CHRISTELIJK De verdwenen miniatuur Vereisten voor het predikambt 1 Geestelijk ambt in Amerika bedreigd door bedriegers De Leeuwarder besluiten IVOROL Elke tand eer Sneeuwwitje Hoe lang kan t 'sschop Ordass zich hlijven handhaven? G&ieRCet/AAK Förmattiinf- Een woord voor vandaag Kanttekenin De grote verzoeking Twee knipsels lazen wij, waar in de vereisten voor het predik ambt stonden opgesomd. Het eer ste is uit de Zeeuwse Kerkbode, waarin dr. C. Stam een concept advertentie aanbiedt voor ge meenten, die een predikant zou den willen beroepen. GEVRAAGD energiek predikant, levenslustig, met zin voor hu mor, toch ernstig, goed spreker, uitstekend leidsman van ouderen en jeugd. Vrouw: aantrekkelijke verschijning, moet iets hebben van de kracht van een nijlpaard, zodat zij naast al haar. werk voor het gezin nog heel veel doen kan in de gemeente of wijk Beide wei nig rustbehoevend. enz." F£ RSER valt nog een citaat uit De Strijdende Kerk vonden. Ds. G Toornvliet voer: daar Luther ten tonele, die in een tafelgesprek gezegd heeft: Zes stukken behoren tot een pre diker, zoals de weMld hem thans wil hebben: vooreerst dat hij ge leerde is; ten tweede, dat hij een sierlijke uitspraak heeft; ten der de. dat hij welsprekend is; ten vierde, dat hij een knap man is. die de meisjes en vrouwen kun nen liefhebben; ten vijfde, dat hij geen geld aanneemt, maar toe geeft; ten zesde, dat hij spreekt wat men gaarne hoort. Op een andere-plaats noemt hij de volgende eisen: hij moet dege lijk en behoorlijk kunnen onder svijzen, een schrander hoofd heb ben, welbespraakt zijn, een goe de stem hebber, een goed geheu gen bezitten, weten op te houden, ijverig in zijn werk zijn: ,,ten slotte moet hij er lijf, eer en goed voor over hebben en moet hij zich door iedereen laten ringeloren en bespotten. Als Luther in 1958 leefde zou hij het wellicht zo formuleren: hij moet pedagogisch, psychologisch, psychosomatisch. psychiatrisch, sociologisch, filosofisch, theolo gisch geschoold zijn. charmant, een goed conferencier, literair ont wikkeld. cultureel bij de tijd. men ner van de massa en matadoor in het fijngesponnen gesprek met be jaarden. kleuters, intellectuelen, buitenkerkelijken en blnnenkerke- lijken en een vrolijk gezicht zet ten wanneer hij. aan al deze eisen behoorlijk voldoende, velen hoort zeggen: ..hij is niet veel bijzon ders!" loos gemaakt wordt, als hij zelf ontdekt niet het schaap met vijf poten te zijn, dat „men" eist, maar een beperkt mannetje, doch veelmeer het gevaar dat hij de gunst" doodgewoon mens is. zekerheden gaat zoeken buiten de Here Jezus, is hij als prediker verloren! Dan is hij niet meer de microfoon van Christus, maar de megafoon van „men! EEN dominee heeft zijn eigen in nerlijk leven en zijn vrijheid. Juist hij staat als enkeling voor God, juist hij heeft de voorbede van de Gemeente nodig om in de vrijheid te blijven staan, al kost het hem de gunst van velen. Wat zijn er een creatieve krach ten gedood door de angst voor de mensen. Wat heeft de drift van de Heilige Geest plaats moeten maken voor effectvolle maar nutteloze geestdrift van de mens. die gebon den is aan de sympathie van de Een dominee in het dorp te heb ben, zei Karl Barth, in het begin van zijn kentering, betekent dat hemel en hel dwars door het dorp gaan. Het gevaar dat dreiet. is, dat wij niet de mens met het Woord Gods trachten te breken en te behouden, maar dat wij het Woord Gods breken door het krachteloos te maken Wij durven dan niet mcr ee~ tekst in al haar consekwenties uit te werken, maar sl'jpen er alle scherpe spitsen af: het wordt een cocktail, een snuifje gericht, een thee'eoeltje genade, een vinger- hoedie