CHRISTELIJK De verdwenen miniatuur I Lof in Eerste Kamer voo minister Klompé Art. X - consensus of compromis ~1 Het v.g.l.o. is nog veel te weinig: bekend kou gevat Kanttekening Weer kritiek van socialisten Gnpa: HOUTEN STOPSEL van Geta Bever L//ktlHieS snel met 2 De Wilde-Buskes DE gereformeerden zijn, wan neer het aankomt op even tuele hereniging met de her vormden, een probleem. Wat meer zegt: de gereformeerde vorm pan het christelijk geloof, zoals die zich toont in de Gereformeerde Kerken en in de Gereformeerde Bond, de rechtse groep in de Hervormde Kerk, is voor de hele oecumene een probleem. Dit zegt de vrijzinnige predi kant dr. A de Wilde in de discussie die hij met de recht zinnige dr. J J. Buskes voerde in „Woord en Dienst", veertien daags orgaan voor het hervormd kerkewerk. Fundamentalisme HET GESPREK tussen vrijzinni gen en rechtzinnigen is de laatste eeuw belangrijk verbeterd. Tussen orthodoxen en oud-moder nen van de vorige eeuw was ge sprek nauwelijks of niet mogelijk. Sindsdien hebben beide zich ge heroriënteerd. Aan beide zijden ontstond een exegetisch-theolo- gisch dieper verstaan van de Bij bel. De rechtzinnigen tonen groter openheid voor het verwerken van resultaten van wetenschappen (Karl Barth was op dit gebied niet zonder invloed); de vrijzinnigen hebben een groter reserve ge kweekt ten opzichte van de weten schappelijke cultuur van de eigen tijd. die trouwens ook kritisch te genover zichzelf werd. Ter informatie zij gezegd, dat de theologie van dr. De Wilde niet typerend is voor de Zwingli-groep van radicaal links-vrijzinnigen met wie het gesprek voor rechtzinnigen bijzonder moeilijk is. Zijn theolo gie is ook niet typerend voor de rechts-vrijzinnigen en zelfs niet voor de brede middengroep van vrijzinnigen die veel minder „radi caal" zijn dan dr. De Wilde. Ds. Buskes vertegenwoordigt een in verhouding veel grotere groep van rechtzinnigen. Drieëenheid onbijbels DS. DE WILDE laat zich op ge noemde kritische wijze uit over de gereformeerden in ant woord op de stelling van ds. Bus kes dat de vrijzinnigen een pro bleem zijn voor de gereformeer den. Ds. De Wilde noemt de ratio nalistische bijbelopvatting in de gereformeerde groepen een ijzeren pantser waarin het Evangelie is opgesloten en waarmee de chris telijke kerk zal moeten breken. Dit fundamentalisme acht ds. Buskes eveneens onaanvaardbaar. Ds. Buskes stelt dat artikel X van de kerkorde, die een belijden de kerk wil, is tot stand gekomen met de medewerking van de vrij zinnigen. Hoe is het dan mogelijk, dat diezelfde vrijzinnigen zich soli dair verklaren met bijv. ds. Van Wijnen, die dit artikel juist wil laten verdwenen, zo vraagt ds. Buskes. Dit artikel mag zijns inziens niet gereduceerd worden tot een com promis. zoals ds. De Wilde het noemt. Gebeurt dit toch dan halen we een streep door alles wat ons bij het opstellen van de kerkorde ten aanzien van de kerk voor ogen stond. Ds. Buskes noemt het artikel een consensus (overeenstemming), en niet een compromis, dat vrijzin nigen noch rechtzinnigen bevredig de. Het blijkt zo zegt de Amster damse predikant, dat we het hier over niet meer eens zijn in tegen stelling tot in de jaren tussen 1945 en 1948; we zijn dus weer uit el kaar gegroeid. waarderen, dat in artikel X de gestalte van een belijdende kerk niet van een belijdeniskerk enigermate wordt geschetst. Ook waardeert hij het feit, dat men de band met het objectieve niet me- chanisch-rationalistisch heeft ge maakt. maar spreekt van dankbare gehoorzaamheid en van gemeen schap en niet: overeenstemming met de belijdenis der vaderen. Toch blijven de vrijzinnigen zich het recht voorbehouden om voor stellen tot wijziging in te dienen. Want de onbijbelse term „drie- enige God" lijkt zijns inziens op terugkeer tot een vroegere tijd en roept het hele dogmatische appa raat op waarmee de Griekse vade ren de evangelische waarheid heb ben gepantserd. Wel belijdt ds. De Wilde, dat het christelijk geloof is: het geloof in God de