CHRISTELIJK
De verdwenen
miniatuur
Loflied op het dorpspastoraat
met völpon zie je
er geen torst van
Openbare les dr. E* Diemer
aan Vrije Universiteit
De Engelse kerken hadden grote
invloed op sociale structuur
2
Stad en platteland
Ds. R. Bijl schrijft in Woord
en Dienst een loflied op het
platteland. In een artikel,
„De vreugde van het dorpspas
toraat'stelt hij eerst, dat er
in Christus geen stad of dorp
is. Voor God zijn alle soorten
aardbewoners ongesorteerd op
één hoop geworpen. Theologisch
is de mening niet van belang,
dat het eigenlijke echte leven
van een mens in deze tijd zich
moet afspelen 'in de Europees-
Amerikaanse cultuurkring, dat
het moet worden geleefd in de
grote stad. en dat je geen mo
dern mens bent, als je niet
weet wat industrialisatie en
continubedrijf in het gezins
leven aan invloed kunnen uit
oefenen.
/EVEN overwegingen heeft ds.
Bijl hierbij. Allereerst de idylle
en nauw daarmee verbonden de
sarritas. Daarover schrijft hij o.m.
De pastoorse kan haar lust tot
bloemenkweek botvieren. De pas
tor kan handenarbeid in het gezon
de zweet zijns aanschijns doen.
Zonder wroeging neemt hij de tijd
om een konijnenhok te timmeren
voor zijn zoon of de stofzuiger te
controleren voor zijn vrouw.
En 'de kinderen. Zij graven als
de vossen en vinden gelegenheid
voor holen. Zij bouwen als vogels
en ze hebben grote nesten in de
kastanjeboom. Veilig en vrolijk le
ren ze lopen, autopedrijden eri fiet
sen binnen de omheining van de
te zien, hoe de bakker bakt, de
tuinder plant en de boer zijn koei
en melkt. Wat is 'het gezond om
het ritme der natuur ongeremd te
beleven. Wat is het gezond om de
seizoenen als wachters en begelei
ders van de arbeid der volwasse
nen en van de spelen der kinde
ren in functie te zien. En dan komt
daar nog een paradoxaal genot
bij: het genot om te winkelen en
eens een uitgangsavond te hebben
in de stad. v -
TNAAR is op het dorp noodzakelijke
*~J aandacht voor de s o cj o 1 o g i e.
Ik spreek nu niet over de tijd
voor studie om onmisbare kennis
bronnen rustig te kunnen raadple
gen. Graag wilde ik met bijzonde
re nadruk wijzen op het feit, dat
sociologische vraagstukken niet
uitsluitend van belang zijn voor
de grotere woon- en werkcentra.
Het platteland komt na de stad
ook aan de beurt. Het platteland
is al aan de beurt door de onweer
staanbare trek of wel de emigra
tie naar de stad. Economisch en
sociaal dringt de stad zichzelf op
aan het platteland. In Emmen. in
Drachten en in de IJmond beleven
gemeenten en ambtsdragers, de
omwenteling der maatschappij.
Plattelandspredikanten hebben
dus de belangrüke kans om met
de ogen open lijfelijk terecht te
komen in geheel andere levens
structuren.
- - de praktijk.
Niemand moet namelijk menen,
dat psychologische studie een over
bodige luxe is, als men slechts
heeft om te springen met de plat
telanders. Niemand moet ook me
nen. dat het platteland een soort
primitief, achtergebleven gebied
is, waar beschaving en ontwikke-.
ling nog moeten wprden gebracht.
Trouwens, hoe gevaarlijk zijn
wij westerlingen tegenwoordig be
zig de zogenaamde achtergeble
ven gebieden te helpen met tech
nische. medische en economische
middelen, terwijl er op geen stuk
ken na zo veel ijver en aandacht
besteed wordt aan de waarlijk
geestelijke hulp voor de losgesla
gen primitieven.
De stadsmens toont zich op het
platteland ten onzent ook steeds
enige graden handiger, gewiek
ster. vrijmoediger, maar het staat
te bezien of niet juist de stad mo-
geestelijk, karakterologisch
achterblijft en verachtert. Op het
platteland komt men tenminste
uitgesproken, uitgegroeide, volwas
sen karakters tegen.
y-t lijk pastoraat beoefenen.
Heel in het kort betekent dat de
leiding en de bewustmaking van
de kerkeraad. Dorpsouderlingen
en diakenen kan men met enig re
sultaat laten deelnemen aan het
theologische en breedkerkelijke le
ven en meeleven. De ambten fun
geren. Zelfs opzicht en tucht fun
geren.
