li <v PD Uil m Grachtenhuis CHARMEUR Joh. Chr. BACH jin LONDEN zondagsblad Over in de sexualiteit literatuur Cultureel venster aan de lopende band Populair ZATERDAG 8 MAART 1958 kiEN vergisse zich niet: Dat i de in brede kring gewaar- J deerde literatuur tot voor enkele 1 tientallen jaren de meest innige fHP verhouding tussen man en ^iBlllllllllllllllllllllillllllllllllllffl vrouw negeerde, kwam niet alleen voort uit onwaarachtigheid en ziekelijke preutsheid. Het verzwijgen was lang niet altijd een doodzwijgen maar er school veelal ook een gezond element in. Het gaat niet aan de schouders op te halen over de angstvallige mijding van vorige generaties met de opmerking dat de tegenwoordige psychologie, met name die van de psycho-analyse, wel geleerd heeft dat een ontkenning van de betekenis der sexualiteit dwaas en niet zonder gevaar voor het menselijk zieleleven is, dat verdringingen zelfs psychi sche defecten kunnen veroorzaken. S1A EENS EEN loof en twijfel, is de jubel van de overwinning op de dood bij velen echter verstomd, bij veel anderen tot een aarzelend geluid alge- De stilte in de literatuur rond- brengselen dragen een veel om de intimiteit in haar meest objectief karakter dan die v„„ tere vorm en als reactie daarop tegenwoordige literatuur. De psy- de overmatige, luidruchige be- chologische langstelling voor het liefdi keer in uiterste instantie, in het schijnsel, bijzonder voor de ongereglemen teerde en ziekelijke vormen daar- i betrekkelijk jong veel gecompliceerder dan der handelingen werden weergegeven. Te- de eerste moedtn. Het «chijnt zo eenvoudig geowoordig'wö'rdt mk een en ender toe te schrtjven een bleven punt der openhartigheid te stellen. Maar er zijn allerlei andei deze verschijnselen die j™1 de literaire figuren belangrijke aandacht besteed. En lualiteit vooral in het ge- t uit het oog dienen te dachtenleven grote plaats handelingen tot uiting komt. is wef duidelijk. van het meisje is het verlangen Bij haar mani festeert het zich zeer duidelijk als verlangen. Ze kent haar ouders niet en heeft geen kind. Er is geen band met het verleden en geen bestaan in De mens die weigert te geloven de toekomst. Ze in het evangelie van Gods genade tast in het duister doet. althans verstandelijk, af- omtrent de aan- stand van het verlangen naar vang en de be- een individueel voortbestaan van stemming van haar de menselijke ziel. Berusting in leven, van „Het een schijnbaar onafwendbaar lot Leven" Zinloos is voegt zich echter met hartstochte- het. zolang ze niet lijk verlangen toch tenminste voort tenminste een kind bestaan in een nakomeling- verwacht. Dit Eeuwig leven, ach ja, het ver- de langen ernaar bleef wij zijn Gods geslacht maar ligt de ftGvn» .,'Jve vervulling van deze wens niet in voortleven in het nageslacht? gesprekken schap. Zo projeceert de sexuali- langen obsedeert teit zich in de eeuwigheid. Dat haar. Wanneer het wat voor de Christen weliswaar niet vervuld wordt van groot maar toch van secun- heeft haar leven veel gevallen niet i sieve kringen «o graag wordt ge steld, maar dat dit zwijgen In te gendeel dikwijls uitvloeisel is van natuurlijke schroom en kuisheid. bijzonderheid die speciaal ite literatuur gt. Deze, dat h •n naar verenigi 5 het verlangen i Eeuwig leven zijn geboren van Gods ge acht. De evangelist Lukas in zijn geboortenregister, dat dair belang is. wordt i de t Democratisering Adam de zoon van God andere plaatsen leert de Bijbel ons dat zij die Christus als hun Heiland aanvaarden. Zijn broe- ryAARNAAST is ook van invloed dat de beoefening van de kunst der literatuur veel alge mener is geworden. Was het nog niet zo lang ge leden zo, dat de toon werd aangegeven door de aristocratie van de geest en dat ook het lezend publiek