L
CRRISTFUJK
De verdwenen
miniatuur
Wat heeft voorrang bij
meer inkomensrnimte?
Fusie C.J.M.V.
en C.J.V.F.
Ruim driekwart van de
psalmen werd niet gezongen
r~ Puzzel—
5
5
B
ff
s
Asmussen (man van Barmen)
tegen de broeders
Kanttekenim
Uit de vakpers
Het Centraal Planbureau heeft
in een in 1954 verschenen pu-
blikatie het een en ander gt-
zegd over de wijie van verde
ling van het nationaal Inkomen.
De extra middelen, die in de
periode van 1954 tot 1960 ter
beschikking zullen komen, wor
den gesteld tegenover de ver
langens die daarmee te reali
seren zouden «IJn.
Beginsel en Bedrijf, het or
gaan van de Nederlandse Chris-
telijke Beambtenbond, wijdt in
zijn jongste nummer hieraan
enige aandacht en wijst er
op dat een aantal van dese
verlangens, die het Centraal
Planbureau formuleerde reeds
in vervulling sljn gegaan, na
melijk: De Algemene Ouder
domswet de uitbreiding van
het aantal vacantledagen, de
verhoging van de vacantietoe-
slag en de huurverhoging per
1 augustus 1957.
Er blijft echter na de verwer
kelijking van deze punten nog een
vrij uitgebreid lijitje over van
punten die door net Centraal
Planbureau zijn genoemd, aldua
Beginsel en Bedrijf. De belang
rijkste van de overige punten zijn:
de weduwen- en wezenvoorziening,
de invaliditeitsverzekering, ophef
fing gemeenteclassificatie, gelij
ke beloning voor mannen en vrou
wen. de vijfdaagse werkweek, de
huurverhoging, onderwijsvernieu
wing en hulp aan achtergebleven
gebieden.
WAT IS MOGELIJK?
Het ia duidelijk dat het niet
mogelijk "1 zijn, zo schrijft Begin
sel en Bedrijf, al deze wensen in
te willigen, tenzij dan dat er zo
veel extra middelen ter beschik
king komen, dat aan invoering
geen economische gevaren verbon
den zijn. Thans is nog niet te zien,
dat dit mogelijk zal zijn. Er zal
dus een keuze gemaakt moeten
worden. Wat zal bij toeneming
van de welvaart voorrang moeten
hebben?
Verhoging van de lonen en sala
rissen, of een geleidelijke inkrim
ping van de werktijd tot de vijf
daagse werkweek bereikt is. of ge
ven wij de voorkeur allereerst
aan betere voorzieningen voor we
duwen en wezen, of de Instelling
van een goede invaliditeitsverze
kering en vervolgens aan de op
heffing van de gemeenteclassifi
catie''
Het orgaan van de N.C.B.B.
merkt hierbij op. dat er alleen
te kiezen valt als er wat te ver
delen is. Slechts als de economi
sche toestand van ons land dit toe
laat, zullen de hierboven opge
somd* verlangens ingewilligd kun
nen worden, vandaag moet ech
ter de pas gemarkeerd worden,
maar gehoopt en verwacht mag
worden, dat de lijn, die thlrfs
enigermate onderbroken wordt,
straks weer voortgezet kan wor
den.
De vraag wat voorrang moet
hebben ala er weer ruimte is,
beeft het Sociologisch Instutuut
van het Convent van Chr. Sociale
Organisaties voorgelegd aan e«n
aantal leden van het C.N.V. Be
ginsel en Bedrijf zal een volgen
de maal aan de antwoorden op
deze vraag een artikel wijden.
DE PROFITEERS
Het Metaalbedrijf, orgaan van
de Christelijke Metaalbedrijfsbond
in Nederland, waagt deze week
nog weer eens een artikel aan het
meeprofiteren door niet georga-
niseerden van het werk der bona
fide vakorganiaatles. Gememo
reerd wordt een artikel, dat mr.
Th. E. E. van Schaik onlangs in
het kaderblad van de K.A.B.
