Een nieuwe toekomst voor de doopsgezinden? GEESTELIJK LEVEN Johannes de Heer zingt weer RADIO ARUBA Ex-rooms-katholieken zoeken contact met protestanten Plannen van zending voor Amerikaanse Nieuw-Guinea MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD OVERD Vruchteloze activiteit ZATERDAG 3 MEI 1958 Doopsgezind elftal zoekt nieuw geestelijk leven Een interkerkelijke orthodoxe, misschien zelfs wel wat fundamentalistisch ingestelde echt uit te zijn." Hij keerde terug naar de netten, die hij had jeugdbeweging kampeerde al jaren in een klein t handen dorp, waarvan de kern beheerst werd door een oude doopsgezinde kerk. De kampeerders waren de kerk echter altijd voorbij gelopen, om in een veel verder gelegen Hervormde kerk th*tiH*eiA?R ,e ?aan kerken. Ongetwijfeld, als zij het bordje „Doopsgezind" lazen, combineerden zij het thuistreffen.^ Maardan krijg woord onbewust met „wederdopers" en „Jantje van Leiden." Op een zachte zomeravond echter zong de groep kampeerders geestelijke liederen Een mens moet toch wat doen; hij kan toch in de schoot zitten, redeneerde Petrus. Hij stil te zitten. Actie moest er zijn en die actie resulteerde nacht vol vruchteloze arbeid. De kerk is stampvol actie. Een dominee, die rustig in hel zonnetje een pijpje zit te roken, is een onbekende grootheid. Als we tegenwoordig de dominee willen spreken, bellen we tegen etens tijd, dan kun ie hem nog wel eens thuistreffen. Maar dan krijg je tien tegen eén de bezettoon te horen en besef je dat je buur man even slim is geweest. Ook de gemeenteleden hebben het allemaal even druk. Met al on ze vakantieregelingen en verkorte werkweken horen we steeds meer: „Jammer, maar ik heb geen tijd." We hebben de mond vol van evangelisatie en apostolaat. De ..dooie" kerk van voor de ctaan'bii de-eeweldiee oorlog is een levende wervelwind geworden, maar de resultaten „in^n h'!» l i van al deze activiteiten vallen niet mee. En als we erin sla- gen een buitenkerkelijke door de woorden met veel tam-tam naar binnen te lokken, verdwijnt hij vaak geruisloos weer door de zij- uitgang, omdat hij met zijn nieuw geloof geen raad weet in ze volgeprate geestelijke armoede. Niet „hoe", maar tvaar In de afgelopen jaren is vaak gesproken over ..arbeidstherapie in de kerk". Sommige geestelijke leiders meenden alle noden van de kerk te kunnen lenigen door de leden aan het werk te zetten Heftig is dit inzicht vaak bestreden. Hun werd verweten dat zij een zieke kerk probeerden te genezen door haar uit bed te ha len. Pas een genezen kerk zou naar buiten mogen treden. Christus verwijt zijn discipelen niet. dat zij aan het werk zijn ge gaan. Hij vraagt hun alleen om iets te mogen ontvangen van de vrucht van hun arbeid. De discipelen staan dan met lege han den. In ons kerkewerk komen we vaak aan het inhalen van het net niet eens toe. Wij zijn zo druk bezig met steeds nieuwe net ten uit te zetten, dat we geen tijd hebben om aan het binnenha len te denken. Of we zitten in volle zee netten te boeten. Lang zaam maar zeker echter begint hier en daar het onrustig besef baan te breken, dat we met al onze activiteit toch alleen maar lege netten ophalen. Christus geeft Zijn leerlingen het antwoord. Als ze op Zijn bevel en op Zijn plaats (Joh. 21:6) het net uitwerpen, vangen ze meer dan ze binnen kunnen halen. Let er op. dat Christus wel de plaats aanwijst, maar niet zegt hoe het net moet worden