Vader, die zichzelf open baart door Zijn Woord, dat in Jezus Jezus persoon is geworden en door de Geest die ons in de waarheid en tot de volle waarheid leidt. Ds De Wilde noemt de sfeer Karl Barth. Ds. Buskes acht deze term onjuist, wanneer het er om gaat de fouten van de 19de eeuw te herstellen. Ook, zo zegt ds. Bus kes. zullen wij om actueel te belij den wel degelijk van het buiten bijbels begrippenmateriaal gebruik moeten maken. De Grieken hebben de evangelische waarheid niet alleen ompantserd. maar in dat Eantser er ook het wezenlijke van ewaard. Men moet het harnas niet opruimen als men niet in staat is het leven van de mens op betere wijze te beschermen. De christen heid heeft het dogma der drie- eenheid uitgesproken om de be lijdenis van Christus zuiver te houden. Ds. Buskes heeft geen bezwaar tegen het aanbrengen van wijzi gingen in artikel X mits daardoor niet het drieëenheidskarkter wordt aangetast. DE VOLKSKERKGEDACHTE die er van uitgaat dat de kerk grote verscheidenheid van protestants denken en voelen moet opnemen, zoals ds. Van Wijnen wil, is volgens ds. Buskes typisch 19de-eeuws. De volkskerk zou zijns inziens ont aarden in het tegendeel van een belijdende kerk; de kerkorde sluit deze volkskerkgedachte zyns ins- ziens zeer bepaald uit. Volgens ds. Buskes verdoezelt ds. De Wilde de tegenstellingen wan- hij zegt dat ds. Van Wijnen inhoud voor Van Wijnen christelijke levenshouding ten op zichte van elkaar. En dus is de kerk slechts draagster van mense lijke overtuiging. G. J. van Schouwenburg ter aarde besteld Hij ivas een pelgrim midden in de wereld (Van een onzer verslaggevers) Op de begraafplaats Nieuw Eijken- duynen in Den Haag is gistermiddag onder zeer grote belangstelling vooral uit hervormde kerkelijke kring het stoffelijk overschot van de dezer da gen plotseling overleden directeur van het persbureau van de Neder lands Hervormde Kerk, de heer N. G. J. van Schouwenburg ter aarde besteld. In de aula werd de rouwdienst ge leid door de wijkpredikant van de overledene, dr P. J. Roscam Abbing, die sprak naar aanleiding van de versregels uit Psalm 84 Welzalig zij, die in Uw huis wonen. Zij loven u gestadig." de Waarheen na de lagere school? (Van medewerker) Over enkele maanden is het weer zover; dan hebben de kinderen van vele ouders de lagere school doorlopen en komen de ouders voor de vraag te staan, wat de mogelijkheden na die school zijn. In enkele artikelen willen wij die mogelijkheden èn de moeilijkheden doen zien. De lagere school is niet meer de inrichting, waar de leerlingen eindonderwijs ont vangen. Zij is veel meer basisonderwijs, van waar uit verschillende mogelijkheden zich voordoen. Behalve algemeen vormend onderwijs wordt bij het v.g.l.o. vooral gelegenheid geboden om zich te bekwamen voor het latere leven. Voor meisjes bij voorbeeld koken en naaldvakken. Een goed inge richte v.g.l.o.-school kan in dit opzicht de toets der vergelijking met de primaire opleiding van de industrieschool met glans doorstaan. Voor de jongens wordt de nadruk gelegd op praktisch onder wijs en handvaardigheid als voorbereiding voor ambachtsschool en het latere leven. Benoemd tot onderwijzeres aan de school met de Bijbel te Kraggenburg N.O.P.: mejuffrouw G. van der Beek te Oldebroek; aan de Aeneas Mackaay- school te Haarlem: mejuffrouw J. E. Vreugdenhil en mejuffrouw E. van der Bijl, beiden te Haarlem (tijd.). ,,Naar welke school van voortgezet onderwijs zult u uw kinderen straks zenden." Deze vraag hebben wij verschillende ouders voorgelegd, meesten antwoordden: ,,Dat overleggen we met het hoofd van de lagere school. Die Is deskundig en hij ls onze ver trouwensman. Maar welke mogelijkhe den er zijn, dat weten we niet precies.'' Aan hoofden en directeuren en direc trices van enkele scholen voor voortge zet onderwijs namelijk het v.g.l.o., de industrie- en huishoudschool, de lagere technische school, het ulo, de middelbare meisjesschool en het lyceum hebben wij enkele door ouders opge stelde vragen voorgelegd. Zy zyn daar allen graag op ingegaan. Verkeerd begonnen Zo vroegen wij de heer B. Koekkoek, als hoofd van een v.g.l.o.