CHRISTELIJK
Ballograf
De verdwenen
miniatuur
Weten te zwijgen: een
christelijke deugd
Het ulo komt steeds meer
binnen de gezichtskring
Kanttekenin
Rebellerende r.-katholieken
tegen verval Spaanse kerk
2
Het ivrede spreken
In het Hervormd Weekblad
te Nijmegen schrijft ds. J. B.
Oskamp:
DE Generale synode heeft beslo
ten (zeker niet in een zucht
tot uitbreiding der romantische
zwijg-f.guren» zwijgplicht op te
gaan leggen aan de ambtsdragers.
De praktijk heeft blijkbaar be
wezen dat de hogere en lagere
(of moeten we zeggen in het kerk
ordejargon, bredere en smalle
re ambtsdragers niet weten
wat ze zeggen of zwijgen moeten
over dingen die hun worden toe
vertrouwd. Tot een ambtseed zal
het niet komen, al heb ik altijd
een plechtig moment gevonden,
als na het arts-examen de geluk
kig geslaagde de eed of de belofte
aflegt.
Bij de R.K. Kerk levert het
ambtsgeheim niet zulke moeilijk
heden op als in de reformatori
sche kerken, waar de ambten en
de bedieningen over een klein ar
beidsterrein nogal veelvuldig zijn
verdeeld. Het gevaar bestaat dat
een overmatig gewichtigdoenerij
van ambtsdragers tegenover el
kaar, er toe zal leiden, dat de di
verse colleges rondom werkelijk
belangrijke zaken de allure zullen
gaan aannemen van een doos met
knikkers: de één leunt allergezel
ligst tegen de ander, maar een
werkelijk contact over diverse za
ken waarvoor zij bij elkander zijn
is er niet. Het geheel rammelt al
leen maar een beetje.
Wij moeten maar hopen op een
goede ontwikkeling van deze za
ken en dat iedere ambtsdrager zal
gaan begrijpen dat de generale
synode in het bijzonder bedoeld
heeft dat echtgenoten van ambts
dragers hun vriendinnen bij de
koffie niet meer de laatste nieuw
tjes aangaande kerkelijke (tere en
zere) zaken kunnen presenteren,
noch dat men op de straat hoort
vertellen hetgeen kerkelijke en
wereldlijke kronieken bescheiden-
lijk verzwijgen.
i ik dan ook nog de
wacht der lippen willen con
strueren voor de vele monden der
condoleanten, de rouwbeklagers.
Het is nu eenmaal zo dat onze
levensweg ons voortdurend voert
langs rouwdragenden. Goed is het.
ook voor de zwaargetroffenen zelf,
dat een lange rij van mensen zich
opmaakt voor betuigingen van
medeleven. De meeste verdriets-
dragers hebben er behoefte aan.
Maar ik kan rillen bij de her
innering aan de woorden die z.g.
troosters in hun mond durven te
nemen waarvan het schandelijkst
specimen is: ,.u moet maar den
ken dat de mensen u het niet aan
gedaan hebben, maar dat God het
Pas dat nu maar eens toe op
alle vormen waaronder een mens
de laatste erens bereikt, van
krankzfnriig lijderi tot even krank
zinnig verkeersmisdrijf toe.
Laat de kapotgeslagen mens in
's hemels naam toe er jaren over
te doen voor hij zegt: God!
is zUn
merkingen over maken: Sommige
christenen menen op grond van
de hemel- en heitheorie, dat een
mens die naar de dood afglijdt,
niet zo maar de laatste ernst te
gemoet kan gaan.
Ze gaan dan bij de zieke aller
lei doorzichtige opmerkingen ma
ken. die de patiënt als het ware
pRAAG
V* wacht
een spiegel voorhouden, opdat hij
zijn doodstrekken zal herkennen.
Over de dood praten is echter
een lichte zaak, zolang men leeft.
Het wordt pas ernst als het ernst
wordt.
Op dat moment geloof ik dat de
toeschouwer-christen ernst moet
maken met zijn geloof: dat God
bestuurt en waakt en doet wat wij
nooit zouden doen en laat wat wij
nooit zouden laten.
Eén opmerkelijke zaak heb ik
in vele jaren ontdekt en dat is de
ze: dat alleen de patiënt zeer lang
de enige is die van sterven niets
weet.
Is Gods barmhartigheid hier
niet aan het (hoge) woord, denk
ik dan?
Wie spreken wil tot ernstig zie
ken die spreke in diens taal.