uitge worpen. We discussiëren vaak zo druk over de methode van aanpak, dat we geen tijd hebben om te luisteren naar de plaats waar de netten moeten worden uitgezet. De wijze van aanpak is echter van veel minder belang dan het waar van de verkondi ging. Het is niet nodig onze activiteit vaarwel te zeggen, al was het wijs om de discussie over evangelisatiemethoden wat te tempe ren. Het is echter hoog tijd om te gaan praten, (en bidden) over dit „waar!" gewoon alleen stil kerkgenootschappen gezocht wordt naar nieuw leven. Bovendien ligt de Doopsgezinde Broederschap vaak ver buiten ons gezichtsveld, omdat we haar nog altijd verwar ren met de wederdopers van Tho mas Münzer. En als we het ver- andere schil wel kenrten, zijn we vaak nog geneigd aan deze christenen denken als rasechte vrijzinni- lijk heilsverlangen. Wanneer wij als ouders Christenen zijn. weten we hiermee dat wij me', zonder meer aan deze behoefte mogen voldoen- Het gaat er om onze kinderen in hun geloofsleven te brengen onder de critiek, d;t voor een statige villa in het dorp. Op de stoep de Heilige Schrift op de religie van het huis stond een man, die al gauw mee begon te zingen. Die avond ontmoetten de jonge mensen voor het eerst de doopsgezinde predikant van het dorp, die hun enthousiaste zingen zo waardeerde. De kampeerders ont dekten. dat zij in het grote huis van Gods Kerk met zijn talloze kamers, nooit gekeken hadden Geen wonder dat deze predi- J kant dan kan schrijven: „Belang- achter de deur die, naar zy meenden, leidde rijic is 00k het materiaal dat voor naar de rommelzolder, maar waarachter een catechisatie en kinderdienst wordt gebruikt. Hierop mag een ge- kamer met bewuste christenen verborgen lag. meente niet bezuinigen. Nog al te veel wordt gewerkt met verouder de boekjes heeft; hun religie moet „gekrui sigd" worden, hun geloof moet geloof worden in de ene God, die zich in Jezus Christus heeft ge openbaard als de God der liefde, als de Vader van barmhartigheid. Met minder dan dit mag onze godsdienstige opvoeding niet vol ingen. die zich ir» de hervorm de kerk voltrekken, of bij de ver anderingen die plaats vinden on- gereformeerde volksdeel, aat we nauwelijks oog hebben voor het feit dat ook Ook de typisch doopsgezinde kenmerken worden nergens met hand en tand verdedigd. Het doopsgezinde standpunt In 1954 deed een groep Doops gezinde predikanten van spreken. Deze voorgangei een kerkgenootschap dat wars is van belijdenissen schreven samen een belijdenis, ook al drukten ze zich voorzichtig uit: „Doopsgezind belijden nu!" Het boekje trok op- willen merkelijk hoog op, en scheen heilige huis- behoort het overkomen geen moei- jes te vertrappen. Het was wer- lijkheden op te leveren, voegt hij kelijk neer dan een rimpel op er zelfs aan toe. het dromerige water van het doopsgezinde belijden. Ook buiten Grote aandacht schenken deze de Broederschap wreven zich Predikanten aan de plaat, christenen de ogen uit. het belij- "el «cl°°' den van de elf jonge predikanten Yan was heel wat orthodoxer dan de Je r Broederschap ooit sedert de vori- Pagl ge eeuw had gesproken. dooi «r. j i de boekjes en psychologisch niet [liet met hand en tand verantwoord platenmateriaal. Zijn |wij te scherp als we schrijven, dat een dergelijke zin een felle aanklacht is tegen vele calvinis tische kerken, die soms de doops- uiteengezet, gezinden verwijten, dat zij hun an