-school (voort gezet gewoon lager onderwijs) deskun dig op dit terrein: „Kimt u iets vertel len over de ontwikkeling van het v.g.l.o. en weten heel veel ouders daar iets van?'' Het v.g.l.o., aldus de heer Koekkoek, is een schooltype, dat ontstaan is tijdens de bezetting en dat nog te weinig van onderaf gegroeid is. Elk schooltype, dat van bovenaf wordt opgelegd en dus verkeerd wordt aangepakt, mist steun en sympathie van ouders en van leer krachten. Dat is jammer voor het v.g.l.o., hoewel een kentering intreedt. De plannen van de regering om de zès- klassige school regel te maken en dan verder één school op een dorp of in een stadwijk toe te staan om een v.g.l.o.- afdeling te vormen, zijn een stap in de goede richting. Restantje ,,Dlt is dus Iets anders dan een zgn. zevende en achtste klas?" Inderdaad. In zo'n klas wordt wat herhalingsonderwys gegeven aan een restantje van kinderen, die niet goed meekonden o'f vanwege de leerplichtwet op school moesten blijven, maar de dag zegenen als ze eraf kunnen. De goede leerlingen zijn verdwenen naar de h.b.s., ulo, technische school of huishoud school. Het resultaat is, dat bij de ouders voor dit soort onderwijs geen belangstelling bestaat. Daarvan onder vindt het goede v.g.l.o. de gevolgen. „Wat verstaat u dan onder goed v.g.l.o.?" Team „Is v.g.l.o. dus niet alleen eind onderwijs? Gedeeltelijk wel, ten dele niet. Een leerling bij voorbeeld, die geestelijk nog niet rijp is voor ulo of mo. zal door een jaar v.g.l.o. een verfrissend bad kunnen krijgen. Voor meisjes die naar winkel of kantoor willen bestaat hier prachtige gelegenheid om zich voor te bereiden. Ze krijgen Engels, boek houden, typen, warenkennis, verkoop- „Ziet u bijv. het v.g.l.o. verbonden met het lager onderwijs?". Zonder enige twijfel. Maar geconcen treerd. Dat wil zeggen: in een bepaald gebied met verschillende lagere scholen ik aan één daarvan een v.g.l.o.-af deling verbonden willen" zien. Het per soneel moet worden gerecruteerd uit de lagere school en goed personeel is een eerste vereiste. Het hoofd kan de meest geschikte' man of vrouw uit de l.o.-afdeling bevorderen en zo een goed iam samenstellen. Uatuurlijk heeft de heer Koekkoek ensen voor het v.g.l.o. In de eerste plaats zal het gelijkgesteld worden met de primaire opleiding der industrieschool. Daarbij moet er een diploma worden uitgereikt, zoals hier en daar geschiedt. Dat diploma moet echter niet alleen meedelen, dat de leerlingen twee of drie jaar het onderwijs hebben, gevolgd. Het zal ook moeten berusten op bepaalde proefwerken en opdrachten, die zelf standig zijn uitgewerkt. Zo krijgt het v.gj.o. als maatschappijschool zin en betekenis en zal het een juiste plaats vinden temidden van andere schooltypen. het alsof hijzelf ons vanuit dit woord wil troosten. Psalm 84 is een pelgrims psalm en zo zijn wij allen pelgrims die telkens weer moeten loslaten en afscheid nemen. Wij moeten ons echter uit het woord laten gezeggen dat het mogelijk is van kracht tot kracht steeds verder Wij leven heen naar het eigenlijke lo ven van God. De pelgrims zingen, hoe wel zij nog niet thuisgekomen zijn. De heer Van Schouwenburg wist zelf een pelgrim te zijn, die nog midden in de wereld was. Hij liet zich niet opsluiten in een hokje of richting, maar was rus teloos op tal van gebieden een getuige van zijn Heer in woord en veel geschrif- Namens de familie sprak de schoon zoon van de thans overledene, de Leidse hoogleraar, prof. dr. T. Jansma, die er op wees, dat zijn schoonvader een dood te beurt is gevallen die bij zijn leven hoort. Beide waren overrompelend. Hij was een theoloog van professie maar een predikant van singuliere gaven en een pastor bij dè gratie Gods. Zijn werk, de kerk en het gezin, hadden de liefde van zijn hart. Zijn oogst is thans gebor gen. Onze oogst aan herinneringen staat nog te