DE LANGE ZENDELING GEESTELIJK LEVEN met de machtige stem DE BEKERINGSMUZIEK van het Leger des Heils Spurgeons „pastorale adviezen" nu ook in het Nederlands MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD 2y ZONDAGSBLAD ZATERDAG 22 MAART 1958 fDe radio in dienst van het Evangeliej Durf te falen Christus heeft de wereld geen enkel boek nagelaten, geen enkel dichtwerk, geen enkel lied. De mensen, die door Hem genezen werden, zijn allen gestorven. Zelfs Lazarus is weer teruggegaan in zijn kil graf. In de ogen van de wereld heeft Christus gefaald. Hij heeft Israël niet bevrijd van het Romeinse juk. Hij heeft de sociale toestanden niet verbeterd. Hij heeft de mensheid niet ge lukkiger gemaakt. Hij heeft de wereldvrede niet geschonken. Hij heeft alleen geleden, lichamelijk op Golgotha, maar dieper en wreder geestelijk in Gethsemané. Hij heeft ook alleen geleden, hoewel zijn metgezellen binnen het bereik van Zijn stem waren. Menige theoloog en psycholoog heeft het lijden van Gethsemané willen peilen. Wij kunnen gedachten op papier zetten; de diepten doorvoelen zullen we nooit. Was Christus bang voor de beker van Gólgotha, lijk lijden? Was Christus bang voor de komende godverlatenheid.' Was Hij, zondeloze, bang voor de dood? Soms vraag ik me af. of niet veeleer alles in Hem zich verzette tegen het feit dat Hij, de Schepper zich moest uitleveren aan zijn schepselen. Eén beweging van Zijn pink had Jeruzalem kunnen vernietigen. In Gethsemané streed in zekere zin de eeuwige Rechter met de Het radiostation eeuwige Verlosser. In Hebreeën lezen we dat Hij verhoord werd ELWA. dat ^regel- uit de angst. Was het de angst, dat op een gegeven ogenblik de Rechter Zijn oordeel zou uitspreken en Zijn belagers zou straffen eer de Verlosser Zijn werk zou hebben volbracht? Christus kon ons slechts helpen door verworpen te worden, door te falen. Juist dit falen is in het koninkrijk Gods vaak de weg tot de eindoverwinning. Gods weg voor ons leidt lang niet altijd tot de De twee krachtigste radiostemmen, die i Oosten te beluisteren zijn. Radio Moskou krijgen concurrentie. In de Afrikaanse jungle het Midden- het grote Challenge Radio Cairo, ti de rand van Liberia wordt op het ogenblik hard ge- het de stad Monrovii werkt aan de bouw jaar het Evangelie van Jezus Christus kan uitzaaien Midden-Oosten. Bovendien zal het station zich op andere uren richten op delen van Afrika zelf. waar nu nog geen evangelisch het lichame- radiostation te beluisteren valt. Deze is het vervolg op een werkelijkheid geworden visie aantal Amerikaanse studenten. endingsblad (oplage nu 185.000 in de „Niger Press", die ook reeds jaren lang plannen had om tot een eigen zender te ko- De West Afrikaanse Radi Evangelie zullen horen. De drie duizend of meer brieven, die per maand binnenkomen, spreken steeds weer van een geweldige zegen Het station zelf is in alle vijf de continenten te horen, vol- African gens ontvangen brieven. De cor- respondentie-afdeling en de Radio. Bijbelschool geven de zesentwin tig zendelingen, die aan dit sta tion verbonden zijn, handen vol 20.000 watt-station, dat nog dit Vereniging en de „Sudan Interior werk. Maar zij Mission" kwamen tot een verge- 1952 werd ELWA de ra- an de „Sudan Interior i het Johannes Hus faalde waar Luther slaagde, zonder het falen matig in 22 schillende talen het Evangelie uit zendt en in acht en zestig andere Afri kaanse talen wel ding verzorgt, weest. die zelf nog in opleiding was. Bill Watkins. zoon van zendelingen, die hun leven ge geven hadden aan Wedergeboorte en behering Onlangs beschuldigde een Nederlands predikant de evangelist dr. Billy Graham ervan arminiaans te zijn in zijn prediking. Graham West-Afrika, volg- zou de genade van God niet zijn volle plaats geven en uiteinde