Ruimzicht" schreef. Mr. Van
Schaik vindt het in strijd met het
meest elementaire rechtsgevoel,
dat iemand zonder zelfs maar een
hand uit te steken, ten volle mee
profiteert van hetgeen een ander
door zijn arbeid en inspanningen
heeft weten te bereiken. Mr. Van
Schalk meent dat hieraan wel iets
te doen is. Hij herinnert hierbi)
aan artikel 14 van de Wet op de
Collectieve Arbeidsovereenkomst,
dat het mogelijk maakt dat werk-
evers en werknemers overeen-
omen dat de c.a.o. niet van toe
passing zal zijn op ongeorgani-
Het Metaalbedrijf erkent, dat het
inderdaad onbehoorlijk, om maar
niet te zeggen ergerlijk is, dat
de ongeorganiseerden van het
werk van de vakbeweging meepro
fiteren. Elke mogelijkheid om de
ongeorganiseerden de pas af te
snijden moet dan ook welkom
zijn.
GEEN UITSLUITING
denkbeeldige gevaar, dat de werk
gever in tijden van werkloosheid
wel eens de voorkeur zou kunnen
geven aan niet-georganiseerde
werknemers, omdat hij deze im
mers ongunstiger arbeidsvoor
waarden kan bieden.
Bovendien gaat deze poging tot
Uitsluiting van ongeorganiseer
den niet op, wanneer een c.a.o. al
gemeen verbindend verklaard
wordt (bijv. wanneer met alle
werkgevers in een bedrijfstak
zijn georganiseerd). Zo worden in
de grote metaalindustrie en in de
kleine metaalnijverheid alle
c.e.o.'s algemeen verbindend ver
klaard.
De uitsluiting van de c.a.o. is dus
feen oplossing en bovendien pro-
iteren de ongeorganiseerden van
nog veel meer dan alleen de c.a.o.
Zij hebben ook niets gedaan voor
de oprichting en instandhouding
van bedrijfspensioenfondsen, be
drijfsverenigingen, vakopleidings
instellingen en overlegorganen.
Van het zeer omvattende werk van
de hedendaagse vakbeweging pro
fiteren de ongeorganiseerden prak-
De C.M.B. gelooft evenwel ook
niet in dwang tot lidmaatschap,
omdat het clement van de inner
lijke overtuiging er aan ontbreekt,
als sterkste wapen blijft men
daarom beschouwen de propagan
da. die zleh In woord en geschrift
richt tot het hart van de ongeorga
niseerde werknemer om hem er
van te overtuigen, dal zijn arbeid
en zijn offer niet kunnen worden
gemist en dat het meeprofiteren
van het werk van een ander onbe
hoorlijk en onwaardig Is.
Advertentie
Het melsjesverbond van het CJVF en
het Chr. Jonge Mannen Verbond (C.J.
M.V.i zullen zich op Hemelvaartsdag
a.«. uitspreken over een fusie. De voor
stellen daartoe werden door da hoofdbe
sturen aan de leden voorgelegd en zo zal
op 15 mei van de leden van beide Bon
den een duidelijke uitspraak worden ge
vraagd.
Het Meisjesverbond komt daartoe in
Utrecht bijeen, het C.J.M V. houdt op 14
en 15 mei a.s. een Congres in Amers
foort.
Indien de voorstellen worden aan
vaard. zal van dat ogenblik af een nieu
we organisatie ontstaan, die de (voorge
stelde) naam van Christelijk Jongeren
Verbond (C.J.V.zal dragen.
Een fusie betekent echter geenszins,
dat nu ook alle clubs in het gehele land
verplicht worden gemengd te gaan wer
ken. De nieuwe bond zal voor wat de bo
ven 16-jarigen betreft drie verschillende
takken van werk hebben en blijven er
kennen, nl. gemengd werk. meisjesgroe-
pen en Jongemannengroepen.
Daarnaast is er ruimte voor meisjes-
clubs met leden beneden 16 jaar en voor
jongensclubs met leden in deze zelfde
leeftijdsgroep.
Op bestuursniveau zal een gelijke ver
tegenwoordiging van mannen en vrou
wen worden ingevoerd; ook de steven
zullen gemengd zijn.
Indien tot fusie wordt besloten zal op
15 mei het nieuwe statuut van de bond
reeds worden goedgekeurd; later in het
jaar zal de nieuwe organisatie een con
gres houden, waarin het huishoudelij
ke reglement wordt vastgesteld. Tot zo
lang treedt dan een interimbestuur op,
dat de zaken zal waarnemen tot het
volgende congres in mei 1959; dan tal
een nieuw bestuur worden gekozen.
4 V*
Statistiek over een jaar wees uit:
In gereformeerde kerk
Gedurende een jaar, heeft men in
gemeente zondag aan zondag nagegaan
welke psalmen en gezangen werden op
gegeven. Er is een statistiekje van ge
maakt, dat gepubliceerd is in het Kerk
blad van de gereformeerde kerken in
Noord-Brabant en Limburg. Omda
vervolgbundel paa halverwege dat jaar
ln de bewuste kerk vermoedelijk die
van Zevenbergen werd ingevoerd,
sijn de „laatste dertig" buiten beschou
wing gebleven.
