CHRISTELIJK n Motieven in het jeugdapostolaat Grootste zorg van Spaanse kerk: groei van sekten De christen, vrij van angst kan vrede positief dienen Een woord voor vandaag Kanttekenin In de prediking gaat het om de keuze voor het Koninkrijk SCKGTEL^VELPON^SCHOTEL AVAYSm EH „Mks dati rebellie" Ds. J. Firet schrijft in Belijden en Beleven: ¥T7AAB bet aan te danken is. is me nog niet duidelijk. maar het is een feit. dat de beoordeling van een verschijnsel als het jeugd- apostolaat dikwijls in min of meer emotionele sfeer plaatsvindt. Die er „voor" zijn, zijn er dikwijls heel erg voor; zo erg. dat ze an dere vormen van jeugdwerk, spe ciaal het ..klassieke" gereformeer de jeugdwerk, zonder meer af wijzen cn het iemand kwalijk ne men of hem als een meelijwek kend geval beachouwen als hij er nog wat goeds van wil zeggen. Die er ..tegen" zijn. zijn er vaak zo falikant tegen, dat ze in een verschijnsel als het jeugdaposto- laat niets anders kunnen zien dan verslapping. verflauwing. ver schraling misschien zelfs wel onder die noemer wordt de laat ste jaren zowat alles in de kerk gebracht wat ons niet ligt!) en iemand, die er een goed woord voor durft te zeggen loopt de kans (historisch!) eendoor- braakman genoemd te worden Als we proberen buiten deze emotionele sfeer tot 'een zuivere beoordeling te komen, gaan we steeds duidelijker zien. dat aan het verschijnsel ..jeugdaposto- iaat", zoals zich dat in de na-oor- logse jaren aan ons voordoet, veel .tanten zitten. HET eerste wat mij bij de jon gelui. die er warm voor lopen is opgevallen, Is; liefde tot de Here Jezus en bewogenheid om hen die buiten Christus leven; echte, onbaatzuchtige christelijke liefde dus. Waarom iemand niet rustig kan erkennen, dat dit er tenminste: ook in en achter zit. is voor mij een raadsel, dat misschien alleen is op te losser als men de bovengenoemde emo tionele sfeer, die tot zwart-wit- beoordelingen leidt, in rekening brengt. In de tweede plaats valt mij op bij de jongelui, die gegrepen zijn door de gedachte van het jeugd- apostolaat, dat zij beseffen, dat het heil niet maar iets is om te bezitten, maar om in te leven en van mee te delen. Zij begrijpen niet. dat er christenen zijn. die. terwijl zij de weg weten naar het volmaakte geluk en de mogelijk heid kennen uit alle ellende be vrijd te worden, het kunnen aan zien, dat de schat, ..die door geen delen minder wordt" (integen deel!) bij hen ln deposito ligt. In de derde plaats hebben deze jongeren een afkeer van het ..de legatie-systeem". d-w.z. het sys teem. wat geld in een collectezak 'e stoppen en dan voor de rest de vervulling van de christelijke roeping tot getuigen aan een evangelisatiecommissie en zen- dingsdeputaten over te laten. In de vierde plaats hebben deze jongeren het gevoel, dat het naar binnen gekeerd zijn. het bezig zijn met de eigen vragen en vraagjes van kerkorde, leer enz., tot allerlei ellende leidt: onder- Ua| geharrewar en kerkscheu ring. terwijl het samen strijden voor Christus naar binnen vrede en eenheid brengt. In de vijfde plaats wordt de be weging van het jeugdapostolaat gekenmerkt door een sterke con centratie op de kern van het chris telijk geloof: de persoonlijke ver bondenheid met Christus, terwijl er veel minder belangstelling is voor ..secundaire" christelijke ac tiviteiten (b.v. in de politiek). Ik heb hiermee zeker niet alle motieven genoemd, die meer of minder bewust de jongeren in het (cugdapostolaat leiden, maar vol- ioende om u iets van het wezen lijke van de geest van deze be weging te doen aanvoelen. \TATUURLIJK zijn er vooral in - het onbewuste vlak ook nog heel andere factoren, vaak van meer negatieve aard. die hier en daar. aan sommige jongelui tot deze activiteit een impuls geven. Er zijn jongelui, die uit geestelij ke luiheid een afkeer hebben van bezinning op dogmatische vragen en vluchten ln een zeker activis me. Er zijn er. die daarom zo enthousiast worden voor het jeugdapostolaat. omdat ze menen de ..ouderen" ln de kerk. die ze hooghartig veroordelen, op een ze re plaats te kunnen treffen. Het komt voor. dat iemand daarom alleen de mond vol heeft van ..apostolaat", omdat hij die klank nogal eens opgevangen heeft in de kringen van een ande re kerk en hij