tl-militair isme kinderen geen plaats geven in wordt zelfs in het geheel niet ge- Gods Verbond, maar voor hun sproken „Een overaccentuering verbondskinderen zelf niets over van de wederdoop zou gelijk ge- hebben en het zondagsschoolwerk steld kunnen worden met een ma- laten doen via een afzonderlijke, gisch-sacramentele waardering los van de kerk staande, vereru- van de doop en zou een santos- ging die zichzelf maar moet be ting kunnen betekenen van het druipen? Zo heeft dit boekje dat geloof van degene die voor deze de Doopsgezinden de weg wil wij beslissing werd gesteld", schrijft zen naar een nieuw gemeentele- T. Nielsen over de doop. ven, ook anderen nog wel iet* te ;.ls kind ge- zeggen. Begin augustus gaat een nieuw protestanls<hristelijk radiostation op Aruba uitzenden. De programma's sullen hoofdzakelijk een ei angelistisch karakter dragen en in het Engels. Spaans, Neder lands en Papiamento ivorden uitgezonden. Radio-Arubadat met een 5000 tT'aU-zender begint, is het eigendom i an The F.vangelical Alliance Mission, een onafhankelijk, interkerkelijk, Amerikaans zendingsgenootschap, dat ook reeds een protestants radiostation bezit in Korea en bezig is er een te boutven op Formosa. Volgens het kaartje dat de voorlopige reikwijdte van het station aangeeft, zal deze zender tot ver in het anti-protestantse Columbia hoorbaar z\jn, terwijl ook ecu groot gebied van I enesuela binnen het bereik van Radio-Aruba komt te liggen. Ook in Nederland worden op het ogen blik plannen voorbereid om voor dit station een wekelijkse evangeli satie-uitzending van een half uur te verzorgen. Het station heeft de roepletters PJ.A.—6 gekregen en zal in de middengolf uitzenden. Niet blijven stilstaan Een vergeten groep Christenen Wie als noorderling en Nederlander aan het protestantis me in België denkt, ziet onmiddellijk twee namen voor zich: Boechout en Hegger. De één is een gemeente, de ander een predikant, die eens tot priester gewijd werd in de rooms-katholieke kerk. Het ziet er naar uit dat binnen niet al te lange tijd, de naam Hegger verbonden zal worden met een derde naam, die van een man, die twee jaar geleden nog priester was en nu een kleine gemeente van de Silozending dient in het Belgische Geraardsbergen: W. M. A. Kuin. Opnieuw heeft dit doopsgezinde .huisgemeente' elftal van zich laten horen. Ze cnreekt dan o\ zijn bij hun belijdenis niet blij- eredienst ven stilstaan, maar hebben uit hun geloc club van elf, die officieel de schoonklinkende naam draagt „Ecclefllologisohe Studie groep „Geloven en Werken" heeft weer Iets gepubliceerd; nu over het Doopsgezind gemeenteleven. het dagelijks leven Terwijl in het boek- uwelijks drie en een halve a gewijd worden aan de die deze mensen toch de naam Doopsgezind heeft gegeven, worden meer dan vier pagina's gewijd aan wat ds. A Veldstrs wat ongelukkige Niet veel zangers beleven van hun grootvader nog al- na hun negentigste jaar nog tijd honderden harten weet d°e"dagelijkse het genoegen om een nieuwe te bereiken. I—ui, ma,, hebben vw- zin Hij wil dat TederhfezinU'z?ch l'Ulie" Technizeb U d«. geloof de gemeenschap dagelijks schaart rond de Bijbel komen- Johannes de Heer, pIaot zeifs beter geslaagd dan n,„1..K jarenlang als evangelist de terete. Bovendien beuat ons land het evangelie of bij kleine kinderen rond bruikbare kinderbijbel) en in Ifnsér niert°™!'b?e'ke"bAan "d«è heeft gepredikt, noemde