lijk een „smid van eigen heil" zijn. Er zijn trouwens meer men sen in ons land, die huiverig zijn voor de uitnodiging na de pre diking, omdat zij menen, dat zo de mensen zelf tot Christus ko men, los van het werk van de Heilige Geest, en daarom misschien met een „ingebeelde hemel naar de hel zullen gaan". Een vriend van dr. Graham, de presbyteriaan J. Marcellus Kik verdedigde Graham onlangs. „Vaak roepen evangelisten de men sen op om wedergeboren te worden, alsof dat in eigen kracht mogelijk ware," schreef hij. „Onze Heer openbaarde in het der de hoofdstuk van Johannes' Evangelie, dat de mens van boven we dergeboren wordt door de kracht van de Heilige Geest. Door de 3S? van de Geest wordt de een nieuwe schepping. Bij mensen er op aandringen, dat zij zelf uit de dood opstaan en een nieuwe schepping worden, is hetzelfde als eisen, dat de over ledenen levend worden. Jezus sdhonk Lazarus leven, eer hij uit het graf kwam. Wedergeboorte gaat aan de bekering vooraf. Echt zondebesef en een gaan tot Christus zijn de uiterlijke kenmerken gmg van een ware bekering. Zulk een bekering kan plotseling geschie- den maar ook een geleidelijke verandering inhouden." Als Graham en velen met hem evenals Petrus op de Pinksterdag de mensen oproept om tot Christus te komen, weten zij maar al te goed. dat Gods Geest alleen mensen kan veranderen. Er blijft echter voor door de Geest wedergeboren mensen de Bijbelse op dracht: „Bekeert U, want het Koninkrijk der hemelen is nabij." Zij moeten met Jozua zeggen: „Maar ik en mijn huis, wij zullen de Here dienen." radiotechniek aan het Wheaton Col lege bij Chicago. Met een aantal vrienden begon hij te bidden voor een sterke radiozender in West- Afrika, het land waar hij geboren was. en in 1950 stichtten zij de West-Afrikaanse Radio Vereniging. Ook al bevonden zij zich ver van Afrika toch begon er al spoedig .el uit de dood opgewekt tot tekening te komen in hun plannen H4aar 3ij te nemen met een regeringsver tegenwoordiger van Liberia Via hem kregen zij een uitnodi- president Tubman iemand te sturen om tot een over eenkomst te komen. Bill Watkins werd de aangewezen persoon ge acht en de studenten legden bot je bij botje en slaagden er in om precies genoeg geld bij elkaar te brengen, zodat Bill de reis zou kunnen ondernemen. diostem Mission" Het station bezit een 1000 watt- krachtige zender Zender, die op de middengolf voor Nigeria uitzendt en een 10.000 watt-zender die beurtelings op de 60 en 25 meterband uitzendingen verzorgt. Een derde zender benut de 13 meter band De 20.000 watt zender wordt op het ogenblik ge bouwd De programma's zijn over het algemeen evangeliserend in de verschillende talen van Afrika, in het Engels, en Frans. Op ge regelde tijden volgt er een nieu we uitzending en het station ver zorgt enkele programma's van klassieke en semi-klassieke mu ziek. Populaire muziek wordt in het geheel niet uitgezonden. Die plaats wordt ingenomen door gees telijke liederen in de verschiller de talen, gezangen en psalmen. het oude werk vrucht draagt we programma's Evangelie op een nieuwe wijze in de honderden en duizenden dor pen van Afrika te laten weerklin ken. Het „Leger des Heils kwartiertje" is een veel beluisterd programmaatje van de N.C.R.V.; ook zij, die zich nooit ir het inderdaad ook té mooi wor- i plaat: Muziek ziek neemt bij deze soldaten wel een heel bijzondere plaats in. In de „Strijdkreet" vertelt Jan Filius, dat hij met een paar vrienden sprak over de muziek die van de kraamkamer tot de aula van de begraafplaats een kalmerende invloed H zou hebben op de mens. Iemand zei spottend: Nu gaan jullie sieke programma's hoofdzakelijk van Leger des Heils zeker een plaat uitgeven: „Muziek gemis "het is. als u nog niet is be- nit mntirk van Nederlandse comno- 