KEN ANDERSON GEESTELIJK LEVEN auteur-regisseur Grote evangelisatie campagne in Parijs GHANA: 2y 1C(*\CA/IA* Gratis orgels Afrikanen en Afrikaanders Mil Bi l BIJ DE MASSAJEUGD Flitsen uit Midden-Amerika OVI Durf te zwijgen Herodes verwachtte wonderwat van zijn ontmoeting met de gevan gen genomen Jezus. Eindelijk zou hij de wonderen zien gebeu ren waarover hij zijn onderdanen zo vaak had horen spreken. „Maar Hij antwoordde hem niets!" (Lucas 23 9). Christus brengt niemand met goocheltrucjes tot geloof. Dat doet Hij ook nu nog ndet! Onze eeuw heeft de mond vol van apostolaat en evangelisatie. De kerk wil midden in de wereld staan, het valse isolement van zelf voldane rust wordt meer en meer doorbroken. Dat is verblijdend. Onze eeuw is ook een eeuw. die graag praat. De forums, praat- kringen en discussiegroepen groeien op als de wonderboom van ZONDAGSBLAD ZATERDAG 15 MAART 1958 r~ Films met een boodsehap voor de wereld V.>T Terwijl de Hollywoodse filmwereld de ene klap incasseren moet door de snelle opkomst van de televisie, die geheel eigen weg gaat, is de christelijke film, die nooit meer was dan een stervend kasplantje, ineens gaan groeien, In enkele jaren tijde slechts vonden verschillende maatschap- de in evangensatiesamenkomsten. pijen, die zich helemaal toelegden op films met een christelijke oiymscholen, tajwrken. boodschap, een nog steeds groeiende markt, waarvan ogenblik volgens de kenners toch nog geen 92% benut de andere boeien, maar ook iets blijvends film. die speciaal voor het verre meegeven. Toen de film .Seven- oosten zal worden gemaakt in Sin teen". die speelt op een Ameri- gapore. De verschillende rollen de oorlog kaanse middelbare school klaar zijn in grote lijnen al verdeeld on- kwam. trok zij van het begin af der christelijke middelbare scho- belangstelling. Hij draai- lieren in die stad Blanken zullen verenigingen „De kerk moet weer spreken", riepen onze geestelijke leiders de oorlog, maar hatelijk zei iemand onlangs: geen spraakwaterval worden". Christus zweeg soms leren zwijgen. Onze Heiland weigerde alle vorm van „show", van uiterlijk vertoon. Onze eeuw is er rijk aan. Als na een Bijbels spel de mensen niets anders zeggen dan: „Wat werd het goed gespeeld het „show". Als i volmaakte lid zijn duim opsteekt en zegt: „We hebben zo'n predikant, preken dat 'ie kandan zijn de preken „show". Als Jeremia preekt, of Jesaja, waren de mensen niet enthousiast; ze waren versla gen van geest of woedend. Als van een discussie gezegd WKt wordt dat ze ..op hoog peil" stond was het tien tegen één louter bare scholen „show". Christus koos zwijgen boven uiterlijk vertoon. Laten we nooit menen, dat mensen gegrepen worden voor het Evangelie door louter welsprekendheid, wagenspelen, films, of zelfs maar door wonderen. De mensen worden alleen gegrepen door de kracht van de Geest. Er is geen bezwaar tegen de methoden, die worden gebruikt, maar ik ben bang dat het middel soms doel wordt en dan wordt het „show". ,.tv—Ml IS Christus zweeg als de Heilige Geest zweeg. Dan behoren wij ook verzoening mogelijk te durven zwijgen, of misschien beter gezegd: Wij moeten leren een instrument te worden in de hand van die Geest, en onze mond houden als Hij niet spreekt. Terwijl het grootste deel van deze nieuwe organisaties zich eenvoudig toelegt op een verfil ming van de doorsnee-christelijke roman, zoals ook wij die kennen, zijn enkele maatschappijtjes een geheel eigen weg gegaan. Onder het moet de vleugel van het Moody Bible wij moeten Institute groeide een organisatie die de ontdekking van de weten schap in dienst van het Evangelie wilde stellen