CHRISTELIJK l! Ballograf De verdwenen miniatuur School, evangelie en cultuur Kritiek op voorontwerp voortgezet onderwijs Een woord voor vandaag Kanttekenin Referaat prof. dr. A. A. van Ruler Wervingsactie onderwijs ook taak van de kerk (Van een onzer redacteuren) school doet een dringend beroep op predi kanten en kerkeraden. te doen wat binnen hun bereik ligt om geven. Er bestaat een schreeu wend tekort in het onderwijs1 een tekort ook aan hervormde onderwijzeressen en leraren in scholen van verschillende gees telijke sighatuur. Dit zei de voor ter van de raad. dr. D. N. van der Neut. gisteren in Utrecht, toen hij de elfde jaarvergadering van de raad in Esplanade opende. Tevoren had de heer van der Neut gewezen op de geheel eigen laats van de raad. In feite had Ij dat al gedaan door een bonte rij van gasten welkom te heden. Broederlijk zaten vertegenwoordi gers van protestants-christelijke en neutrale organisaties naast el- kaar, tezamen met de Kamerleden H. W. Tilanus, mr. A. B. Roosjen, N. Stufkens en C. Kleywegt. De raad, zei dr. Van der Neut, Is geen onderwijsorganisatie in de gebruikelijke zin; hij is ook geen propaganda-instituut voor een al of niet bestaande school van een bepaalde kleur. De raad is slechts een orgaan, dat de Hervormde Kerk ot onderwijsgebied heeft bij te staan in haar streven medever antwoordelijkheid te dragen voor het geestelijke leven van het Ne derlandse volk. Daarbij wil de raad nóch verkerkelijking van an dere activiteiten op schoolgebied „kerkelijk imperialisme is ons vreemd" néch het overnemers van werkzaamheden, die de taak van kerkeraden vormen. Het bij de raad i pastoraal. L van het het grondvlak der kerk over de gehele linie was oorzaak van herstel van vertrouwen, zo ken schetste de secretaris, ds. O. V. Henkei, het jaar 1957. Uit zijn jaarverslag noteerden wij verder, dat nog steeds een oplossing ge zocht wordt voor het gecompliceer de vraagstuk van de subsidiëring van het bijbels onderwijs op de openbare lagere scholen. De jeugd van ons volk aldus ds. Henkei staat open voor be nadering met het evangelie van Jezus Christus als dienst, wan neer dit niet opgelegd wordt. Vele kansen worden nog gemist, ook omdat velen ln de kerk onze op roep niet horen of willen horen. DE school, het evangelie en de cultuur, was het onderwerp van de rede, die prof. dr. A. A. van Ruler uit Utrecht hield. De school heeft relaties met staat, kerk en ouders in het leven hangt alles met alles samen, maar zij is primair cultuurinstel ling. Cultuur heeft iets nationdéls en daarm-e stuiten wij op een groot probleem. Want binnen de natie hebben wij te maken met de verzuiling. Verzet daartegen heeft iets onwezenlijks. We leven niet meer in een zestlende-eeuwse the ocratie of onder een 19de-eeuw.se liberale dictatuur. We leven na de emancipatie van de r.-katholieken en na de verzelfstandiging van het humanisme. Het evangelie vindt de cultuur en knoopt op duizenden manieren bij haar aan. Deze komst van het evangelie betekent een bevrijding. Het lev dient zo te worden Ingericht, dat het een lofzang wordt voor God. Het oerwoud v-.n vragen rondom evangelie en cul tuur daarlatende, stelde prof. Van Ruler de vraag: Wat wil het van- gelie dat iets met de cultuur wil met de school, die van de ze cultuur is. Een hele reeks van nadere vragen doet zich voor. chrlste- nogelij: de stelling „Feit zijn toch feiten" zei prof. Van Ru- Ier: Me kan wel schamper lachen om de Vrije en de Nijmeegse uni versiteit, maar dat is niet zo diep gaand. De problemen zijn Inder daad te diep dan dat men er met frisse en vrolijke neutraliteit mee bezig mag zijn. Het gaat aldus prof. Van Ru ler om de