6 keerd. Maar die platen zijn »r PRINS BERNHARD Toen Prins Bernhard enkele we ken geleden een bezoek aan Li beria bracht, bestonden de klas- titel in elk geval fout zou hoogstens kunnen zijn: Mu ziek om u aan bekering te herin- Aan de bekering welk Nederlandse compo nisten, terwijl het station ook Radio Nederland hielp reportages. Zelf vezig SLECHT GETROFFEN Toen hij echter ELWA aan haar Afrikaanse luisteraars de aankomst van Prins Bernhard te verslaan. om bij bekeerd te worden." Filius schrijft dan dat oorspron kelijk bij het Heilsleger de muziek geen functie als onderdeel J al, bij tientallen. WAT WÈL.... Ér *ou een grote moe[ oaarom ee regeringsver- samenkomst gehouden ™oet c'a3™™ worden en alle regeringsmensen dacht besteden waren veel te druk om zich te in- gen, r teresseren voor een nieuw radio- station van de zending. Na lang wachten kreeg hij de president te pakken, die belangstelling toonde de plannen, maar geen *;-J eredienst uitoefende. Later werd alles veel respectabeler en ortho- Afrika behoort nog altijd tot de doxer en de muziek kreeg een eigen plaats, met een nadrukkelijk tochten doven, het hart stil Maar wat muziek wél kan dat is heenwijzen naar God, onze Va der en Christus onze Verlosser weerstanden wegnemen, harts- niet bijster hoog is. Het station verkondigend karakter. Maar, daarom niet slechts aan- vraagt de schrijver, wat is i de uitzendin- eigenlijk «lelreddende muziek? ->=-im van een g jrtzaal valt een reid maken te luisteren r God heeft te zeggen. DAèr ligt r blik plaatst het zendingsgenoot- 51-jarige n had i tot schap kleine toestelletjes gulden, die maar één zender kun- daa maar eepn ma nen ontvangen. in de verschillen- daj beslissing le ko- dJ dorPE" °P strategische pleet- een 13-jerige jongen klank spreekt „Lieve Jehudi^van- al die muziek kan i.i. het criterium: al le muzielT die aan God is gewijd, die God looft en prijst, die in toon- Zijn liefde Zuidafrikaanse Baptisten en „apartheid" i God i STAMHOOFD In een dorp in Ghana is het n was stamhoofd in het bezit van zo'n kluitje toestelletje. Als de uitzending in Als hun taal komt, stroomt heel het dorp op het dorpsplein „Onze voorouders genoten van een kilo godgeleerdheid, die hun gedurende drie of vier uur achtereen onverdund en onge kruid werd voorgezet maar onze meer ver zwakte, of misschien drukker bezette ge neratie vraagt slechts een ons per week en dan liever in de vorm van een ver fijnd extract dan als onverwerkt hoofdbe standdeel. We moeten in deze tijd veel zeggen met weinig woorden, doch weer niet te veel en met niet te veel omhaal". Deze woorden, die wellicht vorige week in een kerkblad van ons land hadden kun nen staan, zijn al bijna een eeuw oud. Ze zijn afkomstig van Spur- geon, de beroemde prediker uit de vorige eeuw, uitgesproken tij dens een college gehouden voor studenten van Spurgeon's Col- en overdenkingen bezit. „Ge kunt geen oorlogsschip bouwen uit een bessestruik en uit oppervlakkige studenten kunnen geen meeslepen de predikers worden gevormd." Bill wilde niet geloven, dat hij voor niets gekomen was niet van plan zich met ee in het riet te laten stur laatste kans zag hij nog r l derhoud met één van de minis- stil te luisteren ters. Hij zocht hem 's morgens en andere uitzt vroeg In zijn eigen huis op. Het taal. Eén luistei meisje, dat open deed zei, dat hij die zelf niet niet ontvangen kon worden, i Bill schoof haar eenvoudig aa kant, zei: „Dan wacht ik wel' stapte naar binnen. Omdat hij de uitstekend w; minister in één van de kamers achter zijn ontbijt zag zitten, liep de hemel Albert Einstein. De jon gen: Jehudi Menuhin. De muziek: het eerste vioolconcert van T~- hannes Brahms. Was dat zielreddende muziek De Baptisten Unie van Zuid- Afrika heeft de Zuidafrikaanse re gering