De gemeente kan geleerd worden
de ambtsdragers als zodanig te
achten.
De catechese is niet een slag in
de lucht. De jeugd kan in zijn to
taliteit bereikt en met een paar
aardige hulpmiddelen zelfs tot ge
zond enthousiasme gebracht. Het
geheim is namelijk dat men de ge
zinnen als zodanig kan aanspreken
en de ouders tot meewerking op
roepen.
De kerkdiensten staan gelukkig
met de zondagsviering in het cen
trum van de aandacht. Het huisbe
zoek is geen willekeurig nalopen
van de noodzakelijkste- gevallen.
De herder kan de kudde over
zien. De herder kan de schapen
bij name kennen.
Rijksuniversiteit. Gepromo
veerd tot doctor ln de geneeskunde op een
proefschrift „Aethanolpraeclpltatle analyse
van hlstomen": P. Bijvoet te Doorn.
Ds. D. Zwart overleden
In de leeftijd van 57 jaar is overleden
ds. D. Zwart/ predikant van de gerefor
meerde kerk te Andijk. Zondagmorgen
na de kerkdienst voelde ds. Zwart zich
onwel. Na een ziekte van enkele dagen
is hij overleden.
Ds. Zwart werd geboren in 1900 te
Oosternijkerk. bezocht het Willem Lode-
wijkgymnasium te Groningen en studeerde
aan de Vrije Universiteit. In 1928 verbond
hij zich aan de kerk van Oudemirdum.
Hij diende voorts de kerken van Aalten
(1932), Utrecht (1937), Halfweg (1944).
In 1953 ging hij. na een herhaald beroep,
naar Andijk.
Bisschop van Haarlem
krijgt coadjutor
De r.k. bisschop te Haarlem, mgr. J. P.
Huibers, heeft aan de paus verzocht hem
een coadjutor toe te voegen, daar zijn
hoge leeftijd hem het waarnemen van
het bisschopsambt bemoeilijkt. De coad
jutor zou het recht van opvolging krij
gen. De paus heeft meegedeeld aan dit
verzoek te zullen voldoen.
Motieven ter beoefening van de perswetenschap
Wens van Kuyper
nu vervuld
Met een openbare les onder de
titel „Motieven ter beoefening van
de perswetenschap" heeft dr. E.
Diemer hedenmiddag aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam het
lectoraat in de perswetenschap
aanvaard.
In zijn rede heeft dr. Diemer be
toogd, dat de pers, hoezeer vaak on
bewust, in tweeërlei opzicht levens
beschouwelijk werkzaam is. In de
eerste plaats omdat zij met haar be
richtgeving de wereld beschouwt, in
de tweede plaats, omdat zij, haar ter
rein van berichtgeving universeel kie
zende, zich richt tot de mens in diens
universele belangstelling, tot de mens
in zijn totaliteit. In de uitoefening
haar taak, inlichtend en voor
lichtend werkzaam te zijn, zal de we
tenschap de pers dienend, steunend,
wegen wijzend en waar nodig verma
nend ter zijde moeten staan.
Vooraf had dr. Diemer een beeld ge
geven van de ingewikkelde structuur die
pers en perswezen vertonen. Behalve in
gewikkeld, is de pers voor de weten
schap een object in beweging, waarbij,
naar gelang van de omstandigheden,
veelal een of meer aspecten en niet
altijd het eigenlijke asnect voor een
belangrijk deel de aandacht der bij het
perswezen betrokkene op zich concen-
Het eigenlijke ligt in het schepDen en
bevorderen van publiciteit ter inlichting
en ter voorlichting, een publiciteit van
steeds universeler karakter, gericht op
actualiteit en beoefend met continuïteit.
Uit deze werkzaamheid valt de positie
verklaren, die de pers in de samenle
ving i-s gaan innemen.
De krantelezer
De pers als middel van communicatie
betekent een betrekking tussen krant
lezèr. De mens is in onze tijd kranteleL__
geworden. De krant wil gelezen worden
en al zal er van de krant invloed uitgaan
op de lezer, aan de andere kant zal de
krant, in haar inhoud, in de keuze van
te publiceren berichten, in d,e bewer
king ook van deze berichten, zich door
het zoeken, van de lezer laten beïnvloe
den. Van de betrekking tussen krant er
lezer weet'men in de prille persweten
schap nog weinig en er valt hier nog
veel researchwerk te verrichten.