velde. Aan de groeve sprak dr. Roscam Ab bing de begrafenisliturgie uit. Onder de zeer vele aanwezigen waren ds. J. W. Ruitenberg, perspredikant der Ned. Herv. Kerk, ds. F. H. Landsman, tweede se cretaris der Herv. Synode, ds. W. A. Zeydner, predikant in algemene dienst, dr. W. J. de Wilde, praeses van de cen trale kerkeraad van de Haagse Herv. gemeente, tal van Haagse Dredikanten en die uit de omliggende plaatsen, als mede tal van vertegenwoordigers van verschillende kerkelijke organisa ties en instellingen. Ten slotte gaven ook tal van vertegenwoordigers uit de Ne derlandse nerswereld van hun belang stelling blijk. Vrijspraak inzake overtreding processieverbod De drie rooms-katholieke geestelij ken. die indertijd zijn verbaliseerd we gens overtreding van het processiever bod in Geertruidenberg, en die 21 fe bruari jl. terecht stonden voor de Bre dase rechtbank zijn van het hun ten las te gelegde door de Bredase rechtbank vrijgesproken. Het waren kapelaan A. C. van L. uit Made en de paters A. P. de R. en C. H. uit Teteringen. Voor op stelde de rechtbank, dat de Grond wet van 1848 niet doelt op bepaalde godsdienstige plechtigheid, doch op godsdienstige plechtigheden in de ruinv ste zin mits gehouden buiten gebou wen en besloten plaatsen. De officier van justitie, aldus de rechtbank, heeft niet kunnen aantonen, dat openbare godsdienstoefeningen buiten gebouwen en besloten plaatsen te Geertruidenberg in 1848 niet gebruikelijk zijn geweest. Het tegendeel achtte de rechtbank echter ook niet bewezen. 33 pet. Amerikaanse r.k. trouwt gemengd Uit een sociologisch onderzoek in zes grote Amerikaanse steden is gebleken, dat gemengde huwelijken de meeste echtscheidingen en de grootste geloofs afval opleveren. Het verschil in geloof veroorzaakt viermaal zoveel echtschei dingen in de Ver. Staten als huwelijken, waarin beide partners van hetzelfde ge loof zijn. De kinderen uit de gemengde huwelijken blyken twee- tot driemaal zo veel kans te lopen op verlies van hun geloof als kinderen uit niet gemengde huwelijken. Het onderzoek naar de situatie in de gemengde huwelijken bestrijkt een tijd vak van twee jaar. De studie van beide sociologen heeft verder uitgewezen, dat 33 pet. van de Amerikaanse rooms- katholieken een gemengd huwelijk aan gaat, 40 pet. van hen trouwt niet voor de R.K. Kerk, terwijl nog eens 20 pet. in latere jaren de geloofspractijk vaar wel zegt. Woudschotenconferentie van 10 tot 12 juli De jaarlijkse Woudschotenconferentie van gereformeerden zal dit jaar gehouden worden van 1012 juli. Het onderwerp van deze conferentie zal zijn: „Het Ko ninkrijk Gods". Prof. dr. J T. Bakker zal spreken „De verwachting van het Koninkrijk Gods" (bijbelse visie) en prof. mr. W. F. de Gaay Fortman zal inleiden: „De wereld heden en deze verwachting". öhROKPIM.SWKKK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK BEROEPINGSWERK Beroepen te Ameide en Tienhoven (toez.): kand. J. Jongerden te Huizen (N.H.). Aangenomen het beroep van de pro vinciale kerkvergadering van Zuid-Hol land (Waddinxveen; overgangsbepaling 233 a-h): E. H. Kalkman te Voorhout; naar Oudemirdum (toez.): E. Chr. Poep- jes te Oudemirdum. Beroepbaarstelling: G. C. Vijzelaar, G. Noodstraat31, Utrecht. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Nieuw-Beijerland: A. Verhagen te Gouda. BAPTISTENGEMEENTEN Aangenomen naar Utrecht (pred. voor bijzondere diensten; rector predikanten opleiding): J. Reilingh te Bilthoven. Congres oranjeverenigingen De federatie van oranjeverenigingen in Nederland houdt op 4 en 5 juni in Dordrecht haar jaarlijkse congres. Het gemeentebestuur van Dordrecht zal de congressisten ontvangen en de commis saris der koningin in de provincie Zuid- Holland, mr. J. Klaasesz, zal hen toe spreken. Het congres zal zich bezig hou den met tal van problemen betrekking hebbend onder meer op de viering van de nationale feestdagen. Benoemd tot onderwijzer aan de chr. nat. ulo te Wormerveer: P. Datema te Ierseke; aan de Julianaschool