CHRISTELIJK
De verdwenen
miniatuur
Hoort Albert Schweitzer in de
Hervormde Kerk thuis
"1
Eenheidsloon betekent, dat
iedereen tekort komt
Roolvink pleitte voor een
vrijere loonvorming
Gewezen r.-katholieken hebben een
eigen roeping gekregen
Boek
Utrechtse kerkvergadering wil een
noodgemeente in Veenendaal
Prinses Beatrix terug in
Paramaribo
Reisplan van de N.C.R.V.
J
De Wilde - Buskes IV
TN NAVOLGING van naar zijn
1 besef praktisch alle onderzoe
kers van het Nieuwe Testament
stelt ds. De Wilde, dat Jezus leef
de in het laat-joodse voorstellings
complex, dat zich hulde in het ge
waad van de eschatologie (het be
sef dat het einde nabij is; de
weeën van de messias; het komen
van de messias op de wolken). Je
zus zelf wist zich messias in de ko
mende, en lijdende knecht des He
ren in de huidige bedeling. Hier
door bracht hij de solidariteit van
God met de mensen in hun leed.
Omdat de wederkomst uitbleef
gaf de christenheid al spoedig
allerlei joodse vormen prijs. Zij
ging vervolgens de nadruk leggen
op de Logos het Woord Gods
die in Jezus verschenen was. De
Christuswerkelijkheid openbaarde
zich aan de wereld in deze
Christusgestalte. Er is dus geen
tegenstelling tussen de Palestijn
se Jezus en deze Christusgestal
te, zoals ds. Buskes concludeerde,
maar continuïteit
ds. De Wilde
als leerlingen van Albert Schweit
zer. De Vereniging van vrijzinnig
hervormden zal zich verzetten te
gen elke poging om Schweitzer-
discipelen uit het ambt te ontzet
ten. Waar de linkergrens van de
Hervormde Kerk valt is een zaak
die de hele kerk heeft uit te ma
ken. De vereniging kan alleen zeg
gen, dat zij met allen die haar*
(zeer gematigde) beginselverkla
ring aanvaarden, ook met de links
vrijzinnigen, binnen de grenzen
van de Hervormde Kerk behoort.
De duivel grijnst al van genoegen
wanneer hij over leertucht hoort
mompelen in de kerk, zo zegt ds.
De Wilde.
Religieus humanist?
bij
het geloof weinig overgebleven.
Bij hem is, zo zegt de predikant,
alleen sprake van een ethische na
volging van Jezus op grond van
de Bergrede en van een Christus
mystiek die geen betrekking heeft
op de historische Jezus. Daarom
ook zou hij de woordprediking
van Schweitzer en de zijnen ille
gitiem achten in de Hervormde
Kerk.
,,Ik zeg niet nee tegen Schweit
zer als predikant in onze Hervorm
de Kerk, omdat hij eerbied voor
het leven predikt ik zou willen
dat meer dominees dit deden
maar omdat hij de inhoud van de
prediking laat opgaan in eerbied
voor het leven". Het gaat hier,
naar ds. Buskes zegt, om de
vraag of christelijk geloof en reli
gieus humanisme gelijk zijn.
Ethiek is religie
DS. BUSKES citeert vervolgens
Schweitzers „Geschichte der
Leben Jesu Forschung" om aan
te tonen dat het schrijver niet
gaat
de geloofsvoorstellin-
dat hij het wezenlijke
der religie de vroomheid acht, die
ontstaat wanneer men door Jezus
gegrepen is. Hieruit blijkt volgens
ds. Buskes. dat de wezenlijke kern
van het evangelie bij Schweitzer
de natuurlijke en diepe zedelijk
heid van Jezus is. Kort gezegd:
ethiek is religie en van geloofs
leer kan geen sprake zijn.
Schweitzer is een geesteskind
van het wijsgerig idealisme der
19de eeuw; monisme en immanen
tie overheersen. Hij verwacht het
Godsrijk op aarde als resultaat
van de zedelijke arbeid der men
sen, en niet als een daad van God
op Gods tijd, zoals Paulus ge
looft.
Schweitzer is het niet eens met
Paulus; de leer van verzoening en
rechtvaardiging noemt Schweit
zer immers een nevenkrater, die
bij hem niet functioneert. De ver
geving staat in geen enkel ver
band met de verzoeningsdood van
Ter informatie van onzê lezers
delen wij mede, dat dr. J. J.
Buskes, predikant van de hervorm
de gemeente van Amsterdam,
werkzaam is in de Oranjekerk-
wijkgemeente aldaar.