filosofische omtul- ning en doordenking van en vor ming voor de vakken. Op dat ge bied worden aan rijks- en gemeen te-universiteiten studenten afgele verd. die ln naam van de neutra liteit op het gebied van de diep. ste levensvragen analfabeten zijn. De staat blijft hardnekkig neutraal en dat kan ons opbreken. Het probleem van de ohristelij- ke wetenschap, zo zei prof. Van Ruler in zijn referaat, is ook brandend voor de werkers in het lager onderwijs, staande tussen wetenschap en massa in. Ook de onderwijzer moet bezig zijn met de vragen van geloof en weten schap. Ver zijn we daarmee niet. Men ademt een bepaalde wijsge rige lucht in en ook weer uit. wij hebben nodig een gekerstend wijs gerig denken en een door de open baring gestempelde levens- en wereldbeschouwing. Dit legt een last op de opleiding, maar ook op filosofie en theologie, die deze din gen moeten leveren. Uitvoerig ging prof. Van Ruler in op de consequenties voor peda gogiek en didactiek, die niet be slissend bepaald mogen worden door sociologie en psychologie. TV7"AT de 9tof betreft: het is W waanzin, dat de leerling wel uitvoerig ingelicht wordt over Co lumbus, maar niet over Jezus Christus, omdat men de neutrale vingers niet in een wespennest wil steken, ook al is zonder Hem Eu ropa ondenkbaar. Er valt in de waarden van het Westen een werk van de H. Geest te zien. Hoort de kerkgeschiedenis eigenlijk wel thuis onder bijbels onderricht? Is het cultureel aanvaardbaar de kerk voorbij te zien? En: leiden de catechisaties niet een kommer lijk bestaan, omdat de kerk in de school niet tot haar recht komt? Praktisch onuitvoerbaar, maar principieel juist achtte prof. Van Ruler partijpolitieke vorming van de leerling. Men voedt op tot iets bepaalds. Kennis zonder l'efde overbrengen is onjuist. Hoe kan men opvoeden tot staatsburger wanneer men wat de beleving van zijn politieke opvattingen betreft op de vlakte moet blijven? De constructie van de neutrali teit is onmenselijk. Leiding gaat in een bepaalde richting, hoe open men daarbij ook wil zijn. Dat de humanisten duidelijker uitgaan van axioma's betreffende de mens, maakt de situatie theore tisch helderder, maar in dc prak tijk moeilijker. Het is de vraag of zij op de duur de kerk van de openbare school willen gaan weren, omdat het to talitaire evangelie in strijd is het zij met de neutraliteit, hetzij met de mensopvatting. Het is dc vraag, of ons geen strijd te wach ten staat om de ziel van. het kind op de openbare school en om de organisatie daarvan. De vraag is ook, of het waar Is, dat we de openbare school af moeten schaf fen en tot gezindheidsscholen over Leraren nijverheidsonderivijs bijeen (Van i verslaggevers) Het ledental van de Vereniging van christelijke leraren en leraressen bij het nijverheidsonderwijs steeg ln het afgelopen jaar met bijna twintig procent tot 1725. Op de algemene vergadering van de vereniging, die vrijdag in Putten werd gehouden, deelde de voorzitter, de heer J. Huizer, In zijn openingswoord mede, dat de organisatie nu Zeeland als laatste afdeling Is toegetreden geen verspreide leden meer heeft. De sterke groel_ var» de vereniging maakt nieuwe regeling van t §fi| zakelijk, terwijl men Met betrekking tot het voorontwerp van de wet op het voortgezet onderwijs, dat ter beoordeling aan de verschillen de organisaties is toegezonden, verklaar de de heer Huizer, dat het bestuur prin cipiële en praktische bezwaren heeft te gen het feit, dat het voorontwerp teveel zaken door middel van koninklijke be sluiten of ministeriële beschikkingen re gelt. „Wij moeten wettelijk houvast hebben ln zaken die de stichting en exploita tie van scholen en de eigen bevoegdhe