Daar de aantekeningen werden ge
daan in een vacante gemeente, waarin
in de loop van dat kalenderjaar het
Woord werd bediend door 32 predikan
ten en een broeder, die preekconsent
heeft, is hier dus geen sprake van voor
keur van een bepaalde predikant ten
opzichte van het gebruik der liederen.
Uit de aantekeningen bleek, dat
slechts uit 56 van de 150 psalmen een
keuze werd gedaan; ten opzichte van
de gezangen was de verhouding gunsti
ger, nl. uit 27 van de 29 gezangen.
Wat de psalmen betreft, beperkte de
keuze zich tot 339 verzen; op het to
taal aantal verzen van 1432 betekent dit
een gebruik van nog geen 24 procent
Ten opzichte van de gezangen kwa
men 71 verzen in aanmerking; op het
2
s
k
9
b
$1
9
10
II
11
ts
1*1
15
1b
i"
14
19
'iü
5?
IS
25
26
5
fr
24
is
Horizontaal:
1. val
3. echtgenoot
8. dikwijls
9. brandewijn i
10. weg
11 visbeen
12. oud oorlogsvaartuig
14. muzieknoot
16. vogels
18. bij voorbeeld, afk.
20. schokbrekers
22. drinkvat
24. idioot
26. zwier, levendigheid
27. geneeswijze
28. insectendodend middel
29. werptouw
Verticaal:
1. alstublieft, afk.
2. rivier in Spanje
3. apparaat v. plaatsbepaling
4. voornaamwoord
5. tijdsdeel
6. gekookt
7. bedrijven
9. niet-Jood
11. schenker
13. doen drinken
15. het bidden
17. staatshoofd
19. betaalmiddel
21. deel v. h. gelaat
23. huisdier
25. Ned. Omroepver., afk.
27. kade.
OPLOSSING
VAN
GISTEREN
rananoasara
piGJEiranianrciD
pjwiziaciii'iinïï
GraiiBiiiS
totaal aantal verzen van 130 betekent
dit een gebruik van nog geen 57 procent,
een aanmerkelijk hoger percentage dan
dat van de psalmen.
Van onze rijke psalmenschat zo
schrijft het blad, werd dus maar een
zeer matig gebruik gemaakt. Een klei
ne bloemlezing van prachtige psalmen,
waaruit in 't geheel niet werd geput,
moge dat aantonen, b-v. de Ps. 4 - 9 -
15 - 20 - 30 - 35 - 57 - 91 - 99 - 124 en
134.
dieën, die zich voor kerkelijk gebruik
niet lenen, zoals b-v. die van de psal
men 7—10 t.m. 13 - 20 - 41 - 50 - 104
en 137. Voor die psalmen zouden be
tere melodieën zeer zeker aanbeveling
verdienen, zodat ze bruikbaar zouden
kunnen worden.
Van de gezangen 6 en 13 werd geen
gebruik gemaakt. Ten opzichte van ge
zang 6 is dat te verstaan. Een dichtei
en componist zou de geloofsbelijdenis
moeten bewerken om de gemeente in
staat te stellen ons ook de geloofsbelij
denis in ons lied te kunnen vertolken.
Tenslotte zij nog vermeld de psal
men en gezangen, die bijzonder in trek
waren; volstaan wordt met de vermel
den van de verzen, die 6 of meer ma
len werden gebruikt.
Zes maal: P$. 2:746:165:179:7
86:3150:1Gz. 15:5 en 17;
Zeven maal: Ps. 138:1;
Acht maal: Ps. 86:6;
Tien maal Ps. 73:13.
Japan telt 400.000
protestanten
De protestantse kerken in Japan tel
len op het ogenblik in totaal 400.000
leden. Van hen behoren tot de verenig-
de kerk „Kyotan" ongeveer 172.000 le
den met 318 zendelingen en 1446 Japan
se predikanten. Deze kerk bezit 1217
kerken. De Lutherse Kerk telt ongeveer
15.000 leden, die 14 groepen zijn ver
deeld. Men hoopt, dat het grootste ge-
deelte der Lutheranen volgend jaar
zich in één kerk zal verenigd hebben.
