CHRISTELIJK De verdwenen miniatuur Leertucht. dogma en art. X Kenmerk van deze tijd: veraehting van God Kanttekening Onrust in Nederlandse bakkerij wereld Jongetje wilde bloemen terug hebben De Wilde-Buskes III fK ZOU graag zien, dat alle predikers geregeld ook dron ken ui: de bronnen van weten schapwijsbegeerte en wereld godsdiensten, 20 zegt dr. De Wilde. Hij geeft toe dat men voor de prediking niet vrijelijk kan putten uit andere bronnen, ook al bepaalt de kerkorde niet dat de Bijbel énige bron is. Ds. Buskes noemt dit stand punt niet een accentuering maar een radikale afwijzing van ar tikel X, wanneer het althans betekent dat de bijbelse norm daarmee ondermijnd wordt. VOOR JUSTITIËLE leertucht voelt ds. Buskes niets: de leer tucht, waarbij een predikant op grond van zijn theologische inzich ten uit het ambt kan worden ont zet. (Deze vorm van leertucht wordt ingevoerd in 1961. Wel neemt hij het op voor judiciële leertucht, die alleen een oordeel uitspreekt over iemands theologie zonder hem te ontheffen (deze mogelijkheid bestaat reeds se dert de invoering van de kerk orde in 1951; nog nooit is er gebruik van gemaakt). Ds. Buskes hoopt dat de kerk zich spoedig uitspreekt over de vraag of het toelaatbaar is, dat men naast het bijbels getuigenis put uit nog andere bronnen. ,,Er komt een ogenblik, dat wij niet langer met elkaar kunnen pra ten, maar dat er beslissingen genomen moeten worden". Ds. De Wilde beschrijft zijn standpunt zeer plastisch: Theolo gie is pionierswerk: zij hakt pa den door het oerwoud. De kerk is een trekkende kerk en de men sen die willen deelnemen aan de oerwoud-expeditie vallen en strui kelen telkens, ook in theologische zaken. De lieden bij de grote tros moeten dan niet roepen: Waar om ging je ook het bos in? Blijf toch bij het kampvuur. Jezustijdgenoten ZEER VER GAAT ds. Van Wijnen volgens ds. Buskes ook in zijn bewering dat naast de Christus gestalte van de Bijbel ook de „verpersoonlijkingen" van de Christuswaarheid der eeuwen tot ons zullen spreken. In tegenstel ling tot wat ds. Buskes schijnt te verwachten is ds. De Wilde het eens met zijn collega Van Wijnen. De Jezus van de evange liën is een zijns inziens aan het toenmalige jodendom gebonden gestalte. Uit deze Jezusgestalte heeft zich onder Gods leiding een bepaald Christusbeeld losgemaakt, niet als gedachtenprodukt, maar als levendmakende geestelijke Werkelijkheid. Reeds bij Paulus is de Jezus „naar het vlees" op de achtergrond gekomen: een nog meer ontjoodst Christusbeeld geeft Johannes. Het gaat er volgens ds. Buskes niet om of Jezus als historische figuur een kind van zijn tijd is geweest, maar om de vraag of Jezus, de Christus, is gestorven en opgestaan. Ds. Buskes zegt dat volgens ds. De Wilde niet Christus maar Jezus gestorven, en niet Jezus maar Christus is verrezen. Het Nieuwe Testament getuigt echter dat Jezus Chris tus is gestorven en opgestaan. Wij belijden dus niet de mens Jezus dat zou afgodisch zijn maar Jezus Christus. Ds. Buskes meent dat er bij de Christusbeschouwing van ds. Van Wijnen geen sprake meer is van een erkenning van Jezus Christus als enige Verlosser en Zaligmaker. Dogma als afweerformule geloven dan in God? En indien dat niet het geval is hoe kunnen wij dan geloven in Jezus Christus en de Heiige Geest wanneer dezen niet waarlijk God zijn? Op deze vra gen van ds. Buskes reageert ds. De Wilde als volgt: Wij geloven in God. die zich door zijn Woord en Geest (die in het Oude Testa ment aangeduid wordt met ,,ru- ach", adem) dus door zijn levend. Vermakelijkheidsbelasting op kerkelijke begrafenis De Estlandse regering heeft de ge meentebesturen gemachtigd toegangsprij zen te heffen voor kerkbezoek en ver makelijkheidsbelasting op