voor een goed deel prat wenste te gaan op beschaving sinds dien is het scheppen van proza en poëzie gedemocratiseerd en dichters en auteurs uit alle lagen der bevolking laten een eigen geluid horen, vinden voor hun kunstproducten ook een eigen ders zijn en mede-erfgenamen publiek. Een groot aantal lezers het eeuwige leven. Diep in het der laatste jaren kreeg eerst ge- menselijk bewustzijn ligt het ver legenheid naar het boek te gr ij- langen om eeuwig te leven veran- kerd. wij willen voortleven, ook dan wanneer de dood een schijn- aliteit in de Bezit van een kind '"«a1*"»-, zy is niet eenvoudig een modeverscbyn- sel, beheerst door aan de tyd ge bonden fatsoensnormen, maar een weerspiegeling van gevoelens en denkbeelden, die het zieleleven van de mens van nu beheersen. In haar armoede bestiaal, niet meer dan een verlangen naar instandhouding van de soort; in haar rijkdom onvergeteiyk mooi: Wy zyn van Gods geslacht. J. E. NIEMEIJER. NU EEN JEUGDHERBERG De beschouwer van de aan het slot van dit artikel afgebeelde foto zal nauwelijks geloven, dat hij hier staat voor wat wij van ouds noemen een Amsterdams grachtenhuis. fJET verlangen, niet naar de huwelijksdaad zonder meer, maar in uiterste consequentie naar het bezit van een kind, komt men de laatste jaren tel kens meer tegen, in de wereldliteratuur, ook in de Nederlandse. En het merkwaardige w dat men dit verlangen niet zozeer als een mode-thema ontdekt, maar dat de erkenning ervan tevoorschijn springt als resultaat van de analyse van het menselijk zieleleven by op volkomen in werkwijze van e'- kander verschillende auteurs. Van beïnvloeding kan geen spra ke zijn. Eenvoudig de went om een modern levensgevoel weer te geven brengt de schrijvers er onafhankelijk van elkaar, toe om aan het verlangen naar het kind aandacht te besteden. Een Amsterdams grachtenhuis is een begrip en het karakter van deze stad wordt bepaald door zijn grachtenhuizen. In tegenstelling met andere steden met een syste matische plattegrond, zoals b.v. Karslruhe. is Amsterdam geen stad, waar alles zich concentreert op een vorstelijk hof en wat daar mee samenhangt, maar een bur- gerstad zonder paleizen. Er is slechts één domineerend gebouw, het stadhuis, thans paleis, op de Dam. Er is in geen enkele Nederland se stad zulk een rijkdom en zulk een verscheidenheid van burger woonhuizen te vinden als in het oude Amsterdam „Eindeloos is dé verscheiden heid der koopmanshuizen" zegt een nota van de gezamen lijke oudheidkundige verenigin gen over het probleem van de Amsterdamse binnenstad „een guirlande van speelse schoon heid langs straten en grachten, met als machtig middelpunt: de dubbele herenhuizen der 18e eeuwse regenten." Op de Amsterdamse grachten staan huizen, gebouwd door Hen drik de Keijser en Philip Ving- boons, maar ook door honderden anonymi, die onder de naam van meester-steenhouwer of meester- ces wiarbij het gaat Men zou het een oorlog" kunnen noem doordat de sociale omstandig heden zo verbeterden dat het be- S eind, h.«J, 8e- man. schone werkelijkheid werd. maakt aan het voor ons zintuige- De verbetering van maatschap- bjk waarneembaar bestaan, pelijke en sociale omstandighe- den betekende echter, jammer ge- w In a°v"re de belijdenis van r. .eg. lang niet steeds verfijning het geloof in de wederopstanding der beschaving. des vlezes en een eeuwig leven niet strijdig met menselijke ver- Veel minder dan vroeger 1« te- iangens. de mens is m tegendeel genwoordig sprake van algemeen Van nature geneigd deze belijde- ce" 'nan en een vrouw gestelde normen waaraan de nis tot de zijne te maken. In de len spelen. Niet alleen voortbrengselen der literatuur laatste tientallen ji i relativisme, moeten voldoen. Grofheden die larisatie vroeger