonden als de regering zfth onomwonden had uitgesproken over de al of niet verenigbaarheid van het Kamerlidmaatschap met het lidmaatschap van de S.E.R. Nu ligt de zaak zo dat de regering deze combinatie liever niet ziet, maar dat zij haar ook niet wil ver bieden. Voor dit verbieden is niet veel reden. Het is onmogelijk be paalde misstanden aan te wijzen, die het gevolg van de combinatie van deze functies zijn. De mogelijkheid bestaat dat de vrije organisaties zich van de aanbeve ling van de regering niet veel aan trekken. Uit het Kamerdebat is hen wel gebleken, dat een wetsontwerp om de combinatie onmogelijk te maken niet veel kans van slagen zal hebben. Toch geloven wij dat de organi saties er verstandig aan doen, wel rekening te houden met de oproep van de regering. Voor een goed functioneren van de Sociaal-Econo- i raische Raad is het gewenst, dat er zo min mogelijk Kamerleden zit- ting in hebben. De bestedingsnota - van de regering bijvoorbeeld was 1 vrijwel geheel gebaseerd op het rapport van de Sociaal-Economische Raad over onze financiële en eco nomische situatie. De Kamerleden die verantwoordelijkheid droegen voor de opstelling van dit rapport konden zich uiterst moeilijk van de bestedingsnota van de regering los maken. Een doelmatige spreiding van de verantwoordelijkheden komt de de mocratie slechts ten goede. Ook in ons land zullen we moeten oppas sen dat niet te veel functies door slechts enkele personen vervuld worden. Hoewel we dus niet veel waardering kunnen opbrengen voor deze wijzt waarop de regering deze zaak hcefi getracteerd, achten wij het ver standig als regering en organisatiei de combinatiezucht niet overdrijven GEZONDE VERHOUDINGEN /~)P een wijze waarvoor men alleen maar waardering kan hebben heeft de middenstand een moeilijk conflict opgelost. Wij bedoelen de cadeau-verstrekking in de vorm van koffie tegen gereduceerde prijs bui- nadruk op aangedrongen voor d( hel duur van het conflict de strijd oj on< beheerste wijze te voeren, ter voor 'n koming van allerlei nieuwe tegen 8ch akties. Hieraan is door partijen gevoli T ten de levensmiddelenbedrijven. Zo gegeven. Het langdurige gesprei oppervlakkig leek dit koffie-conflict dat volgde is daarna eveneens me een minder gevaarlijke zaak, maar succes bekroond. Men kwam tot eei de kwestie hield in zich het gevaar, gemeenschappelijke verklaring Ter toelichting dient vermeld dat flict wordt gestaakt. test de wet tot beperking van het cadeau- Maar men heeft het cadeau-pro stelsel, waarbij vooral de midden- bleem breder gezien dan alleen he g. stand belanghebbende is, in de prak- koffie-conflict. Cadeau-vcrstrekkini de j tijk lang niet waterdicht blijkt te ga at bij de middenstand immers al der zijn. Allerlei cadeau-akties zijn nog tijd ten koste van de omzet in eei 0f i mogelijk en in bepaalde vorm wor- andere branche. ben den zij zelfs nog door de wet ge stimuleerd. Voor de textieldetaillisten en de standers niet tegenover elkaar b« w»n horen te staan in de concurrents ™er strijd, maar naast elkaar. den aanleiding geweest een aktie In de nabije toekomst zal een gt te beginnen tegen de bemiddeling mecnschappelijke commissie van s» S G menwerking de vele nog bestaand part cadeau-akties gaan bezien. Wc sprt raac en luxe artikelen tegen gereduceer- ken de hoop uit dat ook de betrok ties de prijzen. Zij gingen op hun beurt ken fabrikanten en commerciëllijst over tot de verkoop van koffie en middenstandsorganisaties in de uv vensmiddelensector begrip zulle*1 rikaan- onderzoekend aan. „Waarom deed je je ogen dicht toen je boven was." „Dat deed ik niet." protesteerde