Beter is het veel te zwijgen en te
luisteren of er soms mensenhulp
wordt verlangd in het donkere dal
der doodsschaduwen.
i die de ander kwijt gaat
raken. Natuurlijk hoopt hij tegen
beter weten in. U niet. want 't is
niet uw vrouw, uw kind, uw ver
loofde. uw vriendin.
Wrede mensen wandelen er nog
zat in onze zo hoog geroemde
christelijke wereld rond.
Ik begriiD hoe er een kloosteror
de is ontstaan die als gelofte eist:
zwiigen. altijd zwijgen.
Als heel kerkelijk Nederland
eens afsprak om gedurende één
week gewoon maar te zwijgen,
zouden we een grote bijdrage le
veren aan het heil van nns volk
èn onze kerk. De mensen zouden
zeggen: ..hé die zwijgt, dat is ze
ker een christen!!"
li*~ - V
Waarheen na de lagere school
Wordt op den duur selectie nodig
HET BOETEKLEED
UhRohPliNOSWKKK
kand. C. van Schoonhoven te Barneveld,
die bedankte voor Langerak bezuiden de
Lek, voor Genderen en voor Kinderdijk.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Barchem: kand. N. J.
Goris te Apeldoorn, die bedankte v<
(Van t
i medewerker)
IJET uitgebreid lager onderwijs behoeft beslist niet met geweld de aandacht
van de ouders te trekken. Integendeel: uit de geweldige stijging van het
leerlingental bij het ulo blijkt wel dat zeer velen hun kinderen naar deze
tak van voortgezet onderwijs zenden. De heer Joh. Tigchelaar, voorzitter van
de vereniging voor chr. mulo en hoofd van een ulo-school te Scheveningen,
gaf ons drie cijfers voldoende om de stormachtige groei aan te duiden.
Januari 1953: 139.437 januari 1957: 185.389 (meer dan dertig procent in
vier jaar) september 1957: ruim 204.000 leerlingen (ruim tien procent in
één cursus).
Deze groei hangt natuurlijk
met de toeneming van de bevolking. In
sep'ember zal dit nog sterker gaan mee
spreken, wanneer de geboortegolf var
1946 naar het voortgezette onderwijs
gaat overslaan. Maar er is ook een ster
ker belangstelling voor het ulo.
r x 1
CICSA vat voortgezette
opleiding zelf aan
Het bestuur van het centraal instituut
voor christelijk sociale arbeid CICSA
heeft besloten met ingang van septem
ber 1958 een protestants-christelijke
voortgezette opleiding voor maatschap
pelijke werkers aan het CICSA te verbin
den. Dit is voornamelijk geschied op
grond van verschillende verzoeken uit
protestants-christelijke kring gedurende
de laatste jaren, en uit de overtuiging
dat naast een algemene en een rooms-
katholieke opleiding ook een protestantse
opleiding beschikbaar moet zijn en
eigen bijdrage kan leveren.
Ten gevolge van dit besluit heeft de
CICSA ilch teruggetrokken uit de voort
gezette opleiding van maatschappelijke
werkers te Amsterdam tot nu toe geor
ganiseerd door de niet r.k. scholen
maatschappelijk werk.
Advertentie
MULO A en B
Varlcort Mulo voor P.T.T. on.N.S,
Do kortito on voordeligtie opleiding:
RESA-HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
Classicale adviezen
over vrouw in ambt
De resultaten van de besprekingen
over de vrouw in het ambt in de clas
sicale vergaderingen der Nederlandse
Hervormde Kerk komen fragmentarisch
door. Zoals men weet zijn de uitspra
ken slechts adviezen aan de generale
synode, wanneer zij in tweede lezing zal
spreken over de toelating van de vrouw
tot de ambten van ouderling en diaken
en voor een dispensatieregeling, waar
door vrouwelijke theologen onder bepaal
de omstandigheden tot de dienst des
Woords en der sacramenten kunnen wor
den toegelaten.
De classis Tiel verklaarde zich tegen
de voorstellen met 33 tegen 11 stemmen.
De classis Heusden bracht met 37 te
gen vijf stemmen een afwijzend advies
uit. Eén lid meer was voor de toelating
van de vrouw tot het diakenambt. De
classis verzoekt de synode de voorstel
len in een verdubbelde synode te be
handelen. waarbij ze slechts zouden kun
nen worden goedgekeurd met ten min
ste twee derden der stemmen
De classis Meppel adviseerde met
meerderheid
voorstellen.
