BESCHAVING,- CIVILISATIE, CULTUUR ■oóe St DRAMATIEK BIJ VERDI POEZIE BIJ GRIEG JAN H. EEKH Cultureel venster PABLO CASALS ZONDAGSBLAD Overeenkomst verschillen I EN kan geen krant of tijdschrift opnemen, of een of ander verband het woord cultuur tec gemeenteraadsvergaderingen ten plattelande wordt gesproken de nood over culturele belangstelling, cultuurspreiding en dergelijke zaken. Een preek, waarin het woord cultuur niet genoemd wordt, is nauwelijks denkbaar. En dan zijn er nog verwante begrippen, zoals beschaving en civilisatie, waarbij men beseft dat hier zowel hot dier bang is. Hij ként religie; overeenkomst als verschillen in nuance aan te wijzen zijn. Naar aanleiding van een verzoek namens verscheidene lezers volge hier een korte, populair gehouden uiteenzetting. Beschaving Beschaving is het kenmerkend Ook hiervan Nederlandse woord. Dit woord kan men op tweeërlei wijze ge- «.«„v..,*.. bruikem naar de letterlijke "bete- heeft" mderschat i wetenschappelijk schat. En is gebruikt geweest en nog wel gebruikt wordt. Om met dit laat ste te beginnen: in deze ruimere betekenis komt de term bescha ving overeen met de term cultuur. Men spreekt dan b.v. van op- v komst en verval van de Griekse beschaving; men heeft het over de westerse beschaving, men somt ]\/TAAR alvorens beschavingstijdperken op en zo spreken, diene Er gaan dan ook vandaag te staan bij de komt In tuur hem heeft meegegeven: bek, Aa P°te"n- hoeven, hoorns, slurf. De zwakkere mens maakt van deugd en maakt een hamer, sterker dan z een kraan, langer dan een wagen sneller dan zijn voe ten. een lancet, scherper dan zijn nagel. HIJ maakt -houding tot het bovenpersoonlijke. Hij heeft en dat geldt ook voor de primitief vaardigheid, bewust overleg, taal, bewustzijn, religie, overlevering, de natuurstaat, dat kunst. Hij is een historisch we- men« zen, kent zedelijke verantwoorde lijkheid. Het werktuig: de bijl, de dat Ploeg, het wiel. het wapen, de kijker, het vliegtuig, het radar- apparaat, het electronisch brein, is representatief voor alle cultuur; het verschaft een aanvulling op van de ontoereikendheid van het men nen selijk lichaam, ja zet een natuur- cul- 'tjh tekort om in een technische ZATERDAG 3 MEI 1958 DE KUNSTENAAR Oriw UIT BRUGGE Waar Churchill schilderde en werd geschilderd (Van onze kunstredacteur) U kent hem nog niet? Of misschien hebt ge eens zijn naam gelezen. Misschien hebt ge eens in Brugge voor zijn huis gestaan. Hel 14e-eeuwse huis aan de Quai des Mar- briers. oftewel Steenhouwersdijk. Op de enorm grote zolder heeft hij zijn atelier, dat nog voorzien is van een galerij. Daarop staan de concertvleugels van zijn vrouw, een con certpianiste van bijzondere begaafdheid. Een stijlvolle woning, zowel naar het uiterlijk als wat de inrichting be treft. Antieke kunst van veel waarde vindt ge er. Een klein palet met heel sierlijk de i teruggeko- Men heeft leren inziei de Verlichting de primitieve heeft onderschat cn dat de Ro mantiek hem mateloos heeft gekomen 1 veel diepere conceptie het begrip beschaving: zo is ertoe gekomen te spreken va tuur in de zin. waarin dat tegen woordig gebruikelijk winst rijke betekenis de voorkeur ge ven en het algemeen gebruikt wil len zien. Men moet dan maar niet aan schaven en bijschaven den ken. Dat doet men toch ook niet wanneer men een beschaafd man of een schaafde vrouw noemt! Inderdaad lééft het woord schaving" nog ten aan zien van het menselijk gedrag in het sociale verkeer. Begrippen als Innerlijke beschaving, aangeboren beschaving hebben nog steeds een f>ositieve klank. Met emand onbeschaafd te noemen geven wij te kennen dat hij zich niet behoorlijk kan gedragen. Wie weet hoe