BKROEP1NGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Bedankt voor Wijk bij Heusden
Smit te Groot-Ammers. Beroepen door
de Gen. Synode tot pred. buitengew.
werkzaamheden (arbeid Inst. voor
den en slechtzienden ..Bartimeus'
Zeist); A de Vries te Zeist; te Lunteren
(toez.): C. J. P. Lam te Poortvliet.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Oenkerk: P. v. d. Spek
De Lier.
Tweetal te Woerden: C. L. Timmers
te St. Pancras en A. Wiersinga te
Graveland.
GEREF. KERKEN (ond. art. 30)
Leeuwen
KAUWEN
geeft uw
zenuwen
rust
ontspant on is
zo lokker
zo fris
zo gezond
Het atoom-ultimatum in de Duitse kerk
Is overleven belangrijker
dan leven bij het Woord
Advertentie
JN TEGENSTELLING tot de kerke
lijke broederschappen zien de ver
tegenwoordigers van de evangelische
landskerken uit Oost- en West-Duits-
land geen gevaar voor de eenheid van
de Duitse bondskerk, de Evangelische
Kerk in Duitsland. Zoals onze corres
pondent te Bonn vorige week berichtte,
hebben de broederschappen zich tot de
komende synode van de E.K.D. gewend
met het dringende verzoek het gebruik
van atoomwapens in strijd met het
evangelie te verklaren. Zo niet dan
zouden de broederschappen moeten
overwegen, of de tijd weer gekomen
was om als in Hitiers dagen naast de
officiële kerk een Belijdende Kerk te
vormen. De broederschappen zijn na
melijk de geestelijke erfgenamen van
deze Belijdende Kerk, die de strijd
tegen het nationaal-socialisme voort
zette, nadat de officiële kerken min of
meer dreigden gelijkgeschakeld te
worden.
Hoewel vele vooraanstaande theologen
tot de broederschappen behoren, krijgt
hun beroep op het strijdbare verleden
een aanzienlijke deuk, doordat
de grootsten uit de Belijdende Kerk siob
met kracht tegen de eis van de synode
Hans Asmussen heeft „neen"* gezegd.
Asmussen was in 1934 een van d«
meest vooraanstaanden onder hen. die
in Barmen de beroemde verklaring
aanvaardden, waarin de dwalingen
de
:i-christenen werden
60
vroeg Irene Trübner. De jonge man was toch al
lang met meer in Warnemünde, toen ik mijn
heer Külz de vermeende copie cadeau gaf! Dat
is toch allemaal heel onwaarschijnlijk!"
De commissaris weerde dit bezwaar af. ..Hij
heeft het eenvoudig geprobeerd! Ergens moest
de tweede miniatuur ten slotte zijn! Bovendien
moet u dit niet vergeten: boeven hebben dikwijls
meer geluk dan fatsoenlijke mensen!"
Slager Külz mompelde: „Altijd die theorieën!"
Toen verzonk hij opnieuw in droef gepeins.
„Wat mijn secretaresse hiertegen heeft inge
bracht," verklaarde de heer Steinhövel, „heeft
zonder twijfel zin; het schijnt mij toe, dat we
nog niet alles weten."
„Theorieën!" mompelde Papa Külz. „Louter
theorieën!" Plotseling stond hij op en liep naar
de verzamelaar toe. „Maar één ding is zeker!
De miniatuur is weg! Mijnheer Steinhövel, ik ben
u een half miljoen schuldig. Geen tegenspraak!
Op de bank heb ik zes duizend mark. Ze zijn van
u. Bovendien is mijn zaak van u! Die gaat niet
slecht! Ze staat er goed voor. Ik trek met mijn
vrouw bij de kinderen in."
De eleéante oude kunstverzamelaar hief afwe
rend de nanden op. „Wat moet ik dan met uw
i?"
i toch uw zaak," antwoordde Külz. „Ver
koopt u de winkel! Ik heb mijn leven lang geen
schulden gemaakt. Dat zal zo blijven! Van van
daag af behoort alles wat ik bezit u! Een paar
pakken mag ik misschien wel houden? Ze zou
den u toch niet passen. We zullen het later op
schrift zetten!"
Hij ging weer zitten en haalde met sidderende
vingers een sigaar uit zijn koker.
Erioh Küstner:
„Maar u lijkt wel niet wijs!" zei mijnheer
Steinhövel. ..Ten eerste was u toch in de over
tuiging de imitatie te bezitten en ten tweede krij
gen we het origineel weer terug! Nietwaar, mijn
heer de commissaris?"