door semi-weten- schappelijke films, die wel niet an God willen be- wel Zijn aanwezig heid willen onderstrepen. Deze films, zoals „De Heer der Schep ping" zijn op Nederlandse middel bare scholen met zeer groot en thousiasme ontvangen. Een ande re jonge maatschappij „Gospel Films" zoekt een positieve evan gelisatie-boodschap door haar films uit te dragen, die de men sen overtuigt van zonde en van het feit dat slechts in Christus OP SCHIPHOL de film niet meespelen, het wordt een film waarin jonge men- dan sen uit India en China zelf het twaalf landen." De hoofdrolspeel- Evangelie uitdragen. De film zal ordt. ster. een zeventienjarige leerlinge in minstens vijf talen waaronder van de Christelijke middelbare Japans. Chinees, Frans en Engels school in Grand Rapids won de worden opgenomen. Een regisseur 'M& hoogste onderscheiding, die gege- in iedere taal zal de jonge men- &ÜK*; ven wordt voor christelijke films, sen leren, hoe ze hun mond moe- Anderson won de medaille voor ten vormen voor de uitspraak. De de beste regisseur in 1956 en ver- film. die een draaiduur van een schillende andere filmprijzen wer- half uur zal hebben, zal i Voor de tweede maal in enkeie jaren t\ids heeft het Franse pro testantisme het „Vélodrome d' Hiver' te Parijs afgehuurd voor een evangelisatie campagne. Was de naam Billg Graham in 1955 de grote trek pleister, deze keer is het een betrekkelijk onbekende jonge man, die samen met zijn muzikale broer de samenkomsten zal leiden. Eugene en Gerald Boyer zijn Amerikanen van Franse afkomst die beiden een foutloos en accentloos Frans spreken. Ze hebben de laatste jaren in de verschillende grotere steden van Frankrijk evangelisatiecampagnes belegd, waarvoor de opkomsten zeer groot waren. Beide broers hebben ongetwijfeld het vertrouwen gewon nen van een groot aantal Franse voorgangers. Terwijl Billy Graham slechts Het team van dr. Billy Graham, vijf avonden sprak in deze zaal die dan in San Francisco een we- met 8000 zitplaatsen, heeft het or- kenlange campagne leidt, heeft •rkerkelijke comi- beloofd om speciaal ook voor Pa- verschillende pro- rijs om gebed te den film, die binnenkort in Nederland gebruikt als introductie om tot de zal worden uitgebracht, geeft de prediking van het Evangelie te voetbal- en autowereld weer, komen. waarin middelbare scholieren le- ven. Op de school barst echter Gospel Films, een stichting een geestelijke atoombom los als die geen winst beoogt, wil op één meisje van haar geloof in deze manier grote gebieden van Christus gaat getuigen en er een de wereld met de film bestrij- school bjjbdstudieclub^wor^t ge- ken Nog trekt het bewegende B MÉii beeld de aandacht van de men- i buiten de kerk gemakkelijk. testantse richtingen vertegenwoor digd zijn dan ooit tevoren voor een dergelijke actie, de zaal gehuurd van 26 april tot 11 mei. Het budget van deze massale actie be- agt niet minder dan 120.000 gul- de wacht gesleept. De schillende oosterse landen worden den De comitéleden zijn nwel bidden. Volgens de secretaris van de Boyer-Campagne kwamen zelfs uit Azië en Afrika berichten binnen, die spreken van uitzonder lijk grote belangstelling t evangelisatiecampagne. sticht. Op knappe wijze heeft An derson de gevolgen van het Evan gelie weergegeven als Christus zegt dat Hij niet gekomen I Voor iets anders echter de vrede te brengen op de aarde plaats van dit medium heeft het zwaard. erdrongen, wil Anderson zor gen, dat er jeugdfilms komen die een positieve, directe bood- Dij oe 1IUU oevemeeii en oij SchaP Van het Evangelie be- iedere volgende evangelisatiefilm va*ten. PREDIKANTEN Bij de film „Seventeen" actie. Het „Vélodrome d' Hiver" is de enige geschikte zaal in de binnenstad van Parijs en zal bin nenkort worden afgebroken. Een massaal koor van 1000 stemmen zal aan de campagne zijn medewerking verlenen en de ze week begint een cursus voor de nazorgers. die onder leiding van de Navigator George Clark de persoonlijke geestelijke gesprek ken zullen voeren. De heer Clark had ook drie jaar geleden de lei ding van het nazorgwerk van Bil ly Graham. Over heel Frankrijk komen reeds groepen bijeen voor gebed. Die nare aanhalingstekens Dat zelfs aanhalingstekens iemand - ontdekte ik onlangs. Langzaam maar zeker is het de gewoonte hol geworden van kerkelijke journalisten, die in ganzenpas hun niet- kerkelijke collega's volgden om het woord beslissing tussen aanha lingstekens te plaatsen als er gesproken wordt na een evangelisatieboodschap dan dat zij: een „beslissing" We ontmoetten de man, die meer dan enig ander bijgedragen heeft tot de snelle groei van deze Jonge organisatie, de heer KEN ANDERSON werden de predikanten ingescha keld. Het draaiboek van de film die op het ogenblik wordt ge maakt is gelezen door minstens vijfhonderd predikanten, die met hun op- en aanmerkingen de re gisseur hebben geholpen om tot werkelijk verantwoord geestelijke les kunnen lezen. Anderson op het vliegveld Schip- t gemeente moest bruikbaar geheel te komen. De i»"" fffunrek opgeven wegens een ernstige. )uist uitgekomen nieuwste film Bom over ,!Jn werK. Ai.ner- ,j„-,duri,e 2£t"e voortaan „Centerville Awakening" die het heeft zelf de filmwereld nooit dg Bpen jr -l. komen. We schrijven Anderson arschijnlijk pagina hebben we ons daaraan schuldig gemaakt. Het viel me pas op toen een groot kerkelijk blad een boekbespreking plaatste en de schrijver boven een alinea over de geestelijke omwenteling in het leven van Calvijn: „beke ring" plaatste. Het kan trouwens ook wel de lay-out-man zijn ge weest. die het deed. Aanhalingstekens drukken in dit verband ironie uit. zegt Koenen-En depols. Wat een geestelijke houding van een journalist (en dus ook van mij) om ironisch te worden als het gaat oi van Calvijn of van de honderden in de campagnes Wie geeft ons het reent om zo vanuit de hoogte neer te kijken op het werk van de Heilige Geest? Die aanhalingstel geen vraagteken achter de wedergeboorte van Calvijn uitroepteken achter de hoogmoed van de schrijver. Ik heb ta van genomen en me voorgenomen zuiniger met deze leestekens. Christus namen. Zelfs op deze die via kinderboeken en jeugd- Meer dan twintig boeken zijn door verschillende Amerikaanse uitgevers op de markt gebracht zijn, als hij niet voor de machtsoverneming van de communisten door China ge- mm u zworven had. Hij bevond zich Amerikaanse ö"»r hoofdzakelijk om materiaal nog altijd grif verkocht. de bekering dien kreeg zijn na; an Graham! kerkelijke kringen delbare scholen te spreken. Een vriend echter was juist bezig een zendingsfilm over China Boven- talloze kk^k nv«,jns. B„.. grOte be* - oogie neer ie Iiujimjii kendheid door korte verhalen, die ke" en natuurlijk werflB nhalingstekens zetten in tientallen kerkelijke, interker- ™*p gedaan op zijn visu e kelijke en evangelisatiebladen en mogen. I OGEN OPEN reeds tijdens illlllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllll De Ghana-con- ferentie van de In ternationale Zen dingsraad blijft de pennen bezig houden. Zij blonk niet uit door gro te, noch door stoutmoedige, we reldschokkende uitspraken, maar de mogelijke in tegratie van de Zendingsraad met de Wereldraad van kerken heeft deze conferen ie toch tot een his torisch gebeuren gemaakt. Op pa gina 2 van