Dr. A. de Wilde is predikant van
de hervormde gemeenten van Oude
en Nieuwe Niedorp in de classis
(Van onze sociaal-economische redactie)
De heer B. Roolvink, secretaris van het Christelijk Nationaal Vak
verbond, heeft gisteren tijdens een studieconferentie van het C.N.V.,
die speciaal gewijd was aan: Het systeem van loonpolitiek, een krach
tig pleidooi gevoerd voor een vrijere, meer gedifferentieerde loonpo
litiek in Nederland.
Behalve een volledig door de overheid geleide loonpolitiek wees de
heer Roolvink ook een loonpolitiek af, die geheel overgelaten is aan
het spel der vrye maatschappelyke krachten. Hij sprak zich uit voor
een systeem, dat tussen deze beide standpunten in staat en eigenlijk
een systeem is van geheel andere orde, een systeem, de christelijk
sociale actie waardig. Een loonvorming, die rekening houdt met de
belangen van anderen, die ruimte laat voor enkeling en georganiseer
de verbanden, ruimte voor differentiatie in het loon, maar vooral voor
het dragen van verantwoordelijkheid in en via de georganiseerde ver
banden.
Wie niet kan hebbendat de een
meer verdient dan de ander, moet
zich verzoenen met een sterk centra
listisch loonbeleid, waarbij iedereen
te weinig krijgt, wanteen eenheids-
„ln de rechte straatmet boeiende inhoud
(Van een onzer redacteuren)
Voor ons ligrt een 'merkwaardig tijdschrift. Het verschijnt om de drie maanden
en heet „In de rechte straat", naar de straat waar Paulus in Damaskus tot beke
ring kwam. Het is bedoeld als contactorgaan tussen gewezen rooms-katholieken
en staat onder redactie van ds. H. J. Hegger en evangelist W. M. A. Kuin. Naar
het uiterlijk valt ,Jn de rechte straat" bepaald tegen: het eerste nummer is op heer TlesseV
blauwig stencilpapier ietwat slordig vermenigvuldigd. Op de inhoud komt het
dus wel zeer aan. En die inhoud wordt gevormd door een boelende zendbrief 1
van ds. Hegger, die huiselijke nieuwtjes in het eerste nummer even blij-vroom
meedeelt als zijn vreugde over het staan in de evangelische vrijheid.
loon betekent dat iedereen tekort
De praktijk van de afgelopen tien
jaar is, aldus de heer Roolvink, dat
bij het huidige loonsysteem het loon
peil zo laag mogelijk wordt gehouden.
Aan de hand van minitieuze bereke
ningen en allerlei gemillimeter wi'<t
en weegt meri over de geringste wijzi
gingen.
Weinig vertrouwen
Uitvoerig nam spreker de kritiek onder
dé loupe, die, nogal eens wordt aange
voerd tegen dè vrijere loonvorming. Men
durft het verschil in'belóning niet te aan
vaarden, omdat men onvoldoende ver
trouwen heeft in de vakorganisatie. De
motieven van socialistische zijde ten
diepste peilend komt men tot de conclu
sie, dat men het laatste woord toch lie
ver overlaat aan vadertje staat. In dit
'erbarid citeerde de heer Roolvink de
het orgaan van het N.V.V.
Het=
VAN DE DAG
Binnenlands apostolaat, orgaan van
de Sint Willlbrord Vereniging, Rhijng.
straatweg 40, Oegstgeest.
Het Mandement van 1954 over de
rooms-katholieken in het openbare le
ven van vandaag heeft de schijn ge
wekt van het contact, dat rooms-ka
tholieken met andersdenkenden hebben
mochten, te regelen. De vraag is ge
rezen, in welke vormen dit contact
nog mogelijk zou zijn en in het bijzon
der hoe, vanuit de beslotenheid, het
apostolaat kon worden beoefend. Dit
geschrift, zich op de voorschriften van
het Mandement baserende, ziet blijk
baar nog mogelijkheden tot doorbre
king van de beslotenheid op sociaal-
charitatief gebied en betoogt voorts, dat
in de verschillende streken van ons
land de kwesties niet altijd gelijk zijn
Voorts maakt het de naar wij me
nen juiste opmerking, dat de orga
nisaties op zichzelf nog geen geloofs
beleving betekenen of kerstening van
het aardse leven meebrengen. Het
komt, zo wordt de lezer voorgehouden,
aan op vorming van de persoonlijkheid.
Op deze wijze zal, aldus wordt gesteld,
het samenwerken ook effectief worden
bevorderd.