rich Kuin dienen een gemeente. Dit nieuwe werk eist veel van hun aandacht op, en nu reeds zijn zij vraagbaak geworden In nauwelijks drie en tachtig pagina's hebben deze elf jonge dominees een veelheid aan ge dachten geperst, die het overden ken zeker waard zijn. Zochten zij in hun vorige uitgave nauwere aansluiting bij de Bijbel, nu zoe ken zij een oprecht, bewust ge loofsleven, dat in de gemeenschap tot zijn recht zal komen. De theologie, die achter deze pagina's verscholen ligt. trekt misschien wel het meest de aèn- huisdienst wordt zelfs dacht geschonken dan aan h< huis- en ziekenbezoek, de huw lijkssluiting en de begrafenis. niet eens een zanger, maar zijn plaat, die vorig jaar uit kwam heeft een merkwaar- dig grote belangstelling ge- wekt. Dat zijn kleinzoons Men verwijt de baptisten en ^eze week een tweede 45- ^rK.dbea\Wai„d"=h!, fai, 5Ï toerenplaat op de markt heb- de kinderen in de kerk ben gebracht, is niet louter aantal bekende liederen, waaronder het eens zo veel ge vraagde lied van de potten bakker. Kinderen len in Nederland en België. In de dacht van de buitenstaander. Ds Naast deze vernieuwing van oxide evangelisatiezang staan de i grote platen maatschappij om in jeugdeuan- geUesamenkomsten samenzang, koorzang en soli op te nemen. In verschillende steden zat de het verbond zouden geven. Als ^ëtoit to dsnkpn De zan9 °P band worden opge- dit verwijt al een theologisch recht aan Pieteit te aanKen. L)e romerli waruit dan een aantal van bestaan heeft, practisch heeft uitgave van de eerste plaat liederen voor de langspeelpla- boekje geen enkel recht. heett bewezen, dat de stem ten zal toorden geselecteerd. harten van beiden leeft het besef, dat spoedig helemaal aan deze arbeid onder ex-rooms-katholieken zal moeten gaan wijden. Dit moet echter werk zijn, dat geheel gedragen wordt door ex-priesters omdat al- de ge- Deze beide ex-priesters vormden komen, en (theologisch) het hart van een nieuwe beweging re taal spreken. Een onder de naar het protestantisme overgegane rooms-katholieken. Reeds twee maal in een half jaar tijds hebben zij een conferentie be- legd (vorig jaar in Laren en vori ge week in Doorn) waar gespro ken kon worden jjjj| zijn kerk de rug heeft toege- c-klooster- linge vertelde, dat kering een predikant moeten pressen om speciaal ÜS8BI,, na chisatie aan haar te geven Alle betekent'nog begrippen als geloof, rechtvaar- digmaking, kerk, Koninkrijk Gods de moeilijk- hadden voor haar i-katholiek, die dere inhoud, als protestantisme Beiden heffen den ten hemel i verhinderen nog schenken, Vorige week totaal an- Priesters op deze conferentie aan- de predikant wezi*- Buiten Hegger en Kuin Laurense schrijft vrij gestelde zich meente. dat zij door haar Heer ge- sticht is, „opdat zij een uitverko ren geslacht zal zijn, Dit houdt in, dat het begin van het beho- ABM VVW1 c tot de «meente evenals het Gemeentt r'echf beeft. het_ grioven ^ielf J.gt in d, v„ugde d„ oud.„ Ds Veldstra wijdt dan vier en wiUen overgaan, dachte' dat de mens óp de _roep opJóèdfit*?