het hoort en zich daarnaar ge draagt vertoont althans uiterlijke beschaving. En omdat onze beschaafde omgangsvormen geba seerd zijn op wat behoorlijk en onbehoorlijk wordt geacht, welke denkbeelden in Westeuropa terug gaan op de christelijke ridder schap. heeft het begrip bescha ving een duidelijke christelijke in slag. Men moet de ander :*-- het volwaardig staatsburgerschap de mens. Men denkt hier aan geordende samenleving, poli- rechtspraak. handel en indus- verkeer enz. „Civilisatie" zet iemand zich af tegen rechteloosheid en maai n be- barbarisme. Civilisatie klinkt dus rang Nederlandse oren wel zo onge- de^ vulpen, er als beschaving. De in Frank- Bij de primitief liggen de be- langrijkste cultuuruitingen nog in- VIIISOTie ééngevouwen: een rituele dans cultuur te met gezongen tekst is religie, lite- even stil ratuur, danskunst, muziek en dra civilisatie. ma inéén.' Bij de gecultiveerde mens is er specialisatie, een uit ééngaan van religie en kunst, en voorts een uitééngaan van litera tuur. beeldende kunst, muziek en dans. Natuurlijk is het verschil tussen een Australische neger en een Westeuropese professor groot, welbezien is ook een boeme- DE ZONDERLINGE AVONTUREN VAN MENEER PEACOCK bevestigd. En dit alleen is eigenlijk al het visitekaartje Het typeert hem in zijn kleurgevoel, in zijn romantiek, zijn verlangen naar sier en naar schoonheid. Voor dat huis zat Churchill vele malen te schilderen en in dat huis heeft Churchill ook geposeerd. Meester Storie, zoals de bewoners van Brugge hem noemen, heeft een groot portret van de Engelse staatsman ge maakt. En in het gastenboek, dat José in zijn woning heeft liggen en dat namen van vele internationaal befaamde schilders. musici en literatoren bevat, staat ook de naam van Churchill. Hij is een groot bewonderaar van Storie. In de Art Gallery Jordaens te Gent heb ik dezer dagen José Sto rie opnieuw ontmoet, heb ik nieu we werken van hem gezien. En weer kwam toen de gedachte aan de echte Vlaamse schilderkunst vroegere tijden, aan de schoonheidsdronken schilders. Men ziet ze weer voor zich: Ja cob Jordaens en Daniël Seghers, de dancings, ofschoon ï™J.S°'W!£s„en Jan Siberechts, op: „J. Storie", is aan de buitendeur schreef geesiig boek weten kan In zijn nieuwe boek, De zonderlinge avonturen Peacock, uitgegeven door G. F. Callenbach N.V. te Nijkerk, spreekt de Vlaamse afkomst van Jan H. Eekhout gezonde leut met een ondertoon van en eigenschap van de Noord-Nederlandse Itteratuur, maar veel van de Vlaamse en Franse. Maar de kwasie luchtige toon verbergt voor de aandachtige lezer toch niet dat het verhaal is ontstaan aan diepere gedachten die verband houden met God en het eeuwig cultuurproduct, evenals zijn, dat reeds spreekt uit het motto: ,£>ife is a gift of God. a glorious adventure full of surprises." inci weien Ivan vvqi ci in Abraham Janssens en Kasper de enkele danser omgaat. Wel- grayer, ja ook Petrus Paulus Ru- licht danst hij of zij uit Godszucht ,"1 en Antoon van Dijck De he- en vermag de danser niet op te le Vlaamse schildertraditie uit eens duidelijk. De stijgen doorheen de muziek, wel- vroegere tijden wordt voortgezet speciale ke gij „jazz" te zijn zegt. muziek, j°orir s oud-leerhng Mild Men noemt cultuur zowel de culturele activiteit als de 11C som van de producten spei van die activiteit. Dit even in het voorbijgaan Cultuur is altijd reli- Het is alzo een fijn geestig zijn werk een apart geluid geeft. gedachten en gebeurte- Ook al zou de auteur niet vermeld ,®d omdat God niet vernietigd zijn, de aandachtige lezer zou het kan ^°Fde": herkennen als het werk van Eek hout. Beeldend voor dit boek is klanken als de Kunstacademie