den betreffen", aldus de voorzitter. Er zal ook een nieuwe samenstelling van de commissie van georganiseerd overleg aan de orde k;men. De heer Huizer wees op de noodzakelijkheid hier van: de onderhandelingen over de coör dinatie van salarissen en van de rechts positie der leerkrachten dreigen in een doodlopend slop te raken, wanneer één enkel besluit ze tegen kan houden. Aan een voor het nijverheidsonder wijs sluitend geheel van bevoegdheden mankeert nog veel. Er zijn verschillen de oplossingen mogelijk voor de be staande problemen. ..In 'er geval zullen de bevoegdheden zo ruim gesteld ert geëist moeten worden, dat zij werke lijk bevoegdheden zijn. Dw._. moet geen onderscheid gemaakt worden tussen de formeel onbevoegd verklaar de leraar (die toch voor de klas gezet wordt) en de bevoegd verklaarde raar", aldus de voorzitter. Bij de voorstellen die ter vergade ring behandeld werden, /decors an her der Vier lutherse kerken ln de Verenigde Staten willen zich verenigen in eén grote kerk. Een hindernis op de weg naar vereniging was het feit, dat ln één van deze kerken predikanten lid waren van vrijmetselaarsloges. In de voorbereidende commissie Is nu over eengekomen, dat de predikanten van de nieuwe kerk niet tot dergelijke ge nootschappen mogen behoren. Alleen laat men het maar zoals het is wat betreft de predikanten die thans al vrijmetselaar zijn. Er wordt geklaagd over het toenemen van de sekten in Hongarije. De klacht komt van een communistische krant, maar wordt van kerkelijke zijde be- ZWEMSTADION „Het schoonspringen kan niet doorgaan - de badmeester heeft al lezende per ongeluk het water uit het bassin laten lopen..." (Zó boeiend is nu PANORAMA!) No. 136. Horizontaal: 1. instrument v. tandarts 4. Ind. gerecht 7. gaten 9. verbrande resten 11. duivenhok 12. meervoud 13. einder 15. Collect, arb. overeenk., afk. 16. steekcontact 17. bergengte 18. deel v. h. gelaat 20. lengtemaat 21. bijwoord 23. uitroep 24. bestandd. sirihpruim 26. modder 27. familiestam Verticaal: 1. zilt 2. voorzetsel 3. knaagdier 4. blaas 5. meisjesnaam 6. sneeuwhut 8. bodemloze put 10. soort touw 12. lid lage kaste in India 14. soort techn. onderwijs 15. klein kamertje 17. dagbladen 19. stenen resten 21. deel v. e. schip 22. droog (wijn) 24. voorzetsel 25. jongstleden, afk. "."'ginfiii OPLOSSING VAN CISTEREN van de afdeling Den Haag, die het hoofdbestuur verzocht, te ijveren voor de mogelijkheid van vrijwillige pen sionering voor leraressen die de 60- Jarige leeftijd bereikt hebben. De zitter verklaarde, dat op de huidige rensioenwet geen uitzonderingen n gelijk zijn. Een besloten commissie al enkele jaren bezig met de herzie ning van deze wet. De vergadering in Putten, die niet al leen door talloze leden, maar ook door ïgenwoordlgers van de prot-chr. on derwijzersvereniging, de chr. centrale van overheids- en onderwijzend perso neel, de zeer jonge ver. van chr. administrateurs en bedienend personeel van nijverheidsscholen, het C.N.V., de bond van /erenigingen voor chr. n.o. en verschillende zusterorganisaties werd bijgewoond, werd besloten met eei feraat van mejuffrouw mr. E. A. Haars te Breukelen over „Het recht in het da gelijks leven". BhRohPINl.SWKKk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen de benoeming tot vik. te Berlikum: kand. A. Westra te Buitenpost. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Diever: W. H. J. de Boer te Heerenveen. Beroepen te Loenen aan de Vecht: kand. H. J. Bavinck te Amsterdam-C. GEREF KERKEN (ond. art. 31) Beroepen te Schouwerzijl: kand. H. Smit te Utrecht. Examens De classis Middelburg heeft praep. geëxm. en bevoegd ver klaard op grond van art. 8 k.o. (singu liere gaven): de heer H. H. v. d. Linden te Goes, om te proponeren in haar res- Benoemd tot onderwijzer aan de Ge- ref. school te Assen (Prinses Beatrix- straat 2) de heer J. H. Douma te Wit haren (Ommen); aan de chr. nationale school te Noordbergum (Fr.) de heer M. Zijlstra te Witmarsum; aan de pro testantse school te Roermond de heer M. E. Luchtenberg te Groningen; de chr. nationale school te Slootdorp de heer C. J. Olsder te Rotterdam. Het aantal protestantse zendelingen de wereld steeg van 15.288 in 1923 tot 34.692 in 1956. De verdeling over de Europese landen is: Groot-Britannië en Ierland: 6500; Zweden: 1534; Noor wegen: 967; Duitsland: 887; Neder land: 500; Frankrijk: 350; Finland: 100; Denemarken: 100; Zwitserland: 100; België: 20. Dit is een tijd, waarin wij onszelf voorbijlopen. Wij moA*. eens opschrijven hoe vaak wij op een dag zeggen: „Ik heb j tijd". En als wij nagaan hoe wij onze tijd besteden, dan zul wij tot merkwaardige ontdekkingen komen. Het kwaad onze tijd is o.m., dat wij geen tijd hebben. Niet voor onszeF en niet voor anderen. Wat wij er dan wèl mee doen? De gebruiken voor allerlei zaken, die niet echt belangrijk zijn, in wezen onze eigen belangen dienen, onze ijdelheidonzei zy.cht, onze trots, ons streven om op te vallen, ons mater gewin. De Bijbel vat dat alles samen onder deze uitdruKk „de dingen bedenken, die van de aarde zijn". En nu weet ie een wel van zichzelf waar hij of zij het meest kwetsbaa Wij zijn op dit punt veel geraffineerder dan wij in de tl verte vermoeden! Het is wel opvallend, dat die zojuist teerde uitdrukking onmiddellijk volgt op een woord Christus' opstanding. Paulus schrijft nl. aan de Colossen „Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de din die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterI Gods". Met Christus opgewekt, dat is het nieuwe leven, niet hier, maar boven zijn enige en hoge bestemming tj Dat is: al onze tijd is Gods tijd. Dat is: „Ik heb geen tijd dingen, die ik afneem van Gods tijd!" GEEN SPRONG IN HET DUISTER Advertentie verdwijnen met PUROL Hoe de classes adviseren over de vrouw en de kerkelijke ambten r\E classicale vergaderingen van dé Ejndhm Hervormde Kerk hebben zich in de laatste maanden beziggehouden met de zaak van de vrouw in h;t ambt. Nadat reeds enkele jaren ge leden door de generale synode be sluiten in die richting zijn genomen, neker. 48 is deze zaak toen niet doorgegaan: de meerderheia van de classicale ver gaderingen had een afwijzend advies uitgebracht. t Vorig jaar heeft de syn-ode opnieuw de zaak frenandeld en besloten in eerste lezing de ambten van ouder ling en diaken voor de vrouw open te stellen. Voor het predikambt, dat in het algemeen de mannelijke theo loog is voorbehouden, is een dispen- satieregeóng ontworpen. De besluiten zpn aan de classes toegezonden, die thans advies aan de synode uitge bracht moeten hebben. Nog niet alle adphzen zijn bekend geworden. Wij geven hieronder id-n >11» 3 tegen; classis Bre er ij ss el: Classis I legen; 19 tegen Kerkprovincie Groningen: 39 voor, i* «.egen. Van zeventien classes, alsmede van de Waalse reünie bereikten ons nog geen cijfers. Een aantal classes dat afwijzend advi seerde betreffende de toelating van de vrouw tot het predikambt, sprak zich wel uit voor toelating tot de amb ten van ouderling en diaken, waarbij het laatste ambt weer meer stemmen kreeg dan het „regeerambt". De classis Zutphen (meerderheid) en de classis Leeuwarden (63 stemmen) pleitten voor een opstellen -an het .predikambt voor de vrouw zonder re serve. Leeuwarden voegt daaraan onmiddellijk. De classicale ver- Groningen deed uitko- rosltle van de Hervorm de