gereformeerde moraal en die erg moe zijn doen er een scheutje humor bijmaar het geheel werkt als een slaapmuts, zal'-* zün die slaoen. Wie de /tunst wi! verwerven van de kerkelijke burgers moet zich niet verbazen als hi1 zelf ais een burger ondergaat !o de tvrgc-lijk- heid van menselijke vlakheid en V 4 Makelaars in geestelijke waar Kerken voelen weinig'u voor beschermd beroep Kerk en staat IN d. Verenigde Stalen kon iedereen H°E AA in religie in de Verenigde Staten zo in de kortst mogelijke tijd predikanteenvoudig is? De volstrekte scheiding worden. Het hangt er maar helemaal van kerk en staat verbiedt elk ingrijpen van af, of hij vaardig schrijft, of lang zaam: de vluggen zullen er een se conde over doen, de langzamen een halve minuut. Ongeveer het enige dat men namelijk te doen heeft is in godsdienstige aangelegenheden. Deze scheiding gaat soms zover, dat een schoolbus, die kinderen ophaalt voor een gemeentelijke school, geen kinde ren mag opnemen die naar een even ver der gelegen kerkelijke school moeten. wil door het de mensen naar de zin Natuurlijk Is het goed. dat men biddend worstelt om vnor allen iets te zijn. maar wij zijn op het hollende vlak gekomen, als wij het de mensen naar de zin trachten te maken of wanneer dat niet lukt. een grote groep achter ons trach ten te krijgen, naar wier hart wij spreken! Dan is de dominee verloren, dan tracht hij het zo te spelen, dat hij de mensen wint. maar straks gaan de mensen met hem spelen. Hij leidt de groep, maar de groen stuwt hem daarheen, waar hij nooit wenste te komen Dan 1« het verkeken met de roeping, die Pau- lus deed zeggen: Tk. Paulus, dienstknecht niet van mensen, maar van Jezus Christus. Zodra de predikant, die een C. van Baren naar huis vervoerd (Van ome sociaal-economische redactie) De heer C. van Baren, vooriitter van de Christelijke Bedrijfsgroepen Centra le, Is thans weer in zoverre hersteld, dat zijn behandelend geneesheer hem toestemming heeft gegeven jich van Luxemburg uit naar zijn woning in Den Haag te begeven. Gisteravond omstreeks negen uur arriveerde de heer Van Ba ren per trein in Den Haag. Zoals bekend is de heer Van Baren tnkele wek,n jeleden tijden, een inter-j kortinj. Als hij bepaalde vragenlijsten nationale conferentie van Christelijke bevredigend invult, krijgt hij reductie fabricks- en transportarbeiders in Lu- ?p hS»?°orkaa£tAes _®n. zel.ft. °p enkele lemmeringen of beperkingen opleggen. Dat betekent ook, dat ze geen onder scheid mogen maken tussen kerken. Dit heeft volgens Ketcham geleid tot feite lijke erkenning als kerk van godsdien stige zwendelorganisaties, in het leven geroepen om de zakken van de leider te spekken. genoodzaakt te zijn zich te onderwer pen aan de min of meer gedegen theo retische en praktische vorming die de officiële kerken eisen. Een en ander is voor een procureur uit Washington, Frank Ketcham, aan leiding geworden om er bij de kerken op aan te dringen, dat zij iets doen ter bescherming van het beroep van I Dit euvel neemt steeds toe, zegt Ket- oredikant. Daarbij heeft hij interes- J cham. Onze mensen gaan gebukt onder santé dingen verteld over de mogelijk- zorg,eJ\ en moeilijkheden. Ze zullen zich heden die er poor zelfstandig opere- rende makelaars in geestelijke waar zijn. De man, die iets in het beroep" ziet, vindt meestal wel een paar ,,col-'j lega's" die hem willen .bevestigen". Maar hij kan ook zichzelf een fraaie titel aanmeten. Heel mooi gevonden i* ..bisschop yan de hoogst verlich te kerk van de kosmische almacht" (te schrijven met heel veel hoofdlet ters). maakt. Als christenen mogen wij nietj toestaan dat zij slachtoffer worden van charlatans en bedriegers