van Brugge. waar hij les kreeg van Flori van Acker en waar hij een 1ste prijs won. Later studeerde Storie nog aan de Académie des Beaux Arts te Brussel bij F. Aerts, Jean Del- ville. Herman Richir. Ook bij Sir Alfred Gilbert aan de Royal Aca- demy te Londen en bij Lucien Si mon aan de l'Ecole Supérieure des Beaux-Arts te Parijs. Zo'n rijk vertrouwen koester U oordeelt mild, vader. Ik oordeel juist, broeder. En de atoombom, die de reld vernietigen kan ereld wordt niet gieus bepaald. Rond de den genoemd en omgekeerd, of het gesprek Boeddhi: danisme. Christendom, zijn rijke cultuurvormen ontstaan. Ook kan van de vergoddelijking van een vorst de stimulans uitgaan tot te zijner ere: de Farao' in Egypte, de Babylo nische en Perzische wereldreligies: het niet te humoristisch Mohamme- ernstig te worden genomen, i j. Meneer Peacock is het type een simpele ziel, die in zijn den- Peacock dat volkomen ken de dingen derbaarlijke uei g»|ucft van mciicci reatucii Vertrouwen wordt uit liefde met Franciscus. Als de laatste de hem wijst op zijn aanklevende aardsheid, beaamt broeder Peter Klei in museum r de liefde vertrouwen zijn het. En ik die een heilige had digt tot verrassende conclusies ter, cultuur komt. De stuwkracht vah zijn le- T- i. ven z„n grote verering Franciscus van Assisi, w wandel zozeer deel ik schier toe ko- diens staat drijft. Maar dan stuit hij op diger dan de wereld i mender achten dan zichzelf, be- civilisatie denkt Ook Lodewijk XIV ering is geworden, dat hij als reld rijk en Engeland gangbare term als absolutistisch vorst heeft met vanzelf ..civilisation", hoezeer ook ver- name de barokcultuur sterk ge- schillend uitgesproken, betekent stimuleerd en beïnvloed. De mens ongeveer hetzelfde wat wij onder streeft niet alleen naar rijkdom, cultuur verstaan, maar in Duits- macht, roem en eer. maar heeft land onderscheidt men duidelijk ook de primaire behoefte te func- tussen Zivilisation en Kultur: bij tioneren in een groter, bovenper- mijn zonden te zegenen. Zon den zijn zaden. Ze kunnen rijk ontspruiten. Maar de zonden van de we- willen zijn Peacock zichzelve aan. Tot zover dit citaat. Wie dit boek met aandacht leest zal er ongetwijfeld veel schoons in vin- H1ERM. STEGGERDA De huidige wereld i het nuchtere en onheilige leven. Verrukkelijk soonlijk geheel, de behoefte De troosteloze afval van God in alle landen De zuiveren blijven over. On- zuiveren komen tot zuiverheid. Er gaat minder verloren dan men scheiden de laagste plaats houden, lijk aan stoffelijke beschaving en te dienen. Deze drang leidt tot ning echter op naaste en wat dies meer zij. Een voudige gelovigen uit vroi milies vertonen soms (ni tijd!" zulk een aangeboren nerlijke beschaving, die eenvoudig uit fijngevoelige voortkomt. Rede Men moet civilisatie tegen elkaar uitspelen; het b e h dezelfde zaak. kelijke wijze. Zo alleen een gelukkig mens. Vandaar dan ook Eekhout's thema: De man tergang des Abendlande*"dat Cultuur ziet ...de jaren na de eerste naastenliefde reldoortog grote opgang ma beweerde dat een cultuur een soort plantaardige groei ver- ET WOORD beschaving is dus tooit en zich ontwikkelt uit barbarendom, via civilisatie, cultuur, om dan in de loop op het schep- groen. Ze zeiden: „Je hebt Dezulken Niet pend vermogen en de scheppende blauwe gitaar, je speelt de dingen Men vreest God indrang; civilisatie meer op de neerslag van de culturele activi teit in de samenleving. Civilisatie is meer de buitenkant, cultuur meer de binnenkant. wel bruikbaar gangbaar waar het gaat het menselijk gedrag. Maar eer men de ruimere beteke nis wil, stuit men op moeilijkhe den. In de 17e en 18e eeuw name lijk werd sterk de