„Vijanden van Engelse
gezinsleven"
Als ..vijand nummer één" van het ge
zinsleven beschouwt de Anglikaanse bis
schop Stannard de altijd nog zeer gro
te woningnood in Engeland. De toestand
wordt weliswaar wat beter, ma
nood is nog lang niet opgeheven,
and nummer twee" is naar het oordeel
van de bisschop het werken van m
ders buitenshuis. Tegenwoordig zijn
Engeland tweemaal zoveel vrouwen
het bedrijfsleven werkzaam als voor
oorlog. De helft van de in de industrie
werkzaam zijnde vrouwen is getrouwd.
De bisschop noemde dit „een te hoge
prijs voor de welvaart" en wees op de
grote verantwoordelijkheid, welke de in
dustrieën ook in dit opzicht hebben.
Een indirecte vijand van het gezinsle-
stemmen tegen de
Er wordt wel eens gezegd, dat er
teveel kinderen naar het ulo gaan, die
na een of twee jaar toch weer ver
dwijnen naar het nijverheidsonderwijs.
De heer Tigchelaar is van mening, dat
alle scholen voor voortgezet onderwij:
bezocht worden door leerlingen die e
eigenlijk niet thuishoren. Bij het ulo
is dat iri het algemeen niet sterker
dan elders. Het komt ook wel doordat
bij de toelating tot het ulo eigenlijk
niet geselecteerd wordt.
Daar komt bij, dat op vele plaatsen
de ulo de enige school is voor voortgezet
algemeen vormend onderwijs van
voudige standaard. Geen wonder dat de
leerplichtige jaren dan op de ulo worden
.uitgezeten".
Men zal met deze leerlingen moeten
rekening houden, al mag dat natuurlijk
niet ten koste van het karakter var
ulo gaan. Mocht dat het geval zijn, dan
wordt selectie bij de toelating hoe
moeilijk ook onvermijdelijk.
webnieuwere inzichen van de psycho
logie en de pedagogiek gaan aan het ulo
niet voorbij. Bij alle voortgezette onder
wijs gaat dit langzamer dan in de lagere
school, hoewel ook daar de vernieuwing
niet zo algemeen en snel voortschrijdt
Tien wel zou wensen. Bij het ulo
het niet anders.
De oorzaak daarvan is vaak de spe
cialisatie binnen het onderwijs
Toelating
i het
hoofd der lagere school, en wordt door
het hoqfd Van de ulo beoordeeld. Het
zou wenselijk zijn, wanneer de ..verkla
ring" gebaseerd was op een schriftelijk
gemotiveerd oordeel van het l.o.-hoofd,
aan de hand van een persoonsbeschrij
ving: daarvoor geven de jaren op de la
gere school voldoende gegevens.
Een van de belangrijkste mogelijkhe-
den die beide mulo-diploma's opent is de
vrijstelling voor het middenstandsexa
men. onder zekere voorwaarden.
Binnen de kring van het onderwijs
zelf geven de diploma's^recht tot toela
ting in de eerste leerkring van de kweek
school, de opleiding tot kleuterleidster,
opleidingen voor onderwijsbevoegdheid
bij het nijverheidsonderwijs, de h.t.s.
Vijf jaar
het ulo heeft
de heer Tigchelaar wensen genoeg.
Het grondtype .van de toekomstige ulo
moet vijfjarig zijn. Algemene vorming
primair. In de hoogste klassen moet
ruimte komen voor onderwijs, dat al op
beroep gericht is: verschillend
de begaafdheid en de bestemming
de leerlingen.
De toekomst zou ook een eigen ïnspec-
e en een statuut omtrent de bevoegd
heden moeten brengen (thans valt het
ulo onder het lager onderwijs).
In de ulo van de toekomst zou de
gelijkheid moeten bestaan om na
vierde klas afsluitende examens af te
leggen in de geest van de huidige exa
mens: de diploma's zouden dan dezelf
de rechten moeten geven als de tegen
woordige.
Nie-
Loenen aan de Vecht, voor
Harmeien en voor Houwerzijl: naar To-
Canada; chr. ref. church): dr. L.
Praamsma te Groningen-Zuid.
Bedankt voor UlverstonePenguin
(Tasmanië): G. Veeneman te Amersfoort
Tweetal te Ooltgensplaat: kand. A. Bol
wijn te Amsterdam en kand. D. C. van
Geest te Naaldwijk; te 's-Gravenhage-Oost
(vak.-F. E Hoekstra): W. Griffioen te
Nijkerk en G. P. Hartveld te Assen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Maassluis: J. Keunlng te
Barendrecht.