*'waarin'°hU dingen zegt. die nog wel heel Het vijfde hoofdstuk is gewijd de gemeente en haar kindéren. Ds. H. van Bilderbeek schrijft over de geboortedankzegging en pleit er voor dat de ouders sa men met de gemeente God dan- zijn gave, omdat ,,dë de- God „ja" moet zeggen. haast te dit is toch de kern. Ds. H B. zegen te Knossen voegt er. sprekend over zegen de kerkdienst aan toe: „Het ge loof is geen mogelijkheid van de natuurlijke mens discussiestof zullen opwerpen. - Amerikaanse vlieggenootschap doet zelf geen „Uil zichzelf" Moeilijkheden De ex-priesters ondervinden nog grotere moeilijkheden omdat zij hun hele leven van kind af keerd en protestant wil worden. Bijna honderd mensen waren van heinde en ver uit België en Neder land naar Doorn gekomen, om te spreken over „Geloof bij de Re formatie en Rome". Nieuwe beweging Deze nieuwe beweging, die zich richt tot een in de kerk vaak ver geten groep christenen, begon als het gevolg van een spontaan moeilijkheden als zij gesprek tussen mevrouw F. Th. Been-Hunkemöller en ds. Hegger. Heel opmerkelijk nieuwe generatii ars schijnt te zijn kerkelijke liturgn ook J. de Savignac, ex-Jezuiet, Marcel de Craene ex-kapelaan, die studeert aar V.U.. ds. Stockman eveneens ex-kapelaan, nu Hervormd predi- schrijft een liturgi kant in Siddeburen en W. Taq, dig sober is. dat e een gewezen pater Assumptionist. de kerkdienst Er zijn er meer, die op het punt staan om hun moederkerk te ver- Opmerkelijk In één van zijn alinea's schrijft hij: „Het geloof dat mensen „uit zichzelf" bezitten behoort ook tot 5 ook, dat de- de sfeer der religie. Zo is voorgangers dus ook met het geloof van onze 'an een hoog- kinderen: zij zijn van nature hei- Knossen be- denen. Zij ..gevoelen" dat er gewei- „iets" is. een ..bovennatuurlijki dings genootschappen beginnen zich ^ld en'a an! ^n te concentreren op Nederlands vliegtuigen en vliegeniers Nienw-Gulnea. Naast de Christian onderlinge verbindingen and Missionary Alliance, die zen- 't*ót dlngswerk verricht in de Baliem- het vallei én bij de Wisselmeren, heb ben ook de Regions Bevond Mis sionary Union, de Unevangcllzed bijbelschool Field Mission. The Evangelical hebben besloten Studenten aan de bijbelschool an Los Angeles. een door de vangelist R. A. Torrey gestichte de priesterroe- laten en die op hulp zullen bij lijkt. Het geheel be staat na het votum en de groet twee liederen, een gebed, theologische gewezen zijn. Hegger en Kuin wil- schriftlezing en de preek filosofische scholing is zes jaar achter de ondervinden vaak grote grote groep geloofsgenoten. |Pr°" zij zullen het gebed en de steun de geboren protestanten niet De collecte wordt tijdens één van de liederen voor de preek ge houden en na de preek is er een ogenblik orgelspel, daarna een dankgebed, nog een slotzang en dan de zegen. f gebeurt, eventueel een Hoogste Wezen „met eeuwi ge kracht en goddelijkheid." (Rom. 1 20!). Maar dit is geen geloof in de zin van Christelijk geloof, vaak zelfs geen godsdienstigheid (als i r. ...i ii.„ko ry Aviation Fellowship financi 1 Alliance Mission, de Australische pel #p hplnpn hM hp, aansrhaffpl q en verschillende andere en zendingsgenootschappen indingsvelden geopend. helpen bij het aanschaffen radiomateriaal en de bouw een nieuwe vooruitgeschoven der gods-dienst verstaan: de dienst Missionary Aviation aan de erte God». Hun behoefte naar Nieuw-Guinea gekomen om is dus juister uitgedrukt hen te helpen bij het vervoer naai religieuze behoefte, geen ehriste- afgelegen gebieden. Dit Zendings- The Evangelical Alliance Mis- on heeft een oproep gedaan voor ook "de 50 zendelingen voor Nieuw-Guinea, Fellowship die in de nabije toekomst zich he- moeting van ds. Hegger met de We hoorden al enkele malei evangelist Kuin, die