nadruk gelegd op de rede. Het woord beschaving Ten slotte: de plaats christen is niet tegenov der eeuwen weer af te zakken ta de cultuur. We! is er de tot civilisatie en onder te gaan in barbarij. De cultuur van het avondland, zei hij, zinkt terug de v< cirilisatie; grote steden, 1 die door het ontwikkelde verstand waren opgesteld. Een volk beschaven betekent dan: het broekjes aantrekken, lezen schrijven leren, kortom aan primitief de spelregels bijbren- b rek i creativiteit oorspronkelijkheid. De enige houding van de intellectueel de was volgens Spengler, op zijn post te blijven als een wachter van de ware cultuur, om dan bjj de catastrofe onder te gaan zoals die soldaat in Pompeji, die Vandaar ook de (tegenwoordig niet if gevlucht en zich op zijn spanning ■htde hof te bou- iren enerzijds en -achting van Christus' we- -komst aan de andere kant, tussen cultuuropdracht en escha tologie. zoals men dat noemt, maar „zalig is de dienstknecht. gebrek dien de heer bij zijn komst zó be- zoals ze zijn." Hij antwoord de: „De dingen zoals ze zijn ver anderen op de blauwe gitaar... En hiermede is de inhoud eigen lijk volkomen gekarakteriseerd en wat zullen we meer zeggen He inhoud van dit boek" juist de transformatie van nuchtere feiten in het leven van meneer Peacock maken de beko ring' van het boek uit en daarvoor moet men het lezen. Dit plezier is thans aan de lezer' Jazz enigte Vader, •n tracht de ergeten in dancings. Men beweegt de voeten op schetterende muziek, honende klanken. Jazz. Het is goed, dat men de voe ten in dans beweegt, broeder Pe ter. David danste voor de Arke Want des Verbonds. Ik heb nooit ge- de danst, doch ik geloof nu, dat ik het zou willen doen. De dans is meer dan gestamp alleen. Ik ver moed, dat Adam reeds gedanst heeft. De dans is de eerste men selijke poging geweest om te vlie gen, zich los van de aarde te heffen in de heilige Eigen stijl beffen in de heilige ruimte, ns eerder op Godwaarts te wieken. Later zegt zig «al vinden" (Matth. 24 46). 8?wej C. RIJNSDORP. verantwoord woordgebruik, dat met welgevallen. Neen. Bij hen leerde hij het vak ken- uc nen dg kunstliefde had hij van het zijn vader, een antiquair. Reeds 6 generaties lang is dat middeleeuw se huis te Brugge in het bezit van de familie Storie. En al die gene raties door is het huis een klein museum geweest. Kan men het José Storie kwalijk nemen, dat hij door die eeuwenoude schoonheid om hem heen niet is gaan experi menteren, niet modern is gaan doen, niet deformeren' zocht schoonheid en hij vond schoon heid. Die schoonheid zocht hij in de na tuur: de weelde van bloemen en vruchten, tuürlijke Voorzichtig wen. de puurheid yan het kind, de trotse waardigheid van prinsen, pries ters. diplomaten en wetenschapsmen- danseressen. Hij had geen experi ment nodig, alleen Maar hij laat er ook iets anders op volgen. ,,De jonge kunstenaars van nu moeten voorzichtig zijn. gaan De academie kan het ze niet le ren. We moeten terug naar het atelier, waar de meester de beste talenten uitzocht. En waar die ta lenten het geheim van de meester leerden. Net zoals Rubens eens het geheim fluisterde in het oor 3e na- van Van Dijck. Nu worden er jaar- charme lijks honderden afgeleverd door de academies. En wat presteren zij?" José Storie schudt het hoofd, niet uit zelfverzekerdheid, maar uit liefde tot de kunst. En hij brengt me naar zijn witte azalea's, zijn anemonen, zijn aronskelken. Is er iets mooiers? vraagt hij. Dronken van schoonheid is ook Storie, net __.i gecultiveerde leving. de eigen samenleving, die superieur werd geacht. ■roordeeldel onderscheiding sen natuurvolken en cultuurvolken. De Verlichting zag op de „wilde" neer. Voelt