kerkelijke plechtigheden. De opbrengst ervar bestemd voor <fe plaatselijke bureaux der communistische partij. De gelovigen moeten thans 600 roebel betalen voor een kerkelijke begrafenis en 400 roebel voor een huwelijk in de kerk. Dit werd deze week te Bonn medege deeld door de Baltische raad, waarin de bannelingenorganisaties van Litauers, Letten en Esten samenwerken. scheppend Woord openbaart. Het Woord is vleesgeworden en de Geest rustte op het vleesgewor den Woord. Dat alles 15 geloofssym- boliek. Daarom moeten wij de oudkerkelijke dogmatische formu leringen, volgens welke het Woord en de Geest, „personen" of „zijnswijzen" der „Godheid" zijn zien als alleen toen actuele af weerformules die nu misverstand wekken. Ds. De WUde acht het dogma van de Drieëenheid belangrijk als harnas tegen het Arianisme dat de oude kerk bedreigde. Dit dogma heeft zijns inziens echter drie bezwaren voor praktisch ge bruik: het is sterk gebonden aan theologie en filosofie van de vier de eeuw, het brengt gemakkelijk op het dwaalspoor van een drie- godendom. en het is abstract. Ds. Buskes stelt hier tegenover dat er ook theologen zijn die het dogma trachten toe te lichten niet vanuit de geestesgesteldheid der tweede en derde eeuw, maar van uit de volgens hem enige legitie me achtergrond: de Bijbel. Deze mensen zijn er van overtuigd in het dogma te doen te hebben met een overwinning van het evan gelie op de denkvormen van de eerste eeuwen. Ds. De Wilde noemt het dogma een archiefstuk der kerk. Hij ci teert dan dr. O. Noordmans. die gezegd heeft, dat de enige die in de kerk in prediking, lied, ge bed en belijden slapen mag het dogma is. Zijn collega antwoordt dat diezelfde dr. Noordmans ook zei dat het dogma wakker wordt als de prediker inslaapt. Wij pre diken het dogma niet, maar onze prediking moet wel dogmatisch verantwoord zijn. ♦7 - Voorzitter van S.G.P. Opoffering van ons zelfstandig volksbestaan Brandwonden Kloosterbalsem zuivert en ge neest d» wond, bevordert de groei van een nieuwe huid. Kloosterbalsem "geen goud zo goed" J Duitse luthersen op de bres voor de belijdenis Men hoort zo vaak spreken over de Evangelische Kerk in Duitsland, waarin de meeste Duitse kerken samenwerken, dat men bijna zou vergeten, dat deze E.K.D. ook tegenstand ondervindt Dat zelfde geldt trouwens van bijvoorbeeld de Lutherse Wereldfederatie, die naar de smaak van een belangrijke Ameri kaanse lutherse kerk veel te weinig luthers is dan dat zij zich er bij aan zou sluiten. In Duitsland dan bestaat een „nood- bond van lutherse predikanten" de naam herinnert aan de kerkstrijd, die 25 jaar geleden begon. Deze bond heeft zich tot taak gesteld het streven naar kerkelijke vereniging en het daa gepaard gaande veru< besef tegen te ga; „Onze tijd kenmerkt zich door vrij algemene verachting van God, Diens rechten en instellingen. God daarvan afstotend, heeft men de mens op de troon gezet. Het is ook dat vertrouwen op de mens en dat mis kennen van God, dat zich in streven naar een vereend Europa Euromarkt openbaart. Hierbij men, tol de anti-revolutionairen christelijk-historischen toe, geheel of gedeeltelijk ons zelfstandig volks bestaan, onze soevereiniteit opofferen. Dit' belet ons staatkundig gerefor meerden om daarin mede te gaan". Deze woorden sprak gisteren ds P. Zandt, voorzitter van de Staat kundig Gereformeerde Partij, op de algemene vergadering van deze par tij, die in Utrecht werd gehouden. Ds. Zandt herinnerde eraan dat de S.G.P. dit jaar haar 40-jarig bestaan her denkt. Verschillende kleine partijen, die met haar. voor of na haar zijn opge richt, bestaan thans niet meer. Maar on danks de hevige bestrijding, meermalen gepaard gaande met verdachtmaking, leugen en laster, bestaat