voor geref. u.l.o.. Maastunnelplein, Rotter dam: R. G. Kooiman te Rotterdam; aan de Da Costaschool te Soestdijk: G. Dik kers te Assen en J. Moll te Groenekan; aan de herv. school te Stroe: A. Schans te Baarn; aan de Oranjesehool te'Rijs- (tijd.): Jac. de Vries te Nij verdal; de Oranjesehool voor ulo te Velp- G. Ruijs te 's Harde Advertenties in verschillende kranten van Wuppertal ln het Roergebied heb ben sterk de aandacht getrokken. Ze waren geplaatst door groepen jonge protestanten. In de advertenties werd geprotesteerd tegen de toenemende verheerlijking van geslachtelijke zon den en tegen het belachelijk maken van christelijke deugden als huwe lijkstrouw en eerlijkheid. straks hebt U griep "AKKERTJES" helpen direct MISBRUIK VAN EEN BEGRIP UAD de Nederlandse onderzeeboot- voorbijschiet: Erkend wordt, dat jager Drenthe het recht, het door internationale praktijken ten - Indonesië in beslag genomen K.P.M.- schip Kasimbar aan te houden en vervolgens op te brengen naar Ma- zien van de afgrenzing van territoriale wateren niet gelijk a de commissie overweegt, dat uokwari op Nieuw-Guinea, of han- internationale we» Volgens de opvatting van de Indo- de juiste breedte van de territorü nesische regering te Djakarta bevon- strook door een internationale i den de Kasimbar en de Drenthe zich ferentie vastgesteld moet worden] in de Indonesische territoriale wate- In haar commentaar zegt de i ren, toen het incident zich afspeelde, en had de Nederlandse oorlogsbo dem dus geen recht tot aanhouding missie, dat zij zich duidelijk klaard heeft tegen de uitbreidij de territoriale wateren tot i het onder de Nederlandse vlag breedte, die het principe van j en op een Nederlandse zeebrief va- open zee bedreigt. Maar desondt rende schip, maar maakte deze zich blijven vele landen hun aanspra schuldig aan schending van de Indo- herhalen en willen zij dit princl nesische territoriale wateren. slechts in acht nemen, a! Nederland verwerpt deze lezing en nationale belangen er doet dit terecht, omdat de aanhouding worden geschaad. Indonesië in volle zee geschiedde en er volgens n aanspraken te kunnen i het internationale recht geen sprake uit veiligheidsoverwegingen. A» kan zijn van territoriaal gebied. Het landen zoals Peru en Chili 1 donesische archipel eenzijdig heeft Er schijnt geen einde te komen t geannexeerd betekent nog niet, dat zij nu ook automatisch als tot het gebied van Didonesië behorend wor den beschouwd. Niet alleen Nederland, maar ook grote mogendheden als de Ver. Sta ten, Engeland en Frankrijk hebben de aanspraken van de regering te Djakarta van de hand gewezen, daar bij wijzend op de bestaande interna tionale overeenkomsten betreffende de vrijheid van de open zee. Enkele dagen geleden is te Genève een conferentie begonnen, waaraan ook door Indone sië wordt deelgenomen. Vertegen woordigers van alle leden van de Verenigde Naties zullen vele weken lang gelegenheid hebben, overeen komsten op te stellen op basis van een ontwerp van 73 artikelen over het zeerecht. Dit ontwerp is het resultaat van een stud'e van acht jaar dbor de Com missie voor internationaal recht, die in Genève heeft vergaderd de voortdurende uitholling van vrijheid van de zeeën, die gesel in naam van de souvereiniteit. schien is deze vrijheid een m; zo schrijft de Manchester Guai die er aan herinnert, dat Engel als dè wereldzeemacht gedui driehonderd jaren voor het staan ervan heeft gezorgd. Niettemin behoort deze vrijheid worden verdedigd, omdat de som reiniteit over een strook zee geli aan de vuurafstand van een kan op zichzelf al ouderwets aandoet dit onderwerp ,le„ tljd van met Pakrtten wapende onderzeeërs. De aanspraken van Indonesië zulli r. in Genève dan ook weinig gehoj ^'e vinden. Slechts de Sowjetunie e haar saxnieten en enkele Aziatisci en Afrikaanse landen zullen dt| steunen en dan nog alleen uit pos tieke overwegingen. Deze steun v echter niet voldoende zijn om int» nationale erkenning te verkrijg! ac In afwachting van een