zeker niet voor publica tie geschikt zouden worden geacht verschijnen nu in druk. Werk dat voorheen slechts in bepaalde krin gen zou worden geaccepteerd won breder terrein, werd gemeengoed en oefende een vergrovende in vloed uit. De leerling van de mid delbare school wordt geconfron- [ONDEN bezat teerd met auteurs die In z.g. bete- 18e ee"w enkele re kringen een. werden verguisd (Heijermans). Tal van voorbeelden zijn aan te voeren maar het duidelijkst is de Vlaamse auteur Bert van Aerschot in zijn onlangs verschenen roman ,.De lift", waarin twee figuren, een man en een vrouw, hoofdrol- het le de gespleten mannelijke onge- romanfiguur, maar vooral dat len En dan: De wijze van behande- n van het thema heeft ook een nmerkelijke verandering onder- lan. De oude letterkundige voort- «Alter Berg und feuchtes Thai» Met twee kunstenaars hebben we een tocht door het prachtige Lahn-dal gemaakt. De Lahn, die bij Nicderlahnstein in de Rijn uitmondt, kent U natuur lijk wel. Bij Niederlahnstein zijn we uitgekomen, maar we zijn begonnen bij Wetzlar en over Braunfels en Weiburg gegaan, ons overal verheugend over de sfeer van gemoedelykheid en bezinning, ons terugvoelend in de Biedermeier-tijd. 's-avonds feeëriek verlicht was, waar muziek gemaakt werd, waar geten, waar wijn werd gedronken bedreven. Men noemde die tuinen .Pleasure Gardens" (vermaak- tuinen) en speciaal de Engelse aristocratie voelde zich hier best op haar gemak. Gepruikt en gepoederd liep men er rond. de hoe pelrok en het decolleté waren facetten voor de vrouwelijke charme, de nauwe kuitbroek met pandjesjas moest aan de man de nodige Het waardigheid geven. Dat er wel eens wat te veel bemind of te muziek uit een veel gedronken werd in deze „pleasure gardens", die ook Spring- periode geworden. gardens" lente-tuinenwerden genoemd, staat wel vast. Het alles ging gepaard met muziek en zang. Italiaanse vioolbouw betrokken is. Hij is aangeklaagd, aldus ontlenen we aan „Der Spiegel", wegens bedrog in meer dan 20 gevallen. Dat bedrog zit dan hjerin, dat deze expert echt heidsverklaringen heeft gegeven over violen, die in werkelijk heid niet oud-Italiaans zouden Men zal zich natuurlijk afvra gen of zo'n verklaring of attest van een expert dan zoveel ge wicht in de schaal legt. Inderdaad, de handelswaarde van een oude viool stijgt aanmerkelijk als zo'n instrument is voorzien van een expert-attest. Expertises van vi oolexperts als Hamma, Hug, Her mann. Hill en Werro golden tot dit proces als onaanvechtbaar ten aanzien van de echtheid van het instrument. Nog steeds zijn er Stradivarius-, Guarneri-, Guadag- nini. Bergonzi- en Balestrien-vio- len in omloop, die in werkelijkheid niet door deze Italianen uit vo rige eeuwen gebouwd zijn. Hoe groot het aantal zgn. oude violen is, bleek wel. toen Cremo na, de geboortestad van Stradiva rius. in 1937 de '00ste sterfdag van deze befaamde vioolbouwer wilde herdenken met een ten toonstelling van oude Italiaanse violen.Uit de gehele wereld werd de jury niet minder dan een 2000- tal dezer oud-Italiaanse violen aangeboden, waarvan er slechts ongeveer 40 voor echt werden gehouden, dus 2 pet. In 1949 heeft Cremona toen een vioolregister aangelegd, waarin alle als echt bevonden violen werden geregis treerd. Tegen een dergelijk regis ter verzetten zich echter de han- cuiuiR- delaren in oude violen en dus ver- mante liederen, die dan door de te naam Steenwick) een prachtig dween het register weer. destijds befaamde zangeressen reliëf. De Sweelinckvariaties over bekend als ..Wie Verhaal t Echt of onecht - altijd r, VIA NAALD ÉN PLAAT Mrs Weichsell, Miss Cowper. Mi__^| allerlei lekkernijen werden ge- Cantilo en Mrs. Pinto (alias Char- gaat me het liefdesspel werd lotte Brent» werden uitgevoerd, begin