Van de mens als krantelezer worden
inmiddels gewoonlijk twee. met elkaar
samenhangende eigenschappen
meld: zijn lijdelijkheid en het massaka
rakter, dat hij zou vertonen. Echter,
waar een. kleinere of grotere, veelheid
van kranten is als in ons land daar
heeft de mens als krantelezer een keuze,
die bovendien steeds kan worden gewij
zigd. De keuze is er een tussen kranten
van onderscheiden individualiteit. Hiér
ligt de mogelijkheid van een activiteit
bij de krantelezer, een activiteit die de
betoogde lijdelijkheid wezenlijk kan cor
rigeren.
Om deze reden ook kan binnen het to
tale lezerspubliek onderscheid worden
gemaakt tussen evenzovele lezerskrin
gen en ligt in de individualiteit van de
krant de band tussen krant en lezer.
Daarom zal de publiciteit van een krant
mede het karakter dragen van gerichte
publiciteit en wordt elke krant als het
ware een groepskrant. -
Verantwoordelijkheid
De wederkerige afhankelijkheid van
krant en lezer betekent voor het perswe
zen een verplaatsing van het overwe
gend 'juridische (de persvrijheid) naar
het overwegend sociale vlak. Het bete
kent voorts de noodzakelijkheid om
de zin voor eigen vrijheid, waarop de
pers gaarne prat gaat, een diep gevoel
van verantwoordelijkheid te paren.
Zeker in ons land leeft onder wie bij
het perswezen betrokken zijn de overtui
ging, dat alleen bij scherp waken voor
gezonde interne situaties, ook in econo
misch opzicht, en bij besef van de hoge
verantwoordelijkheid, de pers haar func
tie ten overstaan van de lezer kan ver
vullen. De aanvankelijke vrijheid is me
de door de ingewikkelde structuur van
het perswezen een beperkte geworden.
Bij een juiste opvatting in de uitoefening
van haar taak behoeft dit voor de pers
niet uitsluitend verlies te betekenen. De
noodzakelijkheid van het verantwoor
delijkheidsbesef wordt haar nu, integen
deel, dagelijks ingescherpt.
Ten onzent zal het de pers gemakkei
lijker vallen, de lezer ernstig te nemen,
waar het tot het karakter van ons volk
behoort, dat het. als met zovele andere
zaken, ook met de pers ernst heeft ge
maakt.
Dr. Diemer heeft zijn openbare les
besloten met eraan te herinneren, dat
dr. A. Kuyper reeds in 1900 had aan
gedrongen op het inruimen aan de
Vrije Universiteit van een plaats voor
het perswezen. i
BER< IKPINGSWKRK
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Oegstgeest (accl.): mr. dr.
J. Ozinga te Lunteren.
Bedankt voor Strathroy Ont. (Cana
da): C. L. Timmers te St. Pancras.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Tholen: H. van Gilst te
Dirksland.
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Aangenomen het beroep van de pro
vinciale kerkvergadering van Zuid-Hol
land (standplaats Ridderkerk; ov. bep.
238 a-h): Ph. Ouwendijk, voorganger dei-
Vereniging van vrijzinnige hervormden
te Bolnes-Slikkerveer.
Jubilea predikanten
Zondag is het 45 jaar geleden, dat
ds. O. W. C. van Willigen van der Veen
te Hindelopen bevestigd werd tot predi
kant der hervormde gemeente.
Ds. Van Willigen van der Veen werd
in 1886 geboren. Toegelaten tot de
evangeliebediening door het provinciaal
kerkbestuur van Noordbrabant was hij
half jaar hulpprediker te Schiedam.
ÏÏa de gemeente van Hindelopen diende
de jubilaris die van Heeg 1918Nw.
Stadskanaal (1922) en Rhoon, waar hij
werkzaam geweest is van 1928 tot aan
zijn emeritaat in 1951. Ds. Van Willigen
van der Veen, die thans te Oosterbeek
woont, is leraar godsdienstonderwijs ge
weest aan de tweede christelijke h.b.s.
(thans Joh. Calvijnlyceum) te Rotter
dam-Zuid.
Ds. W. S. Pontier, emeritus predikant
van de gereformeerde kerk van Maas
dijk, gedenkt zondag dat hij voor 4.'
jaar bevestigd werd als predikant var
de gereformeerde kerk van Kruiningen.