en schade lij den naar lichaam en ziel. De heer Ketcham pleit dan ook voor een vorm van bescherming van het beroep. De art§en en de advoca ten hebben iets dergelijks, maar ieder een kan zeggen dat hij predikant een kerk is en geen rechter of c heidsdienaar mag dat ook maa: twijfel trekken. In kerkelijke kringen leven intussen bezwaren tegen het voorstel van Ket cham. Men is bang, dat zo de c< andere prediker gemuilkorfd wordt, die best goed werk zon kunnen doen. Ze zeggen: „Als hij nu eens een boodschap heeft? Als God zich nu eens van hem bedient? Men kan nooit weten". Miljoenen invloed van een zogenaamde prediker is nu door de radio enorm gegroeid. Miljoenen dollars worden binnengehaald door uitbuiting van de benauwenis va En wat te denken van d^ze adver- Groot nieuws! Gegarandeerde zegen binnen 48 uur! God zal al le smarten en leed van het leven verlichten. Nu kunt ge een einde maken aan uw problemen: liefdes verdriet, geldzorgen of ziekte. Sluit een aan uzelf geadresseerde enve lop in met vijf dollar en ik zend u een gegarandeerde zegen. Onderaan deze advertentie stond met vette letters het adres van een heer, die voor zijn naam had staan Rev. dr.... Belastingvrij VELE voorrechten, die de kerken de Verenigde Staten genieten de Verenigde Staten genieten val len deze „geestelijken" ten deel. Ket cham vertelde, dat eèn predikant, echt of niet, als hij maar volgelingen kan vinden, vaste bijdragen van hen kan vragen. Hij mag in de meeste staten der V S. onder bepaalde voorwaarden van formele aard huwelijken sluiten. In vele gemeenten krijgt hij in de winkels «pvv.paaujcj c, 4C113 UjJ CIlKeje xemburg g^,rdm "L'iïÜJS mocht hij op medisch advies zelfs niet vervoerd worden. De toestand van de heer Van Baren is thans aanzienlijk ver beterd. maar toch zal hij nog geruime tijd rust moeten houden, alvorens hij zich weer aan zijn drukke werkzaam heden zal kunnen wijden. De heer Van Baren, die 58 jaar oud is. heeft in de Christelijke Bedrijfsgroepen Centrale reeds een staat blijkbaar het deel is van personen, die een geestelijk gewaad dragen, al was het alleen maar de collaar. het staande boord, -dat in ons land slechts door rooms-.- en oudkatholieken gedragi wordt. Diaconie en overheid I Diaconie niet overbodig Over de besluiten, die door de generale synode van Leeuwarden der Gereformeerde Kerken in 1956 zijn genomen ten aanzien van de verhouding tussen diakonie en overheid bestaat nog veel misver stand. Deze besluiten zijn gehand haafd door de synode van Assen. De overheidshulp aan kerkleden (die toch ook staatsburgers zijn) behoeft de dienst der barmhartig heid niet opzij te schuiven en maakt deze beslist niet overbodig, zo zegt een kenner van het diako- naat als prof. dr. K. Dijk. Wat de ..AInich,J^zJ^i^g?Cstelljke vbeid" op-1 Asser synode wèl heeft afgewe nt als godsdienstige organisatie, zon- der winstbejag", kan hij debijdragen Zen ls een akkoord tussen diaconie isociale zaken", waarbij bij :ljn volgelingen omzetten in be!_ dienst van veertig|der^ eigendommen"'Hijzendtijd ko- 1 Pen bij radiomaatschappijen en zijn ti- BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE 1 oRMDE KERK Beroepen te Hoek van Holland (toez.): H. S. Wassink te Gelselaar en te Gel- selaar: C. van O" -n te Hoek van Holland (ruiling van standplaats volgens Ord. Cr*r" „AKEN (OND. ART. 31) E GEREF. KERKEN Dreigende ivoorden „Voorlopig nog noodzakelijk". Deze, woorden pakken zich als dreigende wol- "eer). „Maar in het zuidelijke bisdom Is ken boven het ambtelijk leven van bis- ".fa arbeid voorlopig nog noodzakelijk1. het zuidelijk bi' 5. In de dienst der barmhartigheid heeft de kerk er mede te rekenen, dat