om een bijzondere confe rentie van leidende persoonlijkhe- de ziel tot God te brengen en is dus den in het land inzake de apart- zielreddende muziek. Zo kan dus heidspolitiek verzocht. Aan zulk ook een wijsje van de „wereld" een conferentie zouden in elk ge in deze zin worden gebruikt. Am- antwoord ti de preken vinden op deze vraag moeten wij andere uitzendingen in hun duidelijk onderscheid maken tus sen ontroering van het hart en bekering van de ziel. Tot het eerste is muziek zeer ze ker in staat, maar dat zegt wei- Laten we bij voorbaat een mis verstand wegnemen: muziek kan geen bekering bewerkstelligen. Be kering is het werk Gods in de harten der mensen en strikt ge- Nigeria, het bezit van een radio is, schreef dat hij altijd meeluisterde als de buren de ra dio aanzetten, en dat de ontvangst in u«e --- --j1 vertegenwoordigers Jo" brosius deed dat al (met Griekse rassengroepen in Zuid-Afrika moe- volks- en theaterliedjes! en Wil- ten deelnemen. Wanneer de rege- liam Booth eveneens. Het ontvangt ring nog meer wetten inzake de dan zijn wijding door het aan God rassendiscriminatie uitvaardigt. ANTWOORD gewijd zijn. Wie de liederenbun- zal dit op zekere dag tot massa- Aii 1 W dejs van het Leger des Heils door- opstand leiden, aldus de Baptisten kunnen bladert, vindt ze bij tientallen, de Unie. melodieën die, zoals de Stichter dat noemde, van de duivel God teruggestolen waren. Een Bassa-vi kon op haar Ook andere delen? De minister was zo verdiept in een statistiek, die niet geheel s?.h«" te Moppen, dathijjie Ame- vorig jaar uit met de drie *aa" niet. We zijn eigenlijk maar over één ding ontevreden bij deze uitgave. Marshall, Morgan en Scott kwa de uitzendin- in zijn nachtgewaad gen gevolgd, maar zij hadden haar hart eerder onrustig ge maakt dan rustig. In de donkere KT W A nacht had ze de woorden gehoord: „Geloof in de Here Jezus en ge zult zalig worden." GOD EREN Dit neemt echter niet weg. dat het Leger des Heils van mening is, dat niemand beter van God kan spreken ook door muziek dan «TcSffT!"de de mens. die die God eelf kent rier mensen en simei «e- z'in liefde zelf heeft bestalt er dus e,«enl' k die^tot^ componeren^ gedolven delen van de Engelse uitgave één band. Zij kozen daarvoor wat dunner papier en slaagden er in de drie delen tot 441 pagina's te comprimeren. Het is een uitgave. staat zal stellen ook de andere twee delen te vertalen, want met de vertaler schrijven ook wij: „Het valt slechts te verwonderen, dat van deze voortreffelijke lezin gen geen Nederlandse vertaling verschepen is. Afgedacht dan van het zestal, dat Adema van Schel- tema ons bezorgde." schouder zag Bill de statistiek onmiddellijk zag hij, dat de schillende hoeken Eindelijk begreep ze het Evan- hoördé'.'bverïijn 5ell« ,£e stuurde haar man om de Afrikaanse predikant te halen, maar toen hij kwam behoefde hij niet 360 haar niets meer uit te leggen. Ze dag stierf ze, maar de brief de donkere dominee sprak van grote dank voor de uitzendingen, die zoveel zegen verspreidden. geen zielreddende muziek. Want nogmaals het is God Die redt en muziek kan dat niet. Zal „In de waagschaal" uitgave staken u doen?" Na anderhalf uur was de zaak in kannen en in kruiken. Drie weken later kreeg het station de officiële roepletters 190 UUR In januari van dit jaai radio-ELWA vier jaa maand is het precies drie j Het weekblad „In de Waag schaal" staat gunstig voor. De abonnees is degedeeld, dat indien het aantal abonnementen niet stijgt, de uitga ve na dertien jaar zal moeten wor den gestaakt. De administratie bestond merkt op, dat Hem JPHH.. Het Leger des Heils gelooft ook, dat deze muziek het meest waar achtig zal worden vertolkt door mensen die aan deze liefde Gods deelhebben, die zelf gered zijn en de zuiverheid van deze