meent, dat bij die andere alles beter is dan bij zijn eigen kerk hij meent dat. nou ia, omdat hij ook een mening wil van hem het recht geeft, zich „progressief" te noemen. Het zal ook weieens gebeurd zijn, dat een jongen alleen maar ..apostolair" werd, omdat de krin gen van het jeugdapostolaat ge mengd waren en de sexen in het plaatselijke gereformeerde jeugd werk naar de oude orde geschei den waren. En nog veel meer won derlijke en voor-de-han-liggende en verfoeilijke en te verontschul digen - zij - het - ook - niet - te - prijzen factoren spelen soms hoofd- en bijrollen. Maar het lijkt mij. zacht ge zegd, wat al te goedkoop om op grond daarvan te beweren: dat Jeugdapostolaat? het is niks dan onwil om te studeren niks dan rebellie, niks dan gewichtig doenerij, niks dan lust tot vrije rijWaarmee Ik niet wil bewe ren, dat ia het geheel van de be oordeling de psychologie geen aandeel heeft te leveren. Anti-rooms zijn is makkelijker dan evangelisch protestantisme DE GROOTSTE ZORG van de Spaanse evangelischen is het ge weldig toenemen van zich protestants noemende dweperij door de activiteit van zekere sekten. Aldus het Zwitserse maandblad Reformatio, naar aanioiding van het bezoek aan Zwitserland van dr. Manuel Gutierrez Marin, de president van de Spaanse Evangelische Kerk, die eind april voordrachten in ons land zal houden. De heer A. H. v. 6. Heuvel, secretaris van de Oec. Jeugdraad, zal beves tigd worden ln een dienst, die gehouden zal worden op 20 april half acht in dc Domkerk te Utrecht. De bevestiging zal geschieden door de. N. O. Steenbeek. voorzitter van de Oecumenische Jeugd- Het is een ware belevenis aldus het blad o.m. deze vurige en in telligente leider van de evangelische Spanjaarden te ontmoeten en hem 'e horen vertellen over de zorgen om zijn kerk. Zijn voornaamste zorg geldt op het ogenblik niet zo zeer de dicta- tuurstaat, die de evangelische protes tanten nog steeds niet het primitief ste minimum aan vrijheid en levens rechten wil inschikken, evenmin als de druk van de zelfbewuste rooms- katholieke meerderheid. De houding van beide machten heeft er slechts toe geleid dat de evangelische ge meenten in de laatste tien jaar bui tengewoon sterk zijn geworden en een bloei tonen als nooit tevoren. Veeleer duikt juist voor de evange lischen steeds meer een nieuwe zorg op: het geweldig toenemen van de religieu ze dweperij tengevolge van de Intensie ve activiteit van zekere sekten die de naam van het protestantisme in 8nanjc schaden en herhaaldelijk tot een ver strakking van de houding der overheid tegenover de oude evangelische gemeen- Zonder zich ook maar enigszins dieper rekenschap te geven van de op bouw van een werkelijk evangelische beweging in het vanouds bij uitstek contra-reformatorisch land, zonder verband met de Spaanse protestanten en zonder ook maar rekening te hou den met de volkenkundige, historische en psychologische omstandigheden ont plooiden zij met Amerikaans geld en dienovereenkomstige evangelisatieme- ttooden een activiteit, die wat haar uit werking betreft op een fanatiek en chiliastisch spiritualisme uitloopt. Het betreft hier vooral Jehova's Getuigen, de Pinkstergemeenten, ,,de Darbisten en zekere agressieve fundamentalis ten". Hun arbeid heeft een sterk anti-theo logisch. anti-kerkelijk en anti-katholiek karakter en heeft dank zij zijn onbe twistbare dynamiek een even onbetwist baar succes. Want het is om voor de hand liggende redenen tegenwoordig be trekkelijk gemakkelijk om in Spanje ne gatieve gevoelens tegenover het rooms- katholicisme. ja een pathologische af keer van de roomsen op te wekken. Het Spaanse katholicisme heeft zich met zijn betrekking tot de dictatuurstaat en tot de sociale reactie al te zwaar belast. Ook is het voor ieder duidelijk dat de ze secten heel dikwijls schuilhoeken voor de politieke oppositie rijn. Velen komen er op af uit ressentiment, zonder in het geringste innerlijk veranderd te zijn of zelfs tot een evangelische houding door te dringen. Bereidheid bij het volk rpEGENOVER deze sekten moet de evangelische keric in Spanje uit I zelfverdediging naar binnen en naar buiten een duidelijke grens trekken. Zij kan noch hun doeleinden noch hun me thoden billijken. Voor haar gaat