nadat hij de klacht dat verschillende roomse kerk de rug toekeerde, een ria ei" J-x ontzettend moeilijke tijd. geeste- studie lijk zowel als financieel, moest doormaken, deed het plan rijpen om een spéciaal fonds te stichten ix-priesters te helpen. dat priesters zes jaar theologie ach ter de rug vrijwel van voren af aan moeten beginnen. De Vrije Universiteit in Amster dam is op het ogenblik in het Ne- Deze jonge gelovigen hebben derlandse taalgebied een gunstige soms het gevoel, dat zij in de steek uitzondering, omdat daar reeds worden gelaten. De nieuwe ge- enkele ex-priesters door persoon- loofsgenoten in de protestantse lijke hulp van de professoren in jaar tijds de zo noodzakelijke andere wereld omscholing konden ontvangen. De ze nieuwe beweging, die in vele op- zichten haar uiteindelijke vorm en plaats nog lang niet heeft ge vonden wil de aandacht van het protestantse publiek op deze din gen richten. Contactblad Blondje en zwartje (IX) voortzetun? hebben. Niks' 7crit. .Inkc ...Ie rprhte tu dien wil dit genootschap in het ko mende jaar nog artsen, verpleeg sters en taalgeleerden naar de binnenlanden van Nieuw-Guinea uitzenden. Een week lang hult Joke zich in diep zwijgen ten aan zien van haar mogelijke bedel- acties ten bate van Hankie. Gaat ze hen langs, of heeft ze plan meteen al latei fluit voor mekaar over!" „Ach" denk ik weer op die allerakeligste wijze manier, waarop ik zo langzamerhand Lof en spinazie Uit „Neveldyk" van Hogenbirk lortrcffe- schieten? Ze heeft een breed ben gaan denken „Ach, hoe scherp werkterrein voor zich als ze kan je dat verbazen9 "I voet bij stuk heeft gehouden: die wel een fluit vooi dt Hankiefamilie is machtig over hebben, moet je lüke s lekrlotc inzake de spil i-eldykse gemeente had een nieuwe dominee gekregen en de gemeente was vol lofdie lof kon maar niet op; menselijkerwijs ge mokte" 'bun in, arriveerd. Toen werd aai het eigenlijk alle weg i wat blyft er straks Om het contact te bewaren tus sen de ex-rooms-katholieken wordt er sedert enige maanden een blaadje uitgegeven dat zich heeft aangediend als „In de rechte straat", cn in de naam dus aan- 1 dé vol- sluiting zoekt bij Paulus, die in dorp ge- die straat geestelijk werd opgevan gen door Annanias. Dit blad wil iswysgeer heel wat zaken recht zetten, want 1. Hy gaf cr z'in heel wat idiote dingen, die lof d'e de r°oms-katholieken, zowel als de protestanten van elkaar den ken. Ds. Hegger schrijft, dat hij eens in Rotterdam als priester verkondigd heeft, dat het politie ke heil niet van de protestanten kon komen, omdat vooral de cal vinisten kapitalistisch waren inge steld. Deze kapitalistische instel ling vloeide volgens hem voort uit het geloof dat zij maatschap pelijke welvaart aanzagen voor teken van Gods bijzondere Letterlijk beweerde hij toen: „Volgens een calvinist is maar zei men zeker van de uitverkiezende hel slinkt liefde Gods, wanneer men rijk is", handjevol Zelf zegt hij nu: .Hoe ik aan de- die dorp-- ze nonsens gekomen ben. weet ik meer. want de meeste pries- zullen zulke leerstellingen toch niet meer verkondigen, denk van overr jk (Reformatie) Zowel ds. Hegger als evangelist litgebreid. Ze heeft ooms tantes, zwagers en schoonzus sen, opoe's en opa's en er is d zelfs nog een overgrootmoeder we^ voorradig om maar te zwijgen dig over oudooms en suikertantes. Welbeschouwd heeft Joke bij nige opmer- geen dezer gezinnen