Kerk versterkt zou worden indien de vrouw tot de ambten zou worden toegelaten, aldus besluit het overzicht van het hervormde persbureau. Wil hebben al eerder gemeld, dat in lere kringen (O. VOORBARIGE KRITIEK •toe:cam: gadéring de classis Gouda) Generale synode Geref. kerken 31 32 tegen; classis Dooi Classis Heusder In de kerkprovincie Classis Gouda: 9 stemmen voor. 31 tegen: clas sis Schiedam: 19 voor, 9 tegen; classis Rot terdam-Noord: 29 voor, 29 tegen; classis Delft' 23 voor. 17 tegen; classis Rotterdam- Zuid: 17 voor. 30 tegen; classis Gorlnchem: 3 voor. 73 tegen; classis Lelden: 48 voor, 54 tegenclassis Den Haag: 57 voor, 28 tegen. Kerkprovincie Tiel: 11 voor, 33 tegen, eiassn voor, 2 tegen; classis Nijmegi tegen; classis Arnhem: 33 voor 34 tegen. D e classes Bommel on Harderwijk heb! tegen geadviseerd, Kerkprovincie Noord -Holland: C darn:d32°vw/lTtegenV'uisuTlkmaïrV'ii Maandagavond aj. zal de generale voor. 3 tegen; classis Haarlem: 48 voor. 22 synode "der Geref. Kerken in de Zuider- teeen. kerk te A9sen haar voortgezette zittin- Kerkprovlncie U t recht: Classis Amers- gen aanvangen. Van de punten van het - RCrm1keien r voo? I a8endum noemen wij de rapporten in- iDoom: tegen met algemene zake de schuldbelijdenis. Inzake samen- spr.cking met bezwaarden in eigen kerken, de herziening van de lituurgi- sche formulieren, het schrijven van de- putaten psalmberijming over voorlich- g, het medisch psychologisch onder dak, de prot. kerkmuzlekschool, het rapport inzake het oorlogsvraagstuk, de contacten met Duitsland, het contact deputaatschappen buitenland, een schrij ven van de particuliere synode van Gelderland inzake de toenemende gok- zucht, de zaak van de zwarte lonen, de rapporten over de herziening van de kerkenorde, de kerkelijke stichtingen, de radio-kerkdiensten in de Wereldom roep, het voorstel van het moderamen inzake de benoeming van een vaste functionaris, het rapport van de com missie inzake financiering ziekenhuis- werk en studentenwerk, het voorlopig rapport van de brede werkcommissie voor evangelïsatievraagstukken en dal van de werkcommissie Reformatie- Rome over verdrukking in Roomse lan den, voorstellen over de praktische op leiding. hét algemeen diaconaal bureau heeft tegen gead. \V.i. 67 Hij keek Snier epottend «en. „Het doet mij leed u in deze omgeving te zien- U berooft hier door uzelf van vele avonturen en vergooit een grote toekomst". Hij haalde de schouders op. ,,Ik stel voor dat men mij van hier verwijdert „Een voorstel, waar veel voor te zeggen is, zei de commissaris en gaf een wenk aan de agenten. Zij verlieten met mijnheer Klotz de kamer. Struve ontving de lof van de commissaris voor zijn succes als rechercheur. De componist weer de de complimentjes af. ,,Ik heb het immers al leen maar gedaan, omdat Seiler me beloofd heeft mij nu de kerel aan te wijzen, die zich we derrechtelijk van mijn naam heeft bediend. Op dat ik eindelijk de muilperen kwijt kan die m mij sluimeren." „U weet niet wie de valse Struve was? vroeg Irene Trübner verbluft. „Ik heb er geen notie van." antwoordde Stru- Külz meesmuilde. „Wel, dan^ kunt u nu uw oorvijgen aan de man brengen." „Wat?" De kleine dikke misicus staarde de slager aan. ,.De knaap is hier in de kamer?" De anderen knikten „Seiler," mompelde Strive. „Wie van de aan wezigen was het? Gauw' Bind me niet op de a1 lang afgeschafte pijnbank!" „Ik was het zelf!" antwoordde de jonge man. „Rudi, neem het me niet al te kwalijk. Op dat moment viel me geen andere naam in. Zo en sla er nu maar stevig op Ik beloof je, met te rug te slaan." Struve lachte verlegen. Daarna gaf hij Seiler een stevige stomp in de ribben en zei: „Daar