met name ten aanzien van materiële noden ook roeping en plichtsvervulling bestaan van andere levensverbanden. ZU eerbiedige daarom de gaven Gods goedheid in het liefdebetoon bloedverwanten, in de hulpvaardigheid van de naaste, in het besef van de ver antwoordelijkheid van ondernemers jegens bedrijfsgenoten, en in de roeping i de crheld. schop Lajos Ordass dom der Hongaarse Lutrerse Kerk. M vreest dat hij zich niet lang meer kunnen handhaven. E'nrt mvember is een regeringscor J. Schuljt. Men kan hier ook lezen: ter versteviging van de controle op de weinig medewer- I king verlenende kerk. Niet lang daarna j j- j .-,rk verzet. de Jgj. - - -- behield alleen zijn herdruk verschenen. Dat dit ruim functie in eigen (zuidelijk) bisdom; in een jaar na de eerste uitgave geschiedt, het noordelijk bisdom werd een vriend pleit reeds voor de kwaliteit van dit van de regering benoemd, die ook de boek. waarmee velen hun kennis om- leiding van de hele kerk op zich nam. trent La douce France hebben kunnen verrijken. De schrijver, diep gravend in Deze nieuwe kerkleiding heeft aan de de geschiedenis, heeft van zijn overzicht regering verzocht haar commissaris nochtans geen geschiedenisboek ge- voor de Lutherse Kerk "-eer te ontslaan, maakt. Het is fris en levendig, met „es- De minister van erediensten heeft mee- prlt" samengesteld. I gedeeld, dat deze commissaris zijn werk- voorbeeld de eerste twintig en de tweede tachtig procent betaalt, wy tspr gedaan zijn. 1. De dienst der barmhartigheid naar de opdracht van Christus aan Zijn; kerk, een wezenlijk deel van haar! ambtelijke arbeid. Deze dienst is als i teken van de komst van het koninkrijk j van Jezus Christus nauw verbonden aan' de pastorale zorg. De uitoefening van de dienst der barm hartigheid behoort in het bijzonder tot het ambt der diakenen en steunt op de eis, die Jezus Christus in Zijn prediking en voorbeeld, gelijk in de gehele heilige schrift, heeft gesteld. I 2. De uitgebreidheid en de omvang imheden zou kunnen staken wat be- van de dienst der barmhartigheid worden •ft het noordelijk diocees en de leiding bepaald door de roeping der kerk aan- ui de gehele kerk (met andere woor- Saanf,e de komst van het koninkrijk van egerlng vertrouwt hier de zaak Jezzus Christus, de krachten en mid delen, die Hij haar daartoe heeft ge schonken, en de t Ij den en omstandig- de kerk zich geplaatst De minister voegt eraan toe. dat voor in verdere goede verhouding van kerk staat nog wel enkele maatregelen no dig zijn, vooral met betrekking tot de leiding van het zuidelijke bisdom.. E«imrTnnNBlaIiaa3fflal heden, ziet. 3. De kerk zal de diaconale arbeid altijd als kerkelijke dienst zien, hetzij in het lenigen van de noden van het menselijk leven met behulp van mid delen. die zij naar haar vermogen ter beschikking kan stellen, alsook ingeval zij haar dienst der barmhartigheid ter beschikking stelt om raad en bijstand te verlenen tot het verkrijgen van allerlei middelen, welke beschikbaar zijn wan neer andere levensverbanden hun roeping verstaan. 4. Op elke plaatselijke kerk rust een grote verantwoordelijkheid, welke zich ook uitstrekt tot de kerken, waarmede zij in kerkverband samenleeft. Deze antwoordeltjkheid komt mede tot drukking in hetgeen deze en overige synoden reeds bepaald hebben omtrent de onderlinge steunverlening der kerken ten opzichte van haar diaconale arbeid. Erioh Kastner: Oskar Külz was verrast. Hij draaide het bo venlichaam half naar rechts, maakte een onhan dige buiging en zei; „Neemt u mij niet kwalijk!" De jongedame knikte hem vrolijk toe: „Waar om zou ik? Ik kom ook uit Berlijn." „Aha!" antwoordde hij. „Daarom spreekt u Duits!" Daarop