In 1915 te Maasdijk gekomen, diende
hij' deze kerk tot aan zijn emeritaat in
1953.
Kanttekenii
GEEN STATISCH WERKSTUK
J-JET WAS en dat bleek wel het echter ook hier zeer reëel geldt
algemeen gevoelen der Zuidhol- regeren vooruitzien is, mag
landse statenleden niet geheel enenmale niet van worden
bevredigend, deze min of meer vrij- gaan, dat het wel zal meevallt
blijvende behandeling van de studie tegenvallen, zo men wil). Al
Randstad en Delta en van de twee Haringvliet nodig zal zijn
nota's over de landbouw en de re- expansie van de Randstad en
creatie. Het is gemakkelijker spre- mee voor onze nationale ecoi
ken, als het gaat om concrete voor- dan mogen wij straks niet w
stellen, om een beslissing over dui- overrompeld en verplicht
delijk omlijnde plannen. Hier en maatregelen te nemen op een
dan doelen wij speciaal op het rap- stip, waarvan gezegd moet
port Randstad en Delta betrof dat we de boot hebben gemist,
het „slechts" een voorstudie, waar- zal reeds nu serieus moeten wi
van een der statenleden zei: „Hier nagegaan op welke wijze de
ben ik, maar het kan ook anders!" wachte ontwikkeling
Al zal men toch ook niet dienen te banen kan worden geleid. Dai
vergeten dat aan deze studie wel wij verplicht tegenover de g(
degelijk een duidelijke en naar ons ties, die na ons komen,
gevoelen alleszins aanvaardbare vi- Men kan bepaald niet zeggei
sie ten grondslag ligt. Om bij het de staten enthousiast waren
slot der bijna driedaagse behande- heel deze ontwikkeling. Er
ling te beginnen; alle fracties in de laaiende geestdrift over deze s
.staten hebben zich kunnen vinden culaire groei. Geen provinciaal:
in een motie die de dank van gede- vinisme in de zin
puteerde staten oogstte. Dit college
weet nu welke richting voor de na
bije toekomst de staten wensen vragen,
en het is in feite dezelfde weg, die minst
„Kijk
iedereen wil hier zijn b
vestigen." integendeel: er wareo
vele zorgen, niet
r de toekomst van de
het dagelijks bestuur der provincie bouw en het bewoonbaar hu
Vrije kerken meer
Advertentie
.-en. zyój uteeb fit/
Zodra Uw kinderen over verkoudheid klagen,
of over hoofd-, keel- of kiespijn, wees er dai
vlug bij. Eén 'ASPRO' help! direct en voor
komt schoolverzuim. 'ASPRO' is onscha
delijk voor hun maag en is het ideale\
huismiddel tegen allerlei kwalen.
(Dosering: 2 ASPRO's voor Uzelf,
maximaal 1 voor Uw kind)
i de pijn verdwijnt!
dan staatskerk
In een voordracht vo'ór de En-
:lse radio maakte rev. C. North
cott onlangs duidelijk, welke in
vloed de staatskerk, maar vooral
ook de zg. vrije kerken hebben op
de sociale structuur van Engeland
Wales.'Deze vrije kerken tellen
750.000 methodisten, terwijl bap
tisten en congregationalisten elk
200.000 leden hebben. De presby
terianen, die ook tot deze kerken
moeten worden gerekend, tellen
alleen hun ingeschreven1 leden.
Dat zijn er 60.000. .Orti-nu det be
tekenis van de vrije kerken aan
te duiden op het publieke leven,
noemde rev. Northcott het terrein
van de politiek.
De zg. non-conformisten, zo zei hij,
werden geen lid van de conservatieve
partij, maar van de liberale en later
van de arbeiderspartij (Labour). Ter
wijl landheer en landgeestelijke angli
canen waren en op de conservatieven
stemden, koos de ambachtsman op het
land en de predikant van de vrije kerk
links. De vrije kerken zetten zich open
lijk in voor betere scholen,
ding van het kiesrecht
uitbrei-
alle kla:
;r vroeger
der samenleving, die
buiten vielen, en vooral,
vroeg, voor betere oudedagsverïorging
het begin dus v
vaartsstaat.