wat te kingen voor maken, maar het kan geen kwaad als ze van ten minste Ze zijn één clan weet hoe ingewikkeld stellend alles in mekaar kan zitten. Welgetroost bedenk ik is heel boos; wi« durfde zó platvloers over een zc geestelijke zaak als het wondei van de nieuwe dominee spreken? Maar in kleine kring gaf hel orakel, daarnaar gevraagd, nader» interpretatie: „je weet toeh^wel, liefde, hoe dat met spinazie koopt een emmer vo het eens op het vuur; len. Zo in de trant van „Een onderzoek naar de gezinsver- 5 banden in een stadswijk". We- •s tenschappelijk indrukwekkend! Dan op een middag vind ik fwpier haar. peinzend en terneerge- slagen, <s zitten daar ben ik het den ze boos geworden zijn. Eit „Nxks!" zegt Joke. ,Je rechte niet van aan de weet ik kreeg daar tenminste te zou ze met d'r koppen tegen gekomen Maar als je haar horen wie hun kinderen wa- mekaar slaan. Ze hebben geen hoort praten, denk je dat h»j ren. Daar was Hankies vader het misschien wel gedaan heeft dan nummer één van, en er om een poosje van haar be- woonden ook nog vier ande- vrijd te zijn. Allemensen wat ren hier. Twee daarvan vielen tang van een vrouw. Zo ook weer af. want de ene zat scheermesje en op zijn beurt in een gevan- citroen. Nou ja, gents en een andere wordt er- >m kort te gaan, zij heeft nog gens verpleegd Of nee. non her kinderen in leven en daar vergis ik me Die tweede is ■itten er drie van in een iyp van zijn vrouw af en woont tegenwoordig buiten de wijk. zeg ik, ,JJat is vaan- En die vrouw wil niets meer een gevolg van met haar mans familie te ma- drankzucht bij ken hebben..." .Je kunt zijn adres wel in het kaartsysteem vinden!" Ik krijg gewoon schik in de koele, zakehjke manier waarop Joke haar nederlaag beschrijft ..Liever niet!" zegt ze en lang begint ook te lachen. „Nou ja ik heb nergens maar zelfs de naam van Hankie kunnen noe men. Overal hadden ze genoeg aan hun eigen narigheid. Of vermeende narigheid. Overal wilden ze wat van me hebben Overal hadden ze wat tégen me. En ik heb nog wel acht dere Hankies ontdekt, lantaarntje zoeken. Overal de grote samenleving. Dus ook richting volkswijk!" Maar ik ben i verstan- n derge- lijke diepzin- te houden Uit de VOLKSWIJK de ouders. Maar de men sen geloven zoiets nooit Die zeggen ..Dat Ze ontnemen nog een ander zo de moed. Dat lusten mogen." ze er voor haar verdere studie mag je nooit doen. En daarom „Die vierde, dat ij een werkstuk over kan opstel- zeg ik: „Vertel eens wat grootvader Dat is Het lyk' liev. lichten. Ik zei immers al eer der dat we elkaar na dagen en weken meteen weer begrij pen en rustia afgebroken ge- Hankies is 'n stille eel zegt. H.j Vooruit maar", zegt Joke vroeg alleen waarom hij geen ze pakt een groot vel wit kerstpakket had gehad van de haalt haar vulpen kerk. Ik zei dat ik dat niet de dag. „Ik zal het je wist, maar later zag ik dat ie stafkamertje uittekenen. Kijk, dit hier, Rooms is en ik snap niet goed ook graag uit willen. Maar da heb ik oiitdekt dat is de dat ie verwachtte dat wij 'm voor niets .Maak er een scriptie over!" zeg ik. .Jb.uze idee!" zegt Joke prijzend ..Ik zocht juist informeer ik. jk overgrootmoeder van de hele dan kerstpakketten zouden gaan sturen!" ,Je moet nooit iets willen „En. ■mpvRHipm. zie dat ze aan haar conclusie beweging. Haar man dronk toe is. Ik behoef mijn vraag sloeg haar, vertelde die. ook werkelijk niet nader toe te was nog altijd dankbaar dat snappen hij o'n tijd voor haar gestor- want het was een on- Hij moet ook - zeg ik troostend. 