reddings- boodschap kunnen aanvoelen en dus doorgedreven. EENVOUD Het Legei vens, dat cL*. momenteel niet komen tot deger bestemd is. Letterlijk en figuur lijk. Vandaar dat een zekere een voud, ongecompliceerdheid, een vereiste is. Het heeft geen zin voor the street" ingewik- :n- leden, dat de korte golfzender het opbrengen zich droogste vak medestudenten bij elkaar goede nieuws ging uitzenden. Het spannen dan wat door een gemid- overleggen, hoe ze het geld aantal uitzendingen is gestegen deld weekblad gevergd wordt. „In de tot ongeveer 190 uur per week. In Nigeria zijn drie studio' bij elkaar moesten krijgen o... SamenvattingHomiletiek, het zender te bouwen, grond te kopei studie, appetijtelijk gemaakt. theologische studio's op te richten. Juist in de- bezet wereld, de „Sudan In- medium voor Afrika te gebruiken, Mission", de uitgever opdat hun eigen stamleden het de Waagschaal", een periodiek die steeds staat onder hoofdredactie van vierde prof. dr. K. H. Miskotte, is een staat apart vocaal in het kerkelijk con cert. Verdwijing zou metterdaad een verarming betekenen. (Kerk- wemigen zijn, kelde figuraties te gaan gebrui ken. Het voorbeeld uit de geschie denis der kerkmuziek bewijst waar dat toe zou leiden. Dat mag voor jonge componisten en jonge muzikanten wel eens pel zijn feest vierde. Reeds eerder schon ken we aandacht aan de heruit gave van ..Lectures to my stu dents" (Geestelijk Leven. 19 ja nuari 1957), maar deze keer kun- iedere predikant, evangelist zondagsschoolonderwijzer iets te zeggen hebben zonder taalbarriè re gelezen worden. Kok in Kam pen gaf een vertaling uit van het eerste deel van deze „homileti- sche trilogie". We kunnen ds. W. de Graaf alleen me zijn voor zijn werk. maandagavond voorbereid. Al die tijd heb ik deze samenkomst s gegrepen als een gelegenheid v spontane vermaningen. Ge zult echter bemerken, dat ik dan geen moeilijk te verklaren teksten of diepzinnige onderwerpen kies, uuafi iWfV ÜPmaar mezelf beperk tot een een- nen zijn originele adviezen, die voudige en doodgewone bespreking iedere Dredikant. evangelist en yan de grondslagen van ons ge- Zwartje en blondje III Dit onvoorbereid spreken is ech ter alleen mogelijk als de predi kant zijn leven vult met medita tie en zo een voorraad gedachten raar, te zwaartillend, te over- nu eigenlijk van allerlei uit- ik toch zeggen dat ze in die laden met allemaal ingewik- leggen denk ik. Dat ik die andere clubhuizen maar raar vast overtuigd helde bedenksels, niet spon- titel destijds koos omdat htt met de kinderen omspringen. te proble- woord algemene bekendheid Laatst vertelde z~ Wanneer je bent dat er zich moeilijkhe- taan genoeg den zullen gaan voordoen matisch. Voor tijdelijke gekregen heeft, gelijk de blonde jeugdleidster krachten daarentegen bestaan altijd nog beter dankbaar Baptisten, gevaar voor communisten Een lid van het Britse parle- Zichzelf geleerd Spurgeon, die wdl de „prins der predikers" is genoemd, werd al zo jong predikant, dat hij eigen lijk nimmer enige grondige oplei ding heeft genoten. Wat hij wist menft de heer Cyril Osborne. »_*r„ heeft een. bezoek aan Rusland gebracht. Volgens zijn verslag zijn zowel de orthodoxe als de er nauwelijks spanningen, ze klinkt dan asfaltjeugdof hun „ongrijpbare jeugd". Asfalt eigen aanpak, in hun vers aan- te grauw. En als het geleerde methoden. Ze onder- toch ongrijpbai van het ondeugende zwarte geloven bijzonder sterk clubkind zul je altijd zier u"~ dat conflicten uitblijven. Mis' - schien ter bevestiging van het schatten de werkelijkheid, spreekwoord dat een gewaar schuwd mens voor twee geldt', - misschien omdat onze lastpost betrekking tot zichzelf; met be- het massale van de volksvjij- had hij zichzelf geleerd. Hij trouwde niet maar op een na lijke gave. die