sta ik nu met mijn twee latente oor vijgen in de Beuststrasse en weet niet wat ik er Erich K8stner: mee moet aanvangen!" „Dat moet een afgrijselijke toestand zijn meende de oude, sierlijke mijnheer Steinhövel. De commissaris was weggegaan om de man nen in civiel, die het verzekeringsgebouw nog steeds met Argusogen bewaakten, naar huis te sturen. Mijnheer Steinhövel had om zijn wagen laten telefoneren. Zij zaten en wachtten. Külz schilder de de comDonist de avonturen af, die Seiler tus sen Kopenhagen en Berlijn had beleefd. Hij roei de met beide armen terwijl hij sprak en kon er niet genoeg van krijgen. Reeds nu, slechts wei nige uren nadat zij waren gebeurd, werden, de iaden van de jeugdige held meer dan levens- groot- Seiler luisterde niet. Hij zat naast Irene Trüb ner en vroeg, zoals hij reeds een maal vieren twintig uur geleden had gedaan: ..Zullen we weer goed op elkaar zijn?" Zij liet de vraag onbeantwoord en verklaarde: „Ik kom vanavond in uw woning, mijnheer de directeur, en zal de schade eens bekijken. Mor gen kunnen we dan nieuwe meubels kopen. Ik ken verschillende zaken, waar men gced bediend wordt en waar voor zijn geld krijg;." Hij zweeg. „Schikt het u vanavond om een uur of zeven?" ging zij verder. „U woont immers dicht bij mij in de buurt. In de Holtzendorfstrasse, niet waar? Welk nummer?" Hij bekeek haar vijandig. Zijn ogen geleken vurige kolen. Zij zei: „Ach neen! U woont immers helemaal niet in de Holtzendorfstrasse. Dat was immers gelogen, mijn heer de directeur! Mag ik u om het juiste adres vragen? Maar niet zo ongeveer, wilt i Spaans predikant naar Nederland /"TPNIEUW doet de Sowjetunie po- Op het gevaar van een topconl gingen, het Westen een topcon- tie op zeer korte termijn hebbt ferentie op te dringen, waarop gisteren nog gewezen. Het \i Chroesjtsjef hoopt zijn Kremlinme- kan en mag zich niet veroorlovt thoden in de praktijk te kunnen sprong in het duister te doen, brengen. Zij beschouwt de conferen- er zo bijzonder veel van af tie op ambassadeursniveau, die op Een topconferentie moet tot L 17 april te Moskou zou moeten be- bijzonderheden voorbereid zijn, ginnen, en de ministersbesprekingen, dat zij niet mag mislukken. Eti die niet lang daarna dienen te vol- lukte topconferentie is nog gen, als een wassen neus en wil het veel erger dan geen topconfen zwaartepunt geheel op de topcon Het is dan ook de vraag, of de ferentie van de staatshoofden gelegd telijke mogendheden zien, ongeacht of er een basis voor huidige omstandigheden voor jj len, de ambassadeursconferentkl 17 april a.s. te Moskou te laten ij gaan. een gesprek is of niet. Nog steeds speculeert men er in het Kremlin op, dat het Westen alles zal doen om te voorkomen, dat een top conferentie op een mislukking zal Er zal in de komende dagen uitlopen. Vandaar dat Chroesjtsjef overleg worden gepleegd, ook li er op uit is, de westelijke mogend voverband. Het ziet er naar nil, heden zo spoedig mogelijk op het de westelijke Grote Drie zich hoogste niveau aan de conferentie tafel te krijgen, als het enigszins mo gelijk is nog vóórdat de Ver. Staten len de nadruk blijven leggen ofjri en Engeland hun voorgenomen proe- voorbereidende taak, die ven met kernwapens hebben beëin digd. zonder meer bij de Russische i waarden zullen neerleggen. bassadeursconferentie moet toegekend. TN de afgelopen week vergader- week op onderwijsgebied bij ult- kritiek komt. Men richt zich niet tot het dltd stek is van verschillende zijden ment, want dat heeft de opvat! kritiek geoefend op een vooront werp van wet op het voortgezet on derwijs, de zogenaamde mammoet wet. Dit voorontwerp is door minister Maar deze hoorders en lezers