1 de gevangenis gezeten heb gevraagd Misschien ,Jn elk geval, ze hadden het onderwerp. En dat is dan het m zeiden ze dat ik enige winstpunt in deze geen geld voor Hankie historie. African Challenge groeit nog steeds Terwijl de zendingsgenootschap pen in Ghana met verschillende moeilijkheden te kampen hebben, begon de Pepsi Cola-maatschappij een advertentiecampagne die 38 miljoen gulden zal kosten om Afrika pepsi cola te leren drinken. Zelfs de tamtams werden met dit merk versierd. In Ghana wordt een fabriek van een miljoen gulden gebouwd om pepsi cola te taal verscheen nog altijd boden. Wel is de verkoop van het eveneens Engelse blad van de Sudan Interior Mission: ...African Challenge", in Ghana. gestegen tot meer dan 25.000 per maand. Daarmee heeft dit blad dat nog maar enkele jaren oud is en naast nieuws en reportages, evangelise rende artikelen en bijbelstudie be vat. een oplage van 200.000 in ge heel Afrika overschreden. Christenmoord in Mexico Een christen van de Huichol-in- dianenstam in Mexico is enkele weken geleden door onbekenden doodgeschoten toen hij zijn vee hoedde. Als een van de weinige christenen van die stam had hij uitstekende diensten bewezen bij de vertaling van het Nieuwe Tes tament. Zeer waarschijnlijk werd hij vermoord om zijn positief en blijmoedig christelijk getuigenis. 2*j idhtAju* Christ wordei wü door •at ander* aangegrepen nrrd, namrlyk door een dig soort van „sympathie", ib--lyden met deie Chris- rus-gestalte. Intuïtief en onuit gesproken wordt voor het ge voel der hoorders in de Mat- thöus-PaMion „het lyden van deie tegenwoordige tyd" ver tolkt om een uitdrukking van Paulus te citeren maar dan in een toon en een vorm, die meer aan de Griekse tragedie en ds. H. G. Groenewoud in het „Hervormd Weekblad", die het er niet mee eens was De Matthius-Paaaion ia beslist niet alleen maar een uitbeel ding van de lydende mem Jezus die medelijden opwekt, maar prediking van het Lam Gods, dat de zonde der wereld weg neemt, en daardoor de verlos ser is; *e roept dan ook op tot berouw en geloof, en een leven in gwneenaebap met en navolging van Christus. Ds. G. N. Lammens in „Jong Gereformeerd": Er staat ook niet in de bijbel, dat de Here God de wereld zo lieftónd, dat Hy *yn Zoon gaf, maar dat God de wereld lief had! We zyn voor God allemaal na de noodlottige gebeurtenis onder de paradijsboom naar lingen en mispunten. De Here heeft wat met ons te stellen! Wy verknoeien met elkaar de hele sfeer op aardr we zyn voor de hemel onuitstaanbaar. Maar ondanks dat, bracht God in Christus voor ons tóch het offer! leest de Schriften enkele de toekomst van de staat Israël. Wie de moeite neemt Lucas 21 24 op te slaan en dat woord leest in zyn verband, moet wel tot een heel andere conclusie kom Heel ander staat het echtei volk. Dat is maar niet een poli- tieke kwestie. Het volk heeft inderdaad beloften. nECK.VSIES „Als we maar voldoende re censies van boeken hebben ge lezen, kunnen we veel dogma tischer spreken dan de man die het boek zelf las." de anier": Als ik myn artikelen schrijf, dan zie ik ook de lezer» voor me en heb ik neiging om myn woorden met gesticulatie te on derstrepen. Maar als ge dat doet, dan kjjkt de schrijfmachine me wel eens vreemd aan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19