onze krant hebben wij uitvoerige aan dacht besteed aan deze conferentie, terwijl we ook reeds het zeer kritische geluid doorgaven van „Christianity Today" Geestelijk leven 1 maart 1956). Ook van Nederlandse zijde is, naast de kortere krantenartikelen, nu een uitvoeriger overzicht gepubli ceerd in een uitgave van het Boe Naar nieuwe wegen van gehoorzaamheid Deze eerste poging groeide uit films tot een verzoek van een andere maatschappij om een manuscript te schrijven voor een kinderfilm. Toen de verfilming begon, was Anderson regisseur voor hij het recht°kómt.'blkVóm'heeft'hij zelf in de gaten had. Langzaam - - predikanten in voorpremières ge zien. De ontvangst was overwel digend, mede omdat reeds voor de film met de op- en aanmerkin gen van de predikanten daadwer kelijk was rekening gehouden. Toen wij Anderson ontmoetten was hij juist aangekomen uit Ber lijn en hij had bijna een reis om de wereld volbracht. Van zoveel plaatsen was de aanvraag voor films gekomen, dat hij in meer dan twintig landen met geestelijke leiders en jonge mensen overlegde tot bruikbare evangelisatie- komen. Anderson wil ech ter meer dan een Amerikaanse film met onderschriften, omdat op die manier de boodschap van het Evangelie vrijwel niet tot zijn thodoxe) non-conformisten niet ge bagatelliseerd? Het verbazen als ook in gen deze houding protest zal productieleidei Nederland te- het begin op het bedienen 0otest zal wor- de camera en het acteren n den aangetekend Persoonlijk ge- de maatschappij loven wij dat de schrijvers een zeer juiste uitspraak deden ui de volgende woorden: „Het belang rijke in dit deel der beslissing is de mate van ernst, waarmee de I.M.C. hier voor het eerst in een ^rie zakelijke beslissing rekening heeft gen moeten houden met het bestaan hun medewerking van deze groepen buiten zijn ver- Het is te betreuren dat dit boek je: „Naar nieuwe wegen van ge hoorzaamheid" sterk in het oproe pen van vragen, maar tamelijk vaag in de antwoorden is. Dit is geen verwijt aan de schrijvers, maar schijnt aan de wat minder zekere leiding van de conferentie „.Awikkeld om het geluid van zeker gingen zijn ogen open zjjn fijms jn de verschillende talen de geweldige mogelijkheden op te nemen. Dat wil zeggen, dat j v. geluidsband van iedere scène, in het Engels te zijn opgeno- n. ook in andere talen wordt het leven geroepen met Ander- vastgelegd. De stem van de oor- als regisseur, scenartoschrij- spronkelijke spelers wordt dan njet gebruikt siechts hun beeld, want in het land zelf wordt de film dan nagesynchroniseerd. witte doek als kansel. Met enkele zakenvrienden werd stichting „Gospel Film: hebben^gefegcA ..rro.estajï In Ro. Thomas schreef dit in de „Chris- eigen per- Hij begon met een zendings film, die speelde in Afrika. Het verhaal was gebaseerd op ware gebeurtenissen uit de levens van zendingsechtparen. Zendelin- kleurlingen verleenden dewerking en de film maakte diepe land heeft zij onder ter de Horizon' len plaatsen gedraaid, volle zalen getrokken. Niet iedere film had succes, en soms waren de moeilijkheden bij na niet te overkomen. In Italië film worden opgenomen PROEFFILM Dr. D. G. Barnhouse, eens professor van het semina rium in Aix en Provence nu presbyteriaans predikant in Philadelphia in „Eter nity": „Ik geloof dat iedere gelovige of andere dogma? Zo ja, dar hy zyn denken opnieuw oi de loupe, moeten nemen. He meer dan waarschijnlijk, dal JEI'GD EN VERLEDEN Ds. C. D. Buenk in „De Waagschaal": Ik geloof dat het zó ligt, dat de moderne generatie op geen jrmde) verleden, omdat dat in ?en enkel opzicht iet» biedt, aarmee ijj de toekom»t veilig i