Miller. Mallory zei niets „Ik had ze beneden al dichtgedaan." legde Miller vermoeid uit. „Toen ik boven was. deed ik ze pas Ongelovig keek Mallory hem aan. „Wat? De hele klim?" „Ik heb 't u toch al eerder gezegd, chef", zei Miller klagend „Al in Castelrosso. Wanneer ik de straat oversteek en op de stoep stap. moet ik me aan een lantaarnpaal vasthouden vanwege de dui zeligheid Hij zweeg even. keek naar Andrea, die pen! Vrees. Angst. Paniek. Doe wat ge vreest en ge kunt ervan op aan dat de vrees zal sterven. Een maal. tweemaal, wel honderd keer herhaalde Andy Stevens deze woorden bij zich zelf als was het een litanie Een psychiater had hem dit vroeger eens verteld en nadien had hij het wel een keer of tien gelezen Doe wat ge vreest en de vrees zal zeker sterven. De menselijke geest, hadden ze gezegd, heeft enge grenzen en kan slechts één gedachte te gelijk bevatten, slechts één impuls tot actie ver werken. Zeg tegen Je zelf: „Ik ben dapper, ik krijg deze vrees eronder, deze dwaze, zinloze paniek, die slechts in mijn eigen geest is ontstaan", en omdat de geest slechts één gedachte tegelijk kan bevatten omdat denken en voelen één zijn, zul je dapper zul je je vermannen en zal die vrees als een in de nacht verdwijnen. En dus had Andy Stevens zich al deze dingen ingeprent. Maar de scha duwen waren alleen maar langer en donkerder ge worden. langer en donkerder, en de ijzige klauwen van de vrees knepen wreder dan ooit in zijn doffe, vermoeide geest en in zijn samentrekkende maag. Zijn maag. Die bonk gemartelde, wriemelende ze- over de taak nuweinden vlak onder zijn middenrif. Niemand zou van ar» 10 ooit dit gevoel kunnen begrijpen behalve zij wier af- een uitvoerig debat betrokken. Dr." W. getobde geest het opgaf en die voor de laatste, to- j de Wilde uit Den Haag betoagde dat tale ineenstorting stonden. Golven paniek, walging en de synode eveneens is gebonden aan een zwakte wrongen zich door zijn dichtgeknepen keel gang van zaken in de Kerkorde neerge- naar een sombere juitgeputte geest - een geest dietegd en dat veranderingen van de ge- zich met machteloze vingers aan de rand van een meente uit naar voren moeten worden afgrond vastklemde, een afgematte, verscheurde gebracht geest, die hij slechts tijdelijk beheerste en zich wild verzette tegen de lawaaiige eis van een reeds tc zwaar beproefd zenuwstelsel dat hij zich zou laten gaan en de gewonde vingers zou openen, die zich zo' Met niet minder belangstelling werd krampachtig om het touw klemden Het was zo ge- geluisterd naar prof. Van Ruler, die makkelijk. „Rust na arbeid, haven na stormachtige i o rn> betoogde, dat het bij de Volkskerk zee." Hoe waren de beroemde woorden van Spenser1 saa; om het wezen, de roeping en de ook alweer? Luid snikkend rukte Stevens weer een j Potentie van de Kerk van Jezus Chris- nagel uit de rotswand, wierp het ding honderd meter J"s- "ct. zou kunnen zijn, dat deze ka-1 beneden zich in de wachtende zee. klemde zich weer tholiciteit van de Kerk het best bewaard tegen de rotsmuur en klauterde wanhopig omhoog 1S gebleven in de Hervormde Kerk. Vrees Heel zijn leven was de vrees zijn metgezel j IJ33.1.5?" dan alleen de strekking geweest, zijn tweede ik. altijd vlak naast hem of dicht in de buurt, direct binnen bereik. Hij was aan die vrees gewend geraakt, was er somtijds mee verzoend, maar de ellendige verschrikking van deze nacht ging ver boven een dergelijke tolerantie of vertrouwdheid uit. Nooit had hij geweten dat et Iets als dit bestond, maar zelfs in al zijn angst en ver-' warring besefte hij flauw dat zijn vrees niet veroor- j zaakt werd