Wij hebben als vroegere rooms-katho
lieken een eigen roeping van God ge
kregen, zo schrijft ds. Hegger. Aller
eerst omdat wij onze gewezen geloofs
genoten het Evangelie moeten verkon
digen, dat ons zo gelukkig maakt; stille-
kes van die zegen genieten zonder er
anderen opmerkzaam óp te rrlaken zou
ondankbaar en koud egoisme zijn:
Maar wij hebben wellicht ook een roe
ping tegenover hen, die in het protes
tantisme geboren zijn. In mijn spreek
beurten heb ik er dikwijls op gewezen,
hoezeer de protestanten bevoorrecht "zijn,
die opgegroeid zijn met Gods zuivere
Woord. Zij hebben niet die walging ge
kend, dat je het onverteerbare voedsel
van de menselijke overlevering, vnn dor
re, dode dogmata tot je nemen moet op
straffe van doodzonde en hel. Wij wer-
Advertentie
Lijdt niet langer
door rheumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpijnen. Neemt Togal, dat
verdrijft in al die gevallen snel en
afdoende de pijnen. Togal baat
waar andere middelen falen. Zui
vert de nieren, is onschadelijk
voor hart en maag. Bij apotheek
en drogist 0.95, 2.40 en 8.88.
Zendingscentrum verzorgt
lectuur repatrianten
Het zendingscentrum van de Gere
formeerde Kerken in Nederland, Wil-
helminalaan 3 te Baarn, deelt mee, dat
het vanaf heden optreedt als vertegen
woordiger van de lectuurdiensten in In
donesië voor de verkoop van Indonesi
sche en Javaanse boeken. Deze medede
ling is vooral voor hen van belang, die
in aanraking komen met Indonesisch
sprekende repatrianten. Het zendings
centrum is graag bereid om bij de aan
koop van de boeken adviezen te geven.
De literatuur beslaat een breed ter-
de theologie, zoals commenta-
jes. Verder evangelielectuur, kerstboek
jes, kinder- en jeugdlectuur, psalm, en
gezangboeken enz.
Minister Zijlstra voor de
chr. middenstanders
Op woensdagmiddag 23 april, de twee
de dag van de viering in Groningen van
het veertigjarig bestaan van de Christe
lijke Middenstandsbond zal de minister
van economische zaken, prof. dr. J. Zijl
stra een rede uitspreken. Na de minister
houdt prof. mr. I. A. Diepenhorst uit Zeist
de feestrede.
De jubileumvergadering wordt gehou
den in de concertzaal van het gebouw
„De Harmonie" te Groningen. De dag te
voren, dinsdag 22 april wordt in het ge
bouw „Het Tehuis" de vergadering van
de bondsraad gehouden.
den volgepropt met menselijke fanta
sieën, met de harde kosten van wijsge
rige stelsels, terwijl onze ziel dorsfte naar
de levende Heer, naar het Brood des
levens. Maar na zulk
mij heel dikwijls: U kunt wel enigs-
gelijk i
de natuurlijke taak
akorganisaties zijn te halen wat er in
zit, maar de heer Roolvink wilde dit be
slist niet zien als een natuurlijke taak.
misschien is het wel de natuur van vele
vakverenigingen. Op de achtergrond staat
het wantrouwen bij de tegenstanders van
de vrijere loonpolitiek, dat de vakorgani-
saties het met elkaar toch niet kunnen en
dan moet de overheid het maar doen.
1 Dp7P IrrïtiisV W
de andere kant zijn wij
toch ook een beetje jaloers: op jullie.
Jullie hebben de rijkdom van het Evan
gelie helemaal zelf moeten ontdekken,
of beter: God heeft jullie heel pijnlijk
losgescheurd van het verleden, waarmee
je vergroeid was, maar van de andere
kant heen hij jullie ook meer dan ons W
Zijn onuitsprekelijke I perking hebben dit aangetoond. Aan
*v"°-1 j- actieve vrijere loonpolitiek
verbaasd
goedheid en ontferming. Wij zijn
schien teveel gewend geraakt aan onze
rijkdom.
Ik geloof, dat deze protestanten gelijk
hebben. Ja, het is zo mooi, dat wij één
lichaam vormen, waarvan Jezus Chris
tus het hoofd is. En elk lid heeft daarin
zijn eigen taak. Zij, die in het protestan
tisme geboren zijn, moeten de kerk van
Jezus helpen opbouwen door hun diepe
inzicht in Gods Woord En wij moeten
intense blijdschap om de verras
sende liefde Gods laten doortrillen door
het gehele leven van de gemeente des
Heren. Daarom mogen wij als gewezen
r. katholieken ook in geen geval aan
roepsvorming gaan doen. Zoals wij de
levende gemeente des Heren nodig heb
ben, zo heeft die gemeente ook ons nodig.
Het contact, dat wij onder elkaar be-
aren, mag dus .niet ten doel hebben
is in een uitzonderingspositie te hand
haven, maar juist in tegendeel om ons
roeping tegenover de gemeente des
Heren, de Bruid van Christus, steeds
bewust te maken.