„Natuurlijk," beweerde deze onzeker.
..Dat gelooft u zelf niet," zei Oskar Külz.
„Wanneer die jonge man werkelijk een boef is,
dan ziet u uw Holbein nooit terug."
„U schijnt van de politie geen hoge dunk te
hebben," meende de commissaris.
De heer Oskar Külz hoorde deze opmerking he
lemaal niet, maar knikte de oude kunstverzame
laar nadenkend toe.
„We stellen het later op schrift!" herhaalde
hij ernstig.
Reeds langer dan een uur reed de componist
Struve de oude. gladgeschoren heer achterna!
De beide chauffeurs hadden spoedig begrepen dat
het niet om een wandelritje ging Vooral de ene
chauffeur werd dat ontstellend duidelijk. Toen
tlij namelijk wilde stoppen om bij zijn passagier
te informeren, waarom hij doelloos door dozij-
zijnen hoofd- en zijstraten werd gejaagd, zag hij
in de spiegel dat de deftige heer een revolver uit
de zak haalde, deze ontzekerde en haar op een
wijze die geen twijfel overliet op de leren chauf-
feursjas richtte-
In de ernstigste situatie van het leven heeft
men geen woorden van node. De chauffeur be
sloot niet verder te vragen en dacht niet meer
aan stoppen. Hij drukte op het gaspedaal en joeg
om de volgende hoek.
In de taxi die de eerste volgde, ging het iets
gemoedelijker toe. De componist Struve vond, na
grondig te hebben gezocht, een vel muziekpa-
pier. Hij scheurde het in gelijke stukjes en be-
krabbelde de zo ontstane strookjes papier haastig
met zijn stompje potlood. Op ieder strookje stond
hetzelfde, en wel: Taxi IA 32875 onmiddellijk
aanhouden! Passagier door de politie gezocht
misdadiger! In de zaak Holbein-miniatuur!
Iedere verkeersagent die zij passeerden, wierp
Struve zo'n papiertje toe. De agent op de Stein-
markt drukte zijn papiertje een politiepatrouil
le in de hand. Deze waarschuwde haar districts
bureau. De inspecteur van het district stelde het
hoofdbureau op de hoogte. De dienstdoende
commissaris gaf de nodige orders. En het duur
de niet lang of talrijke motorpatrouilles suisden
door het Westen van Berlijn en zochten de taxi
IA 32875.
Bij de Gedachtniskirche viel professor Horn de
eerste van deze politiemotorfietsen op. Deze stop
te bij de Rankestrasse en de man in de zijspan
wees naar de taxi.
„Rij door!" riep professor Hom.
„Het rode licht brandt!" antwoordde de chauf
feur.
Professor Horn hief de revolver op. En de taxi
suisde, niettegenstaande het stopsignaal, de Tau-
entzienstrasse in.
(Wordt vervolgd) bijeenkomt.
worpen. Deze stellingen waren door
Barth opgesteld en vervolgens op de
synode te Barmen onder Asmussens
leiding gewijzigd.
nationaal-kerkelijk niveau werkzaam.
Thans geniet hij emeritaat, hetgeen
hem niet verhindert van zich te laten
horen als dat nodig Is.
Kras laat hij zich over de eis van de
broederschappen uit. Dank zij hun
brief zal de synode niet al haar tijd
kunnen besteden aan de voorgenomen
behandeling van het thema „Kerk en
opvoeding", dat bijv. door de jeugd-
wijding maar ook door het jeugdpro
bleem in het algemeen heel belangrijk
is.
Mensen, zo schrijft Asmussen ongeveer,
die een protestbeweging tegen kern
wapens kennelijk belangrijker vinden
dan de zorg van de kerk voor de
jeugd, beschouwen blijkbaar het li
chaam belangrijker dan de ziel, poli
tiek belangrijker dan de kerk. het
overleven van een oorlog belangrijker
dan leven in overeenstemming met het
Woord.
Mensen die banger zijn van atoomwape
nen dan van de dood die de ziel be
dreigt hebben zelf al „elk artikel
het christelijk geloof verraden'" (deze
uitdrukking gebruiken de broeder
schappen namelijk voor hen, die niet
tegen de atoombom zijn of er geen
oordeel over hebben).
Op een kerkelijke uitspraak behoeft
men volgens Asmussen niet te rekenen.
De evangelische synode is geen propa-
f anda-instrument voor een bepaalde po-
itiek. Zij kan over deze materie onmo
gelijk als deskundige spreken. (Toch is
het onderwerp op de agenda geplaatst.