het er alleen om in Spanje het reformatorisch evangelie, de levende Christus te ver kondigen en echte evangelische gemeen te brengen. Daarbij is het Intern, chr. vredesbeweging (Van een onzer redacteuren) De moderne mens en het moderne wapen, dit was het thema van de jaar vergadering van de Internationale christelijke vredesbeweging welke zaterdag in Den Hout te Den Haag gehouden werd. Prof. mr. P. J. Verdam en kolonel P. Gerssen leidden het onderwerp in- Prof. Verdam stelde in zijn referaat, dat het christendom positief staat tegenover de hoge vlucht van het menselijk kunnen en welbewust de goorloofdheid aanvaardt van de uitbreiding van de menselijke prestatie en zijn beheersing der krachten. Hierbij pleegt het christelijk denken1 moeilijk denkbaar zijn, daar bij eei —-i slagen afwijzing het christendom, zover mensen kunnen voorzien, zo rugdringen tot een steriel groepje, dat zijn taak van het onderwerpen der aar de niet meer verstaat en niet meer uit draagt in de rnlmte van het gehele menselijke leven. Het past de christen zich met blijd schap te verwonderen over en met gro te dankbaarheid te zien naar de prak tische toepassing van de atoomernergie en raketaandrijving, waardoor nieuwe energiebronnen worden aangeboord en de ruimte onder menselijk bereik komt. In scherpe tegenstelling tot deze ver hevenheid door God aan de mens gege ven staat de misdadigheid waarmee de mens de hem gegeven kracht heeft ge bruikt. De misdadigheid, die zich met name demonstreert wanneer de ene mens de ander vernietigt en de schep ping Gods zich tegen Gods schepping keert. Wanneer het zo is. dat vele uit vindingen worden gedaan ter wille van de vernietiging dan rijst- de vraag of aan de geoorloofdheid van de technische vooruitgang op enigertijd een halt zal moeten worden toegeroepen. Het positief aanvaarden van de tech nische vooruitgang maakt het pro bleem van wapenen en oorlog gecom pliceerder. Wie de atoomsplitsing en rakettenbouw aanvaardt neemt het ri sico, dat eraan verbonden is. De ja renlang met srote kracht gepredikte stelling van de christelijke weerloos heid vindt in ens land slechts minima, ie aanhang. Dit komt omdat deze stel ling te eenvoudig is. Ze miskent de veelzijdigheid en gecompliceerdheid van Gods wet en Gods schepping. De oplossing van christelijke weerloos heid negeert in wezen ook de zonde val er. wil de mens terugvoeren het paradijs, dat gesloten is. _ot Zo komt men tol de vraag van de ge- het "hoofd rechtvaardigde oorlog, die al in Josafats lesteld.werd. De christelijke leer de vereiste „gerechtvaardigde zaak" heeft zegenrijk gewerkt en bete- bereidheid in het volk aantreft. Juist in sociaal voelende en intellectuele kringen bestaat ondanks of misschien juist we gens de vervolging der protestanten een sterke vraag naar het protestantisme en zijn geestelijke krachten en fundamen ten, omdat men instinctief voelt dat Spanje zijn hele sociale, politieke en geestelijke ellende te wijten heeft aan het feit, dat dit land nooit een reforma tie beleefd, resp. deze totaal onderdrukt heeft. Men verwacht ook van de Spaanse protestant, wiens bestaan door het offi ciële politieke en kerkelijk regime ge loochend of opzettelijk over het hoofd gezien wordt een geestelijke, religicu- hjd gesteldwerd. ze en ethische houding, die zich nit de diepste bronnen moet voeden. Opleiding en Bijbel TTIT DEZE situatie volgen onmiddellijk de twee voornaamste voorjverpen van zorg voor de Iglesia Evangelica Espanola: de theologische opleiding der jongeren en het vrije bezit van de bijbel. Nog steeds drukken de beide maatregelen van geweld in het jaar 1955, de sluiting van het theologisch se minarie en het in beslag nemen van het bijbelhuis in Madrid met zijn gehele voorraad bijbels. Professor Gutierrez heeft ons zijn plannen voor het scheppen van een ge reformeerd studiecentrum in Barcelona (Centro Evangelico de Formacion Teo- logica) uiteengezet. Dit zou het verbo den seminarie in Madrid moeten ver vangen en niet alleen de opleiding van predikanten maar ook de gedegen bij belse scholing van gemeenteleden en de vorming van meisjes voor de diakonie in de gemeenten moeten verzorgen. Het begin is er. maar het heeft daaren boven niet slechts de toestemming