Een tweede Nederlandse
predikant naar Ceylon
Zondag wordt in de hervormde kerk
te Sneek de heer W. Wester bevestigd
tot zendingspredikant der Ned. Herv.
Kerk door ds. jhr. C. van Eijsinga, pre
dikant te Oppenhuizen.
Ds. Wester zal op 26 maart vertrekken
naar Ceylon, waar hij gedurende enkele
jaren ds. B. de Kretser zal vervangen
als predikant van de „presbytery of
Lanka". Ds. De Kretser zal in die tijd
gastdocent zijn aan een universiteit in
Amerika.
Ds. Wester zal op Ceylon werken
naast een andere Nederlandse zendings
predikant. ds. B. W. Th. Gramberg, die
predikant is in de stad Kandy. Hiermee
is een nieuwe stap gedaan tot delging
van een oude schuld der Ned. Herv.
Kerk. Jarenlang immers hebben de
„Dutch burgers" de nazaten van vroe
gere Hollandse kolonisten op Ceylon,
gevraagd om Nederlandse predikanten,
zonder dat aan dit verzoek voldaan kon
worden.
ONDER COMMUNISTEN
Advertentie
DE HOOFDCONDUCTEUR VAN TREIN 1823
„Ik had er vandaag weer een, die al lezend drie stations
te ver was meegereden
(Zó boeiend is nu PANORAMA!)
Spaanse arbeiders
zijn anti-klerikaal
Een enquête, die de leden van de
Spaanse Katholieke Actie onder de ar
beiders gehouden hebben, heeft uitge
wezen. dat 89.6 pet van hen anti-kleri
kaal is en 41.3 pet tegen de godsdienst
gekant
De enquête heeft voorwerp van
cussie uitgemaakt op een congres
de Katholieke Actie onder de arbeiders
in Valencia en de resultaten zijn mede
gedeeld in „Abside", een tijdschrift v<m
de jonge Jezuïeten van de theologische
faculteit te Burgos.
In het onderzoek werden 15.491 arbei
ders uit alle maatschappelijke groepen
en beroepen betrokken. Van de onder
vraagden verklaarden 13.857 zich tegen
de geestelijkheid en 8 485 of 54 "pet. zon
der enige belangstelling voor de gods-
1 pet. van de ondervraagde arbeiders
laat zich wel katholiek dopen,
en begraven, maar slechts 7,6 pet.
zondags de mis bij. Voor buitengewone
kerkelijke manifestaties interesseert zich
noemde de bisschop ten «lotte de 23.2 pet.; zelfs 28,5 pet. viert alleen Pa-
|g( J" sen. maar zonder zondags naar de kerk
te gaan Aan religieuze organisaties doet
slechts 3 pet. M
wet op de echtache.dir.gen, waarvan de
tendens is, dat het huwelijk geen duur
zame verbintenis behoeft te zijn.
Wantrouwen tegen
„nieuwe geest
QVER het Spaanse rooms-katholi-
cisme publiceerde L' Et oil e du
Matin een interessant artikel. Het
is een uittreksel uit een rapport van
een aantal geestelijken, arbeiders en
hoogleraren, dat bestemd was voor
een conferentie, die nooit gehouden
werd. De samenstellers noemen zich
rooms-katholieken, „wie geen enkel
verwijt kan worden gemaakt van
ongehoorzaamheid, lichtzinnigheid of
revolutionaire bedoelingen, maar die
eerlijk pogen om de zo ingewikkelde
religieuze en maatschappelijke situatie
van hun land te verstaan".
Het onderzoek van de religieuze
situatie van de Spaanse samenleving
leidt tot verontrustende constateringen.
Het beeld, dat getekend wordt, toont
onloochenbaar een verval aan van
het Spaanse r.-katholicisme.
De reden voor dit verval zien de
menstellers in de sociale situatie van
Spanje De verburgerlijking van het le
ven heeft ook tot een verburgerlijking
van de r.kath. religie geleid. Het bur
gerdom behoudt zich alles voor, wat op
elk levensterrein valt te genieten, dat
van het godsdienstig leven inbegrepen.
Van sociaal standpunt uit wordt de bur
geroorlog aangeduid als een „overwin
ning van het burgerdom".
Maar naast dit officiële Spanje komt
meer en meer een „levend Spanje
naar boven, met talrijke onderstromen.