hij ongetwijfeld be zat. werkte i zijn talen ten. Hij wist. dat hij als predikant baptistenkerken steeds _i situaties zou verkeren, onvoorbereid zou moeten SDreken. Lang niet altijd kan een dominee zeggen: „Ik wil wel, maar dan moet ik me eerst een paar uur in mijn studeerkamer terugtrek ken". „Om met het onvoorbe reid spreken vertrouwd te ra ken," 'schrijft hij, „heb ik me se dert mijn komst in Londen nooit door studie j De vrouw en het ambt In een ringbode las ik het bericht van een predikant die thuis kwam van de classicale ver gadering. Dat ook in de pastorie dit vraa-stuk menigmaal in de gesprekken aan de orde is ge steld, moge blyken uit de vraag van het vier'arig kind: „Papa. is de vrouw imn geworden?" (De Waarheids-Tiend) vol. Hij meent, dat het kerkbe zoek de laatste twee jaar is toe genomen en dat in verhouding het percentage kerkgangers v Rusland groter is dan in Enge land. De aantrekkingskracht van de kerk is een zaakdie de com~ de *bidstond""op munistische jeugdorganisatie met zorg vervult. In een artikel in haar officieel orgaan Kom- somolskaja Prawda", wordt de baptistenkerk als uitzonderlijk gevaarlijk beschreven, omdat haar leden ook als evangelisten optreden. „Iedere Russische bap tist probeert tenminste één mens voor zijn geloof te winnen!" klaagt het blad. Het blad meent, dat zelfs a's de christenen de regering trouw zijn, ,.dit, natuurlijk niet in houdt duf godsdienst niet een gevaar zou zijn voor de ge meenschap." The Baptist World) trekking tot de hun toever- ken en van het werk als het trouwde kinderen. Soms trekken ze al- dorpsschool gaan, waar ze gaten kregen met hoogstens hoe moeilijk ttointij; andere allemaa, m A.9! 1 iT 1 .irl sP tn de k!a* git- t zij deel uitmaakt, dan wel is. Blijven is er alles zo ordelijk als he' ze langer, dan maar zijn kan. En Joke heeft komen ze na kinderen, die niets te rapporteren. En als een half jaar, na een jaar als steeds in hele kudden tegelijk ze dat nu maar dankbaar aan- voor onbeklimbare rotswanden optrekken. Ik wil dat best aan vaard had. En als ze de goede fe staan. Pas daarna worden Joke uitleggen, door en door gewiekst en dus best aanvoelt dat ze in haar zoveelste clubhuis geen kuren hoeft-te,krijgen. In ieder geval: het gaat enkele weken het nog volmaakt goed. Kom ik sporadisch: ik ben geen poli tieagente! eens op de groep hei gang van zaken _tc bewust of onbewust, daar wil ik vanaf zijn aan haar eigen pedagogische inzichten had toegeschreven In elk geval: Joke voelt zich stevig de c kijkt vangbare krachten, zo onuitstaanbaar zelfverzekerd i volhouden weten, is zo ver nog niet. Cp 1 komt ze op me af en „Ik vind die titel van Ja „Hou op", zeg ik abrupt. Joke zwijgt verbaasd en ook 'n beetje in haar eer gekrenkt. Ik kan zien dat ze het niet te llémaal pas vindt dat ik haar biogra- Hankie zo opeens on- beginnen, derbrmek. „Laat ik je één ding zeg gen", ga ik voort, „Luister nooit naar wat iemand over anderen zegt. Maak dat je op stelregel voor je hele werk en kleine je hele leven erbij. Dat is nooit oprecht. Dat is stemming maken. Dat is je inspinnen in heel fijne draden. Het ver lamt je. Het maakt dat je het niet meer beoordelen kunt. En reageren dan valt de slag. Tussen haak- anders dan jjs: ben je al eens bij dat ge zin op huisbezoek geweest'" Neen, dat heeft Joke niet gedaan. Joke's ijver is er niet te klein voor, maar Joke's ijver werkt alleen op gebie den waar zij zelf er het volle nut van inziet. Joke denkt: „Ik heb met dat kind te ma ken, niet met haar ouders je", zegt Joke, „neem u bijvoorbeeld die Hankie" dat is de zwartkop in ktves te paard zitten. En ze voelt jouw stukje verkeerd. „Massa- tie „ze gedraagt zich toch Zo zondigt ze opnieuw tegen ook wat prima. Ik geloof toch larigheid ten jeugddat suggereert