CHRISTELIJK
De verdwenen
miniatuur
Onkerkelijkheid en criminaliteit
houden verband met elkaar
Utrechtse promotie over landschap
en militaire operaties
Nieuw-Guinea vraagt om
christen-onderwij zer s
Een woord voor vandaag
Kanttekenin
De blijvende waarden
van het platteland
Een Jonge-gezinnenbeweging
1.-Waarom?
De hervormde synode heeft
in haar vorige zitting besloten
tot goedkeuring van een Jonge-
gezinnenbeweging in hervormde
kring. Deze beweging en haar
achtergronden lijken belang
rijk genoeg, om vandaag en
morgen op deze plaats weer te
geven, wat dr. P. J. Roscam
Abbing in Woord en Dienst
daarover meedeelt
onze gemeenten. We piekeren
voortdurend over de vraag waar
dat toch aan mag liggen. Wij heb
ben te bidden om de doorwerking
en bezieling van de Heilige Geest,
en ondertussen hebben, we te zoe
ken naar middelen voor een doel
treffender zorg voor de gemeente.
Al nadenkend stuiten we telkens
weer op de slapheid en geestelijke
tuchteloosheid in vele gezinnen.
Kinderen die thuis van hun ou
ders de indruk krijgen dat gods
dienst bijzaak is. hebben het er
heel moeilijk mee om daar zelf
hoofdzaak van te maken, als ze
dat al zouden willen. En kinde
ren die thuis altijd vóór-geleefd
zien dat de dienst van God op ge
zonde wijze hoofdzaak is, kunnen
nog wel gaan twijfelen en inner
lijke strijd hebben, maar kunnen
niet makkelijk meer „slap" wor
den; zij zullen eerder radikaal ja
(of neen) zeggen.
LIET zit dus voor een groot deel
op de gezinnen vast. Jeugd
werk en catechese merken voort
durend hoe moeilijk het is met
jongeren verder, te komen als de
gezinnen waar ae jongeren toe be
horen, niet werkelijk meewerken.
En in die gezinnen is een voor
name factor of men ook als gezin
Brobeert naar God te luisteren en
em te dienen. Daarom is de
huisdienst, het dagelijks luiste
ren naar Gods Woord en samen
bidden, op welke wijze dan ook.
van ontzaggelijk belang. Maar
juist die huisdienst brokkelt op
ontstellende wijze af en wordt in
brede kringen nauwelijks meer ge
vonden. De kerk mag dit fatale
proces van vervlakking niet lan
ger werkeloos aanzien of slechts
met gebruikelijk vermaan tege
moet treden.
IV'AAST de huisdienst Is van
groot belang een opvoeding
van de kinderen, die vanuit het
Evangelie in liefde geschiedt, zo
nodig en zo mogelijk met behulp
van de inzichten van verantwoor
de kinderpsychologie. Een verkeer
de opvoeding schaadt het karak
ter van de kinderen en vaak ook...
hun vorm van christen-zijn.
Natuurlijk is er veel meer te
noemen wat het gezin bedreigt.
Ook sociale misstanden kunnen fa
taal werken. Wij beperken ons nu
echter tot huisdienst, huwelijk en
opvoeding.
TNE kerk moet bij haar zorg voor
het. gezin by het begin be
ginnen. Men kan nu eenmaal niet
alles tegelijk willen doen. Natuur
lijk bestaat er geen absoluut be
gin. Ook huwenden zijn reeds gro
tendeels gevormd. Toch is de
trouwdag wel een heel belangrijk
begin. Voor man en vrouw zelf
en later voor hun kinderen is het
van haast beslissend belang hoe
zij samen hun leven geestelijk zul
len inrichten. Vaak wordt zelfs in
de eerste weken van het huwe
lijk voor alle latere jaren beslist
of zij de huisdienst in enigerlei
vorm zullen houden of niet. Daar
om heeft de Kerk juist bij dit be
gin elke nodige zorg en hulp te
bieden Do Kerk kan dat deS te
gemakkelijker doen, omdat vele
huwelijken in de Kerk aanvangen
Als men kerkelijk trouwt, wat
toch nog bij gemeenteleden in de
meeste gemeenten wel gewoonte
is, is de eerste dag goed. Maar
het komt op de voortzetting aan.