Er breekt zich een nieuwe kracht baan
en wel die van een „verontrust katho
licisme". een radicaal sociaal kathol)
cisme. dat zich bezighoudt met het lot
van allen die lijden.
Advertentie
2)a/rm?ere huid?
Babyderm-zeep
51
Maar toch twijfelde hij er niet aan, of men
was hem gevolgd en wist dus waar hij woonde'.
Men wachtte zeker nog slechts op de heer met
de witte baard en de donkere bril, om tot een be
slissende aanval over te gaan.
De heer Joachim Seiler beschouwde het ge
zicht, dat hem uit de badkamerspiegel aankeek,
knikte in gedachten tegen zichzelf en zei: „Het
leven is een der moeilijkste dingen." Hierna bor
stelde hij zijn haar en ging in zijn werkkamer.
Die grensde aan hei vertrek waarin, op een lage
tafel, het pakje lag.
Hij opende het venster, boog zich er uit en keek
naar bi-neden op straat. Van de vierde verdieping
af lijkt de wereld bijna zo' klein als ze is. Eerst
kon hij niemand ontdekken, die hem bijzonder
mishaagde. Na langer zoeken bemerkte hij ech
ter aan de andere zijde van de straat, in de poort
ingang naast het café Hofmann, twee mannen die
naar zijn venster keken. Toen ze bemerkten dat
hij hen gadesloeg, bogen zij hun hoofden en de
den onverschillig
Joachim Seiler floot voor zich heen. De tekst
van de melodie die hy floot luidde: „Gegroet,
8 Daarna sloot hij het venster en keek de post
door. die de werkster op zijn schrijftafel had
gelegd.
Mevrouw Emilie Külz schudde het hoofd- „Nog
niet Maar hij stuurt iedere dag een kaart. Ik
gun het mijn Oskar van harte dat hij eens in
de wereld rondkijkt. Het was nodig dat hij eens
vacantie nam. Natuurlijk wilde hij mij met alle
geweld meenemen! Maar een van ons moet in de
Erich Kdstner:
makkelijk af. Maar wat ging
conflict in den huize Külz aan? Hoofdzaak bleef,
dat de worst goed was.
„Waar is hij nu, uw man?"
„In Warnemünde. Gisteren belde hij zelfs op!"
(Eindelijk een waar woord, dacht juffrouw Külz.)
„De reis door Denemarken was nogal vermoei
end. Oskar is het reizen niet gewend. En nu
neemt hij aan de Oostzee nog een beetje rust."
„Gelijk heeft hij", vond de klant. „Baadt hij
veel?"
„Hoezo?"
„Zout water vermagert en maakt ontzettend
zenuwachtig."
,,Ik geloof niet dat hij baadt," zei de slagers
vrouw. „Hij heeft geen zwembroek."
„Ja dan, natuurlijk," zei de klant en brak
fijngevoelig het onderwerp af. „Geeft u me nog
drie mooie kalfscoteletten. Niet te dik."
„Moet ik ze platslaan?"
„Graag." De klant bekeek de op de glazen
platen boven de toonbank uitgestalde worst, ter
wijl mevrouw Emilie Külz dt karbonaden van
het cotelettenstuk afsneed en de botjes doorhak-
te.
klanten het Toen ging de deur van de achterkamer open
en verscheen slager Külz. Hij had een verblin
dend wit, pas gesteven schort voorgebonden,
knikte zijn dierbare wederhelft toe en begroette
de klant.
Die zei:„Ik dacht dat u aan zee was?"
„Geweest," antwoordde hij. „Alles heeft zijn
einde, alleen de worst heeft er twee!" Tegen
zijn vrouw zei hij: „Pas op, Emilie, je moet
alleen maar op de coteletten slaan, niet op je
poezelige handjes."
Hij ging naar het hakblok en nam haar de
bijl af. „Laat mij maar! En ga ondertussen eens
kijken wat ik van mijn wereldreis voor je heb
meegebracht!"
De slagersvrouw verdween verbijsterd in
woonkamer. De teruggekeerde slager beklopte
de coteletten en converseerde onderwijl met de
klant. „Zo'n reis, die doet 't hem, mevi
Brückner- In een week ondervind je meer dan
anders in een heel jaar."
„Ja, ja," vond de klant. „Als iemand v
reizen doet, dan kan hij veel verhalen."
„Neen," zei Külz. „Dat kan hij nu weer
niet! Voor het in de krant staat, moet hij zijn
mond dichthouden. Wat dacht u van verse hu
zarensla? Of van een ons rolham? Die smaakt
als marsepein."