Red.)
Al kan de kerk het officieel niet doen,
Asmussen heeft het wel voor eigen ver
antwoordelijkheid gedaan. Hij waar
schuwt tegen het eenzijdig nastreven
van een bepaald politiek doel. Zéker de
kerk kan dit niet doen; zij zou dan ver
geten. dat het koninkrijk van God niet
van deze aarde is.
De nieuwe beweging, gericht tegen het
gebruik van atoomwapens, bestaat veel
al uit dezelfde mensen, die zwegen toen
er in de oostzone geestelijke moorden
werden gepleegd en toen de Hongaarse
tragedie plaats greep.
Wie in naam van het evangelie
over de atoombom spreekt, mag niet
over het hoofd zien, dat dit oorlogs
werktuig een tuchtroede in Gods
hand is. Wie deze roede wil afkeren,
zal in de eerste plaats moeten op
roepen tot gebed en boetedoening.
Maar daarvan gewagen de broeder
schappen met geen enkel woord. Zij
spreken eenzijdig politiek-gericht.
En daarom mogen zij niet zeggen,
dat zij in naam van het evangelie
■preken.
Niet ongerust
Intussen heeft men in kerkelijke kring
in Berlijn laten doorschemeren, dat de
leiding van de E.K.D. zich niet erg on
gerust maakt over een splitsing in de
bondskerk. De Raad van de E.K.D.
het „breed-moderamen" heeft de
kwestie niet van de agenda willen we
ren Vorige week is de zgn. Kirchenkon-
ferenz bijeengeweest, ook al ter voorbe
reiding van synode Na deze samen
komst gaf men te kennen, dat de ge
meenschap des geloof» verschillende op
vattingen over het atoomprobleem toe
laat.
Het wachten Is nu tenzij de dis
cussie toch voortgezet wordt op de
synode, die van 26 tot 30 april te Berlijn
WERK AAN DE WINKEL
de verkiezingen van thans een
week geleden is de socialisten dfe
schrik in de benen geslagen. De par
tij blijkt niet de onderlinge eenheid
op te leveren waarvan men steeds
zo hoog had opgegeven. In stellig
gelijke mate als eens de doorbraak
is er nu de uitbraak beoefend. De
partij had wel getoond leden te kun
nen werven, een andere zaak echter
was hen ook vast te houden. De ver
kiezingen hebben thans laten zien
dat de aanhang voor een groot deel
een vlottend karakter draagt. De
eerste groepen zijn al overgezwaald
naar de liberalen; hoe zal het straks
gaan bij de verkiezingen voor de ge
meenteraden? In het laatste jaar, al
dus erkent ook Het Vrije Volk, heeft
kennelijk een aantal kiezers het ver
trouwen in het beleid van de partij
verloren.
Het Vrije Volk schrijft in dit verband
ook dat we nog altijd leven in een
kapitalistische maatschappij, zodat
men van een socialistische beweging
niet alteveel mag verwachten. Dit
klinkt anders dan de elders wel ge
hoorde beweringen dat Nederland
socialistisch geregeerd wordt en dat
de socialisten richting en tempo van
het regeringsbeleid bepalen. De soci
alisten zelf schijnen het anders te
sien.
Hoe het sij, de partij self is de schrik
in de benen geslagen, en dit vooral
nu er bijzonder spoedig nieuwe ver
kiezingen voor de deur staan. Zal de
uitbraak zich blijven voortzetten?
Zal de losheid waarmee zovelen aan
de partij verbonden bleken niet van
fatale psychologische invloed sijn op
tal van anderen?
Vandaar het parool van de socialis
tische pers: we moeten alles op alles
zetten om het geleden verlies weg te
werken. „Er sal gewerkt worden", so
lezen we.
Dit laatste nemen we wel aan.
voor ons hopen dat er ook binnco
rondom de andere partijen zal
den gewerkt. Er is trouwens nu
dan genoeg werk aan de politic
winkel.
voor
ten
>rdt i
De jongste verkiezingsuitslag was
teressant èn om wat er is veranf
èn om wat er is gelijk gebleven,
hebben zich verschuivingen
daan op grote schaal, die laten
dat er onder de mensen wordt
dacht en vermoedelijk ook wordt
sproken. Wij willen niet bewerea
al die veranderingen vooruitgang
tekenen: wij vestigen er alleen
aandacht op dat er zich verandi
gen voltrekken en dat het hier
daar met de vermeende politieke
biliteit schijnt gedaan.