de S.G.P. nog. Zij staat op staatkundig terrein voor, en daarin onderscheidt zij zich van al de andere partijen, dat er onvoorwaar delijk naar de instellingen en rechten des Heeren geregeerd en geleefd zal worden. Uit het niet houden ervan spruit alle wee in heel het leven van ieder mens en elk volk voort. Ds. Zandt verklaarde zich tegen de regeringsbemoeienis en speciaal te gen het geven van subsidies aan dan sen en danskunst. Het staats absolutisme slaat het be drijfsleven in knellende boeien. Naar so cialisatische opvattingen gaat vadertj staat steeds meer het leven en de inkom sten van de burgers regelen. Ambtena rij en bureaucratie zijn een sta-in-de- weg voor de bloei van het bedrijfsleven Verder vroeg ds. Zandt aandacht voor de lege schatkist, voor de hoge staats uitgaven en de benauwende levensom standigheden van de zogenaamde verge ten groepen. Het heeft wel degelijk zin, ging ds. Zandt verder, dat de S.G.P haar stem laat horen, een principiële strijd. Uit dat oogpunt heeft zij zich Zij voert kerkelijk tegen de-coalitie van de prot- „0„. 0chr. partijen met Rome, waarbij Ro- De predikanten vinden dat de leiding me zoveel zijde heeft gesponnen, van de E.D.K. erop aanstuurt, van de Daarom verzet zij zich thans ook lutherse kerken „Unionskirchen" te ma- j tegen het samenzitten van anti-re- hervormden en lutheranen volutionaire en chr. historische mi nisters met socialisten en rooms-ka- tholieken in een rooms-rood kabinet, waardoor ons volk al evenzeer in niet geringe mate van de beginselen ken Reformatie is en wordt afgetrok- Na de openingsrede van ds. Zandt heeft de algemene vergadering van de Staatkundig Gereformeerde Partij, een aantal huishoudelijke zaken afgehan deld. De secretaris constateerde enige vooruitgang in het ledental. met veronachtzaming van hun belijdenis gaan samenwerken. Die belijdenis is hun daarvoor te dierbaar. En daarom zijn zij tegen eenheidsstreven en willen zij de E.K.D. niet alleen in naam maar ook in wezen vervangen dtoor een bond van protestantse kerken, die elk hun confessioneel karakter behouden. Bijna honderd kampweken voor de Geref. jeugd Het gereformeerd jeugdwerk heeft zijn uitvoerig zomerkampprogramma 1958 het land ingezonden. Men kan te kust en te keur gaan voor jongenskam pen en meisjeskampen <1216 jaar), voor meisjeskampen (1625 jaar) en voor gemengde kampen (1625 jaar) In Nederland zijn kampen op terreinen met tenten en centrale kamphuizen, er zijn zeilkampen bij de Friese meren, zee kampen in Wijk aan Zee. er is een bij belkamp op Terschelling, er zijn logeer- weken op „de Witte Hei". Het buitenland-programma is weer uitgebreid: meer dan twintig kampwe ken zijn geprojecteerd in bijzonder ge waardeerde streken in België. Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, in middel en hooggebergte. Een tiendaagse fiets- trektocht leidt via het middeleeuwse schoon van Belgische steden naar de moderne wereldtentoonstelling in Brus sel. In 1957 namen enkele duizenden jonge lui deel aan deze kampen. Inlichtingen worden graag verstrekt door het Gere formeerd Jeugdcentrum. Biltseweg 8. Post Huis ter Heide (U.). De bekende ds. W. C. Lamain, predi kant van de gereformeerde gemeente te Grand Rapids in de Amerikaanse staat Michigan, die de vorige zomer ons land bezocht, is tijdens een reis uitge gleden. Hij heeft zijn linkerschouder ge broken. Het proces tegen de bisschop van Prato In het geruchtmakende proces tegen de bisschop van Prato in Italië heeft de procureur van Mauro Bellandi een schade vergoeding van ongeveer-negen duizend gulden geëist. De bisschop had van de kansel een boodschap doen voorlezen, waarin hij Bellandi die nogal demonstratief een kerkelijk huwelijk geweigerd heeft aan te gaan, met termen van het canonieke recht „openlijke zondaar en overspeler" heeft genoemd. Bellandi acht dit smaad en meent bovendien moreel en in zijn zaken geschaad te zijn door pu bliciteit. die de bisschop aan het kerke lijk oordeel heeft doen geven. Bellandi burgerlijk getrouwd en voor de. wet dat een geldig huwelijk. Hij was ge doopt maar is thans ongelovig. 