„Een ons tongen worst."
„Ook zeer aan te bevelen," zei de slager,
sneed een stuk worst af, woog het en schudde
het hoofd Hij had, geheel tegen zijn gewoonte,
te veel afgesneden „Mag het voor een stuiver
meer zijn? Ik ben het verleerd. Dat komt er
van wanneer men na dertig jaar voor het eerst
vacantie neemt!"
De klant ging er mee accoord.
(Wordt vervolgd
HAT thans vanuit de Tweede Ka- tigd, mede namens regeriBj
U mer (het c.h. Kamerlid Beer- volk te spreken. Deze indruk
nlnk heeft het gedaan) aan de rege- n°g versterkt door de toevotg
de heer De Loor, dat hij na
ring vragen zyn
gesteld
de boetvaardigheid van de heer De rugkeer in Nederland „de reft
Loor op de conferentie van Morele van deze nieuwe benadering i^'
Herbewapening, achten wij juist. n's za' stellen Dit laatste
vooral in het buitenland wel dt
De heer De Loor toch, die tevens dachte doen rijzen, dat de h«r
(voor de P. v. d. A.) lid van de Eer
ste Kamer is en bovendien het bur
gemeesterschap van de goede stad
Delft bekleedt, heeft voor zijn boete
Loor geroepen is om straks au
regering in de een of andere k
danigheid rapport uit te brengti
Daarom is het verstandig, dat;
doening een wel bijzonder algeme- Kamerlid Beernink nu
ring heeft verzocht, ter voorio^
van alle misverstand te verklft
dat de heer De Loor geheel
formulering gekozen.
Had hij een persoonlijk woord ge
sproken, dan was er alle reden ge
weest voor waardering en respekt. zichzelf heeft gesproken.
Thans heeft hij verontschuldiging Als persoonlijk getuigenis heeft e
gevraagd voor „de verantwoorde- woord, al dan niet terecht gen
lijkheid van Nederland voor de hui- ken, als een woord van boetedog
dige Indonesische crisis".
Hij heeft zodoende de indruk geves-
ity
daar zo hun moeilijkheden mee,
de andere is het gaam
zij daarop bij het eerste woordi
oppositie hetzij uit hun functie
zij maar terstond uit de partij
TN het restant van de communisti
sche partij in ons land is de broe
dertwist nu op volle hoogte. Zelfs de leefregel zou het ook in ons
laatsten beginnen genoeg te krijgen land zo behoren te gaan. En de
van de dictatuur die de partijse- is ir
cretarls Paul de Groot met zoveel partijsecretaris is Paul de Groot
verve beoefent. Ook Gerben Wage- Steeds meer communisten hol
naar, zeker een van de verhoudings
gewijze nog populairste figuren ii
het communistische gezelschap, tikken. Overeenkomstig weer
heeft nu van Paul de Groot afstand andere communistische leefregel
genomen.
De oorzaak van het conflict ligt in
de verhouding tussen partij en vak
beweging. De partij is de commu- ten.
nistische en de vakbeweging is de Nu heeft zelfs de partijvoonk
E.V-C. Deze laatste stond altijd wel Gerben Wagenaar laten blijken,
onder communistische invloed en er hij het niet langer slikken kas.
waren verscheidenen die tegelijk in vraag rijst, wat er thans gaat
de partij en in de vakbeweging een ren. Als communist staat Pao!
grote rol speelden, maar in zekere Groot sterk. Het is nu eenmaal
mate had de E.V.C. toch nog enige communistische leefregel, dat
zelfstandigheid. partij het volop en in alles te itq
Dit laatste was partijsecretaris Paul heeft. En naar Russisch voorb
de Groot steeds minder naar de zin. (waaraan men zich daar gau
Het beslag van de communistische spiegelt) is de wil van de partlji
partij op de E.V.C. diende zwaarder van de partysecretaris,
te worden. Voor een communist ligt Wij voor
leiding, politieke wils- en menings
vorming en alles wat men verder dat het steeds meer commonbé'
maar wil bij de partij. De partij zal zelfs onder de kopstukken, moei
uitmaken hoe het moet. Zo gaat het valt naar deze regel te leven.
EEN BELANGRIJK ADRES
Deze tendens wordt door het officiële
katholieke Spanje met schele ogen aan
gezien- De r.-katholieken, die van deze
iwe geest" zijn, worden voor
ters en communistenvrienden i
maakt.