De Kerk heeft hier m.i. niet al
leen een grote taak, maar ook
een grote kans. Bruidsparen zijn
meestal vervuld van het verlangen
van hun huwelijk en gezin iets
moois te maken. Alles wordt an-
^.®rs voor nieuwe leefregels
zijn zij dan minder dan anders
bang. Ook psychologisch is er
geen moment geschikter om hen
uit te leggen hoe belangrijk voor
hen de huisdienst zal zijn, en om
hen te bewegen daar onmiddel
lijk mee aan te vangen. De kerke
lijke huwelijksbevestiging vraagt
om 't gebruik van de meegekre
gen huwelijksbijbel, zoals de Hei
lige Doop van het eerste kindje
vraagt om een weloverwogen op
voeding.
TT7AT doet echter de kerk op dit
gebied? Bijzonder weinig. Men
geeft een huwelijksbijbel mee en
daar blijft het bij, men doopt
en ook daar blijft het bij. Er is
tot nu toe geen welbewuste geor
ganiseerde hulp voor echtparen en
ouders die de consequenties van
hun „ja" in de kerk tijdens de
trouwdienst en doopdienst onder
ogen willen zien. De kerk laat
hen veel beloven, maar helpt hen
niet die beloften na te komen.
Natuurlijk gebeurt er inciden
teel hier en daar wel het een en
ander. In de najaars-Gezinsweek
gebeurt er in veel gemeenten al
lerlei. De kerkelijke pers wijdt
ook aandacht aan gezinsproble-
blemen. Maar het is alles te hooi
en te gras en vooral: vrijblijvend.
Een contact tussen jonge echtpa
ren, om elkaar te helpen, bestaat
er niet.
TJET is zelfs opvallend dat de
zorg van de kerk juist op dit
uiterst belangrijke moment in het
leven van velen beduidend ver
mindert! Sinds het midden van de
vorige eeuw kennen we wel de
zorg van de kerk voor het kind:
de zondagsscholen ontstonden.
Daarna kreeg de jeugd aaiWacht:
de vrije jeugdvorming. Toen, in
en sinds de laatste wereldoorlog,
ontdekte men de jonge lidmaten:
De Jonge Kerk ontstond. Maar
juist de jonge gezinnen bleven nog
in de schemer.
Wordt vervolgd.
Prof. dr. W. Nagel voor Amsterdamse studenten:
„Religieuze" misdaad
In een vergadering van de Juri
dische Faculteitsvereniging aan de
Vrije Universiteit te Amsterdam
heeft de Leidse hoogleraar prof. dr.
W. H. Nagel gisteravond gesproken
over „de correlatie kerkgenoot-
schap-criminologie".
De criminologie, aldus spr., is een
nog jonge wetenschap, die in ons land,
met de belangstelling van ons volk voor
geestelijke zaken, veel aandacht zal
trekken.
Aan de hand van verscheidene uit
spraken op het gebied van godsdienst
en misdaad concludeerde de hoogleraar,
dat de voortschrijdende onkerkelijkheid
tot meer misdadigheid leidt. Bonger, de
vrijdenker, heeft zich reeds lang geleden
hiertegen verzet.
Prof. Nagel zette uiteen, dat crimina
liteit het meest onder rooms-katholieken
voorkomt, dan volgen de hervormden,
gereformeerden en joden.
Men moet niet vergeten, dat crimino
logie niet alleen te maken heeft met
geestelijke zaken. Zij gaat ook over we
reldlijke aangelegenheden en komt in
aanraking met typische uitingen van
krankzinnigheid, in ieder geval van ge
stoorde verschijnselen.
VOORBEELDEN
Drie historische delicten bracht prof.
Bonzo is het vol
maakte voedsel voor
iedere hond!
70 cent per pak.
Aan de Rijksuniversiteit te Utrecht
romoveerde vanmiddag de heer H,
Schuring, geboren te Zuilen, tot doctor
wijsbegeerte. Zijn
Van 15 tot 17 februari zal in het Zen
dingscentrum te Baarn weer een jeugd-
zendingsconferentie worden gehouden
voor jongelui tussen 17 en 30 jaar.
Sprekers tijdens deze conferentie zul
len zijn: prof dr. H. Bergema over
Zending onder de Joden" en mej. G. J.
Dreckmeier tot voor kort arts in de
Kraamkliniek „Panti Wilasa" te Sema-
rang (Java).
Wordt Ordass afgezet?