Aan de andere kant wat er
gebleven. De doorbraak schijnt
geremd en hier en daar ginge
protestantse partijen vooruit.
een aanwijzing dat de doorbraaf
staan gaat komen en dat kiezen
korter of langer tijd van tm
elders, waarde en betekenis
eigen politieke beweging opni
gaan inzien. Met deze mensen i
worden gesproken en zij moeta
als dat heet, worden opgevangen,
weet hoe dicht in onze omgevti
een of meer van zullen wonen.
Daarom mag er niet alleen doe
socialisten gewerkt worden. Meq
ervan op aan, dat zij inderdaad, i
hun eigen woord, alles op alles n
zetten. Zij weten dat er op dit o|
blik onder de mensen binnen de
ningsvorming op politiek terrein
gaande is. Wij behoren dat óók
In politiek opzicht is
een belangwekkende tijd. Muf
hangt weer veel van af in hoeT«
wij ons zelf actief weten te
EEN TELEURSTELLENDE HARTEKREE1
yANUIT Friesland heeft een dr.
P. Siebesma een open brief ge
richt .aan allen die aanhanger sijn
van de anti-revolutionaire of chris-
teiijk-hlstoriache richting (uitgave
Wever te Franeker). Wij hebben
zijn hartekreet gelezen met de aan
dacht die zij scheen te verdienen,
maar ónae hartekreet ia dat wij
door dit geschrift toch wel diep
sijn teleurgesteld.
Dr. Siebesma heeft er sich blijk
baar toe geset een reformatorisch
geluid te laten horen. Daarmee
heeft hij een positie gekosen die
hem als schrijver bijzondere ver
plichtingen oplegde. Aan deze ver
plichtingen beantwoordt zijn ge
schrift helaas niet.
Wel werpt de schrijver de reforma
torische partijen (hij heeft met na
me de A.R.PartU en de C.H.Unle
op de korrel) allerlei verwijten voor
de voeten, maar zijn verwijten zijn
bijsonder slecht gefundeerd.
In gemoede menen wij van een re
formatorische gezindheid wel iets
anders en iets beters te mogen ver
wachten dan deze exclamaties. Een
reformatorische gezindheid toch
mag geen vrijbrief zijn om aller
lei ongefundeerde beschuldigingen
de lucht in te slingeren.
Het betoog van dr. Siebesma komt
hierop neer, dat de reformatorische
partijen aan de leiband lopen van
de P.v d.A. en dat het de P.v.d.A.
is die aan deze partijen van de re
formatie de marsroute voorschrijft.
WIJ vernemen voorts van de schrij
ver, dat in ons land al jarenlang
een socialistische politiek wordt ge
voerd en dat de partijen van de re
formatie dit blijkbaar nog altijd niet
inzien.
„Het doet ons leed", aldus de
schrijver, „dat de juistheid van het
uoui ifl. r. ajr een
in onze kring wordt erkend". Ons
doet het leed dat wij dit leed niet
met hem kunnen dragen. Wat)
so kloek doch zonder bewijs
weert is namelijk niet juist.
Een geschrift als van dr. Siebt
doet ons pijn. Hier wordt
gebouwd, hier wordt alleen gt|4ie
ken. Het gemak waarmee hier i
lerlei beweringen worden gedj; orar
kan alleen irriterend werken, ffu
nog bijkomt, dat de schrijver
verholen erkent zijn partij,
iV.R.Partij, de rug te hebben i>
gekeerd.
In plaats nu van sijn grieveafcr
de daarvoor aangewezen plaats,I ibe-
binnen A.R.Partij en C.H.Unle, i l«
de orde te stellen, wekt hij op t de
afzonderlijke samenkomsten, i 1
hij aanduidt als cluba of als stol u
clubs of zelfs als studiecentra, SpC
Dit laatste advies betreuren wij
meer dan één reden. In de ee
plaats omdat zo aan de partijorgi
wordt voorbijgegaan. Er zijn
binnen deze partijorganisaties i
wel die hun bedenkingen hebb erst
maar zij doen daarvan blijken
rechter plaatse en er wordt o ,en
naar hen geluisterd.