In eigen huis
De vakorganisaties zijn echter wel In
staat hun leden te doen luisteren; een
consumptiebeperking en bestedingsbe-
zelf stelde de heer Rool-
dat er primair een
de loonvorming
bedrijfslevi
vink daarom als
coördinatie kömt L S
eigen huis. De bij het C.N.V. aangesloten
bonden zullen op de hoogte moeten zijn
van eikaars plannen en de stand van
het overleg. Iedere bond moet geen auto
noom loonbeleid voeren. De taak van dc
vakcentrale kan zowel een remmend als
een stimulerend karakter dragen. Bij het
bepalen van het algemeen loonbeleid dient
immers rekening gehouden te worden,
zowel met de sociaal-economische situa
tie als met de samenhang, welke bestaat
tussen de diverse doeleinden van hel
economisch beleid.
Geen touwtrekkerij
Per bedrijfstak zal men zich niet schul
dig moeten maken aan touwtrekkerij,
met allerlei onvoorziene, wellicht onwen
selijke repercussies in de prijzensfeer.
Ook de vakcentrale zal immers verant
woordelijkheid dragen voor de bewaking
van het loonpeil, juist met het >og op
het algemeen belang en de prijsom
keling.
Wanneer men per bedrijfstak deze
antwoordeljjkheid niet aanvaardt, zal de
overheid gelijk hebben wanneer zij de
zaak opnieuw aan zich trekt. Als com
plement van de grotere vrijheid per be
drijfstak zag de heer Roolvink de vrij
heid in de onderneming. Het moet per
onderneming mogelijk zijn van het al
gemeen overeengekomene af te wijken.
Er moet relatie zijn tussen het arbeiders-
en ondernemersinkomen.
Er zijn ondernemingen die 20 pet. divi
dend uitkeren en er zijn ondernemingen,
die op de rand van een faillissement le
ven. De c.a.o.'s zullen ook kleiner moeien
worden, minder grote terreinen moeten
bestrijken. Meer delen moeten eer
zonderlijke c.a.o. krijgen, zodat ook
met specifieke omstandigheden rekening
gehouden kan worden.
De richtlijnen vast te steilen door de
Sociaal Economische Raad nullen i
een minimum- dan een maximumkarak-
tecj dienen te dragen.
Bezitsvorming
een adem zou de heer Roolvink
deze gedachten omtrent loonvorming per
bedrijfstak en in de onderneming toe wil
len voegen de stimulering van het spa
ren. Waar de vrijere beloningen dit toe
laten zal ook meer gespaard moeten wor
den, eventueel via een zekere verplich
ting tot het kopen van aandelen ii
onderneming, aandelen echter, die
koopbaar zijn, zodat de bestedingsvrijheid
van het inkomen gehandhaafd blijft.
Ten aanzien van de actuele gang 1
zaken in de loonpolitiek merkte de heer
Roolvink nog op, dat het vrijwel niet
voorkomt, dat waar werkgevers en werk-
;rs in een belangrijke bedrijfstak het
worden over arbeidsvoorwaarden
het College van Rijksbemiddelaars het
ontwerp-contract afwijst. Wat betreft de
reeds lang aanhangig zijnde ontwerp-
c.a.o. voor de bouw wilde de heer Rool
vink dan ook niet pessimistisch zijn. Zijn
indruk was, dat deze er wel op niet te
lange termijn zal komen.
Geen toeslagen
'Sprèker verklaarde zich geen vóór-
stander van de vele toeslagen en tarieven
die op het ogenblik worden oelaald, ge
zien de stijgende produktiviteiten in ver
schillende sectoren. Wanneer er een te
ruggaande conjunctuur intreedt zullen
deze toeslagen en tarieven net eerst weg
vallen en zal het voor de werknemers
slechter blijken te zijn dan voor de oor
log. Veel beter is de verschillende vor-
:n van loonsverhoging ook inderdaad
het loon te verwerken. Een drastische
loonsverlaging zonder aantasting van het
contract is dan niet mogelijk. Het toeslag-
tariefsysteem kan op den duur het
•trouwen in het georganiseerd overleg
ernstig schokken.
De betekenis van de werkclassificatie
>u de heer Roolvink niet willen over
trekken. het is slechts een waardevol
hulpmiddel. Buiten het cijfer van de
""""''classificatie om kunnen nog vele
re factoren een rol spelen.