Verbazend dreigende taal heeft Janos
Horvath, het hoofd van het Hongaarse
regeringsbureau voor erediensten,
uit aan het adres van de vroegere Hon
gaarse primaat van de Hongaarse Lu
therse Kerk, Lajos Ordass. Bisschop
Ordass heeft dezelfde „misdaad" be
gaan als destijds kardinaal Mindszenty:
hij heeft de staat het recht bestreden
om kerkelijke benoemingen te verrich
ten.
Horvath heeft nu in mededelingen aan
de pers geen maatregelen van de staat
aangekondigd. Hij heeft verteld, dat
een bijeenkomst van de geestelijkheid
van Ordass' diocees aan de bisschop
heeft gevraagd, zijn houding te wijzi
gen. De bisschop heeft dat niet willen
Volgens Horvath heeft nu bisschop
Ordass zijn beste vrienden en aanhan
gers verloren door zijn „ontoelaatbare"
houding. Hij zal nu gedwongen worden
af te treden.
In dat geval dringen zich herinne
ringen aan 1948 op, toen Ordass niet al
leen moeilijkheden met de regering had.
de rug nog werd aangevallen
I doordat hij afgezet werd door de kerk. Vierde Divisie, als paranimf optra'd.
van het landschap op de militaire ope-
raties tijdens de tweede wereldoorlog".
Dr. Schuring is onderdirecteur van de
christelijke h.b.s. te Aalten; hij geeft
les in aardrijkskunde en geschiedenis.
In deze dissertatie zijn de volgende
gevechtsterreinen beschreven: Birma,
China, de Stille Oceaan, de Libisch-
Egyptische Woestijn, het Italiaanse
schiereiland en Normandië. Van de
schillende landschapstypen, die in de
ze gebieden voorkomen, zoals oerbos
sen, sawa's, woestijnen, heeft dr. Schu
ring de betekenis voor de oorlogvoering
nagegaan. Bovendien geeft hij een
overzicht en een beoordeling van de be
langrijkste publikaties, die sinds het be
gin van de vorige eeuw op het gebied
van de militaire geografie zijn versche-
Voortdurend blijkt In dit boek het gro
te belang van een goede aanpassing van
de bewapening, de tactiek en de stra
tegie aan het gevechtsterrein, b.v. in
de Noordafrikaanse Woestijn, waar door
gebrek aan beweeglijkheid de Italianen
de nederlaag van Sidi Barrani leden.
In Birma werd het gemotoriseerde le
ger van de Britten verslagen door een
Japanse troepenmacht, die weliswaar
minder tanks, pantserauto's en
artillerie beschikte, maar die
daarentegen beter was toegerust voor
gevecht in het moeilijke Birmese
i-, berg- en oerwoudterrein,
t van militaire zijde voor deze pTo-
motie belangstelling werd gekoesterd,
blijkt uit het feit, dat generaal-majoo:
Koning, bevelhebber van de parate T"\E
if optra'd.1 yJ t
Nagel onder de aandacht. Hij nc
de de zaak-Appeltern in de eerste
plaats. Omstreeks 1900 wordt in een
„zwaar" gezelschap een boerenknecht
doodgeslagen omdat een ander in de
ze groep zich messias noemde ep der
halve meende de duivel uit te werpen.
Toen dit gebeurd was, liep het gezel
schap naar een naburig dorp, doch te
gelijk greep de justitie in.
Het geval met de Katwijkse vissers in
1915 was een tweede geval van psy
chische infectie. Op 3 augustus van
dat jaar zeilde een logger uit. Aan
vankelijk heerste een broederlijke
geest onder de bemanning. Men heeft
gezongen en gebeden, maar op een ge
geven ogenblik zeide een matroos dat
hij de Heilige Geest had ontvangen.
Hij vertelde bazuingeschal in de lucht
te horen ten bewijze, dat de wereld
was vergaan en men zich naar het he
melse Jeruzalem moest begeven. Ook
hier diende een duivel verdelgd te
worden en een andere matroos werd
over boord geworpen. Aan een bijlig
gende logger wordt het geval medege
deeld. Twee personen werden afge
maakt. Gezamenlijk ging men naar
Engeland, maar van hieruit werden
zij als gestoorden naar Katwijk terug
gebracht.
Het derde delict in 1944 te Meerkerk
vertoonde gelijke trekken, maar greep
minder om zich heen.
Uitvoerig ging prof. Nagel na dat in
de geschiedenis van ons volk dergelijke
waanzinverschijnselen met „godsdiensti
ge" bedoelingen veel zijn voorgekomen.