beslissing i de Geneefse conferentie zal Ne< staat uit &edelege«rd«n vat. vijftien ,and b|,jyen landen, waaronder Enge and, de internationale over.., - Verenigde Staten, Frankrijk en de komton wijst de conlertnUe Sowjetunie. Indonesische aanspraken van De kwestie der territoriale wateren hand en tracht de regering heeft de meeste moeilijkheden op- Djakarta desondanks haar zin d«L geleverd. Ten slotte is de commissie te drijven, ook dan mag Nederlai De Eerste Kamer heeft gisteren tijdens het debat over de begroting, van maatschappelijk werk uiting gegeven aan haar medeleven met de landge noten, die het slachtoffer zijn geworden van de anti-Nederlandse hetze van de Indonesische regering. Tevens gaf zij blijk van waardering voor de wijze, waarop minister Klompé en haar medewerkers het Tepatriëringsprobleem aanpakken. Vele woorden van lof werden ook gesproken aan het adres van H. M. de Koningin, die de laatste weken meer dan eens getoond heeft hoezeer zij met het lot van de repatrianten is begaan. Op de schuldvraag gingen de meeste sprekers niet diep in. Een uitzondering hierop vormden echter de communistische afgevaardigde mevr. Van Ommeren-Averink en de woordvoerster van de P. v. d. A., mej. Tjeenk Willink (soc.J. De laatste betoogde, dat de schuld van de huidige repatriëringscatastrofe niet alleen bij Indonesië, maar ook bij Nederland ligt. „Wij hebben", aldus mej. Tjeenk Willink, „niet de wijsheid en toekomstvisie kunnen opbrengen, die nodig waren om op constructieve wijze Indonesië te begeleiden op zijn moeizame ontdekkingstocht naar eigen zelfstandigheid en verantwoordelijk heid." Mej. Tjeenk Willink zei te spreken namens haar hele fractie. 'rtentie 30 Ze lachten en waren vrolijk. Tot ze merkten, dat ze in een mierenhoop za ten. Het was donker, toen ze in Warnemünde aan kwamen Ze gingen de pier nog op en leunden lang tegen de stenen borstwering, die land en zee streng van elkaar scheidt. Het is jammer, dat dit schouwspel voor ieder een toegankelijk is. Velen zijn het niet waard. Toen de drie op de terugweg voorbij de vuur toren kwamen, ontmoetten zij een man, die mijn heer Struve bekend voorkwam. Hij wist niet precies waar hij de kerel moest thuisbrengen en zweeg er over tegen zijn metgezellen. Op een aanplakboord las juffrouw Trübner, dat er vanavond in het hotel feest zou zyn. „Hier gaan we naar toe!" besloot juffrouw Trübner. „Liever niet," raadde Papa Külz. „Het lijkt mij het beste, dat wij ons tot morgen zo onzicht baar mogelijk maken!" Rudi Struve viel hem bij. Juffrouw Trübner ging hier hevig tegen te keer en noemde de beide mannen spelbre kers. ,,U bent een klein kind," zei Külz. ,,We zulen gezellig gaan eten, een glaasje wijn drinken en onder de wol gaan. Morgenvroeg moeten we tij dig op." Hij had niets te wülen. Ten slotte dreigde zij moederziel alleen te gaan. Dat zou dan haar schuld niet zijnl „Verschrikkelijk, verschrikkelijk," zei Külz. ,,Zo gauw ik muziek hoor, komt het er name lijk van dat ik in slaap val. Bovendien ben ik «o onmuzikaal als een nijlpaard." Erich Kastner: Maar wat konden de mannen doen? Zij gaven natuurlijk toe. Toen zij in Hotel Beringer waren aangekomen, scheidden zij voor korte tijd. Daarna dineerden zij gezamenlijk. „We hebben helemaal vergeten," merkte Ru di Struve op, „naar de afloop van het telefoon gesprek te vragen, dat u met uw echtgenote hebt gevoerd." Papa Külz wist eerst niet waar de ander het over had. „Aha!" riep hij eindelijk. „Zodra ie mand van mijn Emüie zegt, dat zij mijn echt genote is, wordt zij me helemaal vreemd. Waar om zegt u maar niet direct: gemalin? Emilie is mijn vrouw! Al het andere is maar overdreven." „Heeft ze erg gescholden?" vroeg juffrouw Trübner. „Was het erg?" „Dat is het nu juist," meende Külz. „Ik kan het nog altijd niet geloven. Emüie heeft hele maal niet gescholden De eerste maal sedert on ze trouwdag!" „Wat heeft ze dan gedaan?" Papa Külz werd verlegen en dronk een slok voor hij zich hierover nader uitliet. „Gehuüd