Kleine meerderheid
De provinciale kerkvergadering
van Utrecht heeft met elf tegen
tien stemmen besloten tot toepas-
Lonferentie sing _van overgangsbepaling 238
Intussen wijst alles in ds. Heggers zijn a-h op de minderheidsgroepering
in de hervormde gemeente van
brief naar de tweede conferentie
katholieken, die op 26 en 27 april in het
Maarten Maartenshuis te Doorn gehou
den wordt. Ds. Hegger vroeger pater
Heger CssR zal spreken over: „Geloof
en vrijspraak van de schuld in tegen
stelling tot de biecht". En evangelist W.
M. H. Kuin vroeger pater Kuin O.C.R.
spreekt over: Geloof dat ons met Je-
verenigt in tegenstelling met de
Inlichtingen verschaft
BeenHunkemöller Kon.
weg 311. Groenekan.
Veenendaal. Kerkvisitatoren pro
vinciaal en generaal hebben ge
adviseerd deze overgangsbepaling
toe te passen.
Wanneer het breed moderamen van
de generale synode toestemming geeft,
zal de orthodoxe evangelisatie in de
hervormde gemeente, die een andere j
modaliteit van prediking en zielszorg)
begeert dan de gereformeerde-bondsker-
Kanttekening
GOEDKOPERE KOFFIE
jQE koffie zal weer in prijs wor
den verlaagd. Dit is een ver
blijdend bericht voor koffiedrinkend
Nederland, vooral omdat de prijs
verlaging het gevolg is van een voor
ons gunstige ontwikkeling op de in
ternationale koffiemarkt. Ons land
is geheel op invoer aangewezen en
elke besparing van deviezen is in
de huidige omstandigheden zeer
welkom. Ook is elke verlichting van
het gezinsbudget toe te juichen.
Dat de koffie goedkoper zou worden,
was al duidelijk, toen enkele we
ken geleden de pogingen van de
Zuidamerikaanse koffieproducenten
om door internationale afspraken
inzake uitvoer en produktie de prijs
in de hand te kunnen houden waren
mislukt. Nadat de koffieproducen
ten van Zuid-Amerika en uit de
Aziatisch-Afrikaanse landen een
week in conferentie bijeen waren
geweest, bleek, dat laatstgenoemden
tegenstander van een dergelijke
regeling zijn. Zij zullen doorgaan,
op basis van vrije mededinging met
de Zuidamerikaanse producenten te
Dit was een tegenvaller voor
de Zuidamerikaanse landen, wier
staatshuishouding grotendeels is
gebaseerd op de opbrengst van
de koffie-uitvoer. Sedert 1955 heb
ben deze landen reeds geprobeerd,
een inter-Amerikaans koffiebureau
op te richten, dat de prijzen zou
moeten regelen door middel van
een voorraadpolitiek. Dit plan had
van een wereldkoffieraad op de
zelfde moeilijkheden gestrand,
verband met de ontwikkeling van
de conjunctuur zijn de Latijns-Ame.
rikaanse landen evenwel in oktober
begonnen met het contingenteren
van hun uitvoer, teneinde de prij.
zen omhoog te brengen.
Voor deze produktiebeperking voe
len de andere landen evenwel nieti,
omdat er vele gevaren aan verbon
den zijn. De reeds gevestigde pro-
ducenten zouden er door bevoor:
deeld kunnen worden boven de
opkomende. Op het gebied vai
koffie zou bijvoorbeeld het geves
tigde Brazilië niet blijvend moges
worden bevoordeeld boven het op.
komende Kameroen, zo schrijft Le
Monde.
Toch is het ook in het belang van
landen als Kameroen dat
lossing wordt gevonden voor dit ne
telige koffieprobleem. In de opko
mende gebieden zijn beschermende
maatregelen getroffen en wordt de
producent een minimum-prijs ge
garandeerd. Dergelijke systemei
hebben evenwel geen directe
vloed op de wereldprijzen en kun-
nen ook de gevolgen van een prijs-
daling op lange termijn niet opvan
gen. Daarom wordt gepleit vooi
een intensieve campagne tot uit
breiding van de consumptie
propaganda daarvoor kan in elk ge
val bijdragen tot een regeling,
Wellicht ligt hier inderdaad een mo
gelijkheid om dit probleem tot we-
echter geen succes door verschil derzijds genoegen van producent»j,
van mening tussen de belangheb
bende landen en met name door de
weigering v
ten, deel te
nationale koffie-overeenkomst.
consumenten te regelen. Verho
ging van de prijzen zou onvermij
de Verenigde Sta- delijk leiden tot vermindering vai
een inter- het verbruik, terwijl prijsverlagiï
gen zonder twijfel het verbruik zul
In 1957 Is een plan tot instelling len doen toenemen.
Nabij Coppenamepunt in Suri
name brachten de vissers en de an
dere bevolkingsgroepen prinses
Beatrix een ovatie en boden fraaie
bloemen aan. Saramacca is een
typisch Hindostaans district, van
daar ook dat dit bezoek een Hin
dostaans tintje kreeg.