Hier kwamen nog andere trekken bij:
geestelijke hoogmoed, vals sentiment en
profetische vrijgeesterij.
Zich afvragende welke rol de gods
dienst in de genoemde en andere geval
len heeft vervuld", concludeerde prof. Na
gel, dat men hier te doen heeft met
nseudo-religieuze verschijnselen.
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Aangenomen naar Almen-Harfsen:
van Leeuwen te De Kaag; naar Hoog
kerk: C. J. Prins te Nijland.
Beroepen door de generale synode
Sredikant voor buitengewone werkzaam-
eden (jeugdsecretaris van de Neder
landse Zendingsraad): A. de Haan te
Hansweert; te Kockengen: kand. C.
Bart te Maarssen; te Reewijk: C.
Schoonhoven te Barneveld.
Aangenomen naar Goënga: vk
Schipper te Lisse.
Benoemd tot hulpprediker te Biltho-
ven: kand. Chr. Hoviuf te Utrecht.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Diever: G. Hengeveld
Woubrugge; te Appelscha: G .de Zeeuw
te Schoonoord.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Kampen en te Slikker
sen H. Rijksen te Vlaardingen; te Vee-
nendaal: K. de Gier te 's-Gravenhage.
BAPTISTENGEMEENTEN
Beroepen te Groningen: H. van i
Werff te Emmen
De metropolitan tabernacle in Londen,
gewoonlijk naar de stichter „Spurgeons
tabernakel" genoemd, wordt reeds enke
le maanden herbouwd. Het geweldige ge
bouw werd in de oorlog vernield. Men
verwacht dat het in de zomer van 1959
gereed zal zijn.
De nieuwe tabernakel zal 1700 plaatsen
hebben. Van de wederopbouwkosten, die
ongeveer twee miljoen gulden bedragen,
betaalt de Engelse regering een groot
deel ingevolge de oorlogsschade rege
ling.
Ds. G. C. Severijn met
emeritaat
Wegens het bereiken van de 65-jari-
ge leeftijd heeft ds. G. C. Severijn,
hervormd predikant te Hoogeveen,
emeritaat aangevraagd.
Ds. Severijn werd in 1893 te Utrecht
geboren, deed in 1917 staatsexamen en
studeerde aan de rijksuniversiteit
te Utrecht theologie, waarna hij in 1922
kandidaat werd in Overijssel. In dat
jaar werd hij te Schelluinen in het pre
dikambt bevestigd. Ds. Severijn, die tot
de modaliteit van de Gereformeerde
Bond behoort, diende d'e gemeenten van
Waar der, Muiden en Ter Aar en deed
in 1948 intrede in zijn tegenwoordige
gemeente. Hij heeft in zijn verschillen
de standplaatsen tal van functies be
kleed. Van zijn hand zijn twee preken
bundels verschenen getiteld: „Uit de H.
Schrift" en „Herderlijke zorg aan drie-
KEELTABLETTEN
Sterk desinfecterend
60 tabletten f 0.98
PHILIPS-ROXANE NEDERLAND N.V.
Er is veel haast bij,
schrijft ds. Drost
Ds. J. Drost, predikant van de Evan
gelisch Christelijke Kerk in Nieuw-
Guinea, voordien gereformeerd pre
dikant. schrijft
van de hervormde raad
ding:
door bemiddeling
Advertentie
1959 nog
Voor het Nederlands onderwijs, het con-
cordante christelijke onderwijs voor
de kindeten van de Nederlandse wer
kers, zijn per 1 september 1958 zes
leerkrachten nodig, waarvan twee
schoolhoofden
Voorts hebben wij nodig voor het la
gere technisch onderwijs van de Zen-
leraar houtbewerking.
15
beweerde
Een andere pensiongast zei: „Ik vind dat
schitterend; Storm wil de man te pakken nemen
om hem uit te horen en in plaats daarvan
brengt die hem over iijn schouders bij ons in
huis. Als een postbode een pakje onder rem
bours 1"
„Da's nou ironie", zei Philipp Achtel zalvend.
„Stilte!" beval de oude, voorname heer en
trad dicht op de canapé toe. „Eén ding kan ik
jullie wel zeggen. Als het mocht blijken, dat
Storm stommiteiten heeft uitgehaald, dan kan
hij iets beleven wat hij niet nog eens beleven
zal!"