Bij de non-conformisten van Engeland
van Wales werden religie en politiek
iet gescheiden. Veel meer huldigde
..ien de overtuiging, dat op bepaalde
tijden politieke acties nodig waren, om
het geloof zijn waarde te doen bewijzen,
Zo verkreeg de Engelse politiek haar
bekende „morele gezicht", dat men zc
ongeveer als het non-conformistische ge
weten aanduidde. Onrecht in sociaal op
zicht werd onder de loupe genomen en
de tegenacties tegen bepaalde toestan
den werden met gelovige hartstocht be
vochten. Soms was men daarbij over-
zelfgerechtigd. Dan sprak de
tegenstander van huichelarij. Maar het
is de verdienste van de leden van de
vrije kerken gebleven, dat men thans
in Engeland nog weet: in de algemene
dingen gaat het om de dienst
Socialisme
Ook het ontstaan van het politiek
cialisme werd in Engeland sterk door
de vrije kerken beïnvloed In de eer
ste tijd, na 1830, zochten vele leidende
figuren van de socialistische beweging
hun aanwijzingen in het Nieuwe Testa
ment. Velen dezer socialisten werden le-
kepredikers in de vrije kerken. De Brit-
sociale beweging droeg toen de trek-
i van een religieuze opwëkkingsbe-
weging. En de Britse arbeiders geraak-
26
„Dat mag u niet zeggen!" Mijnheer Külz
fluisterde hét slechts. Maar toen de ander hem
geruime tijd vriendelijk en medelijdend aankeek,
liet hij het hoofd zinken, als schaamde hij zich
Voor die mensen.
De jonge man ging verder met zijn sprookje.
„Ze hadden een plan gemaakt. Dat plan was
niet slecht. Want het was op een stevig funda
ment gebouwd. Op de lichtgelovigheid van de bra
ve man. Een van de bende verscheen als dou
ane-ambtenaar. Hij opende de bagage en stal
op die manier het sieraad uit de koffer, zonder
dat de goede man argwaan kreeg. Eerst toen hij,
omdat hij honger had, de coupé verliet, werden
zij onrustig. Het sieraad hadden zij wel is waar,
maar als de brave man nu, terwijl zij er niet
bij waren, de koffer opende en de diefstal be
merkte? Zij waren, zoals alle mensen van hun
slag, op alles voorbereid. Roof en moord zijn na
aan elkaar verwant. Maar de brave man keerde
terug en was even vriendelijk voor hen .als
voorheen. Dus kon hij er nog niets van weten.
Maar toen hij opstond en uit zijn koffer siga
ren wilde halen toen schrokken zij geweldig.
Hij mocht de koffer in geen geval openen! Daar
om haastten zij zich allen om de man sigaren en
sigaretten aan te bieden. En hij was, omdat hij
een brave man was, door zoveel hartelijkheid
tot tranen toe geroerd." Mijnheer Struve pau
seerde.
Slager Oskar Külz uit Berlijn zat vooroverge
bogen. Zijn gezicht was bloedrood en de vuisten
lagen als hamers op de knieën.
„Tot zover verhaalt het sprookje." deelde Stru
ve mee. „Maar het is nog niet ten einde."
„Toch wel!" Mijnheer Külz stond op. „Het
Erich Këstner:
sprookje is uit!" Hij pakte zijn stok en ging zon
der nog iets te zeggen met zware passen naar
de trap.
De jonge mensen keken de oude, gebogen reus
verbaasd na. Daarna sprongen zij gelijktijdig op
en haastten zich achter hem aan.
„Waar wilt u heen?" vroeg Irene Trübner
angstig.
Hij schoof haar hand onzacht ter zijde. „Naar
mijn coupé!"
„En wat wilt u daar doen?" vroeg Struve.
„Afrekenen!" zei de oude man. „Ik sla die
schurken hun hersens in! Met de vlakke hand!
Laat me los!"
„Neen!" wierp de jonge man tegen. „Al moest
ik met u hier op het dek aan het vechten slaan!
Hoewel ik u graag lijden mag! Al zou men ons
daarna in het ziekenhuis brengen! In deze ge
moedstoestand laat ik u niet naar uw coupé
gaan!"
Mijnheer Külz, deze goedmoedige mens, hief
de vuist op, om de heer die Rudi heette, te slaan.
Toen trad Irene Trübner tussenbeiden en zei:
„Papa Külz! Wat mankeert u toch! Ik dacht
dat u mij helpen wilde!"
„Alles heeft zijn grenzen," bromde hij. „Be
halve mijn domheid, zoals nu wel duidelijk is."
Daarna liet hij de geheven vuist zinken en zei
tot de anderen: „Neemt u mij niet kwalijk."
„Helemaal niet."