werd hem de bodemloze diepzinnig heid van zijn gevolgtrekking duidelijk. Hij schud de het hoofd, geërgerd over zichzelf en daar hem niets verstandigers inviel, stelde hij zich voor: „Mijn naam is Külz," zei hij. Zij sloeg de handen meen. ,,U bent mijnheer Külz? Nee maar, dat is grappig! Dan kopen wij ons vlees bij u!" „Bij Oskar Külz?" „Dat weet ik niet. Zijn er dan nog meer Kül- zen?" „Dat zou ik zo denken." „Op de Kaiserdamm." „Dat is Otto, mijn jongste." „Een prima slagerij," verzekerde zij. „Zeker, zeker. Maar van leverworst heeft hij geen verstand. Dan moet u eens bij Hugo lever worst kopen! Dat is mijn tweede jongen. Schlos- strasse in Steglitz. Dié maakt leverworst! Als jeblieft!" „Een beetje ver, wanneer men op de Kaiser damm woont," meende zij. „Ondanks zijn lever worst." „Maar daarvoor heeft Hugo weer geen flauwe notie van huzarensla. Dat is hem niet bij te brengen!" verklaarde vader Külz streng. „Zo. zo," zei de jongedame. „Huzarensla, dat ia de specialiteit van Erwin. De man van mijn oudste dochter. In de Lands berger Allee. Erwin maakt een mayonnaise daarvoor laat u alles staan en liggen, juffrouw!" „En waar is uw eigen zaak? vroeg zij ge ïntimideerd. De vele slagers begonnen haar langzaam boven het hoofd te stijgen. de Yorckstrasse," zei hij. „Vorig jaar Neen, „Uw broer is ook slager?" vroeg zij bezorgd. „Natuurlijk! Met drie etalages! Op de Spittel- markt. En Arno. mijn oudste, ook. Die heeft zijn winkel op de Breitenbachplatz. Nou, en Georg, mijn andere schoonzoon, heeft zijn zaak in de Uhlandstrasse. En daarbij komt. dat Hed- wig. mijn tweede dochter, liever ieder ander wil de trouwen een onderwijzer of een pianist, of een brandweerman, alleen geen slager! En toen heeft ze toch Georg genomen. Die was twee jaar lang eerste knecht bij mij." „Mijn hemel!" zei de jongedame uitgeput. „Louter slagers! Dat is om van te dromen!" „Het is het noodlot," meende Külz. „Mijn grootvader was slager. Mijn vader was slager. Mijn schoonvader was slager. Ons zit het worst- maken om zo te zeggen in 't bloed." „Een mooi beeld," verzekerde de jongedame. Op dit ogenblik kwam de oberkellner. Hij schoof een dientafel voor zich uit, behoedzaam als een kinderwagen voor tweelingen. Op de dien tafel stonden een glas bier en een schotel met worst en koud vlees. Wanneer een slager bij de aanblik van een schaal met worst schrikt, dan moet dat bijzon dere redenen hebben. Külz schrok zeer. „Dat is zeker een misver stand," zei hij. „Ik heb wat koud vlees besteld en u brengt een portie voor twaalf personen!" De kellner trok met de schouders. „Mijnheer wilde de Deense worst bestuderen." „Maar niet tot Kerstmis!" bromde Külz. Zijn buurvrouw lachte en meende: ,,U bent een slachtoffer van uw beroep. Zet de tanden op elkaar, beste mijnheer Külz en laat het u goed smaken!" Op het Kongens Nytorv trippelden duiven. Blauw, grijs en zilvergroen waren hun veren Zij knikten ijverig met hun kopjes. Waarom zij met hun kopjes knikten, dat is moeilijk te be oordelen. Misschien was het alleen maar een slechte gewoonte? Wanneer er een auto voor bijkwam. vlogen zij op. Als wolken, die naar de hemel huistoe keerden. Slager Külz greep mes en vork. „En daarvoor ben ik er tussenuit geknepen!" mompelde hij ge schokt. Enige rijen verder naar achteren zaten naast de hotelingang twee heren en lazen. Misschien hielden zij de kranten ook om andere redenen voor het gezicht. Men heeft sedert Gutenberg's opzienbarende uitvinding al te zeer de gewoonte, aan te nemen, dat lieden die iets gedrukts voor het gezicht houden, werkelijk lezen. (Wordt vervolgd) 6. De overheid worde erkend eerbiedigd in de vervulling van de taken, die zij krachtens haar reeping ter hand neemt tot de instandhouding en bescher ming van een goede samenleving en de bestrijding van sociale misstanden. 