Storm draaide zich o*p de andere zijde, en zei
eensklaps heel hard: „Proost kleine Külz!"
De daarop volgende middag was Külz als eer
ste aan het station. Hij patrouilleerde in de hal
op en neer en keek uit naar juffrouw Trübner
en naar de heer Storm. Bovendien had hij het
soort dorst, dat men nadorst pleegt te noemen
en zou graag in de stationsrestauratie zijn ge
gaan om een glas bier te drinken. Op zijn minst
één glas! Doch hij waagde het niet zijn post
te verlaten en blokkeerde de ingang van het
vierde perron, alsof hij op wacht stond. Bij de
hoofdingang verscheen een grote groep heren,
met koffers, plaids en tassen. Mijnheer Kar
stens. die ook van de partij was, zei: „Daar
staat onze Tiroler al."
Daarop verwijderden enkele van zijn begelei
ders zich en wandelden langs slager Külz door
de ingang van het perron.
Papa Külz merkte begrijpelijkerwijze niets
Erich KSstner:
van dit alles. Hij merkte slechts op, dat Storm
en juffrouw Trübner niet kwamen. „Dat ont
brak er nog maar aan", dacht hij. „Het draait
er nog op uit dat ik alleen naar Berlijn reis!
Dat heb je dan voor al je goedigheid! Wat moet
ik eigenlijk al thuis doen! Emilie en de kinde
ren weten nu dat ik niet in Bernau bij Selb-
mann ben, maar in Denemarken. Wanneer zou
den ze die kaart met dat prachtige havengezicht
gekregen hebben?"
Op dit ogenblik schoot hem te binnen, dat hij
de kaart helemaal niet op de bus had gedaan,
maar in Hotel d'Angleterre had laten liggen.
„Ik doe ook alles verkeerd!" dacht hij teleurge
steld. „Dat is de verkalking. Nou, een mens
kan niet eeuwig blijven leven!"
Toen onderbrak hij abrupt het denkproces,
want in de hal verscheen juffrouw Trübner. En
ze kwam niet alleen, maar liep tussen twee gro
te sterke mannen, die stijve, zwarte hoeden droe
gen en ook verder beantwoordden aan de voor
stelling, die men gewoonlijk van rechercheurs
in burger maakt.
Oskar Külz gaf zich krampachtig moeite juf
frouw Trübner, zoals afgesproken, niet te ken
nen. Dit viel hem zo moeilijk, dat hij gemaks
halve besloot niet naar haar te kijken. Aan de
andere kant was het noodzakelijk de jonge da
me in het oog te houden. Want hoe moest hij
het anders klaarspelen, tegelijk met haar door
de ingang te dringen. Hij hief ,zijn koffer op,
pakte zijn stok steviger vast, hield zich bereid
en gluurde zo onopvallend mogelijk over zijn
schouders.
De juffrouw nam juist met een vriendelijk
hoofdknikje afscheid van haar beide begeleiders
Külz schoof dus breed naar de perroningang
en zette om tijd te winnen de koffer neer. „Een
ogenblik, controleur," zei hij tot de ambtenaar
achter het loket. „Ik moet alleen nog maar m'n
kaartje zoeken." Hij woelde in ettelijke zakken,
hoewel hij zijn biljet allang gevonden had en
draaide zich vlug om. „Nou, daar komt ze dan
eindelijk!" dacht hij. Juffrouw Trübner stond
nu achter hem Külz reikte de controleur zijn
kaartje, voelde hoe hem een pakje in zijn an
dere hand werd gedrukt, greep het onhandig vast,
nam het geknipte kaartje in ontvangst, pakte de
koffers op, verloor zijn wandelstok, bukte zich
er naar en drong zich eindelijk door de contro
le. De heer Karsten, die achter hen beiden aan
liep, onderdrukte met moeite een duivels lach
je.
Op het vierde perron was veel bedrijvigheid.
Külz had het heimelijk ontvangen pakje opge
borgen en de koffer zorgvuldig afgesloten Het
pakje was weliswaar licht geweest, maar de
koffer was opeens zo zwaar, alsof zij twee en
tenaar woog! Külz stapte langs de trein m
zocht een derde klas wagen. ..Hallo'" rier
mand achter hem. Het was mijnbeer Storm
i wordt vervolgd
wüa in Nieuw-Guinea brengt met zich
mee, dat er van tyd tot tyd nieuwe on-
derwUskrachten worden gevraagd. Dit
is een verheugend verschUnsel. Het is
een teken daarvan,® dat Nederland ernst
maakt met de opdracht, welke ten aan
zien van Papoealand is aanvaard.