1 de penning- Blijkens het ve meester is de financiële toestand de organisatie beyredigend. De vergadering besloot met algemene stemmen tot het brengen van een enke le wijziging in het program van begin selen. Het voorstel om de algemene vergadering niet meer in februari maar in april of mei te houden, werd in verband met de verschillende bezwaren die daartegen waren ingebracht aange houden tot nadere beslissing. De aftredende leden van het hoofdbe stuur de heren ds. J. G. van Raven- swaay, christelijk-gereformeerd predi kant te Schevêningen, en J. Jansen te Rotterdam werden herkozen. In de va cature ontstaan door het overlijden van de heer J. de Kok te Middelburg, werd gekozen de heer J. Vermeulen van Al- blasserdam. Ds. H. G. Abma, Nederlands hervormd predikant te Monster sprak het slot woord. De vergadering werd door 377 afge vaardigden bezócht. BbROKPlIMGSWERk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Hedel: kand. J. A. de Waard te Rijsoord. Benoemd tot hulpprediker te Overlang- broek: A. C. van Wijngaarden, emeritus predikant te Veenendaal; te Schermer- horn: J. J. Homan te Meeden c.a., die binnenkort met emeritaat gaat. Beroepen te Oude- en Nijehorne: A. Donker te Dwingelo. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Barchem: kand. N. J. Goris te Apeldoorn. Tweetal te Helpman (Gr..): W. M. de Bakker te Maasdijk en L. Blijdorp te Iten. GEREF. KERKEN (ond. art. 31) TULPENRALLYE Tulpen- rallye voor automobilisten zijn vast gesteld. Een zondag, de 27ste april, is als ritdag in deze bekende Ne derlandse rallyë opgenomen. Het is, alsof de organisatoren on der het mompelen van „Het spijt De Tulpenrallye had voor ons bollenland een niet te onderschat ten goodwill tegenover het buiten land opgebouwd. Dat in deze mani festatie van onze aantrekkelijkheid als toeristen- en bollenland nu de definitief hun standpunt zonda? betro"tken wordt> kan deze propaganda vooral tegenover de hebben bepaald, want was bii piupagaiiua vuurai tegenover vonre rallye de zondae wel eens Brltse sportlie(hebbers (dfe de by een zgn. aanlooproute betrokken er werd dan de gelegenheid ge- uui opend, deze route zaterdags reeds te rijden en de zondag naar eigen voorkeur door te brengen dit Over het verstoren van de zon- keer is de gehele zondag ingescha- dagsrust in de steden en dorpen, keld in de zgn. gezamenlijke route, waardoor deze rallye-karavaan de waarvan geen kilometer door geen 27ste april zal trekken, willen we in deelnemer gemist mag worden. dit verband nog niet eens spreken. Het is niet alleen spijtig voor de Het is jammer, Jammer voor de sportieve automobilisten van pro- sport, en jammer voor onze propa- testants-christelijken huize, die deze ganda tegenover het buitenland, mooie rallye nu niet meer Jammer vooral wegens de misken- De regering wilde mogelijkheid, dat 1 leerplichtige kinderen landbouw- lof wordt verleend, uit de leerplicht- t schrappen. Zij heeft hiertoe een wetsontwerp Ingediend. In het ontwerp wordt verder voorgesteld de bepaling te schrappen, dat leerlingen, die bij het bereiken van de leeftijd van 14 Jaar het ide leerjaar van de lagere school niet hebben bereikt, vrij van leerplicht zijn. „Vrije Bakkerswillen zich aaneensluiten in Unie sociaal-economische redactie) die de aandacht hebben getrokken. In de eerste plaats was er de mededeling, dat de meelfabriek