van de staat nodig, maar ook de broeder lijke hulp van het protestantisme in het buitenland. Niet enkel jonge mensen, meest be keerlingen. maar zelfs vrij oude mon niken en priesters zelfs een der vroegere secretarissen en vertrouw den van kardinaal Segura zouden graag bereid zijn in dienst van de evangelische beweging te treden. Het ontbreekt slechts aan opleidingsmoge lijkheden. En de andere grote zorg is de Bijbel. De Spanjaarden hebben een prachtige evangelische bijbelvertaling, die op het jaar 1569 teruggaat; 'deze mag echter noch gedrukt noch ingevoerd worden. Niettemin vindt zij steeds weer haar weg Er bestaat een groot verlangen naar bijbels in Spanje. Eerlijkheidshalve moeten wij ook ver melden dat sedert enkele jaren juist om de protestantse bijbelbeweging te gemoet te treden een rooms-katholle- ke, vooral door jezuïeten en benedictij nen begunstigde bijbelbeweging in Span je optreedt. Zo heeft onlangs de (room se) ..Vereniging van bijbelvrienden" in Segovia een vertaling van het Nieuwe Testament in een oplaag van 200.000 exemplaren uitgegeven; de uitgave is uitstekend, onafhankelijk van de Vul gaat, zonder kerkelijke voetnoten en commentaren. Er is gegronde hoop dat deze bijbelbeweging in de rooms-katho- lieke kerk haar zelfstandige vruchten Priester-arbeiders steunen de F.L.N. Een brief van zeven met name ge noemde Franse priesters, welke in de krant van het Algerijnse Nationale Be- vrydingsfront. El Mousbjahid gepubli ceerd is. is niet afkomstig van priesters van de Mission de France. De schrijvers behoren tot de groep der priesterarbei ders. die. toen de crisis uitbrak in de Mission de Paris en deze werd opgehe ven, geweigerd hebben aan de oproep van de kerk te gehoorzamen. In de brief, welke deze zeven priesters aan de krant der F.L.N. hebben gericht, heet het: „Ondanks dwalingen en ver keerde stappen weten wij, dat uw strijd gerechtvaardigd is, wijl het de strijd der verdrukten is en overeenstemt op men selijk en goddelijk recht. Wij weten, dat uw strijd met overwinning bekroond zal worden, want de rechtvaardigheid, het recht der kleinen, het geweten der men sen en de waarheid zijn sterker dan de materiële macht waarover de onrecht vaardige uitbuiters beschikken, die zon der recht en zonder geweten zijn." kende een veroordeling van de vroeger gehandhaafd, veelvuldige gebiedsoorlogjes. Als directe uitwerking van het groeiende volken recht zag prof. Verdam, dat een even tuele strijd er een tussen ideologieën zal Dat begint heel gewoon iu eigen kring het breidt zich uit over heel het ver band waarin men staat. Het richt zich dus ook op het bevorderen dat Neder land een regering heeft, die het recht m de internationale samenleving hoog houdt en stimuleert. Prof. Verdam maak te duidelijk dat er een marge is tussen de verantwoordelijkheid van degene die het bevel heeft te geven en een oorlog en hem die het bevel heeft te gehoorza men. Men kan het probleem of deze ge hoorzaamheid of een weigering plicht is met pas stellen indien de toestand kri tiek is. De verantwoordelijkheid begint veel vroeger. Kolonel Gerssen zette in een duide lijk betoog uiteen hoe de oorlog als middel wordt gebruikt door de politi- eHs «nimmer in zich zelve doel kan zijn. Hieruit vloeit voort, dat een log die beide partijen zou vernietigen onbestaanbaar is. Indien wetenschap pelijk bewezen kan worden, dat de ra dio-actieve neerslag het voortbestaan op aarde uitslu f dan is het gebruik van i_e atoombom uitgesloten. Spr zag het als taak van de vredesbewe ging objectief wetenschappelijk dit te doen onderzoeken. Thans leeft het westen bij de gratie van de atoombom omdat het een knie val voor het materialisme heeft gedaan. De welvaart is bevorderd door de man kracht van de strategie te verminderen. Geeft 1 -t westen nu de atoombom op als middel van geweld dan geeft het de westerse vrijheden op en geeft het een vrijbrief aan Rusland, dat naast de atoombom zijn conventionele wapenen Er is geen mens op de hele wereld, die geen risico's Too Zelfs mensen, die nooit buiten komen, kunnen niet volhom dat hun nooit iets zal overkomen. Die risico's zijn zo gevt eerd, dat we wel kunnen zeggen, dat het gehele leven risico is. In lichamelijk, maar ook in geestelijk