Juffrouw Trübner haakte haar arm in die van
de driftige reus en trok hem stap voor stap naar
de dekstoelen terug.
„Alle rovers zult u toch niet kunnen doodslaan!"
„Neen, alleen maar die in de coupé!"
Rudi Struve lachte. Daarna opperde hij scep
tisch: „Met tien vingers tegen tien revolvers
vechten is iets waar je van moet houden."
Hij drukte de brave man in een stoel. Zij za
ten lange tijd zwijgend bij elkaar. Irene Trübner
wees met de hand naar de horizon. De Duitse
kust kwam in 't zicht.
„Het gaat niet!" meende Külz na korte tijd.
„Ik kan bij die kerels niet meer blijven. Dat
gaat beslist niet! Ik stap in Warnemünde uit.
Anders gebeurt er nog een ongeluk. Ik moet di
rect van het schip af!"
De trein had in Warnemünde de boot verlaten.
Nu reed hij weer, zoals treinen dat behoren te
doen, door weiden en landerijen en voorbij dor
pen en kudden vee. Een reiziger, die vlak na Ko
penhagen in slaap gevallen en nu eerst wakker
geworden zou zijn, had nauwelijks kunnen raden
of hij zich nog in Denemarken of reeds in Meck
lenburg bevond. De beide landschappen lijken als
twee druppels water op «elkaar.
In een coupé tweede klasse onderhield een wit-
gebaarde heer. die een donkere bril droeg, zich
met een textielfabrikant uit Krefeld over de Euro
pese exporthandel.
(Wordt vervolgd)
ten daardoor niet in dezelfde materia
listische denkwijze als die op het vaste
land. Het Britse socialisme behield lan
ge tijd een eigen karakter, ofschoon de
vrije kerken niet begrepen, dat zij hier
mede iéts van doen hadden.
Van alle Engelse kerken heeft de
thodistische het meest te doen met de
vakorganisaties. De idee van de metho
distische „gezelschappen"
mijnwerkers van Wales en de industrie
bevolking van Noord-Engeland, zeer
sympathiek, zoals de melodieën van de
door Charles Wesley, de broer van John
Wesley, vervaardigde geestelijke liede
ren. De kapellen van de methodisten
gav^n de arbeiders de mogelijkheid om
als 'lekepredikers, leiders van de ge
meenten of als zondagsschoolleiders te
werken en om daardoor aan een soci-
beneden gedrukt leven,
nieuwe zin te geven. In het methodisme
opende zich een mogelijkheid om in de
christelijke gemeente werkzaam te zijn,
ook vöor hen, die tot de onderste maat
schappelijke lagen behoorden.
Van de huidige Lngelse welvaarts
staat zegt Northcott dat alle Britse ker
ken, de anglicaanse, de vrije kerken en
de geestelijken van de R.K. kerk, aan
deel hebben in zijn ontstaan. Waren de
kerken niet de baanbrekers voor alle
soort van vrijwillige hulp? En, al heeft
thans dan ook de staat die diensten
overgenomen, vergeten mag toch niet
worden, wat de kerken op dit gebied ge
presteerd hebben. Tegenwoordig moeten
de kerken niet met de welvaartsstaat
ancurreren. Maar wel willen zij die,
aar het nodig is, aanvullen en boven-
karakter
a leiding
van de provincie. En velen
tegenstellingen zijn liever zien, dat elders, waar dal
der nodig is, deze ontwikkelinj
zou voltrekken. Maar Zuid.Ho
i eenmaal, door zijn uniekt
enkel woord over wal
al volgt.
Fundamentele
in de statenvergadering niet geble
ken. Waar de één nog een vraag
teken zette dit gold wel in het
bijzonder de aanleg van haven- en tigingsvoorwaarden, het meest
industrieterreinen aan het Haring- vraagd en uiteindelijk beslist no
vliet en het stichten van Deltastad tijd de ondernemer in volle
plaatste de ander een dik uitroep- waar hij zijn activiteiten wil
teken. Tegenover enkele alternatie- plooien,
ven Maasvlakte, Brielse Maas e.d. Nog een
werden ernstige bezwaren aange- worden aangeduid als de toe
voerd. Men mag zich daarvan zeker der gemeentelijke uitbreiding!;
niet afmaken met de opmerking: ,,de nen aan deze studie. Dat blijf!