iet Ook Concerten voor klavier en or- daarna r kest componeerde hij, waarbij de gespeeld klavierpartij niet alleen op cem balo. clavichord of pianoforte werd uitgevoerd, maar ook op orgel. het worden Men zal begrijpen dat het lichte sprankeling Zwitsers proces niet eenvoudig is. ichtig en groots De rechters zullen nu moeten uit- opbouw is Bach's Passacaglia maken welke viool echt en welke op het kleine Oosthuizer orgel alles de klinken de ..Pavana Hispanica" van Sweelinck en de ..Canzona charmante dopo L'Epistola" buitengewoon In 1732 werd bij de Theems een nieuwe „plea sure garden" geopend door een zekere Jonathan Tyer, die in 1736 deze tuin elke avond tijdens de zomer openstelde. De tuin had al enige bekendheid. want reeds in 1660 werd dit eigen dom van de weduwe Jane Vaux verkocht en tot een plaats van openbaar ver maak gemaalat Jonathan Tyers gaf de tuin echter de definitieve voivn en be stemming. engageerde een orkest (dat op een soort ben ons alles getoond, zij heb- groot overdekt balcon speel- ben ons de geschiedenis geleerd de> en iiet in 1737 ook een en ze hebben ons te verstaan ge- orgel bouwen, waarvoor Ja- geven dat er veel veranderde, mes Worgan werd aange- zelfs in deze idyllische omge- trokken als organist. Het Die twee kunstenaars zijn de schrijver Helmut Domke en de schilder Hans Braun. Zij heb- We zijn ook te gast geweest in Nassau, een naam die voor Ne derland onvergetelijk is en blijft. Het i» de mooiste tocht die we ooit maakten. Zonder veel kos ten. slechts voor 13,15. De pure lyriek van een Helmut Domke en de romantische schil der- en tekenkunst van Hans Braun is ons thuisgebracht in boekvorm onder de titel „Al ter Berg und feuchtes Thai" door Prestel Verlag te München (voor Nederland W. P. ckum. Den Haag orgel heeft steeds langrijke rol gespeeld in het vermaak van het uitgaande publiek in de tuin. Ook werden befaamde zangt ressen en zangers aange trokken. die liederen zon gen vanaf het balcon. Eerst in 1786 kreeg deze tuin de offciële naam van „Vauxhall Gardens". In 1622 werd het openlucht- karakter aangetast door de bouw van een theater in de tuin en in 1859 werd de gehele tuin ver- Sto- kocht om de grond vrij te' krij gen voor het bouwen van huizen. L'oiseau-Lyre heeft van deze mu ziek van Joh. Chr. Bach voor de verma'aktuinen in Londen 5 solo liederen, 6 duetten voor 2 sopra- In 280 bladzijden met 12 kleurple- d' moeiekseechiedeni, zal de naam Vauxhall Gardens echter ten en tal van tekeningen is het blyven bestaan, omdat voor deze boekje uitgegeven, een verruk- tuin veel charmant werk uit de king voor een ieder die van de muziekliteratuur is geschreven, zowel door componisten als Tho- schoonheid der natuur, van de m„ sn Friderlc eerlijkheid der kunst en van de Handel, als door Bach's zoon Jo- rijkdom der geschiedenis houdt, hann Christian Bach 1735—1762), het Orgelconcert Op. 7 2 opgenomen, uitgevoerd door The bracht Boyd Neel Orchestra o.l.v. Thur ston Dart, de sopranen Elsie Mo- rison en Jennifer Vyvyan organist Thurston Dart. (3u cm. langspeelplaat OL 50132'. Welk verrukkelijk musiceren is er op deze plaat vastgelegd, onbekom merd. licht, sprankelend en stijl vol. De sopranen wedijveren stemschoonheid en in het O concert is er een nobel spel sen solo-instrument en strijkorkest, waarbij alles in de juiste klank verhoudingen is opgenomen. Die 18e eeuwse musici wisten toch wel te genieten van het leven en de kunst. En de 20ste eeuwse uitvoe renden op deze plaat tonen in de uitvoering niet te willen onder doen voor hun voorgangers. 