vol- dat ze haar op die vroegere komen verkeerde gedachtei van mij, oudere dus meer pessimistische kracht jeijll als~je i met met meer dat jeudige elan, dat bergen verzet. Ik kèn dat verschijnsel. Je ongeschreven wetten. „Dan doe je dat morgen", treft het bij zo goed als alle bent clubs nooit goed geschoten zegt ik, onuitstaanbaar frikke hebben. Ik denk dat te haar rig. Ik moet weV Terwiüe van j .l„„ Hankie. En terwille van Joke uu i m ^aSSa0Oed Ook al kan die me er behandeld Ze ts zo aanhan- wgl om vermoorden dat ik mtjn „Gelijk heb je", zeg ik rigoureus u- stilte. Ik moet haar helft is. dan moet Niet over het sexuele i ge\ i jeugddienst. Hij schrijft daarover in zijn gezellig „Haven tje": Het was nogal een grote ge meente. waar regelmatig jeugd diensten gehouden worden, 'k Werd geheel vrijgelaten in de keuze van een onderwerp, al werd ik alleen vriendelijk verzocht om niet over het sexuele leven te spreken. Dat was al zo vaak ge beurd. Dat ging de jeugd verve len. Lang over een onderwerp heb ik niet geprakkizeerd. „Jezus neemt de zondaars aan" is het geworden. Als het buiten-gewone zo lang zamerhand gewoontjes is gewor den, dan krijgt het gewone van het Evangelie weer z'n kans om als iets buitengewoons gehoord te worden. Vandaar de keuze van dit buitengewone onderwerp „Je zus neemt de zondaars aan". Bergen verzet Een grote berg is letterlijk uit de weg geruimd voor het wereld congres van dc Baptisten Wereld Unie, dat in 1960 in Rio de Ja neiro zal worden gehouden. Of ge loof cr iets mee te maken heeft? De berg was een heel letterlijke berg die de hotels aan de Copaca- banaboulevard scheidt van het hart van de stad en de zaal met 20.000 zitplaatsen, waar het con gres zal worden gehouden. Er was wel een tunnel door de berg, maar de berg was een verkeerspro bleem van de eerste orde. Volgens de „New York Times" heeft het geloof van net organiserend comi té de berg verzet, want de plaat selijke autoriteiten hebben beslo ten 't verkeersprobleem rigoureus aan te pakken door de berg van meer dan 6 miljoen kubieke me ter af te graven en in de Guana- bara-baai te werpen. Een nieuwe moderne verkeersweg zal de Slaats van de tunnel innemen, als ct congres zal worden gehouden. Ds. G. N. Lammerii in „Jong Gereformeerd", Je het i «choolwerk niet lijdt onder het verenigings werk o.a. doordat je je zoveel mogelijk laat vrijstellen van al lerlei extra besognes: jaarverga dering en gezelligheidjes laat je maar door anderen opknappen. ilj.ar druk hebt sla dai avond werk v voorber het Hij wil nog wel des zondags er en daar een gemeente die- dag nen, maar toch niet meet in dag uit als een hond vi Herder om de kudde dl Hg voelt dat op den duui meer te kunnen. Een „Buitenstaander" over zijn buurman in de kerkbank in het „Kerkblad" voor N. Brabant en Limburg Hij gaf namelijk telkens blijk, dat hy ontzettend genoot. Was het niet van dc preek, dan toch reukorgaan gestreeld door dc geur van dat opwekkingsmiddel, de wierook van het protestantis me Mijn buurman was er die zondag een uit velen. Ik ken iemand, die het o\er de peper- muntjeskerk heeft als liü de Ge reformeerde Kerk bedoelt. Hoe- lang zal het nog duren voor onze tempel wordt gereinigd van een kauwende en smekkrnde massa? Ds. H. de Nie in het vrijzin nige „Kerk en Wereld" over Hervormde Kerk als volkskerk Op welke wyze zullen we „ons eigen hervormd gezicht durven herkennen"? Ik kan mjj dat eige ne niet anders denken dan zoals d». Groenenberg het formuleer de: „Het in vrijheid dienen van God", of zoals ik hel zelf zou willen zeggen: in vrijheid meente van Christus is duidelijk, dat wijze met iedere kerk die dit ah haar eigen wezen herkent, op M;, geworpen worden, zon- specifiek hervormds. J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19