u die verstandelijke hijsmaak aan dat woord bescha ving, wanneer men het In de plaats van cultuur uil gebruiken? Er zit ook een bijsmaak van kolo nialisme aan. En nu gaat dat „schaven" zo hinderen. Alsof het alleen maar aan de buitenkant zat en alsof een gladgeschaafde paal tuur om dat schaven alleen rieur zou zijn as stam. zoals die in wind I» gegroeid. post door de asregen heeft laten bedekken. .Das ist Haltung, das ist Grosse", zei Spengler. Cultuur CULTUUR komt van het Latijnse woord colere, bebouwen, ver zorgen. versieren, bewoi Woorden als cultus hangen hiermee san het bearbeiden, het om- van de natuur, zowel let- een knoestige terlijk als figuurlijk. Deze omvor- J mjnjt geschiedt door middel van het instrument. KONING VERMAAKT ZICH (Le Roi s'amuse), zo heet het destijds opzienbarende c,d;tl}' toneelstuk van de Franse schrij- VIA NAALD EN PLAAT met zijn volk. juist in die kleine gedichten heeft hij de invloed van de Duitse romantiek heersing peilend oog. nij maakte geen plaat jes, maar echte, le vende portretten, Het is een weelderige kunst i José Storie. weelde in kleuren schone vormen, in bewegingen composities. Hi^ is ven, deze 58-jarige kunstenaar. Hij is met evenveel ban- tiek verbonden als zyn charmante vrouw Suzanne Storie de Meyere Chopin. Won materie-be- als Rubens en net als Van Dijck. Zijn zielenadel en zijn pure kun stenaarsvisie behoeden hem er voor zich in deze dronkenschap uit te leven, doch al het schone te ondergaan als een geschenk van de hemel. lste prijs op het Chopin- concours te War schau? José Storie geeft zijn kunst met weel dichterlijk- Hier ligt het principiële schil i diep gevoeld. Hij vond de dier. dat in knoestige stam mooier, eigenlijk veel op de alleen maar de moeite waard. Be schaving was verzieking. meri moest terug naar de natuur. Toen verviel men allengs in hel andere uiterste en werd de ■ste inst ntie Hel hemelhoog geprezen ten Instrument. heeft (het jonge dier redt zich al vrij spoe dig, het dier heeft zijn vaste ge dragspatroon en beweegt zich bin nen zijn grenzen met meer zeker heid dan de mens enz.), kent ver Victor Hugo, spelend uw i het hof van de Franse koning Frangois I. Maar niet de koning, gehele werk verschenen od k'uie dau' doch clown Triboulet werd de hovMMwr, aUe Me RC A -pS™ i£ kartonnêï ?"6ev°«:d, vrouwenharten veroverende Frangois, maar de misvormde en doQS met toelichting en tekstuit- gehate nazou in het stuk aan de touwtjes trekken. Verdi heeft treksel Duitse taal). Koor en Or- dit gegeven gebruikt voor een opera, maar de Oostenrijkse De- kest van de Romeinse Opera zetting van Italië maakte bezwaar tegen het uitbrengen van het staan o.l.v. de Roemeense dirigent werk in deze vorm. Men kon Francois 1 von Frankrijk (och niet <«b. 1900K Jus» in die woeste vrouwen, eroderende gedaante op het toneel zetten? ^lua Robelt M d' rol Dank zij een politied recteur. die zen grote bewonderaar van van Rigoietto en Roberta Peters Verdi was, werd de onera ten slotte toch toegelaten, maar eerst die Van Gilda. Verder is het een nadat Frangois I was vervangen door de Hertog van Mantua, eerste klas Italiaanse^bezetting Rigoletto (naar het Franse rigolo spotvogel 10 kleine pianowerkji grote Ballade Op. 24 van Grieg uitgevoerd voor de R.C.A. (30 cm. langspeelplaat LM 1872 B). Het zijn verrukkelijke stukjes, kleine vertellingen over het Noorse leven: een wiegeliedje een springdans een dwergenmars en een fladde- lllTOv.uv rende vlinder. En in die Ballade tingen' Ach, Stori uit 1875 een reeks prachtige vari- bewondert noblesse kleurgevoel en met zoveel verdiepte expressie, dat ge van die kunst moet gaan houden, of ge albumblad! wilt niet- De moderne rich- torie nadele van de beschaafde het instrumentarium dat de is gebonden aan noemd en dus ook de plaats van handeling was gewijzigd. .