Dr. Siebesma daarentegen gastl idf
wust aan de partijorganisaties v«
bij, al blijkt hij nog wel hoop
koesteren dat zij eens zullen t
keren van wat hij beschouwt i
dwalingen haars weegs. Dat mi
dan blijkbaar gebeuren zijns
danks.
tb ijl
Wij betreuren zijn advies dus 'ld'
dat daaruit een verwaarlozing r fc!'
de partijorganen spreekt die ons
de schrijver houde het ons tenp
de bijna revolutionair aandi
Bovendien echter betreuren wijywrk
om hemzelf. De wijsheid, in
geschrift ten beste gegeven, is iu tt"
onze mening voor een groot di
schijnwijsheid die door scholing
een kiesvereniging kan worden
genomen.
Godsdienstonderwijs op overheidsschool i
in de Verenigde Staten ongrondwettig
TN de openbare scholen van de Ver-
1 enigde Staten, die doorgaan voor
„gemeenschapsscholen" voor alle
godsdiensten, mag geen godsdienst
onderwijs gegeven worden (behalve
in zes zuidelijke staten die een uit
zondering vormen). Dat komt door
dat de Verenigde Staten in hun grond
wet hebben neergelegd de absolute
scheiding van kerk en staat. Er zijn
trouwens genoeg christelijke gemeen
schappen, die godsdienstonderwijs op
de scholen afwijzen. Zo achten de
baptisten van Noord^Carolina het
religieuze onderricht zaak van de
Verdwijnt het Augusta-
Victoria-ziekenhuis
Naar het zich laat aanzien zal de
Lutherse Wereldbond in de zomer van
1959 zich verplicht zien het Augusta-
Victoria-ziekeahuis op de Olijfberg bij
Jeruzalem op te heften. Dit heelt Pas
toor Bengt Hoffman van het centraal
bureau van deze Wereldbond in Genè-
meegedeeld in het te Kopenhagen
verschijnende „Kristeligt Dagblad". Het
grootste gedeelte van de voor instand
houding van het ziekenhuis benodigde
middelen werd tot heden door de Ver.
Naties ter beschikking gesteld. Daar-
namen de Ver. Staten 70 procent
hun rekening. De laatste tijd ech
ter is de bereidheid on. verdere steun
te verlenen in het kader van de hulp
aan Arabische vluchtelingen aanzien
lijk gedaald. Het Augusta-Victori8-zie-
kenhuis is met zijn 385 bedden het
irootate ziekenhuis van het Nabije
losten, naast het staatszlekenhuis in
lairo. Het werd in de jaren 1907 tot
1910 gebouwd als geschenk van de,
Duitse keizerin aan het moederhuis derl
diakonessen te Kaiserswerth. I
kerk alleen; godsdienstige opvoedli hit<
moet principieel buiten de school
haar leerplan gehouden worden.
De vraag, of aan kinderen van de
bare school kosteloos bijbels
schaft mogen worden, werd in
staat Colorado met neen beantwotw,
het zou ongrondwettig zijn. Datze»
geschiedde in de Staat New-JerM
waar het hoge gerechtshof de verfi
ling van bijbels en bijbelse gesch-- i H
ten in de stad Rutherford verbood,
verdeling is wel doorgegaan,
gemeentebestuur liet de
briefjes meebrengen, wi
ders schreven dat zij
zwaar tegen hadden. De bijbels waf
door een internationaal bijbelgeno8
schap beschikbaar gesteld.
Anders staat het op de openbare s
len met de morgenwijding, die
schriftlezing en gebed bestaat. Twii ie
van de 48 Verenigde Staten schrijvf lb
dagelijks bijbellezing voor. In 26 W
dere staten mag het maar hoeft "r
zeroooo.
in, wan! M
a kinder!
irin de
In Wisconsin echter wees een rechtbar
het verzoek af van de methodisten i
de staat, die vroegen om wederiflijj
ring van de schriftlezing in de opent» k
re scholen, die zestig jaar geleden «Ji
geschaft was. De bijbel, aldus r
rechtbank, is „confessionele üt'"
tuur" welker gebruik in de openbn
scholen ongrondwettig was.
Maar in Californië mag het
zij het op de volgende gronden:
bijbel is te gebruiken als literatuu-'p1
of als historisch document
schiedenisles.
Men probeert aan deze merkwaar!!'
situatie in Amerika wat te doen. Miij
dat zal voorlopig wel niet lukken. Win
de scheiding tussen kerk en stsst
voor de goede Amerikaan bijm
geloofspunt.
Geen mooier illustratie dan het vefP
tegen een voorstel in een platteland'
gemeente om de leerlingen van H
kerkelijke school maar met de gem«- t
telijke schoolbus mee te laten rijden f
Het voorstel werd ingetrokken; het»H
ongrondwettig.