Bij Calcutta stond de bevolking op
gesteld en bood de Prinses op Hindo-
staanse wijze mooie geschenken aan
Ook de erepoort was duidelijk anders
van stijl dan de vorige die de Prinses
had gezien.
Bij Sidorédjo, een Javaanse nederzet
ting, werd weer even gestopt opdat het
dorpshoofd volgens de Javaanse adat
zijn opwachting kon maken. Bij de
Grondjes waar afstammelingen van Ne
derlandse kolonisten woonden, stonden
de gezinnen, getooid met oranje, de Prin
ses hartelijk toe te wuiven. In verband
met de tijd kon tot haar spijt niet bij
ieder boerenfamilie worden gestopt.
Te Groningen ontving de Prinses de
genodigden in het recreatiegebouw. On
der een baldakijn van hoofddoeken en
gedragen door vertegenwoordigers van
alle bevolkingsgroepen van Suriname,
werd zij vervolgens naar een Hindo-
staanse huwelijksschommel gebracht.
Hindoevrouwen nemen bij de huwelijks
plechtigheid op een dergelijke schóm-
mel plaats om vruchtbaarheid af te sme
ken. De Prinses nam lachend op de
schommel plaats en bracht deze flink
ig. Hie
stanen en Javanen.
Vervlogens bekeek de Prinses de
boom, die men indertijd ter gelegenheid
van haar geboorte te Groningen had
geplant. Daarna werd een Hindostaanse
maaltijd gebruikt ten huize van de dis
trictscommissaris. De heer Adhin
de Prinses op de verschillende merk
waardige gebruiken en het ritueel van
de Hindostanen. Hij toonde de Prinses
ook hoe de roti, een pannekoek met
daarin groenten, schapen- en kippen
vlees overgoten met kerrie, moet wor
den gegeten.
Na nog genoeglijk samen te zijn ge
bleven, werd de terugreis naar Para-
32
„Hebt u verstand van Gothiek?" vroeg zij.
„Neen. Maar van de twintigste eeuw begrijp
ik ook niets."
Papa Külz sliep- Bij het uitademen gingen zijn
snorharen iedere keer overeind staan. Ze keken
en hoorden een poosje toe. Toen vroeg Struve:
„Zullen we hem in zijn bedje brengen?"
Op hetzelfde ogenblik sperde Külz zijn ogen
open en nam verbaasd de pretlievende omge
ving op.
„Ach ja," zei hij toen. „Ik wist eerst hele
maal niet waar ik was!" Hij wilde verder spre
ken. Maar eensklaps werden zijn ogen groot en
rond als van een pop. Hij staarde verbijsterd
op de tafel.
De jongelieden volgden zijn blik. .Juffrouw
Trübner werd wit als een muur en fluisterde
hees: „Dat is toch niet mogelijk!"
Op de tafel lag een pakje.
Het was hetzelfde pakje, dat zij mijnheer Külz
's middags in Kopenhagen had toegestopt, toen
ze door de perroncontrole gingen. En het was
hetzelfde pakje, dat de heer Külz op het traject
„Danmark" door een valse douane-ambtenr.ar
ontstolen was!
De oude man greep naar zijn hoofd. „Slaap
ik nog?" vroeg hij.
„Neen," zei Rudi Struve. „Maar waarom bent
u toch zo opgewonden?"
Külz boog zich naar hem over. wees op het
angstwekkende pakje en fluisterde schor: „Dat
is toch de valse miniatuur?"
Struve keek juffrouw Trübner aan. Zij knikte
,,En er ligt een brief naast," zei Kulz. Hij
greep er naar.
De jonge man riep de kellner, die tegen een
Erich Kastner:
zuil leunde. ,,Is er gedurende de laatste minu
ten een onbekende bij onze tafel geweest?"
„Er is mij niets opgevallen, mijnheer."
„Of heeft een bode een pakje afgegeven?"
„Niet dat ik weet, mijnheer."
„Het is goed," verklaarde Struve. „Dank je".
De kellner trok zich terug.
Slager Külz haalde de leesbril uit zijn jas en
opende de enveloppe Toen hij de bril opzette
en de brief uit het couvert trok, trilden zijn vin
gers. Hij vouwde het papier open en las wat
er op stond.
WIJ ZIJN WEL IS WAAR AAN BRUTALITEI
TEN VAN ELKE AARD GEWEND, MAAR WAT
U ZICH TEGENOVER ONS HEBT VEROOR
LOOFD. IS ZONDER TWIJFEL HET TOP
PUNT VAN ONBESCHAAMDHEID! SCHAAMT
U ZICH' TOT ZIENS!