vertrouwend tegemoet kan „ZAKEN ZIJN ZAKEN" Prof. dr. G. Brillenburg Wurth in „Horizon": Een boedelscheiding: een stukje van ons leven aan God onder- ..Eagengesetzlichkeit", dat yst de Bybel onvoorwaardelijk king en de film -| i" reeds in tiental- O Een grillig gevormd wolkendek hangt zwaar boven de wijde polders waaraan ons land gelukkig nog zo rijk is. Voor hen, dia dag in dag uit hun werkzaamheden l inden tussen de blokken beton en staal, tcaaruit de nieuwe steden worden opgetrokken, zijn zij een deel van de natuur, waarvan de mens zich in zijn verlangen naar macht en kennis heeft- afgewend, maar waarnaar hij telkens terugkeert omdat het heimicee aan het hart blijft knagen, ff'at het gejaagde leven in de steden hem onthoudt, hoopt hy hier te vinden. i Ghana u vertegen- tian Century" toe aan „het vroeg tijdig vertrek van de Algemene Secretaris Charles Ranson naar Londen, toen hij het bericht ont- ving. dat zijn vrouw gedood en tvoordigd. zijn twee kinderen gewond waren bij een auto-ongeluk". Gaarne h» «vjaeht» wpmt leidden tot de integratie - rijning. integendeel. Zij leidt i««=k kencentrum in Den Haag: „Naar 2ekjen tot nivellering, tot verlaging 'erkelijke inzichten ich tegen de integra keerd. Op dit punt is dit boekji protestantse geeft op de rooms-katholiéke godsdienst. De film is nooit klaar gekomen door een defect aan de camera, dat te laat ontdekt werd. JEUGDFILMS Het grootste succes had de jon- ge stichting echter pas, toen zij de zich ging werpen op jeugdfilms, hen. die Hier was Anderson in zijn ele- In het land van vele moge lijkheden pikken de kerken ook wel eens een graantje mee. Voor een groot aantal kleine dorpskerkjes van de Ameri kaanse staat Ohio is een einde gekomen aan het orgelprobleem. Een zakenman-filantroop heeft conferentie in "het Afrikaa: iedere arme dorpskerk een Ghana naar huls waren gegaan, electrisch orgel aangeboden, die richtten de ogen van de Airi er een nodig heeft en geen geld kaanse kerken zich op de Heel- bezit om er een te kopen. De Afrika Kerkelijke conferentie in vijf entachtig jarige Claude Fos- het Nigeriaanse Ibadan. Voor ter wil wel 500 orgels weg- het eerst kwamen vertegen- geven. Hij deed dit aanbod, woordigeA#-u omdat hij vorig jaar tijdens allee terwille God kan zo'n „hoedclsche ding" niet; ze zou ook de onder gang betekenen voor ons geloof. Als ona geloof alleep in de inti miteit van ons leven naar zyn binnenzijde een rol mag spelen maar angstvallig buiten de rea liteit van ons leven van elke dag, waartoe ook dat zakenleven behoort, gehouden wordt, wordt dat geloof dan niet een pas kwil? Er ia echter ook nog een derde reden, waarom zo'n „boe delscheiding" uitgesloten is Ze kan ook niet uit bet oogpunt van het zakenleven. Wie dat „eigengesetilich" maakt, wie daar God buiten sluit, wie dat zuiver uit eigen krachtbron doet leven, berooft hel lyke het de van Afrikaanse ker- uit geheel Afrika onder had Afrikaanse leiding bijeen. Het zich tegen de integratie hebben ge- ment. Reeds in zijn boeken had ernstige ziekte beloofd 7m\a - - hij het bewijs geleverd dat hij tets „tn de dienst van God te apartheidsprobleem van Zuid- jonge mensen niet alleen kon doen, als hij beter werd. Afrika kwam hier onverwachts nieuwe wegen van gehoorzaam heid" geschreven door het Her- vormde-Gereformeerde zen dingsduo: mr. S. C. Graaf van Randwijck en dr. J. Blauw. i het peil" De schrijvers slagen er in om in luttele pagina's een menigte vra gen op te roepen, die aan de orde kwamen, waarop de antwoorden aarschijnlijk een bibliotheek r In het vrij korte bestek t pagina's zijn in dit boekje de dis cussies, toespraken