1VTU ik het toch over orgelspel -I-en oude muziek heb, wil ik graag de aandacht vestigen op de Telefunken-plaat, die de organist Piet Kee maakte met werken van Buxtehude Sweelinck, Scronx, Frescobaldi en Bach. Op vier oude orgels heeft hij een recital gegeven: Schnitgerorgcl van de Grote Kerk te Alkmaar, het koor- orgel van deze kerk, het Schnit- gerorgel van de Grote Kerk te Zwolle en het 16e eeuwse orgeltje (één manuaal, zonder pedaal' van de Ned. Herv. Kerk te Oosthuizen. (30 cm. langspeelplaat LT 6594». De 30-jarige Piet Kee is wel geen onbekende meer in ons land en daarbuiten. Op het Internatio naal Orgelconcours te Haarlem won hij in 1953, 1954 en 1955 de le prijs voor improvisatie en ver wierf daarmee voor altijd de „zil veren tulp". Zijn spel. zoals dat een ietwat geparfumeerde char- op deze plaat te beluisteren is, meur. precies passend in de sfeer kenmerkt zich door grote muzika- van een dergelijke pleasure-gar- Zwitsers proces om zgn. oude instrumenten Dit recital op barok- en renais- sanceorgcls mag in geen disco theek ontbreken. Vooral niet om dat hier nu eens geen offer is ge- de populariteit bij het publick, maar de muziek zó wordt dg gebracht (en dan nog goede mu ziek) als het behoort. In dit op zicht prijs ik Telcfunken, welke m„,t„L,nnii een kopie is. En daarbij is de hulp maatschappij ten aazizlen van dc nod,g v,„ experts Zal nu de e„£ orgelkunst niet haar kracht zoekt expert de ander afvallen? Zo ge in goedkoop effect of speculeert zien is het een haast onmogelijke op sentimentele stemmingsmu; mtwoorde kunst op wijze laat uitvoeren. tje. dat aan de binnenzijdi viool op de bodem is vastgeplakt. I, de 36-jari, Joh. Chr. liteit. grote technische beheersing en groot stijlgevoel. Zo worden „Preludium en Fuga in g" en „In AJEERDERE composities heeft duicj jubilo" van Buxtehude leven- -L*-* hii sneciaal voor uitvoeringen diep werker Alkmaar en Haarlem, maak voor Telefnnken een recital renaissanceen barokorgels ons land. CORN. BASOSKI Zo betekent het papiertj schrift „Antonius Stradivarius fa ciebat anno 1697" dat dit instru ment m 1697 door Ant. Stradiva rius is vervaardigd. Door het F-gat van de viool is dat etiket zich- baar. Verder ziet de vioolexpert ook aan de bouw van de viool, of het een echte Stradivarius is of niet o.m. door de vorm van de F-gaten en van de hals. Ten aanzien van de bepaalde karak teristieken der oude violen kan men genoeg literatuur raadplegen. En het is net als met schilderijen handige kopiisten kunnen alles namaken. Paganini-vergissing Er gaat een verhaal, dat de be roemde violist Paganini eens zijn kostbaarste Guarnerius del Gesü- viool aan de Franse vioolbouwer Vuillaume ter reparatie had ge geven. Toen Paganini zijn instru ment weer kwam halen, legde Vuillaume hem twee volkomen op elkaar gelijkende instrumen ten voor. En Paganini zou toen zijn echte Guarnerius met de Vuillaume-kopie verwisseld heb ben. Yehudi Menuhin heeft naast zijn twee echte Stradivarius-vio len ook een meesterkopie van de Franse bouwer Emile Frangias en hij wist aanvankelijk niet wel ke viool er nu echt was of niet. Bij het onderzoek worden na tuurlijk houtsoorten, lak en lijm grondig bekeken en ook chemisch onderzocht. Maar ook de verval singen van de aan de binnenzijde geplakte papiertjes geven soms uitkomst. Papiersoort, het schrift, de inkt, alles kan een bewijs op leveren. Maar de vervalsers weten er wel wat op. Vioolbewijzen wor den kunstmatig ouder gemaakt door deze papieren een tijdlang in de schoenen te dragen of ze met koffie-extract te prepareren. Verrassend Verrassend was onlangs de ont dekking van enkele viooldetectives toen ze in een ogenschijnlijk zeer oude viool een nylonvezel vonden. Verder bedienen de vervalsers zich van ongeveer dezelfde mid delen als de schilderijen verval sers: kunstmatig craquelé, schijn- repajaties, namaken van slijtage- plekken, speciaal bij het kingedeel te en de handgrepen, o.m. door het