Rudi Struve moest lachen, niettegenstaande de
ernstige situatie. „De boeven zijn moreel ver
ontwaardigd!" zei hij. „Ook dat nog. Het wordt
steeds mooier!"
Irene Trübner zat bleek en zwijgend in haar
hoek, drukte haar handtas dicht tegen zich aan
en blikte met angstige ogen om zich heen.
Mijnheer Külz was verontwaardigd. „Ik moet
me schamen?" vroeg hij woedend. „Dat heeft
mij nog niemand in mijn hele leven durven zeg
gen! En juist die schurken moeten de eersten
zijn!" Hij dacht na. Daarna zei hij trouwhar
tig: „Bovendien geloofde ik toch zelf dat ze echt
„Dat kunt u dan uw kennissen uit de coupé
vertellen, wanneer wij hen de volgende maal
ontmoeten!" sloeg Rudi Struve lachend voor
„Onze heren rovers houden er van brieven te
schrijven Hij knikte Papa Külz monter toe.
„Met mij hebben ze ook al gecorrespondeerd."
„Wanneer dan?
„Toen ik vanmiddag op het traject uw cou
pé een beetje nauwkeuriger bekeek, staken ze
me heimelijk een bouquetje op mijn hoed." Juf
frouw Trübner schrok- „Dat was het dus!"
„Heeft men u ook uitgescholden?" vroeg Os
kar Külz.
„Neen, alleen maar gewaarschuwd."
„Waarom hebt u me niet direct in de trein
de waarheid gezegd?" vroeg Irene Trübner.
„Waarom?" Hij lachte. „U zou dan maar be
zorgd om me zijn geweest. Of niet, schone prin-
„Ik wil naar ons eigen hotel," verklaarde juf
frouw Trübner opgewonden. „Ik wil onmiddellijk
naar het hotel! Ik blijf geen minuut langer hier!"
„Dat gaat helaas niet," zei Rudi Struve. „Ge
looft u dan, dat die kerels ons alleen maar de
valse miniatuur teruggebracht hebben en daar
na naar Berlijn verder zijn gereisd?"
„Wat gelooft u dan?" vroeg Külz.
„Wat staat er gis laatste opmerking in de brief.
keraad geeft, kerkelijke status krijgen
als noodgemeente.
Onder verantwoordelijkheid
provinciale kerkvergadering kunnen dan
niet alleen woordbediening en pastoraat
maar ook bediening der sacramenten
geschieden in de diensten van de
derheidsgroep. Van belijdenis en doop
dient de plaatselijke kerkeraad op ver
antwoordelijkheid van de prov. kerkver
gadering aantekening te houden in de
officiële boeken der gemeente.
Volgens het Gereformeerd Weekblad
(Huizen) waren er leden, die het be
leid van de Veènendaalse kerkeraad
afkeurden, maar toch tegen de toepas
sing van de ov. bep. stemden. Aan
de andere kant hebben twee gerefor
meerde leden van de prov. kerkver
gadering vóórgestemd.
Bij verschillende gereformeerde-bonds-
bestaat het voornemen ookheeft preparatoor geëxamineerd' en uc-
toepassing van overgangsbepalingen 238 roepbaar verklaard de heer J. W. Ge-
a-h te vragen omdat de besprekingen nuit. kand. theol. aan de Vrije Universi-
met de orthodoxe kerkeraden uiterstteJt Kand Genuït, Jan de Rooystraat 12,
stroef verlopen. j Sprang-Capelle, zal een eventueel beroep
Ridderkerk ,e's'°"d ln overweging
De kerkeraad
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Bedankt voor Reeuwijk: kand. C. van
Schoonhoven te Barneveld.
Beroepen te Mijnsherenland (toez).:
Th. W. Quak te Brunssum; te
GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt voor Diever: G. Hengeveld te
Woubrugge.
Examen De classis 's-Hertogenbosch
de hervormde ge-
Ridderkerk is bij het breed
moderamen van de generale synode in
beroep gegaan tegen het provinciale be
sluit de bekende overgangsbepalingen
toe te passen op de Vereniging van vrij
zinnige hervormden te Bolnes-Slikker-
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Goudswaard: H. van
Gilst te Dirksland; voor Slikkerveer: H.
Rijksen te Vlaardingen.
REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP
Beroepen te Arnhem: D. Tjalsma te
Groningen.
Relsvercniging is gisteren versche-
Er zullen niet minder dan 600
buitenlandse groepsreizen zUn. Dit aan
tal is honderd meer dan vorig jaar was
uitgestippeld De N.C.R.V. verwacht dit
it ongeveer 13.000 leden aan deze
zullen deelnemen.