Holland te Amster dam is opgekocht door drie andere meelfabrieken en zal worden gesloten. De aankoop geschiedde door de meel fabriek Wessanen te Wormerveer, de meelfahriek De Sleutels te Leiden en de Meelfabrieken der Nederlandse Bak kerij, Meneba, te Rotterdam. Dit be richt werd onmiddellijk gevolgd door het nog aanhoudend gerucht, dat ook de meelfabriek De Korenschoof te Utrecht dit lot zal delen, niettegen staande pertinente ontkenningen van de zijde der directie. De aandelen van De Korenschoof liepen al 30 .punten uit. Weliswaar gaat .het hier om meel fabrieken, maar deze gesignaleerde concentratie van de meelfabrieken laat uiteraard de bakkerijwereld niet on beroerd. EEN DERDE ZAAK Een andere zaak, die nog recht streekser de bakkerijen betrof, was de broodoorlog in Amersfoort. De strijd die hier gevoerd werd tussen de Amersfoortse Broodfabriek en eer Butischotens bakkersbedrijf liep zo hoog, dat de broodprijzen zelfs mei tien cent werden verlaagd. De zelf standige middenstandsbakkers zagen deze strijd tussen beide grote bakkers met lede ogen aan, want het waren juist de kleine bakkers, die werden getroffen. Even werd gevoeld de macht van het grootbedrijf, wannee 1 het gaat om het bestaan van de zelf standige middenstandsbakker. Des te duidelijker werd dit gevoeld, toen de zogenaamde Efficiency club, een orga nisatie van een twintigtal broodbak kers uit het gehele land, zich finan cieel achter de Amersfoortse Brood fabriek plaatste. De strijd heeft ge lukkig geen landelijk karakter gekre gen. Door bemiddeling van de minister economische zaken is het conflict tenslotte onverwacht nog vrij snel bijgelegd. Een derde zaak, die thans in de bakkerijwereld bijzonder de aandacht trekt, is het initiatief, dat een Schie- damse directeur van een bakkerij- bedrijf heeft genomen om te komen OPMERKING BIJ DE KAPPER „Knip mijn haar nóg maar wat korterik heb dit spannende verhaal nog niet uitr (Zó boeiend is nu PANORAMA I) 31 „Moet het absoluut Kopenhagen zijn?" „Voor mijn part naar de Noordpool! De vrou wen merken eerst wat zij aan ons missen, wan neer we niet thuis zijn." „Zoveel over de geografie van het huwelijk!" zei de jonge man. ..Mag ik u uitnodigen onze maar al te begrijpelijke zorgen met Beaujolais te besproeien?" „Dat mag u," antwoordde Kiilz. „Proost, jon ge man!" „Proost, oude heer! riep Struve. „Wanneer de vrouwen er niet waren, zou er voor ons geen spanning bestaan. En wat zou het leven zijn zon der opwinding!" Over de straatweg, die van Rostock naar War- nemünde voerde, raasde een file van auto's. Het waren zes taxi's uit Rostock. In de eerste wagen die met zijn schijnwerpers de nachtelijke straat afscheen, zat een enkele passagier. Witgebaard en met een donkere bril Hij schoof de ruit op zij, die hem van de chauffeur scheidde. „Snel ler!" kommandeerde hij. „Niet iedereen heeft zo veel tijd als u!" „Als we tegen een boom rijden, zijn we ook niet gauwer in Warnemünde," merkte de chauf feur op. „Sneller!", beval de heer. „Geen tegenspraak! Ik vergoed u de boom!" Hij keek door het kleine achterruitje. De vijf andere auto's reden in een rij achter hem aan. In de tweede wagen zaten de heren Storm, Acht el en Karsten. En een vierde, die er als •en beroeps worstelaar uitzag. Groot en sterk als een stier. Met een nek als een boomstronk. Erich Kastner: Zij rookten en onderhielden zich zachtjes met elkaar. „Een misselijke gewoonte van de chef!" stel de Philipp Achtel vast. „Wanneer men mij door de nacht sleurt, wil ik ten minste weten waar heen en waarom!' Karsten zei: „Dat zal zijn reden wel hebben. Voor zijn plezier gooit hij het programma niet De worstelaar knikte log. „Ik heb het gevoel, dat we vannacht nog een kleine kloppartij zullen