heeft ze!" zei hij toen. „Ze heeft voor de eer ste maal gehuild." ,,Van vreugde?" vroeg Struve. De oude man knikte. „Angstig, nietwaar? Maar ze heeft waarachtig gehuild. Als een kind. Ze bracht er geen woord uit." „Daar heb je het!" verklaarde mijnheer Stru ve. „Wanneer u twintig jaar geleden voor de eer ste maal was weggelopen, dan zou uw echtgeno te neem me niet kwalijk! uw vrouw, reeds toen van vreugde hebben gehuild!" „Precies hetzelfde heb ik ook gedacht, toen ik de hoorn weer had opgehangen," antwoordde Külz. „Het hele leven zou anders zijn geweest!" „Mooier," meende de jonge man. De slager dronk weer een slok en zei hierop: „Het heeft niet zo mogen zijn. Nou, ja, het was zoals het was, immers ook heel grappig." De jonge man bleef bij het onderwerp en bracht in het midden: „Toch moet men het geval tot in de grond bekijken. Men moet er zijn voordeel mee doen." „En welk?" vroeg Irene Trübner gespannen. „Wanneer ik ooit trouw," zei Rudi Struve, „dan zal ik, zodra mijn echtgenote pardon! mijn vrouw, ruzie zoekt, naar Kopenhagen reizen." De jongedame verhief zich. „Ik schijn op dit moment te veel te zijn. Tegen dergelijke levens wijsheden ben ik niet opgewassen. Binnen vijf minuten haal ik de heren af. Voor het feest!" Ze boog en ging naar boven, naar haar kamer De twee mannen hieven de glazen op en knip oogden elkaar vrolijk toe „Zulke gesprekken kunnen de vrouwen niet verdragen," meende Külz. „Maar nu in ernst, beste jongen: wanneer u getrouwd bent, dan reist u toch naar Kopenhagen voor het te laat is?" (Wordt vervolgd) De repatriëring uit Indonesië IVc De maatregelen, die de regering in verband met de repatriëring heeft ge- omen. konden de goedkeuring van vrij- el alle sprekers wegdragen. De heer Schipper (a.r.) had de grootste bewon dering voor hen, die in Djakarta, Sin gapore en hier in Nederland geholpen hebben bij het vertrek resp. de ont vangst van de repatriërenden. Hij verzocht minister Klompé in lichtingen te verstrekken over de wij ze, waarop de 12.400 Nederlanders, die in het tijdvak van 3 februari tot 1 april terugkeren, zullen worden op gevangen. Ook vroeg hij hoe-het staat met de rapatrianten, die na 1 april de thuisreis zullen aanvaarden. Of moet men uit de memorie van antwoord van de minister de conclusie trekken, dat er na 1 april geen Nederlanders meer worden verwacht? Aandacht vroeg de heer Schipper ook xsr de zg. spijtoptanten, dat zijn ex- Nederlanders, die zich tot Indonesiër hebben laten naturaliseren, maar die nu voor de Nederlandse nationaliteit opteren, doch wier verzoeken steeds door de Nederlandse regering zijn afgewe zen. In haar memorie Van antwoord aan de Eerste Kamer schreef minister Klom pé, dat h.i. van een massale overkomst van de spijtoptanten naar Nederland, gezien de woningnood, toch geen spra ke kan zijn. De heer Schipper meende echter te weten, dat er slechts 6000 spijtoptanten zijn, zodat op een „massa le overkomst" zeker niet gerekend hoeft te worden. De heer Van Hulst (c.h.) merkte op, it eerst de statistieken later zullen uit wijzen hoeveel repatrianten naar ons land zijn gekomen om er begraven te worden. Zijn medeleven ging vooral ook aar de Nederlanders, die nu nog in Indonesië verblijven en die letterlijk tus sen twee vuren zitten. De heer Van Hulst riep de medewer king van minister Klompé in voor re gelingen ten behoeve van gepensioneer den, die door het opheffen van de trans ferregelingen door Indonesië van hun vroegere firma's geen pensioen meer krijgen uitbetaald. Mevrouw Luyckx-Sleijfer (kath. v.) zei niet te geloven aan een volledige en geruisloze integratie van de repatrian ten. Het rapport stelt dit, maar het pro clameert daarmee een bedrieglijke schijn tot werkelijkheid. Over de ont vangst in de legerplaats Budel had me vrouw Luyckx niets dan lof. „Dit is or ganisatie op zijn best", zo meende zij. Mevrouw Luyckx vroeg ten slotte aan dacht voor minderjarige (in Indonesië verblijvende) kinderen, die door verschil lende omstandigheden