opzicht. Gei ren in het verkeer, verleidingen tot zonde: wie er heelhiè afkomt, moet zichzelf maar niet al te veel op de borst slai maar denken, dat hij bewaard is gebleven! Dat er boven i leven een schild is opgeheven, waaronder hij schuilt. Tj David in grote nood en gevaren had verkeerd en na periode, waarin hij geen moment zeker was van zijn lev weer wat ruimer kon ademhalen, schreef hij een lied. En daa gebruikte hij ook dat beeld van een schild. Hij zei het God is een schild voor allen, die bij Hem schuilen". Tt/pi* er staat niet, dat God een schild opheft, maar dat Hij zelf schild is. En nu mag niemand daaruit afleiden, dat ieder bij God schuilt, er altijd levend afkomtSchuilen bij Goo niet een soort van levensverzekering met geen of hoegenaai geen risico's. Het is wel: met alle risico's heel dicht bij Hi blijven, ja sterker: het riskante leven stellen in Zijn uadital handen. Dan kan ons alles overkomen maar dan is or, il,e[ veiligheid voor tijd en eeuwigheid gewaarborgd! PI NIET MEER ZO VRIJE ZEE TJET dreigt spaak te lopen op de zee" helemaal niets meer over. internationale zeerechtconferen- al worden door allerlei landen mi tie die op het ogenblik in Genève regelen genomen die vooral voor wordt gehouden en iedere goede Ne- Nederlandse vissers heel onpreti '*eI derlander is geneigd om dat bericht zijn als men er niet in sli met blijdschap te begroeten! Het punt waarom het gaat is het stellen, dan kunnen er nog onj vaststellen van de breedte der ter- tiger maatregelen volgen. En m ritoriale wateren, de zeestrook dus 'and zal het aandurven die het daaraan gelegen land als zijn gebied kan beschouwen. Tot voor kort bedroeg de breedte van deze digen? strook drie mijl (drie maal 1852 me- In dit licht bezien ter dus). Maar vele landen er al op eigen gelegenheid toe gegaan om die breedte op te internationale rechtsregels internationale rechtsregels kérde rechten met geweld te ver Ja dieen? [htt de zweni de Nederlandse delegatie i het Amerikaanse compromis beji rari „oii.'b- misschien zelfs verstant e"r icha gegaan om die breedte op te voe- pelijk ren men denke aan het decreet Het enige werkelijk grote bezwi i er i te eilanden tot Indonesisch territoir overleg gepleegd is met de Ne werden verklaard. In Genève moet deze impasse te komen. Let wel: bracht in de zienswijze der Net moet! Want als ieder land op zijn landse delegatie maar de Ni eigen houtje bepalingen gaat maken landse vissers zouden dan wat dan is het hek van de dam en blijft der het gevoel hebben dat „over er van het beginsel van „de vrije en zonder hen" wordt beslist! ZUIVELPERIKELEN landse belanghebbende. Waarscl trachten uit lijk had dit geen verandering Het ls de angstpsychose die de bewa peningswedloop voor een groot deel ver oorzaakt. Juist de christen kan hierbij een positieve honding aannemen, omdi hij niet gedreven behoeft te worden door de angst. HIJ Immers weet, dat God ook vandaag nog de wereld regeert. Dit positieve vredeswerk is primair het beleven van het gebod der liefde. Zijn conclusie was dat het westen wel de zwaarste middelen moet bezitten! als de middelen om een lokale oorlog geen alternatief. J^E maatregelen die de regering wordt weliswaar verlaagd en dus vandaag heeft bekend gemaakt er meer boter en kaas aan de om te komen tot een verbetering gebracht kunnen worden maar in onze zuivelpositie zijn ongetwij:' feld niet genomen dan na lang wik ken en wegen. En bovendien na uitvoerig contact met het bedrijfs- garantieprijs voor de melk blijf cent. Dit betekent dat alles wa melk en de melkprodukten, sief boter en kaas (teruggereki leven. Zaterdag een week geleden minder dan 29 cent per liter bracht het produktschap voor zui- opbrengen, door de schatkist aj vel de minister een gevraagd advies ')0er bijgepast zal moeten wor de atoombom politiek onbruik-! uit over het toekomstig beleid. De De regering heeft dan ook al te belemmeren. Er i In£ baar wordt, breekt het "westen de pilaa: waarop zijn gezag rust. Hieruit vloeit ook voort, dat de landen van de N.A "'.O. niet kunnen weigeren bases voor atoomwapenen binnen hun grenzen toe te laten. Het land dat dit weigert stelt zichzelf buiten de gemeenschap, door wel de voordelen maar niet de las ten te