Voor de eerste maal in haar geschie
denis heeft de N.C.R.V. de beschikking
over een eigen huis dat in Kirchdorf na
bij Kitzbühel staat. Hierheen gaat uiter
aard een hele serie reizen en men ver
wacht dat het van mei tot oktober be
zet zal zijn,
De jaarlijkse reis naar een populair
reisdoel gaat dit jaar naar Merano in
Noord Italië. Noord Italië is ook het doel
van een groot aantal sportieve reizen en
jeugdige leden. Voor deze
Het aantal prigroreize.n (privé-groeps-
reizen) is alt jaar aanzienlijk uitge
breid, evenals het aantal lichte en
zwaardere voetreizen. Vooral ook voor
de jeugd is het programma vol variatie:
Italië, Zwitserland en Oostenrijk zijn
de landen waar de jeugd haar eigen
standplaatsen heeft gekregen.
Behalve in Valkenburg doet men vlak
bij huis_ België en Luxemburg
In Zwitserland zijn goedkope reizen
gepland naar de oevers van het Vier-
woudstedenmeer en naar de voet van de
vierduizenders in het Berner Oberland.
Zuid-Zwitserland en Oost-Zwitserland
staan ook in de belangstelling.
De categorie voetreizen neemt in om
vang toe. Onder meer zullen dit jaar
de hoogste berg van Europa, de Mont
Blanc en het hoogste kerkdorp van Euro
pa, Obergurgl, worden bezocht
maribo gedeeltelijk per auto en g
telijk per jacht gemaakt.
Met de aankomst donderdagavond ii
Paramaribo was tevens een einde ge-
komen aan de tochten van Prinse
Beatrix door het binnenland van I
name. De laatste dagen van haar
blijf in de tropen zal zij in Paramaribo
Aambeien?
neem
dit tabletje
en U stilt de pijn*
Duizenden lijders aan aambeien zijn bij
verrast over de blijvende verlichting
van hun kwaal. Hemotabs is een volko
men nieuw middel in tabletvorm, ge
woon in te nemen met 'n glaasje water,
U heeft geen zalf of zetpillen nodig
Hemotabs doen de zwellingen slirikea
en bevorderen genezing; ze zijn zachi
laxerend en helpen zodoende de nor
male functies regelen, zo belangrijk
voor 'n volkomen herstel en lange
vrijwaring van pijn.
HEMOTABS
Dr. C. Hille Ris Lambers
overleden
In de ouderdom van 92 jaar is te Bilt'
hoven overleden dr. C. Hille Ris Lamben,
emeritus predikant der Nederlandse Her
vormde Kerk.
Dr. Hille Ris Lambers werd te Maassluis
geboren, studeerde te Utrecht,
ook promoveerde in 1890 op een proef
schrift „De kerkvervolging op de Ve-
luwe". In dat jaar werd hij predikant li
Oostvoorne; hij stond verder te Venhui
zen (N.-H.1, Haaksbergen, Jorwerd es
Lith. In 1937 ging hij met emeritaat
Bilthoven richtte hij een afdeling op
de Vereniging van vrijzinnige hervorit
den. Hij w
lische Maa
Protestant.
Dr. Hille Ris Lambers is vooral beker
geworden door zijn actie tot verbeterii
van de predikantstraktementen in
Hervormde Kerk.
Nederlandse christenen
doen mee voor Israël
Van protestants-christelijke zijde I
een comité opgericht, dat ter gelegeï
heid van het tienjarig bestaan van S
staat Israël het tweede vaderlasl
de Nederlandse christenen e0
actie wil ondernemen onder het moth
..Wij doen mee"
Alle leden van christelijke kerken, ge
meenten en instellingen, beheerders
kerkelijke fondsen en particulieren i—
den door het comité opgewekt in
schrijven op de ontwikkelingslening 19M
van de staat Israël om op deze wijK
steun te verlenen aan en vertrouwen ui'
te spreken in de jonge staat, die op M
april 1948 werd gesticht.
Het comité wordt gevormd door df-
het protestantse kerkelijke leven.
Advertentie
BONZO
Voer uw hond het beste
FF IX|
i'4
wat er is. Geef hem
M
Bonzo. Hij glanst u dan
m
tegen! 70 cent per pak.
De tucht op de scholen
Het Christelijk Pedagogisch Studie
centrum organiseert op 3 en 4 maart een
conferentie voor leraren van christelijke
v.h.m.o.-scholen over het thema „De
tucht op onze scholen".
Sprekers zijn dr. L. de Klerk, die het
onderwerp pedagogisch-psychologisch be
nadert, en dr. G. B. W. Huizinga uit Den
Haag, die het vanuit de praktijk beziet