Uiteraard is een van de belangrijkste
aspecten van de ontwikkeling van Nieuw-
Guinea het onderwijs en voor ons als
protestantse christenen het christelijk
onderwijs. Voor christelijk Nederland
ligt hier vanuit de missionaire opdracht
een des te groter verantwoordelijkheid.
En dit betreft speciaal het onderwü-
zerscorps in Nederland.
Op de christelijke onderwijzers en on
derwijzeressen zal telkens weer eer.
roep worden gedaan. En als predikant
van de jonge Evangelisch Christelijke
Kerk doe ik thans dit beroep opnieuw
en naar wij hier overtuigd zijn, niet
tevergeefs ondanks het tekort in Neder-
WEI
Het is een troost voor iedere christen: „Ik weet.
die „Ik" is God, de Almachtige, die is en die was en die kon I
Een troost maar het legt ook een grote verantwoordelijk^ I
o pons. Want in iedere brief aan de zeven gemeenten staatk j
„Ik weet uw werken".
God volgt van minuut tot minuut wat wij doen, wat t
zeggen, wat wij denken. En Hij weegt dat alles op Zijn tüej
schaal. Want ons leven heeft een doel: meer dan waar oj
komt in de openbaring van Johannes tot uiting, dat wij soli,
ten zijn in de strijd om Gods eer. Dat alles wat wij doen geric
moet zijn op de komst van Zijn Koninkrijk.
Als ge weet dat dit uw taak is, dan staat ge heel andert
het leven. Dan zijn welvaart en sociale zekerheid, een gfffl li
gerust leven, wel belangrijk, maar zeker niet het allerhelB
rijkste. Onze strijd voor God dat is ons levendoel. En...
daarbij mogen we altijd rekenen op Zijn steun. Hij laat onsni
alleen. En Hij is de Almachtige.
GEEN LAPMIDDELEN
ME
JTEN nieuw begrip heeft zijn in- onverwachte gebeurtenissen n y0°
trede gedaan in de westelijke groter is dan in Duitsland. Hier ti ^ar(li
wereld. Het heet „disengagement" we een zeer merkwaardig punt
en het betekent zoveel als „losma- het strategische denken van de Soi
king" Het heeft betrekking op het jetunie, dat voor het Westen t
van elkaar scheiden van de Ameri. waarschuwing inhoudt. Ook voorlfsmijti
kaanse en Russische strijdkrachten
die zich in Europa bevinden.
Middenoosten hebben de Rnsj geeft
een soort atoomvrije zone voorp i960
Met name in Engeland en in West- steld.
Duitsland zijn er heel wat mensen, Het is de Russen er op het ogenkS
die het de moeite waard achten, dat dus in de eerste plaats om te doen
onderzocht zal worden, welke moge
lijkheden deze „disengagement"
biedt.
Deze mensen, die voornamelijk
den a l
verhinderen dat de rondom de Sc
jetunie gelegen en met de Ver, SI bll)
ten bevriende landen worden uili
rust met de modernste wapens, i ,worde
het kamp van de socialisten te vin- als kernwapens en raketten,
den zijn, klampen zich vast aan de Enkele maanden geleden hebben i jaar
de Amerikaanse en Russische rika voor zijn defensie is aangei
strijdkrachten uit Europa en afzien zen op bedoelde landen, zolang l
van het gebruik van kernwapens) niet beschikt over raketten wjqietöni
de Poolse minist'er van buiten- mede de Sowjetunie van de y»B3<len
op
Polen en Tsjechoslowakijc moet om
vatten) onlangs hebben gedaan.
We hebben er al vaker op gewezen,
dat men zich geen illusies moet ma
ken over een akkoord over een
kanen in geen geval vóór 1960
schikken.