hun Nederlandse afkomst niet kunnen bewijzen en die Mej. Tjeenk Willink (soc.) toogde, dat het feit, dat onze regering en ons volk „onder de maat van de geschiedenis zijn gebleven", ons des te meer verantwoordelijkheid jegens de repatrianten dient bij te brengen. Aan een uitgebreide discussie over heit vraagstuk had zij overigens geen öehoefte. Het komt nu op daden, op praten aan. Hoewel zij dus de schuld voor de huidige ontwikkeling voor een belangrijk deel bij Nederland meende te moeten zoeken, liet zij tevens een hartgrondig protest horen tegen het onrecht en de politieke willekeur waaraan Indonesië zich heeft schuldig gemaakt. De Staten- Generaal zo meende zij, dient de financiële consequenties van de repa triëring te aanvaarden. Ambonezen De heren Schipper (a.r.) en Van Hulst (c.h.) hebben gesproken over de Ambo- nezenzorg. De eerste vroeg minister Klompé hoe zij haar plannen omtrent de bouw van nieuwe en de verbouwing van bestaande Ambonezenoorden denkt te verwezenlijken, nu de financiën ont breken. De toestand in verschillende «SiPUROL Oude joodse traditie in eer hersteld Ter gelegenheid van de feesten om het tienjarig bestaan van de moderne staat Israël, op 25 april, zullen bijzondere pen ningen worden geslagen. De munten die wettig betaalmiddel zullen zijn, worden hoofdzakelijk als herinneringspenning uit- regering van Israël heeft met dit besluit een eeuwenoude joodse traditie weer hersteld die teruggaat tot de bouw van de tweede tempel. De penning die thans zal worden geslagen zal een me- norra (luchter) weergeven zoals deze voorkomt in een mozaïeken vloer die on langs is gevonden bij Nirim in de Negeb in een oude synagoge. woonoorden achtte de heer Schipper houdbaar. De overheid kan deze stand niet meer bestendigen, hoe pet bel de schatkistpositie ook mag Bouwmateriaal en bouwvakarbeiders er genoeg. De bouw en verbouwing Ambonezenoorden zou, naar het oordu van de heer Schipper, in het bela: van de werkloosheidsbescherming zijl De heer Van Hulst gelooide, dat Ambonezen in de Nederlandse mai schappij opgenomen zullen worden. E: totale invoeging zal echter nog jan vergen. Voor het besluit van d( ter om aan Ambonezen, die dit een beperkt aantal woningen beschi baar te stellen, had ook hij veel waï dering. Wat de Ambonezenoorden treft, meende spreker, dat er geen den is voor alarm, wel voor waal zaamheid. Geen bondsdiensten De kerkeraad der hervormde gemeen! te 's-Hertogenbosch heeft een verzoek va de pas opgerichte plaatselijke afdeling vèjn: de Gereformeerde Bond om twee keri ;jjr diensten per maand, waarin door deze af deling aan te wijzen predikanten z voorgaan, afgewezen. Het betreft hier slechts een gering art.. tal mensen (nog niet één procent van<^ gemeente), terwijl de kerkeraad van nwofdt ning is, dat een zodanig verschil aardheid in de prediking der drie preü kanten bestaat, dat voldoende aan d geestelijke behoeften der gemeente word KI tegemoetgekomen. Ds. E. J. van der Brugh overleden In de ouderdom van 81 jaar is te Tifcn e overleden ds. E. J. van der Brugh, emVj GT ritus predikant der Nederlandse br x vormde Kerk. Ds Van der Brugh werd 's-Gravenhage geboren. Hij bezocht b gymnasium aldaar en studeerde te D den. In 1899 werd hij kandidaat in Dre." 5 augustus 1900 aanvaardde het predikambt in Nieuw-Helvoet. Va: 1 daar vertrok hij in 1905 naar Westwoï 1 en in 1910 naar zijn derde en laatste meente, Tiel waar hij is werkzaam f 1 weest tot aan zijn emeritaat in 1943. i. Van der Brugh heeft zich op verschillea gebied bewogen. Hij was bewindvoerdf T van de internationale school voor wij druk 1 begeerte. Hij heeft tal van voordracht! gehouden aan de volksuniversiteiten i v iBussum. Hij JEU et b '„'1 Kleir ;-Gravenhage an de redactie van het Nieuw Theolo gisch Tijdschrift, en medewerker aan orgaan van de Nederlandse Protestant Uniecollecte lijst 21 Blijkens HJst 21 vi sor de scholer ilekv *V «TUK 1 1 Mgehe *ntar n De v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2