aanvaarden. Prof. dr. J. P. A. Mekkes voor C.S.B. Christus laat prediken (Van een onzer verslaggevers) „De kracht der prediking" was de titel van het onderwerp, dat prof. dr. J. P. A. Mekkes op de tweede en laatste dag van de voor jaarsconferentie van de Calvinisti sche Studenten Beweging inleid de. Prof. Mekkes toonde zich zeer ongerust over veel wat momen teel in de kerk voor prediking doorgaat. Kenmerkend achtte hij de distantie, die men zo vaak neemt, zowel tegenover de „stof" als tegenover het gehoor. Men spreekt voor een gehoor, over een >ai afwerpen, waarover wij ons ais stof; in het ergste geval kiest men chrl.tenen slecht, kunnen vetbenjen „Pn i0nderwerp" en zcekt er - ^eriscoop bij. De Schrift laat ons zien wat echte daarop één antwoord: Christus de Koning. Hij vangt zelf de prediking aan en laat ze Zijn discipelen aanvangen: predikt en zegt: het Koninkrijk der hemelen is nabij. Christus zendt Zijn discipelen uit met een alles overtreffende belofte, nl. dat wie gelooft grotere werken dan Christus zelf zal doen. Zij worden uitge zonden om het Koninkrijk te procla meren, als herauten. Als herauten die het woord van de Koning spreken. Dit woord is geen verhaal, maar het is een woord van kracht. De kracht van het Koninkrijk, dat niet van deze wereld is. Prof. Mekkes vroeg zich vervolgens af wat de voorbereiding is van de heraut als hfj ter proclamatie uittrekt en corre laat daaraan die van de hoorder. Deze voorbereiding Is er één in het geloof. Zij is een biddend worstelen om het laten vallen van de belangstelling voor onszelf, een zich ontworstelen aan eigen theologische denkdrlft, aan eigen zucht tot bevinding, van welke aard ook. Elke Ik-gerichtheid zal primair losgelaten moeten worden. Het gaat om het zich buigen onder de Koning. Die de heraut uitzendt om Z(jn boodschap te verkon digen. bindend en tot oordeel. Geen recepten Prediker en hoorder, aldus prof. Mek- pAdtkSïUItor zii V« on, de K.TjS daarnaar anders formuleren: Wie is het. a eze M^en liefst 69 „Toen hebben ze er alles heen ge maar hadden: parachutisten, luchtlandingstroepen, alpenjagers, zwermen Stuka's Ik heb zelfs ge hoord dat ze voor deze operaties alle duikbommen werpers van het Italiaanse front hebben gerekwi- reerd. Hoe dan ook: met man en macht zijn ze te werk gegaan. In een paar weken tijds verloren we meer dan 10.000 man en alle eilanden die we met zoveel moeite hadden heroverd. Allemaal., be halve Kheros." „En nou is Kheros aan de beurt?" „Juist." Jensen schudde een paar sigaretten uit een aangebroken pakje en wachtte zwijgend tot Mallory ze had aangestoken en de lucifer naar bui ten had geworpen, in de richting van de zwakke glinstering van de Middellandse Zee aan de noord zijde van de kustweg ..Ja, nu gaat Kheros voor de bijl. En we kunnen niets doen om het te betoonden De Duitser* zijn heer cn meester ln de lücht boven de Aegeïsche Zee..." „Maarwaarom bent u er zo zeker van dat het deze week gaat gebeuren''" Jensen zuchtte. Altoene en Piraeus hebben we er al over de 200 „Tweehonderd!" onderbrak Mallory hem ongelo vig. „Zei u „Ja. dat zei ik." Jensen lachte. „En ik eeef je de verzekering dat dit nog maar een schijntje Is ver geleken bij de horden spionnen die (rank en vrij rondscharrelen bij oor.* edele gastheren in Cairo en Alexandrlë." MeU-t was hij weer volkomen ern stig. „Hoe dan ook Onze inlichtingen zijn volkomen betrouwbaar. Een armada van kaïks zal donderdag De kanonnen van r ALISTAIR MACLEAN bij het aanbreken van de dag Piraeus verlaten en van het ene eiland van de Cycladen-groep naar het andere varen, 's Nachts kruipen ze dan bij die eilanden weg." Hij glimlachte. ..Een lastige situatie, niet? Wij durven ons overdag niet in de Aegeïsche Zee te vertonen want dan worden we finaal uit het water gebombardeerd. En de Duitsers durven 's nachts niet te varen, omdat elke avond zwermen Britse jagers, motortorpedoboten en kanonneerbo ten de Aegeïsche Zee op gaan. Voor het aanbreken van de dag verdwijnen de jagers naar het zuiden, terwijl de kleine boten zich als regel in afgelegen inhammen van dc eilanden verstoppen. Maar met dat al kunnen we de Duitsers niet tegenhouden. Ze zullen er zaterdag of zondag zijn en hun landingen synchroniseren met die van