Uit dit alles blijkt duidelijk,
groot de belangen van de Ver. SI yer
ten en de Sowjetunie zijn bij het
neutrale zone dwars door Europa. Navolanden. Daardoor is de invlHmede
Het zou slechts een lapmiddel zijn, van Europa op het wereldtoneel
zelfs als het de hereniging van Duits, langrijk groter geworden. Hien dient
zal echter een eind komen, als
ie- Ver. Staten er in slagen, int«reffl[vjnc^l
ten betalen, kon wel eens zeer hoog tinentale ballistische raketten
blijken te zijn. produceren. Want dan hebben
Inderdaad zou een dergelijk akkoord Amerikanen ons niet meer nodl;,
de grote tegenstanders Amerika en De Europese landen moeten dit tlü 5"
Rusland in Europa in militair op- goed voor ogen houden bij het k
zicht van elkaar scheiden en het ge- palen van hun houding. Bovendii ^eeft
vaar voor onverwachte botsingen moeten de economische conseque Mt'
met desastreuze gevolgen in dat ge- ties van het vertrek van de Arno np- 5
bied verminderen. Daar staat even- kaanse strijdkrachten uit Enroi Bove
wel tegenover, dat er in de wereld niet over het hoofd worden gerit no. 5
nog wel andere plaatsen zijn, waar Alles bij elkaar genomen diént ttfialtdi
in Europa er van doordrongen
zijn, dat dit werelddeel aan ge
gevaren kan worden blootgesteld,
thans genoegen wordt genomen
Een voorbeeld daarvan is het Mid
denoosten, waar de conflictstof ligt lapmiddelen die de grote en wert "Vör.
opgestapeld en waar het gevaar voor lijke problemen onaangeroerd lalt
i christenonderwy-
Mag ik dan
!r(es) is, met byzonder veel klem
zoeken, dit als een appèl op u zelf per-
soonlijk te beschouwen. Zo is het be
doeld. De Papoea-ouders venvachten
terecht iets van u. Zij verwachten
i voor hun kinderen en daarmee voor
de toekomst van bun land. De christen-
onderwysmensen zullen mee vooraan
moeten staan, om hen in deze verwach
ting niet te beschamen.
De Nederlandse ouders verwachten
reneens Iets van u. Zy verwachten dat
hun kinderen er niet de dupe van zul-
vorden dat zfi de roep van Nieuw-
Guinea hebben gehoord en zich zyn
Taan geven voor de toekomst van dit
rondere land
Wij hebben nodig:
geen avonturiers, geen irreële figu
ren geen slappelingen, geen mensen,
die op de vlucht zijn voor zichzelf,
nuchtere en gezonde, positief
Christusbelijdende onderwijzers en
onderwijzeressen, die bereid zijn hard
te werken, die tegen een stootje
kunnen en die iets willen onder
gaan van de roep uit de verte en
van het ruime perspectief van Gods
Koninkrijk Die zich willen geven
voor Gods zwarte, bruine en blanke
kinderen in Nederlands Nieuw-Gui
nea. Het zijn deze kinderen, die
naar u kijken in dat voor hen ver
re vreemde land, dat Nederland
heet. En zy kijken naar u. omdat
zij iets van Christus verwachten.
Er is haast by.'
Prof. dr. R. van Dijk over:
Vergadering plattelandsjongeren
(Van onze sociaal-economische redactie.)
pROF. dr. R. van Dijk, hoogleraar in de sociologie aan de Vrije Univs
siteit te Amsterdam en directeur van het Geref. Sociologisch Institutf
heeft gisteren in de grote zaal van de Stadsdoelen te Delft de honderde
bijeengekomen plattelandsjongeren gewezen op hun grootse taak, de waar
den van het platteland te bewaren en op deze basis een nieuwe modeit
plattelandssamenleving te bouwen.
Prof. Van Dijk sprak op de jaarvergadering van de Zuid-Hollandse i!
delingen van de Chr. Boerinnen- en Plattelandsmeisjes Bond (junioren*
en van de Chr. Jonge Boeren- en Tuindersbond.
De grote waarden, die de plattelan
der zal dienen te behouden bij de op
neming van het platteland in de
reld van industrie en stad, zijn: het
tact met de natuur in de ruimte
het land. voorts blijvende verbonden
heid met het natuurproces, het geheim
van het leven, het besef van afhan
kelijkheid van de Goddelijke Schepper
tenslotte de gemeenschap, het ken-
van elkaar, de persoonlijke
gang.
De overspoeling van het industriële
leven kan winst betekenen, wanneei
ze waarden worden bewaard,
platteland behoeft naar de mening
prof. Van Dijk niet de geïsoleerdheid
van een museum te behouden.