Cals aan de onderwijsorganisaties niet waarover de kritiek toegezonden met het verzoek hem aanmerkingen te doen toe van de sprekers al schriftelijk bezit. Met deze kritiek wendt zich dus alleen tot de leden ti krantclezers. (voorzover zij niet ingewflq stuurslid zijn). Met andere komen. Daarmee kan de minister de soms lang niet malse opvatü n, dan evenwel rekening houden, („dirigisme") die wij te horen 1 neer hij het wetsontwerp zelf gereed gen, zijn niet te controleren op! maakt len. Het spreekt de parlementaire vanzelf dat de kennis- gêrechtvaardigd zijn. Wij willen deze critici op deze niet volgen. Wanneer het web neming door de onderwijsorganisa- werp de kamerleden is toegezoi t vertrouwelijk karakter heeft gedragen. Daarom al begrijpen wij niet goed, waarom dus geen vertrouwelijk ki r ter meer heeft zullen ook graag ons oordeel geven. Tot u openlijk met zijn blijven wij liever nieuwsgierig, LIBERALE ZELFOVERSCHATTING TN de Volkskrant van vandaag doet gunste van de maatschappe prof. Romme wel iets af aan de werkzaamheid van het publiek; liberale bewering dat men daar de telijk georganiseerde bedrijfsle h grote voorvechter is voor de maal „staat contra maatschappij en schappij, terwijl dan aan de andere schappij contra staaf, aldui kant van deze antithese de mensen Romme, „het is een verleidt van de staat moeten worden gezocht Prof. Romme vraagt zich terecht af of in deze bewering geen liberale overschatting schuilt. Onder de christenen leven over de verhouding 'toren slogan in een verkiezingsrede voor men zich niet heeft ge| reerd maar laten de liben 0 wier voorouders dè grote pit e het socialisme zijn staat en maatschappij opvattin gen die noch door liberalen noch door socialisten worden gedeeld. Twee voorbeelden voert prof. Rom me aan om dit aan te tonen. Het dat hun nageslacht hen eens eerste betreft het onderwijs. Het li hard zal veroordelen als zij h<! berale onderwijsstandpunt „hunkert het ogenblik hun eigen vooro: naar de bekering van alle ouders tot doen". de overheidsschool, tot de school van de staat". Het tweede voorbeeld: de christe lijke politici delen niet de vrees en de tegenzin van de liberalen om de staatsoverheid, met inbegrip parlement, te doen terugtreden ten gen. weest, zich toch alsjeblieft niet verbeelden, de steen der wijze :i deze verhouding te hebben gevoi M i kan wel met zekerheid z(f Wij voor ons zijn geneigd het inl met prof. Romme eens te zijn liberalen doen verstandig zich weelde van de verkiezingswinst te snel naar het hoofd te laten Zcndings- en Wereldraad Hij schoof van haar vandaan. „Ik zie van uw welwillende medewerking af. Een tafel en een paar stoelen kan ik ook nog wel alleen kopen." „Mijn chef heeft me opgedragen u te helpen Ik kom tegen zeven uur. Ik ben in zakelijke aan- utrecht (1-5; gelegenheden zeer precies." Od donderdagmiddag 24 april zal hij Hij schoof op de stoel heen en weer, als zat de in Assen vergaderde synode van de hij op een in werking zijnd primusstel. „Ik doe Geref. Kerken toespreken en vrijdagmid- niet open! U hoeft niet te komen. Ik heb ma- dag d.a.v. hij te Utrecht een be ling can uw.hulp. lit wil nog liever tot aan he. IS eind van m,jn leven m een kippenhok wonen! Ncderland Zondag 27 apri] zal hl) voor. „Tegen een uur of zeven." antwoordde zij on- gaan in kerkdiensten te Den Haag verstoorbaar. „Daar blijft het dus bij." I Rotterdam^ Donsdagmiddag 29 Uit verscheidene landen komen reac- Op uitnodiging van de Nederlandse ov",.d« jn Principe aanvaarde ,1- verenieine Het Evaneelie in Spanje" mensmelting van de Internationale Zen- kom" ^è-morz!uer^an de Spaanse Evan- 0™""" Wereldraad van Kerken, gelische Kerk, dr. Gutierrez