tijd zal het leren", of (nog erger) moeilijk onderwerp, waarbij
met de kreet: „komt tijd, komt raad",
maar dat zich in de loop van de ko
mende jaren allerlei zaken kunnen vraagd. Men kan o.i. niet
wijzigen en de ontwikkeling anders meer stellen: beide zaken 1
kan zijn dan nu wordt veronder- niets met elkaar te maken, laiin
steld, daarmede moet rekening wor- gemeenten hun gang maar i
den gehouden. Daarom, zal deze stu- Maar aan de andere kant maj
die niet als een statisch werkstuk ook niet zo worden, dat de nil) w
mogen worden gehanteerd, maar als dingsplannen
een de gedachten bepalend docu
ment, dat in grote trekken de meest beeld te gebruiken)
gewenste mogelijkheden aangeeft, Van een rapport, dat een nog
maar voldoende flexibel is om niet zekere toekomst al heeft vastgd at
verwachte ontwikkelingen te kun- wij geloven, dat er op dit punt
nen opvangen. diepgaand overleg in de mi
De vraag naar de economische vallen veel te bereiken valt e
noodzaak zal bij dit alles beslissend dien, dat een streekplan, vastge is
zijn. Misschien hééfty^Zuid-Holland met Instemming der betrokken
genoeg aan Rozenburg al betwij- meenten, de nu tot uiting gek?
felen wij dat en is het Haringvliet bezorgdheid voor een belangrijk
helemaal niet eens nodig. Aangezien zal kunnen wegnemen.
worden opgek
(om een misschien niet erg
NOG GEEN HERENIGING
Venhcx&z
CREAM CRACKERS
geheel eigea
karakter. Per groot
pak 80ct.Los 28 ct
per 100 gr. Ook zoutloos.
Classis Brielle tegen de
vrouw in het ambt
De classis Brielle van de Nederlandse
Hervormde Kerk heeft in haar jongste
vergadering uitvoerig gesproken over de
voorstellen van de generale synode inzake
de toelating van de vrouw tot het ambt
van ouderling en diaken en de dispensatie
voor het ambt van predikant.
Het voorstel werd in zijn geheel
worpen met dertig tegen negen stem
men. De classis zal bij kennisgeving van
de uitslag aan de synode een aanbeveling
ng uit te steil
r de theologie
georaent.
Voorts sprak men breedvoerig
Sstukken die zich rond het Deltaplan
oen en waarmee deze classis wel
heel in het bijzonder te maken krijgt,
daar zij Voorne en Putten en Goeree-
Overflakkee omvat, een gebied dat wel
het hart van het Deltagebied kan worden
genoemd.
TNE situatie in Korea vertoont
merkwaardige overeenkomst communistisch China kunnen
met die in Duitsland. Beide landen gaan. In beide gevallen kaï
zijn in twee stukken verdeeld en in slechts sprake zijn
beide landen bevinden zich strijd- ke oplossing, als er
krachten van een grote communis
tische mogendheid. Noord-Korea is
bezet door troepen van communis
tisch China en in Oost-Duitsland ternationaal toezicht,
dat volgens Westduitse begrippen Een dergelijke oplossing
nog MiddenrDuitsland wordt ge
noemd =- zijn belangrijke onderde-
len van het Russische rode 'leger slechts instemmen met „hereniji
aanbiedingen van de Sowjetun
een p«
reens je
ming wordt bereikt over herent
van Korea en Duitsland, nadal
verkiezingen zijn gehouden onde ink
vert fo
gestationeerd. En in beide anti- van Duitsland in de vorm
communistische gedeelten van deze confederatie, d.w
landen leeft een groeiend verlangen van de twee bestaande staten,
naar hereniging. dus naast elkaar blijven bestaai
Wat Duitsland betreft is er sprake mogelijkheid van een werk.
van terugtrekking van een gedeelte -!te
van de Russische strijdkrachten en
is zelfs de mogelijkheid opengelaten, _r,
dat het rode leser Oost-Dultsland bereld z,Jn- (le Russische voon Ui
en Polen geheel zal ontruimen, als ?en„,e aanvaarden. r
de westelijke mogendheden bereid In Korea liggen de zaken lek
zijn, hun militaire bases ln West- dtrs- hetee,en "«tekent
Europa - voornamelijk ln West- ,d« h"!"li8'nfr daar eerder eet
Duitsland - prijs to geven. ka" .chln_a
steld, dat in geheel Korea vrije
In Korea doet zich een zelfde si- kiezingen zullen worden gehoi pi
tuatle voor. Ook daar moet rekening onder neutraal toezicht. Wat Ne ui
worden gehouden met een geleide- Korea betreft zouden dergt!