7. Aan haar verantwoordelijkheid en taak ten opzichte van de iutoefening van. de dienst der barmhartigheid zal de kerk zich niet mogen onttrekken met roep op de mogelijkheid welke leden der kerk. évenals voor andere staatsburgers, bestaat om gebruik te maken van de stoffelijke hulp van de overheid en haar organen. 8. De kerk zal bij uitoefening haar dienst der barmhartigheid bereid zijn. voorzover ook de overheid en haar organen met haar sociale zorg zich met leden der kerk inlaat, mede in het wel begrepen belang van die leden, in con tact te treden met de overheid en haar organen en daarbij steeds op bedacht zijn. a. dat het karakter van de dienst der barmhartigheid alsook de zelfstan. digheid van deze ar', id der kerk door de overheid en haar organen ten volle geëe-V!edigd blijft; b. dat zij - en alleen steun leent, met besliste afwijzing overheidshulp, wanneer deze leiden tot een bemoeiing, die scha delijk ware te achten voor het leven in gehoorzaamheid aan Gods woord en haar eer als kerk van Jezus Christus; c. dat zü er tegen waakt op de heid en haar organen een taak af te schuiven, welke geacht moet worden tot de uitoefening dienst der barmhartigheid horen; d. dat haar diakenen het tot hun verantwoordelijkheid zullen reke nen voor de nodige deskundigheid te zorg-i. opdat zij goede raad voorlichting kunnen geven en het ontmoeten van de overheid het wederzijds benaderen van maatschappelijke noden, de zelf standigheid en de waardigheid 9. De orde en het vettenen van hulp en bijstand zal met inachtneming van geestelijk heil van de hulpbehoevende hetgeen de schrift aangaande de ouder en kinderplicht u leert, voor elk geval naar de actuele omstandir1--1en worden beoaald. 10. In alle zaken van principiële aard op het onderhavige „stuk betrekking hebbende, zoeke de diaconie steeds het overleg in de kerkeraad, en voorts han- dele zij met grote waakzaamheid, opdat u-a _!- ibtelljke roeping en Opgravingen hij' Enggeui Opgravingen it Enggedi, die in telijke oever var ben de resten v oude bewoning Reeds lang i het gebied van de oase de Negeb aan de wes- i de Dode Zee ligt heb- an een vijfduizend jaar aan het licht gebracht. or de tijd van Abraham moet het gebied door landbouwers en veeboeren bewoond zijn geweest. Zij woonden in holen, die tot op deze dag bewaard zijn gebleven. Men heeft daar in hun gereedschap gevonden, met ko per beslagen wapenen, verschillende werktuigen en ook zeer mooie vazen met roodgeverfde motieven. De streek van Enggedi wordt genoemd in 1 Samuel 24. Koning Saul is met grote strijdmacht in de streek door- gedrongen, waar David zich verbergt. „Meester, wij zouden wel een teken van u willen zien!" He is de vraag die Farizeeën en schriftgeleerden aan Jezus slt, lenhet is een vraag die eigenlijk altijd gesteld is en jf steld wordt. Waarom gaat ge niet tot Jezus?" zo hebben we in afgelopen dagen gezegd tot de vermoeide mens van vandat want Hij geeft u rust!" Misschien zou hij gaan als hij mac eens iets zien kon, iets van Gods almacht. Stel eens dat e na een oproep van de kerken, een werkelijke ontwapening conferentie zou plaats vinden, als de oorlogsspanning eet wezenlijk zou afnemen en de staatslieden eens hun diplom tieke taal zouden vervangen door de belijdenis van Gr heerschappij en almacht het zou voor de kerken grootse „propagandastunt" zijn. Maar „Maar het boos en overspelig geslacht zo zegt Jezus zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profit Dat betekent dat het enige wonderdat God u geeft dit