beleven." „Voor mijn part!" bromde mijnheer Achtel. „Maar ik ben een denkend mens en wil de sa menhang weten! Je bent ten slotte toch niet van de politie!" „Integendeel!" Storm lachte. „Waarom ik wie ook voor vervoer ongeschikt maak. laat mij koud," verklaarde de worstelaar. „Hoofdzaak is, dat ik mijn honorarium krijg!" „Proleet!" zei mijnheer Achtel. „Houd jij je wijsheid nu voor je!" riep Kars ten. „De chef weet wat hij wil. Of hij het jou aan de neus hangt of niet!" tot een Unie van Vrije Bakkers. Met deze directeur, de heer M. Vlug, had den wij een gesprek. In de loop van het gesprek bleek ons, dat de actie van de heer Vlug nauw verband houdt met een ontwikkeling in de bakkerij wereld, waarvan de twee hierboven aangegeven gebeurtenissen symptomen zijn. De heer Vlug heeft al zoveel sym pathiebetuigingen uit het gehele land ont vangen ook van bakkerspatroonsbon den, dat op zeer korte termijn een voorbereidend comi té zal worden inge steld om tot oprichting van de Unie van Vrije Bakkers, te kunnen komen. Er wordt echter geen bijzóndere haast aan de dag gelegd. Het is alleen de bedoeling voor de toekomst de zoge naamde vrije bakkers een sterke afhankelijke positie te kunnen garan deren. De verwachting is dat de Unie over omstreeks een half jaar opgericht zal kunnen worden. Het is de bedoeling alle Nederlandse bakkers en bakkerijen, die financieel zelfstandig staan te organiseren in deze Unie. Nederland telt ongeveer 10.000 van dergelijke bedrijven. De Unie zal dus stellingen betrekken tegenover de grote bakkersbedrijven, die financieel ten nauwste betrokken zijn bij bepaalde meelfabrieken, en daarmee neemt zij dus ook stelling tegenover deze meelfabrieken. Er zijn in Nederland een aantal grote bakkerij-filiaalbedrijven, waarir meelfabrieken inderdaad sterk finan cieel geïnteresseerd zijn. Dit aantal bakkerijen breidt zich nog steeds sterk uit. Zo is onlangs in Rotterdam nieuwe N.V. opgericht, waarin zestien bestaande bakkerijen zijn gebracht. Daartoe zal in de Spaanse Polder te Rotterdam een grote brood fabriek worden gebouwd. TWEE CONCENTRATIES Ziet men dus enerzijds een concen tratie van het aantal meelfabrieken, zeven particuliere meelfabrieken, pro duceren thans tezamen naar schatting 80% van de Nederlandse broodbloem, anderzijds is er ook een streven van de meelfabrikanten hun invloed in de bakkerij wereld uit te breiden. Juist de geschiedenis van de Amers foortse broodoorlog heeft sterk tot de verbeelding van de zelfstandige bak kers gesproken. Hierbij bleek immers duidelijk, dat een omvangrijk bakke rsbedrijf, dat bovendien beschikt over krachtige relaties elders in het land een macht vormt waartegenover de kleinere zelfstandige bakker machte loos staat. Zelfs een op zichzelf staand filiaalbedrijf kan zo door drastische prijsverlagingen in moeilijkheden den gebracht en gedwongen worden de strijd op te geven. Wanneer achter een dergelijke macht in de bakkerij wereld dan bovendien nog de meel fabriek staat, dan is een strijd hier- tevoren verloren. wellicht nooit mëer? kunnen ning van de zondag als geestelijke meerijden, het is ook spijtig voor waarde in ons leven. VOOR BELANGRIJKE KEUS pjET ls vandaag een belangrijke wind zijnde Soedanese kabinet U dag voor de bevolking van Soe- onderhandelen, maar wenste dan. Voor het eerst sedert het wachten op de vorming van een werven van onafhankelijkheid (op nieuw kabinet. 