inwrijven van roet en vet. Het probleem is niet eenvoudig, daar het natuurwetenschappelijk onderzoek niet alleen kan staan en er ook stijlexperts aan te pas moeten komen. Die stijlexperts zullen elkaar niet verraden. In 1954 nam de Züricher politie bij een bekende viool- handel een groot aantal vioolverkla ringen van reeds lang gestorven be faamde vioolbou wers in beslag. De ze verklaringen waren nog niet ge bruikt en wacht ten dus op hun slachtoffer: de na gemaakte oude vi ool. Zo zijn er heel wat violen in om loop, die niet door Stradivarius of door Guarnerius gemaakt zijn, maar door knappe kopi isten. Men zegt zelfs dat in het Museum te Ox ford de achter glas opgestelde be roemde zgn. „Mes- Stradivarius in werkelykheid een kopie van de Fran se bouwer Vuil laume is. Voor het muziekleven is dit alles echter niet zo belangrijk. Daarvoor is alleen belangrijk hoe klinkt de viool? timmerman aan de architectuur van de 17e en de 18e eeuw vorm en gestalte hebben gegeven. „Stadsdoelen" En nu staat daar midden tussen deze oude huizen, in het oudste ge deelte van Amsterdam, de jeugd herberg „Stadsdoelen" aan de Kloveniersburgwal. Een paar jon ge architecten (W. A. Ulrich en B. J. F. Kamphuis) kregen de op dracht om een oud, inwendig ge heel vervallen „voorhuis" met een „middenhuis" en een „koets huis" aam de Groenburgwal te ver bouwen tot een jeugdherberg met ^200 bedden, met eetzaal en keu ken en uitgebreide sanitaire voor zieningen. Deze jeugdherberg wordt voornamelijk door buiten landers bezocht. Zij diende dus aan hoge eisen te voldoen en dat doet zij ook. Veel van het bestaande binnen werk werd weggesloopt en zo ver rees een ook naar het uiterlijk mo dern gebouw, dat volledig aan de behoeften voldoet. Maar hoe nu met de oude omge ving? Moesten hier nu gevels wor den gebouwd, gecopieerd uit het 18e eeuwse Amsterdamse Grach tenboek? Of was hier plaats voor een bouwwerk in de stijl van onze eigen tijd? Veel schroom De architecten stonden naar hun eigen woorden met veel schroom tegenover dit probleem. Zij voel den zich gedoemd om na te apen wat eens was. Maar zij voelden, dat dit niet mocht en dat dit niet Toen kregen zij steun van de Commissie Oude Stad. En met de ze steun in de rug kregen we, zo zeggen de architecten, „de over tuiging. gewoon te doen wat we moesten doen: een gevel maken met onze eigen middelen, voor on ze eigen doelen. Mocht het u be vallen. het is ons wel; zo niet, wij zullen ons er niet voor schamen." Zo staan wij dan voor deze ge vel van een jeugdherberg op een Amsterdamse gracht. Wij voelen het: wanneer wij de jeugd van on ze tijd willen huisvesten, dan moet dit niet geschieden achter een ge vel van Vingboons, maar achter een gevel uit hun eigen tijd. Dat hebben deze architecten ge daan. Is het niet het geheim van een goede architectuur, dat een ar chitect eenvoudig doet, wat hij voelt, dat hij moet doen? Wij staan hier wellicht wat vreemd te kijken, wanneer we dit gebouw bezien in verband met zijn omgeving. Maar wij zullen eraan moeten wennen, dat oude gebou wen, die onbruikbaar zijn gewor den, door nieuwe worden vervan gen. Het gaat er daarbij slechts om, dat de architect zijn taak met schroom tegemoet treedt, maar dan ook bouwt, zoals hij voelt, dat hij moet bouwen. (Slavenkoor, opera „Nabucco" van Verdi) „Va pensiero sull'ali dorati" Koor Waarmede Verdi zijn wedergeboorte aanvinq In Werfels boek, Waarmee Toscanini ten grave gedragen werd, Koor der Israëlieten Wachtend hun terugkeer, de herbouw des tempels Lied, begeleidster van mijn hoop, Waarom is dit populair geworden, Dat ieder het neuriet? ,,Ga mijn gedachte, op guldene vleugels". De wind blaast, waarheen hij wil. ANNA MERTENS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 20