i vergeving van zonden nadat u zich bekeerd hebt op het woc van Zijn dienstknechten. GEHEIME DIPLOMATIE TAE TIJD der geheime diplomatie, De kans op succes ls bij bespreh waarin men bij de oplossing van Ken achter de schermen veel grut de belangrijkste internationale vraag- Bij een publieke behandeling in stukken de wil van het volk negeer- Ver. Naties moeten de gedelegeerd de, is voorbij. Wie hieraan nog heeft er aan denken, dat hun redevoer getwijfeld kan het thans veilig aan- gen reeds enkele uren later vh nemen, want Boelganin, de Russi- grote internationale persbureaus oi sche premier, heeft het (woordelijk) de gehele wereld zijn verspreid gezegd in een van de vele brieven, aandachtig bestudeerd zullen m die hij In de afgelopen maanden aan den. Het gevolg is, dat deze toesp: de regeringen van westelijke landen ken hier geheel op afgestemd heeft gezonden. Uiteraard laten we den. evenwel de zinsnede waarin gespro- ken wordt over het negeren van het volk, geheel voor rekening van de moeilijk herroepen kan worden Russische premier. er dus gemakkelijk prestige-k* Het tijdperk der geheime diplomatie tle* kunnen ontstaan, die het bn werd door de tweede wereldoorlog ken van een akkoord in de afgesloten. De Sowjetunie heeft staan. Deze bezwaren doen zich sedertdien geweigerd, voor haar voor bij geheime diplomatieke contacten met het Westen gebruik derhandelingen, te maken van deze ouderwetse, maar Blijkens de brief nog steeds aantrekkelijke vorm internationaal overleg. In plaats voor de geheime diplomatie daarvan werden de problemen, 's de verdienste van de Westdni waarbij beide wereldmachten bg, bondskanselier dr. Adenauer, trokken waren, aan de Veiligheids- hij zich in zijn antwoord op de b(i raad en de Assemblee van de Ver- brieven van de Russische pret enigde Naties voorgelegd. En de fel tegen deze houding heeft Sowjetunie maakte dankbaar van en tegelijkertijd heeft aangedron; de gelegenheid gebruik, de volke- op terugkeer tot de geheime dip renorganisatie een klankbord bij matie als enige mogelijkheid oi uitnemendheid voor haar propa- een vergelijk te komen, gandadoeleinden te kunnen aanwen- De Russen komen er openlijk den. uit, dat zij slechts propaganda wil) Op deze wijze kon de organisatie der bedrijven. „Op zulk een propagu Verenigde Naties niet aan haar doel kan men alleen maar trots zijnr beantwoorden. Het kwam nogal eens dus Boelganin. En deze lofzang hc. voor, dat bepaalde problemen ern- ons niet te verbazen. Zij is gek stigcr vormen hadden aangenomen, in overeenstemming met de ritl nadat zij door de V. N. waren be- lijnen, die in het zgn. vredesmi handeld. En merkwaardigerwijs fest van 65 communistische partij werd slechts een oplossing bereikt, na de conferentie in Moskou were als de weg der geheime diplomatie vastgelegd. Het voornaamste di werd bewandeld. Voorbeelden daar- van dit vredesoffensief is niet van zijn het beëindigen van de Ber- zeer, wederzijds begrip tussen 0 lijnse blokkade en de strijd in Korea, en West te bevorderen, als wel ti Een van de eerste staatslieden, die warring onder de landen de terugkeer tot de geheime diplo- vrije wereld te stichten, matie bepleitte was niemand minder dan dr. Dag Hammarskjoeld, secre. De westelijke mogendheden mor! taris-generaal van de Verenigde Na- dus niet volstaan met aan te dri ties. Tijdens gesprekken, die wij en- gen op terugkeer tot de geheime kele jaren geleden met hem in New plomatie. Wanneer de Russen b; York mochten hebben, gaf hij als ven weigeren, zijn mening te kennen, dat de ge heime diplomatie verre de voorkeur vrije wereld niets anders op zilli verdient boven een volledige behan- dan te trachten, dit