De samenstellers van het rapport pro
testeren daartegen als christenen en als
-katholieken. Tegenover de genoemde
verschijnselen moet een nieuw begin wor
den gemaakt. Er dient een „ontburger-
lijking" plaats te vinden op alle levens
terreinen. Dat geldt voor het terrein van
:onomie. voor dat van de opvoeding,
de leken-arbeid en voor de pries
terstand.
Concluderend stellen de samenstellers
vast, dat zij, niettegenstaande hun scherp
oordeel, toch geen defaitisten zijn. ZIJ
hebben Spanje lief en geloven In zijn
christelijke mogelijkheden. ZIJ betuigen
hun trouw „aan de Heilige Kerk Gods
aan Zijn Zoon Jezus, die katholiek,
apostolisch en rooms ls". Maar, met de
zelfde overtuiging maken zij hun besluit
bekend om „buiten het Spaanse Katho
licisme, dat ons toeschijnt door de dood
te zijn getroffen, te leven en te «ter-
De verbondenheid van deze mannen
met de R. Kath. Kerk, zo merkt
L'Etoile du Matin op, staat buiten
twijfel. De vraag is echter, of het
kwaad niet gezocht wordt in de ver
keerde hoek? In een land, waar door
de nauwe verbintenis van staat
kerk, politiek cn godsdienst zozeer met
elkaar vervlochten zijn, is het moei
lijk het een van het ander te onder
scheiden. Het als „katholiek" geprezen
land en volk is dat in feite niet meer!
En hoe staat het met datgene, dat in
et rapport wordt aangeduid als „katho
licisme van een nieuwe geest?" „De
vorming van vele kleine groepen van
priesters en leken, die een geloof be
lijden, en daarüi voorbeeldig leven, dat
gezuiverd is van alle intellectuele en
sociale misvorming, is een van de mees
te beloftevolle verschijnselen van na de
oorlog". Deze nieuwe vonken springen
op onder de jeugd, de arbeiders
zelfs onder de boeren-
In welke betrekking staat deze „nleu-
e geest" ten opzichte van het Spaan-
protestantisme? Juist zij, die naar
;n vernieuwing, niet alleen van het
laatschappelijk leven, maar ook naar
it van het geloof verlangen, vinden uit
deze rijen vaak de weg naar de protes
tantse evangelie-verkondiging, en daar
mede het directe contact met Christus
zelf.
Onderwijzers Geref.
gemeentescholen
bijeen
De Gereformeerde Onderwijzersver
eniging. waarBij is aangesloten het per.
soneel der verschillende Gereformeerde
Gemeentescholen, zal op woensdag 9
april a s des morgens om half elf eer
vergadering beleggen in de vergader
zaal der Gereformeerde Gemeente aar
de Boezemsingel te Rotterdam. De heer
P Kuijt, direoteur van de christelijke
kweekschool „De Driestar" te Gouda,
zal een referaat houden over het onder-
Bijbelonderwijs op
TN een adres over de werkgelegen- vermindering van de belastingdi»nil
1 held hebben deze week de drie Gedacht wordt in de eerste plaaU
grote werkgeversorganisaties in ons een opnieuw invoeren over de gel
land zich tot de regering gewend, linie van de investeringsaftrek,
Op langere termijn geven immers laatste wordt bovendien bepleit: m"
de vooruitzichten voor de werkgele- het oog op onze concurrentiepa
genheid aanleiding tot bezorgdheid, op de Euromarkt. Ook gaat.de ilvi:
Ook uit het gisteren gepubliceerde uit naar een verbetering vaoKr»
rapport van het Centraal Planbu- mogelijkheden voor exportfina^vs
reau is dit kunnen blijken. ring.
De wensen die in hetzelfde liK
De bestedingen lopen sneller terug worden geformuleerd met beti
dan voorzien was en dc orga- king tot de bestrijding van de
nlsaties der werkgevers brengen dit loosheid van thans houden met
in verband met een minder gunstig bovenstaande rechtstreeks verban»
financieel klimaat. Ons land moet Ook deze bestrijding van de wi
nu eenmaal industrialiseren, wil het loosheid zal positief gericht mo4he
aan zijn groeiende bevolking werk- worden op bevordering van indm m'
gelegenheid bieden. Daarom moeten alisatle en van de activiteiten
bestaande industrieën de kans krij- het bedrijfsleven in het algem
gen op uitbreiding en moeten er vele De adressanten denken daarbij i
nieuwe industrieën gevestigd kunnen wegenbouw en woningbouw,
worden. Het lijkt ons een verstandig en
Dit komt neer op nieuwe investerin- opgezet adres, dat in kort b
gen, maar de investeringen zijn af- een aantal belangrijke zaken -
hankelijk van een gunstig financieel de aandacht van de regering bre 1
klimaat. Op dit laatste ls het, dat de De regering zal wijs doen, bij
organisaties der werkgevers aan- bepaling van haar beleid aan
dringen. Zulk een gunstig financieel adres alle belangstelling te srt
klimaat kan worden bevorderd voor ken die het verdient.