1 januari 1956) gaat zij naar de Hiermede heeft Nasser bewust ge- stembus om een nieuw parlement tracht de verkiezingsuitslag in Soe- te kiezen. dan te beïnvloeden. Hij heeft dui- Voor westerse begrippen gaat het delijk laten blijken, dat hij hoopt bij de verkiezingen van vandaag op een resultaat, dat de vorming van een unie tussen Egypte en Soedan mogelijk maakt. Zulks zou slecht! mogelijk zijn, als de Nationale Unie. partij, die nauwe banden met Egyp- grote wat eigenaardig toe. Dat komt, om dat het Soedanese volk nog voor een groot deel uit analfabeten bestaat en er dus niet de gebruikelijke pro cedure kan worden gevolgd. Er te heeft voorgestaan, wordt gebruik gemaakt van symbo- overwinning behaalt e te geyen, op welke par- absolute meerderheid in het parle- men kan hoe onwezenlijk zij ook 31 zetels in het parlement en of- mag aandoen niettemin een hulp- schoon zij de grootste partij is, be middel zijn om de bevolking van schikt zij nog niet 1 het land, dat nog onlangs door zijn gedeelte van Egyptische buren in grote moeilijk- mentszetels. heid werd gebracht, in de gelegfe'n- verandering komen, ook al omdtl heid te stellen, op democratische het nieuwe parlement uit 153 af- Waarmee nog niet gezegd is, dat de zersvolk zich heeft laten beïnvloe- gaan, ook beseffen, wat de inzet van de federatie tussen Jordanië en de verkiezingsstrijd is: nl. al of niet aansluiting van Soedan bij Egypte. Irak grote indruk hebben gemaakt op de Soedanezen. Het is vanzelfsprekend ook moge- staande uit vertegenwoordigers van op de gezindheid van de Soedanesi liberalen (15 zetels) onder invloedrijke positie druk gezet. Mede tengevolge van Het is kenmerkend voor de huidigi het feit, dat de Egyptische eisen situatie, dat zij de steun geniet val uit het omstreden grensgebied te- in 1881 de grote opstand van de Sof De reis van prinses Beatrix Prinses Beatrix is thans op weg naar Coronie, de negerkolonie aan de kust, na een triomphaal bezoek aan de provincie Nickerie te heb ben gebracht. De Prinses heeft de bevolking van Nickerie gisteren in verrukking gebracht door haar informele optreden dat in sterk contrast was met de protocolaire sfeer in Paramaribo. Zij nam zelfs een duik in het pas geopende zwembad tijdens haar bezoek aan Nieuw Nickerie en dit werd door de bevolking bijzonder gewaar deerd. „Aan zo'n rode neus moet men helemaal niets hangen," zei Storm. In de Kurzaal te Warnemünde ging het lustig De kurgasten waren in allerlei costuums schenen. Velen kwamen op zijn Spaans. Anderen als matrozen. Weer anderen in 't klassiek. Ook edellieden uit de Rococotijd zag men ei Over de electrische schijnwerpers was donker zijdepapier gespannen. Er vlogen serpentines uit de talrijke hoeken, loges en nissen- Naar het uiterlijk te oordelen was het 'lokaal door een zeer romantische architect gebouwd. Overal we melde het van kleine trappen, intieme hoekjes en sierlijke zuilen. Men zou er verstoppertje kunnen spelen. De kapel speelde met veel temperament. En of schoon Irene Trübner een tafeltje had uitgezocht dat ver van het orkest verwijderd was, vocht slager Külz reeds met de slaap nadat hij nau welijks had plaats genomen. De jonge mensen zaten lachend naast hem en waren vastbesloten zijn slaap te behoeden. „Ik heb jullie gewaarschuwd," zei de oude man. „Ik weet waarachtig niet, waardoor het komt. Maar wanneer ik muziek hoor, is het met me gedaan!" „Ik geloof helemaal niet, dat gemis aan be grip van muziek de oorzaak is!" merkte Struve hoffelijk op. „Het is eerder mijn overtuiging, dat u van louter muzikaliteit moe wordt." „Klopt!" meende Külz verheugd. „Zo is het!" Des te luider de muzikaliteit is, des te vermoei der ik word!" Rudi Struve meende: „Dit lokaal schijnt door een gothieker van de twintigste eeuw gebouwd te zijn." (Wordt vervolgd) geen organisatie zijn OOK EEN MACHT Het gaat er de heer Vlug in Schie dam nu om er voor te waken, dat de 10.000 zelfstandige bakkers, die Ne derland nog telt. in de toekomst in staat zullen zijn hun zelfstandige po sitie te bewaren. Hij wil deze