door de bestijging zelf Zeker, d- rot«-| ls verouderd wand was steil, nagenoeg verticaal, en de bliksem, de ijskoude regen, de duisternis en de brullende don der warei schouwd m thee. Uit de organisaties zelf zijn toen kort tonen voor deze constructieve das daarna stemmen opgegaan die gen om een gesprek en nadere be zinning. In deze is een belangrijk en lofwaardig initiatief uitgegaan de christelijke organisaties. Bij die de middenstand gesteld heeft, Pgen( dat zij zullen meewerken aan hlgehc tot stand komen van gezonde coraer currentieverhoudingen binnen d dd. middenstand. «lot« het gesprek dat werd gearrangeerd Wellicht dat dan te zijner tijd ookie; Verouderd hebben andere Kerken het karakteris- tiek-zijn van Kerk in de herinnering te rug te roepen. Uitvoerig besprak prof. Van Ruler vervolgens de samenstellen de delen van het begrip Volkskerk Zijn eindconclusie luidde, dat het weinig zin _i -sj^jM|--het begrip Volkskerk te blij- dat de discussie hopeloos trad de heer H. de Mooy, voorzit ter van de commissie van overleg van de middenstandscentrale en voorzitter van de Christelijke Mid denstandsbond, als bemiddelaar op. In eerste instantie heeft hij er met de mogelijkheid onder ogef133 kan worden gezien van een wijrïe^® ging van de wet tot beperking v*eni' het cadeau-stelsel, zulks ter tegltend moetkoming aan de moeilijkhede tot van de middenstand. ondc Van Nelle bestellen ^v' J Vlaardingen; haai en ue uuiaicima en ut u,„,- Vandaag werd de conferentie voort- enachtmis."Vaar* technisch bij-" IJ"®4- In de morgenuren was er een vas de bestijging eenvoudig: het touw reik- bestuursverkiezing. Daarna sprak de top en alles wat hij te doen had. was ds. R. Bijl over het onderwerp: „Hoe het te volgen en onderwijl de nagels te verwijderen bouwt men tegenwoordig een gewone (Wordt vervolgd.) 1 «temeente ao?" Kerst te Waalwijk (Frans) M. C. van Benoemd tot onderwijzer aan de Wipolit Veelen te Den Haag (Duits), J. H. A. lem van Oranjeschooi te Apeldoorn: 1 Oo Bertens, Aalst (Engels), mejuffrouw J. de Boer te Barneveld: aan de chtesta 5 te Raamsdonk ivoor-|nat. ulo te Kampen: J. A. van d<paga indenarbeid), mevrouw. Kamp te Sneek. aan de Ireneschool ;n Bos te Sprang-Ca- Voorburg: C. Middelraad te Valkei. pelle (naaldvakken); aan de vrijge- burg (bij Leiden); aan de chr. schol 1 maakte h.b.s. te Groningen: K. E. Buf- te Oldekerk (Gr.): J H. Bultena 'van finga te Kampen 'Engels». G. J. Vrij- Muntendam; aan de in september reed: moed. drs., te Zwolle (Grieks en La- openen chr. ulo te Renkum-Heelsum: 'trekl tijm. H. Jaspers te Schoonhoven: aan de ch Do Benoemd tot hoofd van de Emma-|ulo te Alblasserdam: L. Lodewijk 'raad school voor g.l.o. te Rotterdam: A. van Zaltbommel; aan de geref. ulo te Midoen Hartingsveld te Barendrecht 'Smits-1delburg: J Zwart te Oostkapelle: aijjet hoek); van de in september te openen de Julianaschool te Amstelveen: WarV g.l o.-school te Rotterdam-Hillegersberg Overweel te Amsterdam: aan de ch I aan het Midaspad: W A. Pleijzier te burgerschool voor ulo te Hillegom: e' Leiderdorp; van de Prinses Juliana- van Winkel te Djakartaaa- de chr°P school te Papendrecht: M. Dijk te Nij- ulo te Voorthuizen: C. Russcher te Wai resul kerk: van de chr. nat. ulo te Kampen, dinxveen; aan de De Savornin Lohmaiook P den Ouden te Brussel; van de Wil- school voor ulo te Hilversum: K. V Oranje kleuterschool te Apel-Coppoolse te Emmastad (Curacao). doorn: mejuffrouw G. H. Klein Bekkink te Hardenberg; van de nieuwe school Westwijk te Vlaardingen: F. Siegert te Van Nelle bestellen Adt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2