AFSTANDEN VALLEN WEG
Ds. S. Doornbos 75 jaar
Ds. S. Doornbos, emeritus predikant
der Gereformeerde kerk van Amster
dam wordt 24 maart 75 Jaar. Voordat
hij in 1921 naar Amsterdam kwam dien
de ds. Doornbos de kerken van Doetin-
chem en 's-Hertogenbosch. Ds. Doorn
bos heeft lange tijd als arbeidsterrein
de Indische Buurt gehad, waar hij ook
na zijn emeritaat nog enkele jaren hulp
diensten heeft verricht.
J^ET voornemen om bij de werf daag nog twee werelden. Zeker
Verolme in het Botlek-ge
bied een viertal passagiersschepen
te bouwen van ongekende grootte
is op zichzelf al volop in staat, ons
te imponeren. Zelfs voor ons land,
druk wederzijds
keer, dat stellig aan beide kante»
voldoening aanleiding geeft,
een massaal verkeer als waartoe i
straks in staat zal zijn is
dat in de scheepsbouw toch wel zijn nos ongekend,
mannetje staat en steeds heeft ge
staan, is dit voornemen uitzonderlijk.
Het bericht is wel in staat, ook de worden en tegelijk intenser. Wij ll z
leek een indruk te geven, en nog op een wereld, waarop de afstu
meer onder de indruk te brengen, almeer schijnen weg te vallen e»
van de mogelijkheden die de techniek almeer schijnt in te krimpen,
van de scheepsbouw ons vandaag Moge deze ontwikkeling leides
een steeds betere verstandhoudlü
ook tot een intenser benaderen
elkander, niet slechts in toerW
Niet minder ontzagwekkend is de doch in het bijzonder ook in F
indruk, wanneer men bedenkt welke telijk opzicht. Anders toch Is
mogelijkheden hier geopend worden communicatie, hoe snel en hoe W
voor het intercontinentale verkeer, ook, niet dan van zeer betrekktf
er
Europa en Amerika het zijn t
waarde.
DWINGERIG GEPOLITISEER?
JN een vorig nummer van „In de berg op de klachten van de heer*
Malde in. Maar of hij het dort
een wijze die de schrijver kan bR
digen? Hij heeft voor de
de heer Van Malde vindt
Waagschaal" heeft een zekere J.
van Malde uitdrukking gegeven
zijn bezorgdheid over enkele
schijnselen binnen de P. v. d. A., die deze aanneemt maar weinifl
een partij waarin, meent hij, belang- de woorden over
rijke politieke vraagstukken niet
de orde komen. Wat oppositioneel is, eigenlijk niet anders dan dwinf
zo luide zijn klacht, wordt doodge- gepolitiseer.
zwegen. De redactie zelf van „In de ff*
schaal" blijkt het hiermee in
In het byzonder met het standpunt
- geheel met eens te zijn. Zy I»
van zijn party inzake de landsdefensie
oordeel, dat er een ernstige po
heeft hy zijn problemen. Woonde hy
in Noordholland, dan zou hij op de fjRfj.rh» ppriaoht ,hh tf^nrn
Pacifistisch-Socialistische Partij stem- polllleke v»
men, die daar immers met een eigen
lijst nitkomt. Edoch, hij woont niet Pacifistische dod
In Noordhoiiand en nu rest hem we,. iLt^n bep'ÏÏU
nip anders dan weg te b ijveo van de dat va„ te voren h p0?lttek^
stembus of het stembiljet er ongel- va„ d(. anti-bewapeningïgedacbta
dig in te deponeren. W„ hebben op slui,.. Met de „ltdnikkL| „dwW
Van 6 gepolitiseer" blijkt rij „p iaat '1
In het jongste nummer 1
Waagschaal" gaat ds. L. H. Ruiten- de eenheid een betrekkelijke ifc