en besluiten gesublimeerd. De schrijvers ge- ten een overzicht van de onder werpen. die werden besproken: 1. Het christelijk getuigenis in maat schappij en volk; 2. De christelij ke kerk en haar roeping tot zen ding; 3. De christelijke kerk en de niet-christelijke godsdiensten; 4. De plaats en de taak van de zen ding en 5. Wat betekent „deelge nootschap en gehoorzaamheid". In de gesprekken kwamen verschil lende problemen naar voren. Grote betekenis in de voorbereidende stukken de medische zending en het zendings- onderwijs praktisch niet werden genoemd" is de opmerking van bei de zendingsmensen. Zij wijzen er op dat door het opkomendgM' 55 den kunnen vullen en ieder die be- nalisme en het zelfstandig worden kerkelijk van de oosterse volkeren dit werk meer en meer als een nationale en neutrale taak wordt gezien. Ze concluderen dan: „De zending zou geen groter fout kunnen begaan dan de bewegingen voor nationale bewustwording en politieke zelf standigheid en de strevingen om groot aantal m i" 1 lang stelt in de ontwikkeling de zending vindt een leidraad in dit boekje dat goed bruikbaar is om eens als inleiding te dienen voor een bespreking op een vereni ging of gesprekskring. Het belangrijkste onderwerp is ongetwijfeld de komende integra tie van Zendings- en Wereldraad. Juist dit onderwerp gaf de schrij vers de titel: „Naar nieuwe we gen van gehoorzaamheid". Deze kop geeft echter ook de instelling van beide schrijvers weer. Als be langrijkste motief voor integratie noemen zij dat de zendingsraad, waarin organisatorisch de „jonge re" kerken een andere positie in nemen dan de „oudere" aan hun aller principieel gelijke plaats en taak in de niet-christelijke wereld geen recht doet. Natuurlijk komt in dit verband ook de verhouding tot de niet con formerende geloof szendingen" de orde. dus de vaak met interkerkelijk ge oriënteerde genootschappen, die geen deel willen hebben aan de Wereldraad. We vragen ons echter af, of de schrijvers zich niet aan een zekere oppervlakkigheid schuldig maken als ze schrijven, „dat hun kritiek op de plannen tot samensmelting van de beide oecumenische lichamen Blondje en zwartje (II) is gezonder Joke? ontdekt. En als je het dan nog zie in de groep. Sommigen blij- elf opspuit wat vertelt, klinkt het nog onpret- ven haar En de volgende middag tk op grond van mijn praktijk tiger dan het al is. daar i Joke dan. Compleet vermoed? Of dat ik haar laat uitpraten? Ik kies het laatste, met blauwe ogen, blonde ha- Misschien Wel uit zelfbehoud, ren, zwaaiende armen, reso- je voelt je negentig als je luut, toegewijd, èn voorzien tegenover zo'n volontairtje zó van het gevraagde rapport de wijsheid tn pacht hebt. over haar zwartgelokte ver- z,egdu.?\ Een overing waarover ik verleden beetje huichelachtig geintercs- j seerd. Misschien kan ik beter week reeds vertelde. Oven- zesgm. me( meer mnke op_ gens: was ze wel helemaal rechtheid belangstellend, dan compleet? Was er in haar hou- er in mijn hart voorradig is. ding nie! iets, dot oan over- Ik weet .mmere pertinent uiot compleetheid deed denken; iets net te resoluuts, iets juist. haar^. mün wat te zelfverzekerds? Zulk veTWarhtingen een nuance in iemands hou- en joke's ont- ding verraadt zoveel; verraadt dekkingen. een innerlijke weifeling. Z60t Joke. Wat aar- Jk heb met die jeugdleid- Zelend. Het is ster gesproken", zegt Joke, zo- Zo leuk niet voor haar. Het dra ze binnen is. Haar blauwe slaat haar theorietje over haar len niets meer met haar te ,,Ze vonden het een gemeen maken heb en. En de hele boel is stuk...:" Ik sla een beetje somber aan het profeteren. Dat doe je, als je