lijke terugtocht van de Chinese verkiezingen beslist niet vrij j
„vrijwilligerslegers", die zich enige en daarom hebben de Ver. Sb
tijd na het uitbreken van de Ko
reaanse oorlog in Noord-Korea heb- um[HUUU,, .au
ben genesteld. En ook daar wordt zijn, als in geheel Korea werki °I
thans getracht, de landen di£ nog vrije verkiezingen worden gehoi
strijdkrachten in Zuid-Korea heb- onder toezicht van de Veren! >pe
ben gestationeerd, tot de terugtocht Naties en als de toestand zod
is, dat de troepen in Zuid-S r
Zendingsvakantieweken
Evenals voorgaande jaren hoopt het
zendingscentrum van de Gereformeerde
Kerken weer een aantal zendingsvakan
tieweken te organiseren. Het zijn er dit
jaar drie. van 5 tot 12, van 12 tot 19 en
an 19 tot 26 juli.
Tijdens deze vakantieweken is men
overdag geheel vrij om te doen wat men
wil. Op enkele avonden zullen echter
lezingen worden gehouden door zen
dingsarbeiders, die op dat moment in
ons land zijn of door werkers op het
thuisfront Van de gasten wordt ver
wacht dat zij deze lezingen zullen bij
wonen. Ook zal één avond worden ge
vuld met het vertonen van de nieuwe
zendingsfilms. De zaterdag-, zondag- en
woensdagavond zijn echter vrij.
Nadere inlichtingen zullen gaarne wor
den verstrekt door het zendingscentrum,
Wilhelminalaan 3, Baarn.
te dwingen,
Het ligt voor de hand, dat de re- niet langer nodig zijn.
geringen van Zuid-Korea en West- De kans op hereniging van
Duitsland en de westelijke mogend- en Duitsland is dus tengevolge
heden, die hij de regeling van de de stappen van China en de
problemen van deze landen betrok- jetunie beslist niet groter ge'
ken zijn, niet zonder meer op de den.
G.P.V. wil geen
samenwerking
De vier afzonderlijke kiesverenigin
gen van het Geref. Politiek Verbond t
Enschede (de politieke organisatie vai.
leden der vrijgemaakte Geref. Kerken
in ons land) hebben met algemene stem-
men hun goedkeuring gehecht aan hei
besluit van de contactraad om het ver
zoek van de A.R. Partij tot samenwer
king bij de verkiezingen voor de pro
vinciale staten en de gemeenteraad af
te wijzen. Men wilde in deze samenwer
king ook de Chr. Hist. Unie betrekken.
Het G.P.V. heeft een eigen kandida
tenlijst vastgesteld en ook een eigen ge
meenteprogram ontworpen.
Jaarvergadering Geref. Bond
De jaarvergadering van de Gerefor
meerde Bond in de Hervormde Kerk
wordt woensdag 23 april in K. en W.
te Utrecht gehouden. De vergadering be
nt om twee uur. Om zeven uur
avonds hoopt men samen te komen
i een der Utrechtse hervormde kerken
Dor het houden van een bidstond.
Advertentie
BONZO
L
Iedere hond heeft
vlees nodig. Geef hem
dus Bonzo.
70 cent per pak.
FELIXj
li
Prof. ir. M. H. Car(
overleden
Gisternacht is te Rijswijk overl»
prof. ir. M. H. Caron, die in wetenset
lelijke kringen over de gehele tfï jn
meu-
n n&> rna
Dorlof -srl
bekendheid heeft
ontwikkeling van
noemde „Caron-proces", een metaf!.
gisch proces voor het winnen vai
Gedurende de tweede wereldoorlO
dit proces algemeen toegepast.
Martinus Hendrik Caron werd geW
op 22 februari 1883 te Tirto bij P'
longan. Hij doorliep de h.b.s. te Sejots'
baja en Semarang en studeerde éti
aan de Delftse hogeschool. In 1910 s
hij aangesteld tot mijningenieur bij1
mijnbouwmaatschappij op Sumatra e«
1912 bij de dienst voor de mijnbou*
het voormalige Nederlands-Indië.
In 1928 werd hij fcenoemd tof
leraar aan de Technische Hogescbofll
Delft, waar hij metallurgie en doei»
doceerde. Hij schreef publikaties d
tikelen in „De Ingenieur", in het j'
boek van het Indische mijnwezen
i vnor_fc verhandelingen voor het
mijnbouwkundig genootsd