Martin uit In N e w Y o r k heeft de afdeling uit- Barcelona, naar ons land om de leden wendige zending van de Nationale Raad van de Nederlandse protestantse kerken van Kerken in de Ver. Staten het voor voorlichting te verschaffen over de hui- stel- dat door de conferentie in Ghana dige toestand van het Spaanse prote- gedaan is, met vreugde begroet. De af- stantisme. Dinsdag 22 april komt deze;feJin8 wd de verschillende kerken op de predikant op Schiphol aan. Woensdag hoogte stellen van de redenen, die tot pril spreekt hij voor de eerste maal. en wel in Leeuwarden. Voorts treedt hij op ln Groningen (24-4) in Amster dam (25-4), in Eindhoven (28-4). In Middelburg (29-4) en in de Janskerk te het integratieplan hebben geleid. Het Deense blad „Kristeligt Dag blad" zegt dat het besluit het gevolg is van het besef dat kerk en zending bij elkaar horen. Het hoopt dat de opposi tie in Zweden en Noorwegen de houding Sf zal beïnvloe- Zen- De voorzitter van de Noorse dingsraad heeft in een christelijk blad, dat te Bergen verschijnt, een ver klaring gepubliceerd, dat hij verwacht, dat er een voorstel zal worden gedaan L om een nieuwe onafhankelijke zendings- april raad te stichten, bestaande Poging belemmerii godsdienstonderwi in de Ver. Staten Een groep Amerikanen, onder vier burgers van Spokane (Washlnf heeft een poging gedaan een bi? systeem van godsdienstonderwijs staatsscholen in strijd met de gr® te doen verklaren. Volgens hen Kop onderwijs in botsing met bepeb van de Amerikaanse grondwet, die bieden, dat het geld van de stast steed wordt voor sektarische doeleic De rechter zei, dat dit onderwijl in strijd is met de grondweg. Dit goedsdienstonderwijs wordt ven aan leerlingen van de staatsscb die daartoe een uur per week *1 vrijgesteld van het overige schools wijs. Seller's geduld wee ten einde Hij eprong op voert dr. Msrtin het woord voor de the d™. dle tegen de „Wsag het niet!" nep h.j. „Als u mocht komen "logische taeulteit v,„ de R„k,unlver„. D. oecum.„,.ch. gooi ik u van de trap af 1 Ik woon op de vierde O, veVemStlng „Het Evangelie ln Span- verdieping - dat loont de moeite! Daarna raas- het(t georgani.eerd, om- de hij de kamer uit en aloeg de deur knallend dat er een gr0te belangstelling in ons dicht. land bestaat voor een betrouwbare in- „Wat is er gebeurd?" riep Külz geschrokken, formatie over de tituatie. waarin de „Nietsl" antwoordde juffrouw Trübner. Spaanse protestanten zich bevinden, zo „Dat weet ik nog 10 niet." verklaarde de klei Raad Vde ne, dikke mijnheer Struve „Als iemand mij me-i„mmlssle ..Retormatie.nome" van de dedeelde, dat hij mtj van de trap gooien w'. zou !<>r Kerken hebben medewerking ik dat toch een beetje ernstiger opnemen;het organiseren van d i Wordt vervolgd) eenkomsten toegezegd. jensmelting zijn. „De oecumenische geest is heden ten dage zo sterk, dat het een soort obsessie lijkt. Alle overwegingen worden terzij de geworpen voor het éne doel mensmelting". De protestantse raad in de C besloot op zijn jaarvergadering in fe bruari om zich uit de Internationale Zendingsraad terug te trekken. Als re den werd gegeven, dat men niet de band wenst te verbreken met „geloofszendings- genootschappen", die in de Congo wer- tselijke bij-'ken en die zich niet kunnen verenigen mei de Wereldraad van Kerken. Enkele kenhuis opgenomen. De thans "h ge was lid van het eerste prf van de Wereldraad. Tot voor ki»- hij voorzitter van de wereldbond j bijbelgenootschappen, spijt uitgesproken over het beslui! zich terug te trekken omdat zij met de Internationale Zendingsraad met de Wereldraad van Kerken nauwe banden verbonden zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2