zoveel ervaring hebt. Het wordt bijna een axio ma: kinderen en grote mensen, die van het ene stuk werk in het andere stappen, daar deugt iets niet mee. Ze missen de trouw. En waar trouw ont breekt, daar ontbreken ook alle andere deugden. Het is een meteen de conclusies harde waarheid maar er valt die ik zelf al niets aan te veranderen. Het getrokken heb. 9aat altiid °P- Altijd behalve „Ja", viel ik in, „En ze wil nooit wat de anderen willen. En ze heeft een heleboel ge niepige avontuurtjes beleefd en daar smoest ze graag over. Daarmee trekt ze dan sommi ge meisjes mee en je hele groep gaat in flardenIk zeg n Uit de VOLKSWIJK als ze haar andere meisjes brachten haar toch mee weifelt Joke. „Dat zouden ze toch niet doen. mochten wanneer een mens uit de i reld tot Christus komt. Omdat zo'n mens niet naar iets anders marcheert, maar terugkeert als een verloren zoon. Maar dat is een ander onderwerp. „Zal ik er haar dan maar meteen uittrappen?" vraagt handigheid, haar tact, haar anderen", zeg ik, vaart, gezondheid en kennis deel- deel gegrond is op misverstanden Thtig te doen worden, te betreu- t.a.v. de Wereldraad van kerken. :n. Haar eigen positie verandert Van bepaalde zijde worden deze misverstanden zelfs bewust ge voed en wordt de gedachte gepro pageerd, als zou de Wereldraad achtig te doen worden, te betreu ren. Haar eigen positie v> hierdoor echter grondig". Andere oorzaak Een andere oorzaak van de ge weldige problemen waarvoor de zending staat, is het feit dat „de zending, vroeger zaak van genoot- «chappen en verenigingen, ke. te werk is geworden' Merkwaardig J "i zendine voor de Niet de ware grond? nieuwe vragen stelt, jonge kerken zelf ook tot zenden- da kerken wordm. Dit alles maakt ken geplaatst, om met prof. Freytag te spreken, Bovendien menen de schrijvers, dat deze vrees niet de ware grond is, maar veeleer de vrees om „het eigene te verliezen". Zelf nebben we bij deze pagina een vi aagte geplaatst. Wordt op deze ma de houding van de (meest or- ogen kijken me open, maa toch met een tikje achterdoch tigheid aan. Net alsof ze iemand in deze siuatie helemaal vertrouwt. O bang is ergens in een val te lopen. Ik vraag ik nu doen moet. Ik snap melijk allang wat Joke's varingen zijn geweest. Met dat ellendige inricht dot oudje- ook bijna ir detlr dienden tegen wil en dank uitgeschopt..." Joke aarzel- Me week wete\ krijgen; waarvan ze ve»l ge- de om verder te gaan. Neen, mak hebben en toch ook weer het was beslist niet leuk voor veel verdriet. Wat zal ik doen? haar om dit allemaal te hebben „Ze hee/t ooerwicht op die J°k'- «Irüdltutip. Ze t« brie- die gewijd was aan christelijke lec tuur, toen een vertegenwoordiger van de Hervormde Kerk van Zuid- Afrika iets vertelde over het lite ratuur-programma van 30 miljoen gulden, waarmee zijn kerk het morele peil van de inboorlingen van Zuid-Afrika wil verheffen. De waarde van dit programma ging cis (de kleurling-voorzitter) dat hij een sterk bezwaar koesterde tegen het gebruik van het woord „in boorling". Hij en zijn rasgenoten waren Afrikanen. Bovendien trok hij in twijfel of enige Afrikaan be langstelling zou tonen voor litera tuur die uitgegeven werd door een kerk, die de tegenwoordige rege ring van Zuid-Afrika hartelijk steunt. Het applaus dat losbarstte was enthousiaster dan ooit tijdens deze conferentie." De schrijver van dit artikel Don. W. Holter geeft dan zijn persoon lijke mening: „In een gesprek on der vier ogen sprak de oprechte Hervormde broeder zijn verbazing uit over de houding van de confe rentiegangers. In een ander ge sprek zeiden hij en zijn collega, dat er in hun land geen