communistisd deling van ingewikkelde internatio- propaganda-offensief tot staan nale problemen door organen van de brengen met andere dan diplomat) V.N. ke middelen. GEEN STOOMCURSUSSEN J^E GOUVERNEUR van Nieuw- doorbreken, hetgeen hem wel is f t( Guinea, dr. J. van Baal, heeft lukt in de hogere regionen van) tegen 1 april van dit jaar het neer- bestuur, maar nog niet in de s leggen van zijn hoge ambt aange- leving als geheel. Gouverneur I kondigd en er zal zich stellig nog Baal Iaat Nieuw-Guinea beter u wel een gelegenheid voordoen, ter dan hij het, als een n de aandacht te vestigen op de bete- failliete boedel, in 1953 o kenis die de ambtsperiode van deze is een grote prestatie", gouverneur voor Nieuw-Guinea en Hebben wij dit met instemminfll voor de betrekkingen van Neder- jei«n. minder instemming verd* Jj land met Nieuw-Guinea heeft gehad, het vervolg van de beschouwing Echter verdient het vermelding, dat dit socialistische blad. Het blad blij Het (socialistische) Vrije Volk zich namelijk teleurgesteld, dat de rej thans reeds heeft gehaast, van dr. rin? meent nog geen datum te Van Baal veel goeds te zeggen. „Er is", zo lezen we, „In deze periode een fors begin gemaakt met de ont wikkeling van het land ten noemen voor de toepassing het zelfbeschikkingsrecht op de volking van Nieuw-Guinea. Wij voor ons menen, dat de rtf is niet In de eerfte plaats sijn schuld weinig voortgang is gemaakt bij de politieke ontwikkeling van het volk". En ook: „Dr. Van Baal heeft meer gedaan dan roeien met de riemen die HU had. De riemen waren en zijn te bjiv_olkinf< gering in aantal en te kort van lengte. De gouverneur heeft dit ge brek aan mogelijkheden zoveel mo. gelijk ondervangen door harder te roeien. Hij heeft - eijenlijk al, berelken;^«t we eerste het bestuur op poten gezet en op tal van terreinen grote initia tieven ontplooid, waarvan Nieuw noemt. We weten, dat op het noem iti van zulk een termijn door vel w wordt aangedrongen, maar zien toch het nut niet van in. Nieuw-Goi» i leeft nog in primitieve doen. Heli daar vaak nog een stenen tijdpei Zelf hebben we een groot eeuwen moeten besteden om peil te bereiken, dat we nu hebh Waarom moet het ten aanzien de bevolking van Nieuw-Guinea zo „op stel en sprong"r Guinea deels nu. maar vooral straks Zeker, wij zijn van oordeel, dal met de ontwikkeling van de be" king van Nieuw-Guinea voortgii drukken, uit deze beschouwing nog behoort te worden gemaakt. Eeu«i een aanhaling te doen: /.Want be- behoeft het niet te duren. Maarn langrijker was misschien: hij heeft stoomcursussen in beschaving eiT ook door eigen voorbeeld en instruc politiek inzicht verwachten we bil" ties geprobeerd de koloniale sleur te weinig. Niet adverteren, betekent, potverteren Boph VAN DE DAG Ivan Hammar, Verkoopbrieven. Uit geverij Schuyt N.V., Baarn. Het begint door te dringen, dat de ge bruikelijke verkoopbrief zijn tijd heeft gehad. De ontvanger moet niet op zich af zien komen een onwezenlijke ouder wets geüniformeerde ledepop, maar een levend mens van vlees en bloed, die hem in zijn eigen taal boeiend en verstaan baar aanspreekt. Ja, men weet vaak echter nog te weinig dat het anders moet met die verkoopbrieven. hoe moet men het aanpakken? Dil het Zweeds vertaalde boek biedt t mende hulp. Het laat zien waar he gaat, en behandelt op leerzame wijxe* hoe en waarom. Stellig mag het wonS f beschouwd als een der beste publik»0 op dit gebied, waarom Karei SarW zich bereid heeft verklaard, voorwoord in te schrijven. Ieder 4 moet verkopen, hetzij hij winkelier i» verkoopdirekteur, kan met dit zijn winst doen om de winst te vesf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2