bakkers zich doen aaneen sluiten in een Unie n Vrije Bakkers. Want hoewel dan ven particuliere meelfabrieken Vo van de meelafzet aan de bakkers handen hebben, wordt ook 80% van het Nederlandse brood nog altijd ge bakken door vrije zelfstandige bak kers. De heer Vlug meent dat in deze positie var, de vrije bakkers ook een macht schuilt, tenminste wanneer zij zich aaneensluiten. Zeer beslist wil de heer Vlug in een Unie van Vrije Bakkers geen strijd organisatie zien. De bedoeling is op vriendschappelijke voet samen te wer ken met de grotere concentraties in de bakkerijwereld. Door middel van Unie zal men tot een betere sta bilisatie komen, tot een beter begrip de werkelijke situatie jarig jongetje begon wanhopig te hui len nadat hij prinses Beatrix bloemen had aangeboden. Hij wilde de bloemen terughebben. De prinses boog zich over hem heen sprak even met het kind en wist weldra weer een lach te voorschijn te toveren, zonder dat zij de bloemen behoefde prijs te geven. Toen de Prinses Poiders bezocht bood een Hindoe haar gouden armbanden aan. De meerderheid van de boeren daar bestaat uit Hindoes. Indianen uit boven Corentyne boden haar miniatuur pijlen en bogen aan alsmede hang matten. De Prinses opende een nieuwe weg te Poiders, die met Nederlandse hulp ge bouwd was. Een grote menigte keek toe toen een bejaarde Hindoese vrouw de Prinses zegende met heilig vuur en Hindoe-meisjes slingers om haar hals legden. Weer ergens anders greep een oude Cre oolse vrouw de hand van de prinses en begon een zegen te zingen. De me nigte luisterde eerbiedig toe en juichte toen zij ophield. VOORDEEL CONSUMENT In het bewaren van de zelfstandig heid van de Nederlandse bakker schuilt naar de mening van de heer Vlug ook nog een groot voordeel voor de Nederlandse consument. De brood prijs zal dan immers niet gedicteerd kunnen worden door een kartel van meelfabrikanten, de concurrentie zal intact blijven. Speciaal met het oog op de Euromarkt zal de Import en verwerking van goedkopere bloem uit Duitsland, Frankrijk of België moge lijk blijven. De heer Vlug zou zijn Unie dan ook het liefst willen typeren als een „bijzondere vrijwillige land storm". Een landstorm in het belang van het volk, maar die waarschijnlijk nooit in actie zal behoeven te komen. u J. r, t0\,.~ Juist het bestaan van de Unie als een m^t teeraover «en andere macht, de I zal de strijd voorkomen. De bedrijfsleider van de Surinaamse Bauxiet Maatschappij, de heer J. D. S. Guillonard, toonde aan H.K.H. Prinses Beatrix een maquette wan het uit te voeren bauxietplan. Aan het begin van het bezoek van d( Prinses aan Suriname was er van vei scheidene kanten kritiek uitgeoefend omdat de Prinses niet in de gele#"" heid werd gesteld in Paramaribo contact met de bevolking te tred zelfs niet op de gala-receptie die daar gehouden werd. Nu in de provincie echter neemt de be volking zelf het initiatief over dr" eenvoudigweg naar de Prinses toe gaan en met haar te gaan praten alle regels van het protocol te ver geten. De nacht bracht prinses Beatrix met haar gevolg door op de jachten Oranje. Oranje Nassau en Beatrix. Te vluj kwam er ook thans weer een einde deze waarlijk avontuurlijke en roman tische tocht. Het was een bijzonder aardig gezicht al deze bootjes 's nachts met hun lichtjes door de vaak vrij nauwe rivieren te zien glijden. Ook deze tocht zal ongetwijfeld steeds de meest plezierige herinnering bij de Prinses oproepen. Vandaag was er weer een druk programma, dat ge opend werd met een bezoek aan Coro nie waar nieuwe polders zijn aange legd en de cocospalmen bij duizenden groeien. Dit district wordt hoofdzake lijk bewoond door de Creoolse bevol kingsgroep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2