spannin gen bestonden, uitgezonderd in en kele industriegebieden, waar radi- kale onruststokers hun werk had den verricht. Zelfs de Bantoe-on derwijswet. was, volgens hen door allen aanvaard uitgezonderd weer door mensen die opgehitst waren door onruststokers. Bewijst de 'Zuidafrikaanse) Hervormde Kerk. zo vroegen ze, haar belang stelling voor deze mensen in nood niet door meer dan 900 zendelin gen in en buiten de unie? Als deze oprechte mensen hun kerk verte genwoordigen zijn hun uitspraken een beangstigende openbaring van het feit dat een grote christelijke gemeenschap verblind is." Verpleegsters mysterie Dn zendelinge Isa Arthur, die eigen lijk een taalgeleerde is, maar ook als verpleegster herhaaldelijk hulp moet bieden, ontmoette onlangs een jonge kleurling. Zy sprak zyn taal niet, noch hy de hare en hun ge- meensrhappelyke kennis van het Creools waa op geen stukken na voldoende voor een gesprek. Er was echter geen tolk aanwezig en Isa schreef„Hy zei iets over de landen van zyn vrouw en daarom deed ik wat kruidnagelolie in een Hesje en gaf hem de gebruiksaan wijzing. Fk vroeg of het een zwarte tand was die pijn deed. Hy maakte me echter duidelijk, dat zyn vrouw- geen kiespyn had, maar dat hy medicijn wilde hebben voor een beet. Onmiddellijk dacht ik aan hondsdolheid en vroeg hem of een zieke hond zyn vrouw gebeten had. Toen liet hy me zyn pols zien, waar zyn vrouw hem „te pakken had gehad". Geen logies Een predikant in Brussel heeft, met het oog op de te verwachten drukte tijdens de Wereldtentoon stelling, kaarten laten drukken waarop vermeld staat dat hij geen ruimte in zfjn woning heeft om logé's te herbergen. met clubkinderen gaan het slaat dat in 'niét d'5»clcn' f ,0 „TsjaHet was allemaal niet zo bestZe is daar in 'afstoot dat rtubhuis nog niet eens zo lang geweest. Toen ze daar kwam, was ze juist bij weer ander clubhuisweg gestuurd Ze was bij die weet andere voor een poosje naar haar handje te zetten. Ze kijken te gen haar op, en zo charmant en zo leuk uit. Maar voor je het weet, ontdek je dat je hef paard van Troje hebt binnen gehaald. Die kinderen zijn ook niet van gisteren. Na een en- allemaal vlees ze in de kuip hebben. Dan krijg je het ge gooi in de glazen Er komt ru send van verontwaardiging. Omdat ze bezeerd is. Omdat haar mensenkennis opeens zo'n lelijke deuk heeft gekregen. „Neen neen", zeg ik, „dat is wereldwijs zwartje i5 óók een mens. Je had haar niet moeten binnen halen" dat moet Joke maar horen „maar nu ga je er •nee door. Je let heel erg op haar. En je houdt me op de hoogte. Dan zullen we wel na der zien wat ons te doen staat!" Maar in mijn hart blijf ik be- n'euwd hoe dat aflopen zal. GUATEMALA: Vyf en zeventig jaar geleden drong het Evangelie door in de slaat Guatemala. Het feest werd door de protestant'-., gevierd en eindigde met een optocht, waarin 40.000 protestanten meeliepen door de straten van de hoofdstad. De stoet was byna vyf kilometer lang en het duurde twee uur voordat ze een bepaald punt gepasseerd was. HONDURAS: De nieuwe Liberalen-party heeft de macht overgenomen door beslag te leggen op 36 van de 58 zetels in het Huis van afgevaardigden. Er wordt een nieuwe grondwet ontworpen, die de godsdienstvrijheid zal NICARAGUA: Heel wat moeilijker liggen de zaken in deze staat. Nog maar kort geleden werden dc protestanten en vele andere bevolkingsgroepen opgeschrikt door de moord op drie christenen. COSTA R1CAOndanks een groei van de kerken met 52%, meldt de „Latin America Mission", is het aantal predikanten nu belangrijk minder dan a jaar geleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 21