Hij had de indruk, dat men nog on
voldoende beseft welke enorme revolu
tie zich de afgelopen honderd jaar over
het platteland heeft voltrokken en nog
voltrekt. In 1850 was de agrarische le
vensstijl toonaangevend, 60 tot 70 pet.
van de bevolking was afhankelijk van
het agrarisch bedrijf. Na 1950 is dit per
centage nauwelijks nog 30. De stedelij
ke industriële levensstijl is overheer
send geworden. Ook de positie van de
kerk heeft sterk aan betekenis inge
boet.
Prof. Van Dijk sprak zijn verheuging
uit over de bloeiende organisaties van
plattelandsjongeren. Deze immers kun-
helpen bouwen aan een samenle
ving, waarin de van God gegeven norm
erkend, bewaard en uitgedragen wordt.
Vervolgens werd afscheid genomen
van de aftredende bestuursleden, de
heer H. Brouwer uit Oud-Alblas (se-
de heer A. J. van de Ma-
Pijnacker (penningmeester). De
ar werd benoemd tot erelid.
Als nieuwe secretaris en penningmees
ter zullen fungeren resp. de heren A.
Boers uit Oud-Alblas en W. Rodenburg
uit Nieuwkoop. De voorzitter de heer
M. Vogelaar bracht tot uitdrukking, dat
hij voor de toekomst graag op nog
meer medewerking zou rekenen van de
[nlichtingen voor het zendingsonder- C.B.T.B-Holland-Brabant,
vijs zijn in te winnen bij het Zen-1 De middagvergadering stond meer
iingsbureau van de Hervormke kerk. 'n het teken van de ontspanning. De bur-
Leidsestraatweg 11. tel 01710—31345. gemeester van Noordeloos, Hoornaar en
Oegstgeest en voor het christelijke Ne-jHoogblokland, de heer M. W. Schakel,
ierlandso onderwijs bij de heer W, Ver-i zette in een slotwoord uiteen, dat de
molen, Kamillestraat 22, tel. 01700Bijbel ons geen zeurig vermaan voor-
""*8996 Den Haag. houdt, maar oproept tot blije, frisse le
vensaanvaarding echter zonder de rem-
i heer Brouw
men los te gooien. De calvinistische
vensstijl moet daarbij gaaf gehouis
worden. Over alle kerkelijke muri
heen zal men de rijen moeten sluiH
om sterk te staan, want anders zal d«
gebrek aan solidariteit de roeping n*
kunnen worden volbracht. Het gaat
om, dat de geref. gezindte haaf pl«!
handhaaft, tot heü van ons volk.
De afdeling Zuid-Holland van
C.J.B.T.B. hoopt in december zijn
jarig bestaan te vieren. Het ledenli
dat thans bijna 900 bedraagt zou daar
1000 gebracht moeten zijn. Dit voorjw
start in het Westland een grote p"
paganda-actie. Hier heeft de C.J.B.T.B
nog geen enkele afdeling, terwijl i
C.B.T.B. er 900 leden telt. De C.B.P1
in Zuid-Holland omvat ongeveer
meisjes-leden.
Onderzoek naar televisie
en onderwijs
Teneinde de werkzaamheden op k
gebied van de visuele hulpmiddelen voc
het onderwijs zoveel mogelijk te bundi He
len is een uit twaalf leden bestaan^ e
commissie „Televisie en onderwijs" gt d
vormd, waarin de drie samenwerkend" voer
pedagogische centra elk drie leden he?
ben benoemd, evenals de stichting Ne
derlandse Onderwijsfilm. y
De pedagogische centra, het Chrislj v
lijk Pedagogisch Studiecentrum,
Katholiek Pedagogisch Centrum er
Pedagogisch Centrum van de Nedef
landse Onderwijzersvereniging, het
ben indertijd het zgn. rapport-Boumtf
over de mogelijkheden van televisie K
het onderwijs ter aanvulling van het 1'
rarentekort van de hand gewezen, W
hebben de centra de minister van ond«
wijs aangeboden, de mogelijkheden h
meer algemene zin te onderzoeken. P
oplossing van het lerarentekort
hierbij dan niet als uitgangspunt fli">
gen dienen.
De minister heeft dit aanbod ges f-
cepteerd en tevens de stichting Neder
landse Onderwijsfilm verzocht tezamS
met de pedagogische centra dit onder
:oek ter hand te nemen.
Het onderzoek zal betrekking hebbel
:owel op het lager, als op alle gebit-
len van het voortgezet onderwijs, mé
inbegrip van het technisch onderwijs*