de eerste luchtlandings troepen; even buiten Athene staan daar al massa's Junkers 52 voor klaar. Kheros zal 't geen twee da gen uithouden." Geen sterveling kon Jens telijk nonchalant uitgesproken mededeling abnormale nuchteitoeid aanhoren zonder loi Mallory geloofde hem. Bijna een minuut lang staarde hij naar de glanzende zee en de sprookjes achtige tinteling van de sterren boven de vreedza me. donkere watervlakte. Met een ruk wendde hij zich tot Jensen. ..Maar de marine dan. kolonel! Evacuatie! De marine kan toch zeker... ..De marine", onderbrak Jensen hem met grote nadruk, „voelt er mets voor. De marine heeft meer dan genoeg van de oostelijke Middellandse Zee en van de Aegeïsche Zee. De marine heeft er schoon genoeg van altijd weer onverantwoorde risico's te nemen en daarvoor te boeten en dat alles zon der resultaat. Twee van onze slagschepen zijn zwaar beschadigd, acht kruisers buiten gevecht gesteld vier ervan zijn naar. de kelder en meer dan twaalf jagers vernietigd. Ik heb er zelfs geen no tie van hoeveel kleinere schepen we hebben verlo ren. En wat stond daar tegenover? Ik zei 't je al: Niets! 't Enige wat ons opperbevel kan doen is met de concurrentie in Berlijn krijgertje spelen tussen de rotsen, of „wie komt er in m'n hokkie". Reuze gezellig behalve natuurlijk voor de paar duizend Jantjes die ermee naar de kelder zijn gegaan en voor de ongeveer 10.000 tommies, Australiërs. Nieuwzeelanders en soldaten uit India die op die eilanden gesneuveld zijnen hun leven gaven zonder te weten waarvoor." De knokkels van Jensens om het stuurwiel ge klemde handen waren wit en zijn mond was ver trokken van verbittering. Mallory was verrast, ge schokt zelfs door de heftigheid en wrangheid, die zo weinig bij deze man schenen te passenOf misschien paste dit alles wel degelijk bij hem. mis schien wist Jensen heel veel van wat er op hoger niveau omging „Twaalfhonderd man. zei u, kolonel?" vroeg Mal lory kalm. „Zei u dat er 1200 man op Kheros la gen? (wordt vervolgd) psychologisch, sociologisch zelfs economisch en politiek, voorberei den, gereed maken om het Woord te ont vangen. Men wil eerst het leven leefbaar maken. Maar het terecht in acht nemen van tijd en wijze is iets anders dan het geven van recepten voor de prediking. In het bijzonder geldt dit voor de evangeli satie. Natuurlijk heeft de prediker daar allen alles te worden om enigen te be houden. Maar men zal, zo vervolgde prof. Mekkes, moeten bedenken dat wie evan geliseert de liefde van God zal moeten vertonen en dus uit zal moeten leven; deze liefde als een hand slaan om degene die hoort. Dan wordt men wel wat voor zichtiger met evangelisatie-m e t h o d e n als het een en het al te stellen. Het is heilig ogenblik als de Meester spreekt eerbied mag de spreker Hij tot hem, spreker e zeggen heeft. thans genomen maatregelen zijn beslist niet vreemd aan dit advies. Ook het produktschap voor mar garine, vetten en oliën is in deze gekend. Wij achten dit een juiste respectering van de plaats der pu bliekrechtelijke bedrijfsorganen. weten dat. over de financiële c< quenties nog nader overleg zal gen in de Stichting van de Art met het Consumenten Conü Orgaan. Een geleding van het Nederland volk die door verlaging van de il leveringsprijs ernstig getroffen wor l Dat de regering en met name de is de handel. De handel heeft imnit: i» minister van landbouw besloten heeft boter en kaas gekocht tegen et' tot een vrij drastische verlaging van prijs waarbij rekening is gehoudt de inleveringsprijzen voor boter en met de oude inleveringsprijs. S kaas, heeft voor de Nederlandse deze verlaagd is betekent dit grö consument waarschijnlijk tot volg dat de winkelprijzen voor produkten ook verlaagd zullen nog wel enig overleg zal vergen worden. De verlaging van de inle- vorens een antwoord gegeven I veringsprijzen zal bovendien gun- worden. Met het Consumenten Co stig werken het buitenland omdat onze onze export naar tact Orgaan zal met i nagesai moeten worden in hoeverre de co rentlepositie In het buitenland door sumentenprij, de verlapin» van (ll verlaging van de prijzen gesteund inleveringsprijs zal moeten volp wordt. Er kan dus enige stijging juiste van de beslissing van verwacht worden van de afzet van ™E«ing is dat men liever wU tntj, boter en kaas ln binnen- en bui- ten de voorraden boter en kaas tenland. te raken desnoods tegen nog lagefth prijzen, dan dat men De financiële consequenties voor van het jaar met voorraden blijfe. de schatkist van deze manipulatie zitten die geen cent opbrengen F zullen echter niet gering zijn. De waarvoor men totaal geen bestenfjj inleveringsprijs voor boter en kaas ming heeft. APARTHEID GAAT DOOR TXJEN de socialistische minister tij hebben gesteund, zijn voorstand y, Suurhoff enkele maanden geleden van de apartheid, maar wensen fl in ons land terugkeerde van een reis andere redenen hun stem niet op 4 naar Zuid-Afrika en Israël, bleek hij Nationale Partij uit te brengen. begrip te kunnen opbrengen De ÏCrhoudlngen Zuid-Af«" voor de moeilijkheden waarvoor de liggen thans duidelijker dan blanke bevolking van Zuid-Afrika De apartheidspolitiek zal streng V. zich ziet geplaatst, dan de meesten „en d voerd en het verzet Jdt zijner partijgenoten. Htj verklaarde 8en de maatreselen van de Zaü r namelijk dat we met de kreet „tegen afrjkaanse regering zal krachtig - de apartheid te zijn", de enorme - - - - problemen die in Zuid-Afrika be staan niet kunnen oplossen. We moesten aan deze uitlating van in Zuid-Afrika staat voor W dood, die nog 1^1 de beer Suurhoff denken, toen we ka„ duren maar waarln eeM de uitslag van de verkiezingen Zuid-Afrika onder ogen kregen. Want daaruit blijkt, dat de meerderheid van de blanke bevolking in dat land Zuidafrikaanse regering bittere nooi de voorkeur geeft aan de wijze, waar- zaak, hoezeer zij velen ook tegen op totdusver het door de Nationale borst stuit. En met de kreet, dat beslissing zal vallen. De apartheidspolitiek is Party gevormde kabinet de apart heidspolitiek heeft doorgevoerd. tegen zyn, lossen we dit enorm! probleem niet op, zoals de heer Snur- Maar niet alleen de ruim 642.000 hoff zei. We kunnen slechts hopea (ai kiezers, die op de Nationale Partij hebben gestemd, steunen deze politi- dat deze politiek er tenslotte 1* leidt, dat de verschillende rassen «8 luisteren na en hen. hoorders. Het gaat in de prediking om de keuze, de keuze voor het Koninkrijk dat niet van deze wereld is. De komst van dit Ko ninkrijk ls de grote Interventie van God De Joodse jeugd van Nederland in de ln de historie. De mensheid ia in aanzUnYa.n iaa^ ^eeft op de geroepen met het oog op dat Koninkrijk. tiek: ook een zeer groot deel van de vorm vinden, waarin een vreedzaao meer dan 500.000 Zuidafrikanen, die samenleven binnen de Unie va de oppositie voerende Verenigde Par- Afrika mogeiyk blijkt. D' Joodse jeugd herdacht tien jaar Israël De schepping verwacht ln arbeid de defi nitieve nederdaling van de hemelstad. Het uur van God la daar. Dit moeten wij van de prediker vernemen, dit moet h(j aankondigen, aldus spr. Tezamen, zo besloot prol. Mekkes, zul len wij ons steeds van de distantie vrij moeten maken. Dan pas beseffen wij de Paasberg te Vierhouten het tienjarige bestaan van Israël gevierd. Deze Joodse landdag, waaraan door ruim 1000 jonge ren werd deelgenomen, werd door Israëls ambassadeur H. A. Cidor officieel ge-1 opend met een korte toesprpaak, waairn hii de wens uitsprak, dat volgend jaai alle Joodse jongeren de onafhankelijk heidsdag van Israël in het land zelf als burgers zouden vieren. Naast Israëlische zang en dans voor de oudste deelnemers werden voor de jongsten toneelstukjes over Israël opgevoerd. Hoogtepunt van de dag was het dansspel De Ket .va. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KEBS Beroepen te Kockengen: L. Vroegindfr wey te Gameren. Bedankt voor Den Haag-LoosduiiK* (vierde pred plaats, wijkgemeente Bou* lust): W. Bartlema te Leeuwarden. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te 't Harde: kand. A. BolwiF te Amsterdam. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Beroepen te Sommelsdijk: <jrs. R- T®" singh. prop te Leiden. waarin werd uitgebeeld het leven v«ï de Joden in hun rigen staat ten tijde v» Boaz en Ruth, hun verstrooiing na dl vernietiging van de staat en de herrij zenis van de moderne staat Israël. Md het Hatikwa, hot Israëlische volkslied werd de herdenkingsdag besloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2