-platen LM Gesprekken met is wellicht een der^ng Borsa. dat hij het meisje be sproken en meest geadoreerde m*t dat hij in de kerk h€efl figuren uit het muzieklev Het 'S wat het gegeven betreft een echt melodramatisch geval geworden. Herman Rutters heeft het vrij uitvoerige verhaal eens heel kort samengevat. De Hertog Mantua vertelt aan de hove- r!c!a.i. Jussi Bjoerling, de 47-jarige Zweedse tenor, zingt uitnemend ook bestrijdt hij ze niet. Als Brugse kunste naarskring „L'Art Contemporain" vandaag. Wie Casals wel eens heeft horen spelen, zal die in druk nimmer hebben vergeten. Hij was een der allergrootsten. J. Ma. Corredor heeft veel ge sprekken met Casals gevoerd mint dat hij in de kerk heeft ontmoet. De Gravin van Ceprano wordt ook door de hertog het hof gemaakt. Haar echtgenoot, die heel erg jaloers is. wordt door de hofnar Rigoletto bespot. Mar cello. de hofdichter, deelt de ho velingen mee dat Rigoletto een meisje heeft. De Graaf i cerkt in een boekwerk terone beschuldigt de hertog zijn getiteld ..Gesprekken met dochter Jiet hof te hebben ge- Casals". Hiervan maakte J. R. Maanen-v. Broich een Ned. ver taling. die nu bij Uitgeverij Gott- mer ie Haarlem het licht zag. Het boek is inderdaad in ge spreksvorm gehouden, maar uit die gesprekken leert men de mens en de musicus Casals ken nen, ten voeten uit. De man die 1< vrijwillig in ballingschap ging g omdat hij het niet eens was met de politieke situatie maakt. De mismaakte i de graaf, waarna deze een ver vloeking over hem uitspreekt. De dt gevangen geno- Monterone aties op een Noors volkslied, uit de Valders-vallei. De uitvoering is bijzonder le vendig. Arthur Rubinstein geeft le ven aan al die stukjes door een ccurc vvuiui, I.UI i umiciuaiu zeer 8''oot tempo rubato. Zijn in- QflHIHi de Amerikaanse 6karakterbari- terpretaties mogen dan wat wille- heeft hij een brede Robert Merrill zingt en speelt £eu5l? f°°r dl,t spel kijk op de kunst, de hofnarsrol alsof hij zijn leven de schoonheid dezer kleine gedich- Maar iaat mij mijn lang niet anders gedaai heett. ten,,"°.i! sch°n« De Plaat Maar vocaal hoog boven hen uit IJ1 ten ?nrec5^f opname troont de Amerikaanse sopraan deSPnngdans Op. -| f Roberta Peters als Gilda. Deze Elfendarls 0p 21 zangeres, die morgen 28 jaar eigenlijk Ro- Die zijn niet opgenomen. Bovendien heeft hoopt te worden en°eigenlijk'Ro- plaat een beetje ruis en is de berta Peterman heet, debuteerde klank van_de vleugel op 17 maart 1950 bij de befaam- TU"avp' de Metropolitan Opera te York als Zerlina in Mozart's „Don Giovanni". Thans heeft ze 20 grote opera-rollen op repertoi re. Zij is een zeer hoge colora tuursopraan (sopra acutissima), maar ook met diepte. En een prachtig timbre. Ze is heel kort getrouwd geweest met Robert Merrill, de Rigoletto in deze op- «De Praestant» en «Het Orgel» „Het is weldra (20 juni) acht- wekerk te Kortrijk van 1406 CORN. BASOSKI. tien jaar geleden dat de soldaat 1578") en dr. Guido Peeters („De Jehan Alain werkelijk als een held vernieuwing van het orgel in St - het leven liet op de vooravond van Johannis te Lüneburg in 1712"). Frank- Orgelnieuws cn boekbesprekingen roemde Spaa\ jaar juli op 80-jarige leeftijd in Bach, ov het huwelijk trad met zijn jonge Schubert Rigoletto's dochter Gilda vraagt haar vader te mogen uitgaan. Zij gaat met een oude gouvernante, Hie over haar moet waken. Rigo- o gaat weg en dan knielt de af voor Gilda neer. Rigoletto ert en dan zeggen de graaf Gilda hem, dat zij de Gravin de politieke situatie in zijn va- de Ceprano willen ontvoeren. Als derland. Het is bijzonder leer- Rjgoletto thuis komt bemerkt hij zaam als men Casals in dit boek dat zijn eigen geliefde dochter ont- hoort praten over componisten voerd is. Rigoletto komt en interpretaties, over zijn be wondering voor Chaplin, over leerlinge Maria Montanez. reeds als systeem en over fascisme. Een wil zich voor de graaf opofferen, heeft schone v Man had namalnW hpc ntpn de knrpn i»p*rh yAN VERDI naar Grieg is de V overgang naar een geheel andere wereld. De dramatiek van Verdi, zijn pathetiek en zijn zoeken naar het overweldigende, is bij Grieg niet te vinden. Grieg is de man van het intieme musiceren, de componist van tere poëzie, die tel kens weer ontroert, die telkens weer stille schoonheid schenkt. Mu ziek die niet overweldigt, niet im poneert door klankvolume of dy- WM namische kracht, maar heel stil Gilda zich ook be- te schrik dat zijn eigen dochter doet luisteren. k *- gedood werd. En is dat niet heel speciaal ,,T,T,I^T „het geval met Grieg's kamermu- VERDI heeft dit werk met alle Zjek, met Grieg's pianowerkjes zangrijkheid van zijn composi- ook. Hier heeft Grieg. de zanger torische talenten verrijkt, hij van de Noorse fjorden, de harmo- gespannen nische en melodische en ritmi- oberla Peters, de Amerikaanse praan van de Metropolitan pera te Netc York, die morgen 1 jaar uordt en t oor de R.CA. Gilda-partij heeft gesongen in volledige opname tan f'erdi's ..Rigoletto'. vindt. Rigoletto zweert wraak Later vraagt Gilda ernstiq ziek intereicnnf pn bovendien Mcn had namelijk besloten de koren geschreven, hij heeft al sche expressies gevonden die hem graaf te doden op aanstichten van zijn romantiek in 2*4 ",,r nMrM- «•"•w --1-'v-m dit jaar wrrr zijv pr«iti0 !e«bao( bovk m«t oele R,g0ie„0. Gilda valt nu als otter legd -a t nayuatn 0 /OS? Klv I Tl1 ,J.Li :i festival te Prades organiseert, t foto's. (283 blx). muziek-dramatiek Rigoletto ontdekt tot xijn gro- van grote schoonheid gegeven. Dit toonde Grieg de verbondenheid apcnstilstand tus: ■ijk en Duitsland in 1940", aldus ichrijft de Zwitserse organist blad. Pierre Segond in het aprilnummer r-an het driemaandelijks orgeltijd- schrift „De Praestan t". mpleteren het goed-verzorgde Enkele opmerkingen ten aan zien van het grammofoonnieuws. Bij het orgel kan men niet spre ken van een „forse aanslag", wel van een „forse aanpak". Opge merkt had moeten worden dat het orgel in de Victoria Hall in Ge- .«vtluc ui5d.uU.,.FU- nève weinig geschikt is voor Bach, deze tijd. Hij schreef P'0.1. Eee «eeft21ln Telefunken- Het is een zin uit een herden kingsartikel over de op 29-jarige leeftijd gesneuvelde Franse orga nist-componist Jehan Alain, een der meestbelovende orgelcompo nisten van deze tijd. Hij schrc niet minder dan 24 orgelwerken De Praestant heeft als bijlage ge nomen het ..Choral Dorien" (Do rische koraal) van Alain, Rer op drie, rvan er twee zuivere :-orgels zijn: dus geen zoals werd zonder schoon werk in de echt aangegeven. Verder gebruikte Jo- ranse orgelstijl. Het is goed dat zef Zimmermann in dc Dom te ook op de figuur van Alain Ke„ul1en n,uet a"e stemmen van het de aandacht wordt ge- ,0.r^el„™ .7e..Deum_van Lan&: vestigd. En dan nog wel door zo kundig man als Pierre Segond. organist van de St- Pierre uit Ge- Verder bevat het interessante dragen van Cecile Stevens („Or- orgelbouwers in St Rom- Seb. Bach Het blad van de Ned. Organis tenvereniging „Het orgel" geeft in zijn aprilnummer een geïllustreerde bij- hoogst interessante beschouwing ri- jM- dr. Gustav Fock over „Johann het Noordduitse or- vel („Het orgel in de O.L. Vrou- de.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 20